Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Tuli muuten juuri mieleen. Lasketaanko potkulauta ilman sähköä sellaiseksi että saa normaalisti ajaa jalkakäytävää? Tuli vaan mieleen että saahan mopoakin työntää moottori sammuksissa jalkakäytävällä niin miksei sitten myös spotkulautaa joka ei ole päällä?
Kyllä, uskoisin näin. Potkutteleva lautailija tai normiskeittaaja rinnastettaneen jalankulkijaan.

Suojatietä ylittäessä lautaa taluttaen olet jalankulkija, kun taas laudalla ajaessa pyöräilijä, mitä väistämisvelvollisuuksiin tulee. Laudalla potkutellessa kai aivan sama.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
kun taas laudalla ajaessa pyöräilijä, mitä väistämisvelvollisuuksiin tulee.
Eikö se rinnasteta aikalailla täysin pyöräilijään kun ajat sillä.
Sitä mietin, että pyörällähän kuuluisi näyttääsuuntamerkkiä kädellä kun kääntyy. Mites laudoilla? Aika hurjalta tuntuisi irrotella käsiä kesken ajon, muutenkin kiikkerä menopeli.
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
21
Eikö se rinnasteta aikalailla täysin pyöräilijään kun ajat sillä.
Sitä mietin, että pyörällähän kuuluisi näyttääsuuntamerkkiä kädellä kun kääntyy. Mites laudoilla? Aika hurjalta tuntuisi irrotella käsiä kesken ajon, muutenkin kiikkerä menopeli.
Itse olen jalalla näyttänyt kääntymis aikeeni.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Eikö se rinnasteta aikalailla täysin pyöräilijään kun ajat sillä.
Sitä mietin, että pyörällähän kuuluisi näyttääsuuntamerkkiä kädellä kun kääntyy. Mites laudoilla? Aika hurjalta tuntuisi irrotella käsiä kesken ajon, muutenkin kiikkerä menopeli.
Joo, aika pitkälti taitaa olla samat säännöt, erotuksena kai että pyörällä saat mennä kovempaa jos jalat polkee. Sähköpyörällä avustus saa olla sen maks 25km/h.
Itsellä silloin harvoin kun täällä lakeuksilla joutuu merkkiä kenelläkään näyttämään niin irrotan jalan laudalta. Tasapaino säilyy paremmin. Sitä en tiedä tajuaako autoilija vinkkiä kuitenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Ensimmäistä lautaa hankkimassa ja pähkäilen Pro2 Global vs Pro2 Nordicin välillä. Nordicissa houkuttaisi pidempi takuu ja mukana tulevat vararenkaat, mutta mietityttää olisiko Global-mallin +5km/h lisänopeudelle tarvetta. En löytänyt ketjusta yksiselitteistä vastausta, saako tuon Nordicin tarvittaessa modattua 25km/h nopeuteen ja jääkö modauksesta jotain pysyviä jälkiä, ts. pystyykö palauttamaan orggissoftalle jos tarvetta asioida takuuhuollon kanssa?
Sikäli kun päädyt täyteen varmuuteen siitä, että ero on vain ohjelmallinen, en niin kamalasti stressaisi. Kalliimpiakin vahinkoja voi maailmassa sattua, ja potkulautaillessa ei tarvitse kuin kerran katsoa vähän kieroon niin on leuka poikki. Etenkin tunnettujen hyvämaineisten skuuttien paha hajoaminen on aika epätodennäköistä, ja tietenkin kannattaa ajaa ensin hetki vakiona todetakseen ettei ole DOA-vikaa.

Eihän sekään ole mikään tae, jos softan saa jälkikäteen palautettua jälkiä jättämättä. Vakava vika - ja nimenomaan vakava vika - voi ilmetä siten, että lauta brickkautuu täysin eikä ole mitään mahdollisuutta sormeilla ohjelmaa takaisinpäin. Myös vakava kerralla mykistävä vika voisi teoriassa syntyä siitä omasta softauksesta, ja sekin on olematon riski jos käyttää järkeä eikä tee mitään ilman taustatutkimusta.

Se, että joku epätodennäköinen vika jääkin hyvin pienellä todennäköisyydellä takuun ulkopuolelle itse maksettavaksi on hyvin pieni riski otettavaksi. On myös vaarana teloa itsensä liikenteessä, joutua ajoneuvovarkauden uhriksi tai vaikka vaurioittaa kulkupeliään törmäämällä. Kaikkiin näihin voi jossain määrin varautua ja kannattaakin varautua, mutta oikein mihinkään ei pysty varautumaan siten, ettei missään tilanteessa tulisi itselle kuluja, vaivaa tai harmia. Yksi täyden tehdastakuun pieni riskeeraaminen on pikkujuttu siinä keitossa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 897
Ensimmäistä lautaa hankkimassa ja pähkäilen Pro2 Global vs Pro2 Nordicin välillä. Nordicissa houkuttaisi pidempi takuu ja mukana tulevat vararenkaat, mutta mietityttää olisiko Global-mallin +5km/h lisänopeudelle tarvetta. En löytänyt ketjusta yksiselitteistä vastausta, saako tuon Nordicin tarvittaessa modattua 25km/h nopeuteen ja jääkö modauksesta jotain pysyviä jälkiä, ts. pystyykö palauttamaan orggissoftalle jos tarvetta asioida takuuhuollon kanssa?
Kun pidetään mielessä EU säädöksineen, on myyjän aika vaikea kiemurrella irti kahden vuoden takuusta. Joten käytännössä takuu on se ja siitä vastaa myyjä jos valmistaja ei vastaan.
Toisaalta Xiaomi ilmoittaa kyllä molempien takuuksi 12kk joten ainakaan suoraan heiltä hankkien eroa ei ole lupauksessa.

