Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Ajanut nyt 5v viritetyllä sähköpyörällä mikä avustaa sinne 35km/h asti, 30km/h jälkeen 250w moottori ei ihmeitä tee mutta jotain silti.
Kai sitä voi autoakin ajaa kännissä useita vuosia ilman ongelmia. Ongelmia voi tulla sitten kun joutuu onnettomuuteen tai ajaa jonkun päälle ja ruvetaan ihmettelemään kenen vakuutuksesta vahingot maksetaan. Voi olla että mitään ei koskaan tapahdu, mutta voi olla että tapahtuu. Hyvä kuitenkin tiedostaa riskit.
 
Kai sitä voi autoakin ajaa kännissä useita vuosia ilman ongelmia. Ongelmia voi tulla sitten kun joutuu onnettomuuteen tai ajaa jonkun päälle ja ruvetaan ihmettelemään kenen vakuutuksesta vahingot maksetaan. Voi olla että mitään ei koskaan tapahdu, mutta voi olla että tapahtuu. Hyvä kuitenkin tiedostaa riskit.

Kännissä autolla ja viritetty sähköpyörä:D

Melkein sama asia:facepalm:
 
Parempi ehkä verrata 2t kevareihin mistä 90% on poistettu kuristukset ja varmasti on onnettomuuksia sattunu laittomilla, ei silti ongelmaksi oo tullu tuo täysteho.
 
Viritetyssä fillarissa on "pari pikkujuttuja" joka erottaa sen muista.
- liikennevakuutus puuttuu
- fillarista tuli moottoriajoneuvo
Fillarista tulee virityksellä siis joko mopo tai moottoripyörä ja tästä taas seuraa se että sankiot nousee ihan eri sfääreihin kuin tavallisella fillarilla kikkailtaessa, jolla voi tehtä käytännössä mitä vaan ja maksimisakko on luokkaa 20e.

Jos ei ole A tai B-korttia niin tuo on kortitta-ajo. moottoripyörän tapauksessa B-kortillakin kortitta-ajo. Kännissä automaattinen rattijuopumus. Onnettomuustapauksessa maksat itse sairaalahoidot tai liikkennevakuutuskeskus lähkäisee sulle jonkun absurdin maksettavan summan puuttuneesta vakuutuksesta...

PS. kiinnijäämisen riski lienee pieni/olematon, mutta arvaisin että 99% ei ole edes miettinyt mitä tuo fillarin "harmiton" virittäminen oikeastaan lopulta tarkoittaa, koska se on vaan "fillari", jollainen se ei sitten virittämisen jälkeen todellisuudessa enää olekaan...
 
Viimeksi muokattu:
Minä en oikein keksi edes tilannetta miten tuosta voisi jäädä kiinni jos järjen pitää päässä. Eli pujottelee autoja viittäkymppiä kaupungilla noin niinkuin esimerkiksi. Itse ostaisin viripalikan välittömästi jos moisen joskus ostan.
 
Minä en oikein keksi edes tilannetta miten tuosta voisi jäädä kiinni jos järjen pitää päässä. Eli pujottelee autoja viittäkymppiä kaupungilla noin niinkuin esimerkiksi. Itse ostaisin viripalikan välittömästi jos moisen joskus ostan.
Pannutat, et ole siinä kunnossa että ottaisit palikan irti ja tadaa... Itselläkin palikka on mutta hyllyssä. Nopea se on irrottaa mutta ei jos luita murtunut tms.
 
Eikös Boschin CX moottoriin tullut joku päivitys ettei 25km/h raja niin tökkäisi vastaan?
 
Eikös Boschin CX moottoriin tullut joku päivitys ettei 25km/h raja niin tökkäisi vastaan?
Itse päivitin oman pyörän pari kk sitten ja ainakin KTM:n aikaisemmin todella aggressiivinen alinopeuteen (gps mitattu) rajoittanut katkaisu oli paljon pehmeämpi ja muistutti enemmän 2017 Cuben limitteriä joka oli paljon pehmeämpi.
 
Pannutat, et ole siinä kunnossa että ottaisit palikan irti ja tadaa... Itselläkin palikka on mutta hyllyssä. Nopea se on irrottaa mutta ei jos luita murtunut tms.

Itsellä viritykset katoaa kun pyörästä katkeaa virrat. Eli käynnistyy siis aina vakiona. Virityksien käyttöönotto vaatii puhelintani, jonka pitää yhdistyä pyörään (ei tee sitä automaattisesti) jonka jälkeen voin valita "off road" profiilin. Puhelin luonnollisesti lukittu, ja suomessahan ei tarvitse omaa salasanaa / pin koodia kertoa kellekkään. Uuden puhelimen parittaminen pyörään vaatii noin 200 merkkisen salasanan. Ja pyörä sammuu 5 minuutin jälkeen automaattisesti, jos sillä ei ole liikuttu. Eli, jotta tuosta viristä jäisi kiinni pitäisi jonkun estää pyörää sammumasta, (eli vaikka polkea sillä / liikuttaa takarengasta 5 minuutin välein), siihen asti, että joku saa tutkittua virityksen olemassaolon.

