Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 885
Uutisessa annetaan ymmärtää että vuokrayhtiöt tekevät vapaaehtoisesti näitä muutoksia "jo nyt", joka viittaisi siihen että jotain jatkotoimenpiteitä voi myös olla luvassa.
Tämän käsittäisin viittaamaan siihen, että vuokrayhtiöitä aiottaisiin tarvittaessa pakottaa tai painostaa tai lahjoa moiseen. Tätäkin pidän hyväksyttävänä. Vaikea nähdä, miten kaupunkikohtaisesti voitaisiin yksityisomisteisten skuuttien käyttöä rajoittaa sen enempää kuin yksityistä polkupyöräilyä.

Kypäräpakko olisi kyllä ihan fiksu asia, mutta veikkaan että sitä vuokrayhtiöt haluavat karttaa viimeiseen saakka kun ei varmaan noita omia kypäröitä porukka kanna mukana kovinkaan aktiivisesti.
Kypäräpakko olisi minusta täysin kohtuutonta ja epäsuhtaista. Se olisi kärpäsen ampumista tykillä, ja muutenkin liiallista puuttumista. Ahkerana kypärän käyttäjänä varaan oikeuden pyöräillä halun ja tarpeen mukaan myös ilman kypärää ilman, että kukaan saa minua asialla häiritä. Se ei kuulu kenellekään muulle, käytänkö vapaa-ajallani pyöräilykypärää, kortonkia tai sopivia kenkiä. Turvavarusteiden pakottamiseen tulee olla painava syy kuten moottoriajoneuvoissa tai työympäristössä voidaan katsoa olevan. Tilanteen tulee olla tunnistettavissa rehdisti myös muuksi kuin vapaa-ajaksi kuten edellämainitut ovat. Jos pyöräillessä tai ruokaa laittaessa aletaan esivallan taholta puuttua pukeutumiseen, ollaan jo aika syvällä P-Koreassa ja vuodessa 1984.

Sen sijaan vuokraamojen painostaminen ja/tai vuokraamoiden oma päätös varustaa koko kalusto lainakypärällä saisi minultakin varovaista kannatusta.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 307
Kypäräpakko olisi minusta täysin kohtuutonta ja epäsuhtaista. Se olisi kärpäsen ampumista tykillä, ja muutenkin liiallista puuttumista. Ahkerana kypärän käyttäjänä varaan oikeuden pyöräillä halun ja tarpeen mukaan myös ilman kypärää ilman, että kukaan saa minua asialla häiritä. Se ei kuulu kenellekään muulle, käytänkö vapaa-ajallani pyöräilykypärää, kortonkia tai sopivia kenkiä. Turvavarusteiden pakottamiseen tulee olla painava syy kuten moottoriajoneuvoissa tai työympäristössä voidaan katsoa olevan. Tilanteen tulee olla tunnistettavissa rehdisti myös muuksi kuin vapaa-ajaksi kuten edellämainitut ovat. Jos pyöräillessä tai ruokaa laittaessa aletaan esivallan taholta puuttua pukeutumiseen, ollaan jo aika syvällä P-Koreassa ja vuodessa 1984.

Sen sijaan vuokraamojen painostaminen ja/tai vuokraamoiden oma päätös varustaa koko kalusto lainakypärällä saisi minultakin varovaista kannatusta.
En tästä mitään vääntöä halua aloittaa, mutta todettakoon nyt että en näe kypärän käytön pakottamista millään tapaa kohtuuttomana. Ihan samalla tapaa esim. turvavyötä on pakko käyttää autossa, joka on turvavaruste siinä missä kypäräkin ja on täysin rinnastettavissa. Pätevä syy voisi olla vaikkapa tämä:

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) mukaan pelkästään Meilahdessa hoidettiin alkukesän aikana kaikkiaan 143 sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta henkilöä.
Tässä ei erotella mitä vammoja on kyseessä, mutta voisin kuvitella että seassa on myös jokunen päähän kohdistunut vamma.

Mitä tulee vuokralautojen kypäriin mikäli sellainen olisi "varustettu" skootin yhteyteen, niin ei kukaan varmaan halua laittaa päähän kypärää jota kaikki muut on käyttänyt ja tämä muodostaisi ongelman vuokrayhtiöiden toimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 788
Heh heh, jos teknisesti(*) rajoittavat nopeuden 15km/h tai alle niin nuo laitteet muuttuvat lakiteknisesti jalankulkijoiksi :). Sitten saa suhata missä tahansa urkuauki välittämättä mistään mitään... Toisin sanoen rajoitin pitää olla joko luokkaa 10km/h tai sitten selkeesti tuon 15km/h yli, jotta tuossa muutoksessa mitään todellista järkeä on.

*) Katson operaattorin tekemän teknisen eston sellaiseksi että se täyttää traficomin "kriteerit" aka. "tarvitaan 'fyysinen työkalu' asetuksen muuttamiseksi" ts. kaikki napit ja vapaan johdon päästä koska tahansa nypittävät rajoitinpalikat eivät ko. kriteeriä täytä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
En tästä mitään vääntöä halua aloittaa, mutta todettakoon nyt että en näe kypärän käytön pakottamista millään tapaa kohtuuttomana. Ihan samalla tapaa esim. turvavyötä on pakko käyttää autossa, joka on turvavaruste siinä missä kypäräkin ja on täysin rinnastettavissa. Pätevä syy voisi olla vaikkapa tämä:



Tässä ei erotella mitä vammoja on kyseessä, mutta voisin kuvitella että seassa on myös jokunen päähän kohdistunut vamma.

Mitä tulee vuokralautojen kypäriin mikäli sellainen olisi "varustettu" skootin yhteyteen, niin ei kukaan varmaan halua laittaa päähän kypärää jota kaikki muut on käyttänyt ja tämä muodostaisi ongelman vuokrayhtiöiden toimesta.
Mietin juuri tuota kaverin kanssa miten noille saisi kypärät päähän koska ajoin juuri äsken keskustan läpi ja hyi helvetti. Pyöräilijät, vuokralaudat yms ihan saatanallisessa solmussa. Kaikki ajoi kaikkialla, kukaan ei katsonut mihin ajoi ja näin vain pari vuokralautaa joissa oli yksi ihminen päällä. Ja ainoat lautojen kanssa kypärää käyttäneet tai edes jokseenkin järkevästi ajaneet olivat omilla laudoilla ajaneet. Yksi ratkaisu tuohon kypäräjuttuun olisi simppeli. Ei pakkoa mutta vakuutusyhtiöille yms oikeus pitäytyä korvauksista jos kypärää ei ole käytetty.

Mitä nopeusrajoitukseen tulee niin mahtavaa. Etenkin tuo keskustan rajoittaminen päivällä. Tuossa toki pitäisi kartta käydä täikamman kanssa läpi että katsoisi missä on järkevä rajoittaa ja missä ei. Isot pyörätiet niin mitään syytä rajoitukselle ei ole mutta taas ydinkeskustassa esim Espalla oli ihan kaheli meno pyöräteillä ja tähän kun lisätään jalankulkijat niin homma on jo todella hurjaa.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 307
Noh, niinhän se sitten lipsahti. AliExpressistä X750 meni tilaukseen, 1000W/20Ah/48V vekotin täysjousituksella ja ties millä härpättimillä. Alennnuskoodien kanssa 670 EUR tuli kustantamaan. Katsotaan vielä miten toi rahti pelittää ja pitääkö toimitusaika.

