Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 247
Tästä on valitettavan vaikeaa sanoa mitään. Etenkään tietämättä, mitä "sähköpotkulauta" tarkoittaa. Oliko se jokin laadukas kuluttajatuote, markan Kugoo tai ehkä kallis halvalla tehty laiton moottoripyörä.

Laitteen omistaja on voinut olla kätevä ja fiksu jättäessään kenties likaantuneen lautansa kylppäriin suoraan ajosta lataukseen. Hän on myös voinut olla vähemmän fiksu mutta varovainen ladatessaan epäilyttävää pommia mieluummin kaakelipohjalla ja jotenkin erotettavassa tilassa. Ehkä hän on ollut yksinkertaisesti tyhmä jättäessään laitteen lataukseen mahdollisesti lattialämmityksen kuumentamaan tilaan, koska vaimo sanoi ettei likaista voi olohuoneeseenkaan laittaa. Emme sitäkään saa tietää.

Ainakin se kyllä ärsyttää, että ilmeisesti pelastuslaitoskin on niin vitun yössä ja kassalla, että luulee "oikosulkua" joksikin akkupalon edellytykseksi. Kyllä skuutin litiumakku voi palaa katastrofisesti ilman oikosulkua kuten yleensä puhelinten akutkin palavat. Tietenkin periaatteessa jossain vaiheessa tapahtuu myös oikosulku kennon sisäisesti ja oletettavasti palavassa sähköajoneuvon romussa muuallakin, mutta ei akun kärähtäminen vaadi oikosulkua. Palomestarilla tulisi varmaan paskat housuun jos hän kuuntelisi ja ymmärtäisi edes tällaista maallikkoa. :mad:

Realismia kuitenkin on, että näitäkin akkuja ladataan asuinhuoneissa. Ei minullakaan ole vaihtoehtoa. Yksi on melkein 20-kiloisessa laudassa kiinni, toinen irrotettava. Jälkimmäiselle voisi tehdä järjestelyjä helposti, ensinmainitulle hyvin rajallisesti ja suurella foliomiestasoisella vaivalla. Asia kyllä kiinnostaa ja huolestuttaa. Laitteet ovat ns. laadukkaita kuluttajalaitteita eikä niitä missään nimessä kuumenneta kohtuuttomasti eikä esimerkiksi tungeta kesäaikaan lasiterasseille. Samoin ne puhelimet ladataan kotona ilman turvakaukaloa, jopa yöpöydällä tai joskus sohvalla. Powerbankkeja käytetään ja vähintään sellainen unohtuu joskus lataukseen myös kotoa lähtiessä. Vaikka ei unohtuisi, niin mikä takaa varmuudella ettei pala muuten vaan? Minkäs teet -tasoisia juttuja. Vaikka itse olisi miten varovainen tahansa(ja minua varovaisempi mulkku varmaankin lähinnä kylähulluna ärsyttää), niin yleensä talouksissa asuu muitakin kuin yksi kyylä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Mites toi lukko toimii? Laitoin illalla vehkeet lukkoon kännykällä ja nyt ne oli kumpikin sammuksissa ja kun avasi ni oli ajokunnossa, eli lukot auki? Eihän tosta lukosta oo mitää hyötyy. Miten toi pitäs lukossa saada pidetty?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
19,2km tullut suhattua nyt G30 Maxilla ja 51% näyttäisi olevan akkua jäljellä. Tuolla 30km/h vauhdilla siis näyttäisi noin 40km olevan rangea. Varmaankin 20-25km/h nopeuksilla pääsisi sinne 60km tietämille. Muuten lauta on tuntunut hyvältä ja jämäkältä. Jonkin pienen laukun voisi eteen hommata pikku tarvikkeille. Takalokarille tulostelin jo tuen ja se täytyisi kiinnitellä paikalleen niin kestää tuo takalokari paremmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 859
Päivittelin e-way e600 maxin kun oli tullut uusi firmware saataville. 10 kilometrin pätkällä lauta näytti 24-25 km/h, niin gps kertoi 26km/h. Eli selkeä muutos näyttää tapahtuneen. Täytyy vielä tehdä uudet testit varmistukseksi. Mutta jos näin on, niin jää multa viimeiseksi päivitykseksi.

En suosittele yleisesti päivitystä, siinä on aina riskinsä. Jos päivitys epäonnistuu voi edessä olla huoltokeikka.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
19,2km tullut suhattua nyt G30 Maxilla ja 51% näyttäisi olevan akkua jäljellä. Tuolla 30km/h vauhdilla siis näyttäisi noin 40km olevan rangea. Varmaankin 20-25km/h nopeuksilla pääsisi sinne 60km tietämille. Muuten lauta on tuntunut hyvältä ja jämäkältä. Jonkin pienen laukun voisi eteen hommata pikku tarvikkeille. Takalokarille tulostelin jo tuen ja se täytyisi kiinnitellä paikalleen niin kestää tuo takalokari paremmin.
Kannattaa ostaa Wildman tyylinen 3 litran laukku, että sinne mahtuu akkukompurapumppu ja muuta tarpeellista pikkusälää esim. latausjohtoa yms.

Tässä esimerkkinä linkit miltä ko. tuotteet näyttävät:
Wild Man GS8 Plus Universal Electric Scooter Bag - 3l
Xiaomi Mi Portable Electric Air Compressor -sähköpumppu 59,90
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Haettiin tossa illalla vaimolle ja tyttärelle Xiaomin pro 2:t ja kun ei ole mitään tietoa noista vehkeistä, niin onko noissa jotain yleisiä ongelmakohtia jotka on hyvä tutkia tai jopa korjata jo heti? Renkaissa ainakaan ollut ilmaa oikeastaan ollenkaan, mutta onko muuta? Onko herkästi hajoavia kohtia, johdotuksia tms jotka voisi alkuunsa fiksailla?

Cruise vissiin poistunut softapäivityksillä? Ei varmaan ole takaisin mahdollista saada? Meillä kun kumpikin ajelee 4-10km matkoja suuntaansa, niin olisi ollut kätevä.

Entäs sade? Ip54 noi kai on, mutta voiko tolla ajaa sateessa ollenkaan? Vesilätäköt toki tulee kiertää, mut noin muutoin. Uskaltaako sillä lähteä töihin jos tietää et ehkä sataa iltapäivällä? Ja onko jotain osia esim myynnissä jolla tuota veden kestoa voisi parantaa?

Ja oliko nää nyt edes fiksut ostokset? Tosiaan ei mitään käryä näistä ja merkeistä.
Epävirallisen firmwaren kun vaihtaa niin nopeuden ja muiden kikkojen lisäksi saa Cruisen kyllä käyttöön. Lisätehojahan ei ole pakko ottaa käyttöön jos vauhti on ok, mutta sen Cruisen voi lisätä.

Sateen laite kyllä kestää kuten IP54 sanoo, mutta lätäköt on paha. Pohjaan akkukennojen suojaksi kaicmyyvät tiivistettyä kantta mutta se on enemmän lätäkköhommia varten kyllä. Myös näyttöpaneelin päälle saa Kiinasta eurolla jonkun sadesuojan. En tiedä miksi se tarvitsee, mutta sellaisen saa.

Ilmanpaineet tosiaan kuntoon ja sit kovaa ajoa. Jos tanko natisee ajossa niin silloin kannattaa avata se lukitus ja kokeilla natiseeko vielä. Jos helpotti sillä niin sitten se on helppo säätää itse kuntoon. Aiemmin tänne lankaan laitoin pienen ohjeen mutta YouTubessa 'Clear Learning' -niminen kanava neuvoo hienosti myös tuon homman korjauksen kotikonstein, samoin kuin monia muita juuri tuohon malliin liittyviä juttuja. Kannattaa laittaa seurantaan.

Merkkinä on kyllä hinta-laatusuhteeltaan todella hyvä ja varaosien osalta helppohoitoinen.
Lisävarusteena muuten kannattaa hommata Xiaomin matkakompressori. Aivan ehdoton laite ilman täyttöön renkaisiin.

Ohjelmallinen Lukko antaa periksi 20minuutin kuluttua, eli se on korkeintaan kauppareissun ajaksi. Vahvasti suosittelen kuitenkin fyysistä lukkoa jolla laitteen saa sidottua pyörätelineeseen kiinni. Itselläni tuli paketin mukana sellainen. Softalukituksella lukittu lauta on helppo ottaa mukaan ja heittää auton konttiin tai vaikka vain taluttaa mukanaan pois ja kukaan ei tiedä sitä varkaudeksi. Eli se fyysinen lukko ja äkkiä molemmille.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Epävirallisen firmwaren kun vaihtaa niin nopeuden ja muiden kikkojen lisäksi saa Cruisen kyllä käyttöön. Lisätehojahan ei ole pakko ottaa käyttöön jos vauhti on ok, mutta sen Cruisen voi lisätä.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Perheessä iPhonet, niin ei taida mitenkään saada epävirallista firmistä sisään..
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
76
Kiitos kattavasta vastauksesta. Perheessä iPhonet, niin ei taida mitenkään saada epävirallista firmistä sisään..
Ei ole iPhone ongelma. Tai ei ollut ainakaan muutama kk sitten, kun omani flashasin.

En nyt enää muista tarkkoja ohjeita, mutta Test flight ja/tai Scooter companion nimiset appit olivat osallisena toimintaan. Google auttanee.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Scooter companion beta on täynnä ja siitä tosiaan ei test flightiin saa enään ennen kuin joku aina ryhmästä lähtee jolloin vapautuu betaan paikkoja. Eli ihan tuuripeliä sattuuko juuri olemaan vapaita paikkoja tuohon betaan vai ei. Tuossa nyt vielä linkki siihen niin pääsee ihmettelemään jos haluaa. Join the Scooter Companion beta
Jos ei android luuria ole niin windows läppäri/kone bluetoothilla on seuraavaksi paras vaihtoehto ja siihen ninebot flasher. Get Ninebot-Flasher - Microsoft Store
Tuolla pystyy custom firmiksiä laittamaan sisään.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Hauskana huomiona xiaoflasherista se että eilen tylsyyksissäni töissä laittelin uutta firmistä lautaani (moottorijarru muuten pakotettu 35km/h:n, eli alamäkien vapaarullaus neljääkymppiä ei vaan onnistu) niin yhdistäessäni siihen huomasin että tarjosi yhdistettäväksi jotakin lähellä olevaa kuntoranneketta tai älykelloa. Olisikohan ollut Polarin vehje, nyt en enää muista.
Eka kerta kun saan tuon skannaamaan muuta kuin laudan, vaikka BT:tä on muuten lähettyvillä. Tiedä häntä olisiko sen kanssa päässyt kikkailemaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Monorim tyyliset etu- ja takajousitukset tilattu.
No niin.

Nyt 01.08. tilatut jousitukset ovat jo saapuneet Suomeen ja viimeistään ensi viikolla pääsee virittelemään paikoilleen :)
Lähetys on noudettu toimipaikasta ja se jatkaa matkaansa kohti lajittelua. Lähetys toimitetaan vastaanottajalle pääsääntöisesti seuraavana työpäivänä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Käyttökokemuksia:

Vajaa 400km takana Xiaomi Pro2:lla. Yhtään rengasrikkoa ei vielä ole alla. Tätä laitoin heti uutena renkaisiin, mutta en ole vielä avannut rengasta näkyykö mitään alueita että aine olisi joutunut tehtäviin.

Täälä 1100+km orkkis renkailla takana, poika veti yhen naulan yliki ja oli renkaan kyljestä läpi, ei kuitenkaan ollut menny niin syvälle et olis reikä tullu, uskomaton säkä. :D
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Ei kenellekään ole tullut vastaan mitään käyräkaaviota todellisesta akunkäytöstä laudoilla?
Lineaarisestihan se ei mene, kuten toivoisi.

Itse ajalen Pro2 Xiaomilla täydellä akulla töihin 12.5km ja perille päästyäni akkua on jäljellä 58%. Kun ajan saman matkan toiseen suuntaan, niin äkkiseltään voisi kuvitella että tuo määrä riittäisi samanmoiseen kyytiin, mutta ei.
Nousut ja laskut ovat silmämääräisesti arvioiden armollisemmat paluureitillä, joten todellakin pitäisi akun riittää.

Tähän asti tullut töissä ladattua laite täyteen ja aika lailla sama 58% on jäljellä myös toiseen suuntaan. Pitää vielä tänään iltasella varmistaa asia.

Ensi viikolla sitten voisi vetää riskillä töissä lataamatta ja seuraavana päivänä toisin päin samat niin saadaan tiukkaa dataa matkoista.

Hankalahan tuosta on varmaan mitään selkeää käyrää vetää kun pienemmällä akun lataustasolla mäki kuluttaa enemmän kuin täydellä, mutta joku summittainen kaavio kyllä auttaisi hahmottamaan hommaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Ei kenellekään ole tullut vastaan mitään käyräkaaviota todellisesta akunkäytöstä laudoilla?
Lineaarisestihan se ei mene, kuten toivoisi.

Itse ajalen Pro2 Xiaomilla täydellä akulla töihin 12.5km ja perille päästyäni akkua on jäljellä 58%. Kun ajan saman matkan toiseen suuntaan, niin äkkiseltään voisi kuvitella että tuo määrä riittäisi samanmoiseen kyytiin, mutta ei.
Nousut ja laskut ovat silmämääräisesti arvioiden armollisemmat paluureitillä, joten todellakin pitäisi akun riittää.

Tähän asti tullut töissä ladattua laite täyteen ja aika lailla sama 58% on jäljellä myös toiseen suuntaan. Pitää vielä tänään iltasella varmistaa asia.

Ensi viikolla sitten voisi vetää riskillä töissä lataamatta ja seuraavana päivänä toisin päin samat niin saadaan tiukkaa dataa matkoista.

Hankalahan tuosta on varmaan mitään selkeää käyrää vetää kun pienemmällä akun lataustasolla mäki kuluttaa enemmän kuin täydellä, mutta joku summittainen kaavio kyllä auttaisi hahmottamaan hommaa.
Kannattaakohan vetää johtopäätöksiä akun tarkasta varauksesta mittarin perusteella. Voi ihan hyvin olla että kun akussa on 50% oikeasti niin mittari näyttää 58%.

muoks: nuo pitäisi kalibroida jollain vakiomenetelmällä. Tasaista 25km/h vaikka akku täydestä tyhjäksi tasaisella vastuksella ja siitä sitten kalibroidaan mittari näyttämään 50% kohdalle missä ollaan puolessa välissä kokonaismatkaa. Vaikeaa toki tuokin koska lämpötilavaihtelu ja kuormitus voi muuttaa jännitettä sen verran että 30% hetken levänneessä lämpimässä akussa onkin 80% kylmää juuri kovasti kuormitettua akkua vastaava jännite...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Kannattaakohan vetää johtopäätöksiä akun tarkasta varauksesta mittarin perusteella. Voi ihan hyvin olla että kun akussa on 50% oikeasti niin mittari näyttää 58%.
Silläpä olen yrittänyt softa säätää tuota kantamaa vastaamaan todellisuutta paremmin. Alkujaan ollut se ilmoitettu 45km minkä olen nyt pudottanut 30km:n, mutta pitänee vielä laskea vähän, vaikka varman päälle vähän alakanttiin vielä.
Harmi ettei softasta ainakaan vielä löydy korjausasetusta tuolle, josta voisi kalibroida vastaamaan todellista.
Tasaisella tiellä kun ajaa akun loppuun ja katsoo matkan ja sen jälkeen lataa täyteen ja ajaa puolet tuosta matkasta niin sillähän saisi tuon virheen mitattua.
Mutta se taas ei korreloi sen kanssa että ne viimeiset mehut hupenevat nopeammin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
No niin.

Nyt 01.08. tilatut jousitukset ovat jo saapuneet Suomeen ja viimeistään ensi viikolla pääsee virittelemään paikoilleen :)
Nyt jousitukset haettu Postista :cool:

Harmi kun tänään ei ole aikaa viritellä lautaan, kun kohta on sauna ja sen jälkeen alkaa pizzojen valmistaminen pihalla uunissa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Silläpä olen yrittänyt softa säätää tuota kantamaa vastaamaan todellisuutta paremmin. Alkujaan ollut se ilmoitettu 45km minkä olen nyt pudottanut 30km:n, mutta pitänee vielä laskea vähän, vaikka varman päälle vähän alakanttiin vielä.
Harmi ettei softasta ainakaan vielä löydy korjausasetusta tuolle, josta voisi kalibroida vastaamaan todellista.
Tasaisella tiellä kun ajaa akun loppuun ja katsoo matkan ja sen jälkeen lataa täyteen ja ajaa puolet tuosta matkasta niin sillähän saisi tuon virheen mitattua.
Mutta se taas ei korreloi sen kanssa että ne viimeiset mehut hupenevat nopeammin.
Ei nuo akkumittarit mitään tarkkusintrumentteja ole missään kuluttajalaitteissa. Eli ei ne koskaan täysin tarkkoja ole.
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
21
Harkitsen nyt laitanko zero 10 tilaukseen vai pitäisikö ottaa zero 9, joka on 450e halvempi. Onkos kenelläkään siitä hyviä/huonoja kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Itse katson aina jännitteestä. Siitä saa kuitenkin tarkan kuvan.
Jännitteeseenkin vaikuttaa moni asia (lämpötila, kuormitus). Toki siis nyt melko tarkasti näkee, mutta prosenttin tai pari tarkkuudella ei siitäkään pysty ainakaan ajossa sanomaan. Jos siitä voisi tarkasti suoraan sanoa olisi nuo laitteiden akkumittaritkin tarkkoja.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
657
Jännitteeseenkin vaikuttaa moni asia (lämpötila, kuormitus). Toki siis nyt melko tarkasti näkee, mutta prosenttin tai pari tarkkuudella ei siitäkään pysty ainakaan ajossa sanomaan. Jos siitä voisi tarkasti suoraan sanoa olisi nuo laitteiden akkumittaritkin tarkkoja.
Tottakai kuormitus vaikuttaa. Siksi se jännite katsotaankin lepojännitteestä, eli kaasu nollille siksi aikaa :D Ja sen tarkkuus riittää oikein hyvin itselle. Ei tule mieleen tilannetta jolloin tarvisi olla absoluuttisen tarkka.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Tottakai kuormitus vaikuttaa. Siksi se jännite katsotaankin lepojännitteestä, eli kaasu nollille siksi aikaa :D Ja sen tarkkuus riittää oikein hyvin itselle. Ei tule mieleen tilannetta jolloin tarvisi olla absoluuttisen tarkka.
No oma kommentti liittyi tuohon kun valiteltiin, että 58% jäljellä ei riitä paluumatkaan. Jos noin tarkalle vetää, niin ei voi mistään varmasti sanoa onko siinä akussa nyt varmasti vielä puolet jäljellä vai ei.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
@HTK12 Varmasti tuo akun taso ei ole täysin pitävä, mutta lähinnä pohdin tuota että täyden akun jännite on korkeampi ja silloin virtaa kuluu X määrä.

Kun akkua käytetään ja jännite tippuu niin virrankulutus tuolloin nousee X:stä hiukan korkeammalle, eli loppuvaihetta kohti prosentit kuluvat myös nopeammin.

Tähän siis mietin että onko vakiokuormituksella jonkinmoista käyrää tuosta kulutuksesta saatu aikaiseksi. Tällöin voisi muodostaa jonkinlaisen käsityksen siitä että jos päivämatkasta puolikas syö akkua 33% niin jäljellä oleva 67% riittää paluumatkaan.
Ylläolevan ilmiön vuoksi kulutus ei ole lineaarinen joten 50% meno 50% paluu ei ole todellinen.

Edit: Omassa käytössä jos tuota prosenttilukemaa pidettäisiin tarkkana niin menomatka 40, paluumatka 60 on melkein kohdallaan. Toki tässä huomaa ylämäkiväsymyksen paluumatkan lopulla, eli jos tietty suorituskyky pidetään vaatimuksena ylämäissäkin niin tuo meno 33 paluu 67 olisi sellainen ok rasitus akulle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 859
Päivittelin e-way e600 maxin kun oli tullut uusi firmware saataville. 10 kilometrin pätkällä lauta näytti 24-25 km/h, niin gps kertoi 26km/h. Eli selkeä muutos näyttää tapahtuneen. Täytyy vielä tehdä uudet testit varmistukseksi. Mutta jos näin on, niin jää multa viimeiseksi päivitykseksi.

En suosittele yleisesti päivitystä, siinä on aina riskinsä. Jos päivitys epäonnistuu voi edessä olla huoltokeikka.
Joo, paluumatka töistä taittui gps:n mukaan 26 - 26.8 km/h eli uusin päivitys teki selkeän parannuksen vauhtiin. Jos ei mitään isompaa ongelmaa ilmene, niin jätän tämän verision lautaan. Vauhti vakiona on nyt kohdallaan ja lauta muutenkin on nyt palvellut reilut 1000 km hyvin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Scooter companion beta on täynnä ja siitä tosiaan ei test flightiin saa enään ennen kuin joku aina ryhmästä lähtee jolloin vapautuu betaan paikkoja. Eli ihan tuuripeliä sattuuko juuri olemaan vapaita paikkoja tuohon betaan vai ei. Tuossa nyt vielä linkki siihen niin pääsee ihmettelemään jos haluaa. Join the Scooter Companion beta
Jos ei android luuria ole niin windows läppäri/kone bluetoothilla on seuraavaksi paras vaihtoehto ja siihen ninebot flasher. Get Ninebot-Flasher - Microsoft Store
Tuolla pystyy custom firmiksiä laittamaan sisään.
Ninebot flasherillä yritin, mutta en kyllä löytänyt mistään firmistä mitä se olisi kelpuuttanut.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Ninebot flasherillä yritin, mutta en kyllä löytänyt mistään firmistä mitä se olisi kelpuuttanut.
Scooterhacking.org on suhteellisen luotettava paikka. Alkuun kannattaa varmaan tuolta valita valmis mutta niitä pääsee viilaamaan itsekin halutessaan ihan selainpohjaisella systeemillä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
G30 Maxiin tuli eka vika, error code 15. Ilmeisesti elektronisen jarrun magneetit tms irronnut? Videoiden perusteella tarvii kiinnittää magneetit paremmin. Helpolta näyttäis mutta tuo purku oli vähän vaivalloisen oloinen, jonka lisäksi ittellä ei ole noita torx-kärkiä missä olis reikä keskellä tappia varten.

Onkohan vaan helpompi flashata stock firmis ja viedä kauppaan takuuhuoltoon? Vai korjataanko noita edes?
Toi virheilmoitus korjaantuu sillä, että avaat pystyputken yläosan ja laitat johdot uudestaan kunnolla kiinni.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Multa löytyy DaddyNordV2 firmis (MAX-G30), jota on vaikea enää saada netistä.

Voi laittaa YV:n ja oman sähköpostiosoiteen, niin laitan OneDrivestä jakoon.
 
Liittynyt
28.06.2021
Viestejä
13
Ninebot max g30 gen2 flashatty SHMAXilla. Ihan jees 37km/h vaikka painoa se 90kg. Range vaan n.35km. Vähän pitäis saada hiottua rangen riittoa pidemmäks. Millasia firmiksiä ja kuinka isoa rangea muilla kyseisen vekottimen omaavilla? Auttaiskohan huippujen rajottaminen esim 35km? Drivekilläkin meni 31km/h vaikka se pitäisi olla default..
 
Liittynyt
06.08.2021
Viestejä
2
Tuli hommattua tällainen Speed Scooter Pro: https://www.tuontitukku.fi/pienkone...cootti-lg-akulla/p/6438168106953/#description

Pari ekaa ajoa toimi hyvin, mutta kauppareissulta lähtiessäni ei enää suostunutkaan liikkumaan.

Heti kun laittaa virrat päälle ja koittaa lähteä liikkeelle, laittaa etupyörän ikään kuin lukkoon eikä kaasu toimi (ei tee mitään, kun painaa vipua). Kun ottaa virrat pois, pystyy laudalla menemään ja etupyörä pyörii normaalisti.

Onko kellään kokemusta vastaavasta tai osaisi sanoa, mistä johtuu?
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
399
@HTK12
Ylläolevan ilmiön vuoksi kulutus ei ole lineaarinen joten 50% meno 50% paluu ei ole todellinen.

Edit: Omassa käytössä jos tuota prosenttilukemaa pidettäisiin tarkkana niin menomatka 40, paluumatka 60 on melkein kohdallaan. Toki tässä huomaa ylämäkiväsymyksen paluumatkan lopulla, eli jos tietty suorituskyky pidetään vaatimuksena ylämäissäkin niin tuo meno 33 paluu 67 olisi sellainen ok rasitus akulle.
Kuten itsekin tuossa selvensit, niin normaalille käyttäjällehän nimenomaan pitää tarjota "rangena" tai "jäljellä olevana akkuna" se, että sillä pääsee takaisin, jos ollaan 50 % tultu (tosin ehkä sillä oletuksella, että reitin profiili on sama, joka se ei "paluumatkalla" välttämättä ja hyvinkään todennäköisesti ole). Se on laitteen tekijän huimioitava, mitä se käyttäjälle kertoo ja otettava huomioon virran kulutuksen muutos jännitteen laskiessa jne. Ei normaali kuluttajaa kiinnosta jännitteet, vaan ainoastaan se, että laudan ilmoittamat asiat ovat loogisia.
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
28
jooh kunhan testailin lähin takas kolmen tunnin pääst ja en jättäis tollai laturia/lautaa ulkosalle mut tiesin et tänään hieno ilma eikä sateesta uhkaa niin no problems...
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
G30 Maxiin tuli eka vika, error code 15. Ilmeisesti elektronisen jarrun magneetit tms irronnut? Videoiden perusteella tarvii kiinnittää magneetit paremmin. Helpolta näyttäis mutta tuo purku oli vähän vaivalloisen oloinen, jonka lisäksi ittellä ei ole noita torx-kärkiä missä olis reikä keskellä tappia varten.

Onkohan vaan helpompi flashata stock firmis ja viedä kauppaan takuuhuoltoon? Vai korjataanko noita edes?
Siis mistä päättelit magneettien irronneen?
Ei siellä jarruille mitään erillisiä magneetteja ole ja jos moottorin magneetit irtoaisivat, sen aivan varmasti kuulisi joko melkoisesta kolinasta tai vaihtoehtoisesti kiilaisivat vetävän pyörän kokonaan lukkoon.

Mutta jos takuun alainen lauta hajoaa, miksi edes korjata itse? Tosin taisit jo availla lautaa vähän turhan paljon joten takuun osalta siinä voi olla kysymysmerkki. Muussa tapauksessa suosiolla vaan huoltoon ja siinä se. Siksi sen laudan mitä luultavammin olet Suomesta ostanut vs maailmalta tilaaminen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Tästä on valitettavan vaikeaa sanoa mitään. Etenkään tietämättä, mitä "sähköpotkulauta" tarkoittaa. Oliko se jokin laadukas kuluttajatuote, markan Kugoo tai ehkä kallis halvalla tehty laiton moottoripyörä.
Mitä voit odottaa asiasta mitään tietämättömältä toimittajalta, joka saa jotain tietoa jostain kautta ja siinä kaikki? Mutta voit olla varsin varma, ettei kyseessä ole mikään joka marketissa myytävä tuote. Muutoin joka ainoa media kirkuisi, miten ovat vaarallsia.

Laitteen omistaja on voinut olla kätevä ja fiksu jättäessään kenties likaantuneen lautansa kylppäriin suoraan ajosta lataukseen. Hän on myös voinut olla vähemmän fiksu mutta varovainen ladatessaan epäilyttävää pommia mieluummin kaakelipohjalla ja jotenkin erotettavassa tilassa. Ehkä hän on ollut yksinkertaisesti tyhmä jättäessään laitteen lataukseen mahdollisesti lattialämmityksen kuumentamaan tilaan, koska vaimo sanoi ettei likaista voi olohuoneeseenkaan laittaa. Emme sitäkään saa tietää.
Jos autaa ei voi ladata likaisena, se on viallinen.
Jos lautaa ei voi ladata suoraan ajosta, se on viallinen.
Jos lauta ei kestä lattialämmitettyä tilaa, se on viallinen.

Ja niin edelleen. Millään normaaleilla toimenpiteillä ei saa olla mahdollisuutta tuollaiseen paloon laudan ollessa oikein tehty. Siitähän tuossa siis on enemmänkin kyse. Tässäkin säikeessä osa hankkii aivan mitä tahansa ja lataa missä tahansa. Niistä tulee aiheutumaan jatkossa varmasti lisää vahinkoja.
Laadukkaiden, enemmän myytyjen kohdalla riski on huomattavasti pienempi. Niiden ongelmat tulisivat joko Suomessa tai muualla varmasti ilmi aika nopeasti.

Ainakin se kyllä ärsyttää, että ilmeisesti pelastuslaitoskin on niin vitun yössä ja kassalla, että luulee "oikosulkua" joksikin akkupalon edellytykseksi. Kyllä skuutin litiumakku voi palaa katastrofisesti ilman oikosulkua kuten yleensä puhelinten akutkin palavat. Tietenkin periaatteessa jossain vaiheessa tapahtuu myös oikosulku kennon sisäisesti ja oletettavasti palavassa sähköajoneuvon romussa muuallakin, mutta ei akun kärähtäminen vaadi oikosulkua. Palomestarilla tulisi varmaan paskat housuun jos hän kuuntelisi ja ymmärtäisi edes tällaista maallikkoa. :mad:
Eiköhän tuossa ole ihan toimittajan kirjottamasta kyse, ei heillä ole osaamista tuollaisiin. Eli en kyllä lähtisi syyttämään palomestaria lehtijutun perusteella.
Toisaalta pelastuslaitoksen kannalta on toki aivan yhdentekevä asia, mikä sen akun sytyttää. Heitä kiinnostaa luonnollisesti sammuttaminen. Eli sikäli syttymissyyn arviointi on muiden vastuulla oleva asia.

Realismia kuitenkin on, että näitäkin akkuja ladataan asuinhuoneissa. Ei minullakaan ole vaihtoehtoa. Yksi on melkein 20-kiloisessa laudassa kiinni, toinen irrotettava. Jälkimmäiselle voisi tehdä järjestelyjä helposti, ensinmainitulle hyvin rajallisesti ja suurella foliomiestasoisella vaivalla. Asia kyllä kiinnostaa ja huolestuttaa. Laitteet ovat ns. laadukkaita kuluttajalaitteita eikä niitä missään nimessä kuumenneta kohtuuttomasti eikä esimerkiksi tungeta kesäaikaan lasiterasseille.
Totta, ladataan missä voidaan. Ei monta päivää ole aikaa, kun tuostakin keskusteltiin. Osalle on vain aivan mahdoton ajatus se, miten voisi tapahtua kehitystä ja muitakin latauspaikkoja saada aikaan vs se eteinen. Eikä moni edes näe asiassa pienintäkään riskiä. Sikäli on aivan positiivista, jos asia kiinnostaa ja huolettaa.

Ja jos asiaa enemmän miettii, sitä enemmän huolettaa ne naapureiden kiinanpommit. Nykyisellään on vaikea puuttua mitenkään ja välinpitämättömyys on ihan todellinen riski tuollaisten kanssa. Varsinkin, kun puhutaan uudesta asiasta. Vastaavaa palokuormaa ei samassa laajuudessa ole aikaisemmin ollut.

Samoin ne puhelimet ladataan kotona ilman turvakaukaloa, jopa yöpöydällä tai joskus sohvalla. Powerbankkeja käytetään ja vähintään sellainen unohtuu joskus lataukseen myös kotoa lähtiessä. Vaikka ei unohtuisi, niin mikä takaa varmuudella ettei pala muuten vaan? Minkäs teet -tasoisia juttuja. Vaikka itse olisi miten varovainen tahansa(ja minua varovaisempi mulkku varmaankin lähinnä kylähulluna ärsyttää), niin yleensä talouksissa asuu muitakin kuin yksi kyylä.
Totta tuokin. Varsinkin puhelimen latausta ei mieti juuri kukaan eikä toisaalta siihen edes tulisi olla tarvetta. Sama silti nuo powerbankit ja vastaavat.
Täysin riskittömiä eivät toki ole mutta vahinkojen määrä vs laitteiden määrä on kuitenkin minimaallinen. Ja mahdollisuus kännykän sammuttamiseen (tai ainakin yrittämiseen) on vaikkapa sillä sammutuspeitteellä aivan eri luokkaa vs lauta / fillari.
 
Liittynyt
24.08.2018
Viestejä
36
Kirjoitellaas itsekkin tänne omista skuutti kokemuksista. =)

On tullut ajeltua Eway 350:llä jo 1100km noin 100 päivän aikana. Aivan mahtava peli, mutta akku kyykähtää siinä noin 10km matkan jälkeen. Mitään vikoja ei ole tullut vastaan. Halpakin oli kun DNA:lta sai sen 350 euron hintaan tarjouksesta. Koko perhe on tykännyt vekottimesta.

Seuraava hankinta oli DNA:lta tarjouksesta 499e Xiaomin Scooter PRO2. Mahtava peli tuokin ja 10km jälkeen akkua on jäljellä 66%. =O Erona edelliseen on ilmakumi renkaat ja niillä kyyti tuntuu paljon pehmeämmältä kuin Ewayn täyskumeilla, joilla jokainen pieninkin epätasaisuus tuntuu. Tällä vekottimella oon jäänyt kaipaaman Ewayn vakionopeuden säädintä, joka helpottaa ajelua kummasti.

Skuuttia on tullut käytettyä etenkin kauppareissuilla, kun omaa autoa ei ole ja muutenkin yleiseen liikkumiseen. Liikkuessa skuutilla oon huomannut, että pikku koirat tahtovat puskea päälle ohittaessa. On ollut monta tilannetta jossa omistajat eivät vedä koiraa lähelle, jolloin pääsevät suoraan laudan eteen/alle. Itse oon ollut onnekas, että ketään ei ole jäänyt alle, vaikkakin on ollut lähellä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ei auttanut. Muita ideoita?

Onkohan näitä korjattu takuussa vai lyövätkö uuden samanlaisen käteen vaan?
On vielä yksi tarkistettava asia.

Avaa kaasuvivun lukitusruuvit ja tarkista sen kytkentä.

Kaverilla oli sama vika Pro 2 laudassa ja se auttoi kun avasi ruuvia vähän ja kiristi takaisin.

errorcodes.PNG
 
Liittynyt
07.08.2021
Viestejä
2
Jos oikein muistan niin joku täällä vaihtoi siihen controllerin ja sai sillä kulkemaan kovempaa. Mutta mitään suoraa "häckkiä" ei tietääkseni vielä ole, eli siis että ohjelmallisesti saisi ohitettu. Varmaan jostain pitäisi saada firmis jossa salavalikon nopeussäätöä ei olisi blokattu ja sen firmiksen sitten asennettu BT yli.

Tuon ewaun ohituksethan hoitui sillä että jengi huomasi että kiinan tehtaan softalla pääsee myös säätämään e-waun asetuksia, koska ainut ero on vain tämä wilfan brändäys.

Eikös tuo es 210 ollut kans vain brändätty versio kiinan laudasta, onkohan kukaan kokeillut yhdistyykö originaali softa tuohon es 210 lautaan ja josko sillä saisi kiinan rajoittamattoman firmiksen sisään.
Joo ei saa sillä orginaalilla eikä muidenkaan firmojen softalla joilla on toi sama malli. Myydään maailmalla ainakin 10 eri lafkan toimesta itselleen brändättynä tietenkin. Mutta alkuperäinen kiinalainen valmistaja myy itsekkin es210 mallia nimellä hx x8 nimellä samoin kuin augmentin edellistä mallia jossa salavalikko siis löytyy niin nimellä x7.



Summa summarum Vielä ei ainakaan kukaan ole keksinyt keinoa

Eihän se tietty montaa kymppiä maksaisi tilata uutta ohjainboksia Kiinasta
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
176
Pikkuakullisen Fitnord Swiftin kantama on kyllä surkea. 3,4km matkaa kauppaan niin just pääsin takaisin. 90kg kuski. toiseen suuntaan alamäkiä toiseen tulin ylämäkiä vältellen.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Nyt on otettu tyypit vaimon Fitnord Swift+:lla oman Xiaomi Pro2:n lisäksi.

Omia huomioita on että Fitnord on astinlaudaltaan lyhyempi (n. 5cm) mikä itselle tuntuu pidempään tottuneena vähän epäluontevalta.
Tasapaino laudalla on parempi kuin Pro2:ssa. Toisen käden voi irrottaa tangosta eikä ole lainkaan niin hutera olo.

Fitnordin 350W moottori verrattuna Pro2:n 300W moottoriin ei itselle tehnyt juuri eroa kiihtyvyydessä ja isoa mäkeä kivuttiin kumpikin samaa vauhtia, vaikka rouva on jonkin verran itseäni köykäisempi. Itsellä tosin kone hiukan softattu, mitä Fitnordille ei voi tehdä koska mitään BT:tä siinä ei ole.

Vaimo valitteli että Fitnord on pelottavan ärhäkkä liikahtamaan kun taas mun Pro2 on hillitympi (jopa softattuna). Itse tosiaan en merkittävää eroa huomannut.

Kaikkinensa ihan kelpo laite tuntui pienellä testillä olevan mutta tuo BT:n puuttuminen on vähän ikävämpi juttu kun itse tykkään tosiaan viilata noita säätöjä.

Muita eroja laitteiden välillä on että Fitnordissa on takalokarijarru joka vaimon mielestä oli ihan ykkönen risteyksiin ja alamäkiin hidastaessa. Akku on irrotettavaa mallia ja ohjausrungossa kiinni. Kiva että saa ladata erikseen ja vaihtaa tarvittaessa, mutta kaupassa käydessä voi helposti lähteä varkaan matkaan.
Koska akku on lisäpainona rungossa niin siitä nostaminen on helpompaa, joskin lyhytsormiselle ikävää koska paksumpi runko. Vastaavasti astinlauta Fitnordissa on kevyempi mikä aiheuttaa sen että nurmikolla ja hiekalla taluttaessa lautaosa helposti heilahtaa nilkoille helpommin kuin Pro2:ssa.

Akkujen kuluminen oli jotakuinkin samaa tahtia molemmissa, vaikka kantama on eri, mutta suhteutettuna luvattuun kantamaan molemmissa on melko pitkälti sama suhdeluku. Pitää ottaa vielä täyden akun rasitustestit molemmilla.

Edit: Näillä kokemuksilla mä mieluummin laittaisin rahat Xiaomin S1:n pikemmin kuin Fitnordin Swift+:n. Hinta about sama, kantama sama, vauhti sama.
Tosin Fitnordia on puhuttu jossakin 120kg kantoiseksi, toisaalla 100kg:ksi. S1:n 250W pyöritin voi olla vähän heikohko vääntämään tuohon 350W:n verrattuna jos kuski on kookkaampi. Muuten jollekin alle 80kg kuskille uskaltaisin kuitenkin Xiaomia mieluummin suositella. Pro2:sta varsinkin mutta S1:stä kokeilematta speksien perusteella myös, kaikki huomioon ottaen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Haettiin tossa illalla vaimolle ja tyttärelle Xiaomin pro 2:t ja kun ei ole mitään tietoa noista vehkeistä, niin onko noissa jotain yleisiä ongelmakohtia jotka on hyvä tutkia tai jopa korjata jo heti? Renkaissa ainakaan ollut ilmaa oikeastaan ollenkaan, mutta onko muuta? Onko herkästi hajoavia kohtia, johdotuksia tms jotka voisi alkuunsa fiksailla?

Cruise vissiin poistunut softapäivityksillä? Ei varmaan ole takaisin mahdollista saada? Meillä kun kumpikin ajelee 4-10km matkoja suuntaansa, niin olisi ollut kätevä.

Entäs sade? Ip54 noi kai on, mutta voiko tolla ajaa sateessa ollenkaan? Vesilätäköt toki tulee kiertää, mut noin muutoin. Uskaltaako sillä lähteä töihin jos tietää et ehkä sataa iltapäivällä? Ja onko jotain osia esim myynnissä jolla tuota veden kestoa voisi parantaa?

Ja oliko nää nyt edes fiksut ostokset? Tosiaan ei mitään käryä näistä ja merkeistä.
Niistä ohjaustangon kiinnitysruuveista lähtien olisi hyvä laittaa sinista Loctitea tjms. vastaavaa kierrelukitetta, niin ei tarvi niin paljon huolestua löystyvistä ruuveista.. Näytön sateensuojaksi on saatavissa silikonista suojakantta, mutta takavalon läpivientiä sun muuta saisi itse olla silikonilla tiivistelemässä mikäli parempaa vedenkestävyyttä haluaa. Eihän tuota täysin vesitiiviiksi saa, jollei ihan umpioksi rakenna. Kevyessä tihkusateessa olen joutunut parit kerran ajamaan lätäköitä väistellen, eikä siinä kulkupeli vielä kuollut. Tarkistele rengaspaineet viikon-parin välein. Älä nojaile ohjaustankoon ajaessa, niin taitoskohtakin säilyy pitempään ehjänä.

Se Xiaomin oman appi joutaa heittää luurista pois aktivoinnin jälkeen, niin ei tule epähuomiossa toimivaa firmistä päivitettyä. Kokeile M365 Tools tai M365 Dashboard korvikkeeksi.

Tuossa nyt alkuun. Muut voivat jatkaa CFW-hommista sun muista...

Kyllähän noilla ajelee ja varaosien saatavuuskin on hyvä, joten ei ne missään nimessä tyhmimmät ostokset olleet...
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Mites toi lukko toimii? Laitoin illalla vehkeet lukkoon kännykällä ja nyt ne oli kumpikin sammuksissa ja kun avasi ni oli ajokunnossa, eli lukot auki? Eihän tosta lukosta oo mitää hyötyy. Miten toi pitäs lukossa saada pidetty?
Se elektroninen lukitus on placeboa ja sen voi jopa avata kolmas osapuoli omalla kännykällään ilman odottelua. Kunnollinen fyysistä lukkoa vaan ostoslistalle!
 
Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Niistä ohjaustangon kiinnitysruuveista lähtien olisi hyvä laittaa sinista Loctitea tjms. vastaavaa kierrelukitetta, niin ei tarvi niin paljon huolestua löystyvistä ruuveista.. Näytön sateensuojaksi on saatavissa silikonista suojakantta, mutta takavalon läpivientiä sun muuta saisi itse olla silikonilla tiivistelemässä mikäli parempaa vedenkestävyyttä haluaa. Eihän tuota täysin vesitiiviiksi saa, jollei ihan umpioksi rakenna. Kevyessä tihkusateessa olen joutunut parit kerran ajamaan lätäköitä väistellen, eikä siinä kulkupeli vielä kuollut. Tarkistele rengaspaineet viikon-parin välein. Älä nojaile ohjaustankoon ajaessa, niin taitoskohtakin säilyy pitempään ehjänä.

Se Xiaomin oman appi joutaa heittää luurista pois aktivoinnin jälkeen, niin ei tule epähuomiossa toimivaa firmistä päivitettyä. Kokeile M365 Tools tai M365 Dashboard korvikkeeksi.
Kiitos, täytyy käydä nuo ruuvit läpi.
Eikö muka edes se näyttö kestä kummoisempaa vettä? Kuitenkin ip54, niin onhan ulkokäyttöön tarkoitetut pistorasiat jne myös näillä vastaavilla ja sateet kestää, luulisi tämänkin? Ymmärrän ettei lätäköiden yli ajella, mut luulis näytön normi sateen kestävän?

orkkis softaa pidettävä kun koko perheessä Applet, paitsi vaimon työluuri.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Kiitos, täytyy käydä nuo ruuvit läpi.
Eikö muka edes se näyttö kestä kummoisempaa vettä? Kuitenkin ip54, niin onhan ulkokäyttöön tarkoitetut pistorasiat jne myös näillä vastaavilla ja sateet kestää, luulisi tämänkin? Ymmärrän ettei lätäköiden yli ajella, mut luulis näytön normi sateen kestävän?

orkkis softaa pidettävä kun koko perheessä Applet, paitsi vaimon työluuri.
Se riittää jos softaa laitteen kerran. Itselläni on Android joten ei ongelmaa, mutta en varsinaisesti käytä mitään ohjelmaa laitteella ajamiseen, vain uuden softan asettamiseen, eli hyvin harvoin.

Toki Androidilla on nuo m365 Tools appsit joilla näkee tilannedataa mutta harvoin katselen edes, eli se kertakäyttö tosiaan riittää ajeluun.

Mitä sateenkestoon tulee niin päivittäin on tullut itse ajeltua vehkeellä ja joskus on satanut. Kosketusnäyttöä ei ole ja virtanappi on ainoa paneelissa oleva liitäntä, eikä se oli mitään sateesta sanonut. Väittäisin vahvasti että akun suojaus on se oleellisin sateenkestossa. Toki jos laitteen takuu ei sisällä kosteusvahinkoja ja näyttöpaneelin alta löydetään takuutilanteessa kosteutta niin paska mäihä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 204 948
Jäsenet
70 920
Uusin jäsen
Bruski

Hinta.fi

Ylös Bottom