Ja uuden puhelimen parituksen jälkeen palautuu default asetukset, eli siis ne lailliset.
 
Viime lauantaina tuli käytyä Fiskars Trail centerin fillari messuilla. Oli aika jees tapahtuma, missä testattavana pari sataa eri fillaria ja näytillä tarvikkeita ja muutenkin leppoisa meininki. Tarkoitus oli päästä testimään Canyonin normi Spectralia, mutta tarjolla ei ollut kuin sähkoistettyjä Canyoneita (poislukien cyclocrossit). Sähköjä testatessa jäi sitten sitten kaikki sähköttömät testaamatta. Harmittaa vieläkin oma tyhmyys ja kiire päästä omalla jäykkäperällä Fiskarsin poluille.

Aiempi kokemus sähköistä on lähinnä pari minuuttia ja muutama sata metriä jonkun hybridin selässä. Onhan nuo sähkömaasturit melko hupi pelejä. Naama virneessä sai painattaa koko ajan tuolla Fiskarsin kilsan testipätkällä. Sen kun vain polki menemään ja sähkö avusti ylämäet ja normifillarilla hitaaksi muuttuvat teknisemmät osuudet (vaikkei tuossa testissä mitään kovin teknistä ollut). Sehän tuossa sähkömaasturissa on, että se auttaa juuri ne (tylsät?) ylämäkiosuudet ja olet sitten mäen päällä täysissä voimissa painattamaan sitä mukavaa tasaista tai alamäki polkua. Ja kun voimia säästyy, tekniset pätkätkin menee paljon paremmin vaikka ilman sitä avustusta. Kyllä tuossa pulssi hakkasi ja puuskutti, eli ihan urheilusta tuo menee, vaikka moni luulee lajin olevan jotain kaasukahvan kääntämistä ja köröttelyä. Kun pitää avustuksen ECO modessa, niin saa hien pintaan. Tilanteen mukaan sitten enempi jengaa moottorista. Hakusessahan tuo itselläni oli vaihteenvaihtoineen ja milloin ja miten moottori tulee mukaan, mutta pirun hauskaa silti.

Painaviahan nuo ovat, >20kg vs oma 10kg Canyon Exceed kuitu jäykkäperä, joten tietynlainen räväkkyys ja fillarin siirtely tuossa kärsii. Ja kun en ole täpärillä ajellu, oma jäykkäperä oli noihin verrattuna täysin eri planeetalta. Sen kun vain polki menemään ja tuntui, että fillari tekee hommasta pirun helppoa. Järeämmillä renkailla uskalsi ottaa mutkatkin kovempaa. Testaamani laitteet olivat sitä arvokkaampaa kalustoa ja monen normikäyttäjän mieleen tai lompakolle törky hintaisia. Toki kaikilta löytyy vielä kalliimpaa ja vaikka monien parhaan pitämä 10 k€ Pivotilt Shuttle. Testatuista eniten mieleen oli Spessun Levo. Se oli pirun helppo ja mukava ajaa, moottori toimi tasaisesti ja hallintalaitteet olivat järkevät. Fantic oli myös hyvä, eikä vähiten siksi, että täpäri 180mm keulalla oli jotain täysin erilaista kuin oma 100mm jäykkäperä :) . Canyon oli pettymys. Shimanon moottori oli jotenkin on/off. Se tuli jotenkin nytkähtäen mukaan ja muutenkin fillari oli noita kahta muuta levottomampi. Voi tosin olla, että Spessusta jäi paras kuva siksikin, että koska oltiin ihan aamusta testaamassa, jonojen puuttuessa oli aika säätää fillarit meille. Canyon vain otettiin narikasta ja joustot oli aika löysällä.

Specialized Turbo Levo Comp (6 k€)
Men's Turbo Levo Comp | Specialized.com

Canyon Spectal:ON 8.0 (5,2 k€)
Spectral:ON 8.0 | CANYON (FI)

Fantic XF1 Integra 180 (6,2 k€)
XF1 INTEGRA ENDURO - Fantic Bikes

Pari viestiä sitten joku kysyi ostaako sähkö jäykkis vaiko täpäri. Ehdottomasti täpäri suoraan. Sähkön kanssa voi mennä vauhdikkaammin teknisiin ja muihin paikkoihin, joten tuo täpäri on paljon miellyttävämpi ja kyvykkäämpi varsinkin sähköisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä viritykset katoaa kun pyörästä katkeaa virrat. Eli käynnistyy siis aina vakiona. Virityksien käyttöönotto vaatii puhelintani, jonka pitää yhdistyä pyörään (ei tee sitä automaattisesti) jonka jälkeen voin valita "off road" profiilin. Puhelin luonnollisesti lukittu, ja suomessahan ei tarvitse omaa salasanaa / pin koodia kertoa kellekkään. Uuden puhelimen parittaminen pyörään vaatii noin 200 merkkisen salasanan. Ja pyörä sammuu 5 minuutin jälkeen automaattisesti, jos sillä ei ole liikuttu. Eli, jotta tuosta viristä jäisi kiinni pitäisi jonkun estää pyörää sammumasta, (eli vaikka polkea sillä / liikuttaa takarengasta 5 minuutin välein), siihen asti, että joku saa tutkittua virityksen olemassaolon.

Ja uuden puhelimen parituksen jälkeen palautuu default asetukset, eli siis ne lailliset.
Ah juu sinulla on enemmän rahaa kiinni ja hienommat vehkeet. Itsellä kun edellinen omistaja oli simppelin boxin laittanut joka huijaa anturia. Maastossa tuota on pariin kertaan tullut käytettyä ja kiva se on ja tekisi aika kovin laittaa kadulle myös kun ei tuo 25kmh ole juuri mitään. Luomu maastolla tuli painettua se 30kmh tasaisella helposti niin tuntuu välillä aika rajoitetulta tuo vauhti.
 
Ihan muuten vinkkinä. Olen tapellut koko kevään pyörän kanssa vanteen ja takapakan vaihdon (kuluneet rattaat ja vino vanne edellisen omistajan maastoajosta) jälkeen siitä että pyörä ei siedä matalaa kadenssia isolla avustuksella vaan heittää errorin ja avun pois päältä. Olen softan päivittänyt ja huolto keskitti vanteen uusiksi kun oli liian ahdas rako magneetille yms katsoivat että kaikki olisi kunnossa. Noh tänään meni hermot ja aloin tutkimaan. Kokeilin ilman magneetti/anturidataa ja homma toimi joten aloin leikkiä magneetin sijoituksella. Homma lähti pelaamaan kun tuon tein ja ainakin pienellä testilenkillä lähtöjä turbolla paikoiltaan (heitti aina errorin näissä) toimi täysin. Eli ainakin Bosch on varsin nirso etäisyydestä ja magneetin kohdasta anturiin nähden. Tuli vain mieleen mainita jos jollain tulee samaa eteen kun kahden firman huollot ja säädöt eivät ole auttaneet mutta pieni trial and error testailu sai homman toimimaan (ainakin nyt koeajolenkin ajaksi).
 
Joku kommentoi noiden viripalikoiden hinnoista aiemmin. Mielestäni hinnat ovat ihan kohtuullisia, jos ei sitten halua jotain uusinta uutta, jossa on bt-yhteys ja kahvinkeitin mukana.

Mm. Boschin gen2 ja uudemmille moottoreille sopiva ja hyväksi foorumikeskusteluissa havaittu Speedbox 2 maksaa 139e + 7e. Tuo malli on aina oletuksena moottorin sammuttamisen jälkeen pois päältä ja se aktivoidaan pitämällä walk-painiketta pohjassa.

Tuolla samalla sivulla on muitakin vaihtoehtoja hieman eri ominaisuuksilla.

Henkilökohtaisesti en noista viripalikoista ole ollut kiinnostunut, niin ei ole omia kokemuksia.
 
Eli, jotta tuosta viristä jäisi kiinni pitäisi jonkun estää pyörää sammumasta, (eli vaikka polkea sillä / liikuttaa takarengasta 5 minuutin välein), siihen asti, että joku saa tutkittua virityksen olemassaolon.
Kunhan et ajele liikenteen seassa. Muutoin ei kiinni jäämiseen vaadita kuin hetken lähettyvillä ajellut poliisiauto. Ei sitä nopeutta tarvitse saada toistettua, jos on kamerakuvaa 50 km/h ylämäkeen toisella kädellä nenää kaivaen edenneestä nörtistä. Ei välttämättä mene selitykset ruutitynnyreitä muistuttavista reisistä läpi ;)

Muutaman ilmiselvän tapauksen olen itsekin bongannut. Yksi paineli pyörätietä pitkin autoni ohitse 40 km/h alueella ihan reippaalla nopeuserolla. Toinen taas kapusi Tampereella Lukonmäkeä polkematta :vihellys:
 
Saako muka noi keskiömoottorilla varustetut pyörät muutettua sähkömopoiksi, joka ei siis vaadi polkemista? Tuo nyt on kyllä turhuuden huippu, mutta se sähköavustuksen yläraja sais olla mun mielestä 35km/h nykyisen sijaan. Nyt se on liian alhainen ja vaatii kyllä virittelyä.
En usko, että keskiömoottorilla saisi helposti. Moottorin saa kuitenkin myös taka- tai etuvanteeseen. En katsellut niin tarkkaan ohi sujahtanutta pyörää, että osaisin tekniikasta sen kummempia sanoa. Akku vaikutti olevan repussa johdoista päätellen, joten taisi olla pitkälti itse kyhäilty värkki.
 
Bafangin keskimoottoreissa Bbs02 ja BbsHd koneissa on oletuksena jo kaasukahva. Maksimi teho on 1,5kw noilla ajelee jo jyrkkääkin ylämäkeä yhdellä kädellä nenää kaivellen yli kolmeekymppiä.
 
Kunhan et ajele liikenteen seassa. Muutoin ei kiinni jäämiseen vaadita kuin hetken lähettyvillä ajellut poliisiauto. Ei sitä nopeutta tarvitse saada toistettua, jos on kamerakuvaa 50 km/h ylämäkeen toisella kädellä nenää kaivaen edenneestä nörtistä. Ei välttämättä mene selitykset ruutitynnyreitä muistuttavista reisistä läpi ;)

Muutaman ilmiselvän tapauksen olen itsekin bongannut. Yksi paineli pyörätietä pitkin autoni ohitse 40 km/h alueella ihan reippaalla nopeuserolla. Toinen taas kapusi Tampereella Lukonmäkeä polkematta :vihellys:
Ei tuo automaattisesti tarkoita että olisi ohitin. On noita 50kmh nopeuksia tullut kokeiltua kokeilumielessä ilman rajoitinta ja onnistuu. Juuri ja juuri. 40kmh taas on semi easy. Ja 35 ihan varsin helppoa jos hyvä asfaltti yms.
 
Ei tuo automaattisesti tarkoita että olisi ohitin. On noita 50kmh nopeuksia tullut kokeiltua kokeilumielessä ilman rajoitinta ja onnistuu. Juuri ja juuri. 40kmh taas on semi easy. Ja 35 ihan varsin helppoa jos hyvä asfaltti yms.
Juu, kyllähän se pyörä kulkee niin lujaa kuin jaksaa polkea. Oma ennätykseni on 72 km/h Raippaluodon siltaa alas :cool:

Silti ei kannata luottaa siihen, että ihan miten vain voi ajella, vaikka ohitin vaatisikin temppuja toimiakseen. Huomaamattomasti kun etenee, ei todennäköisesti ketään kiinnosta mitä pyörä on syönyt.
 
Juu, kyllähän se pyörä kulkee niin lujaa kuin jaksaa polkea. Oma ennätykseni on 72 km/h Raippaluodon siltaa alas :cool:

Silti ei kannata luottaa siihen, että ihan miten vain voi ajella, vaikka ohitin vaatisikin temppuja toimiakseen. Huomaamattomasti kun etenee, ei todennäköisesti ketään kiinnosta mitä pyörä on syönyt.
Oli tuossa spandex kaveri alkanut vittuilemaan 30kmh vauhdeissa että kusettaja laittomalla pyörällä kun kaverilla maastopyörä läskit nappulat alla mutta jaloissa voimaa. Oli kaveri tuumannut että kuuletko sähkömoottoria ja oli kaveri mennyt hiljaiseksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Hei vihje hyvän oloista hyvin rullaavaa yleisrengasta etsiville. Hi5bikesissa on parissakin koossa Maxxiksen Ikon/Chronicle/pari muuta hyvissä alessa. Tuli itse nakattua alle 27.5/2.2 120tpi Ikonit ja pika testillä hyvin rullaa. 29.9e/kpl oli hintaa. Mielestäni ihan jees upgrade etenkin jos hiekalla ja poluilla tulee lisäpitoa Continental Double fighter 2:iin. Rullaavuudessa ei pitäisi hävitä noille vaikka Contit sliksimmät ovatkin. Ainakin kaveri rullaa mäessä pakoon Chroniclen 3.0 leveät alla. Plus bonuksena sai ainakin kivan boostin ulkonäköön vs 2.0 leveät Fighterit.

IMG_20190508_212711.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia tai ajatuksia tästä XXL:än White Energy Touring sähköpyörästä? Olisi tarjouksessa ja miettinyt 3km työmatkalla jotain sähköavusteista fillaria. Onko järkeä?
Energy Touring 19 EU, unisex sähköpyörä - Valkoinen - Sähköpyörät | XXL

Varmasti passeli pyörä lyhyelle matkalle. Pitemälle matkalle tuo akku onkin vähän pieni.
Kannattaa käydä kokeilemassa miltä se tuntuu.
Pistinkin heti appiukolle vinkkiä tuosta kun sekin etsii sähköpyörää itselleen.
 
Kiinteä akku on huono vaihtoehto, jos säilyttää pyöräänsä yleisessä pyörävarastossa.
Ja talvisin ylipäätään, jos joutuu säilyttämään fillaria kylmässä. Latauksenkin järjestäminen voi olla ongelma.

Ergonomia on silmämääräisesti katsottuna vähän erikoinen ja lisäksi tuo taitaa olla aika pitkälti samaa kiinakamaa kuin kaikki muutkin vastaavat "Biltema-fillarit". Kyllä niillä lyhyitä matkoja varmasti jokusen vuoden ajelee, mutta odotuksia ei kannata roikottaa kovin korkealla. Plussaa hydraulisista levyjarruista, vaikka niidenkään laatu ei kummoinen olisikaan.

Sivuhuomiona sellainen, että melkoisesti on sähköpyörien hintataso noussut muutamassa vuodessa, vaikka teknistä kehitystä ei ole juurikaan tapahtunut.
 
Ihan hailong tyyppinen akku tuossa kyllä näyttäisi olevan.
Oli se nyt mikä tahansa, mutta kuvauksessa sanotaan: "Akku on asennettu kiinteästi runkoon".

Tuskin siinä tuollaista mainintaa olisi, jos akku olisi normaaliin tapaan irroitettavissa latausta varten. Paikan päällähän se selviää, mutta en suosittele ostamaan ennen varmistamista.
 
Shimano e8000:n säätämiseen löytyy Emax-tuningin eMaxMobileApp (ios 1,09€), jolla pystyy muuttamaan avustustuksia monipuolisemmin mitä E-tubella. Mm. Eco-moden muokkaaminen onnistuu. Lisenssin ostajalle mahdollisuus myös avustusnopeuden muutoksiin (joskin rajoituksia moottorin ohjelmistoversion mukaan).
 
IMG_20190608_164504.jpg
Tommonen läski tunturi tuli hommattuu alkuviikosta. Tullu ajettua suosta lähtien kaikessa minne vaan ollu pokkaa mennä ja hymy vaan leviää.
Perinteistä maastopyörää sotkenu vuosia mut ei mitään kokemusta läskeistä tai sähköistä ennen tätä, Suosittelen. 10/10
 
Jopo Electro Panasonicin keskimoottorilla eli se ensimmäinen sähköavusteinen Jopo. Avustus lakkaa melko tasan 25km/h ja se on tosiaan liian aikaisin. Mites tuata rajaa saisi nostettua esmes 35-40km/h asti?
 
Onko kellekään tullut vastaan hyvää sähköpyörää Plus renkailla ja Brosen moottorilla? 29" olisi paras, mutta taitaa olla vasta yleistymässä.
Eikös tuossa tarpeessa toimi, kun ostat about minkä tahansa sopivan 29" sähkömaasturin ja vaihdat sinne plussakumit/kiekot, jos sellaiset on pakko saada? Brosen moottorilla varustetut taitavat tosin olla täällä vähän harvinaisempia. Boschin moottorilla varustettuja löytynee eniten.
 
Kovia hintoja on kun aattelee, että reilulla neljällä tonnilla saa jo täysjoustoisen hiilikuiturunkoisen YT Decoyn.
 
Tota hintaluokkaa noi kyllä tuntuu olevan alimmillaan.
Hinnat ovat nousseet, mutta kutakuinkin vastaavia saa silti edelleen mm. bike-discountista tilaamalla melkein 500-800€ halvemmalla. Ne ovat tosin Boschin tekniikalla, mutta ei noissa niin hirveästi eroja ole, että hinta olisi perusteltua.

3v sitten sai Suomestakin Boschin tekniikalla ja laatuosilla varustetun Trekin noin 2100 eurolla. Noille hinnoille ei ole oikeasti mitään muuta perustetta kuin että kysyntä on kasvanut ja katteita revitään enemmän sieltä mistä saadaan.
 
Brose on kallis, koska silloin, kun sitä käytetään, niin se koko pyörä suunnitellaan sen ympärille. Shimanolla jne. tulee yleensä valmiimmat muotit, Brosen ollessa pelkkä moottori valmistaja. Brosen haluisin siksi, että se on kaikkein hiljaisin noista ja sen tekniikka on just semmoinen, millaiseksi itsekin tuollaisen moottorin suunnittelisin.
YT Decoy näyttää hienolta myös, mutta käyttää Shimanoa.
Makuasiat ovat eri juttu, mutta tuota hiljaisuusperustetta en oikein ymmärrä, kun mikään noista ei varsinaisesti pidä ääntä, ainakaan häiritsevää sellaista. Brosen etuna on toki se, että sisäiset välitykset on toteutettu hihnalla. Kannattaa joka tapauksessa käydä arvosteluiden lukemisen lisäksi koeajamassa eri vaihtoehtoja, jos et ole vielä niin tehnyt.

Olisi myös kiva tietää mikä ero juuri Brosen kohdalla on "pyörä suunnitellaan moottorin ympärille" -ajatuksessa esim. Boschiin tai Yamahaan verrattuna? Samanlaisia valmistajia ovat tietääkseni kaikki ja niiden tehtailta tulee kiinteitä moottoripaketteja, joihin eri runkovalmistajat sitten sorvaavat omat kokonaisuutensa ympärille.

Se on joka tapauksessa totta, että Brosen avustus on yleisesti ottaen kaikkein huomaamattomin.
 
Makuasiat ovat eri juttu, mutta tuota hiljaisuusperustetta en oikein ymmärrä, kun mikään noista ei varsinaisesti pidä ääntä, ainakaan häiritsevää sellaista. Brosen etuna on toki se, että sisäiset välitykset on toteutettu hihnalla. Kannattaa joka tapauksessa käydä arvosteluiden lukemisen lisäksi koeajamassa eri vaihtoehtoja, jos et ole vielä niin tehnyt.

Olisi myös kiva tietää mikä ero juuri Brosen kohdalla on "pyörä suunnitellaan moottorin ympärille" -ajatuksessa esim. Boschiin tai Yamahaan verrattuna? Samanlaisia valmistajia ovat tietääkseni kaikki ja niiden tehtailta tulee kiinteitä moottoripaketteja, joihin eri runkovalmistajat sitten sorvaavat omat kokonaisuutensa ympärille.

Se on joka tapauksessa totta, että Brosen avustus on yleisesti ottaen kaikkein huomaamattomin.
Kyllä tuo oma Bosch välillä vähän äänen puolesta ärsyttää. Toki vauhdeissa peittyy rengasmelun alle mutta korkealla kadenssilla ääntä on.
 
Kyllä tuo oma Bosch välillä vähän äänen puolesta ärsyttää. Toki vauhdeissa peittyy rengasmelun alle mutta korkealla kadenssilla ääntä on.
Minä olen edelleen sitä mieltä, että näissä on oltava joko yksilöeroja, tai sitten se CX-moottori on vain äänekkäämpi. Minulla on 3v vanhassa maasturissa tavallinen Performance-moottori (ei siis CX), eikä sen ääntä kyllä ajaessa käytännössä kuule edes sen avustaessa, saati sitten avustusrajan yläpuolella. Täydellä avustuksella pienimmillä vaihteilla (eli hitaassa nopeudessa) moottorin toki kuulee hieman selvemmin, mutta en siltikään oikein hoksaa, että mikä se ongelma siinä on?

Epäilen myös, että se aiemminkin keskusteltu moottorin tuottama lisävastus on CX:ssä suurempi, kun ei tuossa omassa fillarissa huomaa mitään mainittavaa vastusta avustusrajan yläpuolella tai ajettaessa muuten vain avustus off-tilassa. Toki vastusta on jonkin verran, kun onhan siellä mekaniikkaa välissä, mutta ei se erityisesti vastaan laita ainakaan tasaisella. Painoa pyörässä on moottoritonta versiota enemmän, joka luonnollisesti tuntuu ylämäissä ilman avustusta, mutta ei se taas siihen moottorin tuottamaan vastukseen liity.

Samaten monissa paikoissa kuulee sanottavan, että Boschin moottorin avustus katkeaa töksähtäen ja vastaavasti jatkuu samalla tavalla yhtäkkiä, mutta ei ole tuotakaan ominaisuutta tässä minun fillarissa. Avustus siis hiipuu normaalissa Tour-tilassa siinä avustusrajan tuntumassa, eikä se katkea mitenkään yllättäen ja sama juttu myös toiseen suuntaan. Turbo-tilassa ero voi olla selvempi, mutta sitä en käytä itse oikeastaan koskaan muualla kuin maastossa.
 
Minä olen edelleen sitä mieltä, että näissä on oltava joko yksilöeroja, tai sitten se CX-moottori on vain äänekkäämpi. Minulla on 3v vanhassa maasturissa tavallinen Performance-moottori (ei siis CX), eikä sen ääntä kyllä ajaessa käytännössä kuule edes sen avustaessa, saati sitten avustusrajan yläpuolella. Täydellä avustuksella pienimmillä vaihteilla (eli hitaassa nopeudessa) moottorin toki kuulee hieman selvemmin, mutta en siltikään oikein hoksaa, että mikä se ongelma siinä on?

Epäilen myös, että se aiemminkin keskusteltu moottorin tuottama lisävastus on CX:ssä suurempi, kun ei tuossa omassa fillarissa huomaa mitään mainittavaa vastusta avustusrajan yläpuolella tai ajettaessa muuten vain avustus off-tilassa. Toki vastusta on jonkin verran, kun onhan siellä mekaniikkaa välissä, mutta ei se erityisesti vastaan laita ainakaan tasaisella. Painoa pyörässä on moottoritonta versiota enemmän, joka luonnollisesti tuntuu ylämäissä ilman avustusta, mutta ei se taas siihen moottorin tuottamaan vastukseen liity.

Samaten monissa paikoissa kuulee sanottavan, että Boschin moottorin avustus katkeaa töksähtäen ja vastaavasti jatkuu samalla tavalla yhtäkkiä, mutta ei ole tuotakaan ominaisuutta tässä minun fillarissa. Avustus siis hiipuu normaalissa Tour-tilassa siinä avustusrajan tuntumassa, eikä se katkea mitenkään yllättäen ja sama juttu myös toiseen suuntaan. Turbo-tilassa ero voi olla selvempi, mutta sitä en käytä itse oikeastaan koskaan muualla kuin maastossa.
Luulen että on juurikin tuo CX+ ero. Ja tuo töksähtävyys riippuu pyörästä ja sen softasta. Itsellä katosi omasta KTM:stä softaa päivittämällä mutta Cubessa sitä ei koskaan ollutkaan.
 
Ainakin noissa ylämäkivideoissa noista kuuluu mun mielestä kovakin ääni. En nyt muista mitä moottoreita niissä oli. Shimano 8000 ainakin.
Itse pidän sitä häiritsevänä, että kun kuorma kasvaa, niin tuo sähköinen avustus alkaa kuulua verrattuna siihen, ettei sitä huomaa.
Kehittyneemmissä avustuksissa on yleensä tunnistus poljinvoimalle ja moottori sitten tuottaa lisätehoa sitä mukaa kun ajajan oma poljinvoima kasvaa. Tuohon lisätehon haluttuun maksimimäärään voi sitten vaikuttaa sieltä ohjaimen asetuksista ja sitä kautta voi vaikuttaa myös akkukestoon.

Edelleenkin vaikuttaa siltä, että et ole itse livenä testannut näitä sähköavusteisia fillareita lainkaan? Ei muuten, mutta pelkät videot eivät kovinkaan usein anna erityisen realistista kuvaa moottorin tuottamasta äänestä. Samalla tavalla kuvatuissa videoissa ääniä voi toki vertailla eri moottorimallien kesken, mutta livenä äänet harvoin vastaavat sitä kameratallennetta.
 
IMG_20190608_164504.jpg
Tommonen läski tunturi tuli hommattuu alkuviikosta. Tullu ajettua suosta lähtien kaikessa minne vaan ollu pokkaa mennä ja hymy vaan leviää.
Perinteistä maastopyörää sotkenu vuosia mut ei mitään kokemusta läskeistä tai sähköistä ennen tätä, Suosittelen. 10/10

Itse sain myös oman 43cm rungolla olevan Tunturi eMaxxin Bluton keulalla 5.6:tta ja on se kyllä ollut hieno laite. Edellinen sähköpyörä oli Ghost, Boschin Performance cx tekniikalla oleva hybrid/maastopyörä jonka ostin viime vuonna ja mittariin tuli n 1000km. Tällä Tuntsalla tullut ajettua nyt ~200km. Menee tosiaan sitten ihan jokapaikkaan minne vaan uskaltaa mennä, niin kuin kirjoititkin jo.
En jaksa uskoa että olisi täpärille tarvetta, kunnon joustokeula ja tarpeeksi vähän painetta renkaissa ni kyllä menee maastossa kuin maastossa :tup:

Tässähän on e8000 motti ja e7000:sen pikku mittari. Kätevä softa tuo e-tube ride jolla saa puhelimesta näkymään kaiken oleellisen samaan aikaan bluetoothilla. Itellä puhelin aina tangossa kiinni Ram Mount telineessä jota voin myös suositella :)

Kallishan tämä pyörä oli mutta joka euron arvoinen ehdottomasti :tup:
 
Ajattelin yhden jopon raadon entisöidä, tuli mieleen jos sen sähköistäisi. Tarkoitus olisi tehdä simppeli ja halpa :D
Eli etumoottorilla, mitä suosittelisitte ?
 
Aika hyvä video siitä mitä kaikkea sähköfillarin akun laadusta voi päätellä silmämääräisen tarkistuksen perusteellla ja mitä kaikkea toisaalta voi olla pielessä halvoissa kiinalaisissa tekeleissä:

 
Käytän sähköfillariani vissiin väärin kun joka kerta hiostuu ja hengästyy polkiessa. Ei vaan pysty polkemaan muuta nopeutta kuin Täysiä.

Kaliforniassa sähköpyörän moottori saa näemmä avustaa vähintään 20 mph eli 32 km/h nopeuteen asti (Class 1). Aika usein oma nopeuteni on juuri vähän yli 25 km/h, jolloin avustus lakkaa toimimasta ja polkemisesta tulee taas kuntoilua. Tuolla 32 km/h rajalla tulisi varmaankin aika vähän poljettua ilman avustusta, kun avustuksella pääsee jo riittävän lujaa pitkillä suorillakin.
 
Käytän sähköfillariani vissiin väärin kun joka kerta hiostuu ja hengästyy polkiessa. Ei vaan pysty polkemaan muuta nopeutta kuin Täysiä.
Kaliforniassa sähköpyörän moottori saa näemmä avustaa vähintään 20 mph eli 32 km/h nopeuteen asti (Class 1). Aika usein oma nopeuteni on juuri vähän yli 25 km/h, jolloin avustus lakkaa toimimasta ja polkemisesta tulee taas kuntoilua. Tuolla 32 km/h rajalla tulisi varmaankin aika vähän poljettua ilman avustusta, kun avustuksella pääsee jo riittävän lujaa pitkillä suorillakin.
Sama juttu. Nopeus on käytännössä aina yli avustusrajan ja avustusta tulee käytettyä siten lähinnä vain ylämäissä ja kovassa vastatuulessa jne. Syke ja vastus pysyy kohtuullisen tasaisena ja matka etenee ilman liiallista irvistelyä. Ilman avustusta sähkömoottori ja akku toimivat lähinnä lisäpainona. Sykemittarin mukaan keskisyke on jossakin 130-140 välillä riippuen vähän fiiliksestä ja reitistä.

Juuri tuo valinnanvapaus on sähköavustuksen suola, mutta jostain syystä se ei vaan mene jakeluun ja vähän väliä saa kuunnella näitä "jaa, sulla on tuollainen sähkömopo" -kategorian viisasteluita. Tuossa kirjoituksessa oli ihan hyvin käyty läpi taustoja tämän ilmiön takaa.

Tosin onhan täälläkin käynyt ilmi, että toiset haluavat tuunata fillarinsa siihen kuntoon, että voi ajaa pelkällä sähköllä hyvin olemattomalla fyysisellä rasituksella. Tämä on sitten kokonaan eri asia.
 
törmäsin torissa venäläiseen pyörään Volteco intro 500 - Google-haku

Valitettavasti tuota ei näytä myytävän muualla. Onko vastaavia suht normaalin kokoisia maastopyöriä taittuvalla rungolla ja tietty sähkömoottorilla? Tuo olisi mielestäni aika hyvä kompromissi helposti kuljetettavan ja kuitenkin normaalin pyörän välillä. Ei oikein nuo pienet lasten leluilta näyttävät houkuttele lähinnä ulkonäön ja tietysti ajettavuuden takia.

edit. Alibabassa näkyy olevan samaa runkoa monella valmistajalla, eli ihan universaali kiinatuote, mutta eipä löydy jälleenmyyjää.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuo valinnanvapaus on sähköavustuksen suola, mutta jostain syystä se ei vaan mene jakeluun ja vähän väliä saa kuunnella näitä "jaa, sulla on tuollainen sähkömopo" -kategorian viisasteluita. Tuossa kirjoituksessa oli ihan hyvin käyty läpi taustoja tämän ilmiön takaa.
Kuuleepa noita vastakkaisiakin heittoja sähköllä ajelevilta. Paras on ollut se, että luomuilijoita vituttaa, kun sähköllä saa saman suorituskyvyn heti mikä vaatii luomulla ajavilta vuosikausien treenaamisen. Samaten on kommentoitu, että taitaa vituttaa veivata noita mäkiä, että tämmösellä ne menee heittämällä.

Eipä sillä ei mulla mitään sähköjä vastaan ole, mutta ylimielisyyttä tuntuu noidenkin kuskeilla olevan.

Siihen liittyenkin niin kellään kokemusta tästä KM1 | 250W Keskimoottorisarja

Voisi sähköistää tuon työmatkakulkineen. 25km/h riittää hyvin. Ei tuolla katveita, risteyksiä ja muuta liikennettä täynnä olevilla kelveillä ole juurikaan tarvetta ajaa lujempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun kuntopyöräilen työmatkaa (15km päivässä), niin sähköpyörän ostaminen on vähän sama kuin mopon ostaisi; menisi juju koko hommalta.

Suurimman osan aikaa en edes huomaa sähköpyörällä pyöräilijöitä (en tuijota ketä menee ohi tai ketä ohitan niin tarkkaan). Jos joku "ärsyyntymisen" aihe pitäisi löytään, niin ehkä se että sillä sähköpyörällä löytyy se "sisäinen spandex-pelle" niistäkin ihmisistä jotka eivät voineet esim. kunnon takia sellaista ennen esittää; eli ennen jos maksiminopeus oli 15km/h, niin nyt ajetaan se 25km/h Ihan Joka Paikassa (tm), muusta liikennemäärästä, jalankulkijoista, jne huolimatta. Näitä löytyy teineistä mummoihin; ihan sama onko edessä tyhjä tie tai koululuokka, mennään "täysillä" - joka nyt sitten sähkiksellä on parhaimmillaan tuplat mitä ennen... :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 782
Viestejä
4 565 665
Jäsenet
75 021
Uusin jäsen
nlksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom