Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Sekin on ihan hyvä yleisohje, koska kuluttajilla ei ole keskimäärin mitään käsitystä siitä että latausta koskevat eri vaatimukset kuin käyttöä tai säilytystä, saati että miksi. Useampi eri lämpötila-alue näyttäytyy ilman käsitystä syistä satunnaisena knoppitietona, jota ei varmasti muista.

Kun pakkasessa ajoneuvo yllättäen hyytyy kesken kaiken, luontainen pösilöreaktio on joko kirota sen hajoamista tai "pitäiskö tätä ladata" ja talutusjäädytyksen jälkeen heti johto kiinni.

Harvahan edes haluaa ajaa talvisin. Joko se koetaan epämiellyttävänä ja hankalana, tai kelin puolesta vaarallisena ja mahdottomana - paikasta riippuu, onko tämä todenmukaista vai kuviteltua.
Yleensä tulee sekä kesäisin että talvisin akun lämmön tasaantumista kotiutuessa odotettua ennen lataukseen laittamista. Jopa sen verran, että välillä unohtuu koko lataus ja tajuaa sen vasta vähän ennen kuin pitäisi jo liikenteeseen päästä! Onneksi ajelen sen verran lyhyehköjä matkoja, ettei yleensä joudu matkaan lähtöä siirtämään latauksen takia.

Enhän minäkään haluaisi ajaa talvella, mutta joukkoliikenteen käyttöön en enää sopeudu ja ilman lautaa ei oikein pääse enää liikkeelle. Toivottavasti talvesta tulee ajeluiden kannalta mukava, eikä mikään überkylmä/luminen!
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Mä olen kanssa nähnyt tuon saman laudan, ajotavasta päätellen ihme ettei kallo ole jo halki katukivetyksessä. :facepalm:
Kuskin asenneongelmasta päätellen, en ihmettelisi jos olisi useampaan kertaan jo kallon kestävyyttä kokeiltu. :cautious:

Ylimitoitetun kulkupelin tilannenopeus, 2 päällä, ei suojavarusteita... ja sitten somessa yritetään vielä esiintyä jonkinasteisina sankareina?
No, kun tarpeeksi yrittää, niin se Darwin-palkintokin varmaan joskus vielä heltiää. Toivottavasti ei silloin sivullisille vaaraa aiheuteta.


Itse hesarin uutisessa jäi mietityttämään tämä lause: "Yli 65 kilometriä tunnissa kulkevat sähköpotkulaudat luokitellaan poliisin valvonnassa moottoripyöriksi. "
Luokitellaanko sitten yli 25km/h, mutta alle 65km/h kulkevat laudat mopoiksi? Onko tuo korkeampi nopeus toimittajan typo, vai mitä jäi huomaamatta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 314
Itse hesarin uutisessa jäi mietityttämään tämä lause: "Yli 65 kilometriä tunnissa kulkevat sähköpotkulaudat luokitellaan poliisin valvonnassa moottoripyöriksi. "
Luokitellaanko sitten yli 25km/h, mutta alle 65km/h kulkevat laudat mopoiksi? Onko tuo korkeampi nopeus toimittajan typo, vai mitä jäi huomaamatta?
Sitä tuossa tarkoitettiin sanoa, ja jossain uutisessa sanottiinkin juuri kuten ilmaiset.

Sitä toisaalta en ihan suorilta usko, että poliisi alkaa ihan pienestä ylityksestä mopoksi vehkeitä tuomitsemaan. Muuten tulee aika vaikeita oikeustapauksia, kun epäilty ei-tankojuoppous onkin olevinaan automaattisesti rangaistava ja ajokieltoon johtava rikos, ja kaikki vain sen takia, että joku ajaa 25,7 km/h kulkevalla vakiokuntoisella mainstream-skuutilla 500 metriä pubista kotiin puhaltaen epäonnekseen 0,6 promillea.

Oletankin että todellisena valvontakäytäntönä nopeudessa on jokin toleranssi, jonka puitteisiin jäätäessä kenttäpoliisi luopuu toimenpiteistä ja tyytyy ihmettelemään tai moittimaan. Samalla logiikallahan mopoakaan ei katsota moottoripyöräksi heti kulkupuolen ylittäessä 45 km/h vaan vasta mainittu 65 km/h. Toki tämä ei tarkoita että mopo, jonka huippunopeus on alle 65 km/h olisi sallitulla iskutilavuudellakaan tieliikennelaillinen, vaan se voi olla määräysten tai hyväksyntänsä vastaisesti modifioitu, joka määrätään katsastettavaksi korjauksen jälkeen, jotta sillä saa taas ajaa yleisessä liikenteessä.

Kuitenkin karu totuus on, että liikenteessä on kaiken todennäköisyyden mukaan tänäänkin aivan laillisena myytyjä ja hyvässä uskossa käytettyjä ei-viritettyjä
  • kevyitä sähköajoneuvoja, jotka kulkevat moottorinsa voimin vähän yli 25 km/h
  • mopoja, jotka kulkevat yli 45 km/h
Niistä rankaiseminen ei ole valvonnan tarkoitus tai peruste. Ainakaan tahallisuutta ei näissä tapauksissa ilmene, ja mahdollinen rikkomus pitäisi joka tapauksessa katsoa vähäiseksi. Varsinainen tarkoitushan on voida puuttua vaikkapa tämän tuoreen erikoistapauksen sankariin, joka koki hyväksi ideaksi alkaa uuden muodin aallonharjalla moottoripyöräillä ilman korttia, kilpiä ja vakuutuksia.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Mie laitoin Xiaomi mi pro 2:een Rita adapterin. Niin yllätys oli suuri kun koko laudan sisusta oli täynnä uretaanivaahtoa. oli homma kaivertaa rautalangalla reikää että sain johdon menemään ja sitä ennen repiä sitä vaahtoa pois piirilevyn luota että itse rita-yksikkö mahtui sinne. Mulla meni pelkästään siinä että sain ritan paikoilleen ja virtajohdon vedettyä sellainen 1,5-2 tuntia.
3d-tulostettu teline minirepulla meni siihen jalkatilaan ja siellä on 12s akkuja 10200mah, xiaoflasherilla laitoin 51v max voltage sekä sitten M365 BMS TOOL:lla laitoin lisäakun tiedoiksi internal battery 12400 mah, (10) ja external 10200 mah (12). En ole täydellä akulla ajanu viellä mutta sillee että kumpiki oli puolet about. niin kun nostin renkaan ylös ja laitoin Sport modeen 28A niin se näytti nopeudeksi 37. Käytännössä myös kokeilin sitä alamäkeen ja ennen se vakioakulla jarrutti aina itsestää 32 km/h, nyt se teki saman 37km/h kohdalla. Pyysin tältä henkilöltä erikseen adapterin mukaan kun se toimitti myös siis ulkoisen laturin joka puskee tuon 50+ volttia virtaa, kun vakiolaturi ei osaa ladata 12s akkuja. Niin juu se adapteriasia.. niin se laitto sitten mun pyynnöstä mukaan myös semmosen tökön että voin ladata myös erikseen tuota akkurivastoa. Nytkin on siin vakiolaturi kytketty potkulautaa joka lataa internalia, ja externalia lataa erikseen tuo isompi laturi. Vaikka tuolla yhdellä ja samalla voisi kummatki ladata, mutta tälläihän se on nopeampaa. Mietin vain sitä että jos tilaan 500w moottorin ja laitan tämän 350w moottorin potkulaudan taakse, niin mulla on tässä viellä rungossa yksi tyhjä laukku kiinni. Sinne saisi kolmannen akun toki myös. Mutta kuinkahan tuossa pitäisi tehdä se kytkentä? Vai onko tätä edes mahdollista itseasiassa käyttää ritan kanssa tuplamoottoria? Mutta tämä ajatus tuli siitä vain mieleen että jossainvaiheen laitan 500w moottorin tän vakion 350w tilalle, niin olisihan se kiva laittaa hyötykäyttöön. Omat levyjarrut tässä on aivan paskat, testasin sillee että vauhdissa sammutin laudan ja yritin jarruttaa niin ei oikein meinannu pysähtyä. Moottorijarrutus on vakiona kyllä aika hyvä, niin kahdella moottorilla se olisi jopa parempikin. Levyjarrujahan ei tuohon pysty laittamaan jos 350w moottorin laittaa taakse. 10" renkaat on myös odottamassa asennusta, pitäis huomenna varmaa laittaa ne. Pistin tuon powerjutun sillai että se curve on flat, ku aattelin josko se kiihtyy nopeammin kuin Quadrical-käyrällä kait. En tiiä. Mutta huomasin tässä että ei tule tarvetta laittaa kaasua pohjaan tällä rita+12s paketilla, jotenkin tämä tuntuu paremmalta kiihtymään ja aika usein pysähdytän siihen 24-27km/h kohdille ku ajan, tää increased voltagehomma on siitä kyllä hyvä että alamäessä se antaa mennä järkevästi eikä aina tee sitä ärsyttävää moottorijarrutusta itsestään 32km/h jälkeen. Ja eikä alamäessä vapaalla kyllä kukaan mene 37km/h vauhtia normaalisti, ellei paina kaasua. Niin onhan tuo kiva kun loppu se nykähtely jota välillä tapahtui isoissa mäissä, jos oli alkuvauhtia hyvin ennen mäkeä. Tuli myös maalailtua tuota potkulautaa vasiten ja ihan hyvähän siitä tuli. Lampun teho on kyllä aivan surkea, toivoisin että jarruvalo olisi jonkin lipun perässä heilumassa. Tänään ajoin alamäessä spandex-pyöräilijän ohi tai hiukan ennen ja luonnollisesti mulla vauhti alko hidastumaan kun tuli taas ylämäkeen, niin hyvä ettei hän perään ajanu. Jotain vaa valitti mulle siinä, mutta varmaan se tajus itekki että itsehän se tyhmä oli kun oletti sen että menen nopeaa kokoajan sitten siinä myös edessäkin. Ja ohitin sen siis vasemmalta puolelta ja menin takaisin oikealle puolelle sen pyöräilijän eteen, koska vastaan tuli pyöräilijä enkä mie nyt väärällä kaistalla halunnu ajaa.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Sitä tuossa tarkoitettiin sanoa, ja jossain uutisessa sanottiinkin juuri kuten ilmaiset.

Sitä toisaalta en ihan suorilta usko, että poliisi alkaa ihan pienestä ylityksestä mopoksi vehkeitä tuomitsemaan. Muuten tulee aika vaikeita oikeustapauksia, kun epäilty ei-tankojuoppous onkin olevinaan automaattisesti rangaistava ja ajokieltoon johtava rikos, ja kaikki vain sen takia, että joku ajaa 25,7 km/h kulkevalla vakiokuntoisella mainstream-skuutilla 500 metriä pubista kotiin puhaltaen epäonnekseen 0,6 promillea.

Oletankin että todellisena valvontakäytäntönä nopeudessa on jokin toleranssi, jonka puitteisiin jäätäessä kenttäpoliisi luopuu toimenpiteistä ja tyytyy ihmettelemään tai moittimaan. Samalla logiikallahan mopoakaan ei katsota moottoripyöräksi heti kulkupuolen ylittäessä 45 km/h vaan vasta mainittu 65 km/h. Toki tämä ei tarkoita että mopo, jonka huippunopeus on alle 65 km/h olisi sallitulla iskutilavuudellakaan tieliikennelaillinen, vaan se voi olla määräysten tai hyväksyntänsä vastaisesti modifioitu, joka määrätään katsastettavaksi korjauksen jälkeen, jotta sillä saa taas ajaa yleisessä liikenteessä.

Kuitenkin karu totuus on, että liikenteessä on kaiken todennäköisyyden mukaan tänäänkin aivan laillisena myytyjä ja hyvässä uskossa käytettyjä ei-viritettyjä
  • kevyitä sähköajoneuvoja, jotka kulkevat moottorinsa voimin vähän yli 25 km/h
  • mopoja, jotka kulkevat yli 45 km/h
Niistä rankaiseminen ei ole valvonnan tarkoitus tai peruste. Ainakaan tahallisuutta ei näissä tapauksissa ilmene, ja mahdollinen rikkomus pitäisi joka tapauksessa katsoa vähäiseksi. Varsinainen tarkoitushan on voida puuttua vaikkapa tämän tuoreen erikoistapauksen sankariin, joka koki hyväksi ideaksi alkaa uuden muodin aallonharjalla moottoripyöräillä ilman korttia, kilpiä ja vakuutuksia.
mie en oikein tajua. Siis jos mun potkulauta kulkee vaikka 5km/h yli sallitun nopeuden, niin eikös siitä tule edes mitään? Milläkähän vauhdilla poliiseita kiinnosta ottaa sähkölautailija kiinni.. En tiiä uskaltaako alamäkiä antaa mennä edes sitten sitä 37km/h? Siis sen laudan saa menemään itsestään tavallaan, vaikka olisi sähkötön potkulauta käytössä, niin sillä mie potkimalla menen 25-28km/h ja alamäet vajaata 40km/h. Mutta onko se sähköpotkulaudalla sitten rikos?

Ois muuten aika kiva jos sähköpotkulautoihin saisi asennettua jonku firmiksen joka antaisi käyttää sitä sähköavusteisena. Että antais mennä virralla 25km/h mutta jos tulee alamäki tai jos itse pääsen potkasemalla lujempaa niin moottori ei jarruttaisi silloin ja antaisi ylittää sen rajan. Toki onhan se jarrutoimintoja se että aika useat käyttää "Anti-clonk" mutta saahan tuon myös kokonaan kiinni, mutta se moottori ei käynnisty itsestään takaisin päälle kun vauhti tippuu alle 25km/h
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 314
Ja eikä alamäessä vapaalla kyllä kukaan mene 37km/h vauhtia normaalisti, ellei paina kaasua.
Joka kerta noin 36-38 kun lähden kotoa alamäen suuntaan, ellen jarruttele. Augment ei anna yhtään kiihdyttää yli 25 km/h, mutta ei myöskään moottorijarruta ellei kaasuvipuun koske. Juuri näin kuuluu jokaisen laillisen ja käyttökelpoisen kevyen sähköajoneuvon toimia. Muu on paskaa.

Mäki on niin jyrkkä, että ylöspäin pääsee vaivoin 9-13 km/h vauhdin hyydyttyä. Mikä kenellekin on jyrkkä mäki. Jokuhan järkyttyy jo siitä, että "jyrkkään ylämäkeen" ei normaali vakiolaite kulje kuin 20 km/h ja kiihtyy epäurheilullisesti.
mie en oikein tajua. Siis jos mun potkulauta kulkee vaikka 5km/h yli sallitun nopeuden, niin eikös siitä tule edes mitään?
Aika uskomatontahan se olisi, jos normaalia arkea eläviä ihmisiä alettaisiin rangaista.

Toki pyrin itse noudattamaan kevyiden sähköajoneuvojen vaatimusta just eikä melkein, mutta täytyyhän siinä olla toleranssia. Ei kuluttaja-asiakkailla keskimäärin ole edes mitään tietoa lainsäädännöstä, ja vaikka olisikin, niin kyllähän he hyvässä uskossa ostavat Gigantista ja VK:sta laillisia polkupyörään rinnastuvia harrastevälineitä. Jos joku ulkomailta tilattu yksilö kulkeekin nimellisesti 30 km/h, niin voiko sitä käsitellä rikoksena? Tähänastinen käytäntö osoittaa, että ei ihmisiä ole sankoin joukoin syytetty ajo-oikeudetta ajosta ja rattijuopumuksesta, vaikka jonkun skuutti varmaan vetääkin peräti 26 tai 29 km/h asti.

Siitä ei tosiaan tule yhtään mitään, jos vakiomopo kulkee 52 km/h. Se ei kiinnosta ketään eikä kuljettajalta aleta tivaamaan moottoripyöräkorttia.

Teknisten ja juridisten seikkojen ulkopuolelta mainittakoon, että puhtaasti mielipiteenä minusta kevyiden sähköajoneuvojen suurimmaksi nopeudeksi 30 km/h olisi huomattavasti järkevämpi kuin nykyinen 25. Toki maksimitehon rajoitus on selvästi vahingossa niinkin järkevä kuin se nyt on. Normaalin muussa liikenteessä vallitsevan sortokäytännön mukaan se voisi olla esimerkiksi 180 wattia. 25 km/h on kuitenkin polkupyörälle ja siihen rinnastettavalle aika vähän. Vaikka toki potkulaudan jarrut ovat rajalliset, on se silti paljon paremmin hallittava laite kuin kilpapyörä, jota joku sukkahousuissaan runttaa slaagin partaalla viittäkymppiä katsomatta edes eteensä.
En tiiä uskaltaako alamäkiä antaa mennä edes sitten sitä 37km/h?
Totta kai potkulauta saa alamäkeen tai rotkoon kulkea vaikka 120 km/h vapaalla. Kuplavolkkarikin menee vaikka miten kovaa jos sen pudottaa lentokoneesta. Tietenkin ylinopeus ja liian kovalla tilannenopeudella perusteltu liikenteen vaarantaminen on kielletty.

Samoin sähköavusteisella polkupyörällä saa ajaa esimerkiksi 40 km/h jos jaksaa polkea. Se laite vaan ei saa moottorilla vetää yli 25 km/h.
Ois muuten aika kiva jos sähköpotkulautoihin saisi asennettua jonku firmiksen joka antaisi käyttää sitä sähköavusteisena. Että antais mennä virralla 25km/h mutta jos tulee alamäki tai jos itse pääsen potkasemalla lujempaa niin moottori ei jarruttaisi silloin ja antaisi ylittää sen rajan. Toki onhan se jarrutoimintoja se että aika useat käyttää "Anti-clonk" mutta saahan tuon myös kokonaan kiinni, mutta se moottori ei käynnisty itsestään takaisin päälle kun vauhti tippuu alle 25km/h
Juuri näinhän oikein säädetyn sähköpotkulaudan kuuluu aina oletuksena toimia. Moottori vetää täysillä just eikä melkein 25 km/h asti ja siitä eteenpäin jarruttaa tai ei tee mitään, kuten ajaja haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Mie laitoin Xiaomi mi pro 2:een Rita adapterin. Niin yllätys oli suuri kun koko laudan sisusta oli täynnä uretaanivaahtoa. oli homma kaivertaa rautalangalla reikää että sain johdon menemään ja sitä ennen repiä sitä vaahtoa pois piirilevyn luota että itse rita-yksikkö mahtui sinne. Mulla meni pelkästään siinä että sain ritan paikoilleen ja virtajohdon vedettyä sellainen 1,5-2 tuntia.
(SNIP)
Rita ja lisäakku on itselläkin käynyt mielessä hankkia, mutta jo tähän asti on laudan hankinnan jälkeen siihen käytetty enemmän rahaa kuin itse laudan hinta! No, jos tuossa joskus talven mittaan olisi Rita-pakettiin sijoittaa? Tarkoitus siis saada vähän lisää vääntöä ylämäkiin ja ajomatkaan pituutta. Nopeuden pidän ihan laillisena.

Tänään tuli CuriousJoe:n paketti (kahdessa päivässä) jossa uusi v3 kontrolleri, 350W moottori ja uudet sivuheijastimet. Pitää jossain vaiheessa kontrolleria vaihtaessa muistaa ottaa kuvat vanhasta ja uudesta talteen. Sen uretaanivaahdon kaiveluun pitää myös varautua moottorin piuhojen takia. Unohtui muuten tilausta tehdessä toinen sivuheijastinsetti ja kun ei voinut tilausta editoida sen vahvistettuaan (tai PayPalilla toista settiä maksaa), niin meinasin seuraavaan tilaukseen jättää. No, toinen setti tuli sitten kuitenkin tilauksen mukana ja maksan sen sitten seuraavan tilauksen yhteydessä, eli hoitui ihan asiakasystävällisesti tuo!

Toivottavasti jossain välissä olisi vapaata aikaa, niin voisi hoitaa laudan päivitykset kerralla kuntoon, ettei tarvitsisi ikuisuutta odotella sitä muka yleistä rengasrikkoa...
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Rita ja lisäakku on itselläkin käynyt mielessä hankkia, mutta jo tähän asti on laudan hankinnan jälkeen siihen käytetty enemmän rahaa kuin itse laudan hinta! No, jos tuossa joskus talven mittaan olisi Rita-pakettiin sijoittaa? Tarkoitus siis saada vähän lisää vääntöä ylämäkiin ja ajomatkaan pituutta. Nopeuden pidän ihan laillisena.

Tänään tuli CuriousJoe:n paketti (kahdessa päivässä) jossa uusi v3 kontrolleri, 350W moottori ja uudet sivuheijastimet. Pitää jossain vaiheessa kontrolleria vaihtaessa muistaa ottaa kuvat vanhasta ja uudesta talteen. Sen uretaanivaahdon kaiveluun pitää myös varautua moottorin piuhojen takia. Unohtui muuten tilausta tehdessä toinen sivuheijastinsetti ja kun ei voinut tilausta editoida sen vahvistettuaan (tai PayPalilla toista settiä maksaa), niin meinasin seuraavaan tilaukseen jättää. No, toinen setti tuli sitten kuitenkin tilauksen mukana ja maksan sen sitten seuraavan tilauksen yhteydessä, eli hoitui ihan asiakasystävällisesti tuo!

Toivottavasti jossain välissä olisi vapaata aikaa, niin voisi hoitaa laudan päivitykset kerralla kuntoon, ettei tarvitsisi ikuisuutta odotella sitä muka yleistä rengasrikkoa...
mie en tiedä mikä versio mun controllerissa edes on.

laitoin sitä vaahtoa sen jälkeen tämmösestä pari painallusta ja tiivistin silikonilla sen reiän mistä ne johdot menee. Hiukan kun katsoin niin moottorin johto jos pitäisi vetää samaan paikkaan missä se ritakin menee, niin kyllä se omalla kohtaa jäisi tekemättä. On senverran hankala saada johtoa irti sieltä uretaanin seasta. Tuon reiän teko onnistui kyllä kun vahvalla rautalankasilmukalla vedin vain monta kertaa läpi, mutta kyllä ne johdot mitä siellä meni niin oli kyllä lujasti kiinni jossain eikä hievahtanut mihinkään. Kerro vain jos keksit jonkin keinon miten saat sen moottorin johdon irti. En tiedä pitäiskö sitäki vaa nytkyttää pikkuhiljaa ja jämäkällä rautalangalla vaa kaivaa pari milliä kerralla..

Penosil 435ml max gap filler saumausvaahto, penosil - ruoan verkkokauppa foodie.fi | tilaa ruokaa prismasta, s-marketista, alepasta ja salesta

*

Tuo nopeuden pitäminen laillisena on jotenkin hankalaa. Kun xiaoflasherilla kun kyllä voi laittaa eco, normal ja sport tilaan vaikka jokaiseen oma max Ampeeri+km/h. Mutta silloin se kaasu reagoi viiveellä ja on vaarallisen tuntuista.
Mutta silloin kun pitää direct powerilla virtaa, eli eco, normal ja sport mode vaikka antaa 10A, 15Asekä 28A
Niin silloin kaasu toimii samantien sekä tarkasti eikä tule sitä viivettä, mutta tässä on vain se huonopuoli että suoralla tiellä potkulauta kulkee niin lujaa kuin vain sillä Ampeerimäärällä pääsee. Olisi kiva jos tuon kaasun saisi toimimaan ilman viivettä ja voisi pitää rajoituksen päällä.
(rita kestää 25A maksimissaan, mutta pienet virtapiikit se kestää palamatta, jotku maininnu että 27A olis ehdoton maksimi ritan kanssa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
mie en tiedä mikä versio mun controllerissa edes on.

laitoin sitä vaahtoa sen jälkeen tämmösestä pari painallusta ja tiivistin silikonilla sen reiän mistä ne johdot menee. Hiukan kun katsoin niin moottorin johto jos pitäisi vetää samaan paikkaan missä se ritakin menee, niin kyllä se omalla kohtaa jäisi tekemättä. On senverran hankala saada johtoa irti sieltä uretaanin seasta. Tuon reiän teko onnistui kyllä kun vahvalla rautalankasilmukalla vedin vain monta kertaa läpi, mutta kyllä ne johdot mitä siellä meni niin oli kyllä lujasti kiinni jossain eikä hievahtanut mihinkään. Kerro vain jos keksit jonkin keinon miten saat sen moottorin johdon irti. En tiedä pitäiskö sitäki vaa nytkyttää pikkuhiljaa ja jämäkällä rautalangalla vaa kaivaa pari milliä kerralla..

Penosil 435ml max gap filler saumausvaahto, penosil - ruoan verkkokauppa foodie.fi | tilaa ruokaa prismasta, s-marketista, alepasta ja salesta

*

Tuo nopeuden pitäminen laillisena on jotenkin hankalaa. Kun xiaoflasherilla kun kyllä voi laittaa eco, normal ja sport tilaan vaikka jokaiseen oma max Ampeeri+km/h. Mutta silloin se kaasu reagoi viiveellä ja on vaarallisen tuntuista.
Mutta silloin kun pitää direct powerilla virtaa, eli eco, normal ja sport mode vaikka antaa 10A, 15Asekä 28A
Niin silloin kaasu toimii samantien sekä tarkasti eikä tule sitä viivettä, mutta tässä on vain se huonopuoli että suoralla tiellä potkulauta kulkee niin lujaa kuin vain sillä Ampeerimäärällä pääsee. Olisi kiva jos tuon kaasun saisi toimimaan ilman viivettä ja voisi pitää rajoituksen päällä.
(rita kestää 25A maksimissaan, mutta pienet virtapiikit se kestää palamatta, jotku maininnu että 27A olis ehdoton maksimi ritan kanssa)
Avaan sekä vanhan että uuden kun kontrollerin vaihto tulee ajankohtaiseksi. Koteloinnin takia on muutoin vähintäänkin vaikeaa sitä levylle printattua versionumeroa nähdä, saati muita kontrollereiden eroja.

Saumausvaahtoa? Jotain tuollaista pitää vielä ennen projektin alkua hankkia. Arvelluttaa kyllä se vanhan vaahdon poisto, kun on sen verran hankalasti tuo siihen käsiksi pääsy. Mielessä pyörii pari ideaa, mutta vasta hommaan ryhtyessä sitten näkee miten homma onnistuu. Voisikohan joku tanko/putki olla tukevampana sitä rautalankaa parempi vaihtoehto vaahdon poistossa? Uutta laittaessa mietin, että olisi kenties vastaisuuden varalle hyvä värkätä joku "tulppa" jonka sitten vähemmällä vaahdolla vain "liimaisi" paikalleen uudelleenavaamisen helpottamiseksi. No, sitten näkee kun projektiin ryhtyy. Ei kait sitä vaahtoa siellä koko putken matkalta ole, eihän?

Tehon nosto ilman nopeudenmuutosta voi siis olla noinkin hankala homma? Jopas nyt menee projekti hankalaksi...
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Avaan sekä vanhan että uuden kun kontrollerin vaihto tulee ajankohtaiseksi. Koteloinnin takia on muutoin vähintäänkin vaikeaa sitä levylle printattua versionumeroa nähdä, saati muita kontrollereiden eroja.

Saumausvaahtoa? Jotain tuollaista pitää vielä ennen projektin alkua hankkia. Arvelluttaa kyllä se vanhan vaahdon poisto, kun on sen verran hankalasti tuo siihen käsiksi pääsy. Mielessä pyörii pari ideaa, mutta vasta hommaan ryhtyessä sitten näkee miten homma onnistuu. Voisikohan joku tanko/putki olla tukevampana sitä rautalankaa parempi vaihtoehto vaahdon poistossa? Uutta laittaessa mietin, että olisi kenties vastaisuuden varalle hyvä värkätä joku "tulppa" jonka sitten vähemmällä vaahdolla vain "liimaisi" paikalleen uudelleenavaamisen helpottamiseksi. No, sitten näkee kun projektiin ryhtyy. Ei kait sitä vaahtoa siellä koko putken matkalta ole, eihän?

Tehon nosto ilman nopeudenmuutosta voi siis olla noinkin hankala homma? Jopas nyt menee projekti hankalaksi...
sitä vaahtoa oli kahteen kohtaan pursautettu semmoinen möykky en tiedä oliko sitä levinnyt sitten kuinka kauas sinne putken toiseen suuntaan, kun sinne ei ollu itsellä asiaa.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
576
Taitaa olla tämä sankari:
Sankari tekee vielä hyvän uran sähkövekottimien korjaajana, jos vaan kallo säilyy ehjänä aikuistumiseen asti. Tällä hetkellä turhan moni sähkölauta/pyörä menee romutukseen kun fiksaajia ei löydy. Huom aikuistumiseen menee monille helposti vielä vuosikymmen täysi-ikäisyyden jälkeen.
 
Liittynyt
10.09.2021
Viestejä
5
Löytyiskö täältä tietoa kuinka uuden kontio kruiser premium 2.0 rajoitin ohitetaan? Yks video löytyi missä valkoisen johdon irroittaminen ajoi kyseisen asian, m
utta tässä uudessa mallissa ei kyseistä johtoa löydy.
Moi sama ongelma täälläkin, onko löytynyt vielä tietoa?
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Moi sama ongelma täälläkin, onko löytynyt vielä tietoa?
Tuon rajoittimen poisto potkaisee omaan nilkkaan. Vakioakulla tai yksi kappale jos vain löytyy niin siitä tulee vain paha mieli kun kantama lyhenee jo muutenkin lyhyestä vielläkin lyhyemmäksi. Kyllä se 25km/h vauhti on aika riittävä. Tällä sivustolla voit katsella kuinka pienen määrän loppuunsa ajassa säästät kulkiessasi kohteeseen: Speed Distance Time Calculator (calculatorsoup.com)
 
Liittynyt
30.03.2019
Viestejä
253
Sinne män, velipojan kanssa käytiin bissellä Jyväskylässä, molemmat skuutit lähti matkaan keskustan kiireisimmältä paikalta...ai että nää nistit maistuu
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Huomannu monien käyttävän näitä scoottereita kylillä sillai että jokanen teippi on viellä paikoillaan. Ne näyttää kaukaakin että uusia ovat. Ja muutamien erinäisten herrasmiesten toimintaa oon joskus katsella kun saapuvat s-markettiin.. Ihan ne vain ajavat skuutit yleensä nojaamaan kaupan seinään vasten ja kännykällä laittavat sen lukon päälle sovelluksella. Mutta näissä on vaa se huonohomma että google play kaupasta saa ladattua ilmaseksi sovelluksen jolla saa sen lukituksen auki samantien, ainakin xiaomin mi pro 2 on semmoinen vehe ettei siinä ole mitään turvatoimintoa sille että sisälle voi flashata vain uuden firmiksen ja sen asennus kestää ~30 sekunttia ja eikun vain skuutti ajoon. Tuo on oikeasti hyvä idea laittaa edes vaijeri siihen tai u-lukko siitä etuosasta vaikka pyörätelineeseen. Rälläkällä kyllä myös aikaa tuollaiseen kuluu ~30 sekunttia. Ne vehkeet on kyllä niin kätevän pieniä ja suhteellisen äänettömiä. Taitaa olla oikeastaan ihan se ja sama onko se u-lukko tai vaijeri 10e vaiko 90e arvoinen. Sillä hepulla joka sen vie niin kyllä se kun rälläkän käynnistää povitaskusta niin ei sitä kiinnosta siinä kohtaa kestääkö siinä 30 sekunttia vaiko 1 minuutti. Kalliimmat lukothan on vain vähän vahvempia. Jos haluaa oikeasti yrittää estää varastamista niin siihen pitäisi laittaa 3 u-lukkoa, sillä rosmo kun ne näkee niin voi todeta jo suorilta ja että vitut tuossa ei ala minuuttikaupalla rälläköidä ja ottaakin mielummin sellaisen skuutin toissaalta joka on lukittuna vain yhdellä u-lukolla.

Ainii jos sie laitat useamman u-lukon, niin katso että se mihin sen kiinnität niin kiinnitä se toinen u-lukko toiseen paikkaan ja voihan siitä myös vaijerit vetää toiseen pisteeseen. Sillä yleensä se pyörätelineen rauta on helpompi siitä tapauksessa vetää vain pieni reikä ja pujottaa lukot telineestä irti ensin ja viedä syrjemmälle.
 
Liittynyt
30.03.2019
Viestejä
253
Näkikö kukaan millä lähti lukot? Rälläkällä?
Ei havaintoa tekijästä, hauskinta että poliisipartio oli kuulemma ollut siinä vieressä illan päivystämässä:redface: Ei ollu mitään vahvinta tekoa toi lukko, et perus kiskapihdeillä menty. Joku kunnon hälytin ois kanssa ihan hyvä noihin. Noh, saapahan vakuutukselle vastinetta
 
Liittynyt
10.09.2021
Viestejä
5
Löytyiskö täältä tietoa kuinka uuden kontio kruiser premium 2.0 rajoitin ohitetaan? Yks video löytyi missä valkoisen johdon irroittaminen ajoi kyseisen asian, mutta tässä uudessa mallissa ei kyseistä johtoa löydy.
Ei ole vissiin kukaan vastaillu, sama ongelma täälläki
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 898
Bongasin Facebookista tämmöisen.

Mikä ihme toi vaakatasossa oleva viritys oikein on?

241389001_4389255071164719_886062204016384164_n.jpg
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 164
Bongasin Facebookista tämmöisen.

Mikä ihme toi vaakatasossa oleva viritys oikein on?

Näyttäisi ohjausiskunvaimentimelta. Rauhoittaa käytöstä.

Vaihtoehtoisesti tuo on uusinta supon hiilineutraalia rynnäkkökalustoa, jolla mennään hidastamatta läpi panssarilaseista putkessa olevan räjähdepanoksen ja huippukovan ballistisen terästapin impaktilla.

Et varmaan voi vastustaa kiusausta tilata tuota viikon sisään ;)
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Huomannu monien käyttävän näitä scoottereita kylillä sillai että jokanen teippi on viellä paikoillaan. Ne näyttää kaukaakin että uusia ovat. Ja muutamien erinäisten herrasmiesten toimintaa oon joskus katsella kun saapuvat s-markettiin.. Ihan ne vain ajavat skuutit yleensä nojaamaan kaupan seinään vasten ja kännykällä laittavat sen lukon päälle sovelluksella. Mutta näissä on vaa se huonohomma että google play kaupasta saa ladattua ilmaseksi sovelluksen jolla saa sen lukituksen auki samantien, ainakin xiaomin mi pro 2 on semmoinen vehe ettei siinä ole mitään turvatoimintoa sille että sisälle voi flashata vain uuden firmiksen ja sen asennus kestää ~30 sekunttia ja eikun vain skuutti ajoon. Tuo on oikeasti hyvä idea laittaa edes vaijeri siihen tai u-lukko siitä etuosasta vaikka pyörätelineeseen. Rälläkällä kyllä myös aikaa tuollaiseen kuluu ~30 sekunttia. Ne vehkeet on kyllä niin kätevän pieniä ja suhteellisen äänettömiä. Taitaa olla oikeastaan ihan se ja sama onko se u-lukko tai vaijeri 10e vaiko 90e arvoinen. Sillä hepulla joka sen vie niin kyllä se kun rälläkän käynnistää povitaskusta niin ei sitä kiinnosta siinä kohtaa kestääkö siinä 30 sekunttia vaiko 1 minuutti. Kalliimmat lukothan on vain vähän vahvempia. Jos haluaa oikeasti yrittää estää varastamista niin siihen pitäisi laittaa 3 u-lukkoa, sillä rosmo kun ne näkee niin voi todeta jo suorilta ja että vitut tuossa ei ala minuuttikaupalla rälläköidä ja ottaakin mielummin sellaisen skuutin toissaalta joka on lukittuna vain yhdellä u-lukolla.

Ainii jos sie laitat useamman u-lukon, niin katso että se mihin sen kiinnität niin kiinnitä se toinen u-lukko toiseen paikkaan ja voihan siitä myös vaijerit vetää toiseen pisteeseen. Sillä yleensä se pyörätelineen rauta on helpompi siitä tapauksessa vetää vain pieni reikä ja pujottaa lukot telineestä irti ensin ja viedä syrjemmälle.
Jep, se sovelluksen elektroninen "lukitus" on ihan pelkkää placeboa ainakin Xiaomin laudoissa ja luultavasti useimmissa muissakin. Luuriin vaan M365 Tools tjms. sovellus jossa on tuo "lukitustoiminto", niin sillä aukeaa kolmannen osapuolen toimesta ihan yhtä helposti kuin omistajallakin. Kolmannen osapuolen luvattomalle firmiksen käpistelylle ei sillekään ainakaan Xiaomin laudoissa mitään suojausta. Jostain syystä nuo kolmannen osapuolen drive-by säätelyt ja laudan brikkaukset liikenteessä tuntuvat olevan nykyään tyystin unohdettu. Kovin on olemattomasti suojauksia kehitelty, kun ei ole bluetooth-yhteydelle autentikointia... tai edes fyysistä on/off kytkintä!

Paremmat U-lukot on tosiaan vahvempia ja niissä ei välttämättä riitä sangan rälläköinti auki vain toiselta puolelta. Mikään lukko ei tietty ole 100%:sti murtovarma, mutta aina kannattaa tehdä hämärähemmoille homma vaikeammaksi. Kohteeksi valikoituu varmaan mielummin sellainen jonka vähimmällä vaivalla saa nopeasti mukaan.

Toisen U-lukon hankintaakin on vähän mielessä pyöritellyt välillä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Ei havaintoa tekijästä, hauskinta että poliisipartio oli kuulemma ollut siinä vieressä illan päivystämässä:redface: Ei ollu mitään vahvinta tekoa toi lukko, et perus kiskapihdeillä menty. Joku kunnon hälytin ois kanssa ihan hyvä noihin. Noh, saapahan vakuutukselle vastinetta
No, ovat sitten osanneet vaan hiljaa toimia. Rälläköinti tai hälytin tuossa olisi varmaan voineet kiinnittää virkavallan huomion. Parempi lukitus olisi saattanut auttaa.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Jep, se sovelluksen elektroninen "lukitus" on ihan pelkkää placeboa ainakin Xiaomin laudoissa ja luultavasti useimmissa muissakin. Luuriin vaan M365 Tools tjms. sovellus jossa on tuo "lukitustoiminto", niin sillä aukeaa kolmannen osapuolen toimesta ihan yhtä helposti kuin omistajallakin. Kolmannen osapuolen luvattomalle firmiksen käpistelylle ei sillekään ainakaan Xiaomin laudoissa mitään suojausta. Jostain syystä nuo kolmannen osapuolen drive-by säätelyt ja laudan brikkaukset liikenteessä tuntuvat olevan nykyään tyystin unohdettu. Kovin on olemattomasti suojauksia kehitelty, kun ei ole bluetooth-yhteydelle autentikointia... tai edes fyysistä on/off kytkintä!

Paremmat U-lukot on tosiaan vahvempia ja niissä ei välttämättä riitä sangan rälläköinti auki vain toiselta puolelta. Mikään lukko ei tietty ole 100%:sti murtovarma, mutta aina kannattaa tehdä hämärähemmoille homma vaikeammaksi. Kohteeksi valikoituu varmaan mielummin sellainen jonka vähimmällä vaivalla saa nopeasti mukaan.

Toisen U-lukon hankintaakin on vähän mielessä pyöritellyt välillä.
Mie ostin lidlistä 8e:lla pienen u-lukon ja laitoin sen takarenkaan vanteen läpi. Ohjaustangon oon taittanu alas niin sillä lukitsen sen tangon samalla paikoilleen. (rapakaari on rikki)
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
980
Taitaa olla oikeastaan ihan se ja sama onko se u-lukko tai vaijeri 10e vaiko 90e arvoinen. Sillä hepulla joka sen vie niin kyllä se kun rälläkän käynnistää povitaskusta niin ei sitä kiinnosta siinä kohtaa kestääkö siinä 30 sekunttia vaiko 1 minuutti. Kalliimmat lukothan on vain vähän vahvempia. Jos haluaa oikeasti yrittää estää varastamista niin siihen pitäisi laittaa 3 u-lukkoa, sillä rosmo kun ne näkee niin voi todeta jo suorilta ja että vitut tuossa ei ala minuuttikaupalla rälläköidä ja ottaakin mielummin sellaisen skuutin toissaalta joka on lukittuna vain yhdellä u-lukolla.
Eihän kukaan voi tosissaan väittää ettei lukon laadulla olisi merkitystä varkauden uhriksi joutumisen todennäköisyyteen.
sivuleikkurit.jpgpulttisakset.jpgkulmahiomakone.jpg

Kuvissa tyypillisimmät murtovälineet. Sivuleikkureilla menee halvimmat vaijerilukot, pulttisaksilla kalliimmat vaijerilukot ja ketjut, mutta jo halpoihin U-lukkoihin vaaditaan kulmahiomakonetta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
387
Itse hesarin uutisessa jäi mietityttämään tämä lause: "Yli 65 kilometriä tunnissa kulkevat sähköpotkulaudat luokitellaan poliisin valvonnassa moottoripyöriksi. "
Luokitellaanko sitten yli 25km/h, mutta alle 65km/h kulkevat laudat mopoiksi? Onko tuo korkeampi nopeus toimittajan typo, vai mitä jäi huomaamatta?
Käytännössä kyllä. Jos lauta kulkee yli 25km/h niin se vaatii liikennevakuutuksen ja rekisteröinnin.
Se on itselle vielä epäselvää että saako laudalla ajaa pyörätiellä 25km/h vaikka se olisi mallia joka kulkee yli tuon ja on rekisteröity mopoksi, vai koskeeko sitä tuolloin heti kaikki mopon säännöt? Käytännössä poliisi tuskin asiaa tarkistaa, mutta ihan oman mielenrauhan vuoksi voisi oman menopelin laittaa liikennevakuutuksen piikkiin koska maksimi menee jo lähelle neljääkymppiä.

@Rxd
Laita vaan ne 10" alle äkkiä. Mulla meni vakuoakulla Pro2 sen 34km/h softattuna ja kympin nakeilla sen 38km/h. Isommalla kennolla voi jo pyrähtää sen verran kovaa että varahousut otettava matkaan.

Toisaalta vähän tuohon aiempaan lainaukseen ja uuden kennon ostamiseen liittyen voi olla että menee sellainen parempi jousitettu ja joku kuuttakymppiä paukuttava vehje ensi kesäksi tilaukseen. Pitää vain varmistella vielä että onko sellaisella lain mukaan ok ajella töihin sitä kuuttakymppiä autotiellä mutta kuitenkin keskustassa ja pyöräteillä niille sallittujen nopeuksien rajoissa. Vastaavastihan mopolla ei saa ajaa ellei erikseen ole sallittu. Ei vaikka kuinka hiljaa ajaisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
12.09.2021
Viestejä
2
En tiiä onko oikea paikka kysellä asiasta, mutta ainakin täällä on tästä ewayn e600 maxista puhuttu.

Ongelmana on nyt se et menin tyhmänä päivittämään oman lautani softan, ja laudan huippunopeus rajottamattomana putos 32kmh pintaan ja nyt ei kingsong softtunerista saa enää sitä 1.17 versioo takasin.

Onks kenelläkää vinkkejä miten saan tuon 1.17 takasin?
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
En tiiä onko oikea paikka kysellä asiasta, mutta ainakin täällä on tästä ewayn e600 maxista puhuttu.

Ongelmana on nyt se et menin tyhmänä päivittämään oman lautani softan, ja laudan huippunopeus rajottamattomana putos 32kmh pintaan ja nyt ei kingsong softtunerista saa enää sitä 1.17 versioo takasin.

Onks kenelläkää vinkkejä miten saan tuon 1.17 takasin?
kuinkas se kulki aikasemmin?

Onko siihen jotaki official äppiä josta saisi tehdä resetin sille laudalle ensin ja sen jälkeen tolla toisella äpillä koittaa?
 
Liittynyt
12.09.2021
Viestejä
2
kuinkas se kulki aikasemmin?

Onko siihen jotaki official äppiä josta saisi tehdä resetin sille laudalle ensin ja sen jälkeen tolla toisella äpillä koittaa?
44 sain mittariin täydellä akulla ennen, nyt vaan 32. Löysin netistä ohjeen miten resetoida lauta, mutta en tiedä palauttaako se alkuperästä softaa.
Löytyy oma appi mutta ei oo resetointi optiota siellä
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
mulla xiaomissa oli ongelma kans kerran enkä saanut enään mitään flashattyä sisälle. Niin sain palautettua sen toimintaan tekemällä resetin laudalla pitämällä kaasua, nappia ja jarrua pohjassa 15 sekunttia. Sen jälkeen poistin myös sovelluksesta sen laudan. ja paritin alusta saakka uudestaan sen uudeksi laudaksi. Sen jälkeen official äppi latasi jotain ja kolmannen osapuolen ohjelma sitten taas älys toimia. En tiedä onko siinäki laudassa jokin tuommoinen rekisteröintijuttu että se tunnistaa että on paritettu jo "toiselle käyttäjälle".
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Käytännössä kyllä. Jos lauta kulkee yli 25km/h niin se vaatii liikennevakuutuksen ja rekisteröinnin.
Se on itselle vielä epäselvää että saako laudalla ajaa pyörätiellä 25km/h vaikka se olisi mallia joka kulkee yli tuon ja on rekisteröity mopoksi, vai koskeeko sitä tuolloin heti kaikki mopon säännöt? Käytännössä poliisi tuskin asiaa tarkistaa, mutta ihan oman mielenrauhan vuoksi voisi oman menopelin laittaa liikennevakuutuksen piikkiin koska maksimi menee jo lähelle neljääkymppiä.

@Rxd
Laita vaan ne 10" alle äkkiä. Mulla meni vakuoakulla Pro2 sen 34km/h softattuna ja kympin nakeilla sen 38km/h. Isommalla kennolla voi jo pyrähtää sen verran kovaa että varahousut otettava matkaan.

Toisaalta vähän tuohon aiempaan lainaukseen ja uuden kennon ostamiseen liittyen voi olla että menee sellainen parempi jousitettu ja joku kuuttakymppiä paukuttava vehje ensi kesäksi tilaukseen. Pitää vain varmistella vielä että onko sellaisella lain mukaan ok ajella töihin sitä kuuttakymppiä autotiellä mutta kuitenkin keskustassa ja pyöräteillä niille sallittujen nopeuksien rajoissa. Vastaavastihan mopolla ei saa ajaa ellei erikseen ole sallittu. Ei vaikka kuinka hiljaa ajaisi.
Tuo meni 37km/h nyt näillä isoilla renkailla. Rengaspaineiden kanssa vähän mietin. kun renkaissa lukee että 36 psi, mutta 8,5" renkaissa se oli 45-55 psi sallittu. Niin mie silti laitoin tuon 55 psi eli ~4 baria. Räjähtääköhän nää 10" renkaat vai pitääköhän tuota olla oikeastikki vähemmän ilmaa. Jotenkin tuntu sormituntumalla vaa löysältä niin sillä mie laitoin enemmän mitä renkaaseen oli printattu.

Mutta jostain syystä tuntuu että menee lujempaa jo hitaammallakin vauhdilla. Siis vaikka 25km/h nopeudellakin se tuntuu että menee hurjasti nopeammin. Tarkistin gps-nopeusmittarilla myös, niin kyllä se vauhti oli vain 25km/h silloin. Voiko se parin sentin korkeusero tehdä tuollaisen oudon fiiliksen, aivankuin olisi nopeampi. Mutta on kyllä tosi paljon parempi nyt kulkea. Pääsee katukivetykset vaivattovammin sekä ne töyssyt ja kuopat ei enään pelottanukkaa samallatavalla. Paljon on smoothimpi meno näillä isoilla renkailla.

Mulla oli siis 51 voltin lisäakku ja kaasu pohjassa silloin kun tuli tuo 37km/h nopeus.
(siis limit on 51v. akku on tää. Range+speed boost kit (embedden.com)

Rengaskoon laitoin kokoon: 8,80 xiaoflasherissa. Sillä kun vertasin mun rannekellon gps-nopeuteen niin näytti väärin. Ja sitten latasin myös kännykkään Gps speedometerin, myös sekin näytti nopeuden eriksi kuin mitä laudan näytössä luki. (10" renkaat, niin 9,47 oli vakiona se numero ja lähdin siitä sitten pienentämään sitä rengaskokoa siten että se matchas mun gps-nopeuteen.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
387
Mulla on tuo suositeltu 36psi itsellä. En oo muuta kokeillut niin en tiedä.
Pitänee tuo gepsinopeus mittailla kanssa tarkkaan ja muutella rengaskoko vastaavaksi. Nyt on tosiaan muistaakseni tuo tasan kymppi siellä asetuksena, eikä se todellinen 9.47.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Mulla on tuo suositeltu 36psi itsellä. En oo muuta kokeillut niin en tiedä.
Pitänee tuo gepsinopeus mittailla kanssa tarkkaan ja muutella rengaskoko vastaavaksi. Nyt on tosiaan muistaakseni tuo tasan kymppi siellä asetuksena, eikä se todellinen 9.47.
Juu. ilmottele sitten mitä lukemaa sie saat ja paljonko se sun laudan näyttämä maksiminopeus sitten muuttuu.

Mutta mie taidan varmaan kans vähentää ne ilmat tuohon alemmas jos sullaki on sillai
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Mie ostin lidlistä 8e:lla pienen u-lukon ja laitoin sen takarenkaan vanteen läpi. Ohjaustangon oon taittanu alas niin sillä lukitsen sen tangon samalla paikoilleen. (rapakaari on rikki)
Eli se on sellainen kätevä paketti jonka kantaa mukavasti pois ja murtaa lukon jossain rauhallisemmassa paikassa? No, lukitset samalla tuon varmaan johonkin kiinteään rakenteeseen myös...
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 930
Käytännössä kyllä. Jos lauta kulkee yli 25km/h niin se vaatii liikennevakuutuksen ja rekisteröinnin.
Se on itselle vielä epäselvää että saako laudalla ajaa pyörätiellä 25km/h vaikka se olisi mallia joka kulkee yli tuon ja on rekisteröity mopoksi, vai koskeeko sitä tuolloin heti kaikki mopon säännöt? Käytännössä poliisi tuskin asiaa tarkistaa, mutta ihan oman mielenrauhan vuoksi voisi oman menopelin laittaa liikennevakuutuksen piikkiin koska maksimi menee jo lähelle neljääkymppiä.
Miten ajattelit sen laudan rekisteröidä mopoksi? Senhän tulisi olla ominaisuuksien puolesta mahdollinen eli tyyppihyväksyntä mopoksi on melkeinpä se välttämättömyys. Sellaista taas ei laudoissa kyllä pääsääntöisesti ole.

Ja jos kulkupeli muuttuu kevyestä sähköajoneuvosta mopoksi niin mitä epäselvää on pyörätien osalta? Ei mitään. Tottakai mennään niillä säännöillä, mikä mitäkin kulkuneuvoryhmää koskee.

Helpompaa on pitää se lauta laillisena ja siinä kaikki. Tai varmistua jo ostovaiheessa siitä, että täyttää vaatimukset mopoksi muuttamisen osalta.

En tiiä onko oikea paikka kysellä asiasta, mutta ainakin täällä on tästä ewayn e600 maxista puhuttu.

Ongelmana on nyt se et menin tyhmänä päivittämään oman lautani softan, ja laudan huippunopeus rajottamattomana putos 32kmh pintaan ja nyt ei kingsong softtunerista saa enää sitä 1.17 versioo takasin.

Onks kenelläkää vinkkejä miten saan tuon 1.17 takasin?
44 sain mittariin täydellä akulla ennen, nyt vaan 32. Löysin netistä ohjeen miten resetoida lauta, mutta en tiedä palauttaako se alkuperästä softaa.
Löytyy oma appi mutta ei oo resetointi optiota siellä
Tästä on puhuttu useampaan kertaan täällä. Eli ei pidä päivittää jos ei ole oikeaa ja pakollista syytä siihen.

Joka tapauksessa se firmis ei muuksi muutu millään resetillä. Eli kyllä ainoa tie takaisin aikaisempaan on downgrade. Ja koska noita kolmannen osapuolten softien käyttöjä pyritään mieluusti estämään, ei homma välttämättä ole mitenkään helppo.
Ko. lautaa paremmin tuntematta en näe kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko odotat tuon tuneri tai jonkun muun kolmannen osapuolen softan ehkä jossakin vaiheessa mahdollistavan downgraden tai sitten selvität, pääseekö siihen kontrolleriin suoraan miten kiinni ja flashaat pc:llä. Jälkimmäinen vaatii tottakai purkamista ja osaamista eri tasolla vs kännykän käyttö.
Oikeastaan toiset kaksi myös: metsästät kontrollerin vanhemmalla firmiksillä tai se parempi vaihtoehto, eli tyydyt siihen lähes lailliseen lautaan.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
390
Toisaalta vähän tuohon aiempaan lainaukseen ja uuden kennon ostamiseen liittyen voi olla että menee sellainen parempi jousitettu ja joku kuuttakymppiä paukuttava vehje ensi kesäksi tilaukseen. Pitää vain varmistella vielä että onko sellaisella lain mukaan ok ajella töihin sitä kuuttakymppiä autotiellä mutta kuitenkin keskustassa ja pyöräteillä niille sallittujen nopeuksien rajoissa. Vastaavastihan mopolla ei saa ajaa ellei erikseen ole sallittu. Ei vaikka kuinka hiljaa ajaisi.
Loogisesti ajatellen, jos kulkupeli (tyyppi?)katsastetaan mopoksi, sitä koskevat silloin samat säännöt kuin mopoja? Eli sen katsastuksen jälkeen se ei enää ole kevyt sähköajoneuvo vaan mopo. Sitten vielä vakuutus ja kilvet kiinni, niin kyseisestä moposta tulee tieliikennekelpoinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 314
tai edes fyysistä on/off kytkintä!
Alkeellisen mekaanisen pääkytkimen asennus voisi ehkä lautoja modaileville olla paikallaan. Niinhän monessa polttomoottorikoneessakin on tapana, tosin suurelta osin eri syistä. Ja onhan niitä releistettyjä pääkytkinlaitteitakin.

En tosin vielä ehtinyt tarkkaan ajatella johdannaisseuraamuksia, mutta maajussien vanhoissa raktoreissakin on nimenomaan vakuutusyhtiön vaatimuksena avattu pääkytkin säilytyksen aikana, ja vaikka itse asennettuna kuten yleensä onkin.
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
32
Juu. ilmottele sitten mitä lukemaa sie saat ja paljonko se sun laudan näyttämä maksiminopeus sitten muuttuu.

Mutta mie taidan varmaan kans vähentää ne ilmat tuohon alemmas jos sullaki on sillai
50psi ollu itellä halpis 10" kumeissa joissa lukee renkaan kyljessä kanssa paljon vähemmän. Ei ole ollut mitään ongelmia ja parempi ajaa kovemmilla paineilla
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
387
Miten ajattelit sen laudan rekisteröidä mopoksi? Senhän tulisi olla ominaisuuksien puolesta mahdollinen eli tyyppihyväksyntä mopoksi on melkeinpä se välttämättömyys. Sellaista taas ei laudoissa kyllä pääsääntöisesti ole.
Sähköskootterin vakuuttaminen ja rekisteröinti
Mikäli haluat ajaa tieliikenteessä sähköskootterilla jonka moottorin teho ylittää 1000 W tai sen huippunopeus on suurempi kuin 25 km/h, on se mahdollista rekisteröimällä ja liikennevakuuttamalla sähköskootteri.

Ihan Trafin ohjeilla tuossa mennään. Kun ajan pyörätiellä laitteella, poliisi katsoo että tyyppi ajaa sähköporkurilla, ei mitään hätää.
Jos taas poliisi toisaalla aikoo pitää ratsiaa ja testailee näiden huippunopeuksia. Oletetaan että näin käy ja poliisi katsoo että omani menee sen 35km/h ja kysyy että mikä juttu, onko rekisterissä? Tällöin voin esittää paperit ja sanoa että kyllä on.

Se onko tuo nyt sitten Mopo™ rekisteröinnin jälkeen ja täysin verrannollinen kaikin säännöin sellaiseen vai onko se Mopon Kaltainen Rekisteröity Menopeli™ jolla ajetaan kuin sähköpotkuludalla sellaisille tarkoitettujen sääntöjen mukaisesti mutta joka on tehojen vuoksi merkattu ajoneuvorekisteriin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 898
Nyt se sitten tapahtui, elikkäs tulin kaupasta ulos, laitoin lautaan virrat päälle ja hanan pohjaan kuten tavallista.

Moottori murahti oudosti metrin ajamisen jälkeen ja lauta hyytyi paikoilleen.

Sammutin laudan heti ja kokeilin nopeasti virtoja uudelleen mutta lauta ei hievahtanutkaan, joten taas äkkiä virrat pois päältä.

Sitten aloin tunnustelemaan onko mikään osa kuuma.

No oli. Moottori oli tosi kuuma ja takarengas oli hirttänyt kiinni melkein kokonaan kiinni, mutta sitä pystyi kuitenkin taluttamaan vaivalloisesti rengas välillä laahaten asfaltilla niissä kohdissa joissa oli hiekkaa.

Nyt olen vaihtamassa takaisin vakiomoottoria, koska ei voi olla varma pimahtiko GEN2-moottori, vaikka kotona se alkoikin yht'äkkiä pyöriä normaalisti kun otin akun irti ja sivuleikkureilla katkoin kontrollerilta tulevat johdot.

Tinasin uudet XT-150 liittimet johtoihin ja niiden pitäisi kestää jatkuvaa virtaa 60A ja 130A hetkellistä virtaa.

Nyt täytyy vaan ristiä kädet ja toivoa, ettei kontrolleri mennyt paskaksi.

Moottorin hajoaminen ei haittaa, koska alkuperäinen on menossa nyt takaisin ja pääasia olisi, ettei ajelu nyt katkeaisi.

Virittelen joka tapauksessa samalla takajousituksen paikoilleen, kun koko lauta on nyt auki ja huollettavana.

sulaneet-liittimet-johdot.jpg sulaneet-liittimet.PNG uudet-liittimet-johtoihin.jpg
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 673
Aika rajusti sulaa kyllä nuo liittimet. Pitänee avata lauta ja vaihdella nuo jo etupeltoon jos kerran tuohon kuntoon menee. Nyt 200km laudalla takana.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
663
Valitettavasti tuo, että moottori alkoi pyöriä normaalisti kun katkaisit vaihejohdot viittaa siihen, että sulla on ohjaimen fetit oikosulussa. Ellei sitten oikosulku ollut itse vaihejohdoissa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 898
Mitään näkyvää ei ainakaan kontrollerista löytynyt, eikä haiskahtanut palaneelle.

Selviää myöhemmin menikö kontrolleri paskaksi.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
24
Kun ajan pyörätiellä laitteella, poliisi katsoo että tyyppi ajaa sähköporkurilla, ei mitään hätää.
Jos taas poliisi toisaalla aikoo pitää ratsiaa ja testailee näiden huippunopeuksia. Oletetaan että näin käy ja poliisi katsoo että omani menee sen 35km/h ja kysyy että mikä juttu, onko rekisterissä? Tällöin voin esittää paperit ja sanoa että kyllä on.

Se onko tuo nyt sitten Mopo™ rekisteröinnin jälkeen ja täysin verrannollinen kaikin säännöin sellaiseen vai onko se Mopon Kaltainen Rekisteröity Menopeli™ jolla ajetaan kuin sähköpotkuludalla sellaisille tarkoitettujen sääntöjen mukaisesti mutta joka on tehojen vuoksi merkattu ajoneuvorekisteriin.
Rekisteröinnistä seuraa usein sellainen juttu kuin rekisterikilvet. Tyhmempikin poliisi osaa arvata, että kilvillä varustettu ajoneuvo on rekisteröity :) Jos sähkökulkineen rekisteröi, siitä tulee mopo (se lukee rekisteriotteessa), siihen kiinnitetään rekisterikilpi, siihen tulee ottaa liikennevakuutus ja sillä ajetaan mopon säännöillä (kypäräpakko, promilleraja, ajolupa) vain siellä, missä mopollakin saa ajaa.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
387
Rekisteröinnistä seuraa usein sellainen juttu kuin rekisterikilvet. Tyhmempikin poliisi osaa arvata, että kilvillä varustettu ajoneuvo on rekisteröity :) Jos sähkökulkineen rekisteröi, siitä tulee mopo (se lukee rekisteriotteessa), siihen kiinnitetään rekisterikilpi, siihen tulee ottaa liikennevakuutus ja sillä ajetaan mopon säännöillä (kypäräpakko, promilleraja, ajolupa) vain siellä, missä mopollakin saa ajaa.
Minkä näköinen käytännössä on potkulaudan rekisterikilpi ja mihin se kiinnitetään?
Muutamia näkyy Googlen kuvahaussa olevan mutta lähinnä tuo että harvassa niille on paikka. Vissiin tarkasti määrätty perään laitettavaksi, mutta niihin pitänee joku oma viritelmä sitten keksiä kiinnitykseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 908
Viestejä
4 231 437
Jäsenet
71 119
Uusin jäsen
hippii22

Hinta.fi

Ylös Bottom