Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
677
Jaaha, nyt haukkana kyyläämään ensi vuoden syksyä ja talvea :devilish:

On tosiaan menty marras-joulukuu PKS:n 100 % kiinnitetyllä kiinteällä (+kulutusvaikutuksella) ja päästy halvemmalla kuin mitä pörssin keskihinta on ollut. Joo varmasti optimoimalla olisi päässyt puhtaan pörssin kanssa alempiin hintoihin - etenkin blackout fridayn kanssa, mutta nyt on eletty normaalisti eikä podettu mitään ahdistusta sähkön pörssihinnoista.
Tuleeko toi kulutusvaikutus aina tuohon pks-priimaan vaikka 100% kiinnitys?
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 965
No niin! Alkaa pörssisähkömörköäkin kiinnostamaan tälläiset hinnat. Mielenkiintoista on tietysti että noissakin hinnoissa on katetta vielä normaalit päälle joten pörssisähkön oletetaan olevan käytännön ilmaista vuoden päästä keväällä?
Eikös noihin nimenomaan tule se 0,45 snt marginaali päälle, samaan tapaan kuin pörssisähkön puolellakin.

On tosiaan menty marras-joulukuu PKS:n 100 % kiinnitetyllä kiinteällä (+kulutusvaikutuksella) ja päästy halvemmalla kuin mitä pörssin keskihinta on ollut. Joo varmasti optimoimalla olisi päässyt puhtaan pörssin kanssa alempiin hintoihin - etenkin blackout fridayn kanssa, mutta nyt on eletty normaalisti eikä podettu mitään ahdistusta sähkön pörssihinnoista.
Jos pääsit nyt PKS:n kiinnitetyllä hinnalla halvemmalla niin täysin varmasti et millään optimoinneilla olisi päässyt pörssisähköllä halvemmalla, se optimointi kun ei vaikuta senttiäkään hintaeroon.

Kiinnitys on halvempi jos ja vain jos kiinnityshinta on alempi kuin pörssisähkön keskihinta.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 459
Miksi ajattelet, että pörssisähkö ei sopisi sähköllä lämmittävälle? Tämän vuoden alusta pörssin keskihinta on ollut 6,73 snt/kWh. Minulla on suorasähkölämmitys suojellussa sata vuotta vanhassa hirsitalossa, jossa ei suojelun takia ole hirsiseinien lisäksi muuta lämmöneristystä. Myöskään ilp ei ole mahdollinen, eli skenaario on pahin mahdollinen. Puilla en tänä vuonna ole juurikaan lämmittänyt, vaikka kakluuneja onkin. Ainoa sähkön optimointi, mitä on tehty on lämminvesivaraajan ajastaminen alkaen klo 01 yöllä. Tänä vuonna käyttämäni sähkön keskihinta on ollut 7,4 snt/kWh. Millä muulla kevään 2022 jälkeen solmitulla sopimustyypillä olisin päässyt likimainkaan samaan?
Et millään. Uskon, että porukka jaksaa kyllä jauhaa näistä määräaikaisesta sähkösopparista "vaan kymmen senttiä kwh nopeimmille" vielä usemman vuoden ennen kuin suuri yleisö tajuaa, että taloa vastaan pelaamalla ei voita kuin hetkellisesti ja hyvällä tuurilla. Sähkömarkkina on muuttunut ja uusi aika on koittanut. Kiinteisiin tarjouksiin on leivottu pörssisähkön hinnan todennäköisyydet ja tarjoajan pullea kate siihen päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 820
Helen tehnyt kiinteisiin sopimuksiin pienen hintamuutoksen alaspäin:

6 kk 10,75 snt/kWh (oli 10,85)
12 kk 9,99 snt/kWh (oli 10,14)
24 kk 8,97 snt/kWh (oli 9,05)
Joo hyvä että peruin just tänää ton 10,85.
Mulla toi ksat kvartti 8,56 nyt ja 12,66 tammi - maalis.
Laskin tänää just tän vuoden (tammi- kesä ) hintojen ja kulutuksen perusteella, että jää aikalailla +- 0 tuo helenin soppari, mutta menettää vaihtoehdon vaihtaa takas pörssiin tai muuhun 6kk ajaksi.

Ja verrattuna -23 pörssihintaan 24 kevät voi olla selvästi halvempi, eli nykysellä varmaan halvempi.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 820
Vattenfallilla tuli varsin mielenkiintoinen winback. Olin siis tarkoittanut ottaa Vattenfallin pörssisopimuksen vain hetkeksi, koska sillä sai powerilta 50e alennuksen. Laitoin siirron menemään Lummelle, niiden kiinteään pakettiin, jossa siis on vain perusmaksu, siinähän on eka kuukausi ilmainen. Vattenfallita tuli joku geneerinen älä lähde sähköposti, ja tälläinen turha tarjous.
Saimme tiedon, että olet vaihtamassa sähkösopimusta. Haluaisimme pitää sinut Vattenfallin asiakkaana, joten tarjoamme sinulle kampanjahintaan sopimusta:
Ilmasto Mix 24 kk 10,49 snt/kWh, perusmaksu 0 € (6 kk).
Perusmaksualennus on voimassa 6 kk, jonka jälkeen 4,98 €/kk.
Mä en viitsi katsoa mutta veikkaisin että tuo on huonompi kuin mitä niillä BF oli tarjolla, jolloin otin sen pörssin.
Mutta sitten sieltä tuli myös soittoa. Myyjä taisi ensin ehdottaa jotain 6 kuukauden ajan kuukausimaksutonta pörssiä, jos vaihtaisin suoraan takaisin. Ihan kiva mutta muttei kuitenkaan. Sitten sovittiin mielestäni vähän erikoisesti siten, että mä saisin sen kuukautta myöhemmin.
Mulla on nyt kaksi sopimuksenvaihtoa ketjutettuna. Mulla siis nyt vielä vuoden loppuun Vattenfall joka alkoi vasta viikko sitten, sitten vaihtuu Lumme Energillle, sitten vaihtuu kuukauden päästä Vattenfallille takaisin.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
252
Miksi ajattelet, että pörssisähkö ei sopisi sähköllä lämmittävälle? Tämän vuoden alusta pörssin keskihinta on ollut 6,73 snt/kWh. Minulla on suorasähkölämmitys suojellussa sata vuotta vanhassa hirsitalossa, jossa ei suojelun takia ole hirsiseinien lisäksi muuta lämmöneristystä. Myöskään ilp ei ole mahdollinen, eli skenaario on pahin mahdollinen. Puilla en tänä vuonna ole juurikaan lämmittänyt, vaikka kakluuneja onkin. Ainoa sähkön optimointi, mitä on tehty on lämminvesivaraajan ajastaminen alkaen klo 01 yöllä. Tänä vuonna käyttämäni sähkön keskihinta on ollut 7,4 snt/kWh. Millä muulla kevään 2022 jälkeen solmitulla sopimustyypillä olisin päässyt likimainkaan samaan?
Lumme 7,98 snt/kWh + 3,99 €/kk 12kk. Sopimuksen alkamisesta (19.10. - tämä päivä) voittoa pörssiä vastaan 100€ (oma spot samalla aikavälillä olisi 10,65 snt/kWh + marginaali). Näin kun jatkuu koko talven niin eipä paljon tule maksettua ylimääräistä (jos ollenkaan) sopimuksen aikana.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 449
Lumme 7,98 snt/kWh + 3,99 €/kk 12kk. Sopimuksen alkamisesta (19.10. - tämä päivä) voittoa pörssiä vastaan 100€ (oma spot samalla aikavälillä olisi 10,65 snt/kWh + marginaali). Näin kun jatkuu koko talven niin eipä paljon tule maksettua ylimääräistä (jos ollenkaan) sopimuksen aikana.
Kannattavuuden voit laskea vasta 12kk päästä, mutta alku näyttää toki hyvältä. Mutta viesti, johon vastasit, käsitteli toteutunutta hintaa tältä vuodelta ja historiahan on tiedossa. Tammikuussa määräaikaisia sopimuksia sai halvimmillaan n. 20 c/kWh hinnalla ja toistaiseksi voimassa olevat kiinteähintaiset olivat vielä kalliimpia. Pörssisähkö on tänä vuonna ollut selvästi halvin vaihtoehto varmaan lähes sadalle prosentille uuden sopimuksen tehneelle. Jos jollain on ollut vanha hyvä kiinteä soppari, niin se on tietty eri asia eikä sinänsä kumoa pörssisähkön selvää ylivoimaa juuri tänä vuonna.

Itse uskon, että ensi vuonna nähdään kutosella alkavia kiinteitä ja se lieneekin jo lähes normitaso inflaatio huomioon ottaen.
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
394
Helen kannattaa kiertää sopimusasioissa mahdollisimman kaukaa. Helen kyllä kairaa asiakasta ahteriin aina, jos siihen vain on pienikin mahdollisuus.
Ollut vuosia Helenillä eikä mitään moittimista heidän palveluissaan eikä yhteydenpidossa.
Jos itse kämmää niin se on oma syy.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
723
Et millään. Uskon, että porukka jaksaa kyllä jauhaa näistä määräaikaisesta sähkösopparista "vaan kymmen senttiä kwh nopeimmille" vielä usemman vuoden ennen kuin suuri yleisö tajuaa, että taloa vastaan pelaamalla ei voita kuin hetkellisesti ja hyvällä tuurilla. Sähkömarkkina on muuttunut ja uusi aika on koittanut. Kiinteisiin tarjouksiin on leivottu pörssisähkön hinnan todennäköisyydet ja tarjoajan pullea kate siihen päälle.
Oletusarvoisesti börssi on halvin, juu.

Hetkellisesti voi olla tosin kohtuu pitkäkin hetki. Esim. itse säästin kiinteähintaisella 3,99c diililläni n 5.000€ verrattuna pörssiin vuosina 2021-2022. Eikä kyse ollut tuurista myöskään vaan järkisyin perustellusta valinnasta.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 797
Nyt vaan saat kertoa tuon 3,99 diilin kolmella. Niitä 3snt diilejä tuskin enää tulee.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
723
Nyt vaan saat kertoa tuon 3,99 diilin kolmella. Niitä 3snt diilejä tuskin enää tulee.
Jeps. Syksyllä riitti 2x tai vähän alle. Silloin tuli otettua riskianalyysin teon jälkeen 8,3c 12kk määris.

Olisi pitänyt odottaa hetki ja ottaa 7,49c 12 kk diili, mutta oh well.

Tai mennä pörssillä/PKS Priimalla, mutta putlerilla voi olla kataluuksia mielessä ja odottamattomia ässiä hihassa, niin näillä mennään ja katsellaan uusiksi ensi kesänä.
 
Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
101
Ollut vuosia Helenillä eikä mitään moittimista heidän palveluissaan eikä yhteydenpidossa.
Jos itse kämmää niin se on oma syy.
Juu. Kuulostaa ihan Helenin syyttelyltä, oletko siellä töissä.? Heidän asiakaslupauksensa on, että asiakas on aina väärässä.
Helen jatkoi viime keväänä yksipuolisesti sopimusta pelkällä sähköposti-ilmoituksella. 2 viikkoa oli aikaa reagoida "tilattuun" sähkösopimukseen. Puhelimella ei asiakaspalveluun saa yhteyttä. Nettisivujen kautta tehty irtisanomisilmoitus ei puolestaan ollut mennyt läpi, koska siitä oli puuttunut osoite. Minulle selvisi vasta myöhemmin ettei irtisanomisilmoitus ollut mennyt läpi, joten ensi kesään asti loukussa Heleniin. Sähköpostilla yritin asiakaspalvelun kanssa vielä selvittää asiaa, mutta se oli kuin seinille olisi puhunut: erimielisyydet ratkotaan käräjäoikeudessa.
Niin enkä ole ainut, joka on itse "kämmännyt" itselleen sähkösopimuksen Helenin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 762
Onko tuohon PKS:ään olemassa joku puhelin äppi vai millä/mista ne te niitä kiinnityshintoja ja lukituksia teette. Mä löydän appstores vain "säppi" nimisen softan joka on PKS:än sähkönsiirtoa ja siksi sanoo ei sopparia kun koittaa pankkitunnuksilla. Web-sivun kautta onnistuu mutta todella tuskaista kirjautua joka kerta erikseen...
 
Liittynyt
21.07.2020
Viestejä
457
Onko tuohon PKS:ään olemassa joku puhelin äppi vai millä/mista ne te niitä kiinnityshintoja ja lukituksia teette. Mä löydän appstores vain "säppi" nimisen softan joka on PKS:än sähkönsiirtoa ja siksi sanoo ei sopparia kun koittaa pankkitunnuksilla. Web-sivun kautta onnistuu mutta todella tuskaista kirjautua joka kerta erikseen...
Sivuilta
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
854
Juu. Kuulostaa ihan Helenin syyttelyltä, oletko siellä töissä.? Heidän asiakaslupauksensa on, että asiakas on aina väärässä.
Helen jatkoi viime keväänä yksipuolisesti sopimusta pelkällä sähköposti-ilmoituksella. 2 viikkoa oli aikaa reagoida "tilattuun" sähkösopimukseen. Puhelimella ei asiakaspalveluun saa yhteyttä. Nettisivujen kautta tehty irtisanomisilmoitus ei puolestaan ollut mennyt läpi, koska siitä oli puuttunut osoite. Minulle selvisi vasta myöhemmin ettei irtisanomisilmoitus ollut mennyt läpi, joten ensi kesään asti loukussa Heleniin. Sähköpostilla yritin asiakaspalvelun kanssa vielä selvittää asiaa, mutta se oli kuin seinille olisi puhunut: erimielisyydet ratkotaan käräjäoikeudessa.
Niin enkä ole ainut, joka on itse "kämmännyt" itselleen sähkösopimuksen Helenin kanssa.
Uutisestahan löytyi taikasana "yrityssopimus", eli oma vika kun ei lue sopimusta suurennuslasin kanssa. (ts. kannattaa pysyä kuluttajasopimuksissa)
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
529
Uutisestahan löytyi taikasana "yrityssopimus", eli oma vika kun ei lue sopimusta suurennuslasin kanssa. (ts. kannattaa pysyä kuluttajasopimuksissa)
Kyllä noita erilaisia sopimuksia jatketaan samoilla sanoilla henkilöasiakkaillekkin, mutta sen takia ne kannattaakin lukea ja peruuttaa määräaikaan mennessä, jos ei uusi sopimus miellytä.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 117
Suurimmalla osalla osalla kuluttajista ei ole mitään ongelmia sähköyhtiöiden kanssa eikä tarvi sinne päin edes olla yhteyksissä.
Firmojenkin vaihdot onnistuu eri palveluiden kautta ilman minkäänlaista kontaktia nykyiselle myyjälle.

Itellä on yksi epäonnistunut kokeilu Fortumin kanssa kun myyntitykki puhelimessa "unohti" kertoa ekohippi-ominaisuuden maksullisuudesta. Sopimusehtojen saavuttua spostiin peruutin koko siirron.
Silti on tuon jälkeenkin olllut taas Fortumin kanssa sopimus, koska silloisista vaihtoehdoista katsoin sen olevan itselleni edullisin. Eli kovin verisesti en asiasta suuttunut :D
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
60
Nyt ois sellainen tilanne, että tarvitsisin vain 1,5 viikoksi sähkösopimuksen asuntooni. Ilmeisesti tässä tapauksessa kannattavin vaihtoehto on tehdä pörssisähkösopimus? Katselin sahkonhinta sivustolta sopimuksia mahdollisimman pienellä kk maksulla(kannattavaa?) ja kaikissa oli 2 viikon irtisanomisaika. Eli voinko käytännössä tehdä niin, että otan tuon sivuston kautta jonkun sopimuksen, ja irtisanon sen heti samantien? Vai pitäisikö minun mieluummin soittaa ja koittaa saada yhtä hyvä tarjous ja samalla sopia, että he tekevät siitä vain tuon parin viikon määräaikaisen, jonka jälkeen sopimus katkeaa automaattisesti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 577
Nyt ois sellainen tilanne, että tarvitsisin vain 1,5 viikoksi sähkösopimuksen asuntooni. Ilmeisesti tässä tapauksessa kannattavin vaihtoehto on tehdä pörssisähkösopimus? Katselin sahkonhinta sivustolta sopimuksia mahdollisimman pienellä kk maksulla(kannattavaa?) ja kaikissa oli 2 viikon irtisanomisaika. Eli voinko käytännössä tehdä niin, että otan tuon sivuston kautta jonkun sopimuksen, ja irtisanon sen heti samantien? Vai pitäisikö minun mieluummin soittaa ja koittaa saada yhtä hyvä tarjous ja samalla sopia, että he tekevät siitä vain tuon parin viikon määräaikaisen, jonka jälkeen sopimus katkeaa automaattisesti?
Pörssi, kvartaali tai toistaiseksi voimassaoleva.
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
374
Onko tuohon PKS:ään olemassa joku puhelin äppi vai millä/mista ne te niitä kiinnityshintoja ja lukituksia teette. Mä löydän appstores vain "säppi" nimisen softan joka on PKS:än sähkönsiirtoa ja siksi sanoo ei sopparia kun koittaa pankkitunnuksilla. Web-sivun kautta onnistuu mutta todella tuskaista kirjautua joka kerta erikseen...
Tallennat kännykän selaimeen kirjautumistunnukset ja luot "appin" työpöydälle niin hyvin toimii. Etukäteen kannattaa laittaa automaattiset kiinnitykset niin ei edes tarvitse koskea kännykkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Kyllä noita erilaisia sopimuksia jatketaan samoilla sanoilla henkilöasiakkaillekkin, mutta sen takia ne kannattaakin lukea ja peruuttaa määräaikaan mennessä, jos ei uusi sopimus miellytä.
Tässä se perimmäinen ongelma taisi juuri olla, että paskalafkaan ei saanut millään yhteyttä peruuttaakseen.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
209
Helenille asioiville vinkkinä, että sovelluksen kautta lähetettyyn viestiin vastattiin aika nopeaan, kun olin siellä perumassa sopimustyypin vaihtoa syksyllä 14 vrk peruutusajalla. E-mailiin ei kuulunut vastausta useaan päivään.

Muutenkin tuo äppi oli hyvä. Samantyyppistä kaipaisi myös nyt tuolla PKS Priimalla. Toki tälläkin nyt pärjää sivuston kautta.
 
Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
101
Tässä se perimmäinen ongelma taisi juuri olla, että paskalafkaan ei saanut millään yhteyttä peruuttaakseen.
Tämä oli se kakkosongelma.
Ykkösongelma ennen tätä kakkosongelmaa oli se, että Helen tilaa asiakkaan puolesta määräaikaisen sähkösopimuksen, jossa hinta 3-kertaistui vanhaan sopimukseen verrattuna.
Pahoittelut offtopicista. Vituttaa vaan näiden tiettyjen firmojen kyseenalainen toiminta ja sitten vielä julkisuudessa selitetään: "asiakkaan etua tässä ajatellaan".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 820
Helenille asioiville vinkkinä, että sovelluksen kautta lähetettyyn viestiin vastattiin aika nopeaan, kun olin siellä perumassa sopimustyypin vaihtoa syksyllä 14 vrk peruutusajalla. E-mailiin ei kuulunut vastausta useaan päivään.

Muutenkin tuo äppi oli hyvä. Samantyyppistä kaipaisi myös nyt tuolla PKS Priimalla. Toki tälläkin nyt pärjää sivuston kautta.
Tuleeks noista peruutuksista joku ilmoitus postiin tms.
Itse tein puhelimitse tällä viikolla peruutksen, mutta ei näkynyt missää.. datahubissa varmaan pitäisi näkyä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
834
Vai pitäisikö minun mieluummin soittaa ja koittaa saada yhtä hyvä tarjous ja samalla sopia, että he tekevät siitä vain tuon parin viikon määräaikaisen, jonka jälkeen sopimus katkeaa automaattisesti?
Riippuu vähän irtisanomisen syystä mikä on toimivin vaihtoehto. Jos käyttöpaikalle tulee 1,5 viikon päästä uusi käyttäjä, niin mikä vaan sopimus katkeaa automaattisesti siihen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 820
Päivitys: tuon saivat nopeasti korjattua onneksi kun lähetin lomakkeella viestin, ei tarvinnut jäädä arpomaan. Silti erikoinen virhe koska siis winback myyjä puhelinkeskustelun jälkeen laittoi linkin, joka kautta näin sen oikean sopimuksen, ja vahvistin sen. Yleensä jos mustaa valkoisella on oikein, niin asiat pysyy oikein. Virhe on syntynyt sen jälkeen.

Saisi vielä Enefitiltä tulla nyt joskus loppulasku niin tietäisi menikö joulukuussa miten verran sen marraskuun -4,77 laskun kanssa. Kymmenen päivää jo vaihdosta.

Mites teillä nää Vattenfallin jutut on menneet. Toi Lummen pitäisi olla 2.1- 31.1.
1703189395850.png

Kyseessä oli tuollainen winback. Myyjä ehdotti mielestäni yllättävän hyvää ratkaisua, ja kävin jonkun linkin kautta hyväksymässä sen pari-kolme päivää sitten. Että tuo alkaisi helmikuussa.
1703189551768.png

Se muuttuikin lennossa tälläiseksi kuten tuo datahub vahvistaa.
1703189775326.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 723

Kiinteähintaiset sopimukset ovat normaalisikin pörssisähkösopimuksia kalliimpia, koska suojaus maksaa.

Kastrén ennakoi, että Suomen sähkömarkkinoiden sopimusrakenne on pitkällä aikavälillä muuttumassa samanlaiseksi kuin muissa Pohjoismaissa.

Ruotsissa pörssisähkösopimusten osuus oli vuoden 2019 alussa noin 50 prosenttia ja oli elokuussa noussut yli 65 prosenttiin, kertoi Ruotsin energiaviranomainen energia-alan uutispalvelu Montel Newsille lokakuussa. Norjassa osuus on pitkään ollut yli 90 prosenttia.

”Kiinteähintaiset sähkösopimukset ovat suomalainen kummajainen. Suomi seuraa muita Pohjoismaita perässä”, Kastrén sanoo.

Mitä arvon raati mieltä tästä?
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 377

Kiinteähintaiset sopimukset ovat normaalisikin pörssisähkösopimuksia kalliimpia, koska suojaus maksaa.

Kastrén ennakoi, että Suomen sähkömarkkinoiden sopimusrakenne on pitkällä aikavälillä muuttumassa samanlaiseksi kuin muissa Pohjoismaissa.

Ruotsissa pörssisähkösopimusten osuus oli vuoden 2019 alussa noin 50 prosenttia ja oli elokuussa noussut yli 65 prosenttiin, kertoi Ruotsin energiaviranomainen energia-alan uutispalvelu Montel Newsille lokakuussa. Norjassa osuus on pitkään ollut yli 90 prosenttia.

”Kiinteähintaiset sähkösopimukset ovat suomalainen kummajainen. Suomi seuraa muita Pohjoismaita perässä”, Kastrén sanoo.

Mitä arvon raati mieltä tästä?
Meillä taloyhtiössä mennään edelleen pörssisopparilla, koska kiinteä tulisi paljon kalliimmaksi. Aion itsekin kokeilla pörssisopimusta seuraavalla kerralla, jos saan vielä silloin kuukausimaksuttoman sopimusvaihtoehdon. Nythän niitä on ollut tarjolla lähinnä Lumme Energialla, 6 kk kerrallaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 939
Mitä arvon raati mieltä tästä?
Kuten lyhet lainan korot, niin myös pörssisähkö pitkällä aikavälillä todennäköisesti halvempi.

Historiasta aina löytyy kohdat, joilla pitkällä korolla tai sähkösopimuksella pääset hetken halvemmmalla. Mutta jos meinaat olla elävien kirjoissa vuosia tai jopa vuosikymmeniä, niin todennäköisesti pitkälle ennustamalla häviät eniten ja lyheämmällä tähtäimellä taas voitat.

Tällä periaatteella pankit ja sähkönmyyjät tekevät myös isoimmmat voitot myymällä kuluttajalle pitkän ajan suojaa, ennakoitavalla hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
822
Kiinteähintaiset sopimukset ovat normaalisikin pörssisähkösopimuksia kalliimpia, koska suojaus maksaa.
...
”Kiinteähintaiset sähkösopimukset ovat suomalainen kummajainen. Suomi seuraa muita Pohjoismaita perässä”, Kastrén sanoo.
Mitä arvon raati mieltä tästä?
On yksisilmäistä tarkastella kiinteää sopimusta vain suojauksen kannalta. Jos myyjällä on vakaata sähköä mitä myydä, niin varmalla ostajalla on myös arvoa. Suojaus nostaa hintaa, varma ostaja laskee.

Kuluttajien kannalta on etu, että erityyppisillä sopimuksilla on toimivat markkinat. Pörssi sopii ihmisille, jotka haluvat harrastaa kulutusjoustoa, kiinteä asiakkaille, jotka tykkäävät töpselisähköstä, jonka hinta ei yllätä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 422

Kiinteähintaiset sopimukset ovat normaalisikin pörssisähkösopimuksia kalliimpia, koska suojaus maksaa.

Kastrén ennakoi, että Suomen sähkömarkkinoiden sopimusrakenne on pitkällä aikavälillä muuttumassa samanlaiseksi kuin muissa Pohjoismaissa.

Ruotsissa pörssisähkösopimusten osuus oli vuoden 2019 alussa noin 50 prosenttia ja oli elokuussa noussut yli 65 prosenttiin, kertoi Ruotsin energiaviranomainen energia-alan uutispalvelu Montel Newsille lokakuussa. Norjassa osuus on pitkään ollut yli 90 prosenttia.

”Kiinteähintaiset sähkösopimukset ovat suomalainen kummajainen. Suomi seuraa muita Pohjoismaita perässä”, Kastrén sanoo.

Mitä arvon raati mieltä tästä?
Perseestä, itse haluan ennustettavuutta ja enkä harrasta uhkapelaamista.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 820

Mitä arvon raati mieltä tästä?
Erittäin hyvä kysymys! Mä lähdin toki vastaamaan mutta sitten...tuo asia ei kuulu tähän ketjuun. Tai oikeastaan ylipäätään koko kysymys.

Pörssisopimukset ja jonkinasteinen niiden soveltuvuus eri kuluttajatyypeille kuuluu tähän. Mutta skenaariointi pörssisähkösopimusten (ja samalla muiden) tulevaisuudenkuvista kuuluu väkisin muualle.

Eli tähän ketjuun: Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

jonne itsekin lähetän vastaukseni.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 422
Kumpa bensiiniäkin saisi vakaaseen 2,50€ litrahintaan niin ei tarttis olla tuon hintavaihtelun uhri. Sori :D Oli ihan pakko.... Tiedän, että ei voi verrata...
Eihän se kännykän liittymän hintakaan vaihtele, kun ottaa kiinteen ja olen siihen tyytyväinen.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 168
Kumpa bensiiniäkin saisi vakaaseen 2,50€ litrahintaan niin ei tarttis olla tuon hintavaihtelun uhri. Sori :D Oli ihan pakko.... Tiedän, että ei voi verrata...
Taitaisi litrahinta olla 2€ seuraavat 2 vuotta. Kiinteä hinta täytyy olla vaihteluvälin sisällä.
 
Liittynyt
10.11.2021
Viestejä
281
Taitaisi litrahinta olla 2€ seuraavat 2 vuotta. Kiinteä hinta täytyy olla vaihteluvälin sisällä.
1. Miksi kiinteän hinnan pitää olla vaihtelun sisällä? (Yhtä hyvin voit määrätä säännön, että vaihtelevalla hinnalla pitää voida olla mahdollista säästää 50% kiinteään hintaan verrattuna. Jos siis sinä määräät säännöt.)
2. Mistä tiedät mikä on vaihteluväli tulevaisuudessa?

(3. tottakai voi verrata.)
[(4. Suomalainen on keskimäärin turvallisuushakuinen lammas.)]
5. Vertailusta tuli mieleen, että suurin ero taitaa olla se, ettei polttoaineiden hinnoille ole vastaavia futuureja sun muita "virallisia" ennustuksia kuukausien ja vuosien päähän. Korjatkaa jos on jotain vastaavaa.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
678
Eihän se kännykän liittymän hintakaan vaihtele, kun ottaa kiinteen ja olen siihen tyytyväinen.
Eli maksat saman, käytät tai et. Sama älyttömyys kuin kiinteässä kalliissa sähkösopimuksessa, jos joku kuukausi onkin enemmän käyttöä jää kokonaishinta paljon halvemmaksi toteutuvan käytön sopimuksella.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 422
Eli maksat saman, käytät tai et. Sama älyttömyys kuin kiinteässä kalliissa sähkösopimuksessa, jos joku kuukausi onkin enemmän käyttöä jää kokonaishinta paljon halvemmaksi toteutuvan käytön sopimuksella.
Mutta tiedät missä kulut pyörii. Ei tule yllätyksiä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 168
1. Miksi kiinteän hinnan pitää olla vaihtelun sisällä? (Yhtä hyvin voit määrätä säännön, että vaihtelevalla hinnalla pitää voida olla mahdollista säästää 50% kiinteään hintaan verrattuna. Jos siis sinä määräät säännöt.)
2. Mistä tiedät mikä on vaihteluväli tulevaisuudessa?

(3. tottakai voi verrata.)
[(4. Suomalainen on keskimäärin turvallisuushakuinen lammas.)]
5. Vertailusta tuli mieleen, että suurin ero taitaa olla se, ettei polttoaineiden hinnoille ole vastaavia futuureja sun muita "virallisia" ennustuksia kuukausien ja vuosien päähän. Korjatkaa jos on jotain vastaavaa.
Haluttiin vertaus sähköön, jossa kiinteät mahtuu vaihteluvälin sisään.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 377
Onko lumme energialle tullut kulutusvaikutuksellisia soppareita? Kellään tietoa noista??

1703421691887.png


Ei pysty näkemään lisätietoakaan ennen tilausta. Nyt löytyi tosin.
  • Sopimuksen hinta rakentuu kuukausimaksusta (€/kk), kiinteästä sähkön hinnasta (snt/kWh) sekä kulutusvaikutuksesta (+/- 0 - n. 3 snt/kWh)
  • Kuukausimaksu ja kiinteä osuus sähkönhinnasta säilyvät samana koko sopimuskauden ajan. Kulutusvaikutus taas vaihtelee +/- 0-3 snt/kWh välillä keskiarvon ollessa +/- 1 snt/kWh. Kulutusvaikutus voi vaihdella kuukaudesta toiseen.
Nuohan alkavat mennä aika monimutkaisimmiksi koko ajan.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
80

Onhan noita, sinne vaan ihmettelemään.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 965
Kulutusvaikutus taas vaihtelee +/- 0-3 snt/kWh välillä keskiarvon ollessa +/- 1 snt/kWh.

Nuohan alkavat mennä aika monimutkaisimmiksi koko ajan.
Ihan normi kulutusvaikutus tuo on, vaan harvinaisen kökösti ilmaistuna:

+- 0-3 snt/kWh välillä sanotaan yleensä vaan +-3 snt/kWh välillä, ja oletan että jälkimmäisessä yritettiin sanoa, että suurimmalla osalla +-1 snt/kWh, kun en oikein tiedä miten keskiarvoksi tulisi vaihteluväli.
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
76
”Kiinteähintaiset sähkösopimukset ovat suomalainen kummajainen. Suomi seuraa muita Pohjoismaita perässä”, Kastrén sanoo.
Se kun Venäjältä on tuotu halpaa sähköä, kaasua, öljyä ja ties mitä energiaa pilvin pimein, niin se on näkynyt meille edullisina sopimuksina.
Nyt tuo reikä on suljettu vuosikymmeniksi ja tälläkin palstalla ihmiset silti odottelevat näitä 4 snt/kWh määräaikaisia sopimuksia.

Ei ole tulossa, ei.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 422
Se kun Venäjältä on tuotu halpaa sähköä, kaasua, öljyä ja ties mitä energiaa pilvin pimein, niin se on näkynyt meille edullisina sopimuksina.
Nyt tuo reikä on suljettu vuosikymmeniksi ja tälläkin palstalla ihmiset silti odottelevat näitä 4 snt/kWh määräaikaisia sopimuksia.

Ei ole tulossa, ei.
Niin, hinta on ainakin tuplaantunut hyvistä ajoista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 731
Viestejä
4 290 239
Jäsenet
71 717
Uusin jäsen
ThunderRoad

Hinta.fi

Ylös Bottom