- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 969
Aivan...Ja tuohon kun lisätään se, että se max. 25km/h kulkeva ja max.1000W tehoinen sähköpotkulauta ei tarvi liikennevakuutusta niin vieläkin erikoisempaa.
Unohdin kokonaan nämä sähköpotkulaudat
Noin 20-30 TechBBS-käyttäjätunnusta on tunnistettu, että ne on kaapattu kirjautumalla ja vaihtamalla sähköpostiosoite uuteen. Tunnuksilla on yritetty kaupata foorumin kauppa-alueella Steamin ja Verkkokauppa.comin lahjakortteja ja maksutavaksi on ilmoitettu kryptovaluutat BTC, Eth ja LTC. Lue lisää
Aivan...Ja tuohon kun lisätään se, että se max. 25km/h kulkeva ja max.1000W tehoinen sähköpotkulauta ei tarvi liikennevakuutusta niin vieläkin erikoisempaa.
Ei se ole varsinaisesti erikoista. Näkisin että lainsäätäjät eivät ole nähneet aähköpotkulautoja mielessään, vaan pääasiassahan nuo "kevyet sähköajoneuvot" on ajateltu invalidien tai muuten liikuntarjoitteisten käyttöön, jotka ajavat sitä pääasiassa varmaankin 4-8kmh, mutta laki sallii myös 25 nopeuden ja 1kw moottoritehon. Sähköpotkulaudat ja muut tuollaiset ovat siten lain "venyttäjiä", täysin laillia siis kuitenkin. Toinen puoli sitten pyöräilijöissä, eli sähköpyörällä ajaa kaikenlaiset ihmiset. Yleensä raajoiltaan toimintakykyiset hurjapäät (raajat toimii, joten koetaan että vähintään 25kmh on ok kaikkialla) kalustosta, kunnosta, ajotaidosta ja järjestä riippumatta.Ja tuohon kun lisätään se, että se max. 25km/h kulkeva ja max.1000W tehoinen sähköpotkulauta ei tarvi liikennevakuutusta niin vieläkin erikoisempaa.
Jos ajat päällystetyllä tiellä, etkä maastossa, niin joustokeula ei ole mitenkään pakollinen. Mieluummin joustamaton, kuin halpa joustokeula. Hyvä joustokeula taas nostaa hintaa turhaan ylöspäin, jos sille ei oikeasti ole käyttöä (maastopyöräily).Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Joustokeulan tarpeellisuudesta kelveillä jne olen itse eri mieltä. Ainakin pk-seudulla kelvit jne on sen verran huonossa kunnossa, sekä kanttareita jne, että mielelläni ajan työmatkat jne täysjoustoläskillä. Tuossa olen kuitenkin samaa mieltä, että mieluummin jäykkä kuin halpa pomppukeppi. Mutta mieluiten toki laadukas täpäri. Myös siis työmatkakäyttöön, toki se ei tuohon budjettiin mahdu millään.Jos ajat päällystetyllä tiellä, etkä maastossa, niin joustokeula ei ole mitenkään pakollinen. Mieluummin joustamaton, kuin halpa joustokeula. Hyvä joustokeula taas nostaa hintaa turhaan ylöspäin, jos sille ei oikeasti ole käyttöä (maastopyöräily).
Täällä menty Haibike Nduro Allmnt RC pyörällä vuodesta 2015 ja edelleen jaksavat niin akku kuin koko pyörä. Painoa mulla 110 ja pituutta 190. 125 kiloa oli muistaakseni jonkinlainen "painorajoitus". Taitaa vaan hinta uusimmissa karata turhan ylös...Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Varmasti hyvä. Tosiaan taitaa budjetti ylettyä vain reippaasti.Täällä menty Haibike Nduro Allmnt RC pyörällä vuodesta 2015 ja edelleen jaksavat niin akku kuin koko pyörä. Painoa mulla 110 ja pituutta 190. 125 kiloa oli muistaakseni jonkinlainen "painorajoitus". Taitaa vaan hinta uusimmissa karata turhan ylös...Yammu on vaan niin
![]()
Kannattaa muistaa myös käytetty vaihtoehto. Tori.fi mm. löysi noin 30 haibikeä myynnissä pikaisella haulla.Varmasti hyvä. Tosiaan taitaa budjetti ylettyä vain reippaasti.![]()
Kannattaa mittailla useammin sitä venymistä, en tiedä onko sillä nyt hirveästi venymisen kannalta merkitystä millä ketjulla ajaa. Sähköpyörässä varsinkin jos ajaa isolla avustuksella koko ajan ketju ku ketju tuppaa venymään. Sanoisin että 500km on aika hyvin jo jos isoa vääntöä koko ajan. Mulla kesti sramin perusketju n. 1000km kun venymä oli sitä luokkaa että piti vaihtaa, ja itse ajan hyvin vähäisellä avustuksella 80% ajasta.Mulla meni nyt toistamiseen ketjut poikki Helkaman "marketti" fatbikestä, mitäs parempaa ketjua tuohon voisi laittaa. Shimanon 8v takapakka, 124 linkkiä ketjussa.
Onneksi lahos tällä kertaa bilteman eteen, sieltä löytyi normit lyhyet ketjut joilla pääsi kotiin. Ketjuja kun vertas, niin n. 1cm venyny ketjut 500km matkalla.
Tässä olisi uudenveroinen hyvin budjettiin mahtuva Tunturi E290 ja sinulle sopiva runkokoko, ensihuoltokin tehty. Itselläni on vastaava ollut 1,5 vuotta ja 2200 km mittarissa. Kovasti olen tykännyt ja varustellut pyörän retkikäyttöönkin sopivaksi.Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Vaikka KMC:n E-sarjan ketjua tilalle, niin kestää.Mulla meni nyt toistamiseen ketjut poikki Helkaman "marketti" fatbikestä, mitäs parempaa ketjua tuohon voisi laittaa. Shimanon 8v takapakka, 124 linkkiä ketjussa.
Onneksi lahos tällä kertaa bilteman eteen, sieltä löytyi normit lyhyet ketjut joilla pääsi kotiin. Ketjuja kun vertas, niin n. 1cm venyny ketjut 500km matkalla.
Ei nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.Kannattaa mittailla useammin sitä venymistä, en tiedä onko sillä nyt hirveästi venymisen kannalta merkitystä millä ketjulla ajaa. Sähköpyörässä varsinkin jos ajaa isolla avustuksella koko ajan ketju ku ketju tuppaa venymään. Sanoisin että 500km on aika hyvin jo jos isoa vääntöä koko ajan. Mulla kesti sramin perusketju n. 1000km kun venymä oli sitä luokkaa että piti vaihtaa, ja itse ajan hyvin vähäisellä avustuksella 80% ajasta.
1600km ja 2x Sramin NX ketju meni Rocky Mountainilla. Pelkkää enduro tyylistä maastoajoa, eikä mitään isolla vaihteella vedettämistä. Toki "boostilla" lähes aina, koska vauhtia pitää olla.Ei nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.
Itse ajelen minimissään 1500km aastoajoa sähkärillä samalla ketjulla. 10v oli edellinen ja nykyinen 12v. Toki jos koko ajan ajaa boostilla niin saattahan se mennäkin. Itse kyllä en käytä boostia käytännössä koskaan.
Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?Mitään halpisketjuja ei sähköpyörään kannata ostaa, niillä saa rattaansa äkkiä vaihtokuntoon. Hyviä merkkejä ovat esim. Shimano, SRAM ja KCM. Itse kierrätän 12-vaihteisessa kahta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua, joilla pitäisi mittailujeni mukaan yhteensä mennä suunnilleen 7000 km. Ketjut kannattaa pitää puhtaina ja voideltuina, samoin ketjumitalla tarkkailla kuluneisuutta.
Oliko klipsu joku kuvan mukainen liitoskappale? Sekin kestää ihan hyvin jos kunnollinen. Shimano ok.Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?
Itse olen aina käyttänyt Shimanon ja Sramin pikalukkoja ketjuissa ja hyvin ovat kestäneet, myös tuon 1000w Bafangin tehot ja väännöt. Eli lukko kyllä kestää, ei ole ongelma.Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?
Eikun toinen puoli oli tappi ja tappi, toinen puoli pelkästään lukitusklipsu. Hyvä tietää että toi ainakin toimii.Oliko klipsu joku kuvan mukainen liitoskappale? Sekin kestää ihan hyvin jos kunnollinen. Shimano ok.
![]()
No näin niitä vaan kuluuEi nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.
Itse ajelen minimissään 1500km aastoajoa sähkärillä samalla ketjulla. 10v oli edellinen ja nykyinen 12v. Toki jos koko ajan ajaa boostilla niin saattahan se mennäkin. Itse kyllä en käytä boostia käytännössä koskaan.
Tässä on ymmärtääkseni hintalaatusuhteeltaan erinomainen ketju ja itsellänikin käytössä. Ketjuissakin on eroa ja saa äkkiä kalliin remontin, kun antaa ketjun kulua ja tuhota eturattaan ja takapakan. Aika halpa komponentti kuitenkin, jonka kanssa ei kannata säästellä....
Itse kierrätän 12-vaihteisessa kahta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua...
Kyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.No näin niitä vaan kuluuEi tarvitse edes tyhmästi ajaa. En usko, että 30e ketju kestää sen huonommin kuin 60e ketju. Mutta tosiaan perushommat pitää olla kunnossa. Ketjujen puhdistus, öljyäminen yms.
Edit. Takapakka ei oo kyllä kulunut yhtään vaikka ketjut on venyneet.
No aika monessa varmaan kyse vain markkinoinnista. Jos verrataan ääripäitä toisiinsa niin eroja varmasti löytyy. Sähköpyörälle tarkotetut ketjut on kyllä testaamatta, voihan olla että ne kestäisi pidempään. Onko niissä hintaeroa vastaavaan normiketjuun kuinka paljon?Kyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.
Saatika jos se ketju ei ole edes tarkoitettu sähköpyörään, niin varmasti kuluu nopeammin, kuin sähköpyörä ketju.
En hinnasta tiedä mutta raskaamman kaverin alla paukkui parit ns "perus" ketjut poikki kun kokeili josko ns normi ketjuilla pärjäisi. Löi uudet OEM ebike ketjut alle ja yhtäkkiä kestikin. Voi olla tuuria, voi olla ettei. Itse en jaksa uskoa että vain tuuria. 150kg ja voimaa jaloissa+80nm moottori=iso iso rasitus ketjuille.No aika monessa varmaan kyse vain markkinoinnista. Jos verrataan ääripäitä toisiinsa niin eroja varmasti löytyy. Sähköpyörälle tarkotetut ketjut on kyllä testaamatta, voihan olla että ne kestäisi pidempään. Onko niissä hintaeroa vastaavaan normiketjuun kuinka paljon?
Kaiken jahkailun sijaan päädyin ostamaan Cubelta Nuride hybride pron. Todella hyväksi valinnaksi osui. Tällä menee työmatkat täydellisesti ja satunnainen ei pro maastoajokin heittämällä. Rullaa tosi mukavasti ja vaikka halvin joustokeula onkin niin olen ollut tyytyväinen. Vaimon pyörässä joustokeula puuttuu ja ehdottomasti ääni keulalle joustolla.Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Ehdottomasti harkintaan menee!Kaiken jahkailun sijaan päädyin ostamaan Cubelta Nuride hybride pron. Todella hyväksi valinnaksi osui. Tällä menee työmatkat täydellisesti ja satunnainen ei pro maastoajokin heittämällä. Rullaa tosi mukavasti ja vaikka halvin joustokeula onkin niin olen ollut tyytyväinen. Vaimon pyörässä joustokeula puuttuu ja ehdottomasti ääni keulalle joustolla.
![]()
Nuride Hybrid Pro 625 Allroad desert´n´black
Open 360° view There's a comfortable 100mm suspension fork and grippy, big-volume Schwalbe tyres. A choice of frame types and sizes, so you can get the perfect fit - and the Easy Entry frame even includes an adjustable stem....www.bike-discount.de
Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Kiitos. Otettu huomioon.Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.
190 senttiselle todennäköisesti sopivin XL/21" koko löytyy jopa varastosta. Valmiiksi lokasuojilla ja valoilla varustettu Allroad versio löytyy myös, mutta ei suoraan varastosta Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green![]()
Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green
Open 360° view Combined with Shimano's legendarily reliable Deore 1x11 transmission, it's your ticket to riding further, higher and more often than before. The X-Fusion air fork features a lockout, easy adjustability and...www.bike-discount.de
Käy koeajamassa mahdollisimman paljon pyöriä. Kokeile eritoten Shimanon moottorin ja Boschin moottorin erot, itselle Shimano ei sovi ollenkaan ihan liian rajun kiihtyvyyden takia kovemmilla avustuksilla, päädyin Boschin moottorilla olevaan Ktm-pyörään, avustus tulee paljon pehmeämmin, ja pyörä tuntui rullaan kevyemmin. Työmatka-ajoon korkeintaan joustokeula, mutta jos on paksummat renkaat niin siitäkin voi tinkiä. mutta kapeilla kovapaineisilla se on oikein mukava kun ilman joustoa railot ja urat asfaltissa hakkaa ikävästi käsille kovemmissa vauhdeissa ja kanttarikiviä joutuu varomaan.Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä.Käy koeajamassa mahdollisimman paljon pyöriä. Kokeile eritoten Shimanon moottorin ja Boschin moottorin erot, itselle Shimano ei sovi ollenkaan ihan liian rajun kiihtyvyyden takia kovemmilla avustuksilla, päädyin Boschin moottorilla olevaan Ktm-pyörään, avustus tulee paljon pehmeämmin, ja pyörä tuntui rullaan kevyemmin. Työmatka-ajoon korkeintaan joustokeula, mutta jos on paksummat renkaat niin siitäkin voi tinkiä. mutta kapeilla kovapaineisilla se on oikein mukava kun ilman joustoa railot ja urat asfaltissa hakkaa ikävästi käsille kovemmissa vauhdeissa ja kanttarikiviä joutuu varomaan.
Sitten mallin valinta. Jos ajat puhtaasti asfaltilla, niin kattele esimerkiksi gravelia tai cross countrya (xc), joissa ajoasento on enemmän vaakaan kallistuva. Ympärivuotiseen ajoon ettisin noista xc-pyöriä etujoustolla koska talvella kaipaa isompia renkaita ja joustoa. Jos tykkäät pystymmästä ajoasennosta niin nykyään on etujousitettuja jäykkäperiä missä vaakaputki on oikeastaan vinossa suoraan ohjainkannattimen juuresta takarenkaan keskelle, ajoasento on yleensä pystympi ja painopiste paremmin maastoon/alamäkeen sopiva. Tässäkin se koeajo on tärkeä, kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa erilaisia runkoja, ja kokeilla mikä omalle kropalle on paras.
Kannattaa katsoa saksasta Radon Bikesin tarjonta, sekä Canyonin mallit, muutamalla kaverilla on noita ja olleet laadukkaita. Ei ne mitenkään erikoisia ole, mutta hintalaatu on kohdillaan. Kotimaasta kannattaa koittaa ettiä liikkeistä testiin Tunturin malleja, Orbean valikoimaa, yms. Painoraja pyörillä on, jotkut voi olla liian hepposia 100kg kuskille koska pyörät itessään painaa yli 20kg ja niiden paino sisältyy yleensä ilmotettuun painorajaan. Kannattaa olla tarkkana...
Ja muista, hyvän pyörän kun löydät joka edes aavistuksen menee maastossa, niin siihen työmatkalle mahtuu yllättävän monta oikoreittiä joita on kiva vetää sähkömoottorin avustamana, asfalttipohja käy helposti tylsäksi jos on yhtään skidinä harrastanu ja tykänny maastossa ajamisestaKiitoksia paljon hyvistä vinkeistä.![]()
Juu ja sähkön kanssa ei haittaa painavampi pyörä niin paljoa. Sopivat asfaltille sopivat hyvin rullaavat nappulat alle niin ei ei haittaa vaikka metsäänkin eksyy kunhan pitää vauhdit kohdillaan. Itse pystyn pitämään yli 25kmh keskinopeuden 20km matkalla täysjousto sähköllä kun muistaa käyttää sähköä mäissä eli ei tarvitse pelätä myöskään ettei nappularenkailla jaksaisi polkea tai eivät rullaisi. Itsellä on ollut jäykkäperäistä ja nyt täysjousto ja ei valittamista kummassakaan. Mietin aluksi että täysjousto olisi raskas ja/tai veisi polkiessa liikaa tehoa mutta eipä tuo tunnu itsellä ainakaan liikoja ja takajousitus on käytössä aina (saa halutessa siis lukkoon eikä jousta).Ja muista, hyvän pyörän kun löydät joka edes aavistuksen menee maastossa, niin siihen työmatkalle mahtuu yllättävän monta oikoreittiä joita on kiva vetää sähkömoottorin avustamana, asfalttipohja käy helposti tylsäksi jos on yhtään skidinä harrastanu ja tykänny maastossa ajamisesta![]()
Oma tilanne ratkesi sillä että syy akun paukkumiselle löytyi. Soittelin erääseen liikkeeseen ja sieltä huollon kaveri sanoi oireet kuvailtuani että hänellä oli pari kappaletta hajonnut vuosien saatossa iskun seurauksena ja käytös kuulema sama. Noh laskin 1+1 ja tajusin että otin akun muuttolaatikosta joka oli ottanut osumaa ja akku luonnollisesti alimpana oletuksella että kyllähän tuo kestää. Pikainen soitto vakuutusyhtiöön ja sain luvan etsiä käsiini Powerpack 400 tai jos ei saatavuutta niin 500 ja lasku heille ikävähennyksien kanssa. Noh yhden onnistuin löytämään ja uusi akku testattu toimivaksi. Samalla testattiin tuo aiempi akku ja todettiin vian olevan nimenomaan akussa.Kukas osaisi avittaa tai ohjata oikeaan suuntaan. Bosch Powerpack 400:n jossa ollut talven aikana virtaa (näyttää noin puolta akullista akussa). Oireet: Ei lataa vaan ledit pysyvät päällä mutteivat liiku (kolme pienimmästä isompaan olevaa lediä), ei anna sähköavustusta/pyörä ei tunnista ja resetoimalla akku pitämällä akun virtanappia pohjassa se 10-15s antaa ladata sen 15s tms ja toimii pyörässä sen noin 15s.
Onko syyllinen akku/BMS kuten itse olen ymmärtänyt vai voiko olla jotain muuta? Mitä tehdä tuolle aka onko järkevää keinoa fiksata/kennottaa vai ostaakko uusi akku? Mikä tahansa näistä viimeisistä niin suositeltavaa paikkaa jossa saisi akun korjattua tai uuden akun fiksuun hintaan? Bonusta jos saisi 400:sta päivityksen 500:een. Niin ja juu suomesta ellei jostain LUOTETTAVASTA paikasta löydy euroopasta fiksussa ajassa kun pitäisi kausi saada käyntiin.
Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.
190 senttiselle todennäköisesti sopivin XL/21" koko löytyy jopa varastosta. Valmiiksi lokasuojilla ja valoilla varustettu Allroad versio löytyy myös, mutta ei suoraan varastosta Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green![]()
Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green
Open 360° view Combined with Shimano's legendarily reliable Deore 1x11 transmission, it's your ticket to riding further, higher and more often than before. The X-Fusion air fork features a lockout, easy adjustability and...www.bike-discount.de
Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kovaHuhtikuussa tilattu Neuron:ON 7 lähti tänään toimitukseen. Ajelemaan tosin taitaa päästä vasta kesäkuun lopussa uudesta kämpästä käsin, tämä nykyinen kun ei oikein tue edes fillarointia (pyörävaraston ovet on välillä auki kadulle asti ja hissiin ei pyörää mahdu. Tilattu on valmiiksi Onvianin häly, X-Blade -lokari taakse ja Kryptoniten U-lukko. Täytyy käydä vielä lähiaikoina kiveniskuteippiä suojausta varten.
Sääli että pyörä täytynee pitää vielä kaiken hyvän lisäksi laatikossaan helpompaa muuttokuljetusta varten. Toimitus ajoittunee arvioidun 30.5-10.6. alkupäähän.
Ehkä mahtuisi mutta kuten sanottu, muutto reilun kuukauden päästä joten helpompi kun pitää paketissaan.Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kova![]()
Sähköpyörän ketju | 1000 km kestotesti - YouTubeKyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.
Saatika jos se ketju ei ole edes tarkoitettu sähköpyörään, niin varmasti kuluu nopeammin, kuin sähköpyörä ketju.
Oma kokemukseni on, että esim. KMC:n e11 ketju kestää paljon paremmin kuin saman hintaluokan ns. normaali ketju Shimanolta, Sramilta, tai KMC:ltä. Kaikkia niitä on kuitenkin ollut sähköistetyssä laitteessa alla ja ketjun kulumaa olen seurannut.Sähköpyörän ketju | 1000 km kestotesti - YouTube
Tuossa mielenkiintoinen testi, jossa verrattiin sähköpyörän ketjua normiketjuun. Sattumalta kun tästä juuri oli puhetta ja itsekin totesin, että ns. sähköpyöriin tarkoitetut ketjut on vielä testaamatta. Toki tuo ei täysin tieteellinen koe ole, mutta jotain osviittaa antaa.
TLDR; Sähköpyörän ketju venyi enemmän kuin normaali ketju ja venyminen alkoi molemmissa 4-500km kohdalla
Eli itse jatkan kyllä edelleen ajelua ihan normiketjuilla ja suhtautuisin skeptisesti kaikkeen markkinointiin. Jokaisen ajo on kuitenkin hyvin yksilöllistä, joten ketjun venymän tarkkailulla ja perusketjujen käytöllä pääsee aika pitkälle.
Joo tämä ketju kuitenkin koskee ainoastaan näitä "laillisia" polkupyöriä. Mutta kuten totesin, varmaan suurimmat erot saadaan aikaan avustuksen käytön määrällä, vaihteiston käytöllä ja ketjujen/voimansiirron puhtaanapidolla. Joten aika vaikea suoraa laskea 1+1 kenenkään omassa käytössä siitä miten se jollakin toisella toimii.Oma kokemukseni on, että esim. KMC:n e11 ketju kestää paljon paremmin kuin saman hintaluokan ns. normaali ketju Shimanolta, Sramilta, tai KMC:ltä. Kaikkia niitä on kuitenkin ollut sähköistetyssä laitteessa alla ja ketjun kulumaa olen seurannut.
Niin tosiaan mainittakoot nyt se, että käytössä on 1000w Bafang, jossa tietysti teho ja vääntö on hieman eri luokkaa, kuin nimellistehoiltaan 250w pyörissä, niin oma kokemukseni ei tietysti ihan suoraan ole verrannollinen markettipyöriin. Ei aina muista katsoa keskustellaanko nyt markettipyöristä vai tehokkaista sähköpyöristä.
Tuossa äsken käytiin koiran kanssa ulkona - portaissa tuli vastaan nainen polkupyörän kanssa. Että kaipa se täälläkin on enemmän asenteesta kiinni - painaahan tuo sähköpyörä toki enemmän kuin tavallinen mutta hitusen hankalalta tuo tuntuu puolet elämästään maan pinnalla asuneena.Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kova![]()
Itsellä menee oma vähän tehokkaampi sähköpyörä, jolla painoa siis n 47kg oikein hyvin kantamalla kakkos kerrokseen (ei hissiä). Usein mukana vielä 1-2 ruokakassia roikkumassa ohjaustangosta. Pyörän kannan käytännössä ainakin kerran päivässä alas ja takaisin ylös. Ei mitään ongelmaa, vauhti melkein sama kuin kävelisi ilman kantamuksia.Tuossa äsken käytiin koiran kanssa ulkona - portaissa tuli vastaan nainen polkupyörän kanssa. Että kaipa se täälläkin on enemmän asenteesta kiinni - painaahan tuo sähköpyörä toki enemmän kuin tavallinen mutta hitusen hankalalta tuo tuntuu puolet elämästään maan pinnalla asuneena.
Noin oikeammin kaikenlaisessa säädössä muuton kanssa on varmasti ihan riittävästi tekemistä mutta pitänee kokeilla sähköavustettua pyörää ensi viikolla lomareissulla niin saa vähän tuntumaa.
Aika vahva hyperbole tässä - pakka ja ketju on kuluvia osia ja vuokrakäytössä jengi varmaan ajelee miten sattuu eli avustus täysillä ja ei kevennä kun vaihtaa.Vuokrasin paikallisesti Tunturin 2021 läskiefat. Todella hauska ajaa jne. oli kyllä tosi kivaaMutta imo perus suunnitteluongelmia paljon, en ikinä ostaisi. Aika lailla peruspyörän takapakka ja vuokraajakin valitteli että ei kestä 500km niin pakan rattaat alkaa olemaan finito että vaihteet rutisee ja pikkuhiljaa koko paska hajoaa käsiin. Siis vuoden vanha tunturi n. 4k hintalappua uutena