Sähköauton kotilataus

Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Yöllä tuulee ihan merkittävästi enemmän kuin päivällä. Painottuen aamuyön tunteihin. Excelöin tämän ihan itse jokin aika sitten ottamalla dataksi 12 viimeistä kuukautta.

Tämä tiedoksi, jottei jää väärää tietoa ketjuun. Jatkaa voidaan sähkönhinnan määräytymisketjussa, jos tarvetta jatkoille.
Voinet jonnekin sääketjuun kertoa myös lisää perusteita? Esim. mikä data, tuulen korkeus jne. Kuulostaa mielenkiintoiselle, koska auringon lämpösäteily tunnetusti lisää tuulisuutta. En siis hevillä usko, että yöllä tuulee enemmän. Olen tosin tämän asian ymmärtänyt maanpinnan kannalta, en tuulivoimaloiden korkeudelta.

"Tuuli on mantereella voimakkainta päiväsaikaan."

Edit: pitänee itse yrittää laskea spot-datasta, että mitä latauksen optimoinnilla voi saavuttaa vs. lataa säännöllisesti yöaikaan. Perusteena pörssisähkön optimointi. Hypoteettisesti voi jo todeta, että 4000kWh vuosittaisella latauksella (20tkm, 20kWh/100km), jokainen säästetty sentti on 40€. On siis todennäköistä, että takaisinmaksuaika on useita vuosia pörssisähköohjatulle latauslaitteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Voinet jonnekin sääketjuun kertoa myös lisää perusteita? Esim. mikä data, tuulen korkeus jne. Kuulostaa mielenkiintoiselle, koska auringon lämpösäteily tunnetusti lisää tuulisuutta. En siis hevillä usko, että yöllä tuulee enemmän. Olen tosin tämän asian ymmärtänyt maanpinnan kannalta, en tuulivoimaloiden korkeudelta.

"Tuuli on mantereella voimakkainta päiväsaikaan."

Edit: pitänee itse yrittää laskea spot-datasta, että mitä latauksen optimoinnilla voi saavuttaa vs. lataa säännöllisesti yöaikaan. Perusteena pörssisähkön optimointi. Hypoteettisesti voi jo todeta, että 4000kWh vuosittaisella latauksella (20tkm, 20kWh/100km), jokainen säästetty sentti on 40€. On siis todennäköistä, että takaisinmaksuaika on useita vuosia pörssisähköohjatulle latauslaitteelle.
Tuolta voi ainakin katsoa tuulivoiman tuotantokäyriä jos sellainen kiinnostaa. Toki tuo ei suoraan kerro tuulenvoimakkuutta, mutta tässä taidettiin pohjimmiltaan miettiäkin tuulivoimantuotantoa ja jonkinlainen asiayhteys noilla taitaa keskenään olla
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Suko-latauksen turvallisuudesta puhuen. Latasin tänään auringossa olevasta tolpasta 12A virralla päivän halvimmat tunnit. Mittasin piruuttani lämmöt etämittarilla. Type2-pistoke auton päässä oli samat 23c kuin ympäristö. Tolpassa suko-pistoke ja pistorasia puolestaan ~50c. Kannattaa jättää koskematta pistokkeen metallipintoihin! Ei nyt mitenkään erityisen vaarallista, muovi kestänee helposti 100c.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ainakin tavallinen metallinen lohkolämmitin sähkötolppa suorassa auringossa on kyllä jo siellä 50°c tuntumassa vaikkei sähkö olisi päällä ollenkaan.

Tai siis mikä tahansa metalliesine tulee kuumaksi auringon paisteessa.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Suko-latauksen turvallisuudesta puhuen. Latasin tänään auringossa olevasta tolpasta 12A virralla päivän halvimmat tunnit. Mittasin piruuttani lämmöt etämittarilla. Type2-pistoke auton päässä oli samat 23c kuin ympäristö. Tolpassa suko-pistoke ja pistorasia puolestaan ~50c. Kannattaa jättää koskematta pistokkeen metallipintoihin! Ei nyt mitenkään erityisen vaarallista, muovi kestänee helposti 100c.
Kyllä noita sulaa silti. Lämpö kohdistuu niin pienelle pinta-alalle. Tehokkaampi lataus joko kiinteällä laturilla tai voimavirrasta.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Suko-latauksen turvallisuudesta puhuen. Latasin tänään auringossa olevasta tolpasta 12A virralla päivän halvimmat tunnit. Mittasin piruuttani lämmöt etämittarilla. Type2-pistoke auton päässä oli samat 23c kuin ympäristö. Tolpassa suko-pistoke ja pistorasia puolestaan ~50c. Kannattaa jättää koskematta pistokkeen metallipintoihin! Ei nyt mitenkään erityisen vaarallista, muovi kestänee helposti 100c.
Kyllä noita sulaa silti. Lämpö kohdistuu niin pienelle pinta-alalle. Tehokkaampi lataus joko kiinteällä laturilla tai voimavirrasta.
Kuorma päällä ei kannata kiskoa johtoa irti.
 
Liittynyt
10.07.2021
Viestejä
113
Go-e Gemini laturi + controlleri menossa tilaukseen ja olis tarve 7m johdolle. Mistä halvin, mutta laadukas Type 2 kaapeli?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Go-e Gemini laturi + controlleri menossa tilaukseen ja olis tarve 7m johdolle. Mistä halvin, mutta laadukas Type 2 kaapeli?
7,5m löytyy esim Harting Type2-kaapeli 11kW 3x20A

tai

 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Motonetistä saa ainakin Deltacon piuhaa noihin samoihin hintoihin (päälle parinsadan euron). Yleisesti piuha kannattaa mitoittaa ladattavan kuorman mukaan, kun piuhan paksuus kasvaa niin käsittelyn helppous heikkenee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Jos mahdollista niin vähän voi säästää tuomalla laturi lähemmäs autoa 3-vaihe jatkojohdolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Jos mahdollista niin vähän voi säästää tuomalla laturi lähemmäs autoa 3-vaihe jatkojohdolla.
Turhat väliliitokset ei ole säästämisen arvoinen idea, kun puhutaan suht suurista pitkän aikaa yllä pidettävistä tehoista. IMHO kunnollinen (kiinteä) uusi tarkastettu asennus eikä mitään räpellyksiä. Siitä on riemu kaukana, kun se kummin kaiman 70-luvulla viinapullopalkalla ranettama voimavirtapistorasia polttaa talon. Missäs ketjussa oli se kuva vanhan rasian takaosasta, jossa oli jo reilusti sulanutta muovia näytillä? Osalla asiat ovat varmasti kunnossa, mutta hiukan hirvittää sähköautojen yleistyessä varmasti tarkan euron äijät ottaa näitä wanhoja pistokkeita käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Turhat väliliitokset ei ole säästämisen arvoinen idea, kun puhutaan suht suurista pitkän aikaa yllä pidettävistä tehoista. IMHO kunnollinen (kiinteä) uusi tarkastettu asennus eikä mitään räpellyksiä. Siitä on riemu kaukana, kun se kummin kaiman 70-luvulla viinapullopalkalla ranettama voimavirtapistorasia polttaa talon. Missäs ketjussa oli se kuva vanhan rasian takaosasta, jossa oli jo reilusti sulanutta muovia näytillä? Osalla asiat ovat varmasti kunnossa, mutta hiukan hirvittää sähköautojen yleistyessä varmasti tarkan euron äijät ottaa näitä wanhoja pistokkeita käyttöön.
Tässä ketjussa se kuva oli ja oli jopa minun ottama kuva. :) Nyt siinä on uusi 3-vaihe rasia mutta sama jatkojohto sekä laturi. Vielä ei ole sulanut mutta seurataan tilannetta.

Tuli vaan tuosta mieleen kun tuota Go-e Geminiä googlasi niin ekana tuli vastaan 3-vaihe rasiaan kytkettävä malli.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
109
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan: maahantuojan mukaan Beny-latausasemassa (ja mahdollisesti muissakin 22kW asemissa) kiinteä kaapeli ja pistoke ovat sen verran painavia ettei auton latauspaikan automaattilukitus välttämättä pelaa niiden kanssa.

Kian ja Skodan plugareissa tapahtuu mulla sitä että kaapeli täytyy työntää tarkkaan paikalleen jotta latauksen lukitus menee päälle. Jos auton keskuslukituksen avaa (= latauspistokkeen lukitus vapautuu), kaapeli löystyy painonsa takia sen verran että se ei lukitu enää takaisin kun keskuslukituksen kytkee päälle. Kevyempi sukolaturi toimii ihan ongelmitta. Teslassa Beny toimi ihan oikein, siinä auton latausportti oli jopa hieman tiukka, kaapeli ei liikkunut mihinkään.

Tässä nyt selvitellään onko kyseessä auton vai latausaseman ongelma, vähän veikkaan kun maahantuojilta/valmistajilta kysyy niin vikaa ei ole kuin asiakkaan päässä...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 512
Kotia oon hommaamassa sähköautolle latauslaitetta. kaapelit ja liittymät tukee 22kw latauslaitetta, joten onko tuo teslan laturi nyt paras vaihtoehto hintaluokassaan, vaikkei välttämättä teslaa sillä lataakkaan?
500€ saa 22kw laturin 7.3m kaapelilla.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan: maahantuojan mukaan Beny-latausasemassa (ja mahdollisesti muissakin 22kW asemissa) kiinteä kaapeli ja pistoke ovat sen verran painavia ettei auton latauspaikan automaattilukitus välttämättä pelaa niiden kanssa.

