Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 856
Omilla vakuutuksella siis mennään, mutta ei ne koskaan niin hyvät ole, etteikö pyörän varastetuksi tuleminen haittaisi.
Tämä potenssiin sata. Voisin maksaa vaikka vähän enemmän sellaisesta vakuutuksesta, joka oikeasti korvaa vahingon niin ettei tunne tulleensa kusetetuksi sekä varkaiden että vakuutusyhtiön puolelta ja toisaalta ettei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä että ylipäätään tekee vahinkoilmoituksen. Mm. juuri fillarien kohdalla vakuutuksista saatavat korvaukset ovat ikävähennyksineen todellisuudessa ihan paskaa. Lopputulos on se, että jengi kuljettelee vakuutusten lisäksi mukana hillittömän painavia lukkoja ja raahaa fillareita yöksi parvekkeelle jne.

Sen lisäksi että Suomessa ilmasto rajoittaa suurimmalla osalla fillarointia 70% vuodesta, niin lopun ajasta haasteita tulee mm. juuri siitä, ettei tee mieli mennä fillarilla mihinkään, kun se kuitenkin pöllitään jos ei koko ajan päivystä itse vieressä. Eikä tämä valtion taloustilanne ainakaan tule parantamaan tätä kokonaisuutta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
670
Näissä varkauksissa on sellainenkin ikävä puoli, että jos saat toimeentulotukea, esim olet ostanut kalliihkon pyörän ja jäänyt työttömäksi ja pudonnut toimeentulotuelle tms. Tai vaikka kävisit ihan matalapalkka-alalla duunissa ja joudut hakemaan toimeentulotukea. Nyt jos joku varastaa pyöräsi (jolla suoritat esim arjen liikkumiset ja mahdolliset työmatkat jne), saat vakuutuksesta korvaukset, mutta tämä tarkoittaa sitä, että se vaikuttaa suoraan toimeentulotukeen, ja et saa sitä ennenkuin tuo korvaus on käytetty (vyörytetään niin monelle kuukaudelle kuin se laskennallisesti riittää). Menetit siis pyöräsi, eikä ole rahaa ostaa uutta (tt-tuella olevilla ei saa olla säästöjä), koska menetät saman verran tukina. Sama toki kaikissa vakuutuskorvauksissa. Jos esim. menetät omaisuutesi tulipalossa ja saat kotivakuutuksesta korvaukset, niin menetät toimeentulotuen, koska se vakuutuskorvaus katsotaan tuloksi.

Lisäksi tuossa on vielä sellainen hauskuus, että kun saat toimeentulotukea niin esim lääkkeesi maksetaan (maksusitoumus apteekkiin), mutta kun sen menetät pyörävarkauden vuoksi, niin joudut itse ne maksamaan tuolta ajalta kun vakuutuskorvaus poistaa tt-tuen, etkä saa niitä myöhemminkään takaisin. Tällöin polkupyörävarkaudesta tulee sinulle paljon haittaa, menetät pyöräsi, ei rahaa ostaa uutta, ja kaikenlisäski taloudellinen tilanteesi laskee jos joudut ostamaan tuolla ajalla lääkkeitä jne. Köyhimpien ei siis kannata edes hankkia vakuutuksia Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tämä potenssiin sata. Voisin maksaa vaikka vähän enemmän sellaisesta vakuutuksesta, joka oikeasti korvaa vahingon niin ettei tunne tulleensa kusetetuksi sekä varkaiden että vakuutusyhtiön puolelta ja toisaalta ettei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä että ylipäätään tekee vahinkoilmoituksen. Mm. juuri fillarien kohdalla vakuutuksista saatavat korvaukset ovat ikävähennyksineen todellisuudessa ihan paskaa. Lopputulos on se, että jengi kuljettelee vakuutusten lisäksi mukana hillittömän painavia lukkoja ja raahaa fillareita yöksi parvekkeelle jne.

Sen lisäksi että Suomessa ilmasto rajoittaa suurimmalla osalla fillarointia 70% vuodesta, niin lopun ajasta haasteita tulee mm. juuri siitä, ettei tee mieli mennä fillarilla mihinkään, kun se kuitenkin pöllitään jos ei koko ajan päivystä itse vieressä. Eikä tämä valtion taloustilanne ainakaan tule parantamaan tätä kokonaisuutta.
Eikös tuollaiselle saa erikseen jonkun "arvotavara" vakuutuksen? Toki maksaa enemmän kuin perus kotivakuutus...

Omassa pyörässä on liikenne+osakasko (juuri varkauksien varalle) ja ainakin vakuutusyhtiö sanoi että ikävähennykset ei ole niin rajut kuin perus kotivakuutuksessa... Tiedä sitten...
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
853
Mä kyselin LähiTapiolan vakuutuksesta ja vuodenvaihteessa päivittyi ainakin tämä joku "laajakotivakuutus" niin että kotona jos varastetaan 15 tuhatta raja YHDELLE. Jos viedään lukittuna jostain (Suomessa) kun olet reissussa niin Max. 10 tuhatta eli kaksi kallista pyörää alkaa olla jo rajoilla koska tämä lasketaan koko pottiin ei kappaleina.

Sitten se että mikäli kuljetat pyörää niin peräkärrystä, teltasta jne jne varastettuna vain 5000e ja ilmeisesti koskee myös kuljetustelinettä mutta sitä en sitten tiedä jos LUKITTUNA telineessä, teltassa koska muutenhan pyörä kannattaa aina irrottaa telineestä ja siirtää viereiseen tolppaan, puuhun koska saat rahat vakuutuksesta :whistling:

Kuljetuksessa tulee sitten myös mahdolliset kuljetusvälineen vakuutukset. Esim. Jos pudotat pyörän kuljetuksen aikana niin en edes yritä arvata mistä se korvataan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 260
Omassa pyörässä on liikenne+osakasko (juuri varkauksien varalle) ja ainakin vakuutusyhtiö sanoi että ikävähennykset ei ole niin rajut kuin perus kotivakuutuksessa... Tiedä sitten...
Ifillä laski muistaakseni korvattava arvo 10%/v osakaskossa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Työnantajalta saisi työsuhdepyörän ehdotelkaapa hyviä malleja hintaluokassa 2000-2500€:

