Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
En tajua mikshän näihin ei ole tehty kaasuun yhteyteen erillistä näppäintä vaikka siihen sivulle/ylös
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 926
Tästäpä olikin pitänyt aiemmin jo kysyä mutta saako tuon lisätangon aseteltua niin että siihen saisi vielä kännykkätelineen niin pitkälle oikealle että kahvalla olevan käden etusormella ylettyisi siihen?

Verrokkina oma nykyinen joka on kaasun väärällä puolella niin ettei kyllä ylety.
Riittäisikö tämmöinen 30 senttiä leveä?

 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
32
Joo ei kyllä mulla tullu Maxin stongan kiristämisestä yhtään mitään.. Vinkkejä tuon mekanismin ymmärtämiseen? Nyt ihan hemmetin löysällä ja ei viitti paljoo ajaa:confused2: Tutoriaaleja kattelin, mutta ei siltikään hyvä tullu.

edit: nyt sain ton lukituksen kireäksi, mutta vieläkin kolisee sisältäpäin tankoa heiluttaessa
 
Viimeksi muokattu:

ImBanned

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2021
Viestejä
117
Nyt löytyi kunnollisella materiaalilla olevat lukitusmekanismin pultit ja laitoin heti tilaukseen yhden setin.


Joskus tietyt pultit on tarkoituksella heikompaa materiaalia kun viereiset osat että kokoonpano "hajoaa" tai osoittaa hajoamisen merkkejä suunnitellusta kohdasta eikä rasita yli murtorajan muita osia. Niitä kutsutaan katko- tai murtopulteiksi. Jos pultti ei veny/murru niin äärirasituksessa sitten vaikka tanko katkeaa.

Siis jos ei pultti murru niin viereisiin osiin ajan saatossa (lyhyenkin ajan saatossa) tulee mikromurtumia jotka yht'äkkiä jopa hyvin pienellä rasituksella räsähtää auki. Tilanteeseen ei osaa edes varautua. Mm. lentokoneissa näitä on paljon tai vaikka esim. lumilingoissa.

Itse en asiaa tuntematta lähtisi vaihtamaan suurlujuusteräkseksi keskeisiä pultteja miettimättä tarkemmin osakokonaisuutta ettei tule todella vaarallisia ylläreitä.
 
Liittynyt
01.09.2021
Viestejä
2
Terve vaan. Tuli tuossa kesällä hommattua G30 E II lauta (gen1) ja pitkiä suoria ajaessa alkanut tökkimään tuo max 25kmh. Muuten kyllä ollut oikein mieluinen peli. Onko tähän helpoin resepti vaan vaihtaa US region xiaoflasherillä?
Lueskelin, että tämä myös vaikuttaa valoasetuksiin, pitääkö paikkaansa?
Vai onko parempia vinkkejä/muutoksia kulkuun/vääntöön? Rangella ei suurempaa merkitystä, päivässä ei älyttömiä kilometrimääriä tule.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
32
Joo ei kyllä mulla tullu Maxin stongan kiristämisestä yhtään mitään.. Vinkkejä tuon mekanismin ymmärtämiseen? Nyt ihan hemmetin löysällä ja ei viitti paljoo ajaa:confused2: Tutoriaaleja kattelin, mutta ei siltikään hyvä tullu.

edit: nyt sain ton lukituksen kireäksi, mutta vieläkin kolisee sisältäpäin tankoa heiluttaessa
Noniin ja kysehän oli ohjaustangosta ja sen ruuveista. Osa oli melko löysällä ja nyt ei tarvii enää ihmetellä kun multa oli hävinnyt koukku siitä ylhäältä ja luulin jonkun pöllineen sen, mutta ruuvit vaan löystyneet ja tippunut pois :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
En tajua mikshän näihin ei ole tehty kaasuun yhteyteen erillistä näppäintä vaikka siihen sivulle/ylös
Jaa-a. Valmiita komponentteja, mittaristoa suunniteltu erikseen käytettävästä kaasuvipuasetelmasta riippumattomaksi jne.

Esimerkiksi Augment/HX-skuuteissa on kaksi nappia kaasuvivun renkaassa eikä mittaristossa yhtään.
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
36
Moikka ei kellään sattuisi olemaan ylimääräisenä xiaomi m365 normi tai pro näyttöä? Mielellään tässä pk seudulla.
Jos semmonen pyörii nurkissa josta haluat päästä eroon nii laita viestiä ihmeessä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
393
Noniin ja kysehän oli ohjaustangosta ja sen ruuveista. Osa oli melko löysällä ja nyt ei tarvii enää ihmetellä kun multa oli hävinnyt koukku siitä ylhäältä ja luulin jonkun pöllineen sen, mutta ruuvit vaan löystyneet ja tippunut pois :D
Oli "joku" tainnut sinistä Loctitea tai vastaavaa ruuvilukitetta laittaa? ;)
 

Teuras

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
224
Millaista vehjettä suosittelisitte 10v ja 40v pojille?
Ensimmäiseksi s-skodeksi tulisi.
Onko jotain tarjousta ja/tai skootteria josta pitää pitää näpit irti.
skode.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Millaista vehjettä suosittelisitte 10v ja 40v pojille?
Ensimmäiseksi s-skodeksi tulisi.
Onko jotain tarjousta ja/tai skootteria josta pitää pitää näpit irti.
Viestin perusteella olisin muuten ajatellut, että kysyt kannattaako ostaa halpispotkulauta vai Pro/Max, mutta kuvasta hämmentävä twisti. Etsitkö sittenkin sellaista vähemmän tieliikennekelpoista seisten ajettavaa sähkömoottoripyörää? :lol: Vai oikeaa sähkömopoa? Ainakaan normaalit taitettavat pikkupyörälliset potkulaudat eivät sovi maatilapihassa ja maastossa rässittäviksi sitten millään tavalla.
 

Teuras

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
224
Viestin perusteella olisin muuten ajatellut, että kysyt kannattaako ostaa halpispotkulauta vai Pro/Max, mutta kuvasta hämmentävä twisti. Etsitkö sittenkin sellaista vähemmän tieliikennekelpoista seisten ajettavaa sähkömoottoripyörää? :lol: Vai oikeaa sähkömopoa? Ainakaan normaalit taitettavat pikkupyörälliset potkulaudat eivät sovi maatilapihassa ja maastossa rässittäviksi sitten millään tavalla.
Oisko se ensin halppis lauta, näkisi onko käyttöä vai seisooko varastossa.
Kuva on mökiltä, jossa voi sitten päästellä haisevilla ja kovaa ääntä pitävillä ;)
Kaupunkiin ja asfaltti ajoon tulossa, koulumatka etc...

niin hinta vois olla max.500€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
935
Oisko se ensin halppis lauta, näkisi onko käyttöä vai seisooko varastossa.
Kuva on mökiltä, jossa voi sitten päästellä haisevilla ja kovaa ääntä pitävillä ;)
Kaupunkiin ja asfaltti ajoon tulossa, koulumatka etc...

niin hinta vois olla max.500€
Ninebot MAX G30D Puolasta. Jos jää käyttämättömäksi, saa todennäköisesti myydessä omansa pois. Sopii erittäin hyvin juuri 10v ja 40v lapsille. Tänne hankittiin ko. vehje 11v, 13v ja 40v lapsille.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 941
Oisko se ensin halppis lauta, näkisi onko käyttöä vai seisooko varastossa.
Kuva on mökiltä, jossa voi sitten päästellä haisevilla ja kovaa ääntä pitävillä ;)
Kaupunkiin ja asfaltti ajoon tulossa, koulumatka etc...

niin hinta vois olla max.500€
Unohda suosiolla ne halppikset ja kuten @Tonnin Seteli sanoikin, valitse Max vs Pro2.
Harmittaa nimittäin aivan varmasti jos otat jonkun halppislaudan. Riippuu toki ajettavista matkoista mutta siitäkin huolimatta.

Toisaalta tässä ehtii vielä pari kuukautta hyvinkin ajella ennen talvea joten Pro2 kaupasta ja kovaa ajoa. Ehtii todeta kiinnostuksen ja myös sen, riittääkö aikuiseen makuun vai pitääkö saada vähän järeämpi. Hankkii sen mukaan sitten kevääksi Max tai Pro2 (tai ehkä jo Pro3 siinä kohdassa.
Pro2 on kuitenkin sikäli perusteltu, että kohtuu nuori ajaja joten jos yhtään on tarvetta kantaa, on painoerolla varmasti merkitystä. Muutoinkin lienee mukavampi käsitellä ja kyllä se kantama aika pitkä on kun painoa ei kovin paljoa päällä ole. Makuasia tottakai mutta painoero tosiaan kannattaa huomioida ajajankin mukaan.

Ninebot MAX G30D Puolasta. Jos jää käyttämättömäksi, saa todennäköisesti myydessä omansa pois. Sopii erittäin hyvin juuri 10v ja 40v lapsille. Tänne hankittiin ko. vehje 11v, 13v ja 40v lapsille.
Näin siis tilanteessa, jossa takuuta ei arvosta. Se lienee hyvä taas tässäkin kohdassa mainita.

Ja se nyt on aina vähän niin ja näin, mitä käytetystä saa. Ilman takuuta käytetyn laudan arvo ei lopulta aivan mahdoton ole. Ei ainakaan, jos ostaja tietää Puolan hintatason.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 941
Huomaa ehkä jo nyt ketjun aktiivisuudesta, miten harvalukuinen on talvilautailijoiden kuten talvipyöräilijöidenkin klaani. Vaikka vielä on ollut lämpimiä päiviä ja lämpimiä öitäkin, kausi alkaa monilla jo päättyä. Parin viikon sisällä ketju on kuin hautausmaa.
No jaa... Fillarilla ei kalenteria katsota jos sen jaksaa varastosta esiin kaivaa. Ja lauta on kyllä ihan aktiivisessa käytössä, käytännössä päivittäin edelleen. En näe mitään syytä vielä tässä kohden rajoittaa ajamista poislukien vesisateet.

Mutta toisaalta, kyllä kysymysten määrä varmasti vähenee, laudan hankkimista ei kuitenkaan ihan jokainen suunnittele tässä kohdassa. Ja pahimmat ongelmat jne on moni selättänyt kesän aikana.

Laitetaan nyt varoiksi omat kuulumiset Pron kanssa...

Lokaria ei sitten tullut, postipoika kadottanut jossain kohdassa. Pitää siis viimeistään talven aikana tilata jostain muualta ja odotellessa varmaan viimein liimailla tuo risa kasaan.

Kilometrejä on tullut ajotauon takia paljon vähemmän vs viime kesä mutta nyt alkaa kieltämättä rengaspuoli ottamaan päähän. Eilen meni rengas, kolmas tänä kesänä ja se on kyllä auttamatta aivan liikaa vs viime kesän yksi tyyliin kolminkertaisilla kilsoilla. Toki eturengas vetävänä oli oikeasti loppu mutta kaksi takarengasta on kyllä liikaa. Varsinkin, kun molemmilla kerroilla laitoin uuden päällikumin myös ja todella vähän kilsoja tuolla takana.
Pitää huomenna katsoa tuokin. Vuotaa kyllä niin suoraan läpi, että epäilen lasinsiruja tms ja oikein reilun kokoista reikää.

Hyvin silti tuo eilinen ajo. Ei ollut hetkeen paineita katsottu ja takarenkaassa oli kieltämättä turhan vähän. Paineet kuntoon ja päivän toisella ajolla hajosi. Ei siis ainakaan turhan matalan paineen vuoksi.

Muuten... No ajoa, eipä tuo muuta oikeastaan tarvitse. Vähän kitinää pitäisi hävitellä kunhan jaksaisi kiristellä niveltä. Ja käännön ääriasentojen raja tuntuisi antavan tyyliin millin periksi ääripäissä. Pitänee talven aikana katsoa, onko etupäässä muuten jotain löysää.
Eli lopulta aika huolettomia kilometrejä on ollut poislukien selkeästi huonoa tuuria renkaiden kanssa vähän tälle vuodelle.
 

Teuras

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
224
Otin tuon pro2:n näytti olevan paikallisessa powerissa niin päästään leikkimään.
Kiitokset vinkeistä
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 941
Nuo valot ovat erittäin häikäiseviä ja toivottavasti vain maastokäyttöön tulossa. Tai sitten sammuttaa nuo valot aina kun tulee vastaantulijoita. Itseäni vituttaa rankasti tuolla liikkuvat, joilla valot ylitehokkaat (saa olla tehokkaat jos on kunnolliset) ja / tai suunnattu päin persettä. Nämä kun häikäisee suoraan silmiin, niin lautailijan / pyöräilijän taakse ei näe yhtään, ei mitään hajua onko sieltä tulossa valoton fillari, kävelijä ilman heijastinta tms. Eli ohittaa ei voi kuin aivan matelemalla. Väläytänkin näille aina pitkiä valoja fillarilla liikkuessa. Ja jos valo ei sammu niin jätän pitkät päälle ja kunnolla tööttiä kohdatessa ja sanallisesti palautetta.

Itsellä valona tehokas, mutta vastaantulijoita häikäisemätön stVZO standardin mukainen valo (jossa erikseen pitkät, ne kyllä häikäisee). Ja toisessa pyörässä vastaava, mutta Supernovan valmistama.

Tämä on kyllä niin totta. Aivan liian paljon kohtaa todella järjettömiä virityksiä ja päälle vielä kaikki vilkkuvat hirvitykset. Kyllä näissäkin saisi oikeasti jotain vaatimusta olla. Välillä tosiaan häiritsee varsin pahasti osan valot.

Myönnän kyllä käyttäväni itsekin lautaillessa otsalamppua, joka nyt ei varmasti ole valokiilan osalta mikään muita ajatteleva mutta toisaalta käytän sitä kirkkaampana keskellä ei mitään ja himmeällä paikoissa, joissa on syytä parantaa omaa haivaittavuutta. Läheskään aina ei ole tarvetta kummallekkaan. Eli järkeä käyttäen melkein mikä tahansa valo ajaa asiansa. Valitettavasti vaan läheskään kaikkia ei saa himmennettyä riittävästi eikä otsalampun tapaan suunnattua tarpeen mukaan.

Tuosta saksalaisten standardista olen itsekin täällä maininnut ja jos viimein talven aikana saisi hankittua järkevän sen mukaisen valaisimen. On lopulta myös itselle huomattavasti mukavampi vs järjetön määrä turhaa hajavaloa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 941

VUOKRATTUJEN sähköpotkulautojen käyttö kielletään Helsingissä viikonloppuöisin.

Helsingin kaupunki on sopinut uudesta kokeilusta Helsingissä toimivien yritysten Tierin, Limen ja Voin kanssa.

Helsingin kaupunki tiedottaa, että yhtiöiden vuokrasähköpotkulaudat ovat kokonaan poissa käytöstä perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä kello 00–05.

Kokeilu alkaa syyskuun aikana ja kestää ainakin vuoden loppuun asti. Siihen mennessä sovitaan käyttökiellon mahdollisesta jatkosta. Samalla kerätään tietoa, miten aikarajoitukset vaikuttavat tapaturmien määrään.

Tästähän se rajoittaminen lähtee. Seuraava on omille laudoille sakkoa ko ajankohtana ajaville ja mitä sen jälkeen? Mutta onko joku lopulta yllättynyt? Kun ei osata käyttäytyä, on livassa rajoituksia ja vuokralaudoista on helpoin tottakai aloittaa.
Voi vain toivoa, että jo tässä kohdassa moni tajuaa eikä saada lisää säätelyä.

Lisäys: Samassa uutisessa on myös maininta aikaisemmin tällä viikolla tulleesta 15km/h rajoituksesta yöajalle koko Helsingin alueella riippumatta viikonpäivästä. Koko uutisen lainaaminen ei kuitenkaan ole soveliasta joten en tee sitä.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 926
Tuskin rajoituksia tullaan kohdistamaan yksityisten lautojen omistajiin tai sitten samat säännöt pitäisi saada polkupyörailijöille.

Muuten menen istumaan keskelle tietä Mannerheimintielle eduskuntalon edustalle.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 926
Videolla vaihdetaan MAX-G30 uusi kontrolleri ja uusi parempi liitin kontrollerin ja moottorin välille.

Kuten videosta huomataan, tässäkin tapauksessa oli yksi kontrollerilta moottorille menevä johto sulanut liittimen kohdalta.

 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
393
Otin tuon pro2:n näytti olevan paikallisessa powerissa niin päästään leikkimään.
Kiitokset vinkeistä
Onnittelut uudesta ajopelistä.

Muistathan sitten heti aluksi käydä ruuvit ohjaustangon kiinnityksestä alkaen läpi ja mielellään sinistä Loctitea laittaa. Tuppaavat tärinässä muuten löystymään ja lopulta jopa irtoamaan.
Rengaspaineita on myös hyvä yrittää pitää kunnossa, niin ei rengasrikkoja niin helposti tule.
No, onhan näistä ollut ketjussa jo aiemmin juttua, eli sieltä löytyy. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
413
Otin tuon pro2:n näytti olevan paikallisessa powerissa niin päästään leikkimään.
Kiitokset vinkeistä
Lycka till!
Tuossa jo noita rengaspaineita sivuttiin niin pitää mainita että jos tuntuu että se ilma valuu pois heti kun koetat pumpun venttiiliä irrottaa (useilla laitteilla käy näin) niin kannattaa investoida Xiaomin akkukäyttöiseen matkakompressoriin jolla ilma menee kätevästi renkaaseen ja pysyy siellä. Tarjoushinta nykyään kolmenkympin luokkaa.

Yleinen "tyyppivika" mikä tuosta mallista löytyy on ohjaustangon natina. Jos sitä alkaa kuulumaan niin älä lähde ostamaan tiivistepalaa ihan heti sillä usein rungon sisällä olevan mutterin säätäminen auttaa.

Hyviä ajokilometrejä ja molemmat kädet ohjaustangossa. Jos nenää pitää kaivaa niin kannattaa pysähtyä sitä varten. Muuten voi asfaltti hoitaa sen kaivamisen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Yleinen "tyyppivika" mikä tuosta mallista löytyy on ohjaustangon natina. Jos sitä alkaa kuulumaan niin älä lähde ostamaan tiivistepalaa ihan heti sillä usein rungon sisällä olevan mutterin säätäminen auttaa.
Mainittakoon, että taittomekanismin säätö ja kiristys on yleisemminkin käyttäjän tehtäväksi kuuluva perushuolto, ei merkki viasta(vaikka tämä on myös melko yleinen vikakohde kovassa käytössä ja runsaalla ajolla). Välys kuuluu pitää oikeana, ja aluksi se muuttuu sisäänajautumisen takia. Ohjeessakin lienee neuvoja, ainakin joidenkin vehkeiden manuaaleissa on. Nivelen kuuluu olla mahdollisimman välyksetön, mutta tarkoitus on, ettei säätö tee vivun lukitsemisesta raskasta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
413
Mainittakoon, että taittomekanismin säätö ja kiristys on yleisemminkin käyttäjän tehtäväksi kuuluva perushuolto, ei merkki viasta(vaikka tämä on myös melko yleinen vikakohde kovassa käytössä ja runsaalla ajolla). Välys kuuluu pitää oikeana, ja aluksi se muuttuu sisäänajautumisen takia. Ohjeessakin lienee neuvoja, ainakin joidenkin vehkeiden manuaaleissa on. Nivelen kuuluu olla mahdollisimman välyksetön, mutta tarkoitus on, ettei säätö tee vivun lukitsemisesta raskasta.
Siksi "tyyppivika", ei tyyppivika.
Pro 2:n manuskassa tätä ei ole.
Tämän kesän aikana on tälläkin palstalla tullut vastaan kolme tai neljä käyttäjää jotka ovat tuosta natinasta maininneet, joten ajattelin ottaa puheeksi ennen kuin se ajossa aiheuttaa liiempiä sydämen tykytyksiä.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Muovipussi taittomekanismin väliin, se jämäköitää myös
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 592
Näin se vaan etenee kun perseillään. Eipä harmita yhtään että myin omani pois kun siitä vielä sai hyvät rahat. Sanoisin että tuosta tulee tällä menolla ihan pykälät ja rajoituksia tulee lisää ja lisää. Niin moni on kesän aikana hankkinut omia lautoja ja nyt etenkin parin viime viikon aikana kiinnittänyt huomiota siihen miten epämääräisesti noillakin ajetaan. Ei sentään yhtä hullua menoa kuin vuokralaudoilla ihan jo sen takia että oma lautaa mutta...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 926
Toinen myyjä ei onneksi ollut kusettaja ja nyt ei enää puutu takalokasuoja kuten viimeksi.

takajouset.PNG
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 382
Näin se vaan etenee kun perseillään. Eipä harmita yhtään että myin omani pois kun siitä vielä sai hyvät rahat. Sanoisin että tuosta tulee tällä menolla ihan pykälät ja rajoituksia tulee lisää ja lisää. Niin moni on kesän aikana hankkinut omia lautoja ja nyt etenkin parin viime viikon aikana kiinnittänyt huomiota siihen miten epämääräisesti noillakin ajetaan. Ei sentään yhtä hullua menoa kuin vuokralaudoilla ihan jo sen takia että oma lautaa mutta...
Voinko kysyä että millä tavalla tämä liittyy sinun (tai meidän muiden) potkulautaan?
Lähinnä viestistäsi saa käsityksen että onneksi myit potkulaudan pois, mutta linkkaat uutisen mikä ei liity siihen millään tavalla...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 592
Voinko kysyä että millä tavalla tämä liittyy sinun (tai meidän muiden) potkulautaan?
Lähinnä viestistäsi saa käsityksen että onneksi myit potkulaudan pois, mutta linkkaat uutisen mikä ei liity siihen millään tavalla...
Siten että tuo tulee ennemin tai myöhemmin valitettavasti laajenemaan kyllä jonkun sankarin toimesta myös yksityisiin. Keksitään rajoituksia per alue, kellonaikapohjaista paskaa tms. Vaikeat toteuttaa mutta keksivät kyllä keinon :/. Hyvä että vuokralaudoille tulee nuo rajoitukset, mutta kyllä tuo samantyyppinen ajo kuin niillä on yleistynyt huomattavasti aivan lähi/viimeaikoina (olisiko koulujen alkaminen tms) myös henkilöiden omilla laudoilla. Voi vaan tuo kokonaiskuva/lautojen imago sukeltaa todella paljon vielä tämän syksyn aikana elleivät nuo rajoitukset vuokralaudoilla muuta imagoa parempaan suuntaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 926
Tuskin lakiin saadaan pykälää missä yksityiskäyttäjiä voitaisiin jollain tavalla rajoittaa potkulaudan käytössä ja kuten aikaisemmin sanoin, silloin säännön pitäisi ulottua myös polkupyöräilijöihin, koska niiden säännöillä ajaminen tälläkin hetkellä tapahtuu.

Myöskään vuokrafirmojen ei olisi tarvinnut suostua rajoituksiin, mutta varmaan siksi suostuivat, ettei kaupunki tee omaa sisäistä sääntöä niiden käytössä. Yhteistyössä kaupungin ja vuokrafirmojen kanssa ajelua voidaan kuitenkin jatkaa, vaikkakin rajoituksin.

Ainut mikä saattaa muuttua on se, että monet kaupat saattavat alkaa kieltämään perseilijöiden takia sähköpotkulautojen taluttamisen sisällä.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 576
Ihan mielenkiinnosta kyselen minkälaista kestoikää arvelette sähköpotkulaudoilla olevan, onko siis parinvuoden käytön jälkeen täysin kaatopaikkakamaa. Akuthan noista kuolevat ensiksi, pystyykö akkuja vaihtamaan ja onko lauta muutenkin tehty korjattavaksi vai ovatko nämä ihan suoraan kertakäyttöpaskaa?
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 382
Ainut mikä saattaa muuttua on se, että monet kaupat saattavat alkaa kieltämään perseilijöiden takia sähköpotkulautojen taluttamisen sisällä.
Tuskin tulee tätäkään koska eihän kukaan vuokralautoja sisätiloissa vie muutenkaan. Ja jos omaa lautaa ei voi sisälle viedä = asiakas menee toiseen kauppaan esim jos ei ole mahdollista saada fiksusti lukkoon.

PS: vuokralaudoissa on "pause" ominaisuus, eli kukaan ei voi nappasta lautaasi kaupassakäynnin ajan ulkoo, eikä raha juokse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 382
Ihan mielenkiinnosta kyselen minkälaista kestoikää arvelette sähköpotkulaudoilla olevan, onko siis parinvuoden käytön jälkeen täysin kaatopaikkakamaa. Akuthan noista kuolevat ensiksi, pystyykö akkuja vaihtamaan ja onko lauta muutenkin tehty korjattavaksi vai ovatko nämä ihan suoraan kertakäyttöpaskaa?
Akkuja voi vaihtaa suht kivuttomasti melkein jokaiseen malliin ja jos on harvinaisempi lauta eikä vara-akkuja löydy hyllytavarana, niin kovat miehet vaihtaa itse kennot. Renkaita yms varaosia saa edullisesti tilattua aliexpressistä yms. Riippuu paljon ajelee, mutta sanoisin että perusjamppa pärjää 2-3v ilman suurempia huoltoja.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 926
Ihan mielenkiinnosta kyselen minkälaista kestoikää arvelette sähköpotkulaudoilla olevan, onko siis parinvuoden käytön jälkeen täysin kaatopaikkakamaa. Akuthan noista kuolevat ensiksi, pystyykö akkuja vaihtamaan ja onko lauta muutenkin tehty korjattavaksi vai ovatko nämä ihan suoraan kertakäyttöpaskaa?
Itse olen alkanut pikku hiljaa tilaamaan kaikkea sellaista osaa, minkä voisin kuvitella menevät kulutuksessa rikki. Sitten ei tarvitse odotella viikkotolkulla varaosan saapumista ulkomailta.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 382
Itsellä on mennyt rengas hieman "rikki" kun tullut ajettua liian kovaa kivityksistä monesti -> tilasin uuden renkaan -> en ole vieläkään vaihtanut koska tällä "rikkinäisellä" renkaalla on jo 300km takana ja vieläkin kulkee. Mutta onpahan varaosana odottamassa JOS joskus pitää vaihtaa.

1630673625594.png
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Itsellä on mennyt rengas hieman "rikki" kun tullut ajettua liian kovaa kivityksistä monesti -> tilasin uuden renkaan -> en ole vieläkään vaihtanut koska tällä "rikkinäisellä" renkaalla on jo 300km takana ja vieläkin kulkee. Mutta onpahan varaosana odottamassa JOS joskus pitää vaihtaa.

Vaikka en yleensä nipota, niin nyt särähtää silmille. Kuvassa kyllä vanne rikki ei rengas.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 382
Vaikka en yleensä nipota, niin nyt särähtää silmille. Kuvassa kyllä vanne rikki ei rengas.
Noh, aattelin että kumi+vanne = rengas koska tässä tapauksessa pitää uusia koko "setti" koska noita ei erikseen myydä. Mutta jooh, vanne paskana. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Siten että tuo tulee ennemin tai myöhemmin valitettavasti laajenemaan kyllä jonkun sankarin toimesta myös yksityisiin. Keksitään rajoituksia per alue, kellonaikapohjaista paskaa tms. Vaikeat toteuttaa mutta keksivät kyllä keinon :/. Hyvä että vuokralaudoille tulee nuo rajoitukset, mutta kyllä tuo samantyyppinen ajo kuin niillä on yleistynyt huomattavasti aivan lähi/viimeaikoina (olisiko koulujen alkaminen tms) myös henkilöiden omilla laudoilla. Voi vaan tuo kokonaiskuva/lautojen imago sukeltaa todella paljon vielä tämän syksyn aikana elleivät nuo rajoitukset vuokralaudoilla muuta imagoa parempaan suuntaan.
Minullakin on epäluuloa ja nihilistisiä piirteitä, mutta tämän aiheen osalta betsaisin sille kortille, että nämä tärkeät ja hyvät ihmiset eivät saa pahojaan tehtyä ennen kuin kyllästyvät sähköpotkulautojen vainoamiseen. Yleensä keksivät aina muutaman vuoden välein jonkin uuden kohteen peloilleen.

Sähköpotkulaudat ovat aika arkinen ja yleisesti suuren enemmistön arkea(välillisesti, potentiaalisesti) koskeva pikkuasia, jonka keksiminen silmätikuksi johtuu vain siitä, että ne ovat parin viime vuoden aikana tulleet uutena ilmiönä myös näiden pienten ihmisten elämänpiiriin. Kyllä he innostuvat pian jostain ratsupiiskojen kieltämisestä, (lyijyhaul... eiku sehän meni jo), yleisrajoituksen laskemisesta, oluen laimentamisesta, kananmunien kieltämisestä tai muusta, millä voi uskottavammin jossain viiteryhmässä korottaa itseään muiden yläpuolelle. Helpompiakin ihanneuhreja on. Metsästys- tai maatalousvihaajaksi on vähälahjaisen ja vihamielisen yksilön helppo ryhtyä, jos ei tunne yhtään metsästäjää tai maajussia. Ekologisen kevyen liikenteen vastustaminen ei kanna pitkälle, kun saman öyhöttäjän kaikkien naapurien ja työkaverien lapsilla on sähköpotkulaudat, ja puolet aikuisistakin ajaa.

Nämä eivät enää ole mitään minisuksia tai liitouimapatjoja tai minimotoja, jotka voisi marginalisoida tappajamopojen kaltaisiksi legendan juuriksi ja yhden hitin tamagotcheiksi, vaan joka toisessa kaupunki- tai lähiötaloudessa jo käytetään tai harkitaan ostoa. Ei trampoliinejakaan ole saatu kiellettyä, vaikka ovatkin oikeasti tyypillisessä käytössä vaarallisia ja monet aktiivisesti ja pakkomielteisesti inhoavat niitä. Sähköpotkulauta ei edes ole pelkästään lelu kuten edellä mainitut, vaan enimmältä osin samantapainen hyötytavara kuin polkupyörä.

Saatan kyllä olla täysin väärässä. Mistä ihmeestä moinen optimismin purkaus. :lol:

Noh, aattelin että kumi+vanne = rengas koska tässä tapauksessa pitää uusia koko "setti" koska noita ei erikseen myydä. Mutta jooh, vanne paskana. :)
Kumilla tarkoitetaan ajoneuvoissa yleensä sitä rengasta. Renkaan ja vanteen muodostamaa kokonaisuutta tavataan kutsua pyöräksi. :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 592
Minullakin on epäluuloa ja nihilistisiä piirteitä, mutta tämän aiheen osalta betsaisin sille kortille, että nämä tärkeät ja hyvät ihmiset eivät saa pahojaan tehtyä ennen kuin kyllästyvät sähköpotkulautojen vainoamiseen. Yleensä keksivät aina muutaman vuoden välein jonkin uuden kohteen peloilleen.

Sähköpotkulaudat ovat aika arkinen ja yleisesti suuren enemmistön arkea(välillisesti, potentiaalisesti) koskeva pikkuasia, jonka keksiminen silmätikuksi johtuu vain siitä, että ne ovat parin viime vuoden aikana tulleet uutena ilmiönä myös näiden pienten ihmisten elämänpiiriin. Kyllä he innostuvat pian jostain ratsupiiskojen kieltämisestä, (lyijyhaul... eiku sehän meni jo), yleisrajoituksen laskemisesta, oluen laimentamisesta, kananmunien kieltämisestä tai muusta, millä voi uskottavammin jossain viiteryhmässä korottaa itseään muiden yläpuolelle. Helpompiakin ihanneuhreja on. Metsästys- tai maatalousvihaajaksi on vähälahjaisen ja vihamielisen yksilön helppo ryhtyä, jos ei tunne yhtään metsästäjää tai maajussia. Ekologisen kevyen liikenteen vastustaminen ei kanna pitkälle, kun saman öyhöttäjän kaikkien naapurien ja työkaverien lapsilla on sähköpotkulaudat, ja puolet aikuisistakin ajaa.

Nämä eivät enää ole mitään minisuksia tai liitouimapatjoja tai minimotoja, jotka voisi marginalisoida tappajamopojen kaltaisiksi legendan juuriksi ja yhden hitin tamagotcheiksi, vaan joka toisessa kaupunki- tai lähiötaloudessa jo käytetään tai harkitaan ostoa. Ei trampoliinejakaan ole saatu kiellettyä, vaikka ovatkin oikeasti tyypillisessä käytössä vaarallisia ja monet aktiivisesti ja pakkomielteisesti inhoavat niitä. Sähköpotkulauta ei edes ole pelkästään lelu kuten edellä mainitut, vaan enimmältä osin samantapainen hyötytavara kuin polkupyörä.

Saatan kyllä olla täysin väärässä. Mistä ihmeestä moinen optimismin purkaus. :lol:


Kumilla tarkoitetaan ajoneuvoissa yleensä sitä rengasta. Renkaan ja vanteen muodostamaa kokonaisuutta tavataan kutsua pyöräksi. :)
Ei näistä prkl ikinä tiedä. Nuo prkl vaihtelee niin paljon. Ota sinä tuo positiivinen asennen niin meikä yrittää vastaväitellä negatiivisen puolesta :D.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Ihan mielenkiinnosta kyselen minkälaista kestoikää arvelette sähköpotkulaudoilla olevan, onko siis parinvuoden käytön jälkeen täysin kaatopaikkakamaa. Akuthan noista kuolevat ensiksi, pystyykö akkuja vaihtamaan ja onko lauta muutenkin tehty korjattavaksi vai ovatko nämä ihan suoraan kertakäyttöpaskaa?
Akkupaketille tulee kuitenkin hintaa, etenkin jos sen toivotaan olevan erittäin laadukas. Jonkinasteista kertakäyttökulttuuria voi edistää se, että eihän loppuosa skuutista varsinaisesti maksa paljon - siis valmistajalle, jälleenmyyntihinta on asia erikseen. Jos vaikkapa Ninebot Max on suomiretailina olevinaan 900 euron vehje, mutta sen saa 500 euron kuluttajahintaan toista kautta, ja akkupaketti maksaa puolet tästä viidestä sadasta, voi korjauksen houkuttelevuus kärsiä. Etenkin jos pikakelataan 3 vuotta tästä eteenpäin eikä Max ehkä enää olekaan niin houkutteleva vaihtoehto kuin nyt tai koronakeväänä.

Riippuu monesta, meneekö ensimmäisenä akku vai jotain muuta. Itse ajan niin vähän, että syklejä ei käytännössä tule akkua vanhentamaan, koska kapasiteetti on edes jotenkuten järkevä nimellinen 360 Wh. Akku siis pilaantuu oikeastaan vain kalenterin mukaan varaustason ja lämpötilan mukaan. Uskon ja toivon sen kestävän monia vuosia, niin monia että ehdin muista syistä kyllästyä wanhaan Augmenttiin, ostaa jotain uutta tilalle ja ehkä rakentaa vanhasta jotain, ellei ostajaa edes pikkurahalla aikanaan ole.

Jos taas säilyttäisin skuuttia 50-asteisella lasitetulla parvekkeella ja lataisin tarkoituksella aina(täysin virheellisen ohjeen mukaan) täyteen, myös talvisäilytyksessä kuukauden välein, akku olisi melko varmasti paskana jo nyt reilun vuoden jälkeen.

Toki juuri Augmentin tapauksessa on mahdollista käyttää akkuvaihtopalvelua sopimuskauden ajan, mutta
  • se ei ratkaise ongelmaa yleisellä tasolla
  • sopimuskausi on 2 vuotta eikä sitä ole järkeä jatkaa
  • Augmentin vaihtoakuille luvataan vain 70-prosenttinen kapasiteetti, eli vaihtoakku voi olla valmiiksi normaalikriteerein hylkykuntoinen
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 941
Ihan mielenkiinnosta kyselen minkälaista kestoikää arvelette sähköpotkulaudoilla olevan, onko siis parinvuoden käytön jälkeen täysin kaatopaikkakamaa. Akuthan noista kuolevat ensiksi, pystyykö akkuja vaihtamaan ja onko lauta muutenkin tehty korjattavaksi vai ovatko nämä ihan suoraan kertakäyttöpaskaa?
Tämähän riippuu aivan laudasta ja käytöstä. Mutta ei, ei ainakaan oma reilu pari vuotta vanha M365 Pro ole lähelläkään kaatopaikkakamaa vaan aika kaukana siitä.

Ja jos akku on laadukas, se ei todellakaan kuole ensin. Sitä ennen olet laittanut monta muuta osaa uusiksi. Itsellä on tällä hetkellä omassa 82 täyttä lataussykliä ja kilsoja taisi olla joku 2500+ Eli melkoisesti saat ajaa saadaksesi akun kuolemaan lataamalla, aika toki vanhentaa koko ajan mutta vuosia kestää siitä huolimatta.

Eihän jokainen lauta mikään huoltoystävllinen ole mutta aika yksinkertaisia laitteitahan nuo ovat. Kunhan runko pysyy ehjänä, käytännösssä kaikki muu on ihan kohtuullisella vaivannäöllä laitettevissa. Tosin huoltoja ei oikein vieläkään ole näkynyt liian paljon eli itse tehden.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 941
Tuskin lakiin saadaan pykälää missä yksityiskäyttäjiä voitaisiin jollain tavalla rajoittaa potkulaudan käytössä ja kuten aikaisemmin sanoin, silloin säännön pitäisi ulottua myös polkupyöräilijöihin, koska niiden säännöillä ajaminen tälläkin hetkellä tapahtuu.

Myöskään vuokrafirmojen ei olisi tarvinnut suostua rajoituksiin, mutta varmaan siksi suostuivat, ettei kaupunki tee omaa sisäistä sääntöä niiden käytössä. Yhteistyössä kaupungin ja vuokrafirmojen kanssa ajelua voidaan kuitenkin jatkaa, vaikkakin rajoituksin.
Kun nyt jo saatiin viikonlopun ajokielto yöaikaan, yöaikaan 15km/h, päivällä 20km/h ja paikkakohtaisiakin nopeusrajoituksia on keksitty, niin... Kyllä tuossa merkittäviä riskin merkkejä on olemassa.
Jos siis huomaavat "paransi turvallisuutta", ollaan varsin nopeasti puuttumassa porukan omiin lautoihin. Fillaria taas sikäli huono verrata, että laudoilla sattuu suhteessa niiden määrään enemmän onnettomuuksia.

Ainut mikä saattaa muuttua on se, että monet kaupat saattavat alkaa kieltämään perseilijöiden takia sähköpotkulautojen taluttamisen sisällä.
Tuskin tulee tätäkään koska eihän kukaan vuokralautoja sisätiloissa vie muutenkaan. Ja jos omaa lautaa ei voi sisälle viedä = asiakas menee toiseen kauppaan esim jos ei ole mahdollista saada fiksusti lukkoon.
Tätä voi varmasti ajatella monella eri tavalla. Itse menen kyllä herkästi sinne laudattomaan kauppaan. En näe mitään järkevää syytä antaa lupaa viedä niitä lautoja varsinkaan pienempiin kauppoihin. Ei niisssä muutoinkaan ole liikaa tilaan. Suuremmissa taas näkee "kyllä täällä saa sisällä ajaa" turhan usein. Joku kauppakeskuksen pitkä käytävä nyt lähinnä ruokkii ajatusta ajella.

Ja miksi se lauta tulisi saada viedä kauppaan? Kaupan syytähän ei ole näiden laitteiden olemattomat lukitusmahdollisuudet. Vastaavasti samaan aikaan ulos jätetään jatkuvasti moninkertaisesti laudan hintaista fillaria eikä siitä tehdä sen suurempaa ongelmaa.

Todellisuudessa lautojen määrä kasvaa jatkossa varmasti ja jos niitä saa edelleen viedä kauppoihin sisälle, niiden määrä kasvaa myös siellä. Ja entistä varmemmin joku ei osaa käyttäytyä. Helpompi kieltää vs odotella isompia vahinkoja.

En oikein suureksi asiaksi ole kokenut jättää omaa lautaa ulos kaupassa käynnin ajaksi. Ei joku edes jollakin tavalla lukossa oleva peruslauta ole mikään mahdottoman houkutteleva kohde. Jos laudassa on kasa lisävarusteita, ne voivat olla. Mutta toisaalta ei fillariakaan voi viedä joka paikkaan perusteella "tässä on nää varusteet"

No, ehkä tulevaisuudessa nähdään suoraan runkoon hitsattua, tukevaa lukon paikkaan ja tosiaan mahdollisuutta lukita laudan elektroniikka järkevällä tavalla. Toki kompromissi, missä kohden estyy osienkin vaihtaminen mutta varsin kevyellä kännykkään sidotullakin lukituksella jää satunnainen "lainailu" pois. Ammattivarkaita vastaan ei toki ihan kevyt pure.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 941
Noh, aattelin että kumi+vanne = rengas koska tässä tapauksessa pitää uusia koko "setti" koska noita ei erikseen myydä. Mutta jooh, vanne paskana. :)
On pakko ihmetellä ihan ääneen. Sinulla on siis ehjä vanne olemassa mutta haluat tietoisesti ajaa rikkinäisellä?
Toki, takana ei ole niin kriittinen ja tuskin tuo tuosta heti hajoaa. Itse en kuitenkaan ottaisi muutaman kympin osan takia riskiä vaan vaihtaisin suosiolla saman tien. Ihan jo sillä, ettei kiinnostaisi kävellä, jos sattuu hajoamaan ties miten ja pitkällä himasta. Ja jos laudalla ajellaan yli sallitun, sitä mielummin kriittiset osat kuitenkin kunnossa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 382
On pakko ihmetellä ihan ääneen. Sinulla on siis ehjä vanne olemassa mutta haluat tietoisesti ajaa rikkinäisellä?
Toki, takana ei ole niin kriittinen ja tuskin tuo tuosta heti hajoaa. Itse en kuitenkaan ottaisi muutaman kympin osan takia riskiä vaan vaihtaisin suosiolla saman tien. Ihan jo sillä, ettei kiinnostaisi kävellä, jos sattuu hajoamaan ties miten ja pitkällä himasta. Ja jos laudalla ajellaan yli sallitun, sitä mielummin kriittiset osat kuitenkin kunnossa.
Lähinnä kun tuo on täyskumirengas niin tuo hajonnut vanne tuo ehkä hieman joustoa jopa. Ajelen suht lyhyttä työmatkaa päivittäin joten jos vaikka lahoaakin lopullisesti niin ei haittaa kun etäisyydet on lyhyet. Mutta en usko että tuo tulee ihan heti lahoomaan ellen tarkoituksella aja koko paino päällä isompaan kivitykseen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 926
Lähinnä kun tuo on täyskumi rengas niin tuo hajonnut vanne tuo ehkä hieman joustoa jopa. Ajelen suht lyhyttä työmatkaa päivittäin joten jos vaikka lahoaakin lopullisesti niin ei haittaa kun etäisyydet on lyhyet. Mutta en usko että tuo tulee ihan heti lahoomaan ellen tarkoituksella aja koko paino päällä isompaan kivitykseen.
Matka voi päätyä nenä edellä tonttiin, jos tuo vanne antaa lopullisesti periksi ja hirttää kiinni tuohon renkaan kiinnityksessä olevaan metalliin.

Itse en ajaisi metriäkään, ennen kuin olisi korjattu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 020
Ihan mielenkiinnosta kyselen minkälaista kestoikää arvelette sähköpotkulaudoilla olevan, onko siis parinvuoden käytön jälkeen täysin kaatopaikkakamaa. Akuthan noista kuolevat ensiksi, pystyykö akkuja vaihtamaan ja onko lauta muutenkin tehty korjattavaksi vai ovatko nämä ihan suoraan kertakäyttöpaskaa?
Itsellä m365 pro ollut 3 vuotta ajossa (yli +10 asteen keleillä), ja hyvin tuo vielä toimii. Tähän mennessä tarvinnut vaihtaa pari sisäkumia ja takalokari joka tyyppivikana näissä lohkeaa. Akku kestää kuin uudessa, tai ainakaan sitä ei käytössä huomaa että olisi heikentynyt. En näe syytä miksei menisi toiset 3 vuotta ellei elektroniikka antaudu. Kilsoista en kyllä tiedä paljonko on tullut, en ole käyttänyt appeja pariin vuoteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 804
Viestejä
4 241 553
Jäsenet
71 246
Uusin jäsen
Teuvo Pulkkinen

Hinta.fi

Ylös Bottom