Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Invertteri Ryobi ONE+ RY18BI150A-0

Mistä saan tietooni, paljonko Focuksen laturi vaatii tehoa? Olis kätevä matkaillessa ladata akkua vaikkapa tollasella? Monestikaan jos on pyöräilemässä, niin ei ole auto käynnissä ja lataus ei siksi onnistu esim. 12v pistokkeesta.

Voisko tollasella invertterillä ja ryobin akuilla ladata sähköpyörän akkua?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Invertteri Ryobi ONE+ RY18BI150A-0

Mistä saan tietooni, paljonko Focuksen laturi vaatii tehoa? Olis kätevä matkaillessa ladata akkua vaikkapa tollasella? Monestikaan jos on pyöräilemässä, niin ei ole auto käynnissä ja lataus ei siksi onnistu esim. 12v pistokkeesta.

Voisko tollasella invertterillä ja ryobin akuilla ladata sähköpyörän akkua?
Pyörän latauslaitteessa on luvut jännite ja virta. Esimerkiksi 42v 3.0A. Kerrot nämä luvut, niin saat laitteen tarvitseman tehon, esimerkkitapauksessa 126W, johon tuo linkkamasi laite riittäisi
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Pyörän latauslaitteessa on luvut jännite ja virta. Esimerkiksi 42v 3.0A. Kerrot nämä luvut, niin saat laitteen tarvitseman tehon, esimerkkitapauksessa 126W, johon tuo linkkamasi laite riittäisi
Kiitos vinkistä. Pitäpää lukaista. Tossaku Ukkohallassa (suosittelen muuten, tosi kivat reitit ja "vähän" juurakkoa), niin ois ollu näppärä ladata akku tollasella auton sisällä. Sit pitää vaan vielä varmistaa, että kun 5Ah akun laitan tohon invertteriin, niin paljonko siitä loikkaa 500wh akkuun virtaa sitten..
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Kiitos vinkistä. Pitäpää lukaista. Tossaku Ukkohallassa (suosittelen muuten, tosi kivat reitit ja "vähän" juurakkoa), niin ois ollu näppärä ladata akku tollasella auton sisällä. Sit pitää vaan vielä varmistaa, että kun 5Ah akun laitan tohon invertteriin, niin paljonko siitä loikkaa 500wh akkuun virtaa sitten..
Yhdessä ryobi 5ah akussa on teoriassa 90wh. Ja lataushäviötä jos laskee vaikka 15% ja muuntohäviötä 20%, niin noita tarvii olla 9kpl mikäli haluat saada pyörän akun täyteen lataukseen.

Autossa kannattaa käyttää tupakansytyttimeen kytkettyä invertteriä, mutta toki se on käytännössä vain ajon aikaan käytettävissä tai muuten auto ei enää lähde ominvoimin liikkeelle, sillä auton akku on muuten tyhjä
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Neuron:ON9 ainakin on takarengas todella lähellä takalinkuston "vaakasiltaa" joten takalokareita on aika perseestä asentaa. Ei mahdu renkaan ja rungon väliin. Sähkömoottorin ja rungon väliin myös työntyy aika paljon paskaa. Muuten kyllä hyvä pyörä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Neuron on maastopyörä, eikä maastopyörään kuulu lokasuojat. Mutta tällänen siihen menee varmasti ihan kivasti, arvosteluissakin kehutaan sopivuutta neuroniin.
Todellakin kuuluu. Etulokari nyt ainakin. Takalokari nyt vähän siinä ja siinä, että kuinka paljon tilaa tuonne jää asentaa se. Spectral:onissa ei ole läheskään noin tiukkaa, mutta tais olla mullet niin pienempi rengas oli syy.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Mikähän pyöränjalka vois sopia maastopyörään, kun ei mikään sovi? Olen käynyt liikkeissä (noh, kahdessa pyöräliikkeessä) kysymässä ja ei ole sellaista jalkaa heillä, mikä asentuisi.
Pyörä on Focus Jam 6.2 plus muistaakseni. Ongelmana on paksut "rungon osat".
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Mikähän pyöränjalka vois sopia maastopyörään, kun ei mikään sovi? Olen käynyt liikkeissä (noh, kahdessa pyöräliikkeessä) kysymässä ja ei ole sellaista jalkaa heillä, mikä asentuisi.
Pyörä on Focus Jam 6.2 plus muistaakseni. Ongelmana on paksut "rungon osat".
Tuontyyppisen pitäisi sopia, jos vain tuon kiinnittys"aukon" halkaisija on riittävän iso. Omassa fatbikessa oli aikanaan vastaava.


Seisontatuki on kyllä ehdoton varuste kenttähuollon, taukojen, kuvien ottamisen ja minkä tahansa kanssa, harmi että harvassa maasturissa on tuolle paikka ja puristit ei tietty tykkää. Ymmärrän kyllä että grammat voi olla tärkeitä ja voihan se kovassa ryteikössä olla vaaraksikin, mutta näyttää vain tyhmältä joutua laittamaan pyörä kumoon aina kun sen selästä nousee.

Canyonin halvimman pään maastureissa on vieläpä paikka valmistajan omalle seisontatuelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Mikähän pyöränjalka vois sopia maastopyörään, kun ei mikään sovi? Olen käynyt liikkeissä (noh, kahdessa pyöräliikkeessä) kysymässä ja ei ole sellaista jalkaa heillä, mikä asentuisi.
Pyörä on Focus Jam 6.2 plus muistaakseni. Ongelmana on paksut "rungon osat".
Vaatinee Focuksen oman adapterin ja siihen sitten sopii standardi jalka 18mm reikävälillä.
Eli tuollainen
1683052902789.png
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Tuontyyppisen pitäisi sopia, jos vain tuon kiinnittys"aukon" halkaisija on riittävän iso. Omassa fatbikessa oli aikanaan vastaava.


Seisontatuki on kyllä ehdoton varuste kenttähuollon, taukojen, kuvien ottamisen ja minkä tahansa kanssa, harmi että harvassa maasturissa on tuolle paikka ja puristit ei tietty tykkää. Ymmärrän kyllä että grammat voi olla tärkeitä ja voihan se kovassa ryteikössä olla vaaraksikin, mutta näyttää vain tyhmältä joutua laittamaan pyörä kumoon aina kun sen selästä nousee.

Canyonin halvimman pään maastureissa on vieläpä paikka valmistajan omalle seisontatuelle.
No ei oikein ole tuon tyyppistä löytynyt. Liian paksut on nuo "runko-osat" ja sellaset "flät-paksut". Oon nähnyt sähköpyöriä, missä ei näin paksut/leveet ole.
Toi Focuksen adapteri vaikuttais järkevältä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Juu on kyllä typerää, että ei ole edes paikkaa seisontuelle arvokkaammissa pyörissä. Tuntuu pyörien ominaisuuksia aika paljon määrittävän varsin lapsekkaat kovien jätkien jutut. Kovilla jätkillä pyörässä ei siis pidä olla ketjusuojaa, lokasuojia eikä jalkaa. Kovat jätkät jättävät pyörän kumoon ja puntin tahreentuminen ei haittaa. Märällä asfaltilla ajaessa kovat jätkät imaisevat suuhunsa eturenkaan naamalle heittämät kastemadot.

Ostin itse syksyllä tämän GT Sensor täysjoustoon, koska luulin kiinnityslevyn olevan terästä. Luulin myös, että takahaarukan putki on niin korkea, että joudun hitsaamaan jatkoa jalan kiinnityslevyyn. Molemmat menivät pieleen, eli jalan kiinnityslevy oli terästä, mutta putki sopikin juuri kiristysruuvien väliin. Jalka oli aivan rimpula ja hajosi talven aikana.

Keväällä tilasin tämän, mutta en ole vielä kerinnyt virittämään sen kiinnitystä pyörään. Haarukan putki on mahdollisimman hankalan muotoinen kiinnitystä ajatellen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Mistähän tuollaisen löytää? Vois heti laittaa tilaukseen.
Pitääpä hiukan katsella että löytyy oikea, mikä tuo pyörän mallimerkintä on? Tuolla Focus Jam 6.2 plus mallilla en löytänyt kyseistä pyörää mistään.

Focuksen omilla sivuilla oli tämmöinen juttu, mutta olisiko tuo sitten vasta Focus Jam2 mallissa vakiona:
1683092679351.png
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Todellakin kuuluu. Etulokari nyt ainakin. Takalokari nyt vähän siinä ja siinä, että kuinka paljon tilaa tuonne jää asentaa se. Spectral:onissa ei ole läheskään noin tiukkaa, mutta tais olla mullet niin pienempi rengas oli syy.
Tämä on vähän makuasioita. Minulla on pikakiinnitteiset SKS:n lokasuojat, jotka laitan paikoilleen vain jos näyttää siltä, että on kurakeli. Muuten ajan aina ilman lokasuojia.

Tällaiset mulla:

Nuo eivät ole suojan osalta täydelliset, mutta omalla kohdalla olen havainnut tämän mallin silti parhaaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
578
Kysäisepä myös Stevens e inception pyörää Bike shopista. Löytyy useampaa liikkeestä ja pääsee hypistelemään ennen ostoa. Alennusta saa myös 8% noista sivun hinnoista.
Olen käsittänyt että bike shop ei anna tuota alennusta leasing firman ostoihin. Joka tuntuu erikoiselta. Samoja euroja kai nekin käyttävät?

Orbea rise h30 2022 näyttää olevan ihan ok tarjouksessa. Itsekin laitoin samaisen pyörän alkuvuodesta kun halusin hieman kevyemmän sähköpyörä. Olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Olen käsittänyt että bike shop ei anna tuota alennusta leasing firman ostoihin. Joka tuntuu erikoiselta. Samoja euroja kai nekin käyttävät?

Orbea rise h30 2022 näyttää olevan ihan ok tarjouksessa. Itsekin laitoin samaisen pyörän alkuvuodesta kun halusin hieman kevyemmän sähköpyörä. Olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen.
Antaa ne, mutta alennus menee leasing firmalle eikä loppumaksaja alennusta saa. Ko. pyörä on nyt täälläkin ja ehdoton suositus sille
P.S huomatkaa että H30 risen 2023 mallissa on huonommat osat ja hintaa enemmän!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
847
Tässä muuten yksi mielestäni aika hyvin hinnoiteltu pyörä näin kevätkauteen jos siis ostat suoraan. Saatavillakin heti.

Merkistä ei kokemusta mutta kaupasta kyllä ja vahingossa tuli vastaan kun selailin tarjontaa.

 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Itse olen tähän tykästynyt, pysyy paikallaan ns strapeillä hyvin eikä kolise eikä heilu. Vahva suositus maastopyöriin
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Itse olen tähän tykästynyt, pysyy paikallaan ns strapeillä hyvin eikä kolise eikä heilu. Vahva suositus maastopyöriin
Mikä tuon etu on esimerkiksi saman valmistajan aiemmin mainittuun Shockbladeen verrattuna? Ei muuten, mutta ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnostaisi alkaa säätämään kiinnitysremmien kanssa, jos ja kun on tarjolla kätevämpikin pikakiinnitys. Jos asennus on pysyvä, niin sitten toki aika sama.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Pitääpä hiukan katsella että löytyy oikea, mikä tuo pyörän mallimerkintä on? Tuolla Focus Jam 6.2 plus mallilla en löytänyt kyseistä pyörää mistään.

Focuksen omilla sivuilla oli tämmöinen juttu, mutta olisiko tuo sitten vasta Focus Jam2 mallissa vakiona:
Se olikin focus jam (2) 6.7 plus ,mut on 2020 E8000 moottori tai 2019 vm. mallia. Ei taida enää myynnissä ehkä olla, kun päivittynyt moottorit.

Mut siis pyöränjalan haluaisin tohon "makso mitä makso", niin lähinnä et miten ihmeessä mä sen saisin.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 243
Nyt alkaa olla 2000 km sähkö-Tunturin mittarissa. Mistäs kannattaisi tilata uudet ketjut. Rattaat varmaan menee myös jossain välissä vaihtoon joten ehkä ne kannattaa myös hommata valmiiksi.

Nimim. Ikinä en ole ketjuja ja rattaita vaihtanut muuta kuin polttomoottorilla varustettuihin vehkeisiin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 320
Electrasta merkkinä kellään kokemuksia? Sähköpyörä satunnaiseen vapaa-ajan käyttöön hakusessa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Nyt alkaa olla 2000 km sähkö-Tunturin mittarissa. Mistäs kannattaisi tilata uudet ketjut. Rattaat varmaan menee myös jossain välissä vaihtoon joten ehkä ne kannattaa myös hommata valmiiksi.

Nimim. Ikinä en ole ketjuja ja rattaita vaihtanut muuta kuin polttomoottorilla varustettuihin vehkeisiin.
Miksi ne menee vaihtoon, ovatko kuluneet jo vaihtorajaan tai jopa yli? Sitä vaan, että kuluneet ketjut vaihtamalla saatat saada vain ongelmia kun uudet ketjut alkaa pomppia tms. Siksi kannattaa vaihtaa tai kierrättää ketjuja ajoissa. Ja jos on päässyt siihen pisteeseen, että ongelmia ilmenee, niin yleensä kannattaa uusia koko voimansiirto samalla

Edit. Pyöräliikkeistä saa oikeanmittaisia ketjuja ainakin :) Netistä bikester, bike-discount ja bike24 on olleet itsellä isomman määrän tilatessa, kun on tullut kokonaisuus niin paljon halvemmaksi
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 243
Miksi ne menee vaihtoon, ovatko kuluneet jo vaihtorajaan tai jopa yli? Sitä vaan, että kuluneet ketjut vaihtamalla saatat saada vain ongelmia kun uudet ketjut alkaa pomppia tms. Siksi kannattaa vaihtaa tai kierrättää ketjuja ajoissa. Ja jos on päässyt siihen pisteeseen, että ongelmia ilmenee, niin yleensä kannattaa uusia koko voimansiirto samalla

Edit. Pyöräliikkeistä saa oikeanmittaisia ketjuja ainakin :) Netistä bikester, bike-discount ja bike24 on olleet itsellä isomman määrän tilatessa, kun on tullut kokonaisuus niin paljon halvemmaksi
Ei ole ongelmia vielä, mutta ennakoivasti ajattelin sen vaihdon. Täältä vaan lukenut juttuja tyyliin "ketjut kestivät 1600 km", joten ajattelin että tämän kauden aikana jos tulee esim. 2000 km lisää niin saattaa jo alkaa niitä pomppimisia esiintymään. Ja kun vien pyörän huoltoon, niin voin viedä ketjut ja rattaat samalla jos alkavat olla vaihtorajalla.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
847
Miksi ne menee vaihtoon, ovatko kuluneet jo vaihtorajaan tai jopa yli? Sitä vaan, että kuluneet ketjut vaihtamalla saatat saada vain ongelmia kun uudet ketjut alkaa pomppia tms. Siksi kannattaa vaihtaa tai kierrättää ketjuja ajoissa. Ja jos on päässyt siihen pisteeseen, että ongelmia ilmenee, niin yleensä kannattaa uusia koko voimansiirto samalla

Edit. Pyöräliikkeistä saa oikeanmittaisia ketjuja ainakin :) Netistä bikester, bike-discount ja bike24 on olleet itsellä isomman määrän tilatessa, kun on tullut kokonaisuus niin paljon halvemmaksi

Meillä Fanticissa noin 2500km ja vaihdoin ketjut uuteen (eagle GX) niin rattaisiin meni todella hyvin mutta Sram Nx kulunut vaihtaja kyllä meinasi viedä hermot. No vaimo ajellut satkun lisää niin taas pelaa kuin "kopio Rolex" :cool: Uusi ketju halusi vaihtaa hanakammin kuin vanha niin teki vähän kiusaa.

On muuten melkoinen ero kun vertaa Sram Nx eagle settiä GX vastaavaan. Vaihtaja on paljon tiukempi ja jämäkämpi. Mulla Corratecissa täysi GX setti 10-50 pakalla.

Nx toimii mutta vaatii hermoja, säätämistä ja pari olutta, sopii siis tällaiselle lökäri polkijalle :whistling: PS. X01 on myös kokemusta ja jos nyt koko setin päivitän joskus niin saatan harkita sitä suoraan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Miksi ne menee vaihtoon, ovatko kuluneet jo vaihtorajaan tai jopa yli? Sitä vaan, että kuluneet ketjut vaihtamalla saatat saada vain ongelmia kun uudet ketjut alkaa pomppia tms. Siksi kannattaa vaihtaa tai kierrättää ketjuja ajoissa. Ja jos on päässyt siihen pisteeseen, että ongelmia ilmenee, niin yleensä kannattaa uusia koko voimansiirto samalla
Eturatas kestää yleensä useammankin ketjusetin, eli sitä ei kannata alkaa vaihtamaan vielä noilla kilometreilä ainakaan. Sen sijaan ketjut ja takapakka kannattaa vaihtaa useimmiten samalla kertaa. Niidenkin kohdalla tuntuu erikoiselta jos on tosiaan noilla kilometreillä jo lopussa, mutta se tietenkin riippuu aika paljon ajotyylistä ja voitelusta jne. Minulla kesti edellisen kerran varmaan reilut 4000 km ennen kuin alkoi olemaan mitään mainittavaa kulumista ja sama vaimon fillarissa.

Ketjujen venymisen voi mitata muutaman euron maksavalla "ketjutulkilla" ja rattaiden kunnon voi arvioida silmämääräisesti, eli jos on kovasti alkanut kaareutumaan sirkkelinterälle kulumapuolelta, tai peräti lohkeillut jo palasia, niin sitten viimeistään vaihtoon. Jos uusii noista vain toisen, niin lopputulos ei ole välttämättä hyvä ja lisäksi seuraavalla kierroksella vaihtoväli on todennäköisesti lyhyempi kuin uusittaessa molemmat samalla kerralla (pois lukien se eturatas, jos se ei ole selvästi vaihtokunnossa myös).

Jos haluaa optimoida, niin sitten kannattaa vaihtaa pelkät ketjut aina reilusti ennen kuin olisi tarvetta ja kierrättää muutamaa ketjusettiä vuorotellen. Itse en ole siihen jaksanut lähteä, joten vaihdan pakan ja ketjut aina kerralla.

Edit. Pyöräliikkeistä saa oikeanmittaisia ketjuja ainakin :) Netistä bikester, bike-discount ja bike24 on olleet itsellä isomman määrän tilatessa, kun on tullut kokonaisuus niin paljon halvemmaksi
Ei niitä valmiiksi oikeassa mitassa saa mistään ainakaan hyllytavarana, eli ketjut ostetaan aina pidempänä kuin edelliset ja lyhennetään sopiviksi. Vanhoista ketjuista laskee vaan lenkkimäärän ja valitsee seuraavan niistä pidemmän vaihtoehdon. Sitten vaan lyhentää uudet saman mittaisiksi.

Jos et sitten tarkoittanut, että menee liikkeeseen ja sanoo, että haluaa ostaa x lenkkiä pitkät ketjut sellaiselle ja sellaiselle vaihteistolle. Kaipa ne sellaisiakin toiveita huoltoja tekevissä pyöräliikkeissä toteuttavat, mutta en ole koskaan kysynyt.

Vaihdettaessa tarvitsee ketjunkatkaisimen lisäksi muutaman erikoistyökalun takapakan mallista riippuen.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 390
Neuron on maastopyörä, eikä maastopyörään kuulu lokasuojat. Mutta tällänen siihen menee varmasti ihan kivasti, arvosteluissakin kehutaan sopivuutta neuroniin.
Miksi maastopyörään ei kuulu lokasuojat? Tykkääkö maastopyöräilijät olla märkänä ja kurassa kokoajan?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Miksi maastopyörään ei kuulu lokasuojat? Tykkääkö maastopyöräilijät olla märkänä ja kurassa kokoajan?
No ihan sellainen vinkki että lokasuojalla ei estetä kastumista...

Mulla on muutamassa kriittisessä paikassa pienet lipat vain ettei paska lennä esim suoraan naamaa, mutta pitkillä lokasuojilla ei voita yhtään sen enempää.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
No ihan sellainen vinkki että lokasuojalla ei estetä kastumista...

Mulla on muutamassa kriittisessä paikassa pienet lipat vain ettei paska lennä esim suoraan naamaan...
Kyllähän ne hyvät lokarit estää myös kastumista.

Nämä puritaanit jostain syystä ilmeisesti nauttii enemmän ollessaan läpimärkä ja naama ravassa kun eivät lokareita maastopyöriinsä halua. Itse kyllä käytän
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kyllähän ne hyvät lokarit estää myös kastumista.

Nämä puritaanit jostain syystä ilmeisesti nauttii enemmän ollessaan läpimärkä ja naama ravassa kun eivät lokareita maastopyöriinsä halua. Itse kyllä käytän
Lokasuojat estää vesisateella kastumisen ja muut Aku Ankan parhaat :facepalm:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Miksi maastopyörään ei kuulu lokasuojat? Tykkääkö maastopyöräilijät olla märkänä ja kurassa kokoajan?
Varmaan tarkoitti ulkonäköä ja maastopyöräilyn yleistä asennemaailmaa. Vanhoillisesti jotkut kuvittelevat, että maastopyörillä ajetaan vain umpikypärä ja kurarytkyt päällä jossakin traililla.

Mutta joo, kuivalla kelillä ei tarvitse olla "kurassa koko aikaa" vaikka ajaisi missä, joten siksi käytän itsekin pikakiinnitteisiä lokasuojia ja naksautan ne rumat ja epäkäytännölliset kumiläpyskät irti aina kun keli sallii.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Eihän niitä maantie/kaupunkipyörän metallilokareita mikään voita, kun ne ohjaa kaikki kurat sekä myös irtosepelin takaisin maahan, mutta kyllä niillä muoviläpysköillä on paikkansa. Vesisateella lokarit on yhtä tyhjän kanssa, mutta talvella ja kuramaastossa ihan verrattomat, varsinkin kun ne nopeuttaa ja helpottaa pyörän pesua lenkin jälkeen.

Sepelin lentelyä ja keskiön taakse kohdistuvaa muta- ja sepelisuihkua noilla rimpuloilla ei paljoa estetä, mutta onneksi gorillateippi on keksitty.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Puhuinko vesisateesta? Jos ajaa märässä maastossa niin lokarit ehkäisee tästä johtuvaa kastumista huonattavasti. Hienoa tahalleen väärinymmärrystä
Tahallista väärinymmärtämistä on myös tämä sinun kommenttisi:
Nämä puritaanit jostain syystä ilmeisesti nauttii enemmän ollessaan läpimärkä ja naama ravassa kun eivät lokareita maastopyöriinsä halua. Itse kyllä käytän
Ei, kukaan ei varmasti nauti ollessaan "läpimärkä ja naama ravassa". Kuivalla kelillä sitä kuraa ja rapaa ei vaan lennä naamalle yhtään mistään, eikä fillarilla ole kaikkien pakko aina mennä sellaisiin paikkoihin, jossa on lätäköitä jne.

Jos lähden auringonpaisteessa ajamaan töihin, tai vaikka kuntolenkkiä asfaltoitua tietä pitkin, niin en hyödy lokasuojista yhtään mitään. Tuovat vain lisäpainoa ja näyttävät rumilta, joten naksautan ne irti ja jätän tallin lattialle. Jos taas on epävakaa sää, niin jätän ne paikoilleen. Joku muu voi haluta toimia eri tavalla, mutta ei kannata yleistää kumpaankaan suuntaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tahallista väärinymmärtämistä on myös tämä sinun kommenttisi:

Ei, kukaan ei varmasti nauti ollessaan "läpimärkä ja naama ravassa". Kuivalla kelillä sitä kuraa ja rapaa ei vaan lennä naamalle yhtään mistään, eikä fillarilla ole kaikkien pakko aina mennä sellaisiin paikkoihin, jossa on lätäköitä jne.

Jos lähden auringonpaisteessa ajamaan töihin, tai vaikka kuntolenkkiä asfaltoitua tietä pitkin, niin en hyödy lokasuojista yhtään mitään. Tuovat vain lisäpainoa ja näyttävät rumilta, joten naksautan ne irti ja jätän tallin lattialle. Jos taas on epävakaa sää, niin jätän ne paikoilleen. Joku muu voi haluta toimia eri tavalla, mutta ei kannata yleistää kumpaankaan suuntaan.
Itse olen sen verran laiska etten jaksa irroitella ja kiinnitellä koko ajan jotain lokareita niin on vain pienet lipat, ulkonäöltään lähes huomaamattomat ja pitää 90% roiskeista pois kriittisistä paikoista.

20220913_165432.jpg


Jos maastossa on hiemankaan märempää niin vettä lentää täyspitkistä lokareista huolimatta ainakin jalkoihin ja itse kun lähden metsään möyrimään niin mulle on ihan sama olenko kurainen vai en lenkin jälkeen, pääasia että hauskaa oli ja siksi on erikseen pyöräilykamat joissa lika ei häiritse, päinvastoin!

20220625_130651.jpg
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
63
Electrasta merkkinä kellään kokemuksia? Sähköpyörä satunnaiseen vapaa-ajan käyttöön hakusessa.
Tyylistä hintalisää, mutta muuten kait OK pyöriä Boschin tekniikalla.

Itsellä toiminut kivasti kilpailusta palkintona saatu Loft Go! 5i EQ Step-Thru 400 Wh. Tykkään pystystä ajoasennosta.

Hyvin polkee 40-60km lenkkejä(asfaltti / hiekkatie) ja akkua jää jäljellekin vaikka onkin suht pienellä akulla. Suht kevyellä avustuksella tasaisella ja ylämäessä / vastatuulessa lisää avustusta omassa ajossa.

Myös pyöräkärryä tuolla vetää mielellään perässä.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
847
Meillä molemmissa täysjoustoissa on etupäässä Rockshokin läpyskä ja se estää kivasti isompien kivien ja roiskeiden lentämisen naamaan. Takapäässä olen kokeillut remmillä kiristettävää mallia ja kyllästyin kun aina sivussa tai joku oksa välissä.

Se on kyllä totta että kun vaimo varsinkin ajaa paljon tiellä niin kura lentää mutta ei hänkään ole lokaria taakse kaivannut. Ehkä se että 99% ajosta hyvällä kelillä :btooth:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Ihan kuivallakin asfaltilla suojaavat paljolta lian lentämiseltä.
Mitä ihmeen likaa kuivalla asfaltilla lentää ja minne? Tai edes kuivalla hiekalla?

Jos haluaa että pyörä on 100% steriili näyttelyesine, niin ei sitä kannata siirtää koskaan tallista/varastosta ulkoilmaan. Minulle pyörä on kulkuneuvo muiden joukossa. Pesen ja huollan kun jaksan tai on tarvetta. Ei voisi vähempää kiinnostaa, jos se on varastossa vähän pölyisenä tms.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Tahallista väärinymmärtämistä on myös tämä sinun kommenttisi:

Ei, kukaan ei varmasti nauti ollessaan "läpimärkä ja naama ravassa". Kuivalla kelillä sitä kuraa ja rapaa ei vaan lennä naamalle yhtään mistään, eikä fillarilla ole kaikkien pakko aina mennä sellaisiin paikkoihin, jossa on lätäköitä jne.
siksi on erikseen pyöräilykamat joissa lika ei häiritse, päinvastoin!
Kuten voi todeta, varmasti joku voi nauttia siitäkin että rapa lentää. Ja ei siinä mitään väärää ole, päinvastoin, ymmärtäähän sen, että siinä saa autenttisuutta, vauhdintuntua yms, puhumattakaan muista eduista joita ilman lokareita on.

Mielenkiintoista silti, että näistä lokareista saa säännöllisen epäsäännöllisesti väännön aikaan, vaikka voisi kuvitella että ne niitä käyttää juurikin ketkä kokee ne hyödylliseksi ja toiset on käyttämättä :D Hyvähän se toki on että asiasta keskustellaan, mutta tarvelähtöisesti keskustelu voisi johtaa johonkin, toisinkuin mielipidekeskustelu (enkä viittaa nyt kehenkään keskustelijaan tässä topiikissa vaan yleisemmällä tasolla)
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Mitä ihmeen likaa kuivalla asfaltilla lentää ja minne? Tai edes kuivalla hiekalla?
En ole tutkinut kaduilla olevan tavaran koostumusta, mutta epäilen sen pääasiassa olevan erikokoisia maa-aineksen partikkeleita sekä puista ja muista kasveista tulevia siemeniä, lehtiä ja muita kasvien osia. Renkaiden heittämänä sitä lentää lähes joka paikkaan.

Minulle pyörä on kulkuneuvo muiden joukossa. Pesen ja huollan kun jaksan tai on tarvetta. Ei voisi vähempää kiinnostaa, jos se on varastossa vähän pölyisenä tms.
Arkinen kulkuneuvo on pyörä itsellenikin, mutta sillä painotuksessa, että ensisijaisesti pyrin valitsemaan kulkuneuvoksi polkupyörän ennen autoja tilanteen niin salliessa. Mielelläni en pyörää pese useasti vuodessa, mutta välillä olosuhteiden vuoksi joudun pesemään. Kuljetan pyörällä lapsia, käyn kaupassa ja ajan työmatkaa. Sähköpyörällä en milloinkaan lähde "ajelemaan" tai "lenkille", vaan pyörällä siirryn paikasta toiseen eikä minulla ole eri vaatteita pyörällä kulkemiseen pyöräilykypärää lukuunottamatta. Vaikka tiet olisivat kuivat, poikkeuksellisen likainen kausi pyöräteillä on loppukesästä, kun jotkut puut tiputtavat asfaltille roskaa ja tahmeaa mahlaa. Roska tarttuu tahmeana vaatteisiin, eikä pyöräilyn jälkeen voi mennä sisälle hyvistä lokasuojista huolimatta puntteja putsaamatta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Ketjussa puhutaan sähköpyöristä ja vetoat muovilokareiden painoon :D
Ajattelet nyt maailmaa vähän liikaa oman kuplan kautta. Minä ainakin ajan myös sähköavusteisella fillarillani noin puolet matkasta ilman avustusta (todennäköisesti enemmänkin, kun avustus katkeaa joka tapauksessa automaattisesti 25km/h nopeudessa), enkä halua raahata mukana grammaakaan ylimääräistä painoa. Lisäksi mainitsin myös ulkonäön. Myös käytännöllisyys tulee mieleen, sillä julkisissa telineissä ne lokasuojat ovat vain tiellä ja hajoavat helposti jne.

Lisäksi tässä yhteydessä on varmaan täysin kerettiläistä mainita, että ajelen sähkärilläni kuntolenkkejä myös niin, että jätän akun kokonaan matkasta.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
847
Mä innostuin ensimmäisen kerran sähköpyörästä 2018 kun sain kokeiluun Bikeshopista Orbean ja ekat fiilikset oli että tämä on uskomaton laite. Tällainen varusteineen 100kg äijä joka pystyy polkemaan vastatuuleen yli kävelyvauhtia tai muistelemaan metsäpolulla miltä tuntui nuorena kakstahtinen "kakspuolikas"

Vaimo taas muuttui paljon rohkeammaksi ajamaan kun ennen ei lähtenyt metsäpolulle ollenkaan niin nyt rymistelee tulemaan jopa niin että viime kesänä kiersi Hossan Sinisen saavutuksenkin hyvin pienellä kiroilulla.

Eli lyhyesti jos luet tämän ja mietit ensimmäisen sähkö tai sähkömaastopyörän ostamista niin älä ainakaan käy kokeilemassa sitä. Muuten käy kuin mulle että työkaverit pitävät täysin hulluna jos kaksi pyörää maksaa saman mitä meikäläisen Hyundai. :whistling:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
66
Mitä mieltä raati on Haibike | AllMtn 1 | All mountain -pyörät ?
Aiemmin polkenut alle tonnin fillareilla, joten uskoisin että varmasti tuntuu paremmalta kuin mikään aiempi.

Toisaalta täysjousi ei ole pakollinen, sitä on kuitenkin kehuttu minulle paljon sikäli missään muualla menee kuin asfaltilla. Selkä ei ole sitä mitä nuorena..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 993
Mitä mieltä raati on Haibike | AllMtn 1 | All mountain -pyörät ?
Aiemmin polkenut alle tonnin fillareilla, joten uskoisin että varmasti tuntuu paremmalta kuin mikään aiempi.

Toisaalta täysjousi ei ole pakollinen, sitä on kuitenkin kehuttu minulle paljon sikäli missään muualla menee kuin asfaltilla. Selkä ei ole sitä mitä nuorena..
Jos täysjoustoa miettii selän kuormituksen kannalta niin vähempikin joustomatka kuin 160mm riittänee.

Useilla merkeillä on reilu 100mm joustavia versioita jotka on halvempia kuin nuo >150mm joustolla olevat.

Jopa pelkkä jousitettu satulatolppa saattaa auttaa jos renkaissa on reilu ilmatila lisäksi, että ei tarvitse kovia paineita. Mutta kannattaa testata jos mahdollista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 257
Itse olen sen verran laiska etten jaksa irroitella ja kiinnitellä koko ajan jotain lokareita niin on vain pienet lipat, ulkonäöltään lähes huomaamattomat ja pitää 90% roiskeista pois kriittisistä paikoista.



Jos maastossa on hiemankaan märempää niin vettä lentää täyspitkistä lokareista huolimatta ainakin jalkoihin
Täyspitkän perus muovilokarin ja ei lokaria erona vaikuttaisi olevan että kuraantuuko koko selkä ja perse vai selän yläosa ja kypärä :rofl:
En ole ihan niin tarkka ulkonäöstä ja kun idea on korvata auto työmatkoilla niin ei jaksa irrotella metsään.
Eteen ei varmaan pysty edes tollaseen upside-down nokkaan laittamaan sellaista mikä suojaisi jotenkin, mutta ei ole yhtä iso lärpäke kuin krossipyörässä.
Itsellä perusmalli runkoputken pohjassa, se estää kaiken sonnan kasaantumisen akun väliin ja suojaa puntteja tunnetasolla.


Takapäässä olen kokeillut remmillä kiristettävää mallia ja kyllästyin kun aina sivussa tai joku oksa välissä.
Mullakaan ei montaa päivää kestäneet hermot kun se ei pysynyt remmillä suorassa niin tulostin tollasen, välissä on 2mm paksu tpu:sta tulostettu läpyskä ettei maalit lähde ja pysyy pienemmällä kiristämisellä.

IMG_20230504_225747.jpg


E: väri ei ole yhtään sopiva mutta ei sattunut olemaan kun pinkkiä, valkoista ja tota :D
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
264
Sähköenskaan tuli hommattua lokareiksi
Eteen: RapidRacerProducts Proguard max protection, nippusidekiinnitys.
Taakse: SKS Mudrocker, pikakiinnitys niin saa näppärästi pois tieltä silloin kun pyörää käytetään oikean käyttötarkoituksensa mukaisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 829
Viestejä
4 209 795
Jäsenet
70 968
Uusin jäsen
Sinivuokko-85

Hinta.fi

Ylös Bottom