Kriteerit:
- Pitää täyttää työsuhdepyörän vaatimus, eikös tässä ollut tämä 25km/avustus ja max 250w moottori?
- Mielellään maasto tai gravel tyyppinen, ei "kilpapyörää"
- Canyon vaikuttaa nopealla vilkaisulla aika hyvältä vaihtoehdolta?
- Sähköpyörä
- Saatavuus järkevä eli ei mitään "odotettu toimitus syyskuussa"
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 453
Tämä potenssiin sata. Voisin maksaa vaikka vähän enemmän sellaisesta vakuutuksesta, joka oikeasti korvaa vahingon niin ettei tunne tulleensa kusetetuksi sekä varkaiden että vakuutusyhtiön puolelta ja toisaalta ettei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä että ylipäätään tekee vahinkoilmoituksen. Mm. juuri fillarien kohdalla vakuutuksista saatavat korvaukset ovat ikävähennyksineen todellisuudessa ihan paskaa. Lopputulos on se, että jengi kuljettelee vakuutusten lisäksi mukana hillittömän painavia lukkoja ja raahaa fillareita yöksi parvekkeelle jne.

Sen lisäksi että Suomessa ilmasto rajoittaa suurimmalla osalla fillarointia 70% vuodesta, niin lopun ajasta haasteita tulee mm. juuri siitä, ettei tee mieli mennä fillarilla mihinkään, kun se kuitenkin pöllitään jos ei koko ajan päivystä itse vieressä. Eikä tämä valtion taloustilanne ainakaan tule parantamaan tätä kokonaisuutta.
Ja sitten ihan käytännön tasolla se, että vaikka kuvitellusti saisit koko pyörän ostohinnan korvauksena takaisin, niin se uusi korvaava vastaava pyörä pitää silti etsiä ja hankkia jostain. Jos pyörä on arjen liikkumisväline päivä- tai lähes päivätasolla, niin koituuhan tuosta automaattisesti ihan hitonmoinen ylimääräinen show. Ja siihen päälle se, että sitä omaa pyörää vastaavaa mallia ei ihan automaattisesti löydy varastosta siitä lähimmästä fillariliikkeestä tai edes välttämättä mistään verkkokaupasta.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
439
Onkos jollakulla GZR Pedelec Plus katkonut takakiekon pinnoja? Mikäli oikein muistan keskusteluista, tuo taitaa olla jonkinlainen tyyppivika. Itse huomasin työmatkalla, että takarengas alkoi vemputtamaan ja tuo paljastui syyksi. Verkkokauppa toimittaa noita lähimpään liikkeeseen, mutta ottaa useampia päiviä. Onko tietoa saako noita suoraan jonkun liikkeen hyllystä Pirkanmaa-Kanta-Häme-akselilla?
Tämä saaga päättyi siihen, että Verkkiksellä meni pari viikkoa pinnoja toimitellessa. Minulla paloi pinna, kun ensimmäisen kuukauden aikana pyörä oli jo toista kertaa lavetilla (pakasta vedettynä oli kiero kampi), joten purettiin kauppa.

Onko suosituksia vastaavasta taittovehkeestä, joka kestäisi käyttöä?
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
olisi hakusessa sellainen sähköpolkupyörä jolla voisi polkea yli 25km/h. Eli pitäisi olla kevyt polkea ja kyky ylittää polkemalla tuon sallitun rajan, niin saa laillisesti ajaa ylinopeutta? Elikkä pelkällä sähköllä polkematta se kulkisi sen tasan 25 km/h, mutta sen jälkeen ku alkaisin viellä polkemaan voisin ajaa vaikka 35 km/h
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
670
olisi hakusessa sellainen sähköpolkupyörä jolla voisi polkea yli 25km/h. Eli pitäisi olla kevyt polkea ja kyky ylittää polkemalla tuon sallitun rajan, niin saa laillisesti ajaa ylinopeutta? Elikkä pelkällä sähköllä polkematta se kulkisi sen tasan 25 km/h, mutta sen jälkeen ku alkaisin viellä polkemaan voisin ajaa vaikka 35 km/h
Jokainen sähköpyörä markkinoilla pystyy tuohon, jos reisissä on jerkkua tarpeeksi.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Jokainen sähköpyörä markkinoilla pystyy tuohon, jos reisissä on jerkkua tarpeeksi.
Kiitos. Itseäni häiritsee kun sähköpotkulaudalla menen ja välillä isot polkupyörät ajavat ohi. Niin pitää itsekki ostaa sellainen niin pääsen niiden ohi ajamaan.

Se on muutenkin turvallisemman näköistä menoa tuollaisilla nopeuksilla kuin pienillä sähköpotkulaudan renkailla ja se että saa myös istua ja pitää tukevasti kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 362
olisi hakusessa sellainen sähköpolkupyörä jolla voisi polkea yli 25km/h. Eli pitäisi olla kevyt polkea ja kyky ylittää polkemalla tuon sallitun rajan, niin saa laillisesti ajaa ylinopeutta? Elikkä pelkällä sähköllä polkematta se kulkisi sen tasan 25 km/h, mutta sen jälkeen ku alkaisin viellä polkemaan voisin ajaa vaikka 35 km/h
Olisiko sähkögravel oikea valinta? Varmaankin kevyimpiä polkea ilman avustusta eli yli 25 km/h. Esim canyon

Grail:ON | E-Gravel Bike

Jos tarvitset kaasukahvan, niin tämä on väärä ketju. Oikea on tässä: Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 856
olisi hakusessa sellainen sähköpolkupyörä jolla voisi polkea yli 25km/h. Eli pitäisi olla kevyt polkea ja kyky ylittää polkemalla tuon sallitun rajan, niin saa laillisesti ajaa ylinopeutta? Elikkä pelkällä sähköllä polkematta se kulkisi sen tasan 25 km/h, mutta sen jälkeen ku alkaisin viellä polkemaan voisin ajaa vaikka 35 km/h
Kuten jo todettiin, missään sähköpyörässä ei ole rajoitinta omalla voimalla tuotetulle maksiminopeudelle. Rajoitin koskee siis vain sitä missä vaiheessa moottorin tuottama avustus lakkaa. Minullakin on tapana ajella pääsääntöisesti yli tuon avustusrajan ja moottori puuttuu peliin vain ylämäissä, tai jos sattuu muuten vain laiskotuttamaan.

On olemassa myös sellaisia sähköfillareita, jotka avustavat 25km/h rajan yläpuolella (jopa ilman polkemista) ja joihinkin saa ostettua myös jälkikäteen asennettavan lisäpalikan, jolla rajoitin ohitetaan. Tuolla Tellervon mainitsemassa ketjussa on varmasti enemmän keskustelua näistä vaihtoehdoista. Tämän ketjun topicina olevilla pelkästään poljettaessa avustavilla 250W moottorilla ei tosin kuuhun mennä, vaikka mitään rajoitinta ei olisikaan, mutta reisillä voi paikata loput.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
670
Kuten jo todettiin, missään sähköpyörässä ei ole rajoitinta omalla voimalla tuotetulle maksiminopeudelle. Rajoitin koskee siis vain sitä missä vaiheessa moottorin tuottama avustus lakkaa. Minullakin on tapana ajella pääsääntöisesti yli tuon avustusrajan ja moottori puuttuu peliin vain ylämäissä, tai jos sattuu muuten vain laiskotuttamaan.

On olemassa myös sellaisia sähköfillareita, jotka avustavat 25km/h rajan yläpuolella (jopa ilman polkemista) ja joihinkin saa ostettua myös jälkikäteen asennettavan lisäpalikan, jolla rajoitin ohitetaan. Tuolla Tellervon mainitsemassa ketjussa on varmasti enemmän keskustelua näistä vaihtoehdoista. Tämän ketjun topicina olevilla pelkästään poljettaessa avustavilla 250W moottorilla ei tosin kuuhun mennä, vaikka mitään rajoitinta ei olisikaan, mutta reisillä voi paikata loput.
Olet varmaan tietoinen, että nämä Bosch, Shimano jne "250w" moottorit, avustavat paljon suuremmalla teholla kuin tuolla 250W, ja tämä on täysin laillista ja fine. Eli on aikamoista jeesustelua väittää, että 250w moottorin avustusteho olisi se 250w kun niin ei ole. Se on vain moottorin nimellisteho.


" chart leaked by Bosch in 2017 comparing their ebike motors to their competitors'.
Disclaimer: This chart is old, and reliable sources say that it is inaccurate. The point of its inclusion is to show that 250W is not a hard ceiling."




Lähde: Ebike Motor Power Curve Comparison Chart: BOSCH, Yamaha, Shimano, Brose
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kuten jo todettiin, missään sähköpyörässä ei ole rajoitinta omalla voimalla tuotetulle maksiminopeudelle. Rajoitin koskee siis vain sitä missä vaiheessa moottorin tuottama avustus lakkaa. Minullakin on tapana ajella pääsääntöisesti yli tuon avustusrajan ja moottori puuttuu peliin vain ylämäissä, tai jos sattuu muuten vain laiskotuttamaan.

On olemassa myös sellaisia sähköfillareita, jotka avustavat 25km/h rajan yläpuolella (jopa ilman polkemista) ja joihinkin saa ostettua myös jälkikäteen asennettavan lisäpalikan, jolla rajoitin ohitetaan. Tuolla Tellervon mainitsemassa ketjussa on varmasti enemmän keskustelua näistä vaihtoehdoista. Tämän ketjun topicina olevilla pelkästään poljettaessa avustavilla 250W moottorilla ei tosin kuuhun mennä, vaikka mitään rajoitinta ei olisikaan, mutta reisillä voi paikata loput.
Mä uskallan väittää että 99% sähkömaastopyöristä, niistä "250w" on viritetty menemään yli tuon 25km/h.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 225
eiköhän se ole niin, että ns. "tosiharrastajat" jotka esim eMTB puolta enemmän tutkii ja on mukana techissä niin on ne ketkä virittävät kulkemaan yli sen 25kmh. Ja tod.näk siitäkin määrästä suurin osa virittää siihen jenkki-asetukseen 32kmh joka joillakin merkeillä onnistuu kohtuu helpostikin.

Mutta sanosin että valtaosa sähköpyöristä ja maastureista kulkee sen minkä laki sallii.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
285
Vieläkin vituttaa, että tämän ketjun otsikossa on tuo ”tieliikennekelpoiset”. Se luo auttamattomasti kuvan, että nuo tossa toisessa ketjussa ei olisi.
Paremmat otsikot olisivat:

  • Sähköavusteiset polkupyörät (<=250W)
  • Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (>250W)

tai
  • Sähköavusteiset polkupyörät, ei vakuutustarvetta (<=250W)
  • Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a), vakuutettavat (250-1000W)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 856
Olet varmaan tietoinen, että nämä Bosch, Shimano jne "250w" moottorit, avustavat paljon suuremmalla teholla kuin tuolla 250W, ja tämä on täysin laillista ja fine. Eli on aikamoista jeesustelua väittää, että 250w moottorin avustusteho olisi se 250w kun niin ei ole. Se on vain moottorin nimellisteho.


" chart leaked by Bosch in 2017 comparing their ebike motors to their competitors'.
Disclaimer: This chart is old, and reliable sources say that it is inaccurate. The point of its inclusion is to show that 250W is not a hard ceiling."




Lähde: Ebike Motor Power Curve Comparison Chart: BOSCH, Yamaha, Shimano, Brose
Joo, olen tietoinen. Tämä semantiikka on tässä kuitenkin epäolennaista, kun kaikki varmasti tietävät ilman näitä lillukanvarsia mistä puhutaan ja siinä moottorin kyljessä kuitenkin on painettuna juuri se nimellisteho samalla tavalla kuin tehokkaammissakin omansa (ja joista sitten irtoaa suunnilleen samassa suhteessa tehoa vieläkin enemmän).

Vai että jeesustelua. Voi hyvänen aika...

Vieläkin vituttaa, että tämän ketjun otsikossa on tuo ”tieliikennekelpoiset”. Se luo auttamattomasti kuvan, että nuo tossa toisessa ketjussa ei olisi.
Paremmat otsikot olisivat:

  • Sähköavusteiset polkupyörät (<=250W)
  • Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (>250W)

tai
  • Sähköavusteiset polkupyörät, ei vakuutustarvetta (<=250W)
  • Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a), vakuutettavat (250-1000W)
Tästä on ollut keskustelua aiemminkin. Tuota otsikkoa on säädetty näiden vitutusten myötä useampaankin otteeseen ja nykyinen otsikko on muistaakseni moderaattoreiden päättämä muoto keskustelua ohjaamaan. Se ei liity suoraan moottorin tehoon, vaan pikemminkin moottorin avustuksella tuotettuun nopeuteen ja se on peräisin Trafilta:

Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä.
 
Viimeksi muokattu:

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Onkos täällä jossain sellaista ketjua mistä näkee onko tarjouksissa sähköpyöriä? Tai onko jotain merkkiä mitä ei nyt missään nimessä kannata ostaa, että mihin asiaan tässä kannattee katseen kohdistaa pääsääntöisesti?
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 263
Onkos täällä jossain sellaista ketjua mistä näkee onko tarjouksissa sähköpyöriä? Tai onko jotain merkkiä mitä ei nyt missään nimessä kannata ostaa, että mihin asiaan tässä kannattee katseen kohdistaa pääsääntöisesti?
Kysyntä taitaa olla sen verran hyvää ja pyöräilykausi vasta edessä, joten ei niistä nyt kovin kummoisia tarjouksia ole näkynyt.

Itse ostin viime kesänä tuollaisen ja olen ajanut sillä nyt pari tonnia. Hankkisin uudelleenkin kun en paremmasta tiedä.
Maastopyörää en tarvitse ja läskipyörää en kaupunkikäyttöön ottaisi edes ilmaiseksi. Mutta makuasioita, sanoi koira kun muniaan nuoli...

 
  • Tykkää
Reactions: Rxd

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Joo, olen tietoinen. Tämä semantiikka on tässä kuitenkin epäolennaista, kun kaikki varmasti tietävät ilman näitä lillukanvarsia mistä puhutaan ja siinä moottorin kyljessä kuitenkin on painettuna juuri se nimellisteho samalla tavalla kuin tehokkaammissakin omansa (ja joista sitten irtoaa suunnilleen samassa suhteessa tehoa vieläkin enemmän).

Vai että jeesustelua. Voi hyvänen aika...


Tästä on ollut keskustelua aiemminkin. Tuota otsikkoa on säädetty näiden vitutusten myötä useampaankin otteeseen ja nykyinen otsikko on muistaakseni moderaattoreiden päättämä muoto keskustelua ohjaamaan. Se ei liity suoraan moottorin tehoon, vaan pikemminkin moottorin avustuksella tuotettuun nopeuteen ja se on peräisin Trafilta:

Niin ja nyt nämä "moderaattorit" laittaa L1e-a luokan pyörät laittomien pyörien joukkoon :facepalm:

Vaikka niihin pätee kaikki jokamiehen oikeudet ja normaalien polkupyörien liikennesäännöt ja ovat täysin yhtä laillisia tuolla liikenteessä kuin nämä 250w!

"Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 W, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."

dfth.JPG


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
eiköhän se ole niin, että ns. "tosiharrastajat" jotka esim eMTB puolta enemmän tutkii ja on mukana techissä niin on ne ketkä virittävät kulkemaan yli sen 25kmh. Ja tod.näk siitäkin määrästä suurin osa virittää siihen jenkki-asetukseen 32kmh joka joillakin merkeillä onnistuu kohtuu helpostikin.

Mutta sanosin että valtaosa sähköpyöristä ja maastureista kulkee sen minkä laki sallii.
Jep, jos sitä sähköpyörää vähänkään enemmän käyttää niin tuo 25km/h raja alkaa ärsyttämään äärettömän paljon, 32km/h on se sweet spot ja ihan täydellinen nopeus esim työmatka-ajossa
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 225
Onkos täällä jossain sellaista ketjua mistä näkee onko tarjouksissa sähköpyöriä? Tai onko jotain merkkiä mitä ei nyt missään nimessä kannata ostaa, että mihin asiaan tässä kannattee katseen kohdistaa pääsääntöisesti?
Ei tosiaan tähä aikaa vuodesta tarjouksia ole, syksyllä saattaa poistuvia malleja olla pienessä alessa, mutta taitaa kysyntää olla sen verran että kaikki menee mitä kaupasta löytyy.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
853


Nyt löytyy myös 900wh akulla näitä malleja jos joku kaivannut isoa akkua. Tämä halvin kokoonpano. VARASTOSSA
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 856
Jep, jos sitä sähköpyörää vähänkään enemmän käyttää niin tuo 25km/h raja alkaa ärsyttämään äärettömän paljon, 32km/h on se sweet spot ja ihan täydellinen nopeus esim työmatka-ajossa
Välillä tekee mieli laskea menemään avustettuna ripeämminkin, mutta en silti oikein pysty yhtymään tuohon näkemykseen, että se raja jotenkin erityisesti ärsyttäisi. Riippuu toki tarpeista ja käytöstä muutenkin.

Boschin moottori ainakin osaa himmata rajalla ollessaan avustustehon normaaleilla eco ja tour -tehoilla sen verran loivalla käyrällä, ettei tasaisella ajettaessa juuri edes huomaa että onko se päällä vai ei. Mittarista toki näkee avustustehon määrän, paitsi että perustason Purion-näytöt eivät osaa sitä kertoa samalla tavalla kuin Intuvia. Sport/Turbo-tiloissa avustuksen raja on selkeämpi.

Kuulostaa myös aika kaukaa haetulta aiemmin esitetty arvio siitä, että 99% olisi viritellyt fillarinsa kulkemaan tehtaalla asetettua rajoitusta vauhdikkaammin. Jos se onnistuisi pelkästään ohjelmallisesti, niin sitten ehkä, mutta ei taida kovinkaan kattavasti onnistua. Ainakin Boschin tekniikalla pitää avata moottorin kotelo ja asentaa sinne erillinen moduuli, jonka avulla rajoituksen voi ohittaa. Eihän se mikään vaikea homma ole, mutta kynnys on varmasti monille korkea, varsinkin kun sen jälkeen huoltoliikkeessä saa kuunnella ulinaa takuun menettämisestä jne.

Tuli muuten tuosta Boschin Purionista mieleen, että vaimon sähkärissä syttyi jokin aika sitten jakoavaimen kuva näyttöön huollon merkiksi. Koska moottoreissa ei ole mitään varsinaista huollettavaa ja muilta osin huollan fillarit itse, olisi kiva jos saisi tuon merkin sammumaan. Tietääkö joku saako sitä sammutettua itse, vai hoituuko se vain virallisella softalla huollossa?


Nyt löytyy myös 900wh akulla näitä malleja jos joku kaivannut isoa akkua. Tämä halvin kokoonpano. VARASTOSSA
Komea ja varmasti hyvä fillari tupla-akuilla, mutta ei hyvä isä sentään tuota hintaa. 5199€ pyörästä! Ihan pähkähulluja hintoja mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 260
Komea ja varmasti hyvä fillari tupla-akuilla, mutta ei hyvä isä sentään tuota hintaa. 5199€ pyörästä! Ihan pähkähulluja hintoja mielestäni.
Kai toi enemmänkin on edullinen kun ottaa huomioon että siinä on takajousitus ja hiilikuiturunko.
Kallis tietysti polkupyöräksi, itse päädyin e-fattiin vaikka takajousitus olisi ehdottomasti ollut toivelistalla kun hinta olisi pompannut 3000 -> 5000-7000€
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 856
Niin ja nyt nämä "moderaattorit" laittaa L1e-a luokan pyörät laittomien pyörien joukkoon :facepalm:
Siis kuka nyt on laittanut ja mitä laittomien pyörien joukkoon? Se että ketjun otsikossa on mainittu sana "tieliikennekelpoiset", ei tarkoita että joku muu osajoukko jossakin muualla olisi automaattisesti laiton.

Ja miksi tuo moderaattorit-sana oli lainausmerkeissä? Ville Suvanto siihen otti kantaa ihan oikeana foorumin moderaattorina ja jos oikein muistan, niin myös J.Kokkonen on tätä kommentoinut samalla linjalla. En jouda tähän hätään kaivelemaan enempää vanhoja keskusteluita, eikä se varmaan ole tarpeenkaan.

Tässä ketjussa puhutaan "sähköavusteisista polkupyöristä" ja siellä toisessa eri L1e-A -luokitteluun kuuluvista "moottorilla varustetuista polkupyöristä" ja lisäksi siellä on keskustelua myös rajummista kulkuvälineistä, jotka eivät välttämättä täytä mitään ehtoja. Ketjun otsikkoa on näiden eri avautumisten myötä veivattu vuosien varrella niin moneen kertaan, että en minä ainakaan omin päin lähde sitä tässä lisää säätämään. Jos moderaattorit kokevat että se on tarpeen, niin sitten tietenkin muokataan.

Vaikka niihin pätee kaikki jokamiehen oikeudet ja normaalien polkupyörien liikennesäännöt ja ovat täysin yhtä laillisia tuolla liikenteessä kuin nämä 250w!

"Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 W, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."



Ihan sama teksti oli siellä aiemmin laittamallani Traficomin sivulla. Alla vielä sama kuvana ja tuossa siis boldattuna se kohta miksi ketjun otsikossakin on mainittu se tieliikennekelpoisuus.


1684236998168.png
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Siis kuka nyt on laittanut ja mitä laittomien pyörien joukkoon? Se että ketjun otsikossa on mainittu sana "tieliikennekelpoiset", ei tarkoita että joku muu osajoukko jossakin muualla olisi automaattisesti laiton.

Ja miksi tuo moderaattorit-sana oli lainausmerkeissä? Ville Suvanto siihen otti kantaa ihan oikeana foorumin moderaattorina ja jos oikein muistan, niin myös J.Kokkonen on tätä kommentoinut samalla linjalla. En jouda tähän hätään kaivelemaan enempää vanhoja keskusteluita, eikä se varmaan ole tarpeenkaan.

Tässä ketjussa puhutaan "sähköavusteisista polkupyöristä" ja siellä toisessa eri L1e-A -luokitteluun kuuluvista "moottorilla varustetuista polkupyöristä" ja lisäksi siellä on keskustelua myös rajummista kulkuvälineistä, jotka eivät välttämättä täytä mitään ehtoja. Ketjun otsikkoa on näiden eri avautumisten myötä veivattu vuosien varrella niin moneen kertaan, että en minä ainakaan omin päin lähde sitä tässä lisää säätämään. Jos moderaattorit kokevat että se on tarpeen, niin sitten tietenkin muokataan.


Ihan sama teksti oli siellä aiemmin laittamallani Traficomin sivulla. Alla vielä sama kuvana ja tuossa siis boldattuna se kohta miksi ketjun otsikossakin on mainittu se tieliikennekelpoisuus.


"Siis kuka nyt on laittanut ja mitä laittomien pyörien joukkoon? Se että ketjun otsikossa on mainittu sana "tieliikennekelpoiset", ei tarkoita että joku muu osajoukko jossakin muualla olisi automaattisesti laiton."

- Kuten tässä ja muissakin ketjuissa monesti todettu niin moni pitää L1e-a luokan pyörää laittomana koska se on yli 250w ja otsikon maininta "tieliikennekelpoiset" johtaa asiaa vielä enemmän harhaan. L1e-a on täysin tieliikennekelpoinen pyörä siinä missä se 250w, kuten tuossa hienosti boldasit.:tup:


Pointti asiassa on että jos halutaan luokitella sähköpyöriä tieliikennekelpoisuuden mukaan kuten otsikossa oikein erikseen mainitaan, niin miksi sitten kaikista tieliikennelaillisia ei voi laittaa samaan ketjuun ja pidetään ne "rajummat" laitteet siellä toisessa ketjussa. :facepalm:

Tämä pyöräily on kyllä omituinen laji, jos olet luomupyöräilijä, et voi sietää sähköpyöriä. Jos ajat 250w sähköpyörällä, et voi sietää L1e-a pyöriä, vaikka kaikki ovat lain kirjan mukaan tasan samalla viivalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 260
Tämä pyöräily on kyllä omituinen laji, jos olet luomupyöräilijä, et voi sietää sähköpyöriä. Jos ajat 250w sähköpyörällä, et voi sietää L1e-a pyöriä, vaikka kaikki ovat lain kirjan mukaan tasan samalla viivalla.
Toi pätee kyllä ihan kaikkeen liikenteeseen, jos olet kävelijä tai autoilija et siedä potkulautoja tai polkupyöriä.
Jos olet polkupyöräilijä, et siedä autoja, kävelijöitä tai potkulautailijoita jne. :rofl:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 856
Tämä pyöräily on kyllä omituinen laji, että jos olet luomupyöräilijä, et voi sietää sähköpyöriä. Jos ajat 250w sähköpyörällä, et voi sietää L1e-a pyöriä, vaikka kaikki ovat lain kirjan mukaan tasan samalla viivalla.
Ei kai siinä mistään sietämisestä ole kyse. Minulla on auton lisäksi pari luomufillaria, pari sähköfillaria ja välistä ajelen moottoripyörällä. Ihan sujuvasti käytän kaikkia ristiin vihaamatta kategorisesti itseäni tai muita eri kulkuneuvoilla ajavia. Kaikki kämmäilevät tasapuolisesti ja sillä siisti.

Ei kukaan tietääkseni ole myöskään väittänyt, etteikö niillä L1e-a -luokan "moottorilla varustetuilla polkupyörillä" - jotka eivät siis ole Trafin luokituksen mukaan tässä ketjussa mainittuja "sähköavusteisia polkupyöriä" - saisi ajaa tieliikenteessä, mutta eri luokituksen kulkuneuvoja ne kuitenkin ovat. Käytännössä samasta syystä minkäänlaisista sähköpyöristä ei puhuta siellä luomupyörien ketjussa.

Kyse siis on vaatimusten osalta erilaisista kulkineista, joten keskustelu menee helposti sekaisin, jos eri luokkaan kuuluvat ja vakuutuksen vaativat fillarit sotketaan samaan. Sehän näiden erottamisen syy oli alunperinkin, sen lisäksi että täällä höpistiin jostakin 32kW maastohirmuista, jotka ainakin saavat pysyä erillään. Tilanne on sittemmin hieman selkiytynyt, mutta ainakaan minua ei hirveästi kiinnosta lukea tai arvailla, että millaisia vakuutuksia tai lisälaiteita mikäkin keskustelun kohteena oleva kulkine vaatii, vai saako sillä ajaa pyöräteillä lainkaan. Nykyisellä rajauksella sellaiseen arvailuun ei ole tarvetta ja se on mielestäni hyvä asia.

Jos modet kuitenkin päättävät yhdistää keskustelun tai muokata näitä otsikoita niin ettei se aiheuta näitä pari kertaa vuodessa ilmaantuvia avautumisia, niin ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan. @Juha Kokkonen ja kumppanit voivat varmaan taas kerran sanoa tähän oman näkemyksensä (tai kaivaa jostain historiasta edellisen vastauksen).
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 453
Jos modet kuitenkin päättävät yhdistää keskustelun tai muokata näitä otsikoita niin ettei se aiheuta näitä pari kertaa vuodessa ilmaantuvia avautumisia, niin ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan. @Juha Kokkonen ja kumppanit voivat varmaan taas kerran sanoa tähän oman näkemyksensä (tai kaivaa jostain historiasta edellisen vastauksen).
En mä näe kyllä mitään tarvetta yhdistämiselle, aikanaan nämä erityyppiset pyörät (sähköavusteisen ja pelkällä moottorilla liikkuvan pyörän käyttötapa ja tarve on jo lähtökohtaisesti aika erilainen) on haluttu eri ketjuihin molempiin näyttäisi riittäneen ihan hyvin keskustelua. Ketjujen otsikoita voi muokata, jos niistä voi tehdä jotenkin selkeämmät. Se, että ketjun otsikossa ei lue tieliikennekelpoinen, ei tarkoita että sisältö olisi vain ei-tieliikennekelpoisista :rolleyes: Tässä ketjussa tuo "tieliikennekelpoinen" on nyt sinällään turha, että ketjussa nyt voi pyöräluokan osalta keskustella korotetulla tehostusrajallakin varustetuista pyöristä esimerkiksi maastoakäyttöä ajatellen.

(Editoin nyt ainakin tuota toisen ketjun otsikkoa vähän monipuolisemmaksi, maininta L1e-luokista. Tästä ketjusta otin tuon tieliikennekelpoisen pois)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 365
Työnantaja on ottamassa käyttöön työsuhdepyöräedun. Suosituksia sähköläskistä n.3-4000e hintaluokassa? Saa toki perustellusti maksaa enemmänkin, mutta yli 3900e menevästä osuudesta täytyy itse maksaa ennakkomaksu. Jousituksen tarpeellisuudesta läskipyörässä en ole aivan varma. Etujousitus olisi kiva metsäpoluilla, mutta kuinka paljon syvemmälle pitää laittaa kättä taskuun, että saa sellaisen keulan jolla tekeekin jotain?
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
210
Perheen bilteman pyörässä akku " Akku on Protanium KLC96PS04.803 "
Olisiko vinkkejä akun purkamiseen?

Akun yksi sähköliitin akun kiinnistys kohdassa on vääntynyt. Luulisin että tämä aiheuttaa pätkimisen että välillä toimii välillä ei.
Uskaltaako noita liittimiä alkaa kääntämään suoraan? Ei ole mitään kokemusta sähkölaitteiden kanssa puuhastelusta :)
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Perheen bilteman pyörässä akku " Akku on Protanium KLC96PS04.803 "
Olisiko vinkkejä akun purkamiseen?

Akun yksi sähköliitin akun kiinnistys kohdassa on vääntynyt. Luulisin että tämä aiheuttaa pätkimisen että välillä toimii välillä ei.
Uskaltaako noita liittimiä alkaa kääntämään suoraan? Ei ole mitään kokemusta sähkölaitteiden kanssa puuhastelusta :)
Saahan liittimiä kääntää. Mutta pidä äärimmäisen hidas vauhti ja jos heti tuntuu että ei jää tiettyyn asentoon niin lopeta se ja vie johonki paikalliseen sähköliikkeeseen, ei ne veloita kun 15-20e pikkutyöstä. Nuo liittimet katkeaa hirmuherkkään, niin en tiedä lämmittääkö sähkömiehet niitä ennen taittamista.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 856
Välillä tekee mieli laskea menemään avustettuna ripeämminkin, mutta en silti oikein pysty yhtymään tuohon näkemykseen, että se raja jotenkin erityisesti ärsyttäisi. Riippuu toki tarpeista ja käytöstä muutenkin.

Boschin moottori ainakin osaa himmata rajalla ollessaan avustustehon normaaleilla eco ja tour -tehoilla sen verran loivalla käyrällä, ettei tasaisella ajettaessa juuri edes huomaa että onko se päällä vai ei. Mittarista toki näkee avustustehon määrän, paitsi että perustason Purion-näytöt eivät osaa sitä kertoa samalla tavalla kuin Intuvia. Sport/Turbo-tiloissa avustuksen raja on selkeämpi.

Kuulostaa myös aika kaukaa haetulta aiemmin esitetty arvio siitä, että 99% olisi viritellyt fillarinsa kulkemaan tehtaalla asetettua rajoitusta vauhdikkaammin. Jos se onnistuisi pelkästään ohjelmallisesti, niin sitten ehkä, mutta ei taida kovinkaan kattavasti onnistua. Ainakin Boschin tekniikalla pitää avata moottorin kotelo ja asentaa sinne erillinen moduuli, jonka avulla rajoituksen voi ohittaa. Eihän se mikään vaikea homma ole, mutta kynnys on varmasti monille korkea, varsinkin kun sen jälkeen huoltoliikkeessä saa kuunnella ulinaa takuun menettämisestä jne.
Meidän taloudessa on kaksi Shimanon EP8 (RS) -moottorillista pyörää ja ne on molemmat laitettu US (32km/h)-asetuksiin ihan softalla. Samoin oli kahden edellisen E8000 -moottorillisen kanssa. Vaimo sai viime kuussa uuden pyörän ja pari ekaa ajoa ajettiin EU (25km/h) asetuksilla ja kyllä vaimokin tuumasi, että liian helposti noilla pitkillä tieosuuksilla "hakkaa rajoittajaan". Sellainen normaali marssivauhti asettuu meillä yleensä tonne 28-30 km/h, jolloin US - asetuksilla ei vielä ala avustus himmaamaan.

Toki jos ajaisi liki pelkkää maastoajoa, ei toi 25 km/h niin haittaisi, vaikka aika usien kyllä helpommilla pätkillä toi nyt US -asetuksilla ylittyykin. Meillä käyttö on 50/50 helppoa maastoaja ja hiekkkateitä / katuja. Yhdessä ajaessa siis. Itse ajan sitten myös teknisempää ja ryskäävää ajoa myös.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 260
Oletteko asentaneet pyöriin jonkinlaisia seurantatägejä?
Hälyttimiä joissa on seuranta saisi pariin sataan, just arvoin että pitäisikö sellanen hankkia mutta koska vakuutus korvaa ekan vuoden täysimääräisenä niin päätin siirtää ensi kesään.
Olishan se tietysti hauskaa kun sireeni huutaisi jos työkaverit tönii sitä pyörävarastossa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 017
Meidän taloudessa on kaksi Shimanon EP8 (RS) -moottorillista pyörää ja ne on molemmat laitettu US (32km/h)-asetuksiin ihan softalla.
Eikös tämä ole estetty uusimmissa firmiksissä, että ei ainakaan virallisella appilla onnistu aluemuutos ja jenkkitehostus?

Muuten tekisin tuon itsekin mutta nyt vaatisi kai firmiksen downgraden jotta saisi tehtyä eikä huvita takuuasioiden takia tuollaiseen ryhtyä.

Vai onko olemassa helpompia tapoja?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 856
Eikös tämä ole estetty uusimmissa firmiksissä, että ei ainakaan virallisella appilla onnistu aluemuutos ja jenkkitehostus?

Muuten tekisin tuon itsekin mutta nyt vaatisi kai firmiksen downgraden jotta saisi tehtyä eikä huvita takuuasioiden takia tuollaiseen ryhtyä.

Vai onko olemassa helpompia tapoja?
Downgreidauksen se vaatii. Olen sen nyt kahteen pyörään tehnyt ihan kännykällä. Toki vähän jännittää firmiksen kanssa säätäminen, mutta hyvin noi molemmat menivät. Pitää siis downgreidata, muuttaa asetus ja sitten taas upgreidaus uusimpaan firmikseen.

Ja siis ihan uusiin pyöriin olen ton tehnyt. Toiseen ennen ekaa lenkkiä ja toiseen parin lenkin jälkeen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 932
Downgreidauksen se vaatii. Olen sen nyt kahteen pyörään tehnyt ihan kännykällä. Toki vähän jännittää firmiksen kanssa säätäminen, mutta hyvin noi molemmat menivät. Pitää siis downgreidata, muuttaa asetus ja sitten taas upgreidaus uusimpaan firmikseen.

Ja siis ihan uusiin pyöriin olen ton tehnyt. Toiseen ennen ekaa lenkkiä ja toiseen parin lenkin jälkeen.
Tämä tuskin Honzolle tulee yllätyksenä, mutta muistutellaan nyt muille tuunausta suunnitteleville mahdollisista seuraamuksista:
Liikennevirhemaksu tuskin juuri ketään pelottaa, mutta vahinkotilanteessa mahdollisesti tulevat seuraamusmaksut (sakot+verot+vakuuttamattomuusmaksut) voi jo useita liikauttaa - silloin voidaan puhua tuhansista euroista

"Sähköpyöriä koskevat säädökset perustuvat EU-asetukseen (siirryt toiseen palveluun). Liikenne- ja viestintäviraston, Traficomin sivuilla on tiivis yhteenveto (siirryt toiseen palveluun) muun muassa sähköpyöriä koskevista säädöksistä ja teknisistä vaatimuksista.
Sakot siis rapsahtavat, jos poliisi tapaa säädösten vastaisen kulkupelin. Lievimmillään rangaistus voi olla liikennevirhemaksu, mutta riittävän isot laiminlyönnit johtavat päiväsakkoihin."

"Muista liikennevakuutus
Lisää murhetta on luvassa, jos laiminlyö nopeakulkuisen pyöränsä liikennevakuutuksen.
– Jos sen [sähköpyörän ominaisuudet] menevät tiettyjen rajojen yli, pyörä pitää vakuuttaa riippumatta käyttääkö sitä maastossa, tieliikenteessä vai muualla, johtaja Janne Jumppanen Vakuutuskeskuksesta sanoo.
Liikennevakuutuksen laiminlyönti voi johtaa siihen, että onnettomuuden sattuessa omia vahinkoja ei korvata lainkaan ja lisäksi mätkäistään tuntuvat seuraamusmaksut"

lähde: Moni polkee liikenteen seassa "laittomalla" sähköpyörällä – moottorin avustamana yli 25 kilometrin tuntivauhtia polkemisesta voi tulla kuskille isot sakot

"Jani Holopainen huomauttaa, että yli 25 km/h kulkevat sähköpolkupyörät vaativat liikennevakuutuksen, ja onnettomuustilanteen sattuessa korvaajasta ei ole varmuutta.
Vakuuttamattomat moottorikäyttöiset ajoneuvot poliisi ilmoittaa liikennevakuutuskeskukselle.
– Koti- tai tapaturmavakuutukset eivät lähde enää korvaamaan tällaisessa tapauksessa, kun kulkuneuvossa pitäisi olla tieliikennelain mukaan liikennevakuutus. Jos sitä ei ole, niin korvausvastuu saattaa jäädä täysin kuljettajan tai alaikäisillä vanhempien harteille, Holopainen sanoo."

lähde: Viritetty sähköpyörä ei enää ole polkupyörä - heili.fi

edit. Itsekin haluaisin ajella 32kmh avustuksella, mutta vakuutusta en halua ottaa, niin ajan 25kmh rajoituksella juurikin edellämainituista syistä.
Tässä yksi esimerkki moottoripyörän vakuutusmaksun laiminlyömisestä (400e/v), eikä ole poliisia edes mukana Julle sai Liikennevakuutuskeskukselta 16 000 euron yllätyslaskun – selvitimme, miten se voi olla mahdollista
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 856
Uskallan väittää, että tässä maassa on tuhansia sähköpyöriä US -asetuksilla tai muulla tavoin yli 25 km/h avustavia. Väitän, että ensimmäistäkään edellisen postauksen mukaista casea ei ole ollut. Saa todistaa vääräksi.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
853
Mitenhän nuo viritykset jos sattuu kolari? Ajattelin vaan että jos ajat vaikka risteyksessä auton kylkeen jne jne niin tarkistavatko millä laitteella ajoit?

Nuorena tuli ajeltua jopa 250 Motocrosspyörällä ilman mitään papereita ja alaikäisenäkin mutta se oli silloin.

Nykyään nauttii enemmän polkemiseen riemusta......siis pyörän. :whistling:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 856
Ja lisäyksenä, avustusnopeuden nosto 25 - 32 km/h ei tee pyörästä yhtään tehokkaampaa tai nopeammin kiihtyvää tai ”viritettyä”. Toki sillä pääsee 7 km/h nopeammin kuin vakiolla. Vaan saa tohon nopeuteen ihan polkeakin. Tosita ovat sitten nämä 1000 W vehkeet joilla jo polkemattakin pääsee 40 - 50 km/h.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 932
Uskallan väittää, että tässä maassa on tuhansia sähköpyöriä US -asetuksilla tai muulla tavoin yli 25 km/h avustavia. Väitän, että ensimmäistäkään edellisen postauksen mukaista casea ei ole ollut. Saa todistaa vääräksi.
Ja lisäyksenä, avustusnopeuden nosto 25 - 32 km/h ei tee pyörästä yhtään tehokkaampaa tai nopeammin kiihtyvää tai ”viritettyä”. Toki sillä pääsee 7 km/h nopeammin kuin vakiolla. Vaan saa tohon nopeuteen ihan polkeakin. Tosita ovat sitten nämä 1000 W vehkeet joilla jo polkemattakin pääsee 40 - 50 km/h.
Kunpa näistä olisi saatavilla julkiset tilastot. Selvää on, että viranomaiset ottavat kyllä rahat talteen, jos sellaiseen tilaisuus tulee. Mutta en itsekään usko, että 32kmh rajoituksella poliisi alkaa kadulla pysäyttämään, elleivät joskus satunnaisesti ala tarkotuksella ratsaamaan.

Mutta se iso MUTTA, eli mitä kun kun joudut bemarijonnen teilaamaksi ja olet tajuttomana eturenkaan alla, johon kuski sanoo, että tulit ainakin 100kmh:sta vasemmalta alle? Silloin todennäköisesti tutkitaan se maksimiavustus ja maksumiestä haetaan suurennuslasilla

edit. Itselläkin oli 1000w "pyörä" jossa ei polkimia ollut vaan pelkästään kaasukahva. Se kiihtyi paremmin kuin perusmopot, eikä vakuutusta tarvitse. Tuo on epäloogista eikä reilua, mutta näillä säännöillä mennään mitä meille on keksitty
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 225
Ja lisäyksenä, avustusnopeuden nosto 25 - 32 km/h ei tee pyörästä yhtään tehokkaampaa tai nopeammin kiihtyvää tai ”viritettyä”. Toki sillä pääsee 7 km/h nopeammin kuin vakiolla. Vaan saa tohon nopeuteen ihan polkeakin. Tosita ovat sitten nämä 1000 W vehkeet joilla jo polkemattakin pääsee 40 - 50 km/h.
Tekeehän kun se kulkee yli sallitun 25kmh rajan. Mopokin on laiton jos se kulkee yli sallitun vaikka kuutiot täsmää.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
670
Kunpa näistä olisi saatavilla julkiset tilastot. Selvää on, että viranomaiset ottavat kyllä rahat talteen, jos sellaiseen tilaisuus tulee. Mutta en itsekään usko, että 32kmh rajoituksella poliisi alkaa kadulla pysäyttämään, elleivät joskus satunnaisesti ala tarkotuksella ratsaamaan.

Mutta se iso MUTTA, eli mitä kun kun joudut bemarijonnen teilaamaksi ja olet tajuttomana eturenkaan alla, johon kuski sanoo, että tulit ainakin 100kmh:sta vasemmalta alle? Silloin todennäköisesti tutkitaan se maksimiavustus ja maksumiestä haetaan suurennuslasilla
Siksi omassa pyörässä rajoittimen ohitukset katoaa saman tien kun pyörä sammuu. Ja pyörä sammuu automaattisesti 30 sekunnin kuluttua jos se kaatuu (gyro ja kiihtyvyysanturi, nämä on hälytintä varten, mutta pystyi käyttämään hyväkseen myös tuossa) ja ei nosteta ylös ja paineta jarrua. Saa tutkia aivan vapaasti sen jälkeen. Ohjaimen asetukset on sen jälkeen vakiona rajoittimen sisältävänä. Vaatii myös 10 merkkisen salasanan jos haluaa ohjaimen asetuksiin mennä katsomaan.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
285
No jos kolari tulee niin siinä vaan nopsaa puhelimella downgreidaa ja muuttaa asetuksen takaisin.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Paljonhan tommosen 250w 32kmh avustuksella menevän pyörän liikennevaluutus on? Ei oikein netissä näe suoraan hintoja.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 643
Viestejä
4 239 004
Jäsenet
71 231
Uusin jäsen
stammi

Hinta.fi

Ylös Bottom