Parempi varmaan kertoa vaimolle vasta kun laite on noudettavissa.. ;)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Niin ja kiitos jengin epämääräisen suhailun esim pyöräilijöiden suhtautuminen oli paikoin semi hostile. Mulkoilua, blokkailuyrityksiä jos yritti mennä valoihin odottamaan viereen koska tiesi että menisi kuitenkin kovempaa/kiihtyisi nopeammin kuin perus fillari. Tollanen 1000w lauta kun repii 25kmh tehopohjaisella rajoittimella paikoiltaan ihan eri tahtiin kuin keskiverto pyöräilijä, ja monin paikoin samaa tahtia tai jopa kovempaa kuin autot limitteriin asti (juu autot lähtivät valoista luonnollisesti normaali tahtiaan eivätkä täysillä kiihdyttäen). Pari kertaa joutui oikeasti odottelemaan todella leveää väylää että pääsi turvallisesti ohi koska ajettiin kellon soittamisesta huolimatta tietoisesti keskellä väylää (katsoivat siis taakseen ja näkivät meikäläisen ja jäivät ajamaan keskelle väylää).
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 307
Noh, niinhän se sitten lipsahti. AliExpressistä X750 meni tilaukseen, 1000W/20Ah/48V vekotin täysjousituksella ja ties millä härpättimillä. Alennnuskoodien kanssa 670 EUR tuli kustantamaan. Katsotaan vielä miten toi rahti pelittää ja pitääkö toimitusaika.

Parempi varmaan kertoa vaimolle vasta kun laite on noudettavissa.. ;)
Eipä tää sitten mennyt ihan putkeen, olivat merkinneet saatavuutta vaikka oikeesti kamaa tulee vasta 30 päivän päästä varastoon. Mutta plussana pitää sanoa, että todella asiallinen asiakaspalvelu. Lähdin kyselemään tilauksen jälkeen tuosta rahdista että meneehän se nyt oikein, niin sieltä tuli heti tiedot selkeellä englannilla että kyllä, lähtee heti seuraavana päivänä liikenteeseen EU varastolta, kuten kuvattuna. Mutta sitten tuli tenkkapoo ja sanoi suoraan että ei olekaan varastossa.

Ehdotti heti ekana päivitystä 2000W malliin jota olisi lähettää, mutta se nyt ei oikein ole vaihtoehto kun ei kiinnosta lähteä rekisteröimään ja vakuuttamaan. Sanoin että 1000W on se maksimi, niin ehdotti sitten että 800W mallia toisesta laudasta olisi ja lähtee heti huomenna Saksasta liikenteeseen jos passaa. Katoin speksit lävitse ja totesin että tää on ihan OK vaihtoehto tässä tilanteessa. Peruutin tilauksen, ne klikkas sieltä refundin ja sitten tein uuden tilauksen toisesta laudasta ja heti perään tuli chattiin viesti että tää lähtee huomenna Saksasta ja homma ok.

Eli tuo mainittu X750 lauta vaihtui nyt X48 lautaan 800W/26Ah/48V speksillä. Jousituksessa on eroja ja "lookissa" häviää kyllä tuolle edelliselle, mutta muuten pitäisi ajaa ihan hyvin tarkoituksensa, sekä onhan tossa akkuakin sitten jo reippaasti enemmän. Tohon kanssa löytyy varaosia ihan hyvin mitä katoin ja lisäksi siihen pystyy päivittelemään vähän lookkia jos sille päälle sattuu.

Hintaa tälle toiselle laudalle tuli 602 EUR, eli hitusen halvempi.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Potkulaudalla kulkeminen on liian hankalaa mennä liikennesääntöjen mukaan. Kävelykaduilla ei saa ajaa. Mutta silloin jos ajan keskustassa ajotien oikealla reunalla, niin autoiljat eivät ymmärrä että kyllä minä pysähdyn ja väistän. Vaan aina se on sitä samaa että jarruttelen turhaan ja tuntuu että autoilija katsoo siinä vihaisesti kun jäikin minua odottamaan. Kyllä se saa ajaa ensin, mutta ei. Tämä taas varmaan johtuu siitä että monet alaikäiset ajaa mitensattuu näillä ja autoilijat eivät voi olettaa että pysähtyykö lautailija vai ei. Pitäisi olla jokin iso kyltti jonka nostaisin ylös että "MINÄ VÄISTÄN! MENE VAIN!"

joten siitä syystä mielummin menen väärin kävelykadulla. (tässä on taas se outo homma, että miksi? no silloin kun olen jalankulkijoiden puolella, niin autoilijat ei kyllä ikinä väistä vaan saan ihan mielellääni odotella risteysalueella häiritsemättä autoilijoita, joka sikäli on outoa että sen auton pitäisi väistää kyllä minua silloin kun nousen aina suojatien kohdalla pois laudan päältä odottelemaan. Siellä olen vähemmän haitaksi autoilijoille.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Potkulaudalla kulkeminen on liian hankalaa mennä liikennesääntöjen mukaan. Kävelykaduilla ei saa ajaa. Mutta silloin jos ajan keskustassa ajotien oikealla reunalla, niin autoiljat eivät ymmärrä että kyllä minä pysähdyn ja väistän. Vaan aina se on sitä samaa että jarruttelen turhaan ja tuntuu että autoilija katsoo siinä vihaisesti kun jäikin minua odottamaan. Kyllä se saa ajaa ensin, mutta ei. Tämä taas varmaan johtuu siitä että monet alaikäiset ajaa mitensattuu näillä ja autoilijat eivät voi olettaa että pysähtyykö lautailija vai ei. Pitäisi olla jokin iso kyltti jonka nostaisin ylös että "MINÄ VÄISTÄN! MENE VAIN!"

joten siitä syystä mielummin menen väärin kävelykadulla. Siellä olen vähemmän haitaksi autoilijoille.
Ei se hankalaa ole. Ongelma on vain muut tienkäyttäjät jotka tosiaan ovat tottuneet odottamaan odottamatonta, eivät osaa vielä suhtautua lautoihin tai eivät tiedä mitä lakeja lautailijan kuuluu noudattaa. Tuli tuossa itse huomattua tuolla keskustan reissulla että oli moni autoilija ja kävelijä ihmeissään kun lautailija pysähtyi siinä missä piti, antoi tietä siinä missä piti (ja meinasinpa saada tästä johtuen yhden fillarin selkään kun jarrutin vähän kovempaa mutten vetänyt mitään äkkijarrutusta tms kun näin jalankulkijoiden kääntyvän suojatielle) ja muutenkin noudatti perus liikennesääntöjä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Psykedeelistä katsottavaa kun kundi vetää lujaa kapeilla metsäpoluilla.

Onkohan nopeusmittarissa meikäläiset vai mailit?

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 885
Yksi ratkaisu tuohon kypäräjuttuun olisi simppeli. Ei pakkoa mutta vakuutusyhtiöille yms oikeus pitäytyä korvauksista jos kypärää ei ole käytetty.
Tämäkin on melkoinen matopurkki.

Ensinnäkin tietysti useimmilla on "fillarin liikennevakuutus" kotivakuutuksessa, ideana korvata vastuuvakuutuksesta toisille aiheutettuja vahinkoja, ja jossain tapauksessa merkitystä voi olla oikeusturvavakuutuksella. Nämähän eivät mitenkään liity kypärän käyttöön, joten niihin ei oikein voi sellaista suojeluohjetta antaa eikä sitä kai tässä ideassa haettukaan.

Toiseksi on olemassa erilaisia vapaa-ajan tapaturmavakuutuksia. Näiden ehdoissa voidaan tietysti määrittää kaikenlaista, ja niitä voi olla eri riskitasolle ja esimerkiksi eri harrastuksia ja lajeja sisältäviä ja poissulkevia. Maksan mielelläni ekstraa, jos ehtojen perusteella ei voida yrittää jälkeenpäin vetäytyä korvausvastuusta vaikkapa valehtelemalla, etten ehkä käyttänyt kypärää. Tämä siinäkin tapauksessa, että kypärän käyttöön jotenkin muuten pakotettaisiin, vaikka ei minua paljon tarvitse pakottaa.

