Sähköauton kotilataus

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
77
Kun tuosta lämpötolpan Schuko latauksesta on aktiivisesti juttua niin jaetaan omakin kokemus. 7 kuukautta täyssähköautoilua takana ja lataus hoidettu kerrostalon lämpötolpasta 8A Schukolaturilla, virtaa otettu tuolla aikavälillä tolpasta eParkingin apin mukaan 1900 kWh ja autossa kilsoja tähän mennessä 9200km, valtaosa latauksista tapahtunut kotona klo 18-09 aikavälillä, n. joka toinen päivä.

Vielä ei ole myöskään omat ajot vaatineet sitä, että täytyisi pikalaturilla välillä käydä latailemassa, koska omat pitkät matkat eivät tapahdu peräkkäisinä päivinä. Toki reissussa pikalaturia käytetään jos kotiin ei välissä tule palattua.

Sähköauton kotilataus maksaa itselleni 26 € kuukaudessa rajattomalla latauksella.

Tyytyväinen!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 308
En ole ammattilainen, mutta oman kokemuksen perusteella ainakin tällainen laturi suoriutuu pitkästä latauksesta ilman merkittävää kuumenemista. Toissayönä viimeksi latasin autoa 16A teholla 10 tuntia putkeen ja lataus sujui samalla tapaa kuin normaali 2-3 tunnin lataus. Olen joskus, heti pidemmän latauksen jälkeen kokeillut töpselin pinnejä, eikä niissä ole ollut havaittavissa mitään poikkeavan korkeaa lämpötilaa. Laturin johto sulattaa talvella jäätä sen verran, että jään/lumen päältä näkee missä se on ollut (ei siis uppoa syvälle jäähän). Yhden kerran on tolpan sulake lauennut hyvin sateisena päivänä, mutta sen jälkeen taas toiminut normaalisti. Laturilla ladattu tällä hetkellä 3000 kWh noin 10kk aikana. Talvella päivittäin ja kesällä 2-4 päivän välein riippuen ajoista, eli keskimäärin yli 10 kWh per lataus.
Laturihan ei vaikuta kuumenemiseen yhtään mitenkään - sehän on vain suora putki läpi kulkevalle sähkölle. Ongelma on se pistotulppa + pistorasia yhdistelmä jossa huonolla tuurilla tulee ongelmia. Ja vastaavasti hyvällä tuurilla ei ole mitään ongelmaa.

Ja tuossa kohtaa kyse voi olla myös yhteensopivuudesta. Sukossa on joku toleranssi pinnien paksuudelle ja etäisyydelle ja mitälie. Jos sattuu osumaan pistorasia + töpseli yhdistelmä jossa toleranssit sattuvat heilumaan saman verran samaan suuntaan, toiminta voi olla oikein mallikasta ja vastaavasti sitten jos on toleranssit killissä, niin alkaa kuumeta jo 10A virralla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
97
Eiks kannata laittaa se tyhmä laturi Shellyn tms älyreleen taakse ja ohjata latausta esim. Pörssärin avulla? Ei ehkä kaikille mahdollista mutta ainakin rivareissa/okt:ssä pitäisi onnistua suht helposti, tällöin säästyy kk-maksultaa.
Oma lataus ajastettu klo 00:00 - 06:00, käytössä 3x8 A virta (~3,6kW), ja vakiopäivän ajoihin riittää aina hienosti.

Joskus Liukurilla vertaillut niin eipä kannata nähdä vaivaa hankkia mitään fiksumpaa.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 926
Oma lataus ajastettu klo 00:00 - 06:00, käytössä 3x8 A virta (~3,6kW), ja vakiopäivän ajoihin riittää aina hienosti.

Joskus Liukurilla vertaillut niin eipä kannata nähdä vaivaa hankkia mitään fiksumpaa.
Eikös teho oo ennemmin 5,5kW, mut varmasti juu 5.5kW lataus yön yli riittää miltei kelle vaan.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
2 009
Oma lataus ajastettu klo 00:00 - 06:00, käytössä 3x8 A virta (~3,6kW), ja vakiopäivän ajoihin riittää aina hienosti.

Joskus Liukurilla vertaillut niin eipä kannata nähdä vaivaa hankkia mitään fiksumpaa.
Älykkäällä laturilla 3x16A latauksella muutaman pennin per lataus toki voisi säästää, kun voisit (tai laturi voisi automaattisesti) valita noista 00:00-06:00 ne halvimmat kolme tuntia. Mutta ei tuo toki vielä maailmaa muuta.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
879
Kun tuosta lämpötolpan Schuko latauksesta on aktiivisesti juttua niin jaetaan omakin kokemus. 7 kuukautta täyssähköautoilua takana ja lataus hoidettu kerrostalon lämpötolpasta 8A Schukolaturilla, virtaa otettu tuolla aikavälillä tolpasta eParkingin apin mukaan 1900 kWh ja autossa kilsoja tähän mennessä 9200km, valtaosa latauksista tapahtunut kotona klo 18-09 aikavälillä, n. joka toinen päivä.

Vielä ei ole myöskään omat ajot vaatineet sitä, että täytyisi pikalaturilla välillä käydä latailemassa, koska omat pitkät matkat eivät tapahdu peräkkäisinä päivinä. Toki reissussa pikalaturia käytetään jos kotiin ei välissä tule palattua.

Sähköauton kotilataus maksaa itselleni 26 € kuukaudessa rajattomalla latauksella.

Tyytyväinen!
Eparking app käytössä kerrostalon normaalissa lämpötolpassa? Ettei tuo kuitenkin olisi sellainen ns. "superschuko" -tolppa? Jossa pystyy latailemaan sähköautoa mutta käyttämään myös tavallisen auton lohkolämmitintä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
77
Eparking app käytössä kerrostalon normaalissa lämpötolpassa? Ettei tuo kuitenkin olisi sellainen ns. "superschuko" -tolppa? Jossa pystyy latailemaan sähköautoa mutta käyttämään myös tavallisen auton lohkolämmitintä?
Joo itseasiassa juuri tuollainen, tolpan latausteho on rajoitettu max 10A.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 192
Eikö tämä Gridion appi esimerkiksi Teslan kohdalla herättele autoa vähän väliä tarkistaakseen tilannetta?

Olen huomannut että ajon aikanakin tulee näyttöön ikoni, että joku tarkistaa auton sijaintia ja vaihtoehtoja ei ole kuin Gridion appi.

Samoin mietin että mitenhän tuo uusin Tesla appin päivitys vaikuttaa Gridioon kun auto menee nyt hibernateen eikä herää automaattisesti jos appin avaa. Liekö tällä mitään vaikutusta Gridioon?

Olettaisin kuitenkin että Gridion käyttö syö jonkun verran auton akkua/sähköä, kun appi herättelee autoa vähän väliä.
Ei ole Gridio enää herätellyt autoa varmaan kahteen vuoteen laturissa odotellessakaan. Sitä ikonia painaessa se näyttää mikä sovellus sijaintia hakee jos käyttää uutta APIa kuten Gridio tekee. Minulla Teslamate välkyttelee tuota ajaessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 042
Viestejä
4 346 398
Jäsenet
72 336
Uusin jäsen
AJM

Hinta.fi

Ylös Bottom