Kian ja Skodan plugareissa tapahtuu mulla sitä että kaapeli täytyy työntää tarkkaan paikalleen jotta latauksen lukitus menee päälle. Jos auton keskuslukituksen avaa (= latauspistokkeen lukitus vapautuu), kaapeli löystyy painonsa takia sen verran että se ei lukitu enää takaisin kun keskuslukituksen kytkee päälle. Kevyempi sukolaturi toimii ihan ongelmitta. Teslassa Beny toimi ihan oikein, siinä auton latausportti oli jopa hieman tiukka, kaapeli ei liikkunut mihinkään.

Tässä nyt selvitellään onko kyseessä auton vai latausaseman ongelma, vähän veikkaan kun maahantuojilta/valmistajilta kysyy niin vikaa ei ole kuin asiakkaan päässä...
Type2 latauskaapelin pää siis ei asetu tarpeeksi lujasti paikoilleen ja se lukitussalpa ei sovi? Jos näin, niin itse varmaan vain dremelillä vähän avartaisin sitä kaapelin päässä olevaa reikää...
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Kotia oon hommaamassa sähköautolle latauslaitetta. kaapelit ja liittymät tukee 22kw latauslaitetta, joten onko tuo teslan laturi nyt paras vaihtoehto hintaluokassaan, vaikkei välttämättä teslaa sillä lataakkaan?
500€ saa 22kw laturin 7.3m kaapelilla.
Tärkeänpi kysymys on, että mitä se auto tukee?

Mutta 22kW eli 3x32A laturi on se kaikkein varmin vaihtoehto joka lataa kaikkia markkinoiden autoja maksimiteholla, myös noita tiettyjä 1x32A(7,4kW) sisäisellä laturilla varustettuja.

Teslan laturi on kelpo tuote ilmeisesti.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Kotia oon hommaamassa sähköautolle latauslaitetta. kaapelit ja liittymät tukee 22kw latauslaitetta, joten onko tuo teslan laturi nyt paras vaihtoehto hintaluokassaan, vaikkei välttämättä teslaa sillä lataakkaan?
500€ saa 22kw laturin 7.3m kaapelilla.
Jos haluaa yksinkertaisen bulkkivehkeen, niin Tesla Wall Connector. 500€.

Jos haluaa hyvän sovelluksen ja monipuoliset säädöt sekä dokumentoinnin lataukselle, latauksen pörssisähkön mukaan, mahdollisuuden dynaamiselle kuormanhallinnalle tai rfid:lle ja laturia voisi tarvita reissussa, niin Go-e Charger Gemini 11kW tai 22kW malli. 600-650€. Kaapeli ostettava erikseen ellei hyödynnä mahdollisesti auton mukana tullutta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 512
Jos haluaa yksinkertaisen bulkkivehkeen, niin Tesla Wall Connector. 500€.

Jos haluaa hyvän sovelluksen ja monipuoliset säädöt sekä dokumentoinnin lataukselle, latauksen pörssisähkön mukaan, mahdollisuuden dynaamiselle kuormanhallinnalle tai rfid:lle ja laturia voisi tarvita reissussa, niin Go-e Charger Gemini 11kW tai 22kW malli. 600-650€. Kaapeli ostettava erikseen ellei hyödynnä mahdollisesti auton mukana tullutta.
äh, turhan hintava kun ei tule edes latauskaapelia mukana.
olisiko tässä speksit kohdillaan? kumpi tämä vai tesla?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
äh, turhan hintava kun ei tule edes latauskaapelia mukana.
olisiko tässä speksit kohdillaan? kumpi tämä vai tesla?
Onko sulla jotain tarpeita "erikoisominaisuuksille" eli tarvitseko esim pörssisähköohjausta, tukea aurinkopaneeleille tai kuormanhallintaa?

Jos noille ei ole minkäänlaista tarvetta nyt tai tulevaisuudessa niin tuo Teslan riittää ihan mainiosti. Sitten jos tarvii enemmän ominaisuuksia niin Benyllä on myös ihan kohtuuhintainen (tietysti kalliimpi kuin nuo molemmat)


Tuota saa joko kiinteällä tai irroitettavalla johdolla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
äh, turhan hintava kun ei tule edes latauskaapelia mukana.
olisiko tässä speksit kohdillaan? kumpi tämä vai tesla?
Taitaa olla napsun monipuolisempi kuin Tesla. Muuta en osaa sanoa. Sovelluksella ohjaus on aina hyvä juttu.
Onko sulla jotain tarpeita "erikoisominaisuuksille" eli tarvitseko esim pörssisähköohjausta, tukea aurinkopaneeleille tai kuormanhallintaa?

Jos noille ei ole minkäänlaista tarvetta nyt tai tulevaisuudessa niin tuo Teslan riittää ihan mainiosti. Sitten jos tarvii enemmän ominaisuuksia niin Benyllä on myös ihan kohtuuhintainen (tietysti kalliimpi kuin nuo molemmat)


Tuota saa joko kiinteällä tai irroitettavalla johdolla.
Juuri ominaisuusasiat kannattaa miettiä tarkkaan kuten @Mukava totesi. Vaikka juuri tänään ei ole pörssisähkösopimusta, aurinkopaneeleita tai kodin muut sähkölaitteet eivät aiheuta rajoitteita lataukselle, niin onko tilanne sama 2-5v säteellä? Tai jos saattaa olla muuttamassa parin vuoden päästä, niin kiinteäasenteinen latauslaite kuuluu kauppaan, kun voimavirtaliitännäinen laite lähtökohtaisesti ei.

Beny vaikuttaa fiksulle laitteelle, vaikka muutamassa ominaisuudessa taitaa olla Go-e chargeria perässä.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Sitten myös kannattaa miettiä sitä, että jos latausaseman kaikki äly pohjautuu johonkin valmistajan pilvipalveluun jota käytetään sovelluksen kautta, niin jos firma menee esim nurin niin samalla saattaa mennä alta tuo pilvipalvelu.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Sitten myös kannattaa miettiä sitä, että jos latausaseman kaikki äly pohjautuu johonkin valmistajan pilvipalveluun jota käytetään sovelluksen kautta, niin jos firma menee esim nurin niin samalla saattaa mennä alta tuo pilvipalvelu.
Juuri näin. Ymmärtääkseni monella valmistajalla latausaseman ohjaus onnistuu paikallisella wifi-hotspotilla ilman pilveä, mutta jos sovellustuki loppuu, niin sitten menee ohjaus vaikeaksi. En ole sen enempää asiaan tutustunut, go-e:ssa on ainakin paikallinen http api-tuki, mqtt jne.

Olisiko sinulla esimerkkiä älykkäästä latausasemasta, jossa ei olla riippuvaisia valmistajan sovelluksesta tai pilvestä?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Olisiko sinulla esimerkkiä älykkäästä latausasemasta, jossa ei olla riippuvaisia valmistajan sovelluksesta tai pilvestä?
En nyt oo niin hirveästi näitä tutkinut, mutta Garolta tuli juuri uusi Entity asema jossa on ainakin ihan täysi OCPP tuki eikä laturin ohjausta ole naitettu pilvipalveluun vaikka sovellus löytyykin.

Tosin tuossa sitten hinta nousee jo kalliimmaksi, asennettuna on näkynyt sellaisia 1500e-1600e hintoja.

EDIT: Garossa tosin ei taida olla minkäänlaista aurinkopaneeli tai pörssisähkötukea natiivisti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
En nyt oo niin hirveästi näitä tutkinut, mutta Garolta tuli juuri uusi Entity asema jossa on ainakin ihan täysi OCPP tuki eikä laturin ohjausta ole naitettu pilvipalveluun vaikka sovellus löytyykin.

Tosin tuossa sitten hinta nousee jo kalliimmaksi, asennettuna on näkynyt sellaisia 1500e-1600e hintoja.

EDIT: Garossa tosin ei taida olla minkäänlaista aurinkopaneeli tai pörssisähkötukea natiivisti
Ok. Sama OCPP 1.6 tuki löytyy myös Go-e:sta. Lisäksi laitetta voi ohjata lokaalisti wifi-hotspotilla ilman pilveä, mutta sovellus tarvitaan.

Mielestäni riski näillä kaikilla latausasemilla on sovellus. Se tarvitaan, jos laite pitää joskus sekoamisen & resetoinnin jälkeen viritellä uudelleen käyttöön, vaikka olisi OCPP käytössä. Jos firma kippaa, niin sovelluksen ylläpito loppunee siihen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
En nyt oo niin hirveästi näitä tutkinut, mutta Garolta tuli juuri uusi Entity asema jossa on ainakin ihan täysi OCPP tuki eikä laturin ohjausta ole naitettu pilvipalveluun vaikka sovellus löytyykin.

Tosin tuossa sitten hinta nousee jo kalliimmaksi, asennettuna on näkynyt sellaisia 1500e-1600e hintoja.

EDIT: Garossa tosin ei taida olla minkäänlaista aurinkopaneeli tai pörssisähkötukea natiivisti
Eikö siihen Garon RasperryPi:hin voi sitten tuollaista puuhata? Ainakin aiemmin Garon kaikki äly perustui siihen että sinne tökättiin raspi valmiiseen paikkaan.
 
Liittynyt
31.03.2018
Viestejä
23
Teslalle olisin latauslaitetta etsimässä. Tarkoituksena olisi liittää suoraan sähkökeskukseen ja sijoittaa laite autotallin ulkoseinään. Tarve olisi kulutuksen seurannalle tunneittain. Bonusta olisi jos tietäisi myös pörssisähkön hinnan suoraan, jotta ei tarvitsisi itse väsätä exceliä.

Olisiko suosituksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Gridiolta tuli viesti että se tukee nyt ainakin Skodan kanssa tallennettuja latauspaikkoja. Eli kun ajat kotiin niin ladataan halvan sähkön aikaan mutta jos jossain muualla kytket laturiin niin lataa heti.

Jälleen ihan hyvä jos toimii. Autossa on tuo sama ominaisuus mutta sanoisin että 80% todennäköisyydellä auto asettaa kotonakin tilaksi lataa heti.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Gridio vaan itsellä paskoi ajastetun latauksen pahemmin. Nkyään tässä Kian plugarissa se toimii aina kunhan type2 on kunnolla pohjassa, jos ei niin kertoo että on valmiina lataamaan mutta lataus epäonnistuu. Gridion kanssa kello vaihtoi jonnekin muualle aikavyöhykkeen osalta (päätellen siitä että GPS näytti mitä sattuu) muutamankin kerran ja lataus ei lähtenytkään ko. ajatuksena päälle.

Luotan siis Kian omaan aikatauluun, mutta niin etten koske ko. ominaisuuteen kännykän kautta koskaan vaan säädän aina autosta. Näin tuntuu toimivan aina.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Tuli tuo go-e charger postissa. Vaikuttaa kyllä todella pätevältä laitteelta, varsinkin kun auton mukana tulee type 2-type2 johto. Appia en tosin saanut vielä toimimaan, pitää myöhemmin yrittää paremmalla ajalla.

Laitehan on Itävaltalainen ja useimmat voimavirta latausjohdot on kiinassa valmistettuja ja hintaero pari sataa, en usko että tulee kaduttamaan tämän osto. Volvo tosin mulla tulossa ja useimpien mielestä se on kiinalainen nykyään, tosin C40 taidetaan valmistaa Belgiassa, joten onko se kuitenkaan kiinalainen,heh.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Onko ihmiset muuten mitä mieltä kun esim vakuutusyhtiön (IF) kaskon ehdoissa on tällöinen lauseke:

Kohta 5.1 Omaisuuden turvallinen käyttö:

"Tavallisia maadoitettuja SUKO-pistorasioita (tavalliset kotitalouspistorasiat, joita käytetään esimerkiksi lämpötolpissa) ei ole suunniteltu kestämään
jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta. Erityisesti huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua tällaisessa käytössä vaarallisesti. Siksi auton ajoakkuja saa ladata SUKO-pistorasiasta vain poikkeuksellisesti ja lyhyen aikaa enintään 8 Ampeerin virralla. Pistorasian tulee tällöin olla hyväkuntoinen."
Talonyhtiö ilmoitti tänään että voivat sallia 2,3kw tehon (1 vaihehen ja 10A) lataukselle (raskaampi vaatisi sähkösaneerauksen jne) ja tarjosivat EVPike Pro pömpeliä seinälle asennettavaksi (johdotus tehtäisiin kuitenkin tulevaisuutta varten 11kw kyvykkääksi) hintaa hieman yli 900e asennettuna.

Mitäs muita vaihtoehtoja olisi? Ehkä vaan liian vainoharhainen tuon IF:n lausekkeen kanssa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Tuli tuo go-e charger postissa. Vaikuttaa kyllä todella pätevältä laitteelta, varsinkin kun auton mukana tulee type 2-type2 johto. Appia en tosin saanut vielä toimimaan, pitää myöhemmin yrittää paremmalla ajalla.

Laitehan on Itävaltalainen ja useimmat voimavirta latausjohdot on kiinassa valmistettuja ja hintaero pari sataa, en usko että tulee kaduttamaan tämän osto. Volvo tosin mulla tulossa ja useimpien mielestä se on kiinalainen nykyään, tosin C40 taidetaan valmistaa Belgiassa, joten onko se kuitenkaan kiinalainen,heh.
Meikäläisellä on Go-e:n Charger ja Controller. Pätevältä vaikuttava yhdistelmä, kun maksoivat 840€ (ilman johtoa) ja sillä saa:
- erinomaisen sovelluksen
- kuusi lataustapaa
- langattoman dynaamisen kuormanhallinnan
- pörssisähkölatauksen
- paneelien tuotannolla ohjautuvan latauksen
- mah. mitata paneelien sijasta muuta laitetta
- 11kW matkalaturin
- rfid tuen monelle tagille
- ota-päivitykset
- occp 1.6
- pilvipalveluista riippumattoman ohjauksen
- mgtt, modbus, local ja cloud api
- johdon lukituksen määrittely halutulla tavalla

Toki tarvittavat suojaukset löytyvät myös. Väittäisin, että markkinoilta ei löydy vastaavaa edes lähimain samalla hintalapulla. Itselleni Isoimmat plussat olivat pörssisähkö, matkalaturimahdollisuus ja langaton kuormanhallinta.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Onko ihmiset muuten mitä mieltä kun esim vakuutusyhtiön (IF) kaskon ehdoissa on tällöinen lauseke:

Talonyhtiö ilmoitti tänään että voivat sallia 2,3kw tehon (1 vaihehen ja 10A) lataukselle (raskaampi vaatisi sähkösaneerauksen jne) ja tarjosivat EVPike Pro pömpeliä seinälle asennettavaksi (johdotus tehtäisiin kuitenkin tulevaisuutta varten 11kw kyvykkääksi) hintaa hieman yli 900e asennettuna.

Mitäs muita vaihtoehtoja olisi? Ehkä vaan liian vainoharhainen tuon IF:n lausekkeen kanssa.
Tiedustelin nimenomaan IF:ilta samasta asiasta kuukausi tai kaksi sitten, ja tuolloin vastaus oli että lataustarkoitukseen tehdyt tukevammat suko-pistokkeet ovat ammattilaisen asennettuna OK. Itselläni oli juuri tuo sama EVPike tulossa (sittemmin jo asennettu) kun asiaa selvitin.

Kannattanee ehkä tarkistaa vielä omalta vakuutushenkilöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Meikäläisellä on Go-e:n Charger ja Controller. Pätevältä vaikuttava yhdistelmä, kun maksoivat 840€ (ilman johtoa) ja sillä saa:
- erinomaisen sovelluksen
- kuusi lataustapaa
- langattoman dynaamisen kuormanhallinnan
- pörssisähkölatauksen
- paneelien tuotannolla ohjautuvan latauksen
- mah. mitata paneelien sijasta muuta laitetta
- 11kW matkalaturin
- rfid tuen monelle tagille
- ota-päivitykset
- occp 1.6
- pilvipalveluista riippumattoman ohjauksen
- mgtt, modbus, local ja cloud api
- johdon lukituksen määrittely halutulla tavalla

Toki tarvittavat suojaukset löytyvät myös. Väittäisin, että markkinoilta ei löydy vastaavaa edes lähimain samalla hintalapulla. Itselleni Isoimmat plussat olivat pörssisähkö, matkalaturimahdollisuus ja langaton kuormanhallinta.
Mulla ei suostunut yhdistämään tuota nettiin (tai yritti koko ajan mutta luovutin kun kesti niin kauan) niin luovutin..kun tuli se kortti missä ne tunnukset ja salasanat.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Tiedustelin nimenomaan IF:ilta samasta asiasta kuukausi tai kaksi sitten, ja tuolloin vastaus oli että lataustarkoitukseen tehdyt tukevammat suko-pistokkeet ovat ammattilaisen asennettuna OK. Itselläni oli juuri tuo sama EVPike tulossa (sittemmin jo asennettu) kun asiaa selvitin.

Kannattanee ehkä tarkistaa vielä omalta vakuutushenkilöltä.
No näin mä vähän arvelinkin. Laitoin kyllä jo viestiä IF:lle niin tulee aiankin sitten varmistus.

Tosin nietin tässä että melkee sama olisi varmaan hommata Teslan laturi ja kytkeä se vain yksivaiheisena, hinta olisi luultavasti suht samaa luokkaa mutta ei tarttis rämplötö tuon Teslan matkalaturin kanssa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Mulla ei suostunut yhdistämään tuota nettiin (tai yritti koko ajan mutta luovutin kun kesti niin kauan) niin luovutin..kun tuli se kortti missä ne tunnukset ja salasanat.
Testaa kännykän hotspotilla. Jos toimii, niin sulkemaan tukiasemasta / mesh-verkosta hienouksia pois päältä. Varmista, että verkko 2.4GHz ja ei ole mitään spesiaalitoiminteita päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Testaa kännykän hotspotilla. Jos toimii, niin sulkemaan tukiasemasta / mesh-verkosta hienouksia pois päältä. Varmista, että verkko 2.4GHz ja ei ole mitään spesiaalitoiminteita päällä.
2.4GHz N-wlan + WPA2 salaus (ei mixed mode WPA2/WPA3) jne.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Saakeli kun yhden latausaseman asentaminen osakasmuutoksena voi olla kunnon paperisotaa isännöitsijän kanssa.

Aluksi kun pyydettiin vaan osakasmuutoslomakkeen täyttö ja kun palautettiin niin piti vielä aseman tuotekortti/datasheetti laittaa ja asennusfirmalta kuvaus työstä. All fine ja silleen ja ne toimitettu. Nyt sitten pitääkin vielä toimittaa:

-sähkösuunnitelma
-”todistus” että autoa on turvallista ladata latausasemalla ja nykyisellä sähköillä (tämä nyt pitäisi kartoitusraportin osalta jo kunnossa)
- todistus että kotivakuutus korvaa jos laitteeseen tulee vikaa / ongelmia
- selvitys että latausaseman kytkentä tehdään standardin mukaan eli max 8a???? Tästäkin on isännöitsijälle jo muutama kerta mainittu että ei tule mitään suko/supersuko pohjaista laitetta eikä kytketä nykyiseen lämmityspistokkeeseen tai sen johdotukseen. Kartoituksen jälkeen asentaja olis suositellu 3x10A mutta päätettiin että mentäis nyt 1x16A jos nyt sattuu ihme ja yhtiöön tulee muita lataajia ja silti isännöitsijä höpisee lämmitystolpista kun sellaisia ei meillä ole.
-
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Saakeli kun yhden latausaseman asentaminen osakasmuutoksena voi olla kunnon paperisotaa isännöitsijän kanssa.

Aluksi kun pyydettiin vaan osakasmuutoslomakkeen täyttö ja kun palautettiin niin piti vielä aseman tuotekortti/datasheetti laittaa ja asennusfirmalta kuvaus työstä. All fine ja silleen ja ne toimitettu. Nyt sitten pitääkin vielä toimittaa:

-sähkösuunnitelma
-”todistus” että autoa on turvallista ladata latausasemalla ja nykyisellä sähköillä (tämä nyt pitäisi kartoitusraportin osalta jo kunnossa)
- todistus että kotivakuutus korvaa jos laitteeseen tulee vikaa / ongelmia
- selvitys että latausaseman kytkentä tehdään standardin mukaan eli max 8a???? Tästäkin on isännöitsijälle jo muutama kerta mainittu että ei tule mitään suko/supersuko pohjaista laitetta eikä kytketä nykyiseen lämmityspistokkeeseen tai sen johdotukseen. Kartoituksen jälkeen asentaja olis suositellu 3x10A mutta päätettiin että mentäis nyt 1x16A jos nyt sattuu ihme ja yhtiöön tulee muita lataajia ja silti isännöitsijä höpisee lämmitystolpista kun sellaisia ei meillä ole.
-
Ihan ensimmäisenä kannattaa tosiaan laittaa toi 3x10A, huomattavasti helpompi hallita ja kontrolloida tuota kuormaa tasaisesti, kuin sitä yksivaiheista. Ja sitten toi vakuutus, latauslaite ja autopaikka, tuossa sitten pitääkin olla tarkkana, että se tosiaan menee kotivakuutukseen, jos kerran se sinne halutaan upottaa. Kyllähän ne vakuutusyhtiöt kovasti mainostaa, että jos osakas ostaa ja asennuttaa autopaikalleen latauslaitteen, niin korvaavat, mutta mites omistus-, huolto- ja hallintasuhteet? Noi edelliset nimittäin aiheuttavat pahimmillaan melkoisen väännön, jossa ei kiirettä pidetä.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Ihan ensimmäisenä kannattaa tosiaan laittaa toi 3x10A, huomattavasti helpompi hallita ja kontrolloida tuota kuormaa tasaisesti, kuin sitä yksivaiheista. Ja sitten toi vakuutus, latauslaite ja autopaikka, tuossa sitten pitääkin olla tarkkana, että se tosiaan menee kotivakuutukseen, jos kerran se sinne halutaan upottaa. Kyllähän ne vakuutusyhtiöt kovasti mainostaa, että jos osakas ostaa ja asennuttaa autopaikalleen latauslaitteen, niin korvaavat, mutta mites omistus-, huolto- ja hallintasuhteet? Noi edelliset nimittäin aiheuttavat pahimmillaan melkoisen väännön, jossa ei kiirettä pidetä.
Joo taitaa vaan olla ettei yhtiö anna lupaa vetää kolmivaiheisena.

Ja tosiaan laturin ostan itse ja se tulee mun omistukseen joten ainakin IF:llä pitöisi kuulua kotivakuutukseen, tosin pitää tuo nyt kuitenkin varmistaa kun isännöitsijä haluaa siitä kirjallisen selvityksen yhtiölle tiedoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Joo taitaa vaan olla ettei yhtiö anna lupaa vetää kolmivaiheisena.

Ja tosiaan laturin ostan itse ja se tulee mun omistukseen joten ainakin IF:llä pitöisi kuulua kotivakuutukseen, tosin pitää tuo nyt kuitenkin varmistaa kun isännöitsijä haluaa siitä kirjallisen selvityksen yhtiölle tiedoksi.
Kannattaa pyytää sähkäriltä se suositus siihen 3~laturiin ja lähteä keskustelemaan siitä jos ei kerran varsinaisesti mitään teknistä ongelmaan toteutukselle ole. Mites se on, tuleeko kaapelointi omasta keskuksesta vai yhtiön pääkeskukselta?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Vaikea ymmärtää kun 3-vaiheinen on parempi sekä sinulle että yhtiöllekin. Miksi pitäisi tehdä väkisin vinokuormaa?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Kannattaa pyytää sähkäriltä se suositus siihen 3~laturiin ja lähteä keskustelemaan siitä jos ei kerran varsinaisesti mitään teknistä ongelmaan toteutukselle ole. Mites se on, tuleeko kaapelointi omasta keskuksesta vai yhtiön pääkeskukselta?
Kaapelointi omasta asunnon keskuksesta.

Ongelmahan tässä on että yhtiö on vuodelta -65 ja sähköinfra alkuperäinen. Eli jos nyt jollain ihmeellä yhtiöön tulisikin lisää sähköautoja niin tää meidän infra ei kestä ja pitöisi tehdä infran uusinta.

Meille kun tehtiin kartoitus niin aluksi sanottiin että kun olen ainoa niin voisi helposti vetää 3x10A mutta hallitus oli sitten sitä mieltä että tulee ongelmia jos tulisikin muita lataajia jolloin pitäisi koko infra uusia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Vähemmän se kolmivaihelaturi yhtiön infraan aiheuttaa ongelmia, mutta tuskin tuota kukaan hallituksen jäsenistä tajuaa. Isännöitsijän pitäisi tajuta tuo, mutta harvoin nekään oikeasti sen tekniikan päälle juuri ymmärtävät.

Toisaalta jos teetät sen itse ja omalla kustannuksella, niin teetät sinne sen 3vaiheisen latauslaitteen, ei sitä kukaan hallituksen jäsenistä tajua, ja jos tajuaakin, niin voi väittää että se on valmius.

Tietysti jos sun asunnossasi ei ole kuin yksivaihesähkö, tuo 3vaihelaturi jää myös oikeasti vaan tulevaisuutta odottelemaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Mikä se standardin mukainen pienin latausvirta oli? 6A asemista usein löytyy, mutta oliko se 4 tai 5A se minimi?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
6 A taitaa olla minimi. Jotkut autot tosin ei suostu aloittaa latausta alle 8 A.
Toisaalta jos kolmivaiheasema on rajattu 6A sieltä irtoaa kuitenkin yhteensä 18A/4,1kW, mutta voihan se jollekin yksivaiheisella laturilla vaurustetulla autolle olla kynnyskysymys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Pitää vain jättää ne yksivaiheiset autot ostamatta, ei se niin vaikeaa ole.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Vähemmän se kolmivaihelaturi yhtiön infraan aiheuttaa ongelmia, mutta tuskin tuota kukaan hallituksen jäsenistä tajuaa. Isännöitsijän pitäisi tajuta tuo, mutta harvoin nekään oikeasti sen tekniikan päälle juuri ymmärtävät.

Toisaalta jos teetät sen itse ja omalla kustannuksella, niin teetät sinne sen 3vaiheisen latauslaitteen, ei sitä kukaan hallituksen jäsenistä tajua, ja jos tajuaakin, niin voi väittää että se on valmius.

Tietysti jos sun asunnossasi ei ole kuin yksivaihesähkö, tuo 3vaihelaturi jää myös oikeasti vaan tulevaisuutta odottelemaan.
Joo ei varmasti hallitus tai edes isännöitsijä tuota tajua. Ja varmaan voisi kytkeäkin kolmivaiheisena eikä kukaan tajuais mitään. Paitsi kun asennuksesta tehtävät tarkastuspöytäkirjat sen varmaan kyllä sitten paljastais.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Joo ei varmasti hallitus tai edes isännöitsijä tuota tajua. Ja varmaan voisi kytkeäkin kolmivaiheisena eikä kukaan tajuais mitään. Paitsi kun asennuksesta tehtävät tarkastuspöytäkirjat sen varmaan kyllä sitten paljastais.
Johtuu vähän millainen pöytäkirja täytetään, mutta ei tuollainen asia siitä mitenkään automaattisesti ilmene ellei sitä erityisesti siihen kirjoita. Ja edelleen, jos siinä pöytäkirjassa se mainitaan, voi edelleen sanoa että se on varaus.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Täällä siirrytään kohta 3-vaiheiseen lataukseen, tilasin Heidelberg Wallbox laturin. Tulee tohon aurinkoinvertterin viereen 7,5m johdolla, on sitten ihan uutta kaikki kytkennät.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 483
Viestejä
4 163 813
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom