Viime lauantaina tuli käytyä Fiskars Trail centerin fillari messuilla. Oli aika jees tapahtuma, missä testattavana pari sataa eri fillaria ja näytillä tarvikkeita ja muutenkin leppoisa meininki. Tarkoitus oli päästä testimään Canyonin normi Spectralia, mutta tarjolla ei ollut kuin sähkoistettyjä Canyoneita (poislukien cyclocrossit). Sähköjä testatessa jäi sitten sitten kaikki sähköttömät testaamatta. Harmittaa vieläkin oma tyhmyys ja kiire päästä omalla jäykkäperällä Fiskarsin poluille.
Aiempi kokemus sähköistä on lähinnä pari minuuttia ja muutama sata metriä jonkun hybridin selässä. Onhan nuo sähkömaasturit melko hupi pelejä. Naama virneessä sai painattaa koko ajan tuolla Fiskarsin kilsan testipätkällä. Sen kun vain polki menemään ja sähkö avusti ylämäet ja normifillarilla hitaaksi muuttuvat teknisemmät osuudet (vaikkei tuossa testissä mitään kovin teknistä ollut). Sehän tuossa sähkömaasturissa on, että se auttaa juuri ne (tylsät?) ylämäkiosuudet ja olet sitten mäen päällä täysissä voimissa painattamaan sitä mukavaa tasaista tai alamäki polkua. Ja kun voimia säästyy, tekniset pätkätkin menee paljon paremmin vaikka ilman sitä avustusta. Kyllä tuossa pulssi hakkasi ja puuskutti, eli ihan urheilusta tuo menee, vaikka moni luulee lajin olevan jotain kaasukahvan kääntämistä ja köröttelyä. Kun pitää avustuksen ECO modessa, niin saa hien pintaan. Tilanteen mukaan sitten enempi jengaa moottorista. Hakusessahan tuo itselläni oli vaihteenvaihtoineen ja milloin ja miten moottori tulee mukaan, mutta pirun hauskaa silti.
Painaviahan nuo ovat, >20kg vs oma 10kg Canyon Exceed kuitu jäykkäperä, joten tietynlainen räväkkyys ja fillarin siirtely tuossa kärsii. Ja kun en ole täpärillä ajellu, oma jäykkäperä oli noihin verrattuna täysin eri planeetalta. Sen kun vain polki menemään ja tuntui, että fillari tekee hommasta pirun helppoa. Järeämmillä renkailla uskalsi ottaa mutkatkin kovempaa. Testaamani laitteet olivat sitä arvokkaampaa kalustoa ja monen normikäyttäjän mieleen tai lompakolle törky hintaisia. Toki kaikilta löytyy vielä kalliimpaa ja vaikka monien parhaan pitämä 10 k€
Pivotilt Shuttle. Testatuista eniten mieleen oli Spessun Levo. Se oli pirun helppo ja mukava ajaa, moottori toimi tasaisesti ja hallintalaitteet olivat järkevät. Fantic oli myös hyvä, eikä vähiten siksi, että täpäri 180mm keulalla oli jotain täysin erilaista kuin oma 100mm jäykkäperä
. Canyon oli pettymys. Shimanon moottori oli jotenkin on/off. Se tuli jotenkin nytkähtäen mukaan ja muutenkin fillari oli noita kahta muuta levottomampi. Voi tosin olla, että Spessusta jäi paras kuva siksikin, että koska oltiin ihan aamusta testaamassa, jonojen puuttuessa oli aika säätää fillarit meille. Canyon vain otettiin narikasta ja joustot oli aika löysällä.
Specialized Turbo Levo Comp (6 k€)
Men's Turbo Levo Comp | Specialized.com
Canyon Spectal:ON 8.0 (5,2 k€)
Spectral:ON 8.0 | CANYON (FI)
Fantic XF1 Integra 180 (6,2 k€)
XF1 INTEGRA ENDURO - Fantic Bikes
Pari viestiä sitten joku kysyi ostaako sähkö jäykkis vaiko täpäri. Ehdottomasti täpäri suoraan. Sähkön kanssa voi mennä vauhdikkaammin teknisiin ja muihin paikkoihin, joten tuo täpäri on paljon miellyttävämpi ja kyvykkäämpi varsinkin sähköisenä.