Höpö höpö. Meillä pilppiä, saunaa ja muutkin perus uuden okt:n sähkövehkeet. Tesla MY, teslan oma latauspiste ilman kuormanhallintaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, teslan sovelluksesta pystyy säätämään tehoa alaspäin jos tarve. Eli toki ei saunaa ja kaikkea muuta samaan aikaan, mutta vuorokaudessa riittää tunnit kyllä lataamiseen paremmin kuin hyvin.Perus Harvian "postilaatikko" saunassa imee sen reilu 6kW eli onko se sitten 3x10A. 11kW lataus syö 3x16A eli paukkuu jo pääsulakkeet ilman että talossa on mitään muuta sähkölaitetta päällä. Kyllä se kuormanhallinta on aika pakollinen näissä perustason 25A tapauksissa.
Kyllähän sitä pärjää ilman vessapaperiakin mutta sitten alkaa naisväki etsiä uutta kotia.Höpö höpö. Meillä pilppiä, saunaa ja muutkin perus uuden okt:n sähkövehkeet. Tesla MY, teslan oma latauspiste ilman kuormanhallintaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, teslan sovelluksesta pystyy säätämään tehoa alaspäin jos tarve. Eli toki ei saunaa ja kaikkea muuta samaan aikaan, mutta vuorokaudessa riittää tunnit kyllä lataamiseen paremmin kuin hyvin.
Nyt ei auennut? Olet siis eri mieltä siitä, että 25a pääsulakkeilla ei pärjää sähköauton kanssa, ilman kuormanhallintaa? Tai että se on jotenkin erikoista säätöä?Kyllähän sitä pärjää ilman vessapaperiakin mutta sitten alkaa naisväki etsiä uutta kotia.
Varmasti onnistuu, kun rajoittaa tehoja esim. 3x8A tasolle eli 5,5 kW ja talossa ei ole valtavaa vinokuormaa.Höpö höpö. Meillä pilppiä, saunaa ja muutkin perus uuden okt:n sähkövehkeet. Tesla MY, teslan oma latauspiste ilman kuormanhallintaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, teslan sovelluksesta pystyy säätämään tehoa alaspäin jos tarve. Eli toki ei saunaa ja kaikkea muuta samaan aikaan, mutta vuorokaudessa riittää tunnit kyllä lataamiseen paremmin kuin hyvin.
Kuormanhallintaahan se tuollainen ajallinen hallintakin on. En itse ole oikein ymmärtänyt miksi ihmiset jaksaa puljata asian kanssa kun sen voisi vain automatisoida.Sen jälkeen kun ajasti latauksen 22 - 07 välille niin ei ole kertaakaan paukkunut sulakkeet. Jos ruuanlaiton kanssa samaan aikaan yrittää täydellä teholla ladata niin silloin yleensä siitä vaiheesta nalli palaa jossa keittiökoneita on kiinni.
ILP, 3x1kW patterit, lattialämmitys ym. Sauna lämpeää puulla.
Sikäli kun näin käy, niin ei varmaan ala vilkuttamaan niitä punaisia valoja balancerissa, Kuormanhallinta vain näkyy olevan pois päältä appiksessa? <- tähän kyllä toivoisi jotain erillistä notifikaatiota kun appista niin harvoin muuten tarvitsee.Balancer vaihdettiin uuteen ja sen jälkeen on toiminut hyvin lukuunottamatta sitä, että jos wlan-yhteys on mennyt poikki (reitittimen boottaus tms.), on välillä joutunut tekemään balancerin liittämisen wlaniin manuaalisesti uudelleen.
Kyllä se balancer punaista vilkutti silloinkin ja appi näytti, että balancer ei ole käytössä. Silloin vaati bluetooth-yhteyden balanceriin ja wlan-yhteyden uudelleen muodostamisen. Välillä kyllä löysin wlanin ihan itsekin, mutta ei tosiaan ihan aina.Sikäli kun näin käy, niin ei varmaan ala vilkuttamaan niitä punaisia valoja balancerissa, Kuormanhallinta vain näkyy olevan pois päältä appiksessa? <- tähän kyllä toivoisi jotain erillistä notifikaatiota kun appista niin harvoin muuten tarvitsee.
