Sähköauton kotilataus

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
35
VW id charger pro tarjouksesta 219€
Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
166
Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.
 
Liittynyt
22.03.2022
Viestejä
4
Kiitos vastauksista ja kommenteista, nämä edelleen alleviivaavat tätä viidakkoa kun vaihtoehtoja on paljon laidasta laitaan ja samoin toteustapoja. Täytyy todella vihkiytyä enempi asiaan, kun lähtötaso aikalailla nolla.
Perheenjäsenten ja oman mielenterveyden vuoksi mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu hakusessa. Sen vuoksi kaikki DIY ja pilvijutut ovat poissuljettuja.

Tosiaan tarkennus,
- Voimavirtapistoke löytyy ja siitä n. 15m johtoveto latausaseman paikalle. Jolloin vain yksi läpivienti betoniseinään tarvitaan.
- Latausaseman latauskaapeli vähintään 7,5m, mielellään pidempi.

Pääkeskus on haastavassa paikkaa, siksi langaton. Walleen saa toistimen, koska täyttä varmuutta ei ole saako yhteyden ilman sitä suora paritus. Sen verran betonia välissä, kokemusta kotiverkon rakentamisen kanssa tästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 216
Kiitos vastauksista ja kommenteista, nämä edelleen alleviivaavat tätä viidakkoa kun vaihtoehtoja on paljon laidasta laitaan ja samoin toteustapoja. Täytyy todella vihkiytyä enempi asiaan, kun lähtötaso aikalailla nolla.
Perheenjäsenten ja oman mielenterveyden vuoksi mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu hakusessa. Sen vuoksi kaikki DIY ja pilvijutut ovat poissuljettuja.

Tosiaan tarkennus,
- Voimavirtapistoke löytyy ja siitä n. 15m johtoveto latausaseman paikalle. Jolloin vain yksi läpivienti betoniseinään tarvitaan.
- Latausaseman latauskaapeli vähintään 7,5m, mielellään pidempi.

Pääkeskus on haastavassa paikkaa, siksi langaton. Walleen saa toistimen, koska täyttä varmuutta ei ole saako yhteyden ilman sitä suora paritus. Sen verran betonia välissä, kokemusta kotiverkon rakentamisen kanssa tästä.
Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.

Jos hakusessa on helppous ja vaivattomuus niin Schneiderin EVlink Home Wallbox ja kuormanhallintapalikka.

Tosiaan tuossa yhteys kuormanhallinnan ja aseman välillä kulkee siinä sähkökaapelin L1 vaihejohtimessa, eli erillistä parikaapelia ei tarvita. Ja toimii todennäköisesti varmemmin mitä langattomat ratkaisut.

Tuota komboa on saanut välillä todella edullisesti, tuolla tarjousosiossa on ollut enemmän juttua ko. tuotteesta.

 
Liittynyt
22.03.2022
Viestejä
4
Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.

Jos hakusessa on helppous ja vaivattomuus niin Schneiderin EVlink Home Wallbox ja kuormanhallintapalikka.

Tosiaan tuossa yhteys kuormanhallinnan ja aseman välillä kulkee siinä sähkökaapelin L1 vaihejohtimessa, eli erillistä parikaapelia ei tarvita. Ja toimii todennäköisesti varmemmin mitä langattomat ratkaisut.

Tuota komboa on saanut välillä todella edullisesti, tuolla tarjousosiossa on ollut enemmän juttua ko. tuotteesta.

Tuo vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta ja kiitos selvennyksestä. Made in Kiina, mutta niinpä autokin koska merkkirajaus ja budjetti.

Latauskaapelin voi toki vaihtaa, jossain asemissa vaihto rikkoo kotelon sinetin jolloin takuu raukeaa. Onko tietoa tästä mallista tuohon sinettihommaan?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
491
Facebookin Kotilaus - Nyt -ryhmä ja sieltä haku "go-e kuormanohjaus pilvi" löytyy lisätietoa.
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä ole ottanut selvää eri kuormanhallintapalikoista (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
166
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä eri kuormanhallintapalikoista ole ottanut selvää (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
Millä siis olit ajatellut rajoittaa virtaa tässä asennuksessa? Katkomalla vaiheita? Se kyllä rajoittaa tehoa, mutta virtaa se ei rajoita.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
1 061
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä ole ottanut selvää eri kuormanhallintapalikoista (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?

Mä tipuin kärryltä... Et sä sitä tehoa saa ko dynaamisella kuormanhallinalla rajoitettua, paitsi korkeintaan pätkimällä vaiheita pois josta epäilen et autokaan tykkää tai se nykyinen laturi. Ja silloinkin on aina si mukana isoin virta per vaihe.. tuskin saat sähkäriä ees avuksi..paras vaan unohtaa se laturi ja hommata uus joka kykenee mitä haluat, ja sähkärikin suostuu asentaan

Edit @Variz oli nopeempi.. lyhyemmällä vastauksella :rofl:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
491
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään. :whistling: Toistaiseksi siis ilman kuormanhallintaa, ja asettaa sovelluksesta joko ampeerirajoituksen tarvittaessa tai aikarajoituksen lataamaan vain yöllä. Jos on ehdottaa kohtuu yksinkertaista lokaalia kuormanhallintaa + laturia niin kiinnostaa kyllä.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
1 061
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään. :whistling: Toistaiseksi siis ilman kuormanhallintaa, ja asettaa sovelluksesta joko ampeerirajoituksen tarvittaessa tai aikarajoituksen lataamaan vain yöllä. Jos on ehdottaa kohtuu yksinkertaista lokaalia kuormanhallintaa + laturia niin kiinnostaa kyllä.
Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...

Jos laturin saa pääkeakuksen lähelle niin elli pro halvin tällähetkellä
Edit, sähkölaitteet ottavat mitä niiden normi kuorma on jolei laturi tai taajari (esim moottoreissa) sitä ohjaa.. jalaitteen tulee kyötä myös osata si toimia alhasemmalla virralla, kuten esim ev sopeutuu 1.4kw (6A) ahan saakka (joskin id sarjan saa lataa 1kw A, jollei pistä perille saakka pistoketta.. mutta sillon on aina 1kw A max)
Edit ja se ampeerimärärajaus tehdään just si sillä.älykkäämmällä laturilla ja sen softalla/apilla jollei auto salli tai halua sitä käyttää
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
166
Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...

Jos laturin saa pääkeakuksen lähelle niin elli pro halvin tällähetkellä
Edit, sähkölaitteet ottavat mitä niiden normi kuorma on jolei laturi tai taajari (esim moottoreissa) sitä ohjaa.. jalaitteen tulee kyötä myös osata si toimia alhasemmalla virralla, kuten esim ev sopeutuu 1.4ahan saakka (joskin id sarjan saa lataa 1A, jollei pistä perille saakka pistoketta.. mutta sillon on aina 1A max)
Standardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
1 061
Standardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.
Sry meni kw ja A sekasin.. eli juuh 6A min mutta id3 ainakin lataa myös 1kw "hätälatauksella" jollei saa lukittu pistoketta
Edit eli min 1.4kw ei A 6A siis min
edit muokattu ko pääsin koneellle alkuperäistä.. kännylllä tahtonu onnata
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 216
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään.
No siis joo mutta ei.

Hommahan siis virran rajoittamisessa menee siten, että sille auton sisäiselle laturille kerrotaan kuinka paljon virtaa saa ottaa. Koska siellä sisäisen laturin tehoelektroniikan toimesta se virran rajoitus käytännössä tapahtuu.

Kiinteällä latausasemalla se laturi kertoo autolle, että älä ota kuin x ampeeria. Ja se laturi saa sen tiedon joko kuormanhallintapalikalta reaaliajassa tai sinne voidaan ohjelmoida kiinteä raja ja se välittää ssamansa tiedon auton laturille.

Jos rajoituksen tekee auto itse niin se on aika suoraviivaista ja tapahtuu sama asia kuin aina eli se sisäinen laturi rajoittaa virtaa mitä se kuluttaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
491
No siis joo mutta ei.

Hommahan siis virran rajoittamisessa menee siten, että sille auton sisäiselle laturille kerrotaan kuinka paljon virtaa saa ottaa. Koska siellä sisäisen laturin tehoelektroniikan toimesta se virran rajoitus käytännössä tapahtuu.

Kiinteällä latausasemalla se laturi kertoo autolle, että älä ota kuin x ampeeria. Ja se laturi saa sen tiedon joko kuormanhallintapalikalta reaaliajassa tai sinne voidaan ohjelmoida kiinteä raja ja se välittää ssamansa tiedon auton laturille.

Jos rajoituksen tekee auto itse niin se on aika suoraviivaista ja tapahtuu sama asia kuin aina eli se sisäinen laturi rajoittaa virtaa mitä se kuluttaa.
Noniin joo tämä selvensi taas monta asiaa, kiitokset. Oli unohtunut, että AC-hommista vastaa auton laturi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
308
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
166
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.
Ehkä kannattaisi asentaa 3-vaihelaturi yhteen vaiheeseen, jos jatkossa tulee tarvetta nopeammalle lataukselle. Esimerkiksi monesti mainittu id charger lähtee puoleen hintaan, jos haluaa vähän säästää.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
308
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.
Ehkä kannattaisi asentaa 3-vaihelaturi yhteen vaiheeseen, jos jatkossa tulee tarvetta nopeammalle lataukselle. Esimerkiksi monesti mainittu id charger lähtee puoleen hintaan, jos haluaa vähän säästää.
Erinomainen vinkki, pitääpä tutustua tuohon id chargeriin. Valmis mahdollisuus 3-vaiheelle puolta halvempaan hintaan ei väärin varmasti mene. En ajatellut, että nuo 3-vaihelaturit tukisivat tilannetta jossa voidaan kytkeä vain yksi vaihe.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 216
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.

Laturi kuormittaa kaapelivetoa pitkiä aikoja suurella virralla niin mielellään pitäisi olla yhtenäinen kaapeliveto keskukselta laturille saakka. Pistorasioiden kanssa samaan ketjuttaminen on toki mahdollista mutta siellä on useampi jakorasialla tehty liitos todennäköisesti, joissa on riski ylikuumenemiselle.

Tuon kaapelin voi sitten kyllä asentaa yksivaiheisena jos välttämättä haluaa mutta itse kyllä laittaisin kerralla kuntoon jos on aikomus pitää autoa pitkään. Jos ei halua ottaa kolmesta vaiheesta täyttä 16A virtaa niin rajoittaa vaikka 8 tai 10A sen laturin. Teho on silti isompi mitä yhdestä vaiheesta täydellä virralla.
(Tämä olettaen, että autossa on kolmivaihelaturi).

Mieti asiaa myös siltä kantilta, että paljonko olet valmis maksamaan siitä mielenrauhasta kun tiedät, että se on kunnolla tehty?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
308
Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.

Laturi kuormittaa kaapelivetoa pitkiä aikoja suurella virralla niin mielellään pitäisi olla yhtenäinen kaapeliveto keskukselta laturille saakka. Pistorasioiden kanssa samaan ketjuttaminen on toki mahdollista mutta siellä on useampi jakorasialla tehty liitos todennäköisesti, joissa on riski ylikuumenemiselle.

Tuon kaapelin voi sitten kyllä asentaa yksivaiheisena jos välttämättä haluaa mutta itse kyllä laittaisin kerralla kuntoon jos on aikomus pitää autoa pitkään. Jos ei halua ottaa kolmesta vaiheesta täyttä 16A virtaa niin rajoittaa vaikka 8 tai 10A sen laturin. Teho on silti isompi mitä yhdestä vaiheesta täydellä virralla.
(Tämä olettaen, että autossa on kolmivaihelaturi).

Mieti asiaa myös siltä kantilta, että paljonko olet valmis maksamaan siitä mielenrauhasta kun tiedät, että se on kunnolla tehty?
Nämä katoksessa olevat pistorasiat on molemmat vedetty keskuksesta omalla kaapelilla ilman välirasioita, olin sähkömiehen kaverina asentamassa ja ajatus silloin oli molemmat kestävät lohkolämppärit ja lämpöpuhaltimet tarvittaessa ongelmitta. 3-vaiheen veto paikalle ei myöskään olisi kovin iso projekti, mutta ehkä turhaa ennakointia jos nykyisen saisi hyödynnettyä turvallisesti vaikka id chargerille (autossa on vain yksivaihelaturi).
 
Liittynyt
01.10.2023
Viestejä
35
Kyseessä paritalo, jossa sähköliittymä tulee naapurin vanhanaikaisen sähkötaulun (3x25) kautta molempiin asuntoihin ja yhteiseen talliin. Lämmityksenä maalämpö. Nyt tallissa on super schuko, jota minä käytän hybridin lataukseen.

Naapurit hommasi e2008 sähköauton ja pitäisi heille miettiä samaan soppaan lataus mahdollisuus. Eläkeläisiä, joten hitaallakin latauksella pärjäävät, ajoa tulee niin vähän. Mutta aina 11kw olisi paras toki, mutta talon sähköt mietityttää.Olen miettinyt näin,

Helpoin:
1. Siirrän nykyisen plugarin pistokkeen molempien käyttöön, ei tule yhtäaikaista latausta.


Hyvä:
Tilaan sähkärin ja katsotaan saako heille tehokkaampaa laitettua. Jos pelkkä schuko(molemmilla oma rasia) mahdollinen heille niin joko pelkkä rasia vai kannattaisiko hommata samalla latausasema esim.


Jos tehokkaampi onnistuikin, niin varmaaan tämä:


Varmaan jotain kuormanhallintaa tulisi myös tarvitsemaan, mutta sähkäri osaa sen sitten kertoa.
Latausasema ei tarvitse älyä, eli johto seinään ja menoksi. Siinäkin heille jo "hi-fiä". Jos jollain on "tyhmä" latausasema myytävänä, niin laita yv.

(Yritin tutkia asiaa foorumia lukemalla, mutta lapset häiritsee kokoajan ja vaimon ilme on "lopeta jo", joten en saanut selvyyttä).

Kiitos etukäteen!
 
Liittynyt
20.04.2024
Viestejä
35
Jos tehokkaampi onnistuikin, niin varmaaan tämä:


Varmaan jotain kuormanhallintaa tulisi myös tarvitsemaan, mutta sähkäri osaa sen sitten kertoa.
Lähtisin siitä että sähköautoa ladataan aina jos mahdollista niin kolmella vaiheella ja tässä tapauksessa 11 kW teholla. Tai ainakin että laturi tukee 11 kW latausta. Usein ne voi konfiguroida pienemmälle teholle tai käyttämään vain yhtä tai kahta vaihetta.

Kuormanhallinta on pakollinen tai muuten sulakkeet paukkuu kun toisessa asunnossa saunotaan.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 190
Oma kokemus on että yksivaihelataus riittää kotona oikein hyvin. Etenkin jos saat ladattua 16 ampeerilla. Se on kuitenkin jo noin 28 kwh kahdeksassa tunnissa akkuun (3,6 kw + 8h). Pikalaturilla sitten voi ladata nopeammin jos tarvitsee.
Jos ajot ovat sellaisia että auto ei seiso kotona ja tarvitsee virtaa nopeasti tai haluaa optimoida latauksen pörssisähkön halvoille tunneille, silloin on hyvä olla 11 kw tai jopa 22 kw laturi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
217
Puoli vuotta ladattu sukosta matkalaturilla täyssähköä, joka saa nyt luvan muuttua. Taloyhtiömuotoinen erillistalo, jonka taloyhtiö rajoittaa 1-vaihelataukseen. 2021 rakennettu, eli sähköjen osalta pitäisi olla nykyaikainen. Sulakekaapissa oma 16A sulake sähköauton lataukselle varastorakennuksen sähköistä, johon menee myös 2x suko erillisinä rasioina (näille oma sulake), josta nyt matkalaturilla puoli vuotta ladattu.

Ei tietoa saati varmuutta, korottaako taloyhtiö koskaan sähköliittymäänsä, jotta 3-vaihelataus tulisi mahdolliseksi, eli tästä optiosta ei tällä hetkellä haluta maksaa.

Kiinteä latausjohto, älyä tai etähallintaa ei vaadita, mutta sitä saa olla laturissa. Ainoana fiksuna vaihtoehtona tullut mieleen Defa Solid, joka olisi linkin mukaan 560 € alueellamme asennettuna, jos normaalista poikkeavia asennusratkaisuja ei tarvita.

Tuossa ei älyä tai muuta ole, mutta auton etähallinta-appilla pystyy ajastamaan latausajan aloituksen, jos pörssisähkössä roikutaan. Talous lämpiää ILP:llä + sähkökäyttöisellä lattialämmityksellä, sähkösauna päällä harvakseltaan, pyykkikone muutaman kerran viikossa ja keittiön sähkövermeet noin noin kerran päivässä. Kuormanhallintaa tuohon ei liene saa kaveriksi, mutta silti toiveissa on ottaa 16A laturista ulos.

Innohomen Charlie olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta haluan ehdottomasti kiinteän kaapelin laturista suoraan. Tarve ladata arkena 20 kW ympäri vuoden joka päivä.

Onko muita ideoita tähän liittyen?
 
Liittynyt
20.04.2024
Viestejä
35
Onko kiinteä kaapeli niin tärkeä? Meillä ei ole laturissa kiinteää kaapelia vaan on käytetty siinä auton mukana tullutta latauskaapelia. Kaapeli on saanut jäädä laturiin kiinni kun ei ladata.

Joskus harvoin kun lähdetään reissuun me otetaan hidaslatauskaapeli mukaan, mutta ei aina silloinkaan.

Mutta se olisi varmaan tuo Defa Solid tai sitten vaikkapa tämä:

Onhan noita tarjolla yllin kyllin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
217
Onko kiinteä kaapeli niin tärkeä? Meillä ei ole laturissa kiinteää kaapelia vaan on käytetty siinä auton mukana tullutta latauskaapelia. Kaapeli on saanut jäädä laturiin kiinni kun ei ladata.

Joskus harvoin kun lähdetään reissuun me otetaan hidaslatauskaapeli mukaan, mutta ei aina silloinkaan.

Mutta se olisi varmaan tuo Defa Solid tai sitten vaikkapa tämä:

Onhan noita tarjolla yllin kyllin.
Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.

Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.

edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
 
Liittynyt
20.04.2024
Viestejä
35
Jos ei ole Type 2 kaapelia erikseen niin sitten kannattaa ehdottomasti hankkia kiinteällä johdolla. Meilläkin vähän pelkona että joku käy pöllimässä kun ei olla kotona. Onneksi kuitenkin sen verran kaukana kadusta ettei se ihan hetken mielijohteesta lähde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 216
Taloyhtiömuotoinen erillistalo, jonka taloyhtiö rajoittaa 1-vaihelataukseen.
Huoh. Tämä "sallitaan 1-vaihelataus" on usein hyvä merkki siitä, että ei tiedetä mitä ollaan rajoittamassa ja miksi.

Onko sulla omaa ryhmäkeskusta asunnossa ja jos on niin millainen se on?

Ja jotta voisi sanoa onko rajoitukselle mitään perusteita niin voisi udella taloyhtiön liittymän pääsulakekokoa. (huom Liittymän koko, ei taloyhtiön mahdollisen oman kiinteistön pääsulakekokoa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
217
Huoh. Tämä "sallitaan 1-vaihelataus" on usein hyvä merkki siitä, että ei tiedetä mitä ollaan rajoittamassa ja miksi.

Onko sulla omaa ryhmäkeskusta asunnossa ja jos on niin millainen se on?

Ja jotta voisi sanoa onko rajoitukselle mitään perusteita niin voisi udella taloyhtiön liittymän pääsulakekokoa. (huom Liittymän koko, ei taloyhtiön mahdollisen oman kiinteistön pääsulakekokoa)
En osaa nuohon oikein noviisina vastata, mutta tätä on selvitelty sieltä suunnasta tänä vuonna tovi ja pakko myöntää, että periaatteellista muutosvastarintaisuutta tai vähintäänkin yksitahoisella konsultoinnilla olevaa tiedonkulkua on ollut ilmassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
27
Onkos tuo ID Charger Pro järkevä valinta hybridi auton lataukseen? Tuli ostettu hybridi Ceed ja tällä hetkellä vain tavis pistorasia mistä ladata. Muutaman vuoden päästä kuitenkin täyssähkö on mahdollinen.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 270
Onkos tuo ID Charger Pro järkevä valinta hybridi auton lataukseen? Tuli ostettu hybridi Ceed ja tällä hetkellä vain tavis pistorasia mistä ladata. Muutaman vuoden päästä kuitenkin täyssähkö on mahdollinen.
Juu on järkevä jokseenkin minkä vaan type2-auton lataukseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
855
Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.

Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.

edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
Tällaisella saa kaapelin kätevästi kiinni arkena. Ihan hyvä vaihtoehto, jos ei ole kiinteää kaapelia ja näppärä teline sellaisellekin.

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 015
Viestejä
4 410 032
Jäsenet
73 082
Uusin jäsen
sokerit-on

Hinta.fi

Ylös Bottom