Potkulaudan pyöränlaakeri on kyllä niin yksinkertainen ja helppo kohde vieläpä vähäisellä kuormituksella, että ihan tavallisista tavallisin laadukas laakeri täyttää ja ylittää kaikki vaatimukset.Noista laakereista sen verran että ei vissiin oo yleensä keraamiset sähköpotkulaudois? Ne on kyllä ihan ylivoimaset omasta mielestä niin nopeuden, kestävyyden ja helppohoitoisuuden suhteen.
Tämä oli kyllä ihan vakuuttava viesti. Ja tuntuu että ehkä tähän hintaluokkaan voisi laittaa rajan kun äkkiä lähtee laukalle kun alkaa noita jousitettuja katsomaan, yhtäkkiä huomaa selaavansa tuplasti kalliimpia.Ei kyllä harmita vaikka maksoinkin omasta G30 täydet 800€, laadusta jo tietää että sillä ajetaan ainakin seuraavat 4-5 vuotta eikä tarvi ku laakereita ja renkaita vaihtaa
Pakko silti todeta että jos ei ole ihan niin rahasta kiinni harkitsisin ehkä noita threadissa juuri mainittuja Xiaomin ja Segwayn uutuuksia joiden pitäisi asettua 999€ hintaluokkaan ja tuoda mm. jousitus, tehokkaampi moottori ja inasen lisää rangea.Tämä oli kyllä ihan vakuuttava viesti. Ja tuntuu että ehkä tähän hintaluokkaan voisi laittaa rajan kun äkkiä lähtee laukalle kun alkaa noita jousitettuja katsomaan, yhtäkkiä huomaa selaavansa tuplasti kalliimpia.
G30 saa nyt voltride.eusta 629e, hitusen halvemmalla dhgaten ninebot official Storesta tai sitten 789e Suomesta. Turha kai tässä hätiköidä kun ajokeleihin on vielä lähes 2kk aikaa.
Joo paperilla on hurjat 5km lisää.. testit näyttää aikanaan onko käytännössä identtinen range mutta joka tapauksessa marginaalinen ero jonka takia sanoinkin "inasen" eli noi muut on merkittävämpiäolin kattovinani että uudessa segwayssä on käytetty samaa akkua (kapasiteetiltaan) niin taitaa sinne 45-55km paikkeille jäädä kantama tässäkin versiossa
Tuohon kantokassihommaan pitää sanoa että itse ostin Xiaomi Mi Pro 2:lle ihan sitä varten suunnitellun kantokassin. Sellainen vetoketjullinen perusputkikassi.Itse miettinyt ostamista ja juuri tota että mites jos käy kaupassa. Meidän paikallisen prisman pihassa on kaksi todella isoa lukittavaa häkkiä koirille jotka on aina tyhjinä, niin mä ainakin laitan sen laudan sinne kauppareissun ajaksi. Tai sit ostaa kantokassin mikä maksaa sen 50e ja heittää kärryyn
Kuskista riippuva, joillekkin on ihan fine et viet sen taittamattakin, jotkut käskee taittamaan ja jotkut suurinpiirtein sanoo ettet saa sen kanssa tulla. Omaa pelisilmää tohon kanssa kannattaa käyttää, jos se ei mahdu penkin alle taitettuna ja keskikohdassa on kahdet lastenvaunut niin varmaan kannattavampaa odotella seuraavaa. Toisaalta laudan roudaaminen bussiin on muutenkin vähän ??? ku itelle se laudan tarkotus on pääasiassa se et ei bussin kanssa tarttee puljata. Junaan ja metroon voi viedä ihan miten lystää about sit.Miten on muuten kun yksi henkilö väitti että laudan kanssa ei saa mennä bussiin ellei laita sitä kantokassiin? Ei siis riitä että laittaa kasaan ja kantaa kädessä. Kyse siis pk-seudun liikenteestä
Ihmettelen jos toimintamatka pitenee eikä lyhene. Sama akkukapasiteetti, sama rengastus ja useita kiloja lisäpainoa. Jousitus kaiken järjen mukaan hieman lisää häviöitä. Moottorin ja elektroniikan puolesta pitäisi siis tehdä melko vahvoja loitsuja, jotta kokonaisuus kallistuu pidempään toimintamatkaan.Pakko silti todeta että jos ei ole ihan niin rahasta kiinni harkitsisin ehkä noita threadissa juuri mainittuja Xiaomin ja Segwayn uutuuksia joiden pitäisi asettua 999€ hintaluokkaan ja tuoda mm. jousitus, tehokkaampi moottori ja inasen lisää rangea.
Ilmeisesti viittaat etenkin Segwayhin. Kyllähän toi kieltämättä erikoiselta kuulostaa. Taas järjellä luulisi ettei olisi pokkaa mainostaa 5 km pidempää rangea jos todellisesti jäädään edeltäjästä mutta eipä näistä tiedä. Ainahan noi on melkoisia markkinointihattiwattilukuja olleet. Teoriassa toki eroja voisi selittää energiatehokkaammalla moottorilla (edeltäjä taitaa olla jo 4v vanha malli) tai sitten toi epämääräinen "RideyLONG" teknologia vaikuttaa energiatehokkuuteen oikeasti jotenkin. Tai sitten vaan on tosiaan muutettu testaus/laskentatapaa. Noh testejä odotellessa.Ihmettelen jos toimintamatka pitenee eikä lyhene. Sama akkukapasiteetti, sama rengastus ja useita kiloja lisäpainoa. Jousitus kaiken järjen mukaan hieman lisää häviöitä. Moottorin ja elektroniikan puolesta pitäisi siis tehdä melko vahvoja loitsuja, jotta kokonaisuus kallistuu pidempään toimintamatkaan.
Jos se tonnin vähittäishinta tosiaan yltäisi myös suomihinnoitteluun, niin senhän toisaalta pitäisi aiheuttaa rajua alennusmyyntiä G30-varastoihin.
Ilmoita sitten, kun/jos olet tehnyt tuon laudan "pussituksen" sadannen kerran putkeen ennen kauppaan menoa, niin nostan kyllä hattuaTuohon kantokassihommaan pitää sanoa että itse ostin Xiaomi Mi Pro 2:lle ihan sitä varten suunnitellun kantokassin. Sellainen vetoketjullinen perusputkikassi.
Laitteen antaminen sen sisälle oli melko hankalaa, vähän kuin koittaisi laittaa rullaluistimia jalkaan ja pois, eli onnistuu mutta ei se kivaa ole. Ostin vielä mukavamman tuntuiset kahvagripit lautaan mikä levensi ohjaustankoa karvan verran ja säkin sulkeminen sen jälkeen oli aivan mahdotonta. Puhumattakaan siitä että menin vielä 10" renkaat vaihtamaan pienempien alkuperäisten tilalle.
Tarjoitus viime kesänä oli rakentaa itse vehkeelle kantolaukku. Ihan perus suorakaiteen mallinen kangas jonka käärii laitteen ympärille ja jonka reunassa on tarranauhat ja kantoside olisi kaikista helpoin. Tai itse kankaasta taiteiltu riittävän iso säkki johon laite menee ja säkin suulle sellainen kiristysnauha, mitä noita kolmioreppuja paljon nykyään näkee, samalla periaatteella.
Tai sitten ihan raakasti vain joku kantoliina jonka lyö laitteen keulaan ja perään ja sitten heittää olalle sen kummemmin peittelemättä. Se näyttää laudalta, mutta koska se on kantotavarana mukana niin monessa paikassa varmaan ymmärretään että se on mukana turvallisuussyistä eikä ajopelinä.
Mikä hiertää?Mitäs kokemuksia Augmentista?
Hieman ristiriitaista epämääristen verkkosivujen perusteella. Tiedot ei täsmää sopimuksen tekstien kanssa.
Juurikin näinNiin joo ja tohon kauppajuttuun vielä. Ei oo mulle ongelmaks muodostunu vähän isommallakin laudalla mennä Prismaan yms isoimpiin liikkeisiin. Mihinkään K-marketteihin tai Alepoihin en välttämättä lähtis puljaamaan ellei sitä vois jättää siihen kassan nurkille vahdittavaks. Tääkin on yleensä sellanen asia et maalaisjärjellä pääsee pitkälle, isossa marketissa kärryt ja lastenrattaat yms vie kuitenkin huomattavasti enemmän tilaa kun se lauta.
Kauppoihin meillä päin onneksi saa viedä. Isommissa marketeissa talutan, pienemmissä kannan kädessä tai raahaan perässä niin että lauta on linkussa ja toinen rengas maassa, toinen pää kädessä. Pienimmissä jätän kassan nurkkaan ja huikkaan myyjälle et pure niitä jos yrittävät viedä sen.Ilmoita sitten, kun/jos olet tehnyt tuon laudan "pussituksen" sadannen kerran putkeen ennen kauppaan menoa, niin nostan kyllä hattua
Vähän kuin jenkeissä voit juoda julkisella paikalla, jos pussitat pullon paperipussiin. Ei kyllä ole mitään järkeä ja kuka tuollaista pussitusta jaksaa parin kerran jälkeen, sekä laahaat jotain pussia mukanasi
Vaikeaksi menee.
Verkkosivu:Mikä hiertää?
Oma 24kk meni oikein hyvin, ennen hinnankorotuksia alekoodin kanssa maksoi alle 20e/kk. Reipas 1200km tuli rullattua ja testattua akun- sekä laitteenvaihto. Toki jos laite olisi kyrvähtänyt kuukautta myöhemmin, jolloin ei enää soppari olisi ollut voimassa niin ei ihan niin hyvää sanottavaa olisi.
Xiaomi on tosiaan 48v akulla kun uus Max G30 on perinteisellä 36v.Ilmeisesti viittaat etenkin Segwayhin. Kyllähän toi kieltämättä erikoiselta kuulostaa. Taas järjellä luulisi ettei olisi pokkaa mainostaa 5 km pidempää rangea jos todellisesti jäädään edeltäjästä mutta eipä näistä tiedä. Ainahan noi on melkoisia markkinointihattiwattilukuja olleet. Teoriassa toki eroja voisi selittää energiatehokkaammalla moottorilla (edeltäjä taitaa olla jo 4v vanha malli) tai sitten toi epämääräinen "RideyLONG" teknologia vaikuttaa energiatehokkuuteen oikeasti jotenkin. Tai sitten vaan on tosiaan muutettu testaus/laskentatapaa. Noh testejä odotellessa.
EDIT: Xiaomin osaltahan rated capacity on milliampeeritunneissa 4 Pron ja 4 Ultran välillä pienentynyt 12400 -> 12000 mutta silti ilmoitetut Wh:t on kasvaneet 446Wh -> 552Wh eli onko tossa sitten käyttöjännite vaihtunut vai mikä ton selittää. Paino on kasvanut +7,5kg, moottorin rated power +150W ja siitä huolimatta ilmoitettu range on kasvanut Segwaytakin enemmän 55km -> 70km.
Onpas näköjään sotkettu tekstit pahasti. Se on tietysti merkityksellistä, onko lunastusmaksu 29 vai 49 euroa. Sen sijaan sopimuksen irtisanominenhan ei varsinaisesti ole tarpeellista tai edes kannattavaa, ellei suunnittele jälleenmyyntiä 2 vuoden aikana. Sehän on käytännössä huoltotakuu osamaksun päälle, eikä kai ole voimassa lunastuksen jälkeen, eli ennen kautta lunastus on omassa käytössä vain tappiollista.Verkkosivu:
"Voit halutessasi ostaa skuutin itsellesi milloin tahansa maksamalla tilauksesi loppuosan ja 29 euron siirtomaksun. "
Sopimus:
Sopimuksen voimassaoloaika
Sopimusaika on vähintään 24 kuukautta sopimuksen alkamisesta. Ensimmäiset 24kk Sopimus on voimassa määräaikaisena eikä se ole irtisanottavissa (minimisopimuskausi).
"Mahdollisuus lunastaa Skuutti omaksi
Minimisopimuskauden jälkeen käytössä olevan skuutin voi lunastaa omaksi maksamalla 49 euron lunastushinnan. Ennen minimisopimuskauden päättymistä skuutin voi lunastaa maksamalla jäljellä olevat minimisopimuskauden palvelumaksut ja 49 euron lunastushinnan. Lunastushinnan maksamisen jälkeen sopimus lakkaa olemasta voimassa.
Sopimuksen päättäminen ennen minimisopimuskauden päättymistä
Asiakkaalla on oikeus päättää sopimus aikaisintaan 11 kuukauden kuluttua sen alkamisesta toimittamalla asiasta tieto Augmentin asiakaspalvelulle ja maksamalla 195 €. Maksun suorittamisen jälkeen skuutti siirtyy asiakkaan omaksi ja sopimus lakkaa olemasta voimassa."
Alle tonni takana, eli käytännössä sisäänajettu. Gen2-moottorilla ja tuolla hinnalla, niin ei luulisi kauaa ostajaa joutua odottamaan.Olisi hyväkuntoinen ja vähän ajeltu Ninebot by Segway Kickscooter MAX G30 -sähköpotkulauta myynnissä:Myydään - Ninebot by Segway Kickscooter MAX G30 -sähköpotkulauta+vara moottori(Forssa)
Ihan mielenkiinnosta... Miten päättelet speksien valossa hinta/laatusuhteen? Hinta/ominaisuus olisi ymmärrettävä mutta laatua ei ilman fyysistä tutkimista kyllä mielestäni pysty mitenkään päättelemään.Mitä itse olen katsellut niin speksien suhteen ihan ylivoimainen hinta/laatusuhde on kyllä e-wheels e2s v2 pro. Tohon saa ostettua tuolta vielä lisäosia tai jos jotain menee rikki, esim uusi akku 100e
Miten on muuten kun yksi henkilö väitti että laudan kanssa ei saa mennä bussiin ellei laita sitä kantokassiin? Ei siis riitä että laittaa kasaan ja kantaa kädessä. Kyse siis pk-seudun liikenteestä
Voit kuljettaa skeittilautaa ja potkulautaa mukanasi joukkoliikennevälineissä, kunhan kannat laudan kainalossa ja pidät huolen siitä, ettet kolhi sillä muita matkustajia.
Aika vähän tuossa on elektroniikan puolesta tehtävissä ja vaikka moottorin energiatehokkuutta voikin joissakin tilanteissa kasvattaa, en kyllä jaksa uskoa noihin lupauksiin. Ilman painon lisäystä ehkä pieni lisämatka mutta tässä kohden ei.Ihmettelen jos toimintamatka pitenee eikä lyhene. Sama akkukapasiteetti, sama rengastus ja useita kiloja lisäpainoa. Jousitus kaiken järjen mukaan hieman lisää häviöitä. Moottorin ja elektroniikan puolesta pitäisi siis tehdä melko vahvoja loitsuja, jotta kokonaisuus kallistuu pidempään toimintamatkaan.
Käytännössä ei tarvitse olla yhtään järeämpää kontrolleria, pikemminkin päinvastaiseen suuntaan.Kivempi laittaa isompaa akkua rinnalle kun on valmiiks jo 48v tsydeemit niin ei tartte kun kapasiteettia kasvattaa. Luulis kanssa et siinä ehkä vois olla järeämpi kontrolleri josta vois enemmänkin tehoja ottaa pois niin jaksaa mäet mukavemmin.
hinta/ominaisuus siis se mitä hain takaa.Ihan mielenkiinnosta... Miten päättelet speksien valossa hinta/laatusuhteen? Hinta/ominaisuus olisi ymmärrettävä mutta laatua ei ilman fyysistä tutkimista kyllä mielestäni pysty mitenkään päättelemään.
Akun hinta kuulostaa jokseenkin uskomattomalta vaikka miten halpoja kennoja olisikin. Laitatko linkin, mistä tuohon hintaan? Osaa voisi kiinnostaa miettiä kakkosaukiksi, eihän edes Kiinasta saa tuolla hinnalla.
Osaan kyllä googlettaa muttei se auttanut. Ei myöskään tuo linkkisi.Ihan jatkoa varten vinkiksi että jos jonkun asian hinta kiinnostaa niin kannattaa ekana googlettaa. E-wheels e2s pro akku ja näkyy ekana. Toki toi on 150e, mutta kun viime vuonna noita katsoin niin löytyi siihen malliin satasella, nyt loppuunmyyty Akku (E2S V2/Pro).
Joo, eihän se tae oo et siellä on järeempää kontrolleria joka kestää enemmän virtaa ku siihen vakiona syötetään. Tää mutuilu perustuu täysin vanhempiin M365 ja Max G30 lautoihin joissa on paljon samaa keskenään, molemmissa on kontrollerit jotka kestää huomattavasti korkeempia virtamääriä mitä vakiona. Max G30 heikkous on ne liittimet ja M365 kontrollerissa oli aikoinaan vähän niukasti tinaa joka sit saattoi kärtsätä.Käytännössä ei tarvitse olla yhtään järeämpää kontrolleria, pikemminkin päinvastaiseen suuntaan.
Toki Xiaomi on käyttänyt jännitekestoltaan hieman turhankin alhaisia päätekiviä noissa mutta on varsin triviaali toimenpide vaihtaa ne enemmän jännitettä kestäviin. Jännitteen noustessa taas virta putoaa jos teho pidetään samana. Vaikuttaa tosiaan komponenttivalintaan, korkeampi jännite on suurempaa virtaa helpommin käsiteltävissä, hukkalämpöä vähemmän, piirilevyllä voi olla mahdollista käyttää ohuempia vetoja (toki vetojen välejä voi joutua kasvattamaan), johtojen paksuudeksi voi riittää ohuempi tai vanhalla koolla häviöitä tulee vähemmän jne. Oletuksena siis aikaisempaa vastaava moottori. Käämityksen muuttaminen vaikuttaa luonnollisesti myös asiaan.
Se taas on kokonaan eri asia, mikä on ensimmäinen tehon nostoa rajoittava. Kontrolleri voidaan mitoittaa rimaa hipoen mutten näkisi tähän järkevää syytä (no kiinalaiset ja järki on joskus vähän niin ja näin). Vastaavasti moottorin osalta lämpö voi muodostua nopeastikin ongelmaksi joten itse uskoisin rajan tulevan sieltä ensin vastaan. Toki varma voi olla vasta jos laitteeseen pääsee kunnolla tutustumaan.
Augment on ihan OK perus käyttäjälle jolla ei pysy ruuvari kädessä. Tässä oma mielipide ES210:sta mitä tuolla ajellut:Onko noissa Augmentin vehkeissä jotain miksi ei kannattaisi esiteinille hommata?
Vai onko jokin muu hinta/laatu/takuu mielessä ylivoimainen noihin verrattuna?
Saihan noista nyt jonkinlaisen käsityksen millaista tulee tarjolle. Itse videoista sen verran, että ensimmäisen videon tekijällä oli puheripuli speedrun-vaihteella ja suurin osa jutuista täytettä, asiapuolen jäädessä vähemmälle. Toisen videon tekijän murre taas teki puheesta paikoin huvittavaa (esim. "Noinbot") ja välillä käsittämätöntä ilman useampaa toistoa. Vähän nipotusta: Omaan silmään pisti toisessa videossa piittaamaton liikennekäytös, mutta ehkä paikalliset liikennesäännöt ovat vaan täysin erilaiset. En siis tarkoita vasemmanpuolista liikennettä, mutta lähtien liikennevalojen värien merkityksestä...Tuli ensimmäinen Youtube review Xiaomi 4 Ultrasta vastaan:
TK Bay tosin näyttää olevan enemmän geneerinen tech arvostelija, joka näkyy siinä että arvostelu aika ylätasolla, kehuu kaikkea, vertaillaan lähinnä 4 pron käyttökokemuksiin eikä oikein mitään ole oikeasti mitattu (edes painoa).
Samalla bongasin Navee S65:n arvostelun neljän kuukauden takaa. Tuo kiinnostaa lähinnä siksi että Xiaomi ilmeisesti osti ton firman ja toi Navee on ainakin speksilistaltaan ja ulkonäöltään lähes identtinen 4 Ultran kanssa. Tuon arvostelu ei kuitenkaan ole täysin kehuva eli saa kritiikkiä nopeudesta (todellisesti max 22km/h) ja äänekkäästä ratasmoottorista. En nyt sitten tiedä onko 4 Ultrassa täysin sama moottori ja sen myötä samat ongelmat. TK Bay ei noita mainitse millään tavalla.
Jooh toivottavasti joku ESG tai muu skuutteihin keskittynyt laadukkaampi toimija testaa ton ja Ninebotin piakkoin. ESG tosin on vähän nihkeästi uusimpia Xiaomeja testaillut kun ne ovat ilmeisesti pienempi tekijä jenkeissä.Saihan noista nyt jonkinlaisen käsityksen millaista tulee tarjolle. Itse videoista sen verran, että ensimmäisen videon tekijällä oli puheripuli speedrun-vaihteella ja suurin osa jutuista täytettä, asiapuolen jäädessä vähemmälle. Toisen videon tekijän murre taas teki puheesta paikoin huvittavaa (esim. "Noinbot") ja välillä käsittämätöntä ilman useampaa toistoa. Vähän nipotusta: Omaan silmään pisti toisessa videossa piittaamaton liikennekäytös, mutta ehkä paikalliset liikennesäännöt ovat vaan täysin erilaiset. En siis tarkoita vasemmanpuolista liikennettä, mutta lähtien liikennevalojen värien merkityksestä...
Olkoonkin, että olen jo aiemmin päättänyt muutaman vuoden jatkaa M365:n kanssa, kumpikaan uutuus ei tuonut em. päätöksestä pahaa mieltä. Alinopeus, kumijousitus, ratasmoottori? Juu, ei kiitos niille! Uusina molempiin voi myös joutua odottelemaan varaosasaatavuuden paranemista, puhumattakaan mahdollisuutta softapuolen omiin hienosäätöihin.
Silti ihan kiva että tulee uusia malleja, niin "jokaiselle" löytyy jotain.![]()
Sama lauta ja ainakin vielä näyttää siltä, ettei mitään pakkopäivitystä ole edessä. Tuolla pärjää kuitenkin edelleen, vaikka välillä rangea enemmän kaipaisikin. Eikä sitä vääntöäkään lopulta lisää mahdottomasti tule jos moottorista otetaan sama teho ulos.Itellä on kans M365 Pro alla ja pidempään miettinyt päivitystä mutta nämä ovat nyt ensimmäiset mallit jotka tuovat tarpeeksi uutta eli ainakin paperilla isommat puhkeamattomat renkaat, jousituksen, paremman rangen sekä enemmän vääntöä ylämäkiin.
En tiedä suomennoksesta mutta itse sanoisin "vaihteistollinen moottori".Mitä miinuksiin tulee niin oikeastaan toi moottori on ainut potentiaalinen deal-breaker. Vähän tosin edelleen epäselvää onko siinä "Geared Motor" vai ei ja onko se nyt kuinka suuri haitta esim. kestävyyden näkökulmasta. Piti täältä lueskella moottorityyppien eroista tuon perusteella teoriassahan toi voisi selittää pidemmän rangenkin:
The geared hub motor will typically be less powerful. However, because of the leverage the gears provide, a less powerful motor can make it more energy-efficient and in fact, produce more power.
Longer range, quicker acceleration, as well as good hill climbing ability, are all pros.
More friction will generate more wear and tear and thus be susceptible to more repairs and a shorter life span, a clear con.
Very strong low-end torque, i.e. quick acceleration. Power consumption will be quicker at a higher cruising speed than on a gearless hub motor though.
Mikähän on muuten geared motorin oikea suomennos? Heitin ton ratasmoottorin aikaisemmin lonkalta.
Huomenna on Augmentin LR tulossa..Augment on ihan OK perus käyttäjälle jolla ei pysy ruuvari kädessä. Tässä oma mielipide ES210:sta mitä tuolla ajellut:
+huoltosoppari, eli jos rengas puhkeaa, niin vaihtavat ilmaiseksi uuden. Toki tässä taisi olla rajoitteita, eli kerta vuodeen tai jtn vastaavaa
+tehokas ja kiihtyy hyvin
+varmasti toimiva takuu
+vaihdettava/irrotettava akku
-ei pysty mitenkään ohittamaan 25km/h rajoitusta, erittäin ärsyttävä. Jos ajat esim alamäkeä ja pidät kaasun täysillä, skootteri jarruttaa johonkin 22km/h vaikka olisi erittäin jyrkkä alamäki
-todella etupainoinen + etuvetoinen, on hieman vaarallinen märällä ja hiekkaisella tiellä, kuin myös kivityksissä yms koska lennät helposti tangon yli.
Mutta koska kyse on esiteinistä, niin ihan hyvä vaihtoehto jos haluaa suht huoltovapaan ja tehokkaan laudan. Itselleni ostaisin mielummin esim G30 maxin, mutta sitten saattaa välillä ruuvaria tarvita.
Lisäys: ku kyse esiteinistä, saattaisin koittaa etsiä jopa jotain kevyempää / halvempaa / ei niin tehokasta lautaa. Ja myös ihmisen paino vaikuttaa todella paljon akun kestoon. Esim jos valmistaja ilmoittaa akulle esim 40km, niin estiteini pääee luultavasti 50km, mutta aikuinen 20km.
Sanoisin tuota villiksi optimismiksi. Ne ilmoitetut toimintamatkat ovat kuitenkin uudella akulla esimerkiksi 60 tai 75 kg 16 km/h tasaisella lämpimässä. Ehkä realistisemmin tätä paljon kevyempi pääsee lähelle nimellistä ajomatkaa mutta ei ylitä sitä, ellei sitten erikseen kokeile ennätystä tussuttamalla puolinopeudella tuntikausia. Vastaavasti aikuinen pääsee yli tai alle puolet luvatusta riippuen korkeuseroista ja elopainosta. Käytännössähän ajetaan yleensä valtaosa matkasta huippunopeudella tai muuten liipaisin pohjassa.Esim jos valmistaja ilmoittaa akulle esim 40km, niin estiteini pääee luultavasti 50km, mutta aikuinen 20km.
Ei se vaihdelaatikko vähennä tarvittavaa työmäärää mikä tarvitaan esim. mäen nousuun, se vaan jakaa sen useammalle moottorin pyörähdykselle.Mitä miinuksiin tulee niin oikeastaan toi moottori on ainut potentiaalinen deal-breaker. Vähän tosin edelleen epäselvää onko siinä "Geared Motor" vai ei ja onko se nyt kuinka suuri haitta esim. kestävyyden näkökulmasta. Piti täältä lueskella moottorityyppien eroista tuon perusteella teoriassahan toi voisi selittää pidemmän rangenkin:
The geared hub motor will typically be less powerful. However, because of the leverage the gears provide, a less powerful motor can make it more energy-efficient and in fact, produce more power.
Longer range, quicker acceleration, as well as good hill climbing ability, are all pros.
More friction will generate more wear and tear and thus be susceptible to more repairs and a shorter life span, a clear con.
Very strong low-end torque, i.e. quick acceleration. Power consumption will be quicker at a higher cruising speed than on a gearless hub motor though.
Ilmeisesti toi on kuitenkin ihan yleinen moottorityyppi skuuteissa kun jokainen skuuttien moottoreita käsittelevä sivusto ton erikseen mainitsee. Ei ole terminä tullut kans ennen vastaan enkä tiedä mitä malleja tolla sitten on muuta kuin tuo aiemmin mainittu Navee S65.Sama lauta ja ainakin vielä näyttää siltä, ettei mitään pakkopäivitystä ole edessä. Tuolla pärjää kuitenkin edelleen, vaikka välillä rangea enemmän kaipaisikin. Eikä sitä vääntöäkään lopulta lisää mahdottomasti tule jos moottorista otetaan sama teho ulos.
En tiedä suomennoksesta mutta itse sanoisin "vaihteistollinen moottori".
Itse en tiedä yhtään lautaa, jossa moista ratkaisua olisi käytetty. Kyllä se veto on suoraan ilman mitään vaihteistoa ja moisen olemassaolon tarpeenkin voi aivan aiheesta kyseenalaistaa. En myöskään keksi, miten range kasvaa jos lisätään mukaan häviötä aiheuttavia rattaita. Eikä mäen kiipeäminenkään parane jos ei tehdä jotain useamman vaihteen ratkaisua. Toki sopivilla välityksillä voimaa on enemmän mutta nopeuden kustannuksella.
Fillareissa tuon kaltaista ratkaisua on vaihteelliessa moottorin ollessa polkimien yhteydessä. Mutta vastaavasti esim sähköautoissa ei vaihteistolle ole tarvetta. On siis kovin vaikea nähdä hyötyjä toteuttaa mitään pakollista monimutkaisempaa, kalliimpaa ja vika-alttiimpaa ratkaisua lautoihin. Tilaakaan ei käytännössä nykymalleissa ole joten vaatisi aivan eri tyylisiä rakenteita.
En siis usko moista tuossa laudassa olevan. Jos jostain erikoisesta syystä näin kuitenkin olisi, pysyisin itse kaukana ainakin siihen asti, kunnes kunnollisia, pidemmän ajan kokemuksia on saatavilla.
Niin no tää nyt ei ollut mun väite enkä osaa sen oikeellisuutta arvioida vaan näyttää olevan jokaisella moottorityyppejä käsittelevällä sivustolla mainittuna ja perusteena ilmeisesti juurikin tuo ratastuksen tuoma "leverage" jonka kautta niistä saataisiin energiatehokkaampia ilmeisesti erityisesti kiihdytysvaiheessa ja sen ja paremman väännön kautta itse moottori voisi olla tehottomampi.Ei se vaihdelaatikko vähennä tarvittavaa työmäärää mikä tarvitaan esim. mäen nousuun, se vaan jakaa sen useammalle moottorin pyörähdykselle.
Polttomoottorissa on optimaaliset hyötysuhteet tietyillä kierrosluvuilla, sähkömoottoriin moiset ei päde koska kyse on pelkästään moottorille menevän signaalin taajuuden muuttamisesta.
Toki vääntöä sillä saa ja sehän on plussaa, mutta ajomatkaan se ei pitäisi vaikuttaa
Tuon videon kuvan perusteella on kyse planeettapyörästöstä. Itselleni tutumpi autojen starttimoottorista, mutta tunnetaan myös planeettavaihteistona esim. polkupyörissä.Yhdellä noista oli tämmöinen selitevideo tosin sähköpyöriä käsittelevänä 6 vuoden takaa:
Eli ohjekirja piti paikkaansa. Litiumakku itsepurkautuu 0.1-2% kuukaudessa säilytyslämpötilasta ja varauksesta riippuen.Kattelin vähän tuossa lautaa jo ajokuntoon, ensviikolla alkais olee pyörätiet sulana jos ei tule ylläripylläri lunta.
Mitähän Ninebotin ohjekirja horis että idlessä tyhjentää akkua, oisko 5% kadonnu ja viimeks joulukuun alkupuolella ajanut
Jäi sellanen mielikuva että 2-3kk välein pitäis täyteen ladata jos ei halua että akku menee lepotilaan (<30%)Eli ohjekirja piti paikkaansa. Litiumakku itsepurkautuu 0.1-2% kuukaudessa säilytyslämpötilasta ja varauksesta riippuen.
No ei nyt sentään. 20-80% välissä jos sen pitää säilytyksessä niin homma on ok, eli käytännössä jos sen jättää about mihin tahansa 30-80% väliin niin ei tartte latailla.Jäi sellanen mielikuva että 2-3kk välein pitäis täyteen ladata jos ei halua että akku menee lepotilaan (<30%)
Tämmönen siel luki. Antaa ymmärtää että akku aktiivisesti purkais itseään silloin kun ei käytetä...NOTE Typically, a fully charged battery should retain power for 120-180 days. A low-power battery should retain power for 30–60 days. Remember to charge the battery after each use. Completely draining the battery may cause permanent damage to the battery. Electronics inside the battery record the charge-discharge condition of the battery; damage caused by over-charging or under-charging will not be covered by the Limited Warranty.