Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Ei ole jäänyt kaasu jumiin, eikä ylikuumentunut. Veikkaisin, että jos näitä ongelmia olisi niin kyllä ne täällä olisi huuhdeltu. Vaikea uskoa, että mistään kovin massiivisesta ongelmasta on kun suht vähän noista on kuitenkin kirjoiteltu.
On noita nyt jonkin verran ollut kun katsoo esim. Redditin threadia mutta toki noi ongelmat foorumeilla korostuu kun ne joilla toimii ei juuri postaile. Suomen käyttäjiä on todennäköisesti aika vähän kun G2:n hintaluokka on kovempi jolloin vähemmän niitä raportoijia tännekin eksyy eikä noi ongelmat ole ainakaan ostohaluja lisänneet. Muistaakseni tosin se Redditin postaaja jolla skuutti oli päätynyt mereen saattoi olla Suomesta. Itse en ole nähnyt vielä yhtään toista G2:sta liikenteessä. Postausten perusteella tässä threadissa taitaa olla joku 3-5 G2:n omistajaa, joista kukaan ei ole ongelmia raportoinut.

Oliko täällä MAX G2:n omistajia? Laittakaapas kommenttia noihin yläpuolisiin ongelmiin.
Itsellä on nyt appsin raportoimana 107 päivää alla ja 281.1km ajettu. Ostin hollannista heti toukokuussa ennakkotilauksena. En ole kokenut mitään ongelmia missään kohtaa. Ninebot ei ole varsinaisesti virallisesti tunnustanut mitään ongelmia mutta on tuonut neljä firmware päivitystä geneerisillä patch noteseilla, joilla näitä ongelmia on korjattu (uusin 1.4.8 viime kuun lopusta). Redditinkin perusteella alkuperäiset ongelmat olisivat korjattu mutta voisi esiintyä aggressiivista jarruttelua kun mennään alamäessä yli 2 kmh maksiminopeudesta (kuulostaa regen jarrutukselta) sekä akun ylikuumentumista jos se menee yli 50C (en tiedä miten ton saisi aikaiseksi). Youtubesta löytyy noita ylikuumentumistestejä joista tuorein taitaa olla tämä Arizonassa, jossa ylikuumentumista ei olla saatu toistettua.

Jos itse laitetta bugien ulkopuolella arvioi niin ensifiilikset olivat vähän vaihtelevat. Kuvittelin jotenkin että toi moottori 900W piikkiteholla jaksaisi vetää normaalit mäet nopeuden juuri hidastumatta mutta odotus taisi olla epärealistinen. Toi jaksaa vääntää kyllä aika jyrkänkin mäen ylös mutta kyllä se nopeus vähänkään jyrkemmässä mäessä putoaa.

Toinen miinus on toi takajousituksen "klonksuminen". Lähinnä mietityttää sen juurisyy ja jousituksen kestävyys pitkässä juoksussa mutta ilmeisesti se on ominaisuus. Käytännössä siis kun ajat esim. rotvallilta alas ja takarengas saa vähänkin ilmaa maasta niin jousitus päästää vähän pohjaamiselta kuuluvan klonksahdusäänen. Ilmeisesti se tulee siitä kun jousitus puskee itsensä suoraksi vapaassa ilmassa eikä jousitus todellisesti näytä pohjaavan mitenkään esim. alastulossa. Tämä siis tapahtuu ihan parin sentin pudotuksellakin. Jousituksen jäykkyyden säätäminenkään ei tunnu vaikuttavan tohon käytännössä mitään.

Kolmas mikä ärsyttää on toi elektroninen kello. Se on periaatteessa suhteellisen kuuluva mutta käytännössä ihmiset eivät tajua että toi ääni on skuutin töötti ja alkavat arpomaan mikä ääni se oli. Käytännössä aivan tarpeeton "innovaatio", joka lähinnä pakottaa ostaan erillisen pyörän kellon (en ole vielä ostanut).

Regen brakingiin oli myös vähän totuttelemista kun se toimii aika aggressiivisesti, ei päästä loivissa alamäissä nopeutta kasvamaan yli 25km/h ja reagoi viiveellä jos alamäki vaihtuu samantien ylämäeksi jolloin se päästää nopeuden putoamaan parilla kilsalla ennen kuin skuutti alkaa taas vetämään. Uusimman firmiksen mukana tuli mahdollisuus poistaa regen jarrutus kokonaan päältä joka mahdollistaa skuutin vapaan rullauksen alamäkeen. Olen sen jälkeen nyt toistaiseksi ajellut regen braking pois päältä. En tiedä miten vaikuttaa rangeen kun ei tule maksimirangeja oikein koskaan ajettua.

Paino ja koko toki on myös pieni miinus lähinnä kun painopiste on takarenkaalla ja ohjaustanko on selvästi leveämpi kuin esim. m365 prossa joka oli mun edeltäjä. Vaikuttaa kummasti liikuteltavuuteen esim. sisällä mutta toisaalta noi mahdollistaa rangen ja muut paremmat ominaisuudet joten kyllä niitä sietää.

Miinuksista huolimatta olen kyllä ollut ihan tyytyväinen. Vähän kuitenkin edelleen mietityttää millainen Xiaomin Ultra 4 olisi, joka on samassa hintaluokassa samoilla spekseillä mutta 48V järjestelmä vs. tämän 36V (saattaisi vääntää vähän paremmin). Toisaalta tavallaan huonompi ja varmaankin kovempi kumipaloihin perustuva takajousitus mutta se tuskin klonksuu. Mitään kunnon vertailutestejä näiden välillä en ole vieläkään löytänyt.

Oon tässä threadissa postaillut myös aiemmin alkukokemuksia ja muita testilinkkejä jos kiinnostaa kaivella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 100
Oliko tässä uudessa jotain ongelmia vai onko yhtä lailla no brainer ostaa tämä, kuin edellinenkin versio?

EDIT: Eli tässä oli sitä, että kaasu jää pohjaan eikä jarruta. E-jarrussa oli jotain toiminnallista ongelmaa. Ja sitten vielä joku ylikuumenemisongelma, jos pitkään nousee. Olikohan näihin tullu jo korjaukset firmispäivitysten myötä?
Ei noista ongelmista ole enää viime kuukausina valitettu
 
Liittynyt
26.11.2017
Viestejä
5
Tämän keskusteluosion nimi pitäisi olla Ninebot tms. Minäkin eksyin tänne etsiessäni tietoa s-skooteista, nyt tiedän lähinnä yhdestä laudasta ja sen päivitetystä versiosta joka tykkää uida meressä. Kukaan ei vastannut kysymykseen Nordscootista, jota joku kysyi, saati puhunut vaihtoehdoista. Hyvä, että keskustellaan, mutta otsikko väärä. En ole hommaamassa Ninebottia vaan ihan jotain muuta.
 
Liittynyt
26.11.2017
Viestejä
5
Otan takaisin hieman. En ole lukenut jokaista 240 sivua ja varmasti on käyty asioita läpi eri scooteista. Toivoisin vain enempi yleistä keskustelua eri merkeistä ja malleista. Uskoisin Segwaylle ja Xiaomille löytyvän omat palstansa, mutta jos olen väärässä niin poistun takavasemmalle.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
432
Tämän keskusteluosion nimi pitäisi olla Ninebot tms. Minäkin eksyin tänne etsiessäni tietoa s-skooteista, nyt tiedän lähinnä yhdestä laudasta ja sen päivitetystä versiosta joka tykkää uida meressä. Kukaan ei vastannut kysymykseen Nordscootista, jota joku kysyi, saati puhunut vaihtoehdoista. Hyvä, että keskustellaan, mutta otsikko väärä. En ole hommaamassa Ninebottia vaan ihan jotain muuta.
Lautamerkkejä on yli toistasataa, on aika sattumaa jos löydät edes yhden [lisää satunnainen kiinanlauta] omistajan.

Ninebotit erityisesti on sellaisia lautoja joilla on todistettu kestävyys yli 5000km ajoon niin tottakai niitä ostetaan ja niistä puhutaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Tämän keskusteluosion nimi pitäisi olla Ninebot tms. Minäkin eksyin tänne etsiessäni tietoa s-skooteista, nyt tiedän lähinnä yhdestä laudasta ja sen päivitetystä versiosta joka tykkää uida meressä. Kukaan ei vastannut kysymykseen Nordscootista, jota joku kysyi, saati puhunut vaihtoehdoista. Hyvä, että keskustellaan, mutta otsikko väärä. En ole hommaamassa Ninebottia vaan ihan jotain muuta.
Otan takaisin hieman. En ole lukenut jokaista 240 sivua ja varmasti on käyty asioita läpi eri scooteista. Toivoisin vain enempi yleistä keskustelua eri merkeistä ja malleista. Uskoisin Segwaylle ja Xiaomille löytyvän omat palstansa, mutta jos olen väärässä niin poistun takavasemmalle.
Noh nyt oli kyllä hieman koomista kommenttia :D

Eiköhän se keskustelu korostu aina vähän niihin merkkeihin ja malleihin joilla on eniten käyttäjiä eli käyttökokemusta tai löytyy eniten testejä joihin kommentoinnin voi perustaa ilman käyttökokemusta. Väittäisin silti että täällä on aika monesta merkistä ja mallista ollut keskustelua. Kyseinen Nordscoot sattuu nyt vaan olemaan aika neverheard suomalaisverkkokauppa joka myy kiinabulkkia eteenpäin jolloin niitä joilla on jotain käytännön tuntumaa merkkiin on todennäköisesti aika vähän eikä testejäkään oikein löydy jolloin kommentoinnissa ollaan lähinnä myyntisivun varassa. Pikaisesti threadin haun perusteella Nordscootista on pari kertaa kyselty johon on näemmä aika usein suositeltu mm. Ninebottia tilalle. Mitään kattavaa keskustelua toki ei ole sattuneesta syystä oikein syntynyt. Kiinabulkkifirmojen haaste on että ne harvemmin tarjoavat mitään kovinkaan uniikkia, laatu on sen noname-kiinafirman laadun mukaista josta ei saa oikein käsitystä etukäteen, takuukäytännöt voivat olla vaihtelevat kuten Nordscootin epämääräiset 6kk takuut (itse en takuulle sinänsä anna mitään arvoa mutta kertoo se jotain valmistajasta), varaosia ei välttämättä löydy muualta kuin valmistajalta ja koko puljua ei välttämättä ole parin vuoden päästä olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 628
Tämän keskusteluosion nimi pitäisi olla Ninebot tms. Minäkin eksyin tänne etsiessäni tietoa s-skooteista, nyt tiedän lähinnä yhdestä laudasta ja sen päivitetystä versiosta joka tykkää uida meressä. Kukaan ei vastannut kysymykseen Nordscootista, jota joku kysyi, saati puhunut vaihtoehdoista. Hyvä, että keskustellaan, mutta otsikko väärä. En ole hommaamassa Ninebottia vaan ihan jotain muuta.
Otan takaisin hieman. En ole lukenut jokaista 240 sivua ja varmasti on käyty asioita läpi eri scooteista. Toivoisin vain enempi yleistä keskustelua eri merkeistä ja malleista. Uskoisin Segwaylle ja Xiaomille löytyvän omat palstansa, mutta jos olen väärässä niin poistun takavasemmalle.
Koska kukaan ei omista nordscoottia. Niistä oli mun mielestä joskus aiemmin puhetta, mut se keskustelu meni hyvin nopeasti siihen et ne on kiinasta uitettuja lautoja jotka on uudelleenbrändätty, eikä nää jälleenmyyjät minkäänlaista läpinäkyvyyttä harrasta sen suhteen et mitä niitten sisällä on ja mistä saa varaosia jos edes saa. Takuuehdotkin nordscootilla on kyseenalaiset parhaimmillaan, niin ei tossa oikeen jää muuta vaihtoehtoa kun suositella jotain muuta ostettavaa.

Surullinen tosiasia kuitenkin on et aika harvoin noista no-name laudoista löytyy keskustelua varsinkaan suomalaisilta forumeilta. Joutuu menemään kansainvälisille siinä vaiheessa ja välttämättä sillonkaan ei tärppää. Tääkään ei muutenkaan oo tarkotettu siihen et tullaan kysymään tietoja jotka löytäis itekin pikasella googlettelulla tai muutenkaan siihen et tullaan kysymään jostain random paskalaudasta ja sit suututaan kun kukaan ei sano mitään, koska kellään ei oo mitään sanottavaa kun ei oo kokemusta ja paperillakin homma jo haiskahtaa.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Tässä ketjussa on ongelmajätettä nämä "satunnaiset kiinalaudat" joiksi kaikkia muita haukutaan :) Itse olen onneksi saanut muutamia vastauksia e-way merkkiin :D

Pitäskö täällä tehdä 3 ketjua, 2 yleisimmälle omat ja sitten "muut merkit"? Itseäkään ei hirveenä kiinnosta noi DH gate viestit, että mihin hintaan on taas joku saanut Ninebotin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 628
Tässä ketjussa on ongelmajätettä nämä "satunnaiset kiinalaudat" joiksi kaikkia muita haukutaan :) Itse olen onneksi saanut muutamia vastauksia e-way merkkiin :D

Pitäskö täällä tehdä 3 ketjua, 2 yleisimmälle omat ja sitten "muut merkit"? Itseäkään ei hirveenä kiinnosta noi DH gate viestit, että mihin hintaan on taas joku saanut Ninebotin.
Ei tartte olla kovinkaan suuri järjenjättiläinen et tajuaa et sellaset laudat mihin ei oo varaosia tarjolla on juurikin sitä, ongelmajätettä. Ei toki kaikki mene siihen samaan kategoriaan ja tosi moni lauta on vaan uudelleenbrändätty malli joka on lähtösin kiinasta (ylläri, nää kaikki tulee kiinasta), mikä sit taas herättää kysymyksen et miks helvetissä kukaan maksais ylimäärästä siitä et joku toinen on vaan laittanu logonsa siihen päälle ja tarjoaa jonkun mukamas-tyylisen takuun joka ei realistisesti kata yhtään mitään. Eli saat saman tuotteen kiinasta tilaamalla halvemmalla ja takuutkin on virtuaalisesti samat.

Surullinen fakta on se et toiset laudat on parempia kun toiset, ja jos ei oma perse kestä sitä et just siitä sun laudastas satutaan sanomaan jotain negatiivista niin eipä sille voi mitään. Turhaan tätä ketjua on pirstaloida useempaan eri paikkaan kuitenkaan, jos ei just siitä sun kiinavehkeestäs satuta juttelemaan niin kysymällä selviää tai sit ei. Jos ei selviä niin mahikset on sit sen puolella et kukaan ei vaan yksinkertasesti sellasta omista.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
No toi on kyllä totta. Kyllä mä kauhulla yritän miettiä mistä saa e-wayhin varaosia kun takuu tulee loppuun :/ Olin niin tyhmä aikoinaan kun valitsi tuon jousituksen takia, kun ei ollu oikein muuta halpaa saatavilla täyskumirenkailla.

Mutta Raxaman mielestä jos joku siirtyy uuteen harrastukseen, pitäs heti tietää kaikesta kaikki? Hieno ihminen..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 628
Mutta Raxaman mielestä jos joku siirtyy uuteen harrastukseen, pitäs heti tietää kaikesta kaikki? Hieno ihminen..
Koska näinhän mä taisinkin sanoa? Pointtina oli vaan se et on mun mielestä vähän hölmöä kysellä forumilla kysymyksiä joihin saa vastauksen käyttämällä 10s googlessa. Enkä mä sitäkään oo sanonu et noin yleisesti tartteis kaikki kaikesta tietää, mut ihan hyvänä lähtökohtana vois varmaan pitää sitä et perehtyy aiheeseen jollain tapaa itekseenkin, mikäli kokee tarpeelliseks ymmärtää näitten sielunelämästä vähän enemmän. Koska ei nää oikeasti kovin monimutkasia laitoksia oo, ja toistaseks nää on sen verran samanlaisia toimintaperiaatteeltaan et eroja lautojen välillä siinä puolessa ei juurikaan oo.

Toki tää nyt on vaan oma mielipide, mut lähtökohtasesti jos oon isompia hankintoja tekemässä, niin haluun jokseenkin olla perillä siitä et mitä oon ostamassa ettei tuu ostettua niinsanotusti paskaa. Ei tota ninebottiakaan suositella ihan vaan huvikseen täällä, vaan se on edelleenkin DHGatesta tilattuna yks parhaan hinta-laatusuhteen omaavia vehkeitä johon saa myös varaosia helposti. Toi jälkimmäinen on asia mikä usein unohtuu ja sit jäädään vähän liikaa tuijottelemaan speksejä ja huippunopeuksia sun muuta, mut toisaalta kans ymmärrän ettei toi aina tuu mieleenkään. Ja eihän niitäkään loputtomiin asti tarjolla tuu olemaan, mut jos sen ekat pari vuotta olis edes tarjolla.

Toinen juttu mikä ei välttämättä tuu mieleen heti on se et ois hyvä et olis kyky vaihtaa ne kulutusosat (renkaat, laakerit, jarrut) ite tai vähintään haluta oppia se. Tässäkin auttaa se et jos ostaa tarpeeks suositun laudan niin todennäkösesti youtubessa ja muualla on vaikka millä mitalla purkuvideoita jossa näytetään ihan step by step et miten hommat hoituu, mikäli tosta ei oo aikasempaa kokemusta. Pyöräliikkeet vissiin edelleen aika vähän haluaa näitten renkaitten kanssa painia, enkä kyllä oikeastaan syytä, en mäkään haluais.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
71
Kukaan ei vastannut kysymykseen Nordscootista, jota joku kysyi, saati puhunut vaihtoehdoista. Hyvä, että keskustellaan, mutta otsikko väärä. En ole hommaamassa Ninebottia vaan ihan jotain muuta.
Totta kai keskustelu painottuu suosituimpiin lautoihin, joita eniten määrällisesti myydään.

Kysymyksiin Nordscootista en minäkään osaa vastata (on kieltämättä vähän harvinaisempi). Mulla on Niu, joita on muuten alkanut näkymään katukuvassa yllättävänkin paljon siihen nähden kuinka vähän niistä (suomalaisilla alustoilla) puhutaan. E-Wayhyn voin myös ottaa kantaa parin vuoden kokemuksella. Eli kyllä meitäkin on, joilla on joku muu menopeli alla kuin joku Ninebot tai vaikka se Xiaomi.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
4
Kiitokset tälle foorumille jo annetuista vinkeistä ja kokemuksista apuna laudan hankintaan.

Nyt vaan tuli itselleni valinnan vaikeus.. Saisin täysin uuden Xiaomi Pro 2:sen 2 vuoden takuulla hintaan 380 euroa, mutta toisaalta Ninebot G30 lähtisi dhgatesta alennuksineen noin 500 euron pintaan.

Tulisin laudalla ajamaan pääosin alle 2 km väliä autolta toimistolle ja takaisin, mahdollisesti vähän huonommallakin kelillä (ehkä jopa lumellakin). Ninebotin parempi ip-luokitus sekä takaveto houkuttelee (toki myös parempi voimalinja ja isommat renkaat). Xiaomissa puhuttelee hinta, keveys ja oikea takuu (jonka hyöty on toki kyseenalainen jos laitteen rikkoutuessa jää heti kiinni siitä että on ajanut vaikkapa sateella).

Ja sitten tietty jos laittaisi reilu 100 euroa lisää niin tulisi dhgaten kautta vaihtoehdoksi G2, jonka lähes kaksinkertainen paino vrt Pro 2 hieman pelottaa.

EDIT: Arvostaisin siis kovasti kaikenlaisia näkökulmia asiaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 521
Ottasin ehdottomasti ninnibotin, koska se on takavetoinen, tehokkaammat jarrut, jaksaa vetää painavampaakin jantteria mäessä, range pidempi ja isommat tubeless renkaat.

Meillä on kummatkin laudat (Xiaomi Pro 2 sekä Ninnibot MAX G30), joten on jonkin verran vertailukohtaa.

G2 laudasta en osaa sanoa mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 091
Pyöräliikkeet vissiin edelleen aika vähän haluaa näitten renkaitten kanssa painia, enkä kyllä oikeastaan syytä, en mäkään haluais.
Sen lisäksi että työ on uutta ja hankalahkoa verrattuna siihen tavalliseen fillarin ja mopon rengastyöhön(ainakin ammattilaisella joka osaa yhden homman unissaan ja uusi homma on erilaista) ja pitäisi olla uusia nimikkeitä hyllyssä(ja ainakin tukkurit tiedossa niille), tulee se toinen puoli. Asiakkaan maksuhalu siellä polkupyörä- tai rengasliikkeessä on jo alitajuisesti keskimäärin vähäisempi 400 tai 800 euron potkulaudan kanssa kuin 4000 euron mopon tai 8000 euron kilpapolkupyörän ollessa kyseessä. Ilmaiseksi pitäisi saada.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
590
Kiitokset tälle foorumille jo annetuista vinkeistä ja kokemuksista apuna laudan hankintaan.

Nyt vaan tuli itselleni valinnan vaikeus.. Saisin täysin uuden Xiaomi Pro 2:sen 2 vuoden takuulla hintaan 380 euroa, mutta toisaalta Ninebot G30 lähtisi dhgatesta alennuksineen noin 500 euron pintaan.

Tulisin laudalla ajamaan pääosin alle 2 km väliä autolta toimistolle ja takaisin, mahdollisesti vähän huonommallakin kelillä (ehkä jopa lumellakin). Ninebotin parempi ip-luokitus sekä takaveto houkuttelee (toki myös parempi voimalinja ja isommat renkaat). Xiaomissa puhuttelee hinta, keveys ja oikea takuu (jonka hyöty on toki kyseenalainen jos laitteen rikkoutuessa jää heti kiinni siitä että on ajanut vaikkapa sateella).

Ja sitten tietty jos laittaisi reilu 100 euroa lisää niin tulisi dhgaten kautta vaihtoehdoksi G2, jonka lähes kaksinkertainen paino vrt Pro 2 hieman pelottaa.

EDIT: Arvostaisin siis kovasti kaikenlaisia näkökulmia asiaan.
Itse jo tuon jousituksen vuoksi kallistuisin enemmän G2 suuntaan, kun hinnassakaan ei mitään järjetöntä eroa ole. Itselläni MAX G30 ja isoimmaksi puutteksi näen juurikin tuon jousituksen puutteen, kun eivät paikkakunnalla ole edes jaksaneet asfaltissa poikittainmeneviä halkeamia täyttää bitumilla. Tärähtää aina sitten tanko näpeille, kun näiden asfaltissa olevien halkeamien yli ajaa, eikä tuo kropassa muutenkaan kivalta tunnu. Onneksi kuitenkin suurin osa asfaltista on kunnossa reitillä, missä yleensä tulee ajettua ja tällöin iskareista ei niin suurta hyötyä olisikaan.
Taitaa myös aika moni täällä olla ostanut G30 lautaan erilliset iskarit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 091
Kiitokset tälle foorumille jo annetuista vinkeistä ja kokemuksista apuna laudan hankintaan.

Nyt vaan tuli itselleni valinnan vaikeus.. Saisin täysin uuden Xiaomi Pro 2:sen 2 vuoden takuulla hintaan 380 euroa, mutta toisaalta Ninebot G30 lähtisi dhgatesta alennuksineen noin 500 euron pintaan.

Tulisin laudalla ajamaan pääosin alle 2 km väliä autolta toimistolle ja takaisin, mahdollisesti vähän huonommallakin kelillä (ehkä jopa lumellakin). Ninebotin parempi ip-luokitus sekä takaveto houkuttelee (toki myös parempi voimalinja ja isommat renkaat). Xiaomissa puhuttelee hinta, keveys ja oikea takuu (jonka hyöty on toki kyseenalainen jos laitteen rikkoutuessa jää heti kiinni siitä että on ajanut vaikkapa sateella).

Ja sitten tietty jos laittaisi reilu 100 euroa lisää niin tulisi dhgaten kautta vaihtoehdoksi G2, jonka lähes kaksinkertainen paino vrt Pro 2 hieman pelottaa.

EDIT: Arvostaisin siis kovasti kaikenlaisia näkökulmia asiaan.
G30 on (pääosin ja alan normiin verrattuna) erittäin jämäkän, asiallisen ja laadukkaan tuntuinen - on siinäkin raskaassa käytössä tai muutenkin harvoin ilmeneviä tyyppivikoja, ja niihin on korjaukset tiedossa. Se on mukava ja vakaa käsiteltävä ajossa osittain takavetoisuutensa ja osittain muun suunnittelun takia.

Vastakkainen argumentti olisi se, että G30 on paljon painavampi ja kömpelömpi käsitellä taitettuna vetäessä. Takapyörän moottori painaa, runkorakenne painaa ja isohko akusto pohjassa painaa. Siinä on enemmän nostettavaa taitetun laudan otepäässä kuin monessa muussa. Sinänsähän se ei ole painava eivätkä monet vertailukelpoiset vaihtoehdot ole merkittävästi kevyempiä. Pro 2 toki on paljon kevyempi, millä saattaa laitetta kantaessa olla kantajasta riippuen suuri merkitys.

G30 ei sovi kaikkiin pikkuautojen takaluukkuihin, joten se kannattaa myös huomioida. Jos ajelet tarpeeksi isolla autolla, tällä ei ole merkitystä. Ei toki taida myöskään Pro mahtua mihinkään pikku-yariksen takakonttiin penkkiä avaamatta, mutta varmasti monessa rajatapauksessa joku pienempi kuin G30 mahtuu vaikka G30 ei.

En välttämättä valitsisi isoa Ninebotia 2 kilometrin matkan jatkamiseen autolta eteenpäin, mutta toisaalta voisin kuvitella että yleensä sille tulee muutakin käyttöä.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
4
G30 ei sovi kaikkiin pikkuautojen takaluukkuihin, joten se kannattaa myös huomioida. Jos ajelet tarpeeksi isolla autolla, tällä ei ole merkitystä. Ei toki taida myöskään Pro mahtua mihinkään pikku-yariksen takakonttiin penkkiä avaamatta, mutta varmasti monessa rajatapauksessa joku pienempi kuin G30 mahtuu vaikka G30 ei.

En välttämättä valitsisi isoa Ninebotia 2 kilometrin matkan jatkamiseen autolta eteenpäin, mutta toisaalta voisin kuvitella että yleensä sille tulee muutakin käyttöä.
Kiitoksia vastauksista. Pari olennaista huomiota jäi mainitsematta alkuperäisessä viestissä. Massaa olisi liikuteltavana n. 95 kilon verran ja työmatkalla autona toimii 2013 vuoden Beetle. Yhtään sähköskuuttia vielä omistamatta yllätyin vastikään siitä kuin paljon laudat vaativat tilaa myös taitettuina.

Kuplassa on se hyvä puoli että lastausluukku on iso, mutta tavaratila kapea ja mataloituu nopeasti perää kohden. Mikään lauta ei mahdu ainoastaan tavaratilan puolelle ja olen asennoitunut siihen että takapenkki pitää olla toiselta puolen kaadettu aina lautaa kyydittäessä.

Alan kallistua G30:n puoleen (koska voima). G2:n jousitus + muut herkut menee ehkä vähän luksun puolelle, koska pääasiallinen käyttö on tuota lyhyttä pätkää ja maakuntamatkoja varten löytyy sähköpyörä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 521
@Mietek
Koita katsoa jos mahdollista, että lauta olisi GEN2 moottorilla varustettu, koska sillä saa halutessaan reippaasti lisää vauhtia sekä vääntöä ja se auttaa myös pitkien mäkien kiipeämisessä ylös (oma kulkee nyt 37-38 ja alamäessä 40).

Ja sitten kun saat laudan käsiisi, älä tee missään nimessä Ninebotin sovelluksen kautta päivitystä tai lauta saattaa alkaa kulkemaan enää 20km/h. Sen jälkeen joudut joko käyttämään ST-link kaapelia, joka on hankalaa tai ostamaan kokonaan uuden kontrollerin.

Ainut mikä sen apin kautta tarvitsee tehdä, on laudan käyttöönotto nimiisi.

GEN2 moottorissa sarjanumero alkaa ysillä ja GEN1 moottoreissa vitosella tai kutosella.

serial.PNG
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
71
En tiedä antaako yhtään mitään perspektiiviä, mutta mun lautaa (joka mitoiltaan vastaa suurin piirtein G30) on kuljeteltu Citroën C4 takapenkillä. Pressu vaan penkille istuinosien suojaksi ja menoksi. Tämä on osoittautunut erittäin näppäräksi tavaksi vs. takakontti.

G2 onkin sitten jo aivan käsittämättömän iso ja painava laitos lastattavaksi melkein mihin tahansa autoon.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
En tiedä antaako yhtään mitään perspektiiviä, mutta mun lautaa (joka mitoiltaan vastaa suurin piirtein G30) on kuljeteltu Citroën C4 takapenkillä. Pressu vaan penkille istuinosien suojaksi ja menoksi. Tämä on osoittautunut erittäin näppäräksi tavaksi vs. takakontti.

G2 onkin sitten jo aivan käsittämättömän iso ja painava laitos lastattavaksi melkein mihin tahansa autoon.
Oma G30 mahtuu oman Civicin takapenkin jalkatilaan poikittain. Tosin joutuu kyllä vetämään hantin penkin aivan eteen tangon takia.

Edit: On kyllä 4 ovinen auto. Beetlet taitaa olla 2 ovisia, niin se tunkeminen sinne takapenkille saattaa olla hieman hankalampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 091
Takaluukun kautta lastaus yksi penkki tai reuna laskettuna menee melko helposti jos kaikki mitat riittävät. Pienemmässä farkussa tai hatchbackissa voi yllättäen korkeusmittari hattuhyllyyn/verhoon ollakin melko niukka. Useinhan lastaus on kätevää pystyasennossa etupyörä edellä, kahvat takana. Taitetun tolpan korkeus vaihtelee ja 250 mm pyörät ovat aina yllättäen isommat kuin 200.

Takaluukussa onnistuu jonkinlainen kuormansidontakin jos sellaisesta välittää. Oven kautta ainakin itse herkästi kolhisin jotain, ja lisäksi tosiaan joku pressu on pakollinen. Sidonta takapenkin istuinvöillä on kaunis ajatus ja jää helposti siihen.
 
Liittynyt
25.04.2023
Viestejä
10
@Mietek
Koita katsoa jos mahdollista, että lauta olisi GEN2 moottorilla varustettu, koska sillä saa halutessaan reippaasti lisää vauhtia sekä vääntöä ja se auttaa myös pitkien mäkien kiipeämisessä ylös (oma kulkee nyt 37-38 ja alamäessä 40).

Ja sitten kun saat laudan käsiisi, älä tee missään nimessä Ninebotin sovelluksen kautta päivitystä tai lauta saattaa alkaa kulkemaan enää 20km/h. Sen jälkeen joudut joko käyttämään ST-link kaapelia, joka on hankalaa tai ostamaan kokonaan uuden kontrollerin.

Ainut mikä sen apin kautta tarvitsee tehdä, on laudan käyttöönotto nimiisi.

GEN2 moottorissa sarjanumero alkaa ysillä ja GEN1 moottoreissa vitosella tai kutosella.


Omaani tein kaikki päivitykset ninebotin sovelluksen kautta muuan viikko sitten eikä pudonnut nopeus. Samalla 30km/h nopeudella menee.
Eri sovelluksella sittem pystyi pudottamaan 20/25/30 kmh ja nostamaan takas.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
43
@Mietek
Koita katsoa jos mahdollista, että lauta olisi GEN2 moottorilla varustettu, koska sillä saa halutessaan reippaasti lisää vauhtia sekä vääntöä ja se auttaa myös pitkien mäkien kiipeämisessä ylös (oma kulkee nyt 37-38 ja alamäessä 40).

Ja sitten kun saat laudan käsiisi, älä tee missään nimessä Ninebotin sovelluksen kautta päivitystä tai lauta saattaa alkaa kulkemaan enää 20km/h. Sen jälkeen joudut joko käyttämään ST-link kaapelia, joka on hankalaa tai ostamaan kokonaan uuden kontrollerin.

Ainut mikä sen apin kautta tarvitsee tehdä, on laudan käyttöönotto nimiisi.

GEN2 moottorissa sarjanumero alkaa ysillä ja GEN1 moottoreissa vitosella tai kutosella.

Eikä muuten edes sitä käyttöön ottoakaan. Senkin voi tehdä muullakin "Apilla"
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 091
Omaani tein kaikki päivitykset ninebotin sovelluksen kautta muuan viikko sitten eikä pudonnut nopeus. Samalla 30km/h nopeudella menee.
Eri sovelluksella sittem pystyi pudottamaan 20/25/30 kmh ja nostamaan takas.
Tätä päivittämättä jättämistä on käsittääkseni suositeltu syistä, jotka ovat sekä yleisluontoisia että G30-spesifisiä. Ei välttämättä pelosta, että alkuperäinen rajoitettu nopeus vaihtuisi. Eihän se oletusarvoisesti vaihdu vaan pysyy samana kuin markkina-aluekohtaisesti on määritelty.
  • valmistajan päivityksistä ei oletettavasti ole tarjolla mainittavaa hyötyä - optimointihaluinen käyttää kolmannen osapuolen softaa
  • varman ja hyvän päivittäminen tuntemattomaan on aina riski
  • uusien päivitysversioiden kohdalla ilmeni jossain vaiheessa ongelmia, jos haluttiin kolmannen osapuolen softa
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
43
Tätä päivittämättä jättämistä on käsittääkseni suositeltu syistä, jotka ovat sekä yleisluontoisia että G30-spesifisiä. Ei välttämättä pelosta, että alkuperäinen rajoitettu nopeus vaihtuisi. Eihän se oletusarvoisesti vaihdu vaan pysyy samana kuin markkina-aluekohtaisesti on määritelty.
  • valmistajan päivityksistä ei oletettavasti ole tarjolla mainittavaa hyötyä - optimointihaluinen käyttää kolmannen osapuolen softaa
  • varman ja hyvän päivittäminen tuntemattomaan on aina riski
  • uusien päivitysversioiden kohdalla ilmeni jossain vaiheessa ongelmia, jos haluttiin kolmannen osapuolen soft
Tätä päivittämättä jättämistä on käsittääkseni suositeltu syistä, jotka ovat sekä yleisluontoisia että G30-spesifisiä. Ei välttämättä pelosta, että alkuperäinen rajoitettu nopeus vaihtuisi. Eihän se oletusarvoisesti vaihdu vaan pysyy samana kuin markkina-aluekohtaisesti on määritelty.
  • valmistajan päivityksistä ei oletettavasti ole tarjolla mainittavaa hyötyä - optimointihaluinen käyttää kolmannen osapuolen softaa
  • varman ja hyvän päivittäminen tuntemattomaan on aina riski
  • uusien päivitysversioiden kohdalla ilmeni jossain vaiheessa ongelmia, jos haluttiin kolmannen osapuolen softa
Hyvinkin pitkälle juuri noin, ikävä kyllä Foorumilla jaetaan tässäkin asiassa "mutu" tietoo, ja omiamielipiteitä Mutta eikös tällä nimen omaan ole tarkoitus keskustella.:)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
186
Minulla on poliisin huutokaupasta ostettu Xiaomi Mi S1.
Lautaan ei Xiaomi Home ohjelmalla pääse käsiksi koska se on "rekisterissä" edellisellä omistajalla. Näin olen ymmärtänyt.
Tarvitsenko Xiaomi ohjelmaa ollenkaan?
Virta päälle ja menoksi (niin kuin nytkin).

M365 Tools ohjelma kertoo:
-ajettu 525km
-80% akkukapasiteettia jäljellä
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
167
Hienoa omassa ewaussa e5045 on ilmennyt sellainen ongelma että satunnaisesti rupeaa jarruttamaan, eikä reagoi jos painaa kaasua. Pitää antaa vauhdin mennä nollaan ennenkuin taas toimii. Mikähän tuossa on menossa paskaksi?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
432
Hienoa omassa ewaussa e5045 on ilmennyt sellainen ongelma että satunnaisesti rupeaa jarruttamaan, eikä reagoi jos painaa kaasua. Pitää antaa vauhdin mennä nollaan ennenkuin taas toimii. Mikähän tuossa on menossa paskaksi?
oisko paskaa menny jarruanturin väliin, kokeilisin eka nykästä piuhan irti katella tekeekö samaa, jäähän siihen vielä takajarru käyttöön
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Veikkaan että ei oo mitään vakavaa, vaikka en näiden sielunelämästä vielä tiedäkkään tarpeeks että neuvos muita, mutta kuulostaa että jarru pitäs säätää paremmin kohdilleen. Sitten kun alkaa tuleen virhekoodeja näyttöön niin alkasin oleen huolestunut.
 
Liittynyt
03.08.2018
Viestejä
65
Taitaa tulla 25kg raja skuuteille, vuokrafirmat järeine lautoineen ongelmissa

Nää firmathan vaan vaihtaa takaisin hentoihin alle 25kg lautoihin jonka seurauksena leikataan laitteen kestävyydestä, jämäkkyydestä, rengaskoosta, jousituksesta, jarrutusvoimasta...
Taitaa haitata enempi harrastajia joilla painavampaa laitetta alla.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
432
haisee räpeltämisen maku, kohta ollaan sit sormi perseessä miettimässä että mites yli 25kg sähköpyörät, vai pitääkö lautaan asentaan pedaalit koristeeksi ettei tarvi vakuutuksia maksaa
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Löytykö siitä ninebotista vihdoin joku "ongelma" tän foorumin käyttäjille, kun max g2 paino lähellä tuota maagista 25 kiloa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 091
Mitähän sää taas trollaat? Sehän on juuri ton alla 24.3kg samoin kuin Xiaomi Ultra 4. Ongelmaksi tulee noilla isommilla 1000W+/tuplamoottori-tyyppisillä vehkeillä kuten VSETT 10, joissa paino on yli 30kg
Toisaalta pääosin nämä vehkeet ovat tähän saakka olleet laittomia. Sikäli siis niiden asema ei ainakaan huonone.

Toisaalta tämä tarkoittaisi sitä, että laittomaan kalustoon aletaan puuttua enemmän kun se on helpompaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 091
Löytykö siitä ninebotista vihdoin joku "ongelma" tän foorumin käyttäjille, kun max g2 paino lähellä tuota maagista 25 kiloa.
Vaikka haastatkin vain riitaa, vastaan silti tärkeään aiheeseen.

Se tuote joka on täällä nauttinut suurta suosiota, on ollut ihan kaikkialla muuallakin suosittu hyvästä syystä. Sen sijaan Ninebot merkkinä ei nauti suurta arvostusta koko elinkaarensa ajalta. ES-sarja on ihan kamalaa paskaa, muut tuotteet G30-ajalta lähinnä rimpuloita. G2 on tuskin kovin monelle vielä tuttu lainkaan, ja joutui heti aluksi hyvin kyseenalaiseen valoon kun siihen oli rakennettu paha miina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Toisaalta pääosin nämä vehkeet ovat tähän saakka olleet laittomia. Sikäli siis niiden asema ei ainakaan huonone.

Toisaalta tämä tarkoittaisi sitä, että laittomaan kalustoon aletaan puuttua enemmän kun se on helpompaa.
Juu totta... äkkiseltään tulee mieleen vain muutama väliinputoaja kuten Ninebotin premium mallit P65:n, P100SE ja GT1E, jotka vähän tulkinnasta riippuen ovat laillisia (AVG alle 1000W) mutta menevät painossa yli. Noissa tosin hinta/speksisuhdekin aika haastava.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Mitähän sää taas trollaat?
En mä mitään trollaa, sain vain mielihyvää tuosta uutisesta että osu noin lähelle segwayn paino tuota maagista liikennevakuutus rajaa. Kun teidän käyttäjiltä ei ole kuulunut mitään muuta kuin pään aukomista koskaan. Toki poliisit ei varmaan ala punnitseen tien päällä potkulautoja että painaako ne karvan yli 25 kiloa vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
En mä mitään trollaa, sain vain mielihyvää tuosta uutisesta että osu noin lähelle segwayn paino tuota maagista liikennevakuutus rajaa. Kun teidän käyttäjiltä ei ole kuulunut mitään muuta kuin pään aukomista koskaan. Toki poliisit ei varmaan ala punnitseen tien päällä potkulautoja että painaako ne karvan yli 25 kiloa vai ei.
Ei täällä nyt mielestäni hirveästi päätä ole auottu muuta kuin ehkä näillä muutamalle "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa"-tapaukselle, joissa on lähdetty aika provosoivasti postaileen kuten toi sun viesti jossa ei ole käytännössä mitään järkeä (=trollaamista).
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
590
Toisaalta pääosin nämä vehkeet ovat tähän saakka olleet laittomia. Sikäli siis niiden asema ei ainakaan huonone.

Toisaalta tämä tarkoittaisi sitä, että laittomaan kalustoon aletaan puuttua enemmän kun se on helpompaa.
En nyt suoranaisesti sano, että laittomaan kalustoon puuttuminen olisi välttämättä sen helpompaa, ellei sitten tosiaan kyseessä ole joku selvästi yli 25kg painava potkulauta.
Ihan mielenkiintoiseksi menee, että miten tuota painorajaa valvotaan, kun markkinoilla on satoja eri sähköpotkulautojen valmistajia ja suuri osa valmistajista vielä saattaa hieman pyöristellä potkulaudan painoa alaspäin. Eihän se vaaka tietysti paljoa vie tilaa poliisiautossa, mutta jos potkulautoja punnitaan suoraan ajosta kadun varrella, niin tämä asettaa käyttäjiä aika eriarvoiseen asemaan.
Sanotaan, että olet hankkinut 22kg painavan sähköpotkulaudan, mutta parempien ajo-ominaisuuksien tavoittelemiseksi olet tähän asentanut jousituksen etu- ja taka-akselistolle kuin myös turvallisuuden parantamiseksi aputangon, jossa on lisävalot ja kännykkäteline. Nyt lautasi painaakin 30kg, eikä tämä ole vakuutettu, tulisiko tämä vakuuttaa? Esität poliisille potkulaudanlaudan mallin, että hän voi vaikka netistä laudan painon tarkistaa, mutta vastaan tuleekin poliisilla vain myynti-ilmoituksia, jossa on merkattuna koko sähköpotkulaudan paino pakkauksineen ja oheistarvikkeineen 28 kg. Tuossa luultavasti menisi poliisillakin sormisuuhun, että miten tarkkaan lakipykälää luetaan ja kenen antamaan tietoon painosta luotetaan. Tietty tämähän on vain mutuilua vielä, kun tietääkseni tuota lakipykälää ei ole vielä lyötylukkoon.

Noissa 25-30kg painavissa sähköpotkulaudoissa alkaa olemaan jo hieman järeämpi runko, jousitus ja jarrut, joten sen suhteen nämä ovat turvallisempia käyttää. Samalla useimmissa näissä on tehoa jo enemmän, joka ei välttämättä lisää sitä käyttäjäturvallisuutta. On tuossa 25-30kg luokassa kuitenkin alle 1kW sähköpotkulautoja useita ja nämä tietysti ovat järeämpiä kuin nämä perus G30 maxit, jossa saa miettiä miten koon 45 kengät mahtuvat kyytiin ja tanko on 10cm kapeampi kuin ajajan hartiat.:rolleyes:
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
167
oisko paskaa menny jarruanturin väliin, kokeilisin eka nykästä piuhan irti katella tekeekö samaa, jäähän siihen vielä takajarru käyttöön
Missäköhän tuossa mahtaa moinen anturi edes olla tai missä se on yleensä?

Tuossa kun kyykkien joutu katsomaan joku piuha tuolle menee mutta taitaa olla tolle takavalolle
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
915
Eikös näissä mene paino valmistajan ilmoituksen mukaan? Eli jos sulla lauta niin likainen että paino nousee yli 25kg, ei se vaikuta vakuutuksen tarpeeseen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 091
Eikös näissä mene paino valmistajan ilmoituksen mukaan? Eli jos sulla lauta niin likainen että paino nousee yli 25kg, ei se vaikuta vakuutuksen tarpeeseen?
Periaatteessa laudoissa ei ole sellaista virallista dokumenttia, ainakaan kaikissa, joka sen valmistajan ilmoittaman tarkan painon ilmaisisi.

Lisäksi kevyen sähköajoneuvon saa vaikka itse valmistaa alusta asti ja muutenkin sellaisen rakennetta saa muuttaa melko vapaasti. Silloin edes mainokseen painettua massaa ei ole olemassa tai se ei oikeasti päde. Siksi en näe epäselvissä tapauksissa mitään muuta vaihtoehtoa kuin punnitus. Siinä taas tulee tietenkin ongelmaksi että kiinteästi asennetut lisävarusteet kasvattavat painoa. Tulkinnassa on odotettavissa isoja eroja. Onko ohjaustankoon kiinnitetty pikakiinnitteinen pyöräilyajovalo ajoneuvon osa vai matkatavara? Entä telineeseen kiinnitetty älylaite? Jousituksen jälkiasennus tietenkin on ainoan järkevän tulkinnan mukaan kiinteä osa ja omamassa on muuttunut vakiosta.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Oispa joku ratkasu tuohon kun haluaa käyttää täyskumisia renkaita (puhkeamattomia) niin siihen uuden renkaan vaihtoon.

Muistelen että joku tarralla tai kettingillä toimiva ohut päälykumi, joka laitetaan kuluneen renkaan päälle oli jossain ehdotettu, mutta ei muista millään mikä se oli. Tulevaisuudessa saattaa tulla jotain tällä NASA:n teknologialla olevia renkaita myyntiin, mutta siihen menee varmaan vielä kauan: smarttirecompany.com

Tällä hetkellä joutuu irrottaan koko renkaan sähköjohtoineen, jotta menis pienempään pakettiin (jos ei ole korjaamoa lähellä). Koska koko potkulaudan lähettäminen jonnekkin on epäkäytännöllistä ja kallista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
223 870
Viestejä
3 959 657
Jäsenet
67 800
Uusin jäsen
Pepe12

Hinta.fi

Ylös Bottom