Totta tuokin. Tosin miksi laittaa yhtään ylimääräistä rahaa tähän kiinni jos homma toimii nykyiselläänkin. Tämä sköautoilu on riittävän kallista jo nyt.Kuormanhallintaahan se tuollainen ajallinen hallintakin on. En itse ole oikein ymmärtänyt miksi ihmiset jaksaa puljata asian kanssa kun sen voisi vain automatisoida.
Juuri näin täällä Pilp (5.6kw rajoitus aina), sähkökiuas, ja perus 3-vaihe halvin matkalaturi minkä kivijalasta sattui saamaan, yksikään nalli ei ole pamahtanut eilen ensikertaa verkkoyhtiöltä viestiä "nönnöö sulakevaarassa palaa", kun oli pilpisssä vastus päällä, kiuas, gridio teki nuuskinta latausta (arpoo yötä varten halvat tunnit ym, että auto on valmis haluttuun aikaan). Ei tule saunottua yleensä, kun auto latauksessa, Gridio ajastaakin yleensä aamuyön tunneille. Miettinyt, että tuohon pilppiin saisi halvimmalla kuormanhallinnan tehtyä, kun saa haistelemaan eri vaiheiden kuormaa turha laittaa tonneja kotilaturiin, kun 400e kampe ajanut asiansa ja voi nakata reissuun mukaan.Totta tuokin. Tosin miksi laittaa yhtään ylimääräistä rahaa tähän kiinni jos homma toimii nykyiselläänkin. Tämä sköautoilu on riittävän kallista jo nyt.
Nämä ei missään nimessä ole mitään tee-se-itse juttuja. Aina asennukset ja säädöt ammattilaisen sähköurakoitsijan toimesta. Voit toki itse ostaa pömpelin valmiiksi mutta soittelet paikalliset alan toimijat läpi ja kysyt kartoituksen ja tarjoukset. Tietenkin jos asuu taloyhtiössä niin ensin lupa sieltä ja sitten sähköurakoitsija tekemään kartoitusta.Katoin ketjusta noin puolet ja vaikuttaa hieman tee-se-itse meinigiltä ja tämä ei mulle toimi. Sattuuko joku tietämään kenet kannattaa tilata tai kilpailuttaa asentamaan omakotitaloon pääkaupunkiseudulla talon seinään latauspömpelin? Ei välttämättä tarvii olla 11kW. Jopa perus 3.6kW riittäs, riippuen hieman mikä on sellanen defakto kotilatausdiili nykyään.
Just tämän takia kyselen, et jos joku sattus tietää erityisen hyviä firmoja tähän, tietenkin mieluiten halpoja.soittelet paikalliset alan toimijat läpi ja kysyt kartoituksen ja tarjoukset.
Pari lähtötietoa helpottaa merkittävästi suosittelua:Katoin ketjusta noin puolet ja vaikuttaa hieman tee-se-itse meinigiltä ja tämä ei mulle toimi. Sattuuko joku tietämään kenet kannattaa tilata tai kilpailuttaa asentamaan omakotitaloon pääkaupunkiseudulla talon seinään latauspömpelin? Ei välttämättä tarvii olla 11kW. Jopa perus 3.6kW riittäs, riippuen hieman mikä on sellanen defakto kotilatausdiili nykyään.
Auto on Tesla Model 3, talo on ilmalämpöpumppu ja suorasähkölämmitys (lattia) hybridi. Pääsulakkeet ei vielä tiedossa, muutto on vasta parin kuukauden päästä, mut kysynpä tuostakin tarkennusta.Mikä auto käytössä?
Talon lämmitysmuoto ja pääsulakkeiden koko? (löytyy sähkölaskusta tai energiayhtiön palvelusta)
Teslan oma wall connector on silloin aika varma valinta ja se on myös edullisemmasta päästä ja ilmeisesti myös varsin laadukas peli.Auto on Tesla Model 3, talo on ilmalämpöpumppu ja suorasähkölämmitys (lattia) hybridi. Pääsulakkeet ei vielä tiedossa, muutto on vasta parin kuukauden päästä, mut kysynpä tuostakin tarkennusta.
Just. Olin ajatellu et joku kilpailutus hoitas ton latauspömpelin ja asennuksen kerralla halvimmaks. Mutta pöntön voikin näköjään hommata jo valmiiksi itse. Tässä on nyt pari kuukautta hommata laite eli kyttäilempä sitten diilejä. Onhan tuo 250e hiton paljon halvempi kuin Tesla Wall Connector.Teslan oma wall connector on silloin aika varma valinta ja se on myös edullisemmasta päästä ja ilmeisesti myös varsin laadukas peli.
Aktiivinen kuormanhallinta on oikeastaan ainut puute siinä, mutta tehoa voi vaikka alkuun rajoittaa manuaalisesti ja katsoa sähköyhtiön/fingridin palvelusta sitten, että paljonko on ollut kuormitus huipputunneilla ja nostaa jos näyttää ettei ole vaaraa ylikuormituksesta.
Defa Power + kuormanhallintapalikka on ollut myös välillä asiallisessa tarjouksessa ja siinä on aktiivinen kuormanhallinta, joten sen voi asentaa ns. täydelle teholle kun kuormanhallinta pitää aina huolen että ei tule ylikuormitusta.
Innohome Charlie sarjan laturit oli tuossa ennen joulua tarjouksessa todella edullisesti, olikohan 250e kolmivaiheinen versio. Ihan perus laturi kyseessä, ainut erikoisominaisuus oli ulkoisella ohjauksella tehon pudotus(ns. vuorottelukytkentä mahdollinen), mutta nyt ei näytä olevan tarjouksessa.
Kannattaa kyllä henkisesti varautua siihen, että touhutonnin verran koko hommaan voi hyvinkin mennä. Urakkamaailman kautta on monet hankkineet laturin asennusta, mutta parempi tietysti, jos olisi jotain referenssejä näyttää asentajalla kun tekijöitä on niin moneen..Just. Olin ajatellu et joku kilpailutus hoitas ton latauspömpelin ja asennuksen kerralla halvimmaks. Mutta pöntön voikin näköjään hommata jo valmiiksi itse. Tässä on nyt pari kuukautta hommata laite eli kyttäilempä sitten diilejä. Onhan tuo 250e hiton paljon halvempi kuin Tesla Wall Connector.
höpöhöpö. Sopivasti kun osuu kuorma kohdilleen yhteen vaiheeseen kylmällä kelillä ja halvan sähkön aikaan, niin 25 A pääsulake voi palaa. Tiedän kun about samalla konffilla keskellä yötä lähdin sulakkeita etsimään naapurikaupungin prismasta. Auto oli 11 A:lla. Jotenkin onnistui talo vetämään siihen päälle hetkellisesti pakosti 20 A samaan vaiheeseen. Kuormanhallinta siis manuaalinen, siksi näin.Höpö höpö. Meillä pilppiä, saunaa ja muutkin perus uuden okt:n sähkövehkeet. Tesla MY, teslan oma latauspiste ilman kuormanhallintaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, teslan sovelluksesta pystyy säätämään tehoa alaspäin jos tarve. Eli toki ei saunaa ja kaikkea muuta samaan aikaan, mutta vuorokaudessa riittää tunnit kyllä lataamiseen paremmin kuin hyvin.
Itsellä balancerissa palaa koko ajan vihreä, mutta appi kertoo: pois päältäSikäli kun näin käy, niin ei varmaan ala vilkuttamaan niitä punaisia valoja balancerissa, Kuormanhallinta vain näkyy olevan pois päältä appiksessa? <- tähän kyllä toivoisi jotain erillistä notifikaatiota kun appista niin harvoin muuten tarvitsee.
Minulla ratkesi vastaava tilanne boottaamalla latauslaite ja balancer sulakkeesta. Bootin jälkeen balancer oli jälleen Päällä-tilassa.Itsellä balancerissa palaa koko ajan vihreä, mutta appi kertoo: pois päältä
Siis ei toimi oikein? Miten testaan, vai lyödäänkö riittävästi kuormaa ja katsotaan miten käy.
Kokeile piruuttasi kysyä siihen CEE "caravan" pistokkeella oleva tolppaa. Siis sama sinen voimavirta mitä caravan alueilla käytetään.Pistin ton urakkamaailman kautta tarjouspyyntiä. Osakkeen lämpötolpassa on kaksi pistoketta, joissa kummassakin 2h maksimissaan päällä oleva kello. Kysyin tarjousta sille että korvataan toinen kello jatkuvasti virtaa antavalla pistorasialla. Eka tarjous 900€ tolla ratkaisulla:
Pihalatausrasia kahdella latauspistokkeella, kwh-mittaus, Harju Elekte
Laadukas suomalaisvalmisteinen pihalatausrasia, jossa kaksi lataukseen tarkoitettua pistoketta kWh-mittauksella. Vikavirtasuojaus, tyyppi A. Tavallisin sukoin varustetussa mallissa latausvirta rajoitettava pitkäaikaisesssa latauksessa 8 ampeeriin. Supersukoilla varustettu malli kestää jatkuvaa...atonos.com
Ehkä tää on vähän köyhille kallista -juttu… Jos noi on oikeesti näissä hinnoissa, niin odottelen lämpimiä ja saa faija eläkeukkona askarrella kun kelit on vanhalle miehelle passelimmat…
Joo, pitänee odotella pari päivää ja soitella fiksuimman oloisen tarjouksen tehneelle firmalle ja keskustella ratkaisusta. Toistaiseksi kolme tarjousta melkoisella hintahaitarilla…Kokeile piruuttasi kysyä siihen CEE "caravan" pistokkeella oleva tolppaa. Siis sama sinen voimavirta mitä caravan alueilla käytetään.
Huoh.. mistäköhän sitä aloittaisi.Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää. Pistorasian saa itse vaihtaa ja tuo sopi samoihin ruuveihin mitä alkuperäinen. Sovittelin ensin läppä alaspäin mutta olis mennyt konttaushommiksi töpselin kytkeminen niin helpompi noin. Supershucko rasia olis maksanut vajaan satasen eikä se tosiaankaan ole parempi kuin tuo CEE.
Ergonomisesti käännetty 180 astetta että tuohon rasiaan olisi mahdollisimman helppo pääsy myös pikkulapsilla...Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää. Pistorasian saa itse vaihtaa ja tuo sopi samoihin ruuveihin mitä alkuperäinen. Sovittelin ensin läppä alaspäin mutta olis mennyt konttaushommiksi töpselin kytkeminen niin helpompi noin. Supershucko rasia olis maksanut vajaan satasen eikä se tosiaankaan ole parempi kuin tuo CEE.
Hyvä lisäys tämä. Samoin kuin 3-vaiheisessa pistorasiassa niin caravan rasiassa ei ole sulkuläppiä koskettimille jolloin kuka tahansa pikkulapsi pystyy työntämään kadulta löytämänsä metalliobjektin suoraan vaihejohtimeen.Ergonomisesti käännetty 180 astetta että tuohon rasiaan olisi mahdollisimman helppo pääsy myös pikkulapsilla...
Minimi asennuskorkeus tuollaiselle lapsisuojaamattomalle pistorasialle on 1700mm mikäli se ei ole erillisessä lukittavassa tai työkalulla avattavassa kotelossa.
Sama juttu koskee tulppasulakekeskuksia, alin tulppa ei saa olla alempana kuin 1700mm lattiapinnasta etteivät tenavat yllä ruuvailemaan sulakekansia irti.
Tässä kyllä huutaa varoitusta niin moni asia näin maallikollekkin että ihan pahaa tekee, normi seinäpistorasian vaihto itse AliExpressin tavaraan ja vieläpä väärinpäin ja isot kuormat taakse, huhhuh.Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää.
Otat pitkän kaapelin ja hyvän kaapelitelineen, siitä voi olla 3m pysyvästi kiepsulla telineessä jos käytät vain 2m pätkän mutta jos auto vaihtuu sulla on myös se 5m koko letku käytössä.Autoissa on latausportit milloin milläkin puolella. Miten latausaseman kaapelin pituus käytännössä valitaan, kun parhaimmillaan voi riittää parin metrin kaapeli, mutta jos latausportti sattuukin olemaan esimerkiksi auton vaihdon jälkeen vastakkaisella puolella autoa, voidaan helposti tarvita 5 metriä lisää kaapelia?
Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää. Pistorasian saa itse vaihtaa ja tuo sopi samoihin ruuveihin mitä alkuperäinen. Sovittelin ensin läppä alaspäin mutta olis mennyt konttaushommiksi töpselin kytkeminen niin helpompi noin. Supershucko rasia olis maksanut vajaan satasen eikä se tosiaankaan ole parempi kuin tuo CEE.
Just näin, itse ostin suko laturin 8,5 metrin johdolla. Ylimääräinen on kiepillä. Toki suko laturissa on aika ohut johto verrattua kolmivaihe type 2 laturiin.Otat pitkän kaapelin ja hyvän kaapelitelineen, siitä voi olla 3m pysyvästi kiepsulla telineessä jos käytät vain 2m pätkän mutta jos auto vaihtuu sulla on myös se 5m koko letku käytössä.
Tuo kiepillä pitäminen ei ole aina ihan suositeltua. Teoriassa johto voi sopivissa olosuhteissa ylikuumentua.Otat pitkän kaapelin ja hyvän kaapelitelineen, siitä voi olla 3m pysyvästi kiepsulla telineessä jos käytät vain 2m pätkän mutta jos auto vaihtuu sulla on myös se 5m koko letku käytössä.
Mikä se kaapeli on kuin noin pieni johdonsuoja käytössä?Alatasanteelle on vedetty maakaapeli 10A sulakkeen kautta
Hyvä kysymys, oletan että 5x1,5mm2. En ollut itse paikalla kun kaapelia vedettiin, tuli ns. samalla vedolla kuitukaapelin kanssa. Kaapeli ei ole putkessa ja matkaa on 20-30 metriä. 16A sulakkeen/matkalaturin kanssa tulee SuperShuko-ongelmat, pitäisi vaihtaa lataustolppa erilaiseen kun nykyisessä on posliinisulakkeet. Toki voisi asentaa 16A yksivaihelaturin, sellaisen mitä myytiin 99e hintaan tarjouksessa.Mikä se kaapeli on kuin noin pieni johdonsuoja käytössä?
1,5mm2?
No nyt täytyy sanoa, että ei kannata arvuutella enempää täällä että mistä mahtaa olla kyse.Hyvä kysymys, oletan että 5x1,5mm2. En ollut itse paikalla kun kaapelia vedettiin, tuli ns. samalla vedolla kuitukaapelin kanssa. Kaapeli ei ole putkessa ja matkaa on 20-30 metriä. 16A sulakkeen/matkalaturin kanssa tulee SuperShuko-ongelmat, pitäisi vaihtaa lataustolppa erilaiseen kun nykyisessä on posliinisulakkeet. Toki voisi asentaa 16A yksivaihelaturin, sellaisen mitä myytiin 99e hintaan tarjouksessa.