Jos taas yritetään vetäytyä korvausvastuusta esimerkiksi liikennevakuutuksessa sillä perusteella, että syytön osapuoli pyöräili ilman kypärää, niin taas mennään aika paljon pidemmälle kuin kyseenalaiseen. Eihän se ensinnäkään poista vahingon aiheuttajan korvausvastuuta, joten eihän sellaista sopimussuhdetta edes ole, jossa tällaista ehtoa voisi määrittää. Tämä vaatisi muutoksia lainsäädännön tasolla ja eräänlaista lainsuojattomaksi julistamista. Se taas olisi ensinnäkin erittäin syrjivää, julmaa ja perusoikeuksien vastaista, ja voisi lisäksi yllyttää kaikkein hulluimpia kusipäitä tahallaan törmäämään kevyeen liikenteeseen.

Lähinnä soveltuvana esimerkkinä tulee jokin oma työkyvyttömyys-, sairaus- tai vammautumisvakuutus, joka sitten jättäisi maksamatta siksi, että olen pyöräillyt ilman kypärää(väitetysti), vammautunut moottoriurheilukilpailussa tai polttanut (väitetysti) tupakkaa. Ns. "oma vika, mitäs läksit, turhaan maksoit" -ehtoja. Näitä erilaisia rajoittavia ehtoja elämäntapojen tai korvattavan tapahtuman suhteen - vähintäänkin hinnoitteluperusteena sopimuksen tekovaiheessa - näissä jo on. Tällaisia vakuutuksia ei suinkaan läheskään kaikilla ole. Melko pienellä vähemmistöllä suomalaisista niitä on mitenkään kattavasti ns. värisuoraa.

Minulla ei ole kuin kotivakuutukseen liittyvät ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus, jos työhön liittyvät karsitaan listalta. Ei ole myöskään sairaskuluvakuutusta, erillistä henkivakuutusta tai mitään muuta turvaa työkyvyttömyyden varalta kuin normaali eläkejärjestelmän mukainen ja oma varallisuus. Tämä lienee aika yleinen setti suomalaisella. Silloin on vaikea kovin uskottavasti ja legitiimisti kovistella de facto pyöräilykypäräpakkoa vallansiirrolla liikeyrityksille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
Ninebot G30. Jos siis piti olla hyvä, euroille jotain vastinetta, varaosasaatavuutta ja vieläpä siedettävä kulku vajaallakin akulla(viimemainittu on suhteellista ja ilmeisesti Gen 2 -moottorilla parempi).

Toki käyttömatka ei ole "mahdollisimman hyvä" mutta yksi parhaita tavanomaisten ja laadukkaiden lautojen kesken. Jarrut ovat minusta hyvät, mutta siitäkin joku voi olla eri mieltä. Eihän siinä ole kolmea hydraulista levyjarrua. Toisaalta nyt on kysymys 25 km/h nopeusluokasta. Jos näitä jälkimmäisiä painottaa eli hakee sittenkin jotain monsteria, niin valikoima Tampereella tai maailmassa ylipäänsä voi olla kyseenalainen, jos sen pitäisi myös kulkea 25 km/h eikä enempää ilman rumia patentteja.

Edellä mainittu Xiaomi Pro 2 on käsittääkseni laadullisesti vastaava ja muutenkin vertailukelpoinen tuote. Se on kevyempi kantaa, vähän pienemmällä akkukapasiteetilla ja etuvedolla. Lisäksi siinä on pienemmät pyörät.

Molemmista tuotteista on tosiaan ollut markkinoilla eri nopeusvariaatioita. Xiaomilla ainakin 20 ja 25, Ninebotilla 20, 25 ja 30. Myös noita hitaimpia on myyty Suomessa erilaisista viirapäisistä syistä. Ovat kyllä helvetin rampoja vehkeitä ilman aluemuutosta tai ohjelmointia. Ilmeisesti ollut eriä sopivasti tarjolla, joita sitten halutaan lykätä markkinoille joko normaalia halvemmalla tai kalliimmalla markkinointitestinä. :rofl: G30D(20 km/h) lähti verkkokaupasta viime syksynä 620 eurolla, nykyään taitaa suomihinta normaalimallissa vaihdella 800 ja 900 välillä, ainakin kun viimeksi katsoin. G30D kulkee ihan samaan malliin yli 30 km/h kun luulee olevansa Amerikan malli, tai toimii nätisti 25 rajoitettuna jos luulee olevansa euromalli.
Kiitos vastauksista.

Kävin tänään Pirkkalan verkkiksestä hakemassa takuukorjatun max g30 D laudan hintaan 449 €. tohon oli elektroniikka vaihdettu ja löyty outletista.

mistä nään että onko gen1 vai gen2? Linkkaatko hyvän ohjeen millä saan regionin vaihdettua?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 885
Kävin tänään Pirkkalan verkkiksestä hakemassa takuukorjatun max g30 D laudan hintaan 449 €. tohon oli elektroniikka vaihdettu ja löyty outletista.
Loistovalinta ja lyömätön diili.

Kun kävelyvauhti alkaa ärsyttää tai vaikka heti toiminnan kokeilun jälkeen tuon saa muutettua 25 km/h moodiin Xiaoflasherilla alueen vaihdolla(ei siis edellytä varsinaista firmismuutosta). Tämä kannattaa jo senkin takia, että D-mallissa myös tehoa eli mäennousukykyä on rajoitettu. Aluekoodimuutoksella valitettavasti myös valojen logiikka muuttuu(etuvalo pitää tällöin erikseen kytkeä ja ärsyttävä vilkkuva jarruvalo menee päälle) ja muistaakseni vakionopeussäädin on vasta muutoksen jälkeen valittavissa käytettäväksi Ninebotin omasta sovelluksesta.

mistä nään että onko gen1 vai gen2? Linkkaatko hyvän ohjeen millä saan regionin vaihdettua?
Äkkiarvauksena se voisi olla gen1, kuten minulle tuttu samasta myymiöstä viime syksynä ostettu D-mallin yksilö.

Netissä kiertävän tiedon mukaan kutosella alkavat moottorin sarjanumerot ovat gen1 ja ysillä alkavat gen2.

Ohje lyhkäisyydessään on se, että asennetaan Xiaoflasher-sovellus älylaitteeseen, yhdistetään lautaan ja tehdään alueen vaihto. Tätä ennen laudan pitäisi tietääkseni olla aktivoitu, mitä korjattu yksilö lienee. Tämä selviää koeajolla, jos se kulkee normaalia vauhtia eikä kävelyvauhtia ärsyttävästi piipaten.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Älä huoli, spandexit varsinkin menee enimmäkseen aina kiertäen punaisia päin. Ajetaan esim. sitten suojatien yli ja eiku matka jatkuu. Kas ku punaiset valot on vauhdin surma ( ja jarrut kans) :p
Ei kyllä ne pahimmat punaisten ylittäjät löytyivät Alepa pyörien selästä. Eräskin aina tuli perse edellä vastaan kunnes jäin taas valoihin ja sankari veti sivuille tai ympärilleen katsomatta punaisiin neljät viidet valot putkeen.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
104
Jaahas, olikohan liian kuuma päivä E way 600 maxille kun alkoi 400m jälkeen piipittään ja vilkutti S1 erroria ja kerran pari tuli S2 ja kyyti loppui siihen paikkaan. Virta päälle/pois renkkaamalla pääsin fifty/sixty nilkuttamalla kotiin mutta aina 10-30s. jälkeen sama vika. Appi ilmoitti moottorin ylikuumenneen. Auttaakohan pohja auki ja piuhojen irrottelu vai suosiolla Gosselle, juurikin sieltä tulin kun takalokarit vaihdettiin uuteen malliin?
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
25
Loistovalinta ja lyömätön diili.

Kun kävelyvauhti alkaa ärsyttää tai vaikka heti toiminnan kokeilun jälkeen tuon saa muutettua 25 km/h moodiin Xiaoflasherilla alueen vaihdolla(ei siis edellytä varsinaista firmismuutosta). Tämä kannattaa jo senkin takia, että D-mallissa myös tehoa eli mäennousukykyä on rajoitettu. Aluekoodimuutoksella valitettavasti myös valojen logiikka muuttuu(etuvalo pitää tällöin erikseen kytkeä ja ärsyttävä vilkkuva jarruvalo menee päälle) ja muistaakseni vakionopeussäädin on vasta muutoksen jälkeen valittavissa käytettäväksi Ninebotin omasta sovelluksesta.


Äkkiarvauksena se voisi olla gen1, kuten minulle tuttu samasta myymiöstä viime syksynä ostettu D-mallin yksilö.

Netissä kiertävän tiedon mukaan kutosella alkavat moottorin sarjanumerot ovat gen1 ja ysillä alkavat gen2.

Ohje lyhkäisyydessään on se, että asennetaan Xiaoflasher-sovellus älylaitteeseen, yhdistetään lautaan ja tehdään alueen vaihto. Tätä ennen laudan pitäisi tietääkseni olla aktivoitu, mitä korjattu yksilö lienee. Tämä selviää koeajolla, jos se kulkee normaalia vauhtia eikä kävelyvauhtia ärsyttävästi piipaten.
Kiitos.

Oli kyllä hyvä tuuri kun sattui olemaan kyseinen malli noin halvalla. Aika monessa paikassa oli toi pro2 ja g30 loppunu nii hyvä että löyty g30. :)

Käytiin eilen vuokravehkeillä ajelemassa Tamperetta ympäri ja niissä tuntui että veto on parempi ku tässä vehkeessä. Ilmeisesti selittää tuo rajoitus johon viittasit.

Aktivoin laudan ja kulkee tosiaan normaalisti eikä pidä enää piippaus ääniä. Vakkaria ei saa kytkettyä vielä omasta sovelluksesta. Onko sähköpotkulautailuun olemassa muita sovelluksia oman sovelluksen rinnalle?

Tarkistin sarjanumeron ja alkaa tosiaan kutosella eli on gen1.

Edit: Tampereen TIER- laudoissa oli hyvänä lisänä puhelimelle langaton lataus.

Edit: Xiaoflasherilla regionin vaihto meni nätisti sisään ja nyt cruise modekin näkyy ! :)
 
Viimeksi muokattu:

SumpsaHV

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
27
Tulipa tänään testattua oman fättiksen akun varauksen kesto. Ajelin ihan testimielessä luukuttamalla kokoajan. Kaupungilla jatkuvasti täyskaasulähtöjä ja lähiöissä ja kokoojakaduilla talla pohjassa. Suurin rasitus ja USB:n kautta kontrollerissa Sport-asetus ja Ampeereja nostettu.

a) Alkuvaraus näytön mukaan 70.6V (20Ah akku, ainakin sellaisena ostettu / tiedä sitten mitä Kiinalaiset oikeasti on sinne laittaneet. Ei ole huvittanut avata toimivaa akkua.)
b) Matkaa meni noin 41km jonka jälkeen akku yht'äkkiä "sakkasi" eli ilman mitään varoitusta virrat tippui kesken täyskaasutuksen 52,3V:sta sekunnissa lukemaan 35,7V ja meno loppui siihen totaalisesti. Virrat lähti myös näytöstä, eli aika tyhjäksi meni Lion-akku (tai todennäköisesti kontrolleri napsaisi virrat poikki eli akkusuoja päälle). Onneksi olin arvellut että alkaa olla loppu niin sattui loppumaan mäen päällä josta sitten rullasin kotiin ja autotalliin. Ei tarvinnut kertaakaan polkaista vauhtia, kävi tosi hyvä munkki.
c) GPS:n (Android App) mukaan keskinopeus 42,3kmh, max. 76,2kmh (mittarissa taisi olla lukema 82kmh). Tuosta 41km matkasta noin 1/3 kaupungilla hidastellen terassien vierillä ja muuten vellovassa väkitungoksessa ja 2/3 täysillä luukuttaen ympäriämpäri kaupunkia enemmän tai vähemmän isommilla väylillä. Aina jokapaikassa koko reissun ajan täyskaasutus ja kunnolla jarrua seuraaviin valoihin tai esteeseen tai kun vapaa slotti sulkeutuu, tai sitten jarrua jos/kun alkaa tulla liikenne perä edellä vastaan eli ei mitään himmailua tai sähkön talteenottoa tms. järkevää toimintaa. Testimielellä kun olin liikkeellä.

Havaintoja:
1) Mielenkiintoista että ihan loppuun asti viimeiseen Ampeerin tiristykseen täydet tehot. Ei kertaakaan hidastellut tai yskinyt. Erinomainen kontrolleri.
2) Harmi ettei ole näköjään kuitenkaan ns. varatankkia, eli voi tulla pitkä työntömatka jos ei seuraa Voltteja ja tiedä rajoja. Täytynee hieman vielä säätää kontrollerin parametreja.
3) Heti kun virta katkesi kokeilin kädellä moottorin, akun ja akselien lämpötilat. Hieman lämpimät mutta ei voi sanoa että olisi kunnolla lämmenneet. Ns. käden lämpöiset ja ilma oli kuitenkin se about +30C eli jäähdytys toimii hyvin ja akselit on vielä hyvässä rasvassa kun ei kitka kuumenna.
4) Mikä on aikaisemminkin todettu, laite kiihtyy todella reippaasti. Jos ei autot lähde oikein kunnolla luukuttamaan valoista niin tää näyttää heti perävaloa jonoille. Mutta, se näkyy kyllä kulutuksessa, ja oma valinta kun olen säätänyt controllerin antamaan enemmän ja ottanut typerät EU-rajoittimet pois (näissä paremmissa fättisten kontrollereissa siis täytyy itse kontrolleria säätää tietokoneella/USB eikä kuten halpiksissa joku valkoinen johto irti tms.)
5) Rullaus kotiin oli helppo eli ilmeisesti mikään sähkön talteenotto ei ole päällä. Puolessa välissä rullausta laitoin virrat takaisin päälle koska halusin tietää että onko akku palautunut tai rullaus ladannut aavistuksen virtaa niin ei mitään. Täysin mykkä. Eli turvaraja tuli päälle eikä akusto rullauksessa laantunut kun virrat pois päältä.
6) Eturengas hieman ravistaa kun mennään suoralla ja uudella asfaltilla 70+ nopeutta. Pientä epätasapainoa vanteessa tai renkaassa joka tulee esiin kovemmissa nopeuksissa. Joskus jos haluaa/joutuu vaihtamaan renkaan niin täytynee tasapainotuttaa se jossain.

Miten muilla? Oletteko kokeilleet omilla fättiksillä sen rajoja? Paljonko oikeasti menee matkaa? Miten tippuu tehot matka edetessä? Onko ideoita mitä muuta teknistä voisi vielä testata?
 
Liittynyt
25.05.2019
Viestejä
48
Morjensta vaan tasapuolisesti kaikille palstalaisille. Uusi jäsen kirjoittelee ja heti on kiperä kysymys joka esittää.