Renkaille en antaisi kyllä juurikaan arvoa. Mitä itse olen niitä tilaillut, setti ulko+sisä maksoi kesäkuulla tilatessa sen luokkaa 13€ rahteineen. Nyt vero päälle vaikuttaa toki hieman mutta hinnalla pilattuja eivät siis ole kun tilaa Kiinasta.

Mutta riippumatta täysin laudasta, on aina jonkin asteinen riski firmiksen pitelemisessä. Se on hyvä pitää mielessä. Etkä myöskään palauta originaalia jos saat laudan kokonaan mykäksi tms.
Toisaalta ei myöskään ole koskaan varmuutta, onko se kolmannen osapuolen softa yhteensopiva tulevienkin firmisversioiden kanssa. Eli uutta lautaa ostaessa saatat saada niin uuden firmiksen, ettet ainakaan sillä hetkellä pysty sitä helposti millään muulla korvaamaan.


Edit: Katsoin tuon rengaspuolen. Tuolta myyjältä tilasin kesäkuulla viimeksi pari kiekkoa varastoon: 6.07€ 2% OFF|Original Tire Tyre CST Tube For Xiaomi Mijia M365 Scooter Inflatable Tyre 8 1/2X2 Inner Tube Tire For M365 Pro Replacement Wheel|Scooter Parts & Accessories| - AliExpress
Kieltämättä hintaan on laitettu oikein reilu alvilisä, itse maksoin 12€ per setti ja postit vajaa pari euroa kahdelle rengassetille.
 
Viimeksi muokattu:

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 834
Mielipiteitä näistä kahdesta? Tai kenties jotain muuta? Vaatimuksena suht yleinen malli (että saa varaosia varmemmin), vähintään 25 km/h nopeus (ei haittaa jos jollain softakikkailulla saa enemmänkin vauhtia..) sekä vähintään 25km kantama. Aikuisen ukon työmatka- ja hupiajeluun. Ei ole kovin jyrkkiä mäkiäkään.


 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Mielipiteitä näistä kahdesta? Tai kenties jotain muuta? Vaatimuksena suht yleinen malli (että saa varaosia varmemmin), vähintään 25 km/h nopeus (ei haittaa jos jollain softakikkailulla saa enemmänkin vauhtia..) sekä vähintään 25km kantama. Aikuisen ukon työmatka- ja hupiajeluun. Ei ole kovin jyrkkiä mäkiäkään.


Tuo kantama toteutuu ehkä lapsella. Ota vähintään -33% viralliseen lukemaan niin saat sen lähemmäs totuutta. Jos 100kg ylittyy niin -50%.

Tuo Segway Ninebot kulkee tuon matkan aikuisen ukon kanssa juuri ja juuri jos laitat siihen lisäakun(joka tekee siitä samalla mallin E45E), mutta sitten se maksaa jo melkein saman kuin kunnollinen lauta: Ninebot by Segway sähköpotkulauta MAX G30D II - Sähköpotkulaudat
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 897
Mielipiteitä näistä kahdesta? Tai kenties jotain muuta? Vaatimuksena suht yleinen malli (että saa varaosia varmemmin), vähintään 25 km/h nopeus (ei haittaa jos jollain softakikkailulla saa enemmänkin vauhtia..) sekä vähintään 25km kantama. Aikuisen ukon työmatka- ja hupiajeluun. Ei ole kovin jyrkkiä mäkiäkään.


Painoa et maininnut, se on aika oleellinen tieto.

Tuosta E25E:stä ei paljoa ole tainnut kokemuksia olla, en ainakaan muista. Lelulta vähän kyllä näyttää. Mutta M365 normi, pro ja pro2 on todella moneen kertaan keskusteltu tässä ketjussa. Kannattaa selata, kaikkeen on jo vastattu.

