Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Potkulauta tännekin tulossa hankintaan, pääasiassa lyhyisiin 1-5 km siirtymiin ja päivässä max. 20 km.

Xiaomia olen katsellut, lähinnä pro 2 global-mallia, mutta tuntuu olevan huonohkosti saatavilla enää alle 500 hintaan.
Speksien puolesta 1S riittäisi myös, onko näillä muuta eroa kuin akku ja hieman pienempi moottori?

Saa toki vinkata muitakin, kevyt paino plussaa ja kokoontaittuvuus pakollinen.
Ota suoraan Pro 2, se hintaero ei niin suuri oo ja siitä lisätehosta/akusta ei tosissaankaan oo mitään haittaa. Mut joo, siinäpä ne erot onkin mut noi kaks nyt on varmaan yksiä suurimpia kriteerejä lautaa valitessa.

En tiedä saako enää DHGaten kautta puolasta sitä Max G30 siihen 500€ pintaan tjsp. Jos saa niin se on sit ylivoimasesti paras vaihtoehto hintaluokassansa.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Potkulauta tännekin tulossa hankintaan, pääasiassa lyhyisiin 1-5 km siirtymiin ja päivässä max. 20 km.

Xiaomia olen katsellut, lähinnä pro 2 global-mallia, mutta tuntuu olevan huonohkosti saatavilla enää alle 500 hintaan.
Speksien puolesta 1S riittäisi myös, onko näillä muuta eroa kuin akku ja hieman pienempi moottori?

Saa toki vinkata muitakin, kevyt paino plussaa ja kokoontaittuvuus pakollinen.
Cdonilla pitäisi olla laitetta vielä, eikä ihan hirveästi päälle 500€. Siellä siis tuo Max 25km/h global malli.
1S taitaa kulkea niissä 400€ hintaluokissa. Kannattaa muistaa että luvattu kantamahan näissä jää aina vajaaksi. Itsellä käytännössä Pro2:n 45km uudella vehkeellä 25km. Paranee ilmeisesti hiukan ajan myötä kun akku tottuu, mutta luvattua matkaa ei kyllä koskaan tulla pääsemään.
Kevyemmällä käyttäjällä ja hillityllä nopeudella varmaan 1S:n luvattu 30km voi olla todellisuudessa tuon 20km mitä kaipaillit.
Muuten taitaa erot noiden välillä olla lähinnä pienempiä parannuksia, kuten rapakaaren turvavanne.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
149
Ota suoraan Pro 2, se hintaero ei niin suuri oo ja siitä lisätehosta/akusta ei tosissaankaan oo mitään haittaa. Mut joo, siinäpä ne erot onkin mut noi kaks nyt on varmaan yksiä suurimpia kriteerejä lautaa valitessa.

En tiedä saako enää DHGaten kautta puolasta sitä Max G30 siihen 500€ pintaan tjsp. Jos saa niin se on sit ylivoimasesti paras vaihtoehto hintaluokassansa.
Cdonilla pitäisi olla laitetta vielä, eikä ihan hirveästi päälle 500€. Siellä siis tuo Max 25km/h global malli.
1S taitaa kulkea niissä 400€ hintaluokissa. Kannattaa muistaa että luvattu kantamahan näissä jää aina vajaaksi. Itsellä käytännössä Pro2:n 45km uudella vehkeellä 25km. Paranee ilmeisesti hiukan ajan myötä kun akku tottuu, mutta luvattua matkaa ei kyllä koskaan tulla pääsemään.
Kevyemmällä käyttäjällä ja hillityllä nopeudella varmaan 1S:n luvattu 30km voi olla todellisuudessa tuon 20km mitä kaipaillit.
Muuten taitaa erot noiden välillä olla lähinnä pienempiä parannuksia, kuten rapakaaren turvavanne.
Kiitos nopeista vastauksista, näin oletinkin että tuo pro 2 kannattaa, verkkokaupalla näytti tulevan tällä viikolla alle 500 €, laitoin sinne tilauksen
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Kiitos nopeista vastauksista, näin oletinkin että tuo pro 2 kannattaa, verkkokaupalla näytti tulevan tällä viikolla alle 500 €, laitoin sinne tilauksen
Mulla oli sieltä kanssa tilaus tulossa vielä viime viikolla. Lupailivat vk26 toimitusta ja sen viikon perjantaina otin yhteyttä että miten on. Eivät osanneet sanoa mitään erikoista, siirsivät toimituksen viikolle 28 mikä näkyy nyt myös olevan.
Kannattaa siis valmistautua siihen että voi venähtää jälleen jos heidän toimittajansa on arvaamaton.

Itse siinä vaiheessa laitoin toisen tilauksen Cdonin kautta ulkomaan toimittajalta mutta pari päivää myöhemmin Cdon sai myös omaan varastoonsa sitä joten peruutin ulkomailta tulevan ja tilasin heidän varastoltaan. Lähettivät sen sitten ennen Verkkokauppaa joten peruutin sitten Verkkiksen tilauksen myös.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Onko normaalia että moottori on niin kuuma että en kestä kättä pitämään 1,5 sekunttia pidempään? eli se eturengas.

ajossa siis kuumenee niin lämpimäksi.


Xiaomi mi pro 2.
Juuri vetäisin rannalle 3km ja kone jäähtyi siellä hetken ennen kuin hienosti kiertäen ajoin 5km takaisin. Tämän jälkeen oli kyllä selkeästi kuumahko, mutta ei niin paha etteikö olisi halutessaan voinut pitää kättä siinä. Katsotaan jos ehdin pidemmän lenkin vielä ajella testiksi, mutta kyllä tuo ihan normaalilämpenemiseltä toistaiseksi vaikuttaa, varsinkin jos itse olit pidemmän lenkin ajellut.

Edit: Kyllä se hyvin lämpiää kunnon lenkillä mullakin. En pitäisi epänormaalina.

