Näille yli 250W vehkeille on myös oma ketju:
Täällä voi keskustella tehokkaista sähköpolkupyöristä esim. Bafangin 1000W tai CyklonEbiken 32 000W. Miksi oma lanka? Siksi että vakuutuksen vaativat yli 250 W L1e-luokan pyörät sekä muut tehokkaammat harrastelaitteet pysyvät erillään tavallisista tieliikennekäyttöön tarkoitetuista...
bbs.io-tech.fi
Itse halusin juuri 250W rajoittimella olevan vehkeen, jotta saa päästellä myös metsäpoluilla ilman maanomistajan lupaa. 250W/25km/h pyörät kun rinnastetaan polkupyöriksi ja L1e-A (1000W/25km/h) rinnastetaan "moottorittomaksi ajoneuvoksi".
Todellisuudessahan nuo "250W" rajoittimelliset pyörät ovat lähes järjestään yli 250W tehoilla. Hetkellisissä nykäisyissä ne antaa jopa yli 500W tehoja, vaikka pidemmän päälle ovatkin "250W" rajoittimella ja sen takia laillisesti polkupyöriä. Ero halvimman "250W" pyörän ja parhaimman "250W" pyörän välillä on aikamoinen. Samalla akulla toiselle luvataan "jopa 185km" toimintamatka, kun toiselle "jopa 80km" matka. Kumpihan näistä avustaa enemmän?
Lisää luettavaa vääntö vs. teho:
Torque rating on E-bikes - marketing gimmick?
Todellisuudessa "jopa 250W teho" on aivan yhtä tyhjän kanssa oleva markkinointitermi. Minua ei yhtään haittaa että pyörä "vähän" ylittää tuon ihan vakiona tehtaalta tullessaankin. Valmistaja sanoo että 250W, joten lain mukaan se on 250W.
This is not Shimano related post, but couldn't find a better place for posting, so here we go. I found power curves of few motors from the electricbikereview.com and did some "reverse engineering" to visualize also the torque curves (something I've not seen before). I was interested in torque...
www.emtbforums.com