Ja noista vaihtoehdoista ehdottomasti tuo pro2 jos aiot ilman lisäakkua selvitä. Muutoinkin tehoa irtoaa enemmän pro2:sta.
Kun itse otan kamaa vielä repun täyteen, laudan päällä on rapsakka sata kiloa ja sillä tuo 25km onnistuu vakiona. Kun tehoa on otettu vähän enemmän, nopeutta ei juuri ollenkaan lisää, mäkisemmässä maastossa kaasu pohjassa ajaen 20km onnistuu ns varmasti, enempään en luota. Ja lautana siis pari vuotta ja pari tonnia ajettu pro.
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
43
Tuo kantama toteutuu ehkä lapsella. Ota vähintään -33% viralliseen lukemaan niin saat sen lähemmäs totuutta. Jos 100kg ylittyy niin -50%.

Tuo Segway Ninebot kulkee tuon matkan aikuisen ukon kanssa juuri ja juuri jos laitat siihen lisäakun(joka tekee siitä samalla mallin E45E), mutta sitten se maksaa jo melkein saman kuin kunnollinen lauta: Ninebot by Segway sähköpotkulauta MAX G30D II - Sähköpotkulaudat
Mitä eroa on G30D II ja G30E II malleilla? Toinen on apauttiarallaa satkun halvempi ja 5km/h hitaampi. Toisen saisi esimerkiksi elisalta osarilla, jolloin rahan saisi poikimaan= hinta käytännössä loppujen lopuksi sama.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Mielipiteitä näistä kahdesta? Tai kenties jotain muuta?
Noiden kahden välillä ei ainakaan kannata käydä mitään vertailua.

Pro(2) on jonkinlainen alan normi, yleinen verrokki siinä missä Ninebot G30-sarja. Ostajilta ei ole hirveästi kuulunut varsinaista katumusta ja mielipahaa, vaikka näissä paremmissakin on omia metkujaan.

Tuo pikku Ninebot on vain ylihinnoiteltu esimerkki lapsille soveltuvista pilipalisarjan vehkeistä. Akku loppuu melkein postilaatikolla käydessä.
 

SumpsaHV

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
27
Tuli alustavasti varattua/ostettua maailmalta ensikesäksi tuollainen:
DUALTRON THUNDER 2 , The Legent Is Reborn - Dualtron Shop
Toimitus joskus varmaan talvella/keväällä, tai ainakin sellaisen pyynnön jätin. Oli hyvä tarjous.

Miten näistä Dualtron vehkeistä saadaan kaikki rajoittimet pois?

Speksit näyttää hyvältä: 10kW, 100kmh ja 170km toimintamatka. 72V akku.
Painoa tuo 43kg mutta tällainen iso äijä kyllä nakkaa helposti tuollaisen X5:n takaosaan.

Täytyy varmaan sitten testata ilmeitä motarilla jos saa max. tehot ulos eli kaikki rajoitukset pois.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Noiden kahden välillä ei ainakaan kannata käydä mitään vertailua.

Pro(2) on jonkinlainen alan normi, yleinen verrokki siinä missä Ninebot G30-sarja. Ostajilta ei ole hirveästi kuulunut varsinaista katumusta ja mielipahaa, vaikka näissä paremmissakin on omia metkujaan.

Tuo pikku Ninebot on vain ylihinnoiteltu esimerkki lapsille soveltuvista pilipalisarjan vehkeistä. Akku loppuu melkein postilaatikolla käydessä.
Ninebot ES* toisaalta taas vuokralautakäyttöön tehty. Kestää aika ikuisesti ilman mitään huoltoja ja lisäakulla kulkee saman kuin Xiaomit, joissa saa olla kokoajan paikkaamassa renkaita. ;)

ES4 täällä käytössä ja ei ole koskaan tarvinnut vielä tehdä mitään muuta paitsi ajaa ja ladata.
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
28
WhatsApp Image 2021-08-10 at 21.53.52.jpeg

45 km lenkki keskinopus noin 35 km/h zero 10 x 52 v 2x 18,2 ah akut.. paljonkohan pääsee viel kun cutoff on 42v
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Tuli alustavasti varattua/ostettua maailmalta ensikesäksi tuollainen:
DUALTRON THUNDER 2 , The Legent Is Reborn - Dualtron Shop
Toimitus joskus varmaan talvella/keväällä, tai ainakin sellaisen pyynnön jätin. Oli hyvä tarjous.

Miten näistä Dualtron vehkeistä saadaan kaikki rajoittimet pois?

Speksit näyttää hyvältä: 10kW, 100kmh ja 170km toimintamatka. 72V akku.
Painoa tuo 43kg mutta tällainen iso äijä kyllä nakkaa helposti tuollaisen X5:n takaosaan.

Täytyy varmaan sitten testata ilmeitä motarilla jos saa max. tehot ulos eli kaikki rajoitukset pois.
Tuohon kun saadaan vielä tehot viisinkertaistettua niin alkaa pysytellä RION RE90 kyydissä ;)
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 897
Ninebot ES* toisaalta taas vuokralautakäyttöön tehty. Kestää aika ikuisesti ilman mitään huoltoja ja lisäakulla kulkee saman kuin Xiaomit, joissa saa olla kokoajan paikkaamassa renkaita. ;)

ES4 täällä käytössä ja ei ole koskaan tarvinnut vielä tehdä mitään muuta paitsi ajaa ja ladata.
Mutta miten ES4 liittyy kysyttyyn E25E-lautaan, joka on täysin eri tuote ja kuten @Tonnin Seteli mainitsikin, soveltuu lähinnä lapsille.

Ja tuo "koko ajan paikkaamassa renkaita" alkaa olla jo kohtuullisen vanha vitsi. Ei niitä mene koko aikaa ja aika moni on todennut useamman kerran, miten paljon mukavammat ovat vs umpikumiset.
 

SumpsaHV

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
27
Tuohon kun saadaan vielä tehot viisinkertaistettua niin alkaa pysytellä RION RE90 kyydissä ;)
Sama akku, LG21700, eri jännite. Kontrollerissa on kuulema mahdollisuus (ainakin vaihtamalla) nostaa tuohon 90V+ jännitteeseen ja piikkinä 400A niin pitäisi irrota samat nopeudet. Siksi kyselin. Teknisesti kuulema vaikka 100mph (siis mailia tunnissa). Eli mennään sitten jo 150kmh paremmalla puolella. ;)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Mutta miten ES4 liittyy kysyttyyn E25E-lautaan, joka on täysin eri tuote ja kuten @Tonnin Seteli mainitsikin, soveltuu lähinnä lapsille.

Ja tuo "koko ajan paikkaamassa renkaita" alkaa olla jo kohtuullisen vanha vitsi. Ei niitä mene koko aikaa ja aika moni on todennut useamman kerran, miten paljon mukavammat ovat vs umpikumiset.
Oletin itseasiassa että nuo on vaan hieman uudistettuja ES2/ES4 lautoja nuo E25E/E45E. Ja tuossa toisessa asiassa olen itse vahvasti jousituksen kannalla niin ei tarvitse ilmarenkaita, yksikin puhkeaminen saisi luultavasti hylkäämään koko vehkeen, kun miettii vaihdon työmäärää. Joku muu on ihan erimieltä ja saa ollakkin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 897
Ja tuossa toisessa asiassa olen itse vahvasti jousituksen kannalla niin ei tarvitse ilmarenkaita, yksikin puhkeaminen saisi luultavasti hylkäämään koko vehkeen, kun miettii vaihdon työmäärää. Joku muu on ihan erimieltä ja saa ollakkin.
Valitettavasti se jousitus kuitenkin nostaa sekä hintaa, että laudan painoa. Ja kovin vähän näissä yleisimmissä laudoissa sitä on edes tarjolla. Samalla toki lisää liikkuvia osia ja halvalla tehty jousitus on pääsääntöisesti varsin turha keksintö.
Eli kompromissi tuokin mutta toki kunnollinen jousitus on paras ratkaisu, jos sellaiseen on mahdollisuus.

Vaihdon työmäärä tuntuu riippuvan vaihtajasta, kyllä täälläkin ainakin puheissa vaihtuu rengas vatrsissa tien päällä. Ja toki lautakin vaikuttaa. Mutta oli miten tahansa, myös sen umpikumisen joutuu jossakin kohdassa vaihtamaan varsinkin, jos haluaa renkaassa olevan kuviotakin.
Umpikumisen voi toki tehdä "ikuisena" mutta haluaako täysin kivikovalla renkaalla ajaa kukaan ainakaan ilman sitä jousitusta?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tilasin tosiaan Tsekeistä sunnuntaina etu- ja takajouset MAX-G30 lautaan ja perjantaina hain postista o_O

Yritän laittaa ne tän viikon loppuun mennessä paikoilleen, ainakin etujouset kun se on helppo. Takajousissa pitää avata pohjapanssari.

Nyt mittarissa 1160 kilometriä huolettomia kilometrejä.



 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Kellään tämmöistä? Meeko Pro 3.0

Saako nopeuden helposti säädettyä lailliseks Suomessa? Oisko hyvä tämmöselle reilu 100 kiloselle miehelle?
"Takuu: Voitte olla varmoja, että olemme täällä teitä vastaan." :rofl2: Eikös tuolla viimeksi nimitelty asiakasta "jännittäväksi narkkariksi"? Nyt se taitaa olla korjattu muotoon "tarkka ja tasainen kuski".

On kyllä ihan saatanan ruma laite, tulee käytännössä ilman valoja eikä oikeastaan sisällä mitään, mikä oikeuttaisi noin kovan hinnan selvästi yleistä normia paskemmalla laadulla. En löydä mitään hyvää sanottavaa. Todennäköisesti tapaturmavaarallisen lisäksi myös palovaarallinen.

Joo, ne saatanan idiootit ovat todella osanneet laittaa takavetovehkeen ainoan jarrun takapyörään. Siitä oikein erityiskiitos.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Tonni Krälli

Itse voin vain suositella MAX-G30, koska 1150 kilsaa mittarissa, ilmaa renkasiin ja välillä putsaa lautaa.

Ainakin on luotetatta ja saa varaosia helposti.
 
Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
25
"Takuu: Voitte olla varmoja, että olemme täällä teitä vastaan." :rofl2: Eikös tuolla viimeksi nimitelty asiakasta "jännittäväksi narkkariksi"? Nyt se taitaa olla korjattu muotoon "tarkka ja tasainen kuski".

On kyllä ihan saatanan ruma laite, tulee käytännössä ilman valoja eikä oikeastaan sisällä mitään, mikä oikeuttaisi noin kovan hinnan selvästi yleistä normia paskemmalla laadulla. En löydä mitään hyvää sanottavaa. Todennäköisesti tapaturmavaarallisen lisäksi myös palovaarallinen.

Joo, ne saatanan idiootit ovat todella osanneet laittaa takavetovehkeen ainoan jarrun takapyörään. Siitä oikein erityiskiitos.
Mikähän se ois hyvä? Melko monessa tuo 100 kg painoraja.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kaveri osti VK sen sinisillä korostusväreillä ja se ei kulkenut kuin 20 ja ylämäkeen välillä 6km/h.

Sama moottori kuin mulla ja tehot, mutta vaikka laitoin sille DaddyNordV2 firmwaren se kulkeen eri tavalla.

KYSYMYS:
Miksi ohjaustangossa vasemmalla on ns. kaasuvipu, joka on moottorijarrulle?

Tuntuu oudolta, koska omam laudan moottorijarru (ABS) reigoi etujarruvivun painamiseen heti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Mikähän se ois hyvä? Melko monessa tuo 100 kg painoraja.
Hyviä on paljon ja näkemyksiä useita. Ainakin huonoksi hyvällä todennäköisyydellä tiedetään oudot kummalliset tuotteet, jotka eivät edes ole hyvämaineisia laatupelejä halvempia.

Arvalla heitetyt painorajat kannattaa unohtaa. Ne ovat viitteellisiä kuten ilmoitetut toimintamatkatkin. Melkein joka vehkeen ohjeellinen painoraja on 100 kg ja läskit ajavat tyytyväisinä. Muutkin nimellisarvot ovat jännästi yleensä 80 tai 120. Ei niitä oikeasti ole mitoitettu rungon tai renkaiden kestävyyden puolesta juuri näihin 20 kg välein. Joko painot ovat mitä sattuu tai järkevämmissä tapauksissa sen mukaan, miten moottori jaksaa vielä kohtuudella vetää.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
@Alensia
Jos Ninebotteihin mennään niin G30 Max on se niiden lippulaiva. Siihen tuskin petyt. Tosin hintakin on mitä on.

Xiaomilla Pro2 taas on juuri oikea vehje. Itsellä on kuukauden vanha sellainen ja softatuunattuna sillä ajelee kamoineen 85kg ukko melko lailla 26km maksimivauhtia joka on 33km/h. Tämä työmatka-ajossa vähän kaupunkiajoa ja suurin osa taajaman ulkopuolella pyöräteitä jossa jonkun verran nousuja ja laskuja.
Ilmoitetusta kantamasta näillä vehkeillä tosiaan jäädään melko lailla, se on hyvä tietää heti alkuunsa.
Myös mäkien kiipeäminen hiipuvalla akulla loppumatkasta on aika tuskaa, joten oman työmatkan ollessa melko lailla tuon 26km olen ottanut tavaksi vähän latailla töissä laitetta, vaikka ennen pitkää varmaan tulee sanomista kyllä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Jos Ninebotteihin mennään niin G30 Max on se niiden lippulaiva. Siihen tuskin petyt. Tosin hintakin on mitä on.
500-900 euroa markkinoiden ykköstuotteesta ei tosin kuulosta pahalta ollenkaan, jos verrataan 665 euron nimettömään pommiin.

Kaveri osti VK sen sinisillä korostusväreillä ja se ei kulkenut kuin 20 ja ylämäkeen välillä 6km/h.

Sama moottori kuin mulla ja tehot, mutta vaikka laitoin sille DaddyNordV2 firmwaren se kulkeen eri tavalla.
Heittäisin villin veikkauksen että siinä on jotain vikaa.

Alkuperäiskunnossahan siinä saksalaisessa pitäisi olla 20 km/h rajoittimen lisäksi tehoa vähennetty. Tämän pitäisi korjautua aluetta/sarjanumeroa muuttamalla. Toisin sanoen kyllä sen pitäisi alkaa kulkea normaalisti ilman mitään firmismuutostakin.

KYSYMYS:
Miksi ohjaustangossa vasemmalla on ns. kaasuvipu, joka on moottorijarrulle?