Ja mitä tuohon aiemmin puhuttiin Xiaomin omaan pumppuun tulee niin aivan ehdoton peli. Ilman täyttäminen on niin kivaa ja helppoa että tekee mieli satunnaisiin polkupyöriin käydä lisäilemässä ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
7
Hei kysyisin pikku juttua kun minulla on Fat sähköskootteri 100w kaksipaikkainen . Kun yritän laittaa pyörien paineet 60psi. Olisikohan se 4 baarin luokkaa.Niin Pumppuni ei näytä että siellä olisi yhtään baaria siis 0.Myös huoltoasemalla on kokeiltu.Pyörä ei ole uusi.Onko ongelma venttiilistä vai minusta.?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 356
Hei kysyisin pikku juttua kun minulla on Fat sähköskootteri 100w kaksipaikkainen . Kun yritän laittaa pyörien paineet 60psi. Olisikohan se 4 baarin luokkaa.Niin Pumppuni ei näytä että siellä olisi yhtään baaria siis 0.Myös huoltoasemalla on kokeiltu.Pyörä ei ole uusi.Onko ongelma venttiilistä vai minusta.?
Pumppu ei ole kunnolla venttiilissä kiinni silloin mittari ei näytä lukemaa.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Hei kysyisin pikku juttua kun minulla on Fat sähköskootteri 100w kaksipaikkainen . Kun yritän laittaa pyörien paineet 60psi. Olisikohan se 4 baarin luokkaa.Niin Pumppuni ei näytä että siellä olisi yhtään baaria siis 0.Myös huoltoasemalla on kokeiltu.Pyörä ei ole uusi.Onko ongelma venttiilistä vai minusta.?
Pumppu ei ole kunnolla venttiilissä kiinni silloin mittari ei näytä lukemaa.
Hyvät tsänssit on myös että painetta ei juuri ole. Omassa Xiaomin vehkeessä kun huoltsikan vehkeen lyö kiinni niin se avaa venttiilin ja puskee renkaasta ilmaa ulos. Renkaassa voi vielä olla ilmaa mutta ei niin paljon että olisi painetta. Se kyllä tuntuu silloin jo kumikin aika lailla löysältä. Silloin on vain puskettava lisää ilmaa letkusta ja toivoa että enemmän menee sisään kuin ulos.

Näissä ei siis ole aivan sama kuin auton renkaissa joissa ilmaa ei pääse ulos ennen kuin erikseen haluat. Todella kinkkisiä siis täyttää, varsinkin kun kovempiin paineisiin mennään.
 
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
7
Kiitos vastauksessanne. Ongelma myös on että renkaat tuntuu koviltaniin en oikein uskalla pumpata lisää ilmaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Kiitos vastauksessanne. Ongelma myös on että renkaat tuntuu koviltaniin en oikein uskalla pumpata lisää ilmaa.
4 barissa pitäisikin tuntua kovilta, koita painaa kynnellä venttiilin keskellä olevaa nastaa, jos venttiili toimii oikein sieltä pitäisi tulla tällöin ilmaa ulos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Tulin tulokseen että e600/g30 taittomekanismin kiristys on suunnittelultaan aivan susi (ninebotin mekanismi on identtinen ja hajoaa ihan samanlailla).
1300km kohdalla on katkennut 2 tappia ylä ja 3 alapäästä, toi rakenne ei vaan kestä kun 80kg ihminen keulii kanttareihin.
Korvasin sen kiinteällä muoviklöntillä joka on nyt kestänyt vähän tavallista kovempaa testiajoa 100km.
IMG_20210713_172354.jpg
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Kiitos vastauksessanne. Ongelma myös on että renkaat tuntuu koviltaniin en oikein uskalla pumpata lisää ilmaa.
Ohjearvon mukainen paine pitääkin olla tosi kova. Ihan pientä joustoa saattaa sormilla puristaessa tuntua mutta ei sen enempää. Usein renkaat kyllä pienen ylipaineen kestävät räjähtämättä, eli ei sitä niin tarvitse pelätä. Liian matala paine taas on se mikä rikkoo renkaita herkästi.

Jos itsellä ei kuitenkaan ole uskallusta laittaa paineita ihan kohdilleen niin ehkä tuttavapiiristä löytyy joku enemmän rengaspaineiden kanssa pelannut joka osaisi auttaa.
Tai vaihtoehtoisesti nykäiset hihasta jotakuta muuta lautailijaa. Varmasti mielellään auttavat ja monella voi olla ilmanpainevehkeet repussa mukana.
Se vähä mitä itse olen tuntemattomille muille lautailijoille jutellut ohimennen niin kaikki ovat kyllä vastanneet asiallisesti. Onhan teillä kuitenkin yhteinen harrastus jne.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Tulin tulokseen että e600/g30 taittomekanismin kiristys on suunnittelultaan aivan susi (ninebotin mekanismi on identtinen ja hajoaa ihan samanlailla).
1300km kohdalla on katkennut 2 tappia ylä ja 3 alapäästä, toi rakenne ei vaan kestä kun 80kg ihminen keulii kanttareihin.
Korvasin sen kiinteällä muoviklöntillä joka on nyt kestänyt vähän tavallista kovempaa testiajoa 100km.
Varmaan huonoa tuuria tms.

Omalla laudalla ajettu pian 3K ja yhtään osaa ei ole hajonnut taittomekanismista, mutta saattaa olla että kestää tavallista paremmin kun olen kiristänyt vivun velcronauhalla niin tiukkaan pystyputkeen kiinni kuin pystyn.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Tarranauhalla mullakin ollut kiinni, sanoisin että 8mm tappi jossa on 5mm reikä keskellä ei vaan kestä niin suurta vääntöä minkä tanko aiheuttaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Tarranauhalla mullakin ollut kiinni, sanoisin että 8mm tappi jossa on 5mm reikä keskellä ei vaan kestä niin suurta vääntöä minkä tanko aiheuttaa.
Itse olen kiristänyt lenkkiavaimella vivun kiristystapin niin tiukaksi, että tekee melkein vaikeuksia saada vipu kiinniasentoon.

Ajattelin vaan, että jos siihen jää vähänkään klappia, niin silloin osat pääsee heilumaan sisällä ja ehkä tulee helpommin damagea?

Taittomekanismin väliin voi leikata myös esim. sisäkumista tms. sopivan "välipalan" tuomaan lisää kireyttä.
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
549
Onpa ongelmia skuuteissanne. FLJ -merkkisellä ite päästelen jo 2000km ja muuta ei ole ollut kuin kiero etujarrulevy.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Taittomekanismin väliin voi leikata myös esim. sisäkumista tms. sopivan "välipalan" tuomaan lisää kireyttä.
Curiousjoe.se myy valmiita välipaloja myös erilaisille kulumille taittomekanismissa. Tuettuna on ymmärtääkseni Xiaomin ja Ninebotin eri mallit. Itselle on tulossa vissiin huomenissa yksi sellainen testiin, kun muuta tilattavaa sieltä oli ja parilla eurolla kulki sellainen mukana. Voin kirjoitella kokemukset tänne jos nuo ovat vieraita tuotteita porukalle täällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Itse olen kiristänyt lenkkiavaimella vivun kiristystapin niin tiukaksi, että tekee melkein vaikeuksia saada vipu kiinniasentoon.

Ajattelin vaan, että jos siihen jää vähänkään klappia, niin silloin osat pääsee heilumaan sisällä ja ehkä tulee helpommin damagea?

Taittomekanismin väliin voi leikata myös esim. sisäkumista tms. sopivan "välipalan" tuomaan lisää kireyttä.
Klappi varmaan viimeistään tappaa ton, oon kanssa laittanut niin kireälle että sen just saa kiinni, kokeilin laittaa vinyylikangasta siihen väliin, en osaa sanoa oliko sillä mitään vaikutusta.
Täytyy katsoa miten nopeasti toi pla kuluu niin että alkaa muodostumaan klappia, vielä ainakin pysyy tosi kireällä.
Suunnittelin ensin laittavani molemmille puolille metallilevyt joissa on reiät ja niistä pultit läpi, en kuitenkaan keksinyt miten sen saisi tarkasti kiristettyä tai avattua nopeasti niin päädyin tohon.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Tulin tulokseen että e600/g30 taittomekanismin kiristys on suunnittelultaan aivan susi (ninebotin mekanismi on identtinen ja hajoaa ihan samanlailla).
1300km kohdalla on katkennut 2 tappia ylä ja 3 alapäästä, toi rakenne ei vaan kestä kun 80kg ihminen keulii kanttareihin.
Korvasin sen kiinteällä muoviklöntillä joka on nyt kestänyt vähän tavallista kovempaa testiajoa 100km.
En nyt pysty hahmottamaan et miten toi viritys toimii.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
En nyt pysty hahmottamaan et miten toi viritys toimii.
Samanlailla kuin se alkuperäinen, eli kiilaa kahvan yläosan ja pystyputken alaosan välistä rakoa kiristäen pystyputken ja ohjausakselin yläpään välistä laippaa kiinni päin.
Toi alapää on hieman viisto että kääntyy paikalleen ja kiristyy lopussa.
Olipas selvästi selitetty :lol:
IMG_20210713_200538.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 929
kumpi olisi fiksumpi valinta:

Kugoo Kirin S1 (takaveto, halvempi, tehokkaampi)
Mi Essential (saa suomesta, takuu, laadukkaampi, heikompi teho (modattavissa?), kalliimpi hinta)
Joku muu noin 300€ tai alle (jää varmaan tosi vähälle käytölle, tärkeä, että helppo ottaa autoon tai jopa laivamatkalle)

Harmi, ettei ole vastaavaa kampanjaa kun Xiaomilla, missä sai laudan kylkiäisenä puhelimen kanssa, joutaisi puhelinkin vaihtoon, se oli kova diili.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
kuinka monta kilometriä te olette ajanu? onko akku tai mikään menny rikki viellä? Itellä on 1050 km. (xiaomi pro2) ei vikoja.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
kumpi olisi fiksumpi valinta:

Kugoo Kirin S1 (takaveto, halvempi, tehokkaampi)
Mi Essential (saa suomesta, takuu, laadukkaampi, heikompi teho (modattavissa?), kalliimpi hinta)
Joku muu noin 300€ tai alle (jää varmaan tosi vähälle käytölle, tärkeä, että helppo ottaa autoon tai jopa laivamatkalle)
Jos jää vähälle käytölle niin en tosiaan lähtisi enempää investoimaan itsekään. Muutenhan nuo ei ole sellaisia työmatka-ajokkeja.
Kugoo on itselle ihan vieras merkki mutta Redditissä juttuja lukeneena olen ymmärtänyt että se on halvempi ja "parempi" monessakin asiassa, aina siihen asti kunnes jokin rikkoutuu. Silloin olet kusessa, sillä osia ei saa ja korjaus on kallista.
Xiaomiin taas löytyy osia ja se on kätevästi modattavissa sekä softa- että rautapuolella. Enemmän sellainen harrastajan laite.

Ehkä helpointa päätöksen kannalta, pikemmin kuin miettiä paremmuutta, on katsoa jos jostakin saisi jommankumman testiin tai lainaksi (todennäköisemmin löytyy Xiaomi) ja katsoa onko se riittävän hyvä itsellesi. Jos ei ole, niin sitten toinen vaihtoehto; jos taas on niin sitten se.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 929
Xiaomista saanee tosin paremmin rahaa myydessä käytettynä eteenpäin. Onko tuon Essentialin kohdalla mahdollista saada tehot nostettua ja nopeus tuonne 25kmh?
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Xiaomista saanee tosin paremmin rahaa myydessä käytettynä eteenpäin. Onko tuon Essentialin kohdalla mahdollista saada tehot nostettua ja nopeus tuonne 25kmh?
Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin firmiksen fläsäyttäminen onnistuu siinä missä omaan Pro2:n onnistuin. Itseasiassa taisi olla sama firmis joita vielä käyttävät niihin.
20kmh on vakio joten uskon että 25kmh onnistuu koneen tehoilla. Oma Pro2 meni 25kmh:sta 33kmh:hon. Toki tämä tulee kantaman kustannuksella.

Edit: Tuolla oli puhetta aiheesta. DownG oli juuri se mitä itse käytin myös. r/m365 - Anyone know if its possible to flash a xiaomi essential?
Edit2: Olipas vanha linkki. Jätän kuitenkin tuohon luettavaksi. Katselen mielenkiinnosta onko tuoreempaa tietoa. Kaverilla on tuo vehje ja varmaan osaa kanssa arvostaa tietoa.
Edit3: Näköjään tuo maksullinen 7€ appi osaa flashata Essentialin, mutta sille ei ilmaisia appeja ole, kuten omalle laitteelleni oli.
Vähän kuitenkin vaihtelevaa kommenttia asian suhteen.
Edit4: Nyt mä lupaan olla editoimatta enempää. Tuolta löytyi itse hyväksi havaitsemaltani sivustolta Essentialin arvostelu jossa sivutaan tuota fläsäyttämistä. Lue arvostelu läpi ja ehkä noilta löytyy myös Kugoon arvostelu jotta voit verrata. Xiaomi Essential Review - The Perfect Beginner Scooter
Edit5: Hups, vielä yksi. Oli siellä se toinenkin: Kugoo Kirin S1 Review - Unrivaled Value Portable Commuter, Surprisingly Good Quality
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
kuinka monta kilometriä te olette ajanu? onko akku tai mikään menny rikki viellä? Itellä on 1050 km. (xiaomi pro2) ei vikoja.
1v 4kk ajoa takana ja 2924km mittarissa.

Ilmaa renkaisiin ja välillä putsailee laudasta paskoja pois.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
kuinka monta kilometriä te olette ajanu? onko akku tai mikään menny rikki viellä? Itellä on 1050 km. (xiaomi pro2) ei vikoja.
Ei ihan hirveästi ole millä leijua, mutta karvaa vaille 200km täynnä ja huomenna taitaa paukahtaa viikko ikää koneelle.
Vikoja ei tietenkään ole löytynyt kuten ei pitäisikään. Kevyt jarrun paino narisuttaa levyjarrua ikävästi, mutta sitten kun kunnolla lyö liinat kiinni niin ei ongelmaa. Jarruvaijerin jämäpätkä epätasaisella soratiellä kilauttaa jarrulevyyn ikävän kuuloisesti välillä. Ei se väliin jää mutta kuulostaa samalta kuin hiljainen pyöränkello.
Jossakin välissä teki sitä että kaasuttaminen alkoi vilkuttamaan jarruvaloa. Tarkistelin johtojen suojaukset eikä mitään näkynyt. Säädin sitten m365 Tools -appsista jarruvalon "always on" säätöön ja vilkkuminen loppui.
Taittosarana on nyt kaksi päivää natissut ikävän kuuloisesti. Hiukan liian aikaisin verrattuna siihen mitä olen lukenut. Kuitenkin sauma vaikuttaa hyvältä ja varsi tukevalta. Huomenissa pitäisi tulla tilaamani muovinen sovitepala tuota varten joten katsotaan mitä se tekee. Jos ei auta niin sitten kiristellään ruuvit uudestaan ja katsotaan taas.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Kohta kuukausi Zero 10 kanssa ja 600km mittarissa. Kaikki toimii. @Pyrres miten sulla?
Kaikki wörkkii ja 457km mittarissa. Ei mitään muuta vikaa kuin halvat jarrulevyt. On siis koneistettu niin että ei ole ns pyörivällä vaan poikittaisella leikkauksella joten jarru ottaa vielä hitaassa jarrutuksessa hieman eri tavalla kun pinta ei ole kulunut vielä täysin auki. Pitäisi melkein hiekkapaperilla avata tuo pinta kunnolla jos jarrutus tasaantuisi. Takajarru nyt vinkuu kun siellä on syystä x keraamiset palat vs edessä on taas toisenlaiset mutta pieni ongelma kun harvemmin takajarrua käyttää. Ainoat asiat mitä kaipaisi olisi pieni väännön kasvu laillisissa nopeuksissa, ne pirun hydraulijarrut ja lisää jousitusta eteen. Tuo vääntökin on veikeä, kiipeää jyrkän ylämäen 45kmh pudottaen nopeutta sen reilu 5kmh (52kmh huiput itsellä mittariin ja putoaa tuohon 45kmh) mutta ajas sama mäki rajoittamattomana pienemmällä nopeudella niin nopeus putoaa esim 30kmh:sta siihen 25kmh eli prosentuaalisesti huomattavasti enemmän. Jarrut taas ovat tarpeeksi tehokkaat mutta tunnottomat vs hydrauliset ja hyviin jarruihin fillarilla tottuneena vielä vähän vaikeat tulla sinuiksi. Jousitus taas on riittävä normi ajoon mutta välillä toivoisi että suojatien kohdalla ei tarvitsisi himmata niin paljoa ettei etupää pohjaa.

@Rxd Xiaomi M365 Pro gen1:llä on nyt mittarissa se vajaa 2000km ilman yhtään rengasrikkoa, akkukesto fine (25kmh rajoitettu virisofta) ja laudan pystyputken tasaisen varmaa säätöä jarruvaijerin venymisestä johtuen/jarrupalojen kuluman takia lukuunottamatta toimii kuin uusi. Gripit pitäisi uusia kun jälkiasennusgripit alkavat olla aika siloiset kun ovat huomattavasti pehmeämpää ja pitävämpää materiaalia kuin tehtaalta tulleet. Lukuunottamatta noita säätöjä välillä niin ollut jatkuvaa kovaa ajoa myös talvella ilman yhtään vika vikaa.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
@Pyrres Tuo huomio väännön puutteesta Zerolla ja myös kokemukset Xiaomin prolla on mielenkiintoisia. Miten tuohon zeroon verrattuna nuo Xiaomin väännöt?

Itsellä tuolla customifirmiksellä Pro2:n kanssa tuntuu varsinkin perhmeämmällä soratiellä lähtevän hiukan liian ärhäkästi soraa sylkien ja ylämäkeen vääntäessä tahtoo ajoittain eturengas jopa vähän hypätä sen verran että oma ehkä lievästi liikaa taaksepäin nojaava asento meinaa heittää selälleen. Molemmissa varmasti oma painopisteen haku vielä alkuun hakusessa mutta tosiaan tuolla customilla on ollut yllättävän ärhäkkä meno oletusfirmikseen verrattuna. Ylämäkiin noin yleisesti tykki tosi näppärästi, paitsi toki silloin sattuu kesken mäen pysäyttämään ja sitten lähtee uusiksi.

Tahtoo siis kysyä että että onko Xiaomin vääntö ollut mieluisampi kuin Zeron? Noin suhteessa laitteiden tehoihin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
@Pyrres Tuo huomio väännön puutteesta Zerolla ja myös kokemukset Xiaomin prolla on mielenkiintoisia. Miten tuohon zeroon verrattuna nuo Xiaomin väännöt?

Itsellä tuolla customifirmiksellä Pro2:n kanssa tuntuu varsinkin perhmeämmällä soratiellä lähtevän hiukan liian ärhäkästi soraa sylkien ja ylämäkeen vääntäessä tahtoo ajoittain eturengas jopa vähän hypätä sen verran että oma ehkä lievästi liikaa taaksepäin nojaava asento meinaa heittää selälleen. Molemmissa varmasti oma painopisteen haku vielä alkuun hakusessa mutta tosiaan tuolla customilla on ollut yllättävän ärhäkkä meno oletusfirmikseen verrattuna. Ylämäkiin noin yleisesti tykki tosi näppärästi, paitsi toki silloin sattuu kesken mäen pysäyttämään ja sitten lähtee uusiksi.

Tahtoo siis kysyä että että onko Xiaomin vääntö ollut mieluisampi kuin Zeron? Noin suhteessa laitteiden tehoihin.
Ei Xiaomilla ole kahta sanaa vs tuo Zero. Yksi jyrkkä mäki missä Xiaomi rajuhkolla softalla hyytyi 12-15kmh aina huippua kohden menee tuolla Zerolla 20kmh rajoittimet paikallaan. Ilman rajoitinta taas paremmin. Myös kiihtyvyys ihan erilainen. Xiaomi meni ihan ok mutta Zero vaan jatkaa kiihtymistään ja jatkaa ilman hiipumisen tunnetta tuonne 40kmh ja loput tulevat sitten hiukan hitaammin pikatestien perusteella. Juuri tänään kokeilin kiihdyttää rinnakkain vanhan Xiaomini kanssa about samanpainoisten kuskien kanssa ja Xiaomi jäi varsin rajusti taakse jo perus kiihdytyksessä laillisiin nopeuksiin. Zero on vaan paljon ns tasaisempi kiihtyjä ja nopeutta kertyy ilman draamaa enemmän kuin huomaakaan. Tulee työmatkaa ajettua paikoin rajoittamattomana 1 teholla ja rajoittamattomana 1 teholla tuo menee 32-34kmh mittariin akku aivan täynnä ja se on mittarissa jatkuvasti ilman että huomaakaan koska se on tappavan tasaista kiihtyvyyttä ilman että repii liikoja mitenkään. Ja rajoittamattomana 3 asetuksella on todella vaikea pitää vauhti alle 30kmh ainakin omalla painolla. Xiaomissa toki tuo vääntö oli omalla tavallaan myös sen vihollinen koska etuveto on etuveto niin se suti hiekalla kiihdyttäessä vs takaveto jossa perä pureutuu painon siirtyessä taakse ja keuliminen on se isompi ongelma (pieni nykäisy kiihdyttäesä nostaa keulaa). Kokonaisuudessaan tuo ero on valtava vs Xiaomi ja se on helppo vaan unohtaa ellei ns nollaa aivoja ajamalla välillä jollain hitaammalla. Ihan sama kuin nopeilla autoilla tai prätkillä. Totut tehoon, pitoon ja ketteryyteen ja yhtäkkiä sitä haluaisikin kaikkea lisää kunnes käy välillä ajamassa jotain hitaampaa ja yhtäkkiä se oma auto tuntuu taas paljon paremmalta.

TLDR versio, Xiaomi ei pärjää virisoftallakaan mitenkään mutta aivot vaan ovat tottuneet rajumpaan ja tuloksena että sitä unohtaa miten nuo "peruslaudat" kulkevat.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Kaikki wörkkii ja 457km mittarissa. Ei mitään muuta vikaa kuin halvat jarrulevyt. On siis koneistettu niin että ei ole ns pyörivällä vaan poikittaisella leikkauksella joten jarru ottaa vielä hitaassa jarrutuksessa hieman eri tavalla kun pinta ei ole kulunut vielä täysin auki. Pitäisi melkein hiekkapaperilla avata tuo pinta kunnolla jos jarrutus tasaantuisi. Takajarru nyt vinkuu kun siellä on syystä x keraamiset palat vs edessä on taas toisenlaiset mutta pieni ongelma kun harvemmin takajarrua käyttää. Ainoat asiat mitä kaipaisi olisi pieni väännön kasvu laillisissa nopeuksissa, ne pirun hydraulijarrut ja lisää jousitusta eteen. Tuo vääntökin on veikeä, kiipeää jyrkän ylämäen 45kmh pudottaen nopeutta sen reilu 5kmh (52kmh huiput itsellä mittariin ja putoaa tuohon 45kmh) mutta ajas sama mäki rajoittamattomana pienemmällä nopeudella niin nopeus putoaa esim 30kmh:sta siihen 25kmh eli prosentuaalisesti huomattavasti enemmän. Jarrut taas ovat tarpeeksi tehokkaat mutta tunnottomat vs hydrauliset ja hyviin jarruihin fillarilla tottuneena vielä vähän vaikeat tulla sinuiksi. Jousitus taas on riittävä normi ajoon mutta välillä toivoisi että suojatien kohdalla ei tarvitsisi himmata niin paljoa ettei etupää pohjaa.
Itsellä on toisinpäin. Käytän enemmän takajarrua kuin etujarrua. Jotenkin ei vaan saa turvallista tuntumaa etujarruun. Teho vaihtelee niin paljon et jos vähänkin hätäisemmin painaa etujarrua niin meinaa perä nousta. Itselläkin takajarru vinkui alkuun mut nyt ovat jo asettuneet kun on vaan käytellyt. On tossa pieni miinus takalokarissa. Se jatke on neljällä ruuvilla kiinni ja sivuilla olevat ruuvit ei vaan pysy kunnolla kiinni vaan aukeaa millin ja sit lokari rämisee töyssyissä. Aattelin vaihtaa niihin pultit lukkomuttereineen niin pysyy varmasti kiinni.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Itsellä on toisinpäin. Käytän enemmän takajarrua kuin etujarrua. Jotenkin ei vaan saa turvallista tuntumaa etujarruun. Teho vaihtelee niin paljon et jos vähänkin hätäisemmin painaa etujarrua niin meinaa perä nousta. Itselläkin takajarru vinkui alkuun mut nyt ovat jo asettuneet kun on vaan käytellyt. On tossa pieni miinus takalokarissa. Se jatke on neljällä ruuvilla kiinni ja sivuilla olevat ruuvit ei vaan pysy kunnolla kiinni vaan aukeaa millin ja sit lokari rämisee töyssyissä. Aattelin vaihtaa niihin pultit lukkomuttereineen niin pysyy varmasti kiinni.
Pitääkin tarkistaa nuo lokarin pultit just in case. Mitä jarrutukseen tulee niin itsellä avain oli laskea stongaa vähän alemmas ja opetella pelkän painonsirron taakse lisäksi siirtää paino melkein kokonaan etujalan varaan taakse nojatessa ja yhtäkkiä jarrutus onkin huomattavasti hallitumpi ja perä ei ala nousta yhtä herkästi ja välillä itseasiassa melkein kaipaisi jopa lisää jarrutehoa koska en tykkää puristaa jarruja liialla voimalla kun on tosiaan tottunut siihen että yhdellä sormella nostaa fillarissa perää samantien ja modulaatio tapahtuu mitä pienimmällä voimalla.

EDIT: Olivathan nuo takalokarin ruuvit tosiaan hiukan löystyneet. Note to self... ruuvit ovat mukavan terävät. Tuli tökättyä sormi mukavasti yhteen :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Xiaomista saanee tosin paremmin rahaa myydessä käytettynä eteenpäin. Onko tuon Essentialin kohdalla mahdollista saada tehot nostettua ja nopeus tuonne 25kmh?
On, mutta siinä on syynsä miks Essentialissa on 20kmh rajotus vakiona. Mulla on itellä Essential pohjana omassa laudassa, mutta oikeastaan kauheasti siitä ei jäljellä ole. Vakioakulla sen saa kyllä menemään 25kmh, mutta siinä kestää oma aikansa et se kiihtyy siihen ja se jo valmiiks aivan kosmisen huono akunkesto huononee entisestään. 25kmh rajotuksella taisin päästä ehkä joku 12km ite, ja painan vaan noin 70kg. Ja se kulkee tosiaan sen 25kmh vaan about täydellä akulla, heti kun alkaa ykskin palkki tippumaan niin ollaan siinä 20kmh tuntumassa taas.

Essential on siitä vähän outo kun se ei varsinaisesti oo kenellekkään tarkotettu. Budjettimallin vehje jota ei oikeastaan kannata ostaa, vaan kannattaa suosiolla ottaa se 1S satasen kalliimmalla.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Pitääkin tarkistaa nuo lokarin pultit just in case. Mitä jarrutukseen tulee niin itsellä avain oli laskea stongaa vähän alemmas ja opetella pelkän painonsirron taakse lisäksi siirtää paino melkein kokonaan etujalan varaan taakse nojatessa ja yhtäkkiä jarrutus onkin huomattavasti hallitumpi ja perä ei ala nousta yhtä herkästi ja välillä itseasiassa melkein kaipaisi jopa lisää jarrutehoa koska en tykkää puristaa jarruja liialla voimalla kun on tosiaan tottunut siihen että yhdellä sormella nostaa fillarissa perää samantien ja modulaatio tapahtuu mitä pienimmällä voimalla.

EDIT: Olivathan nuo takalokarin ruuvit tosiaan hiukan löystyneet. Note to self... ruuvit ovat mukavan terävät. Tuli tökättyä sormi mukavasti yhteen :D
Juu teräviä on. Mut eivät pysy kiinni. Kiristänyt useamman kerran jo. Voi olla et jos sinne laittaisi jotain ruuvilukitetta niin voi ehkä auttaa mut kun kyseessä on kuitenkin muovi niin epäilen. Läpi pulttaus on varmin tapa korjata ongelma.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Tervehdys kaikille. Saanko neuvoa: Mikä on hinta/laatusuhteeltaan "paras" sähköskootteri/sähköpotkulauta, hinta max 1500e.
Toinen kysymys: Miten nuo kestää vettä ja pakkasta, voiko ajaa talvella?

Onko tämmönen peli mistään kotoisin, muuten kuin Kiinasta - E-GO SPORT SÄHKÖSKOTTERI – E-Wheels sähköskootterit (Holvi)
Kaksi täysin eri asiaa. Skootteri vs lauta ei voi edes verrata. Kaksi niin eri tyyppistä laitetta ja/tai käyttötarkoitusta. Tällä hetkellä tilanne myös että noita 1000-1500e lautoja et saa about mitään mistään ulkomailta tilaamista lukuunottamatta ja silloinkin voi olla pitkä odotusaika.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
@Dead058 Electric Scooters englannin kielessä sisältää potkulaudat mutta meillä Suomessa laitteiden välillä on vissi ero.
Mitä tuohon tulee ihan kosmeettisessa mielessä niin järkyttävän näköinen vehje kyllä. Ei siinä mitään jos tykkää, mutta omaan makuun sähkömopoissa vetoaa enemmän Kontio Cruiserin mukainen estetiikka.

@Raxama Tarkoitit vissiin 1S:llä Xiaomin 1S:ää. Kysyjällähän oli vertailussa meinaan toinen 1S laite Essentialin kanssa, vai oliko se S1, mutta kuitenkin.

Tosiaan jos hinta ei ole este niin onhan Xiaomin 1S:ssä 400€ hintaan enemmän laitetta kuin 300€ Essentialissa. Tuo mainittu Kugoo Kirin 1S taasen oli vielä melkein satasen Essentialia edullisempi. Taitaa kantamansa puolesta olla Essentialin kanssa samassa jamassa, varsinkin kun huiput siinä ovat 25kmh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
@Dead058 Electric Scooters englannin kielessä sisältää potkulaudat mutta meillä Suomessa laitteiden välillä on vissi ero.
Mitä tuohon tulee ihan kosmeettisessa mielessä niin järkyttävän näköinen vehje kyllä. Ei siinä mitään jos tykkää, mutta omaan makuun sähkömopoissa vetoaa enemmän Kontio Cruiserin mukainen estetiikka.

@Raxama Tarkoitit vissiin 1S:llä Xiaomin 1S:ää. Kysyjällähän oli vertailussa meinaan toinen 1S laite Essentialin kanssa, vai oliko se S1, mutta kuitenkin.

Tosiaan jos hinta ei ole este niin onhan Xiaomin 1S:ssä 400€ hintaan enemmän laitetta kuin 300€ Essentialissa. Tuo mainittu Kugoo Kirin 1S taasen oli vielä melkein satasen Essentialia edullisempi. Taitaa kantamansa puolesta olla Essentialin kanssa samassa jamassa, varsinkin kun huiput siinä ovat 25kmh.
Joo, Xiaomin 1S oli kyseessä itellä tossa. Siinä vaan herää se ongelma et jos sitä budjettia venyttää satasen tohon 1S varten, niin vielä satasen venyttämällä saiskin jo Pro 2 isommalla akulla ja paremmalla moottorilla :dead:

Ite toisaalta oon sitä mieltä ettei tollasta Essential/1S tasosta lautaa pahemmin edes kannata ostaa. Aika usein kuulee harmittelua siitä ettei range nyt oikeen ollut sitä mitä haluttiin ja ehkä jotain muutakin toivomisen varaa jäi. Harvemmin kuulee harmittelua siitä et tuli ostettua liiankin hyvä vehje.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 929
eikös Xiaomin lautoihin saa lisäakun melko helposti? Miten nuo kaupungin vuokraskootterit mahtaa olla toteutettu, niissä on joku lisäakun näköinen ohjaustangossa? Silloin kun ne tuli, olivat jotain segwayn pieniä malleja, nyt taitaa olla jotain vartavasten vuokrakäyttöön suunniteltuja kestävämpiä malleja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
eikös Xiaomin lautoihin saa lisäakun melko helposti? Miten nuo kaupungin vuokraskootterit mahtaa olla toteutettu, niissä on joku lisäakun näköinen ohjaustangossa? Silloin kun ne tuli, olivat jotain segwayn pieniä malleja, nyt taitaa olla jotain vartavasten vuokrakäyttöön suunniteltuja kestävämpiä malleja.
Saa Rita-adapterilla ainakin. Omassa laudassa se ja 44,4v lisäakku. Akut vaan maksaa ihan tuntuvasti, eihän siinä muuta. Plus tolle Ritallekkin tulee hintaa se n. 55€.
 
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
9
Ehdotuksia? Olen ostamassa E-600Maxin? tai luotettavan vastaavan.Pitkä toimintasäde, ja tehokas, mahdollisesti jousitusta.
 
Liittynyt
23.04.2020
Viestejä
21
Olisikohan tuo Segway-Ninebot MAX G30E II minulle paras vaihtoehto tuosta n. 900e hintaluokasta? Painan n. 110 kiloa ja tarkoitus olisi päästä reilu 20km työmatka yhdellä latauksella niin ettei lievissä ylämäissä nopeus laskisi paljon alle 20? Saa suositella kriteereihin sopivia muitakin vaihtoehtoja, mutta mieluiten sellaisia joita saa suomesta ja löytyy varastosta.

Mitähän tämä muuten tarkoittaa:
"Puhkeamiselta suojatut renkaat - Segway MAX G30E II:n suuret 10-tuumaiset renkaat takaavat miellyttävän ajotuntuman joka alustalla. Renkaissa ei ole erillisiä sisäkumeja, joten ilman täyttämisestä ei tarvitse huolehtia lainkaan. Lisätty sisäinen geelikerros suojaa renkaita tehokkaasti puhkeamisriskiltä." Eli puhkeamisriski on vaikka ei tarvitse täyttää renkaita? nyt en ihan ymmärrä...
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Olisikohan tuo Segway-Ninebot MAX G30E II minulle paras vaihtoehto tuosta n. 900e hintaluokasta? Painan n. 110 kiloa ja tarkoitus olisi päästä reilu 20km työmatka yhdellä latauksella niin ettei lievissä ylämäissä nopeus laskisi paljon alle 20? Saa suositella kriteereihin sopivia muitakin vaihtoehtoja, mutta mieluiten sellaisia joita saa suomesta ja löytyy varastosta.

Mitähän tämä muuten tarkoittaa:
"Puhkeamiselta suojatut renkaat - Segway MAX G30E II:n suuret 10-tuumaiset renkaat takaavat miellyttävän ajotuntuman joka alustalla. Renkaissa ei ole erillisiä sisäkumeja, joten ilman täyttämisestä ei tarvitse huolehtia lainkaan. Lisätty sisäinen geelikerros suojaa renkaita tehokkaasti puhkeamisriskiltä." Eli puhkeamisriski on vaikka ei tarvitse täyttää renkaita? nyt en ihan ymmärrä...
Jos budjetti vain antaa myöten niin kyllä tuo vehje on melko lailla hintaluokkansa aatelia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Jos budjetti vain antaa myöten niin kyllä tuo vehje on melko lailla hintaluokkansa aatelia.
Tuossa vaan ei ole enää cruisea enkä itse ainakaan kestäisi ajaa yhtään pidempää matkaa ilman. Cruise käytössä about joka paikassa, etenkin tuon peukalokaasun kanssa joka saa kyllä jännetupet huutamaan hoosiannaa kun matkaa kertyy yhtään enempää. Ja onko jengi kokeillut akkukestoa tosielämässä mäkien yms kanssa? Painoa kuitenkin kuskilla 110kg+mahdolliset muut kamat mitä mukana ja jos työmatka on 20km per suunta (ei ongelmaa jos 20km yhteensä) niin väitän että range ei kyllä riitä ilman töissä akkujen latausta millään. Itsellä Zero 10 ja Minimotors Futecher Gun Pro jaksoivat 70kg+reppu yms kamojen kanssa sen 50-60km rangen täysillä tehoilla ajoa rajoituksia noudattaen ja noissa on ymmärtääkseni aika tuju akkutekniikka ja rangea luvattiin 65-75km.

Ajaa tuo varmaan asiansa mutta aika limitillä mennään vauhtikriteerin ja mahdollisesti range (jos työmatka sen 20km per suunta) ja tosiaan tuo cruisen puute tulee olemaan eritäin raivostuttava (toki jos et ole ajanut laudalla missä se on et osaa ehkä kaivata... vähän sama kuin itsellä auto missä on lämmitettävä ratti ja tuulilasi, "turhia varusteitahan nuo" mutta ruksitaan nyt kun ovat halvat ja nyt en suostu ostamaan autoa ilman). Eli suosituksen kyllä voi ehdottomasti antaa mutta pitää huomiioida nuo asiat ja mahdolliset rajoitteet ettei tule pettymystä. Yksi optio on toki esim käydä Verkkiksestä ja ottaa koeajoon. Itse ostin ensimmäisen potkulautani noin ja palautin seuraavana päivänä koska akkukesto oli luvattoman surkea vs luvattu ja ostin kalliimman mallin tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
@Pyrres Mä jo meinasin lisätä että näistä mainstream-laudoista tuo lienee hyvä. Sitten on erikseen tosiaan nuo Zerot jotka jo meinasin lisätä, mutta kun en niistä tiedä niin en lähtenyt huutelemaan.

Jos mä omalla kokemuksella näitä kevyemmän hintaluokan mainstreameja mainitse niin Xiaomilta löytyy ihan se kevyt malli Essential 300€, S1 400€, Pro2 500+€ ja sitten siitä ylöspäin hyppää Segway Ninebot Max G30 onkohan siinä 800€ luokissa.
Sitten mennään jo harrastelijaosastolle josta ainakin muutama käyttäjä täällä osaa sanoa Sanden jos toisen.

Tosiaan jos budjetti on tiukka niin silloin parasta mitä sillä rahalla saa mutta jos haluaa vähän joustaa suuntaan jos toiseen niin sitten voi tarkistella kantamaa, vauhtia, jousituksia, huollon hintaa ja varaosien saantia yms yms ja tehdä sen mukaan päätöksen, niin ei tule maksettua liikaa ominaisuuksista joita ei käytä.
Mutta näiden kanssa vähän tahtoo olla että nälkä kasvaa syödessä ja sitten haluaakin vähän enemmän ja isompaa yllättäen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
@Pyrres Mä jo meinasin lisätä että näistä mainstream-laudoista tuo lienee hyvä. Sitten on erikseen tosiaan nuo Zerot jotka jo meinasin lisätä, mutta kun en niistä tiedä niin en lähtenyt huutelemaan.

Jos mä omalla kokemuksella näitä kevyemmän hintaluokan mainstreameja mainitse niin Xiaomilta löytyy ihan se kevyt malli Essential 300€, S1 400€, Pro2 500+€ ja sitten siitä ylöspäin hyppää Segway Ninebot Max G30 onkohan siinä 800€ luokissa.
Sitten mennään jo harrastelijaosastolle josta ainakin muutama käyttäjä täällä osaa sanoa Sanden jos toisen.

Tosiaan jos budjetti on tiukka niin silloin parasta mitä sillä rahalla saa mutta jos haluaa vähän joustaa suuntaan jos toiseen niin sitten voi tarkistella kantamaa, vauhtia, jousituksia, huollon hintaa ja varaosien saantia yms yms ja tehdä sen mukaan päätöksen, niin ei tule maksettua liikaa ominaisuuksista joita ei käytä.
Mutta näiden kanssa vähän tahtoo olla että nälkä kasvaa syödessä ja sitten haluaakin vähän enemmän ja isompaa yllättäen.
Joo se paras isoin kallein ehdottomasti noilla kriteereillä alle. Nälkä kasvaa syödessä, mäissä hidastelu alkaa vituttaa, rangea kaipaisi yhtäkkiä lisää, jousitus olisi kiva jne jne. Mutta jos ihan rehdisti työmatkakulkuun haluaa ja huomioi nuo pikkuseikat mitkä mainitsin niin en näe ongelmaa. Plus on about se paras optio mitä saa hyllystä suomessa tällä hetkellä. Jos E-way E600 Max ei olisi niin ongelmallinen laatunsa kanssa niin antaisin lämpimän suosituksen mutta ongelmaa on ja niitä ei ole tietääkseni vielä ratkottu. Mikä on sääli koska pitkä takuu, toimiessaan kuten pitää mainio lauta hyvillä ominaisuuksilla vs muut ja vääntöä oikeasti riittää mäissä kiipeilyyn ihan eri tavalla ja kiipeää todella kevyesti jyrkemmätkin mäet ja eipä tuolla takuulla laillisissa nopeuksissa jäisi liikaa jälkeen vs nuo "rajummat" 1000w tai alle lailliset laudat.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Katsoisin myäs Aliexpressin skuutit. Useimpia toimitetaan EUusta ja valinnanvaraa on. Vara-osia saatavissa, mutta takuut sitten toimii tai ei.
Sieltähän noita rajumpia vielä saisi täksi kesäksi mutta vittumainen vaan jos sattuu se joka ei miellytäkään koska ei ole kokeillut erilaisia lautoja tarpeeksi tai jos ominaisuus x ei olekaan tarpeeksi tai juuri nuo takuujutut. Takuulla hyvämaineiselta myyjältä laudan saa mutta vaatii ymmärtääkseni vähän enemmän harrastelija asennetta eli valmiuden odottaa varaosia, kykyä vaihtaa ne itse, korjata lauta itse, modata lauta itse tarvittaessa jne jne jos ongelmaa ilmenee.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Tuossa vaan ei ole enää cruisea enkä itse ainakaan kestäisi ajaa yhtään pidempää matkaa ilman. Cruise käytössä about joka paikassa, etenkin tuon peukalokaasun kanssa joka saa kyllä jännetupet huutamaan hoosiannaa kun matkaa kertyy yhtään enempää. Ja onko jengi kokeillut akkukestoa tosielämässä mäkien yms kanssa? Painoa kuitenkin kuskilla 110kg+mahdolliset muut kamat mitä mukana ja jos työmatka on 20km per suunta (ei ongelmaa jos 20km yhteensä) niin väitän että range ei kyllä riitä ilman töissä akkujen latausta millään. Itsellä Zero 10 ja Minimotors Futecher Gun Pro jaksoivat 70kg+ kamojen kanssa sen 50-60km rangen täysillä tehoilla ajoa rajoituksia noudattaen ja noissa on ymmärtääkseni aika tuju akkutekniikka ja rangea luvattiin 65-75km.

Ajaa tuo varmaan asiansa mutta aika limitillä mennään vauhtikriteerin ja mahdollisesti range (jos työmatka sen 20km per suunta) ja tosiaan tuo cruisen puute tulee olemaan eritäin raivostuttava (toki jos et ole ajanut laudalla missä se on et osaa ehkä kaivata... vähän sama kuin itsellä auto missä on lämmitettävä ratti ja tuulilasi, "turhia varusteitahan nuo" mutta ruksitaan nyt kun ovat halvat ja nyt en suostu ostamaan autoa ilman). Eli suosituksen kyllä voi ehdottomasti antaa mutta pitää huomiioida nuo asiat ja mahdolliset rajoitteet ettei tule pettymystä. Yksi optio on toki esim käydä Verkkiksestä ja ottaa koeajoon. Itse ostin ensimmäisen potkulautani noin ja palautin seuraavana päivänä koska akkukesto oli luvattoman surkea vs luvattu ja ostin kalliimman mallin tilalle.
Anteeksi nyt vaan mutta on pakko hieman ihmetellä, miten monesta asiasta saa tehtyä ongelman. Osalle riittää normaali lauta eikä sillä ole pakko ajella järjettömiä huippuja kehuskellen niistä jne.

Eli tuo mainittu MAX. Onko siis todellakin niin, että tuossa ei saa enää firmistä pidellen vakkaria päälle? Varsin monessa saa, joten ei ongelmaan. Toisaalta on täysin käyttäjästä ja olosuhteista kiinni, onko asialla miten merkitystä.
Toki itse ajan vakkarilla aika paljon kun pitkiä pätkiä mutta kun tuttavan kokeilua varten otin pois käytöstä, meni pitkään ennenkuin edes asiaan kiinnitti huomiota. Aivan sujuvasti tunti ajoa, ei mikään ongelma. Ja "nurkka-ajossa" välillä saisi olla helppo tapa ottaa pois käytöstä kun enemmän harmia vs hyötyä.

MAXin kantamaa on kehuttu moneen kertaan täällä ja sille luvattu aivan älyttömiäkin suorituksia. Eiköhän niistä osa pidä paikkaansa. Oman M365 pron osalta olen kertonutkin toteutuneen täällä ja se on edelleen se luokkaa 21 kilsa järkevästi luokkaa kysytty paino päällä, viilatulla firmiksellä (enempi tehoa, ei juuri huippuja) ja mäkisessä maastossa.
Vaikea on nähdä, miksi MAX ei todellisuudessakin pystyisi helposti hieman pidempään. Mutta toki varaa ei mahdottomasti jää joten joku 4h työpäivä tietää melkeinpä sitten potkimista.

Muutenkin alkaa karata lapasesta koko lautakeskustelu. Kun meillä on nopeus- ja tehorajat, ei tiedä mitään hyvää, jos tyyliin joka toinen kaahaa ylitehoisella ja vielä kehuu asialla.
Ehkä voisi ymmärtää osan haluavan laillisen, Suomen takuilla olevan, yleisesti tunnetun laudan, hyvän varaosatuen jhe.. Harrastusmielessä voi hankkia aivan minkä tahansa mutta onko siinä kohden enää kyse jostain pävittäisen työmatkan luotettavasta laitteesta? Hieman voin kyseenalaistaa kyllä.
Ja pahoin pelkään lisää rajoituksia kun oletus alkaa olla "ei niillä laillisilla laudoilla mitään tee".

Edit: Otin pari typoa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 257
Viestejä
4 332 221
Jäsenet
72 154
Uusin jäsen
ClumSy22

Hinta.fi

Ylös Bottom