Ostin eilen Kontio Kruiser 2.0 long range mallin. Ensi töikseni ihmettelin sitä, että itse laite kulki aika tasaisesti 45kmh, vaikka kuvittelin sen E olevan 25kmh. Kontiossa on semmoinen punainen säädin, jossa on kolme eri asetusta nopeuksille. Pelkästään 1 asetuksella lauta otti 30kmh. Jouduin harmikseni tänään palauttamaan sen, koska äänitorvi ei toiminut alkuunsa, eikä akku latautunut edes 8 tunnin latauksen jälkeen täyteen. (laitteessa on 2 kpl 1.2 akkuja kiinni) liikkeessä se vaihdettiin tänään uuteen, jossa akku näyttää ainakin kestävän huomattavasti paremmin, lisäksi myös töötti käyttäytyy normaalisti. Ongelmana on oikeastaan se, että uusi laite tuntuu huomattavasti "laiskemmalta" kuin eilinen kontioni. Onkohan mahdollista, että eilisessä mallissa ei ollut lainkaan rajoitinta ja jos oli, niin onko se näissä tämän vuoden malleissa omatoimisesti ohitettava? Vääntö ja kulkupuoli oli eilisessä aivan toista maata.
En tiiä Kontiosta mutta omassa Egossa on tuon punaisen napin lisäksi siellä kontrollerin viereessä kytkin jossa asennot 1, 2 ja 3.
kurkkaahan jos siinäkin olisi.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 186
Ei kyllä ne pahimmat punaisten ylittäjät löytyivät Alepa pyörien selästä. Eräskin aina tuli perse edellä vastaan kunnes jäin taas valoihin ja sankari veti sivuille tai ympärilleen katsomatta punaisiin neljät viidet valot putkeen.
Kyllä luonto korjaa tälläset sankarit ajallaan evoluution tieltä :lol:
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
3
En tiiä Kontiosta mutta omassa Egossa on tuon punaisen napin lisäksi siellä kontrollerin viereessä kytkin jossa asennot 1, 2 ja 3.
kurkkaahan jos siinäkin olisi.

Joo, tässä on tuo sama 1 2 ja kolme.1 asetuksella alle 10kmh ja kolmosella about 30kmh max. Kummiskin eilisellä samalla Kontio kruiser 2.0 long rangella 1 asetuksella 30kmh ja 3 asetuksella +45kmh. Epäilen ettei siinä ollut rajoitinta tai sitten se oli ohitettu. Saman haluaisin tälle uudelle kontiolle mikä tosiaan on sama pyörä.
 
Liittynyt
25.05.2019
Viestejä
48
Joo, tässä on tuo sama 1 2 ja kolme.1 asetuksella alle 10kmh ja kolmosella about 30kmh max. Kummiskin eilisellä samalla Kontio kruiser 2.0 long rangella 1 asetuksella 30kmh ja 3 asetuksella +45kmh. Epäilen ettei siinä ollut rajoitinta tai sitten se oli ohitettu. Saman haluaisin tälle uudelle kontiolle mikä tosiaan on sama pyörä.
Ok. Tosiaan monissa rajoitinjohto on valkoinen joka tekee lenkin ja palaa kontrollerille, jos joku sellainen löytyy niin irti vaan ja testiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 885
Käytiin eilen vuokravehkeillä ajelemassa Tamperetta ympäri ja niissä tuntui että veto on parempi ku tässä vehkeessä. Ilmeisesti selittää tuo rajoitus johon viittasit.
Ei ole tullut ajettua vastaavaa vuokrakonetta. Voi olla että niissä on - ja oletan että on - vähän enemmän syöttöä kuin Euroopan tai Amerikan Maxissa vakiona. Tuskin Maxilla pääsisi kunnolla eteenpäin kahden aikuisen kuormalla, ja onhan vuokraamon laudoissa omamassaakin enemmän. Kuluttajamallia kuitenkin pystyy kohtuullisesti kantamaan ja taitettuna vetämään vaikka ei ole Hulk. Jonkun mielestä voi kuulostaa lapselliselta, että 20 kg alkaa olla raja melko mukavaan käsiteltävyyteen, mutta kysymyshän ei ole siitä jaksaako laitteen nostaa vaan kulkeeko se mukana kuin mikä tahansa laukku.

D-mallissa on muuten etuna muihin variaatioihin kunnon takavalo, mahdollisesti parempi takalokasuoja ja kunnollinen soittokello vakiona.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 885
Kiitti vinkistä Katsoinkin että sillä ei ole ip luokitusta.. Voi olla että märällä ajo jää aika vähäiseksi. Onkohan noihin poliisit puuttunu jos ajaa vähän ylinopeutta?
Ei edes niinkään se, että ajaa ylinopeutta vaan se, että ajaa vehkeellä jolla pääsee moottorivoimin liian kovaa. Tokihan alamäkeen saa niin potkulaudalla kuin sähköpolkupyörällä rullata niin kovaa kuin uskaltaa, sikäli kun se on sopiva tilannenopeus.

Ylinopeudella tasaisella tietenkin pääsee helpommin selvittämään laittoman moottoripyöränsä kuntoa viranomaisten kanssa ja hyvä niin.

Potkulaudalla kulkeminen on liian hankalaa mennä liikennesääntöjen mukaan.
Samoilla liikennesäännöillä sähköpotkulaudalla mennään kuin polkupyörällä. Ei ole vaikeaa, paljon helpompaa kuin ajorataan sidotuilla moottoriajoneuvoilla.

Toki siinä tietty alkukankeus on esimerkiksi minulle, joka olen ajanut polkupyörällä viimeksi lapsena. Se on kuitenkin yksilön eikä systeemin ominaisuus.
Kävelykaduilla ei saa ajaa.
Mistä moinen käsitys? Kyllä kävelykadulla saa polkupyöräillä.

Reilu viikko sitten joku "kävelytiestä" puhuva käyttäjä oli päättänyt, että hän saa polkupyöräillä(ajaa 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla) missä haluaa ja siinä ei laki tai järkipuhe paljon paina. Hän kun halusi. Oma ajoneuvokin saisi luonnollisesti kulkea vähän kovempaa kuin 25 km/h, koska pitäähän sitä. Hän oli ja on tietysti väärässä. Jalkakäytävällä ei pääsääntöisesti saa pyöräillä. Lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä. Polkupyörän tai siihen rinnastuvan saa toki pysäköidä jalkakäytävälle, jos tästä ei ole häiriötä. Ei siis poikittain keskelle kapeaa väylää.
Mutta silloin jos ajan keskustassa ajotien oikealla reunalla, niin autoiljat eivät ymmärrä että kyllä minä pysähdyn ja väistän.
Jos pyöräilet ajokaistalla, noudatat samoja liikennesääntöjä kuin moottoriajoneuvotkin(tietyin poikkeuksin kuten nykyään saa valitettavasti ajaa yksisuuntaista vastakarvaan). Melko vähissä "keskustoissa" ovat paikat, joissa normaalisti on lainkaan sallittua näillä ajaa ajoradan puolella. Jos talvipyöräilee tai -lautailee, on toki usein pakko eli sallittua.
Vaan aina se on sitä samaa että jarruttelen turhaan ja tuntuu että autoilija katsoo siinä vihaisesti kun jäikin minua odottamaan. Kyllä se saa ajaa ensin, mutta ei.
Millaista tilannetta nyt kuvailet? Ei ajoradalla kulkevien ajoneuvojen välillä ole "pienempi väistää" -sääntöä.

Kyllä minäkin katsoisin vihaisesti jos joku päättäisi polkupyöräillä ajoradalla tuntematta perustavanlaatuisinta oikeanpuoleisen liikenteen sääntöä tai tuntematta liikennemerkkejä.

Tarkoitatko vanhanaikaista polkupyöräilijän risteyksen ylittämiskäännöstä vasempaan? Tuskin tarkoitat, koska en usko että tässä meinattiin moottoriajoneuvojen pysähtyvän odottamaan vastaantulijaa ennen kuin edes tajuavat kääntymisaikomusta. Polkupyörällä saa myös ryhmittyä muiden ajoneuvojen tapaan. Se on selkeyden kannalta jopa suositeltavaa, jos suinkin mahdollista tilanteessa, jossa joutuu pyöräilemään eli saa pyöräillä ajokaistaa käyttäen.
Tämä taas varmaan johtuu siitä että monet alaikäiset ajaa mitensattuu näillä ja autoilijat eivät voi olettaa että pysähtyykö lautailija vai ei. Pitäisi olla jokin iso kyltti jonka nostaisin ylös että "MINÄ VÄISTÄN! MENE VAIN!"
Turhaan kohteliaana liikenteessä ajovuorostaan luopumaan alkavat avuliaat aatut vaikeuttavat liikennettä ikävällä tavalla.
joten siitä syystä mielummin menen väärin kävelykadulla.
Kävelykadulla saa pyöräillä. Niitä on tosin melko vähän eivätkä ne muodosta mitään reittiä.

Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä. Ei kyllä tarvitsekaan, sillä normaalisti pyörätietä ja tarpeen mukaan ajokaistaa käyttäen pääsee hyvin eteenpäin.

Kannattaa myös huomata, että pyörätien puuttuessa linja-autokaistaa saa(ja kuuluu) pyöräillä, jos se on oikeanpuolimmainen kaista eikä ole tarvetta ryhmittyä muulle kaistalle. Monelle on myös epäselvää, että linja-autokaistaa saa ja kuuluu ajaa myös mopolla, jos se on oikeanpuolimmainen kaista eikä ole syytä ryhmittyä muulle kaistalle. Tämä koskee vain mopoa - ei mautoja, mönkijöitä sun muita traktoreita.
(tässä on taas se outo homma, että miksi? no silloin kun olen jalankulkijoiden puolella, niin autoilijat ei kyllä ikinä väistä vaan saan ihan mielellääni odotella risteysalueella häiritsemättä autoilijoita, joka sikäli on outoa että sen auton pitäisi väistää kyllä minua silloin kun nousen aina suojatien kohdalla pois laudan päältä odottelemaan. Siellä olen vähemmän haitaksi autoilijoille.
Mitä tämä tarkoittaa? Sen verran käsitän, että kokemuksesi mukaan suojatielle tulossa olevalle jalankulkijalle annetaan huonosti tietä. Toki siinä on suomalaisessa liikennekulttuurissa parantamisen varaa. Omalta osaltaan etenemistä voi edesauttaa sillä, että ottaa katsekontaktia moottoriliikenteen kuljettajiin ja kulkee määrätietoisesti, vaikka ei tietenkään varomattomasti hyppää jonkun väärin ajavan nokkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Ratkaisu tuohon ongelmaan olisi ajaa 15 km/h tai alle tasaisesti. Eikä kiihdyttää sen enempää. Liekkö tuommoisen vehkeen nopea kiihtyvyys/nopea pysähtyminen säikäyttää autoilijoita normaaleissa väistämisvelvoittamiseen liittyvissä tilanteissa.
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
462
Kiitos vastauksista.

Kävin tänään Pirkkalan verkkiksestä hakemassa takuukorjatun max g30 D laudan hintaan 449 €. tohon oli elektroniikka vaihdettu ja löyty outletista.

mistä nään että onko gen1 vai gen2? Linkkaatko hyvän ohjeen millä saan regionin vaihdettua?
Renkaassa QR -koodin alla olevasta sarjanumerosta. Jos se alkaa kutosella, se on 1st gen ja ysillä alkaa 2nd gen.
 
Liittynyt
24.03.2017
Viestejä
134
Onkos kukaan tilannut Eucsalesta mitään kulkineita? Esim zero 10 hinta vaikuttaisi vähintäänkin houkuttelevalta.. Laitoin varovaista sähköpostitiedustelua liikenteeseen jo asian tiimoilta. Katsotaan mitä vastailevat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Onkos kukaan tilannut Eucsalesta mitään kulkineita? Esim zero 10 hinta vaikuttaisi vähintäänkin houkuttelevalta.. Laitoin varovaista sähköpostitiedustelua liikenteeseen jo asian tiimoilta. Katsotaan mitä vastailevat.
Vaikuttaa ihan perus jälleenmyyjältä vaan. Zero 10X hinta 1650€ samalle mallille minkä sain ite n. 1200€, erona oikeastaan vaan logot. Totahan harrastetaan paljon et ostetaan vehkeet kiinasta suoraan tehtaalta, sovitaan et mitkä logot laitetaan ja myydään eri brändin alla. Zero 10X on ainakin olemassa myös Apollo Ghost nimellä ja kiinasta sen saman vehkeen löytää nimellä VDM-10.

Varastoa ei tosin taida kellään olla, suoraan tehtaaltakin sanoivat et 45 päivää et lähtee edes liikkeelle.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
6
Vaikuttaa ihan perus jälleenmyyjältä vaan. Zero 10X hinta 1650€ samalle mallille minkä sain ite n. 1200€, erona oikeastaan vaan logot. Totahan harrastetaan paljon et ostetaan vehkeet kiinasta suoraan tehtaalta, sovitaan et mitkä logot laitetaan ja myydään eri brändin alla. Zero 10X on ainakin olemassa myös Apollo Ghost nimellä ja kiinasta sen saman vehkeen löytää nimellä VDM-10.

Varastoa ei tosin taida kellään olla, suoraan tehtaaltakin sanoivat et 45 päivää et lähtee edes liikkeelle.
e-wheels. Siellä näkyy olevan zero 10x varastossa.. 1419,-
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
e-wheels. Siellä näkyy olevan zero 10x varastossa.. 1419,-
Jos meinaat sitä norjalaista sivua niin toi hinta on sille karvalakkimallille missä on kiinalaiset kennot. 60v 21Ah onkin sit jo 2200€ et semmottii. Toki ois varmaan pitäny eritellä et millä akulla, mut ei tota halvaks voi oikeen sanoa. Tota kiinakennoilla olevaa mallia saa suoraan kiinasta varastosta silleen et lähettävät heti.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
No nyt on oma lauta vihdoin alla. Xiaomi Mi Pro2.
Pieni kieppi heitetty ja toimivaksi todettu. Nyt se virallinen "isi osti taas uuden lelun" -hetki kun sitä ei räplätä ja sit kun vaimolla savu sieraimista laantuu niin sit lähdetään ilmanpaineet laittamaan kohdilleen. Mahtaisikohan oletuspaineilla uskaltaa 4km huoltsikalle vai pitääkö erikseen kärrätä autolla sinne ensin.
Kummasti tuolla pienellä lenkillä huomasi mitä se 5km/h extraa tekee kun ei tahtonut uskaltaa täysiä päästellä. Kaverin Essentialia aiemmin kokeilleena se 20km/h ei ollut vielä paha.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
6
Jos meinaat sitä norjalaista sivua niin toi hinta on sille karvalakkimallille missä on kiinalaiset kennot. 60v 21Ah onkin sit jo 2200€ et semmottii. Toki ois varmaan pitäny eritellä et millä akulla, mut ei tota halvaks voi oikeen sanoa. Tota kiinakennoilla olevaa mallia saa suoraan kiinasta varastosta silleen et lähettävät heti.
Niinpä näkyi olevan..
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
No nyt on oma lauta vihdoin alla. Xiaomi Mi Pro2.
Pieni kieppi heitetty ja toimivaksi todettu. Nyt se virallinen "isi osti taas uuden lelun" -hetki kun sitä ei räplätä ja sit kun vaimolla savu sieraimista laantuu niin sit lähdetään ilmanpaineet laittamaan kohdilleen. Mahtaisikohan oletuspaineilla uskaltaa 4km huoltsikalle vai pitääkö erikseen kärrätä autolla sinne ensin.
Kummasti tuolla pienellä lenkillä huomasi mitä se 5km/h extraa tekee kun ei tahtonut uskaltaa täysiä päästellä. Kaverin Essentialia aiemmin kokeilleena se 20km/h ei ollut vielä paha.
Tuo on niin tottumiskysymus. Vedin testinä sen 50kmh omalla pienen pätkän aiemmin ja yhtäkkiä tuo 25kmh tuntui tooodella hitaalta sen lenkin ajan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 027
Tuo on niin tottumiskysymus. Vedin testinä sen 50kmh omalla pienen pätkän aiemmin ja yhtäkkiä tuo 25kmh tuntui tooodella hitaalta sen lenkin ajan.
Toki riippuu myös ympäristöstä. 25km/h on jossain vilkkaassa keskustassa aika kova vauhti mutta jos pitää 5km vetää maantien reunaa tai jotain leveää kevyenliikenteenväylää niin alkaa tuntumaan ettei kulje mihinkään.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Toki riippuu myös ympäristöstä. 25km/h on jossain vilkkaassa keskustassa aika kova vauhti mutta jos pitää 5km vetää maantien reunaa tai jotain leveää kevyenliikenteenväylää niin alkaa tuntumaan ettei kulje mihinkään.
Juu puhun 20km matkasta leveitä tyhjiä pyöräteitä pääosin ilman näköesteitä.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Nälkä kasvaa syödessä. Rupee jo zero 10 tuntuun tavalliselta. Katsellut taas pari tuntia noita kunnon vehkeitä mut kaikki painaa yli 30kg. Tarttis jotenkin keksiä miten tollaisen painon sais kannettua päivittäin pari kerrosta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Nyt on eka kunnon reissu ajeltu vehkeellä. Vähän reilu 20km saatiin mittariin ennen kuin akku hyytyi. Tämä itku auki päästellessä kunnes viimeiset 15% akusta vedettiin keskimmäisellä modella.
Matkaa kotiin oli siinä vaiheessa vielä 6km jotka meni osaksi laitetta kantaessa (treeni tuli sivussa), osittain taluttaen ja sopivan loivissa alamäissä potlutellen perinteiseen tyyliin. Pari puolen kilometrin pätkää sai päästellä moottorin kanssa kun oli sen verran jaksanut kerätä lisävoimia, mutta ne olivat alamäkeen/tasaisella.
Tämä siis 80kg käyttäjällä ja akun oletustasolla, mikä se nyt oli, jossain 80% luokkaa suoraan paketista.

Vehje latinkiin ja huomenissa kokeilemaan jos tuon duunimatkan 25km yhteensä kestäisi akku. Onneksi vielä on loma aluillaan eli tosissaan ei tarvii työmatkaa vielä ajella.
Mitä kirjoituksia lukenut näistä niin akku ilmeisesti löytää optimikapasiteettinsa vasta parin lataussyklin jälkeen.

Hauska huomata nuo matkalta oli että alkumatkasta kulman takaa eteen kääntyi naisihminen polkupyörällään. Melkein viisi kilometriä nolosti tuijotin takaloosteria välillä melkein tuntumalla päästen ja välillä taas parikymmentä metriä jälkeen jääden. Ihan lievä pitkähkö ylänousu vihdoin taltutti polkijan ja pääsin yllättämään takaapäin. Juttusille käytiin ja siinä se meni mukavasti pari seuraavaa kilometriä ennen kuin suunnat muuttuivat. Summa summarum, aika lailla peruspyöräilyvauhti tuo 25km/h mitä tuo lauta kulkee, olettaen että sopivia ylämäkiä tulee välillä vastaan, sillä tasaisella ei näytä vaativan ihan hirveän kovaa polkemista vaihdepyörällä että lauta jää jälkeen.

Tuo on niin tottumiskysymus. Vedin testinä sen 50kmh omalla pienen pätkän aiemmin ja yhtäkkiä tuo 25kmh tuntui tooodella hitaalta sen lenkin ajan.
Aika nopeasti tuohon tosiaan tottui. Olisi jo kovempaakin päästellyt loppumatkasta ihan mielellään.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Nälkä kasvaa syödessä. Rupee jo zero 10 tuntuun tavalliselta. Katsellut taas pari tuntia noita kunnon vehkeitä mut kaikki painaa yli 30kg. Tarttis jotenkin keksiä miten tollaisen painon sais kannettua päivittäin pari kerrosta.
Ei vissiin hissiä ollut? Täytyy sanoa et kyllä tuo Mi Pro2:n 18kg alkoi kanssa tuntumaan kyynärvarressa kun sitä joutui tovin kantelemaan. 100-200m välein sai jo kättä vaihtaa, mutta kai se oli ihan reilua että kun lauta kantoi ukkoa niin ukko myös kantoi lautaa.
Ihan näin vapaapäivänä kiva otevoiman ylläpitotreeni tuohon sivuun.
30kg voi kyllä mennä jo kipurajoilla jos tulee useampia lenkkejä päivässä heitettyä.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Aika nopeasti tuohon tosiaan tottui. Olisi jo kovempaakin päästellyt loppumatkasta ihan mielellään.
Voin kans kokemuksesta sanoa kun ensimmäisiä kertoja joskus 3 vuotta sitten ajeli niin hirvitti toi 25km/h. Tänä päivänä kun ajelee täällä maalla sellaista 40km/h keskinopeutta ja siitä pudottaa vauhdin 25km/h niin tuntuu melkein siltä että tästä vauhdista voisi jo melkein hypätä pois :) Niin se vauhtisokeus vaan kasvaa tehojen myötä.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Ei vissiin hissiä ollut? Täytyy sanoa et kyllä tuo Mi Pro2:n 18kg alkoi kanssa tuntumaan kyynärvarressa kun sitä joutui tovin kantelemaan. 100-200m välein sai jo kättä vaihtaa, mutta kai se oli ihan reilua että kun lauta kantoi ukkoa niin ukko myös kantoi lautaa.
Ihan näin vapaapäivänä kiva otevoiman ylläpitotreeni tuohon sivuun.
30kg voi kyllä mennä jo kipurajoilla jos tulee useampia lenkkejä päivässä heitettyä.
Ihan pakko kysyä miksi kannoit? Eikö ihan taluttamalla olisi pärjännyt. Nimimerkillä parikertaa akku loppunut 3km päähän kotiovelta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Minkäs verran kilometrejä on tullut mittariin?

Omalla laudalla lykkinyt menemään 1 vuoden ja 4 kuukautta ja mittarissa 2881.

3K tulee nopeasti täyteen jos sää jatkuu lämpimänä ja sateettomana.

Screenshot_20210708-203314.jpg
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Ihan pakko kysyä miksi kannoit? Eikö ihan taluttamalla olisi pärjännyt. Nimimerkillä parikertaa akku loppunut 3km päähän kotiovelta.
Taluttamalla menikin suurin osa matkasta sen jälkeen kun akku sanoi Kaputt!, mutta ihan treenimielessä tuli kokeiltua vehkeen kantoa. Tiedä sitten onko vastaantulijoiden mielestä typerämmän näköistä kantaa 20kg kahvakuulaa kädessä kuin saman painoista potkulautaa. :D

Hetken jo ajattelin vehjettä tilatessa että näinköhän jää kuntoilut kokonaan ohjelmasta pois kun tämän saan, mutta kyllä tuolla mukavasti pyrähtää kylälle kuntoparkkiin paremmille dippi- ja leuanvetotelineille mitä kotoa löytyy, eli sen myötä varmaan jopa tulee aktivoiduttua paremmin.
Polvi ei tahdo pyöräilyä kestää enemmän kuin maksimissaan kaksi työmatkaa per viikko, eli tavallaan tuo tuli pyörän korvaajaksi. Juoksulenkit voi kyllä jäädä vähemmälle, mutta ne on vissiin yritettävä ajoittaa laudan latauksen kohdille.

Vähän jäi kaivelemaan tuo ettei pyörää saanut kiinni. Pitänee harkita tuon laitteen firmiksen vaihtoa vähän pontevampaan ihan vain siksi että saa pyöräilijöitä kiritettyä, vaikka muuten ei tulisikaan lisävauhtia käytettyä useinkaan. Tai sehän riippuu täysin kantamasta. Vauhti on se millä akku kestää työmatkan molempiin suuntiin. Näillä puheilla varmaan jotakin tuon 25-30km/h:n väliltä.

Saa vain nähdä miten poliisi tykkää tuosta vehkeestä. Meillä ei täällä syrjäkylillä ihan hirveästi niitä pyöri mutta tälläkin lenkillä näin todennäköisesti saman auton koneen kertaan. Kyllä niitä jossakin välissä alkaa nuo laudat kiinnostaamaan. Jahka ajokokemusta kertyy niin varmaan tulee kokeiltua tuota täälläkin puhuttua settiä jossa jarrua pohjassa pitämällä saa "rallivaihteen" silmään konetta käynnistäessä ja sitten normaalit nopeudet tavallisesti käynnistämällä. Tosin varmaan poliisikin saa vihiä tuosta ennen pitkää.
Mutta ei kai se firmiksen tuunaus luvatonta ole kun vain vauhti pysyy sallittuna.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Nälkä kasvaa syödessä. Rupee jo zero 10 tuntuun tavalliselta. Katsellut taas pari tuntia noita kunnon vehkeitä mut kaikki painaa yli 30kg. Tarttis jotenkin keksiä miten tollaisen painon sais kannettua päivittäin pari kerrosta.
Kyllä tuo 30kg menis painon puolesta vielä neljänteen ihan hyvin mutta prkl kun otevoima ja muoto on se ongelma. Kroppa ei vingu, jalat ei vingu eikä keuhkot puhku neljänteen kiivetessä tuon 24kg laudan kanssa (tosin eilen oli kyllä prkl pientä puuskutusta havaittavissa kun kerralla ylös meni lauta, 10kg koiranruokaa, ruokakassi ja reppu täynnä läppäreitä ja juotavaa :D ) mutta tuo Zero hakkaa aika nätisti jalkaan tuolla sen kantamisen kannalta inhottavasti sijoitetulla seisontatuellaan/sen kiinnityksen terävällä reunalla. Toinen juttu on myös tuo otevoima. Zerolla ei ongelmaa mutta esim tuo Minimotors joka oli melkein yhtä painava oli eri syystä vittumainen kantaa. Ei hinkannut jalkaa tms mutta pystytanko oli pyöreä ja sen verran ohut että tuntui kyllä kantaessa varsin epämukavalta.

Eli periaatteessa jos jaksat kohtuu ok kantaa tuon Zeron niin en näe järkevällä kantokeinolla olevaa lautaa mitenkään ongelmana kantaa. Kantohihna, sopiva kahva tms jolla sen saa nostettua järkevästi ettei hakkaa kintuille ja saa hyvän otteen.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Kyllä tuo 30kg menis painon puolesta vielä neljänteen ihan hyvin mutta prkl kun otevoima ja muoto on se ongelma. Kroppa ei vingu, jalat ei vingu eikä keuhkot puhku neljänteen kiivetessä tuon 24kg laudan kanssa (tosin eilen oli kyllä prkl pientä puuskutusta havaittavissa kun kerralla ylös meni lauta, 10kg koiranruokaa, ruokakassi ja reppu täynnä läppäreitä ja juotavaa :D ) mutta tuo Zero hakkaa aika nätisti jalkaan tuolla sen kantamisen kannalta inhottavasti sijoitetulla seisontatuellaan/sen kiinnityksen terävällä reunalla. Toinen juttu on myös tuo otevoima. Zerolla ei ongelmaa mutta esim tuo Minimotors joka oli melkein yhtä painava oli eri syystä vittumainen kantaa. Ei hinkannut jalkaa tms mutta pystytanko oli pyöreä ja sen verran ohut että tuntui kyllä kantaessa varsin epämukavalta.

Eli periaatteessa jos jaksat kohtuu ok kantaa tuon Zeron niin en näe järkevällä kantokeinolla olevaa lautaa mitenkään ongelmana kantaa. Kantohihna, sopiva kahva tms jolla sen saa nostettua järkevästi ettei hakkaa kintuille ja saa hyvän otteen.
Jotain kantohihnaa ajattelin et saa olkapäälle niin ei tartte otevoimaa niin paljoa. Mutta kai se on maltettava odottaa ensi kevääseen. Ajokausi kuitenkin jo puolivälissä ja koko talvi sit aikaa tutkia ja pähkäillä ensi vuodelle parempaa kulkinetta. Mutta melkein kyllä haluan kriteereiksi säädettävät jousitukset eteen ja taakse. Sitten hydrauliset jarrut eteen ja taakse. Teho menee sit jo väkisinkin laittoman puolelle. Laillisista ei noita oikein löydy.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Jotain kantohihnaa ajattelin et saa olkapäälle niin ei tartte otevoimaa niin paljoa. Mutta kai se on maltettava odottaa ensi kevääseen. Ajokausi kuitenkin jo puolivälissä ja koko talvi sit aikaa tutkia ja pähkäillä ensi vuodelle parempaa kulkinetta. Mutta melkein kyllä haluan kriteereiksi säädettävät jousitukset eteen ja taakse. Sitten hydrauliset jarrut eteen ja taakse. Teho menee sit jo väkisinkin laittoman puolelle. Laillisista ei noita oikein löydy.
Itse mietin että kun kortti tulee takaisin niin autoon ensin vähän tavaraa (ST kaipaa prkl Mountunen putkistoa ja veronpalautukset juuuri sopivasti holleilla) ja sitten miettii jarruja ja tuota etupään jousitusta ja saisiko siihen rakenneltua jotain.

EDIT: Niin ja tietenkin vedenpitävyys kuntoon niin kehtaa ajella sateellakin rauhallisin mielin.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Pitihän se lähteä kokeilemaan. Tämän ohjeen mukaan menin: ja tämähän oli se ilmainen. En tiedä miten eroaa siitä maksullisesta josta on vähän puhuttu, mutta tällä päästiin heti 27km/h:hon. Ei merkittävä parannus entiseen 25km/h maksimiin mutta videon kuvaus kertoo että maksiminopeus suhteessa akun lataukseen. Itsellä oli tässä vaiheessa 40% akkua. Katsotaan aamulla meneekö täydellä akulla kovempaa, kuten lupaus oli.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
36
Pitihän se lähteä kokeilemaan. Tämän ohjeen mukaan menin: ja tämähän oli se ilmainen. En tiedä miten eroaa siitä maksullisesta josta on vähän puhuttu, mutta tällä päästiin heti 27km/h:hon. Ei merkittävä parannus entiseen 25km/h maksimiin mutta videon kuvaus kertoo että maksiminopeus suhteessa akun lataukseen. Itsellä oli tässä vaiheessa 40% akkua. Katsotaan aamulla meneekö täydellä akulla kovempaa, kuten lupaus oli.
40% on melkein tyhjä akku. Aamulla täydellä akulla menee sen 32-33kmh
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 291
Viestejä
4 333 695
Jäsenet
72 161
Uusin jäsen
elis.rissanen

Hinta.fi

Ylös Bottom