Tuntuu oudolta, koska omam laudan moottorijarru (ABS) reigoi etujarruvivun painamiseen heti.
Senhän on jotenkin oltava niiden Saksan vaatimusten "syytä". Heitän ihan mutulla, että vaativat kaksi jarrua. Normaalistihan sellaisia ei Maxissa ole, koska kahvan jäädessä käteen ei edes takajarrua voi aktivoida. Poljinjarruakaan ei ole eikä ole haluttu alkaa turhaan niin paljon rakennetta muutella. Erillisellä moottorijarrukahvalla lisättynä laitteessa on kaksi erillistä jarrua. Mikään pomminvarmahan se ei ole kuten ei vaijerijarrukaan, mutta ei niissä taida ihan autojen vaatimukset olla Saksassakaan. Normaalin käyttöjarrutuksen kannalta tuo vipu ei ole hyödyllinen, mutta lienee makuasia onko sitä kiva käyttää alamäkeen tai varovasti hidastaessa. Oikeastaan tämähän on palvelus sille, joka haluaa tehdä firmismuutoksia; riippuu täysin konfiguraatiosta, onko koko vivussa mitään järkeä.

Näkisin sen muutenkin paremmaksi varusteluksi. Kunnon soittokellokin vakiona, sellainen jonka soittokelloksi tunnistaa, eikä mitään asiaankuulumatonta renkulaa kahvanvaihdon tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2020
Viestejä
179
Tuli alustavasti varattua/ostettua maailmalta ensikesäksi tuollainen:
DUALTRON THUNDER 2 , The Legent Is Reborn - Dualtron Shop
Toimitus joskus varmaan talvella/keväällä, tai ainakin sellaisen pyynnön jätin. Oli hyvä tarjous.

Miten näistä Dualtron vehkeistä saadaan kaikki rajoittimet pois?

Speksit näyttää hyvältä: 10kW, 100kmh ja 170km toimintamatka. 72V akku.
Painoa tuo 43kg mutta tällainen iso äijä kyllä nakkaa helposti tuollaisen X5:n takaosaan.

Täytyy varmaan sitten testata ilmeitä motarilla jos saa max. tehot ulos eli kaikki rajoitukset pois.
Rajoittimen saa helposti pois irtikytkemällä (luultavasti) yhden harmaan piuhan akun edestä. Menee joku minuutti ruuvata ne kaikki dekkiruuvit ja sitten etsit vaan piuhan ja kytket sen irti (ei tarvitse katkaista leikkaamalla). Näin ainakin omassa dualtron ultra kakkosessa.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Nyt tuli perille 24shop.fi kantolaukku Xiaomille.
Laukku itsessään ihan kestävän tuntuinen, vetoketju heikkoa tekoa, eli menee varmaan vaihtoon nopeasti.
Mukana pari hihnaa joilla saa lautaan kiinni kun sitä ei käytetä. Niiden solki on työläs joten tarranauha tai pikaklipsi pitää hommata tilalle.
Muutoin laukku on aika tarkkaan mitoitettu. Oma lauta jossa vähän vakiota pidemmät gripit (+2cm) ei tahdo enää kunnolla laukkuun mennä. Pitää ne vielä vähän lyhentää.

Jos yhtään ompelutaitoisia tuttuja löytyy niin paremman saat halvemmalla sitä kautta, tai sitten kannattaa laittaa tilaukseen ulkomailta pikkuisen kalliimpi kuin tuo 20-25€ laukku, sama jota toimitetaan Cdonin ja Gigantin kautta.

Toisaalta tarranauhaläppä vetoketjun tilalle antaa vähän lisätilaa ja helpottaa laukun käyttöä. Nopea ja helppo modaus jos se ompelukone löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
@Tonni Krälli

Itse voin vain suositella MAX-G30, koska 1150 kilsaa mittarissa, ilmaa renkasiin ja välillä putsaa lautaa.

Ainakin on luotetatta ja saa varaosia helposti.
M365 on ollu kanssa aika helppo vekotin. Mitähän tässä kesän aikana, 1553km näyttää M365 Tools et ois ajettu josta 1200km helposti ellei ylikin tänäkesänä. Sama homma pitkälti, ilmaa renkaisiin ja kovaa ajoa, välillä kiristää tuota taittomekanismia et nitinät loppuu.

Toisaalta iteltä meni takalokari poikki, mut se johtu siitä et kun vaihto 10" renkaat ja jätti sen tukiraudan pois niin taitettuna lautaa kantaessa se kaikki rasitus kohdistuu just siihen lokarin tyveen josta se sitten jossain vaiheessa meni poikki. Tuskin asiaa edisti myös sekään et se lokari tosiaan pääs aika vapaasti ajaessakin heilumaan, eli enemmänkin oma vika kun ei jaksanut asialle mitään tehdä ennenkun se oli poikki, olihan se kuitenkin tiedossa et ei se tollasta rasitusta loputtomiin kestä.

Huomasin kans et eturengas on huomattavasti enemmän kulunu mitä takarengas. Etuvetonen vehje niin sinällänsä ei yllätä, pitänee vaihdella renkaat päikseen kun ei tässä vaiheessa enää kehtaa uusiakaan tilata kun lauta ei seuraavana keväänä enää ajossakaan ole. Toisaaalta täydellä akulla menee moottorille +900w tehoa niin ei se varmaan ihmekkään ole et tuo eturengas pääsee kulumaan nopeammin.
 
Liittynyt
04.11.2019
Viestejä
26
Kiitokset kommentoijille liittyen tuohon Pro 2 Nordic vs. Global-pohdintaani. Päädyin tilaamaan Globalin, eipähän tartte modailla. Jos nyt ei tasasella ole tarvetta +5km/h lisänopeudelle, niin varmaankin siitä on etua ottaessa vauhtia ylämäkiin - etenkin kun elopaino on aika lähellä laudan max painoa. Nordic-version 3v takuu olisi ollut tärkein perustelu sen valinnalle, etenkin kun eivät ole rajanneet akkua 3v takuun ulkopuolelle (kenties virhe Elisa Kaupan tuotesivulla?).
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
21
Nyt tuli minulle zero 9 ja kävin pienen koeajon tekemässä vajaalla akulla. On kyllä laadullisesti aivan eri sarjaa, kun vertaa e-way e 600maxiin, josta tein kaupanpurun takarenkaan jumputuksen ja huonon akun takia. Liikuttaa iloisesti 100kiloista ruhoa ja vaikuttaa todella laadukkaalta tuohon 800e hintaluokkaan. Mikähän ilmanpaine olisi hyvä vähän reilu 100kg painavalle. Onko kellään enempää kokemuksia zero 9? Renkaassa lukee 3.5 bar. Uskaltaako sitä todella niin paljon täyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Renkaassa lukee 3.5 bar. Uskaltaako sitä todella niin paljon täyttää.
Ei sitten minkäänlaista kokemusta Zeroista, mutta kai nyt rengasta aina renkaaseen painettuun lukemaan uskaltaa täyttää(tapauskohtaisesti enemmänkin). 3,5 bar kuulostaa ihan normaalilta paineelta. Jos 8 ja 10 tuuman pyörissä yleisesti käytetään 3,5-4 baria, niin miksei myös 9".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
787
Pro 2 taisi lukea just tuo 3.5 renkaassa ja itsekin epäröin hetken mutta jurnuttelin sitten kuitenkin sillä Xiaomin kompuralla tuon verran ja hyvin on vedelty jo useampi kilsa.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Pro 2 taisi lukea just tuo 3.5 renkaassa ja itsekin epäröin hetken mutta jurnuttelin sitten kuitenkin sillä Xiaomin kompuralla tuon verran ja hyvin on vedelty jo useampi kilsa.
Itsellä ollut 50PSI Pro 2:saa, joka kääntyy 3.44 Bariin.
Vaimon Fitnordin renkaissa lukee 50PSI Max. Siihen en uskaltanut laittaa kuin 45PSI.

Näissä kummassakin 8.5" kumit.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 537
Itsellä ollut melkein 4bar M365 Pro:ssa, Minimotors Gun Pro:ssa sekä Zero 10:ssä. 0 puhkeamista ja tuhansia kilometrejä ajoa asfaltilla, hiekalla, se pelillä, mukulakivillä ja Xiaomilla lumella ja jäälläkin. Ja Xiaomi kerää kilometrejä yhä tappavan tasaiseen tahtiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
787
Itsellä ollut 50PSI Pro 2:saa, joka kääntyy 3.44 Bariin.
Vaimon Fitnordin renkaissa lukee 50PSI Max. Siihen en uskaltanut laittaa kuin 45PSI.

Näissä kummassakin 8.5" kumit.
Jos en nyt väärin muista niin olikos Xiaomin renkaassa 52PSI?

Edit: Vai oliko se joku presetti kompurassa normi fillarille:hmm:
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Mulla luki viikko sitten ostetun pro2:n ohjekirjassa et 50-60 psi, eli 4,1barin luokkaa tuo 60psi. Itsellä 4 baria nyt molemmissa laudoissa ja viikon aikana kummallakin vedetty noin 150km maaseudun asfaltti ja hiekkateitä. Vähempää en ainakaan viitsi pitää.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
280
E-way E600max. Minkä kokoinen avain tuohon menee? Kokeilin vaikka minkä kokoista, eikä mikään ollu sopiva. Ohjaustanko vinossa, nii pitäs saaha se suoraan.
20210811_201100.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
E-way E600max. Minkä kokoinen avain tuohon menee? Kokeilin vaikka minkä kokoista, eikä mikään ollu sopiva. Ohjaustanko vinossa, nii pitäs saaha se suoraan.
Mahtoiko joku aiemmin mainita koonkin, mutta ainakin sellainen tieto tuli, että nivelkappaleessa oli yllättäen tuumamittainen kuusiokolokanta, vaikka muut ovat metrisiä. Jos tuumakokoista perussarjaa ei ole vielä kokeiltu, niin kannattaa hommata sellainen. Aina tulee yllättävää tarvetta, kun huoltaa jotain tuontileivänpaahdinta, -pc-koteloa tai -potkulautaa. :hmm:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 897
Mulla luki viikko sitten ostetun pro2:n ohjekirjassa et 50-60 psi, eli 4,1barin luokkaa tuo 60psi. Itsellä 4 baria nyt molemmissa laudoissa ja viikon aikana kummallakin vedetty noin 150km maaseudun asfaltti ja hiekkateitä. Vähempää en ainakaan viitsi pitää.
Oliko todella näin? Viitsitkö katsoa, mitkä renkaat / millä arvoilla siinä laudassa on alla?
Aika mielenkiintoista nimittäin, jos ohjekirja antaa enemmän, mitä renkaiden lukema on.

Vastaavasti pron osalta en kyllä muista, oliko edes ohjekirjaa. Mielestäni ei vaikka varmasti olisi pitänyt olla. Mutta oikein hyvä joka tapauksessa, jos jonkin laudan kirjassa kehotetaan käyttämään riittäviä paineita. Tuohon neljään nostamista miettinyt itsekin, 3,8 on tällä hetkellä ollut.

E-way E600max. Minkä kokoinen avain tuohon menee? Kokeilin vaikka minkä kokoista, eikä mikään ollu sopiva. Ohjaustanko vinossa, nii pitäs saaha se suoraan.
Luultavammin joku tuon on avannut ja osaa sanoa tai löytää jostain maininnan.
Mutta yleisemmällä tasolla lähin ylös ja alas tuumakoosta etsimään. Tai hätätilanteessa torx voi pelastaa.

Jaa... @Tonnin Seteli ehtikin jo väliin. Juurikin noin, mitä sanoi. Jostain erikoisesta syystä tuollaisia ratkaisuja on, joissa yksittäinen onkin tuumakokoa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 537
Mahtoiko joku aiemmin mainita koonkin, mutta ainakin sellainen tieto tuli, että nivelkappaleessa oli yllättäen tuumamittainen kuusiokolokanta, vaikka muut ovat metrisiä. Jos tuumakokoista perussarjaa ei ole vielä kokeiltu, niin kannattaa hommata sellainen. Aina tulee yllättävää tarvetta, kun huoltaa jotain tuontileivänpaahdinta, -pc-koteloa tai -potkulautaa. :hmm:
Juu tuumakoko on. Tuli itsekin huomattua aiemmin. Sattui olemaan sopiva käsillä joten varmistin kireyden ja annoin olla koska itsellä oli rengas suorassa jne.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 897
KYSYMYS:
Miksi ohjaustangossa vasemmalla on ns. kaasuvipu, joka on moottorijarrulle?

Tuntuu oudolta, koska omam laudan moottorijarru (ABS) reigoi etujarruvivun painamiseen heti.
@Tonnin Seteli tähän jo varsin hyvin vastasi ja mutu oli ihan oikea. Sillä siis täytetään vaatimukset.

Mutta jos ajattelee pidemmälle, on tuo lopulta oikeasti järkevä ratkaisu ja voisin ottaa omaan lautaan myös. Jokaisella ei palvele millään tasolla mutta omassa käytössä palvelisi kyllä.

Eli kyllä, mekaaninen jarru (takana omassa) on toki yhteydessä sähköiseen. Ja pyrin säätämään jarrun niin, että kevyt painallus ei vielä mekaanisessa ota kiinni mutta sähköinen herää. Tällä ratkaisulla ei kuitenkaan saa säädettyä sähköisen jarruvoimaa ja muutoinkin on vähän arpomista, saako säädettyä niin, ettei mekaaninen ota ollenkaan kiinni jos haluaisi vain sähköllä.
Vastaavasti nykyisellä firmiksellä lauta rullaa "vapaalla" kun kaasusta päästää kokonaan irti, kevyellä kaasulla alamäessä jarruttaa hieman muttei riittävästi. En tiedä, saisiko jollakin firmiksellä tuon paremmaksi.

Itsellä siis jo himasta lähtiessä on varsin pitkää alamäkeä ja pidemmällä lenkillä myös. Jos laskettelet puolikin kilometriä alamäkeä, on se mekaaninen jarru aika kovilla aivan turhaan ja sähköisellä saa tuollaisilla matkoilla jo akun suuntaan ihan mukavasti takaisin. Eli ei olisi ollenkaan huono ratkaisu vasemmalla peukalolla ensin ja jos ei riitä, sitten mekaanista jarrua.

Tosin jos joku tietää, miten M365 pron firmiksen saa (saako edes) väännettyä niin, että kevyt kaasun painallus on yhtä kuin kohtuureilu sähköjarru nopeuden ylittäessä kaasun asennon niin otan mieluusti tiedon vastaan.

Oma ajoprofiili on siis usein "täysillä se matka, mitä akku antaa periksi" ja jarrua vaativat näissä ajoissa pitkästi alamäkiä. Olkoon kers tai mikä tahansa, merkitys kasvaa huomattavasti, kun helposti 10% matkasta on alamäkeä. Puhtaassa kaupunkiajossa tms tottakai aivan eri asia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 670
Viestejä
4 207 821
Jäsenet
70 932
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom