On noita nyt jonkin verran ollut kun katsoo esim. Redditin threadia mutta toki noi ongelmat foorumeilla korostuu kun ne joilla toimii ei juuri postaile. Suomen käyttäjiä on todennäköisesti aika vähän kun G2:n hintaluokka on kovempi jolloin vähemmän niitä raportoijia tännekin eksyy eikä noi ongelmat ole ainakaan ostohaluja lisänneet. Muistaakseni tosin se Redditin postaaja jolla skuutti oli päätynyt mereen saattoi olla Suomesta. Itse en ole nähnyt vielä yhtään toista G2:sta liikenteessä. Postausten perusteella tässä threadissa taitaa olla joku 3-5 G2:n omistajaa, joista kukaan ei ole ongelmia raportoinut.Ei ole jäänyt kaasu jumiin, eikä ylikuumentunut. Veikkaisin, että jos näitä ongelmia olisi niin kyllä ne täällä olisi huuhdeltu. Vaikea uskoa, että mistään kovin massiivisesta ongelmasta on kun suht vähän noista on kuitenkin kirjoiteltu.
Itsellä on nyt appsin raportoimana 107 päivää alla ja 281.1km ajettu. Ostin hollannista heti toukokuussa ennakkotilauksena. En ole kokenut mitään ongelmia missään kohtaa. Ninebot ei ole varsinaisesti virallisesti tunnustanut mitään ongelmia mutta on tuonut neljä firmware päivitystä geneerisillä patch noteseilla, joilla näitä ongelmia on korjattu (uusin 1.4.8 viime kuun lopusta). Redditinkin perusteella alkuperäiset ongelmat olisivat korjattu mutta voisi esiintyä aggressiivista jarruttelua kun mennään alamäessä yli 2 kmh maksiminopeudesta (kuulostaa regen jarrutukselta) sekä akun ylikuumentumista jos se menee yli 50C (en tiedä miten ton saisi aikaiseksi). Youtubesta löytyy noita ylikuumentumistestejä joista tuorein taitaa olla tämä Arizonassa, jossa ylikuumentumista ei olla saatu toistettua.Oliko täällä MAX G2:n omistajia? Laittakaapas kommenttia noihin yläpuolisiin ongelmiin.
Jos itse laitetta bugien ulkopuolella arvioi niin ensifiilikset olivat vähän vaihtelevat. Kuvittelin jotenkin että toi moottori 900W piikkiteholla jaksaisi vetää normaalit mäet nopeuden juuri hidastumatta mutta odotus taisi olla epärealistinen. Toi jaksaa vääntää kyllä aika jyrkänkin mäen ylös mutta kyllä se nopeus vähänkään jyrkemmässä mäessä putoaa.
Toinen miinus on toi takajousituksen "klonksuminen". Lähinnä mietityttää sen juurisyy ja jousituksen kestävyys pitkässä juoksussa mutta ilmeisesti se on ominaisuus. Käytännössä siis kun ajat esim. rotvallilta alas ja takarengas saa vähänkin ilmaa maasta niin jousitus päästää vähän pohjaamiselta kuuluvan klonksahdusäänen. Ilmeisesti se tulee siitä kun jousitus puskee itsensä suoraksi vapaassa ilmassa eikä jousitus todellisesti näytä pohjaavan mitenkään esim. alastulossa. Tämä siis tapahtuu ihan parin sentin pudotuksellakin. Jousituksen jäykkyyden säätäminenkään ei tunnu vaikuttavan tohon käytännössä mitään.
Kolmas mikä ärsyttää on toi elektroninen kello. Se on periaatteessa suhteellisen kuuluva mutta käytännössä ihmiset eivät tajua että toi ääni on skuutin töötti ja alkavat arpomaan mikä ääni se oli. Käytännössä aivan tarpeeton "innovaatio", joka lähinnä pakottaa ostaan erillisen pyörän kellon (en ole vielä ostanut).
Regen brakingiin oli myös vähän totuttelemista kun se toimii aika aggressiivisesti, ei päästä loivissa alamäissä nopeutta kasvamaan yli 25km/h ja reagoi viiveellä jos alamäki vaihtuu samantien ylämäeksi jolloin se päästää nopeuden putoamaan parilla kilsalla ennen kuin skuutti alkaa taas vetämään. Uusimman firmiksen mukana tuli mahdollisuus poistaa regen jarrutus kokonaan päältä joka mahdollistaa skuutin vapaan rullauksen alamäkeen. Olen sen jälkeen nyt toistaiseksi ajellut regen braking pois päältä. En tiedä miten vaikuttaa rangeen kun ei tule maksimirangeja oikein koskaan ajettua.
Paino ja koko toki on myös pieni miinus lähinnä kun painopiste on takarenkaalla ja ohjaustanko on selvästi leveämpi kuin esim. m365 prossa joka oli mun edeltäjä. Vaikuttaa kummasti liikuteltavuuteen esim. sisällä mutta toisaalta noi mahdollistaa rangen ja muut paremmat ominaisuudet joten kyllä niitä sietää.
Miinuksista huolimatta olen kyllä ollut ihan tyytyväinen. Vähän kuitenkin edelleen mietityttää millainen Xiaomin Ultra 4 olisi, joka on samassa hintaluokassa samoilla spekseillä mutta 48V järjestelmä vs. tämän 36V (saattaisi vääntää vähän paremmin). Toisaalta tavallaan huonompi ja varmaankin kovempi kumipaloihin perustuva takajousitus mutta se tuskin klonksuu. Mitään kunnon vertailutestejä näiden välillä en ole vieläkään löytänyt.
Oon tässä threadissa postaillut myös aiemmin alkukokemuksia ja muita testilinkkejä jos kiinnostaa kaivella.
Viimeksi muokattu: