Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Minkä näköinen käytännössä on potkulaudan rekisterikilpi ja mihin se kiinnitetään?
Muutamia näkyy Googlen kuvahaussa olevan mutta lähinnä tuo että harvassa niille on paikka. Vissiin tarkasti määrätty perään laitettavaksi, mutta niihin pitänee joku oma viritelmä sitten keksiä kiinnitykseen.
Takarapakaareen ne tulee eli ajoneuvon perseeseen. Eipä tuossa nyt ole mitään kummallista, jossain laitteissa on valmis tila noille jo, joissain ei
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
24
Minkä näköinen käytännössä on potkulaudan rekisterikilpi ja mihin se kiinnitetään?
Muutamia näkyy Googlen kuvahaussa olevan mutta lähinnä tuo että harvassa niille on paikka. Vissiin tarkasti määrätty perään laitettavaksi, mutta niihin pitänee joku oma viritelmä sitten keksiä kiinnitykseen.
Noissa taittuvissa potkulaudoissa ei ole juurikaan tullut vastaan rekisteröintikatsastuksessa tarvittavaa tyyppihyväksyntätodistusta (CoC). Ilman todistusta pitää lauta ensin tyyppihyväksyttää, joka lienee Suomessa lähes mahdotonta. Noita "läskiskuutteja" on rekisteröity mopoksi ja mopoissahan on mopon kilvet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Se on itselle vielä epäselvää että saako laudalla ajaa pyörätiellä 25km/h vaikka se olisi mallia joka kulkee yli tuon ja on rekisteröity mopoksi, vai koskeeko sitä tuolloin heti kaikki mopon säännöt?
Mopoa koskee aina kaikki mopon säännöt. Sillä ei siis saa ajaa pyörätiellä(paitsi "sallittu mopoille") eikä sillä kuten autollakaan saa ajaa 0,7 promillen pienessä pierussa(kuten autollakaan) sillä perusteella, että ajaa hiljaa.

"Pienitehoiseksi mopoksi" rekisteröinti ei auttaisi mitään ja olisi vain haitaksi, koska sama 25 km/h sallitaan kevyille sähköajoneuvoille polkupyörään rinnastuvana. E: eihän sellaista edes rekisteröidä, olen tampio. Kuitenkin vakuutettava laite ja vanhentunut turha konsepti muuten kuin museoharrasteena.

Ohjausiskunvaimmennin, rauhoittaa ohjausta.

Moottoripyörissä ollut vuosikymmeniä....
Myös autoissa on tällainen osa tunnettu. Ohjaustehostin yleensä itsessään toimii tällaisena.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 882
Joku / jotkut sitovat nippusiteillä vuokralautojen jarruvipuja kiinni Espoossa

Vuokrattaviin sähköpotkulautoihin kohdistuva ilkivalta on saanut taas kerran uuden muodon.

HS Espoon lukija kertoo, että joku tai jotkut ovat lukinneet nippusiteillä sähköpotkulautojen käsijarruja Espoon Tapiolassa. Lukija huomasi ensimmäiset ilkivaltatapaukset kaksi viikkoa sitten.

Ilkivaltaa on tehty ainakin Voi-merkkisille sähköpotkulaudoille.

Sähköpotkulautayhtiö Voi Technologyn Suomen operatiivisesta toiminnasta vastaava Reetta Alastalo ei ole kuullut vastaavista tapauksista.

”Meille asti tieto tällaisesta ilkivallasta ei ole tullut. Satunnaista ilkivaltaa on ollut aina. Sähköpotkulautoja on esimerkiksi kaadettu tahallaan”, Alastalo kertoo.

Hänen mukaansa nyt ilmi tullutta ilkivaltaa aletaan selvittää välittömästi.

”Otamme selvää, onko kyse yksittäistapauksesta vai laajemmasta ilmiöstä.”
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Taitaa nippusidevandalismin takana olla joku näennäisen normaali kansalainen, joka luulee tekevänsä palveluksen ja parantavansa maailmaa. Mahdollisesti on myös ajateltu, että seuraamuksia ei välttämättä tule. Mitään esinevahinkoahan ei oletuksena seuraa, ja hetkellisen käyttökelvottomuuden aiheuttamaa on hankalampi todistella ja periä. Saattaa toki kusta nilkkaan - itse asiassa veikkaisin sitä vaihtoehtoa. Sikäli kun jää kiinni, ja voi hyvin jäädä. En ylläty jos tuo on jossain FB:n äityliryhmässä suunniteltua ilkivaltaa, tai ainakin joku alkaa kehuskella kepposillaan sellaisessa.
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
10
Pieni kysymys renkaan paineista. Hommattiin preecolta fat 2.0 mallinen leveärenkainen sähköscootti. Renkaissa lukee joku kilomäärä ja perässä oli 10 psi. Katsoin että 10 psi vastaa alle 0,7 bar:ia. Voiko se siis olla noin alhainen mitä niissä kuuluu olla? Piti täyttää renkaita mutta niissä oli jo ennestään 1,3 ja 1,1 bar:a. Eli tarviiko tässä nyt sittenkin ruveta vähentämään ilmaa?
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Mun renkaissa luki 36 psi. no mie vähäaikaa sillai menin ja totesin että ei ollu hyvä. Laitoin sitten 55-60 psi ja hyvinhän nuo on menny.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
En ihan varmuudella saa selvää siitä, mitä tässä kysyttiin enkä tiedä yhtään mitään "fat 2.0" -skootterin ohjepaineista.

Sen kuitenkin voi sanoa, että rengaspaineen ohjearvoa ei katsota renkaan kyljestä. Renkaille on monenlaisia käyttötarkoituksia eikä niitä yleensä ole tilattu tietylle laitteelle räätälöityinä. Ohjearvo pitää lukea ajoneuvon käyttöohjeessa, ja ajoneuvossa pitää olla käyttöohje. Toki käyttöohjekin voi olla sekava kokoelma paskoja neuvoja, ja näissä sähkövatkaimissa usein onkin.

Esimerkiksi mönkijöissä voi tosin olla hyvinkin matala rengaspaine. Miksei tuossakin, kun karkeasti ajatellen rengaskoko ja kokonaismassa ovat suhteellisesti hieman vastaavat.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
380
Tuo Fat bike on vähän erilainen kuin perinteinen skuutti. Xiaomi Pro2:n 8.5" renkaat haluavat 46PSI ja 10" kumit 36PSI.
Niissä kuitenkin sisäkumi erikseen. Tuosta Fatista en tiedä onko siinä pelkkä ulkokumi sitten ja onko niissä tosiaan noin villisti eroavat paineet.

Oletuksena kai sen 10-20% suosituksen päälle uskaltaa aina extraa laittaa.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
xiaomi mi pro 2 vakiorenkailla ja vakioakulla kulki 32km. nopeus oli lopussa 15km/h. (maksiminopeus 32km/h) Ylämäessä: 24km/h
xiaomi mi pro 2 10" renkailla ja 44v 10200mah lisäakulla+ritalla tämä kulki 42km. nopeus oli lopussa 25km/h (maksiminopeus 37km/h) Ylämäessä: 18km/h
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 882
Ohjearvot on mitä on ja ainakin 10" tubeless renkaisiin kannattaa tunkea 3.5-4.0 baria sisään.

MAX-G30 suositeltiin muistaakseni 2.5 baria, mutta heti kun laittoi kunnolla painetta, lauta kulkee lujempaa sekä kantomatka kasvaa.

Alhaisella rengaspaineella saa aikaiseksi lisäksi rengasrikon helpommin kuin täysillä nakeilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
10
En ihan varmuudella saa selvää siitä, mitä tässä kysyttiin enkä tiedä yhtään mitään "fat 2.0" -skootterin ohjepaineista.

Sen kuitenkin voi sanoa, että rengaspaineen ohjearvoa ei katsota renkaan kyljestä. Renkaille on monenlaisia käyttötarkoituksia eikä niitä yleensä ole tilattu tietylle laitteelle räätälöityinä. Ohjearvo pitää lukea ajoneuvon käyttöohjeessa, ja ajoneuvossa pitää olla käyttöohje. Toki käyttöohjekin voi olla sekava kokoelma paskoja neuvoja, ja näissä sähkövatkaimissa usein onkin.

Esimerkiksi mönkijöissä voi tosin olla hyvinkin matala rengaspaine. Miksei tuossakin, kun karkeasti ajatellen rengaskoko ja kokonaismassa ovat suhteellisesti hieman vastaavat.
Preecon asiakaspalvelu vaan vastasi että paineet katsotaan renkaan kyljestä, kun sieltä yritin tiedustella millaiset paineet noissa pitäisi olla.

Ei niin justiinsa itelle, mutta kunhan tietäisi edes suunnilleen mitä noihin tuuppaisi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 882
Preecon asiakaspalvelu vaan vastasi että paineet katsotaan renkaan kyljestä, kun sieltä yritin tiedustella millaiset paineet noissa pitäisi olla.

Ei niin justiinsa itelle, mutta kunhan tietäisi edes suunnilleen mitä noihin tuuppaisi.
Paineet sen mukaan mitä kuljettaja painaa, mutta laita 1 bar yli suosituksesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Jos se meinasi, että 10 psi per ne kilot, mitä yhden renkaan päällä painoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Preecon asiakaspalvelu vaan vastasi että paineet katsotaan renkaan kyljestä, kun sieltä yritin tiedustella millaiset paineet noissa pitäisi olla.

Ei niin justiinsa itelle, mutta kunhan tietäisi edes suunnilleen mitä noihin tuuppaisi.
Edeltä löytyvät neuvot perustuen taitettavien potkulautojen minirenkaisiin kannattaa ainakin unohtaa. Tuossa on kyseessä mopo, ja vieläpä erittäin kevyt sellainen, vieläpä hyvin leveillä renkailla. Ei moposkoottereihinkaan tungeta mitään 3-5 barin paineita.

Jos ymmärsin oikein, että itse renkaassa lukee ohjearvona 10 PSI, kyseessä on joka tapauksessa hyvin matalapaineinen rengas riippumatta siitä, mikä olisi oikea paine juuri tiettyyn skootteriin. Ei sinne silloin kai mitään 4 barin painetta tungeta sovelluksesta riippumatta. Eihän moposkootterin renkaissakaan yleensä käytetä kuin jotain esimerkiksi 1,5 bar, ja ne ovat tyypillisesti kapeampia, lujempia ja kovempaan vauhtiin. Esimerkiksi mönkijän renkaassa voi suositeltu paine olla 0,7 bar ja mahdollinen vaihteluväli erilaisissa tilanteissa 0,2-1 bar. Ruohonleikkurin renkaassa voi ehdoton maksimi olla 0,8. Ei vahingossakaan lähdetä olettamaan, että yhteisellä muuttujalla "sähköllä se kulkee" mihin tahansa renkaaseen "neljä kiloa hyvä" tai "laita nyt ainakin 1 bar ylimääräistä". Se 1 bar ylimääräistä voi ääritapauksessa olla yli 150% ylimääräistä.

Oikea rengaspaine on varmuudella vähemmän kuin potkulautaan sopiva. Paljonko se on, en osaa sanoa. Myyjän pitäisi tietää, ja tietenkin asia pitäisi hyvin selkeästi tulla ilmi käyttöohjeesta. Jos ainoa tieto on renkaassa, kannattanee mennä sillä. Piti yrittää tutkia vähän ja sikäli kun rengas on tämä, niin uskottakoon että renkaan kyljessä lukeva normaalin käytön paine on ihan uskottavasti oikea normaaliin käyttöön.

Tuo Fat bike on vähän erilainen kuin perinteinen skuutti. Xiaomi Pro2:n 8.5" renkaat haluavat 46PSI ja 10" kumit 36PSI.
Niissä kuitenkin sisäkumi erikseen. Tuosta Fatista en tiedä onko siinä pelkkä ulkokumi sitten ja onko niissä tosiaan noin villisti eroavat paineet.

Oletuksena kai sen 10-20% suosituksen päälle uskaltaa aina extraa laittaa.
Sisärenkaallinen vs. tubeless ei tässä ole oleellinen muuttuja vaan se, että kyseessä on ihan eri tyyppinen ja mallinen rengas, siis tilavuudeltaan suuri matalapaineinen rengas. Kyllähän potkulautojen pikkurenkaissa sitä samaa 3-4 baria käytetään yleisesti ongelmitta, oli sitten sisärenkaallinen tai sisärenkaaton.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
10
Edeltä löytyvät neuvot perustuen taitettavien potkulautojen minirenkaisiin kannattaa ainakin unohtaa. Tuossa on kyseessä mopo, ja vieläpä erittäin kevyt sellainen, vieläpä hyvin leveillä renkailla. Ei moposkoottereihinkaan tungeta mitään 3-5 barin paineita.

Jos ymmärsin oikein, että itse renkaassa lukee ohjearvona 10 PSI, kyseessä on joka tapauksessa hyvin matalapaineinen rengas riippumatta siitä, mikä olisi oikea paine juuri tiettyyn skootteriin. Ei sinne silloin kai mitään 4 barin painetta tungeta sovelluksesta riippumatta. Eihän moposkootterin renkaissakaan yleensä käytetä kuin jotain esimerkiksi 1,5 bar, ja ne ovat tyypillisesti kapeampia, lujempia ja kovempaan vauhtiin. Esimerkiksi mönkijän renkaassa voi suositeltu paine olla 0,7 bar ja mahdollinen vaihteluväli erilaisissa tilanteissa 0,2-1 bar. Ruohonleikkurin renkaassa voi ehdoton maksimi olla 0,8. Ei vahingossakaan lähdetä olettamaan, että yhteisellä muuttujalla "sähköllä se kulkee" mihin tahansa renkaaseen "neljä kiloa hyvä" tai "laita nyt ainakin 1 bar ylimääräistä". Se 1 bar ylimääräistä voi ääritapauksessa olla yli 150% ylimääräistä.

Oikea rengaspaine on varmuudella vähemmän kuin potkulautaan sopiva. Paljonko se on, en osaa sanoa. Myyjän pitäisi tietää, ja tietenkin asia pitäisi hyvin selkeästi tulla ilmi käyttöohjeesta. Jos ainoa tieto on renkaassa, kannattanee mennä sillä. Piti yrittää tutkia vähän ja sikäli kun rengas on tämä, niin uskottakoon että renkaan kyljessä lukeva normaalin käytön paine on ihan uskottavasti oikea normaaliin käyttöön.


Sisärenkaallinen vs. tubeless ei tässä ole oleellinen muuttuja vaan se, että kyseessä on ihan eri tyyppinen ja mallinen rengas, siis tilavuudeltaan suuri matalapaineinen rengas. Kyllähän potkulautojen pikkurenkaissa sitä samaa 3-4 baria käytetään yleisesti ongelmitta, oli sitten sisärenkaallinen tai sisärenkaaton.
Rengas siis saman näköinen mitä linkkaamasi ja tälläistä tekstiä löytyy renkaasta. Ohjekirja niin vajavainen ettei siellä mitään mainintaa rengaspaineista

IMG20210917103355.jpg
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 222
Nope... Isommat renkaat tehdään ihan eri tavalla.
Aika pieniäkin renkaita. Tai sitten mulla oli joku valuvikanen kottikärryn vanne, kun rengas ei noussu vanteelle millään muulla kun ampumalla reilulla paineella. Mutta pamahti palteelle siinä kuin muutkin renkaat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Sen kuitenkin voi sanoa, että rengaspaineen ohjearvoa ei katsota renkaan kyljestä. Renkaille on monenlaisia käyttötarkoituksia eikä niitä yleensä ole tilattu tietylle laitteelle räätälöityinä. Ohjearvo pitää lukea ajoneuvon käyttöohjeessa
Tätä ei kuitenkaan ehkä varsinaisesti jokainen usko tai sisäistä, joten ehkä aiheen puitteissa voi hieman harhautua pienehköihin ei-skuutin renkaisiin. Tässä havainnollistava esimerkki aiheesta. Kyseessä on pieni pienen moottoripyörän rengas kokoa 100/90-10 56J. Toisin sanoen yhden renkaan kantavuus ohjeen mukaisella paineella olisi jopa 218-225 kg(riippuen laskenko yksikkömuunnoksella vai katsonko ensimmäisestä löytämästäni taulukosta), ja sallittu nopeus 100 km/h.

renkaan merkintöjä.jpg

Tämä merkintä(erotuksena johonkin muuhun renkaan merkintään) tarkoittaa juurikin oikeaa tai ainakin mahdollista käyttöpainetta. Tätä rengasta sinänsä saa käyttää 36 PSI:n paineella.

Tämä yksilö ei kuitenkaan ole kevytmoottoripyörä vaan mopoksi kuristettu 49cc versio. Se kulkee 100 km/h sijasta alle 50 km/h, ja painaakin maksimikuormalla kokonaisuudessaan vain noin 200 kg eli jopa alle yhden renkaan kantavuuden. Mitenkäs nyt näin? Eikö rengastus ole sopimaton ja kivikova ja ylimitoitettukin?

rengaspaineohje.jpg

Ei toki. Ajoneuvon valmistajan ohjeen mukaan tähän vakiorengaskokoon täytetäänkin eteen 18 PSI ja taakse 22 PSI, kun nyt tällä yksiköllä alkuun päästiin. Toisin sanoen 1,25 bar ja 1,5 bar eikä 2,5 bar. Tässä tapauksessa ei rengas hajoaisi tuolla korkealla paineella ajamisesta(rengashan on nimenomaan speksattu sille arvolle), mutta kyyti voisi olla vähäistä enemmän liukasta ja pintakovaa. Jos ajoneuvoa pitäisi käyttää intialaisittain eli lastata koko perhe kyytiin sekä porsas ja kana reppuun, niin sittenhän ilmeinen ratkaisu olisi laittaa painetta ainakin 2,5 bar. Ajoneuvovalmistajan mitoituksen mukaisessa käytössä ei kuitenkaan tarvita täyttä kantavuutta joten ei tarvita kantavuusmäärityksen mukaista painettakaan. Se renkaan kantavuuden määrityspaine ei renkaalle ole pienin sallittu paine, eikä usein suurinkaan.

Jos taas johonkin ilmapallomaiseen 0,6 bar ohjearvolla olevaan pehmoiseen maastorenkaaseen pumpataan nelinkertainen ylipaine, saattaa se mennä nopeastikin pilalle, tai pahimmillaan täyttäjä tietää kokeilleensa.

Tämän takia on ihan helvetin kiusallista ja jopa vaarallista, ettei potkulaudoissa(ja muissa kevyissä sähköpeleissä) ole yleisenä käytäntönä ensinnäkin tuota rengasdatakilpeä, ja lisäksi vielä siinä ihan oikeaa ja järkevää tietoa. Ei ole mielestäni paljon vaadittu.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Sain tuossa palkkioksi osallistumisesta tieteelliseen tutkimukseen 50$ lahjuskortin Amazoniin ja löytyihän sille heti käyttöä. Laitoin tilaukseen ST-Linkin siltä varalta, että pitää oma lauta joskus unbrikata. Kiitos Amazonin törkeistä kuluista, lahjuskortista jäi enää pari kymppiä jäljelle, huolimatta itse tuotteen halpuudesta. Olisi varmaan pitänyt samalla laittaa toinen samaan lähetykseen, kun ei tuolla loppusummalla oikein mitään tänne asti saa.

Tuo tieteellinen (kännykkäpelin!) tutkimus kesti neljä kuukautta ja sen tuoman vaivan takia harkitsen kyllä hyvin tarkkaan josko vastaaviin enää osallistun.
Pääasia on nyt kuitenkin, että saa ensi kuun puolella tuon kaivatun pikkulaitteen ilman että toistaiseksi tarvitsi maksutietojaan levitellä taas uudelle toimitsijalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
520
Olipahan juman kekka homma saada uusi takakumi vanteelle Xiaomi M365 Pro skuutissa. Oli pihtejä kaks puristamassa kumia toiselta puolelta ja täysillä sai kammet kahdella fillarin rengasraudalla yli reunan. Eturengas vielä alkuperäinen, ~1350km takana tehtaan jäljiltä, eka rengasrikko tämä. Toivottavasti ei tuu heti uusiks. :rofl:
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Olipahan juman kekka homma saada uusi takakumi vanteelle Xiaomi M365 Pro skuutissa. Oli pihtejä kaks puristamassa kumia toiselta puolelta ja täysillä sai kammet kahdella fillarin rengasraudalla yli reunan. Eturengas vielä alkuperäinen, ~1350km takana tehtaan jäljiltä, eka rengasrikko tämä. Toivottavasti ei tuu heti uusiks. :rofl:
käytä seuraavalla kerralla apuna nippusiteitä. Mutta juu tämän vaihdon jälkeen varmaan olet tietoinen että 10" sisä+ulkokumeja on bundlena myynnissä noin 70e hintaan. Voi pojat kuinka helppoa tälläisen laitto paikoilleen oli. Mulla eka 8,5" rengas poksahti 1500 km kohdalla.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 921
Olipahan juman kekka homma saada uusi takakumi vanteelle Xiaomi M365 Pro skuutissa. Oli pihtejä kaks puristamassa kumia toiselta puolelta ja täysillä sai kammet kahdella fillarin rengasraudalla yli reunan. Eturengas vielä alkuperäinen, ~1350km takana tehtaan jäljiltä, eka rengasrikko tämä. Toivottavasti ei tuu heti uusiks. :rofl:
Kyllä niitä tulee. Tänä kesänä päässyt syystä x ajamaan todella vähän vs viime kesä ja kolme renkaan vaihtoa. Viime kesänä meni yksi mutta tälle vuodelle tosiaan saumavikainen sisärengas ja loppuun ajettu eturengas nostivat määrää.

Menee kuulemma oikein helposti, vartissa tien päällä. Niin viime vuonna joku kertoi kun manasin aika työlääksi. Eli kyllä siinä ensimmäisellä kerralla aikaa meni ja eturenkaan kanssa meni edelleen (no muutakin purkamista kyllä enemmän). Takarengas onnistuu jo nopeammin mutta eipä noita huvikseen viitsi vaihdella. Parit pitkäleukaiset lukkopihdit tuli ostettua ennen eturenkaan laittoa ja niillä kyllä homma helpottui selkeästi.
Rengasraudat nyt tuntuvat aina olevan vääränlaiset tuossa hommassa. Omat fillarimallit ovat leluja, ei kestä vääntää tarpeeksi ja pienin Bahco on ehkä jo vähän järeä. Lusikkamallia joku täällä suositteli mutta miten yllättäen onkaan jäänyt kun keväällä pari lähintä myi eioota niiden osalta.

Seuraavalla kerralla kannattaa laittaa rengas mikroon tai kuumaan veteen niin saat lämpimäksi ja sitten paikalleen. Menee mukavammin ainakin, jos joutuu viileässä paikassa vaihtamaan. Miksei huoneen lämmössäkin voisi, itse en ole kokenut tarpeelliseksi.

käytä seuraavalla kerralla apuna nippusiteitä.
Kyllä tuon nippusidepuolen voi ihan suosiolla unohtaa. Parempi vaan opetella sen takarenkaan kanssa, eturenkaankin aika tulee kuitenkin ja siinä ei nippusiteillä tehdä mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Kannattaa säätää rengaspaine usein. Taas oli kuukaudessa kadonnut 3,8(sisärenkaallinen Augment 10) ja 4,3(maksimikokeilu G30 tubeless) kahden vehkeen takapyörissä tasolle 2,7 ja etupyörissä reilu 3 jäljellä. Eikä ole ajettu kuin 1-2 akullisen edestä.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
En tiedä onko lopulta kyse paljonko kulkee. Muistaakseni mopopoikana kaikki kulkivat 35-166kmh ja kaikki olivat tyytyväisiä.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Tämähän on naurettavaa, kuten muistat pikkupoikien mopot kulkivat pääsääntöisesti +60
Ja crossareilla +140- --
Ajatellaan nyt että ajelen isoimpia mahdollisia kakstahtisia mitä kaupasta saapi .
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 921
Tämähän on naurettavaa, kuten muistat pikkupoikien mopot kulkivat pääsääntöisesti +60
Ja crossareilla +140- --
Ajatellaan nyt että ajelen isoimpia mahdollisia kakstahtisia mitä kaupasta saapi .
Niinpäniin... Tottakai lakien noudattaminen on naurettavaa. Mutta miten olisi, jos valitsisi sellaisen kulkupelin, jolla ei tarvitse venyttää ainakaan kovin monia pykäliä?

Ja päivän uutinen: Poliisi valvoi tehostetusti sähköpotkulautailijoiden liikennekäyttäytymistä – tulokset karmaisevia
Sama suoraan poliisin sivuille: Sähköpotkulautavalvonnan tulos: ”Ei hyvältä näytä” - Poliisi

Sähköpotkulautailijoita pysäyttäessään poliisi on kohdannut aitoa hämmästystä ja tiedon puutetta, mutta joidenkin kohdalla käyttäytyminen on kielinyt myös piilevästä asenneongelmasta.

– Vaarallinen ajotyyli ja ajovirheet ovat valitettavan yleisiä. Poliisin puhutuksessa hämmästyttävän monelle näyttää olevan epäselvää se, mitä tarkoitetaan jalkakäytävällä, mitä pyörätiellä ja missä sähköpotkulaudalla kuuluisi ajaa, Katajisto kertoo.

Ja ollaan menossa pitkällä syksyssä jolloin ajamisen määrä on monelta vähentynyt reilusti. Saadaan hyvä pohja miettiä talven aikana tulevia toimia ja ensi kesä lähtee mukavasti valvonnan merkeissä liikkeelle. Ennen Juhannusta onkin heitetty ilmoille pitkä lista ideoita, miten rajoitetaan lautailua.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Se oli sitä aikaa se, ei mulla ole ikävä kissa hiiri leikkiä jolloin valalla olisi ollut jotain muutakin järkevää tekemistä.

Saatippa nyt. arvaa vain kuinka nauran
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
216
tällasten idioottien johdosta kohta tulee rajoituksia myös omistuslautoihin, yöajokiellot, pakolliset rekisteröitymiset, vähän samat kuin dronejen lennättämiseenkin. eikö ihmisillä oikeesti äly riitä et tollanen toiminta on ihan perseestä. tossa ei ole mitään hienoa eikä arvostettavaa
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Olipahan juman kekka homma saada uusi takakumi vanteelle Xiaomi M365 Pro skuutissa. Oli pihtejä kaks puristamassa kumia toiselta puolelta ja täysillä sai kammet kahdella fillarin rengasraudalla yli reunan. Eturengas vielä alkuperäinen, ~1350km takana tehtaan jäljiltä, eka rengasrikko tämä. Toivottavasti ei tuu heti uusiks. :rofl:
Tuota noin, siis "kahdella fillarin rengasraudalla"? Eihän nuo olleet sellaisia pieniä muovirimpuloita, eihän?! Kun em. leluja alkoi näkymään aikoinaan, niin pääsi monta kirosanaa. Ainoa positiivinen asia moisissa on, että kulkevat hyvin mukana, ollen pieniä ja kevyitä. Siihenhän niiden hyvät puolet sitten jäävätkin. Vasara ja ruuvimeisseli ovat nekin monikäyttöisiä ja molempia olen onnistuneesti käyttänyt rengasrautojen sijaan renkaanvaihdossa, mutta kumpaakaan en siihen suosittele.

Yli tonnin pääsit kuitenkin alkuperäisillä. Itsellä myös jotain yli tonnin varmaan takana originaaleilla, joten kunnon rengaspaineita käyttäen on kumit kestäviä, ikävistä huhuista poiketen!
Itsellä yksi renkaanvaihto tutun vastaavasta pelistä takana. Ei lukkopihtejä tai nippusiteitä, saati kemikaaleja. Olikohan sitten ihan poikkeustapaus, sillä siinä ei pahemmin joutunut vaivaa näkemään?

Yhden asian kyllä muuttaisin! Pitää nykyisten rengasrautojen kanssa nippuun laittaa muoviset suojaliuskat, jotta vanne ei kärsi.
Myös: Lusikkamalliset rengasraudat olisivat olleet parhaat, mutta nykyiset kolme 30cm Bachon rautaa pesevät nykyään ihan liian yleiset minikokoiset muovirimpulat mennen tullen!


Edit: Kirjoittaessa ei ollut tarkoitus, mutta luettuani tekstiulostukseni näen, että toisinkin (siis kritiikiksi) voi tekstini ymmärtää. Siitä pahoitteluni. Hatunnosto äijälle, joka luovuttamisen sijaan itse renkaanvaihdon teki. :thumbsup:
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
käytä seuraavalla kerralla apuna nippusiteitä. Mutta juu tämän vaihdon jälkeen varmaan olet tietoinen että 10" sisä+ulkokumeja on bundlena myynnissä noin 70e hintaan. Voi pojat kuinka helppoa tälläisen laitto paikoilleen oli. Mulla eka 8,5" rengas poksahti 1500 km kohdalla.
Tuli laudan mukana 2x sisä- ja ulkokumit. Yhä käyttämättä, kuten myös "varmuuden vuoksi" hankitut 10-tuumaiset setitkin. Olen tullut siihen tulokseen, että omat renkaat ovat taianomaisen puhkeamattomat, eli käytännössä odottavat vain pahinta mahdollista hetkeä puhjetakseen! Siihen asti... "nah, kestänpäs ihan piruuttanikin ja tuon epävarmuutta". :lol:

Parista työkalusta pitää toinen kappale hankkia ja takalaukkuun niiden kanssa sisärengas laittaa. Jos akkupumppua muistaa vielä aina mukana raahata tai huoltoaseman läheltä itsensä löytää, niin ei tule ikävä taluttaessa kulkupeliä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Se oli sitä aikaa se, ei mulla ole ikävä kissa hiiri leikkiä jolloin valalla olisi ollut jotain muutakin järkevää tekemistä.

Saatippa nyt. arvaa vain kuinka nauran
Hmm...
”diginatiivi”
BANNATTU"


Nyt on muiden vuoro nauraa? :lol:

Jep, suuntaan nurkkaan häpeämään, kun vastasin trollin offtopic:iin ihan aidon vahingoniloisella asenteella. Ei näin. Oli kyllä sen arvoista! :rofl:
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
380
Hmm...
”diginatiivi”
BANNATTU"


Nyt on muiden vuoro nauraa? :lol:

Jep, suuntaan nurkkaan häpeämään, kun vastasin trollin offtopic:iin ihan aidon vahingoniloisella asenteella. Ei näin. Oli kyllä sen arvoista! :rofl:
Kuulostaa vähän Sumpsalta joka myös bannattiin aiemmin. Että jaksaa olla aikuisella miehellä tylsää kun pitää trollata foorumeita noin paskoilla läpillä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Olisi ollut paljon helpompi vastata, jos kysymys olisi ollut muodossa "Mikä oli asialla?". Siihen vastaus olisi ollut "Puusilmä Vatipää". :rofl:

Siis ihan tosissaan, eikö jotkut fitin kedonkukkaset tajua sääntöjä alkuunkaan?! :mad:


Anteeksi tämä aggressio, mutta ihmisten yletön tyhmyys vaan onnistuu yllättämään aina uudestaan! Vanha vitsi idiootinkestävyydestä ja idioottien kehittymisestä ei ole vain vitsi, vaan surullinen fakta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
380
Mikähän tässä olisi ratkaisu? Monikaistainen tie ilmeisesti kyseessä, tyyppi ei voi sen vuoksi vedellä pientareen puolella koska ulosmenorampit jne.
Laitteen vauhdin puolesta tarina ei kerro onko rekisteröity asianmukaisesti. Vilkut puuttuvat, mikä on huono juttu. Sellaiset tieliikennerekisteri vaatii, mä olettaisin.

Tyyppi näkyy yrittävän pitävän ajokaistan oikean laidan miksi se sitten on vähän tuossa viivan päällä. Taaksepäin näkyy kurkkivan kaistan vaihtoa hakien mutta takaa tuleva auto ei ilmeisesti sitä huomaa / huomioi (koska se vilkku puuttuu) ja siitä meinaa tulla tilanne. Eikö tuo peruutuspeili olisi myöskään huono investointi. Ei tarvitsisi päätä kääntää.

Mutta tässähän nähdään että meillä myydään näitä välineitä vajavaisin varustein. Toki joku saattaa yli 25km/h kulkevan menopelin ostaa ihan vain metsä-/peltoajeluun mutta siltikin jo maahantuojan kohdalla pitäisi olla velvoite laitattaa vilkut näihin. Ehkä niitä silloin tulisi käytettyä myös. Toki tietysti tuo että niitä yleensä viedään rekisteröimättä liikenteeseen on seikka erikseen. Ehkä näistäkin pitäisi olla joku omistajarekisteri, oli se käyttötarkoitus sitten yleiset tiet tai oma takapiha, sama homma kuin droneilla.
Pysyisi sitä myötä tietty hallinta ja tietoisuus siitä mistä lähteä etsimään sitä yön ritaria joka on tuollaisella pyörinyt Ypäjän yöelämässä.

Mitä nyt noihin vilkkuihin tulee niin miksi ei pyörällä, mopolla ja 25km/h potkulaudalla myös? Joissakin niitä näkee kyllä, onkohan mopoissa ja skoottereiden nykyään pakko? Omana mopoaikana vuosituhannen toisella puolen ei ollut pakkoa ja harvassa niitä tosi alkujaan edes olla.
Vaikka itse tulee pyöräteillä oikeastaan ajeltua eikä sitä myötä kovin paljon vilkuttelulle ole tarvetta niin voisi kuitenkin jotkut söpöt pikkuvilkut tuohon laittaa.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
73
Laitteen vauhdin puolesta tarina ei kerro onko rekisteröity asianmukaisesti. Vilkut puuttuvat, mikä on huono juttu.
Ei sellaista ajoneuvoluokkaa taida olla mihin tuollaisen tai minkä tahansa muun reippaasti kulkevan sähköpotkulaudan voisi rekisteröidä.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
380
Ei sellaista ajoneuvoluokkaa taida olla mihin tuollaisen tai minkä tahansa muun reippaasti kulkevan sähköpotkulaudan voisi rekisteröidä.
Niin se taitaa olla. Jännästi vain muotoiltu tuo juttu että nopeuden mukaan pitää rekisteröidä mopoksi tai moottoripyöräksi, kun käytännössä se tarkoittaa että tämä laite on tieliikennekelvoton miten puolin tahansa.

Ellei sitten, kuten useasti tehdään, ne on kuristettu kulkemaan rajoitettua vauhtia. Tästä pelistä en tiedä onko maahantuojan (tai mikä taho onkaan tehnyt) nopeusrajoitus ohitettu omin konstein.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
73
Se rekisteröinti mopoksi tai moottoripyöräksi ei myöskään onnistu pelkästään viemällä se sähköpotkulauta katsastusasemalle, vaan kyseisen mallin pitää (yleensä valmistajan/maahantuojan puolesta) olla tyyppihyväksytty kyseiseen ajoneuvoluokkaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 882
Ei maahantuojat / lautoja myyvät tahot rajoita lautojen nopeuksia, vaan pesevät kätensä ilmoittamalla, ettei ole tieliikennekelpoinen.

Kaivoin pikaisesti yhden esimerkkitapauksen.

Tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille. EI tieliikennekäyttöön. Moottorin teho ylittää sallitun rajan.

 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
380
Ei maahantuojat / lautoja myyvät tahot rajoita lautojen nopeuksia, vaan pesevät kätensä ilmoittamalla, ettei ole tieliikennekelpoinen.

Kaivoin pikaisesti yhden esimerkkitapauksen.

Tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille. EI tieliikennekäyttöön. Moottorin teho ylittää sallitun rajan.

No en minä tiedä kuka näitä rajoittaa mutta joku sen tekee.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 524
Viestejä
4 218 184
Jäsenet
71 061
Uusin jäsen
SamiKuu

Hinta.fi

Ylös Bottom