Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

No kyllähän sillä "jotain" tekee, mutta onhan se plugarikäytössäkin niin ja näin. Täällä päin kirjaston/kaupungintalon pihassa on tosin 8A laturipiste jolla sitten ei teekään tuossakaan käytössä yhtään mitään. Sillä kun ei käytännössä ehdi saada edes kirjastokäynnillä virtaa autoon.

No ei sillä kyllä oikeasti mitään tee. Jos kyseessä on kaupat, kirjastot, yms. paikat jossa käytännössä asioidaan se keskimäärin puolisen tuntia, niin ei tuollaisella 3,7 kW laturilla tee yhtään mitään. Edes 11 kW laturilla ei tee mitään, sillä sähkömäärällä ei ole käytännössä mitään merkitystä.

Sitä tosin en tiedä, hyväksytäänkö tuollainen 3,7 kW (1-vaihe 16 A) -laturi, kun tuossa artikkelissa luki, että laki vaatisi, että laturi on yli 3,7 kW.

Sitten tulee mielenkiintoinen esimerkki myös. Yrityksellä on 2 kiinteistöä. Varsinainen lafka on kiinteistöllä 1 ja siinä on 30 parkkipaikkaa. Sitten kiinteistö 2 on ihan vain pelkkää parkkipaikkaa ja sinne on jo asennettu kymmeniä latureita. Vaatiiko laki nyt asentamaan laturin myös tuohon kiinteistölle 1? Kiinteistöt 1 ja 2 ovat siis ihan vierekkäin, mutta kuitenkin virallisilla papereilla ovat eri kiinteistö.
 
Pohjimmiltaan tos on paljon sellasta mistä on pitkäl tähtäimel hyötyä. Mutta kun paistaa läpi just se että joku keksiny, lätkästy vaatimus ja se on siinä. Ei mitään todellista mietintää miten ja minne ja miksi ja kuka maksaa ja paljonko maksaa.

Liian hätiköity ja jääny tosi isoja ongeomakohtia. Ja taas toi aikataulu ihan hullu et tän vuoden loppuun.
 
Ja vaikka siinä olisi ihan nopeakin laturi, niin se, että vaatimus on että yksi laturi, jonka todennäköisesti joku työntekijä varaa koko päiväksi, niin lopputulos on se, että laturilla yksi yksittäinen henkilö saa ladattua, joten kokonaiskuvassa täysin turha homma.
 
No ei sillä kyllä oikeasti mitään tee. Jos kyseessä on kaupat, kirjastot, yms. paikat jossa käytännössä asioidaan se keskimäärin puolisen tuntia, niin ei tuollaisella 3,7 kW laturilla tee yhtään mitään. Edes 11 kW laturilla ei tee mitään, sillä sähkömäärällä ei ole käytännössä mitään merkitystä.

Sitä tosin en tiedä, hyväksytäänkö tuollainen 3,7 kW (1-vaihe 16 A) -laturi, kun tuossa artikkelissa luki, että laki vaatisi, että laturi on yli 3,7 kW.

Eiköhän näissäkin paikoissa työpäivät yli puoli tuntia kestä eli tuossa hyvin ehtii latailemaan työmatkoihin kuluvan sähkön ja 11kW laturilla on akku täysi aina työpäivän jälkeen. Tuskin suurin osa näistä latureista tulee edes olemaan asiakkaiden käytössä, joita tämän lain perusteella tullaan asentamaan.

Ja vaikka siinä olisi ihan nopeakin laturi, niin se, että vaatimus on että yksi laturi, jonka todennäköisesti joku työntekijä varaa koko päiväksi, niin lopputulos on se, että laturilla yksi yksittäinen henkilö saa ladattua, joten kokonaiskuvassa täysin turha homma.

Eli aluksi tämä oli turha homma, koska kenellekään tuosta ei ole hyötyä ja nyt tämä on turhaa koska laturit ovat kokoajan varattuja. Kuulostaa siltä, että tämä on sinusta täysin turhaa, koska et tästä tule itse hyötymään mitenkään. Monelle tämä yksittäinen laturi työpaikalla voi ratkaista sen onko seuraava auto bensa vai sähkö.
 
Eli aluksi tämä oli turha homma, koska kenellekään tuosta ei ole hyötyä ja nyt tämä on turhaa koska laturit ovat kokoajan varattuja. Kuulostaa siltä, että tämä on sinusta täysin turhaa, koska et tästä tule itse hyötymään mitenkään. Monelle tämä yksittäinen laturi työpaikalla voi ratkaista sen onko seuraava auto bensa vai sähkö.

Niinku todettu ni pohjaidea tossa on hyvä, mutta kun se on niin vajavainen ja ongelmia täynnä, että toi tulee aiheuttamaan rahankulua tuhansille tahoille ja kokonaishyöty tulee olemaan aivan olematon.

Fiksummalla suunnittelulla tuosta pykälästä olisi saanut oikeasti sellaisen että joku oikeasti voisi sähköön vaihtaa sen vuoksi.. tämä nykyinen ei sitä todellakaan tee..
 
Eli aluksi tämä oli turha homma, koska kenellekään tuosta ei ole hyötyä ja nyt tämä on turhaa koska laturit ovat kokoajan varattuja. Kuulostaa siltä, että tämä on sinusta täysin turhaa, koska et tästä tule itse hyötymään mitenkään. Monelle tämä yksittäinen laturi työpaikalla voi ratkaista sen onko seuraava auto bensa vai sähkö.

Se ei voi kenellekään ratkaista sitä, onko seuraava auto bensa vai sähkö, koska kyseinen henkilö ei voi koskaan laskea sen varaan, että saa autonsa siinä ladattua, koska sen voi joku muukin varata siitä koko päiväksi.

Ja miksi kuvittelet että minä en hyötyisi tuosta mitenkään? Tottakai hyödyn, jos satun pysäköimään tuollaiselle paikalle. Tarkoitan vaan että tuollaisten yksittäisten hitaiden laturien pakottaminen ei kokonaiskuvassa auta yhtään mitään, mutta aiheuttaa turhia kustannuksia kiinteistön omistajalle.

Ja kun asiaa miettii pidemmälle, niin nämä laturit eivät suinkaan tule antamaan ilmaista sähköä, vaan niihin pitää rakentaa myös jokin maksujärjestelmä. Ja jos sähkön hinta on tuossa korkeampi kuin kotilataajilla kotona, niin se entisestään rajaa sitä mahdollisten käyttäjien joukkoa hyvinkin marginaaliseksi.
 
No ei sillä kyllä oikeasti mitään tee. Jos kyseessä on kaupat, kirjastot, yms. paikat jossa käytännössä asioidaan se keskimäärin puolisen tuntia, niin ei tuollaisella 3,7 kW laturilla tee yhtään mitään. Edes 11 kW laturilla ei tee mitään, sillä sähkömäärällä ei ole käytännössä mitään merkitystä.

Puolessa tunnissa saa kuitenkin sen 10 kilometriä toimintamatkaa (16A, tehokkaammalla tietty paljon enemmän) , että kyllä sillä nyt jotain tekee (jopa asiointilatauksessa jos ajatellaan esim. plugareita). Se, että sillä ei pääse töihin ja takaisin on aika pieni ongelma.

Mitä tulee työntekijä -käyttöön niin 16A saa kuitenkin 2,5h ajassa sen varovasti arvioiden 50km toimintamatkaa (ei toki kaikissa keleissä), joten kyllä sillä ihan oikeaa merkitystä on ja toimii myös tuossa käytössä kunhan auton siirrolla ne muutkin pääsevät lataamaan. Normi työpäivän aikana kuitenkin kolme työntekijää tuosta ehtii hyödyn irti saamaan ja rytmittyy myös aika kivasti taukojen mukaan.

Toimii mielestäni hyvin siihen että ajoneuvot sähköistyvät ja samalla opetetaan alusta asti siirtämään sitä autoa silloin kun sitä ei ladata (suoraan sähköautoon hypänneillä tässä tuntuu olevan opeteltavaa enemmän kuin plugarien kautta siirtyvillä).
 
Viimeksi muokattu:
Se ei voi kenellekään ratkaista sitä, onko seuraava auto bensa vai sähkö, koska kyseinen henkilö ei voi koskaan laskea sen varaan, että saa autonsa siinä ladattua, koska sen voi joku muukin varata siitä koko päiväksi.

Ja miksi kuvittelet että minä en hyötyisi tuosta mitenkään? Tottakai hyödyn, jos satun pysäköimään tuollaiselle paikalle. Tarkoitan vaan että tuollaisten yksittäisten hitaiden laturien pakottaminen ei kokonaiskuvassa auta yhtään mitään, mutta aiheuttaa turhia kustannuksia kiinteistön omistajalle.

Ja kun asiaa miettii pidemmälle, niin nämä laturit eivät suinkaan tule antamaan ilmaista sähköä, vaan niihin pitää rakentaa myös jokin maksujärjestelmä. Ja jos sähkön hinta on tuossa korkeampi kuin kotilataajilla kotona, niin se entisestään rajaa sitä mahdollisten käyttäjien joukkoa hyvinkin marginaaliseksi.

Tämähän riippuu ihan siitä miten tuon laturin käyttöä hallinnoidaan ja onko se vapaasti kenen tahansa käytössä (työpaikalla) vai voiko sen varata tms. Ja työpaikasta riippuen sähkö voi hyvinkin olla ilmaista tai siinä voi olla jokin kiinteä maksu.

Maksujärjestelmä yksittäiseen laturiin voi olla turhan kallis ja tämän takia suurin osa näistä varmaan on työntekijöiden käytössä, jotta ei mitään ulkopuolista operaattoria tarvitse tuohon nostamaan kustannuksia.

Tai ehkä nämä asennetaan pakolla eikä anneta kenenkään käyttää jolloin toki nämä ovat täysin turhia, mutta tällöin näiden kustannuksetkin jäävät varsin pieniksi kun halvin laturi maksaa alle 200e.
 
Puolessa tunnissa saa kuitenkin sen 10 kilometriä toimintamatkaa (16A, tehokkaammalla tietty paljon enemmän) , että kyllä sillä nyt jotain tekee (jopa asiointilatauksessa jos ajatellaan esim. plugareita).
Tuo on vähän mun pointti. Koska siitä saa asioinnin aikana niin vähän, niin auto on joka tapauksessa ladattava täyteen jossain muualla, joten täysin turha.

En minä nykyisinkään asionnin aikana viitsi alkaa kaapelia kaivamaan peräkontista vaikka olisi ilmainen 11 kW laturi, kun kuitenkin se auto latautuu täyteen sitten jossain muualla, yleensä kotona.

kunhan auton siirrolla ne muutkin pääsevät lataamaan. Normi työpäivän aikana kuitenkin kolme työntekijää tuosta ehtii hyödyn irti saamaan ja rytmittyy myös aika kivasti taukojen mukaan.
Kukaan ei lähde kesken työpäivän autoja siirtelemään, vaan kyllä se varataan koko päiväksi. Joka muuta väittää niin valehtelee. Ja jos oikeasti joku lähtee venkslaamaan, niin ei voi kuin ihmetellä kuinka pahasti on sähköautofanatismi iskenyt.
 
Kukaan ei lähde kesken työpäivän autoja siirtelemään, vaan kyllä se varataan koko päiväksi. Joka muuta väittää niin valehtelee. Ja jos oikeasti joku lähtee venkslaamaan, niin ei voi kuin ihmetellä kuinka pahasti on sähköautofanatismi iskenyt.

No normaalia on tietty mennä syömään. Tuossa samalla se siirtyy. Lisäksi tottakai sitä siirretään että seuraava pääsee lataamaan. Eri asia tietty jos yritys on lätkinyt kaikille halukkaille latauspaikat joita voi vapaasti käyttää (ja niitä on riittävästi), mutta en ole tällaiseen törmännyt missään (en väittä etteikö näinkin voi olla, varsinkin jos käytetään jotain kolmannen osapuolen latauspisteitä esim. parkkihalleissa). Yleensä myös niitä on sekä type2, että schukolatauspisteitä jolloin kukin voi käyttää sitä mikä on järkevää.
 
Tuo on vähän mun pointti. Koska siitä saa asioinnin aikana niin vähän, niin auto on joka tapauksessa ladattava täyteen jossain muualla, joten täysin turha.

No eihän se turha ole. Kyllä itse ainakin käytän ennemmin sähköä kuin polttomoottoria ja autolla kun reissussa ollaan niin tökkään sen kyllä latautumaan käytännössä aina (tulee sopiva rutiini) ja lätkillä kun hoidetaan niin ei tarvitse kännykän kanssa pelata. Työpaikoillekin pääsee sähköllä ja sieltä pääsee myös pois sähköllä. En tiedä mikä ongelma tässä nyt on. Jos et tarvitse tai kiinnosta ladata niin kukaan ei pakota, mutta ei se turhaa ole kun keskimääräiselle päivittäiselle ajosuoritteelle tuo riittää mukavasti.

Toki tuo 8A on jo niin hidasta, että en itsekään vaivaudu asiointilatauksessa (tai 16A jos käväisee yksittäisen maidon marketista ostamassa). Jos mennään cittari -kokoiseen kauppaan ja/tai työpaikkakäyttöön niin kyllä se kiinni tulee tökättyä (schukosta saa maksimissaan 12A omalla laturilla). Toki 8A riittää työpaikkakäytössä siinä mielessä, että jos laturipisteitä on niin 5-6h riittää saamaan plugarissa akun täyteen (eli sen 50-60km).
 
No eihän se turha ole. Kyllä itse ainakin käytän ennemmin sähköä kuin polttomoottoria ja autolla kun reissussa ollaan niin tökkään sen kyllä latautumaan käytännössä aina (tulee sopiva rutiini) ja lätkillä kun hoidetaan niin ei tarvitse kännykän kanssa pelata. Työpaikoillekin pääsee sähköllä ja sieltä pääsee myös pois sähköllä. En tiedä mikä ongelma tässä nyt on. Jos et tarvitse tai kiinnosta ladata niin kukaan ei pakota, mutta ei se turhaa ole kun keskimääräiselle päivittäiselle ajosuoritteelle tuo riittää mukavasti.

Turhaa tästä on enää OscarK kanssa väitellä. Kuten aikaisemmin sanoin, niin hänen mielestään tämä on täysin turha, kun hän ei tästä itse hyötyä saa.
 
No normaalia on tietty mennä syömään. Tuossa samalla se siirtyy. Lisäksi tottakai sitä siirretään että seuraava pääsee lataamaan. Eri asia tietty jos yritys on lätkinyt kaikille halukkaille latauspaikat joita voi vapaasti käyttää (ja niitä on riittävästi), mutta en ole tällaiseen törmännyt missään (en väittä etteikö näinkin voi olla, varsinkin jos käytetään jotain kolmannen osapuolen latauspisteitä esim. parkkihalleissa). Yleensä myös niitä on sekä type2, että schukolatauspisteitä jolloin kukin voi käyttää sitä mikä on järkevää.
Ei kukaan lähde siirtämään jos ei ole pakko. Nykyisessä hallissa tulee sakot jos auto lataa yli 4h.
 
Kukaan ei lähde kesken työpäivän autoja siirtelemään, vaan kyllä se varataan koko päiväksi. Joka muuta väittää niin valehtelee. Ja jos oikeasti joku lähtee venkslaamaan, niin ei voi kuin ihmetellä kuinka pahasti on sähköautofanatismi iskenyt.
Meillä on töissä joku kymmenkunta 11kW latauspistettä joista on erikseen ohjeistettu, että ilmaiseksi saa ladata mutta auto pitää siirtää pois kun akku on täynnä, että mahdollisimman moni saisi niistä hyötyä.

Aika kusipäistä hommaa olisi seisottaa autoaan siinä joka päivä koko työpäivan ajan kun akku on yleensä täynnä ruokatuntiin mennessä. Kyllä niissä vaihtuu autot kesken päivää enkä oikein hoksaa mikä kohta tuossa on "sähköautofanatismia".
 
Meillä on töissä joku kymmenkunta 11kW latauspistettä joista on erikseen ohjeistettu, että ilmaiseksi saa ladata mutta auto pitää siirtää pois kun akku on täynnä, että mahdollisimman moni saisi niistä hyötyä.

Aika kusipäistä hommaa olisi seisottaa autoaan siinä joka päivä koko työpäivan ajan kun akku on yleensä täynnä ruokatuntiin mennessä. Kyllä niissä vaihtuu autot kesken päivää enkä oikein hoksaa mikä kohta tuossa on "sähköautofanatismia".
Autosta virrat alas ja kattoo silleen et on työpäivän lopussa akku täynnä. Ongelma ratkaistu. :D
 
Autosta virrat alas ja kattoo silleen et on työpäivän lopussa akku täynnä. Ongelma ratkaistu. :D
Kyllä joo, tämä on juuri se kusipäinen minä-minä ratkaisu. Meitä on joka lähtöön.

Mä en koe ongelmaksi käydä ruokatunnin kohdalla jaloittelemassa auton siirtämisen verran mutta kai sekin sitten voi jollekin täysin ylipääsemätön ajatus olla. Silloin reilu vaihtoehto olisi olla lataamatta ollenkaan ja kusipäisempi ratkaisu edellä mainittu kikkailu.
 
Kyllä tässä tietynlainen sähköautofanatismi huokuu. Ei kukkaan ei-fanaatikko lähde vaikeuttamaan elämäänsä vain siitä ilosta että saa ajella sähköllä.

ihmettelen sitä hinkua plugariluskeillakin lähteä venkslaamaan johtojen kanssa ja siirtelemään autoja kesken työpäivän, jotta voisi säästää 30 senttiä.
 
Ei kukkaan ei-fanaatikko lähde vaikeuttamaan elämäänsä vain siitä ilosta että saa ajella sähköllä.
Ei tietenkään. Henkilökohtaisesti lataan autoa töissä siksi, että se on ilmaista ja säästän selvää rahaa, en siksi että saisin mitään iloa sähköautolla ajamisesta. Saan vuodessa ladattua siellä autoon sähköä noin 6000 kWh joka maksaisi tämän hetkisellä sähkösopimuksellani kotona ladattuna noin 800 euroa . Ymmärrän, että esimerkiksi sinulle tuo summa voi vuositasolla olla niin pieni, ettei muutaman minuutin kävely kesken työpäivän ole mitenkään sen arvoista ja koet sen "elämän vaikeuttamisena".

Minusta taas tuo on naurettavan pieni vaiva kyseisen rahallisen hyödyn saavuttamiseksi ja on vaikeaa nähdä miksi sitä pitäisi nimitellä minkään sortin fanatismiksi joka on lähtökohtaisesti aika negatiivisesti latautunut termi.
 
Ei tietenkään. Henkilökohtaisesti lataan autoa töissä siksi, että se on ilmaista ja säästän selvää rahaa, en siksi että saisin mitään iloa sähköautolla ajamisesta. Saan vuodessa ladattua siellä autoon sähköä noin 6000 kWh joka maksaisi tämän hetkisellä sähkösopimuksellani kotona ladattuna noin 800 euroa . Ymmärrän, että esimerkiksi sinulle tuo summa voi vuositasolla olla niin pieni, ettei muutaman minuutin kävely kesken työpäivän ole mitenkään sen arvoista ja koet sen "elämän vaikeuttamisena".

Minusta taas tuo on naurettavan pieni vaiva kyseisen rahallisen hyödyn saavuttamiseksi ja on vaikeaa nähdä miksi sitä pitäisi nimitellä minkään sortin fanatismiksi joka on lähtökohtaisesti aika negatiivisesti latautunut termi.

Et sitten viitsinyt lukea. Kyse oli plugarikuskeista, jotka värkkäävät johtojen kanssa ja siirtelevät autoja kesken päivän, vain jotta voisivat säätään joitain kymmeniä senttejä.

Onhan se nyt ihan eri asia, jos saa ilmaiseksi ladata koko päivän, silloinhan se on ihan järkevää moinen etu käyttää.

Pointti tässä on se, että ei kenenkään muun kuin sähköautofanaatikon mielestä voi olla hyvä idea, että kiinteistönomistajia PAKOTETAAN asentamaan sähköauton latureita vaikka heillä ei olisi sille mitään tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on töissä 20 kpl 22kW latureita parkkihallissa jossa paikkoja parisen sataa (kyseessä on business park eli useiden firmojen käytössä). Onneksi tuolla ei ole tämän ketjun kirjoittajia töissä vaan suurin osa käy siirtämään auton kesken päivän pois kun se tulee täyteen. Itse käyn aina heti kun ehdin, paitsi jos tyhjiä latureita on runsaasti. Ei ole kovin iso vaiva, varsinkin kun ei tarvi pukea edes ulkovaatteita.
 
Kukaan ei lähde kesken työpäivän autoja siirtelemään, vaan kyllä se varataan koko päiväksi. Joka muuta väittää niin valehtelee. Ja jos oikeasti joku lähtee venkslaamaan, niin ei voi kuin ihmetellä kuinka pahasti on sähköautofanatismi iskenyt.
Ei tuossa mitään autoa tarvi siirtää, ainoastaan vaihtaa piuha toiseen autoon. Tuollaiset tolpat on keskellä parkkipaikkaa, kahden-neljän paikan keskellä.

Paskassakaan kelissä parin tunnin latauksella ei tarvi kotimatkalla pysähtyä lataamaan. Yllättäen aika moneen työmatkaan riittääkin tuollainen halvan auton 50-60kWh akku. Ja nimenomaan tällaiset ratkaisee jaksaako sähkiksellä kulkea.
 
Ei tuossa mitään autoa tarvi siirtää, ainoastaan vaihtaa piuha toiseen autoon. Tuollaiset tolpat on keskellä parkkipaikkaa, kahden-neljän paikan keskellä.

Paskassakaan kelissä parin tunnin latauksella ei tarvi kotimatkalla pysähtyä lataamaan. Yllättäen aika moneen työmatkaan riittääkin tuollainen halvan auton 50-60kWh akku. Ja nimenomaan tällaiset ratkaisee jaksaako sähkiksellä kulkea.

Sinähän selvänäkijä olet, kun tiedät millainen setuppi tulee kaikille näille kiinteistöille, joille ei ole latureita vielä edes asennettu, etkä tiedä millaiset parkkipaikka-layoutit sieltä löytyy.

Muista konteksti: Tässä on nyt kyse niistä kiinteistöistä, joille uusi laki pakottaa rakentamaan latauspisteen.
 
Sinähän selvänäkijä olet, kun tiedät millainen setuppi tulee kaikille näille kiinteistöille, joille ei ole latureita vielä edes asennettu, etkä tiedä millaiset parkkipaikka-layoutit sieltä löytyy.

Muista konteksti: Tässä on nyt kyse niistä kiinteistöistä, joille uusi laki pakottaa rakentamaan latauspisteen.
Sinähän se selvännäkijä olet, kun tiedät miten muut siirtelee autojaan, latauskaapeleita, minkälaisia latauslaitteita kiinteistöille tulisi ilman lakia (tai lain kanssa) tai minkälaiset asiat ihmisten (sähkö)autojen hankintapäätöksiin.

Muista konteksti: itse esitit väitteitä muiden latauskäyttäytymisestä, latauslaitteista, latausajoista, ihmisten motivaatioista toimia.


Mutta olet selvästi päättänyt mitä mieltä olet, en koe tarpeelliseksi jatkaa tästä kanssasi.
 
Onko Helen irrottautumassa Virrasta? Mm. Ramin Konditorialla ja Heinolan Heilan pihalla olevat laturit siirtyneet pois Virran apista ja ovat nyt operoitavissa Oma Helen apilla. Hintakin tippunut 45c -> 34c
. IMG_6046.jpeg

IMG_6045.png
 
Kyllä tässä tietynlainen sähköautofanatismi huokuu. Ei kukkaan ei-fanaatikko lähde vaikeuttamaan elämäänsä vain siitä ilosta että saa ajella sähköllä.

ihmettelen sitä hinkua plugariluskeillakin lähteä venkslaamaan johtojen kanssa ja siirtelemään autoja kesken työpäivän, jotta voisi säästää 30 senttiä.
Toisaalta ainakin perskohtaissesti edellyttäisi polttomoottorifanaattisuutta laittaa polttisauto seuraavaksi. Kyllä tuosta dieselpakusta on ihan hemmetisti enemmän vaivaa mitä olisi jos voisi pelkällä sähköllä ajella.

Kaipa se säästö,jossain tapauksessa jää vain 30 senttiin, mutta kyllähän tuollainen latauspaikan luovuttaminen kun sitä ei enää tarvitse on vain ihmisenä olemista, ei normaali ihminen kuitenkaan yritä maksimaalinen mulkku olla, vaikka siihen tilaisuuksia tulisikin.
 
Toisaalta ainakin perskohtaissesti edellyttäisi polttomoottorifanaattisuutta laittaa polttisauto seuraavaksi. Kyllä tuosta dieselpakusta on ihan hemmetisti enemmän vaivaa mitä olisi jos voisi pelkällä sähköllä ajella.

Kaipa se säästö,jossain tapauksessa jää vain 30 senttiin, mutta kyllähän tuollainen latauspaikan luovuttaminen kun sitä ei enää tarvitse on vain ihmisenä olemista, ei normaali ihminen kuitenkaan yritä maksimaalinen mulkku olla, vaikka siihen tilaisuuksia tulisikin.

Ei yritäkään, mutta todellisuus valitettavasti on sitä, että ei ne ihmiset lähde autoaan siirtämään pois latauspaikalta kesken kaiken. Ihmiset ovat kuitenkin suurissa määrin itsekeskeisiä mulkkuja.
 
Onko Helen irrottautumassa Virrasta?
Oma nakemys virrasta on olllut internetista lukeman perusteella etta ovat ottaneet ihme vittupaa asenteen lataajia kohtaan. Ovat mukamas vain palvelun välittajia ja kaikki viat johtuvat alkuperaisesta tarjoajasta. Oma arvaus etta Helen ei nae arvoa tuollaisesta palvelusta ja luopuu siita. Virta Vertaa itseaan googleen etta kaikki väärä tieto johtuu muista ja heitä ei kiinnosta.
 
Oma nakemys virrasta on olllut internetista lukeman perusteella etta ovat ottaneet ihme vittupaa asenteen lataajia kohtaan. Ovat mukamas vain palvelun välittajia ja kaikki viat johtuvat alkuperaisesta tarjoajasta. Oma arvaus etta Helen ei nae arvoa tuollaisesta palvelusta ja luopuu siita. Virta Vertaa itseaan googleen etta kaikki väärä tieto johtuu muista ja heitä ei kiinnosta.
Helen on Virran osa-omistaja, joten melkoinen yllätys tämä siirto on. Isoilla firmoilla meno on joskus tälläistä , yksi osasto sahaa toisen oksaa... kuluttajana Melkoisen hanurista, että pitäisi jälleen lyödä uutta sovellusta luuriin.
 
Helen on Virran osa-omistaja, joten melkoinen yllätys tämä siirto on. Isoilla firmoilla meno on joskus tälläistä , yksi osasto sahaa toisen oksaa... kuluttajana Melkoisen hanurista, että pitäisi jälleen lyödä uutta sovellusta luuriin.
Ettei vaan käyttäs samaa alustaa itelle brändättynä edelleen
 
Helen on Virran osa-omistaja, joten melkoinen yllätys tämä siirto on. Isoilla firmoilla meno on joskus tälläistä , yksi osasto sahaa toisen oksaa... kuluttajana Melkoisen hanurista, että pitäisi jälleen lyödä uutta sovellusta luuriin.
Joku outoushan tuossa on kun osa Virran operoimista latauslaitteista on Virran logoilla ja tarroilla, ja osa on Helenin tarroilla. Oisko Helen haluamassa omaan hallintaansa hinnottelun. Nythän Virran yli 100kW tehoinen DC lataus, maksaa 45c/kWh. Helenhän pudotti hintoja Ramilla ja Heinolassa heti 34centtiin kun siirty oman Oma Helen apin alle.
 
Silti iso osa kunnista ja firmoista on tehnyt linjauksen ettei työpaikalla saa ladata ollenkaan autoa. Eli kukaan ei noita sit käyttää saa..
Jos tälläaisia linjapäätöksiä on jossain tehty, niin sittenhän tämä laki on tullut tarpeeseen? Jos lain vaatimat laturit asennetaan, eikä linjapäätökseen tehdä muutosta, vikahan ei ole enää laissa, vaan työnantajassa.

Tiedän, että omien työnantajien haukkuminen on suurinta kansanhuvia, mutta noin keskimääräisesti ottaen työnantajankin kanssa asiat saa yleensä neuvoteltua järkeväksi.
 
No kyllähän sillä "jotain" tekee, mutta onhan se plugarikäytössäkin niin ja näin. Täällä päin kirjaston/kaupungintalon pihassa on tosin 8A laturipiste jolla sitten ei teekään tuossakaan käytössä yhtään mitään. Sillä kun ei käytännössä ehdi saada edes kirjastokäynnillä virtaa autoon.


Jos muun somen postauksia lukee niin saa kyllä eri kuvan. Jos latausasemalle tulee vain DC laitteita niin kyllä siellä ollaan jo boikotoimassa kun ei saa ladattua plugariin sitä 10km sähkörangea ruokatauolla :lol:
 
Oma nakemys virrasta on olllut internetista lukeman perusteella etta ovat ottaneet ihme vittupaa asenteen lataajia kohtaan.
Latasin tuon Virran appiksen silloin kun ostin auton, mutta eipä ole kertaakaan tullut vielä käytettyä/en ole keksinyt missä heillä on latureita. Mulle on jäänyt se heidän koko konseptinsa vähän vieraaksi. Saa ladata kalliimmalla heidän appiksellaan kun vaikkapa kauppaketjujen omilla?
 
Latasin tuon Virran appiksen silloin kun ostin auton, mutta eipä ole kertaakaan tullut vielä käytettyä/en ole keksinyt missä heillä on latureita. Mulle on jäänyt se heidän koko konseptinsa vähän vieraaksi. Saa ladata kalliimmalla heidän appiksellaan kun vaikkapa kauppaketjujen omilla?
Tietenkin avaamalla apin selviäisi aika helposti missä niitä omia latureita on niiden roamingien lisäksi, mutta tiivistettynä, PKS on ”täynnä” noita/Helenin.
 
Tietenkin avaamalla apin selviäisi aika helposti missä niitä omia latureita on niiden roamingien lisäksi, mutta tiivistettynä, PKS on ”täynnä” noita/Helenin.
Helenin laturit näkyy mulla Helenin appiksessa jossa näkyy kaikki muutkin sähköasiani. Ja ei niitä kovin montaa ole. Virran apissa näkyi kaikki naapureiden ja kummin kaiman kavereiden hidaslataukset, mutta en mä niihin olisi lataamaan päässyt. Sitten siellä oli K-latureita, Rechargea(?) yms. joilla omat appikset halvemmilla hinnoilla. Ideana siis varmastikin toimia jonain alustariippumattomana maksupalveluna tuossa välissä, mutta kun hinnat on kalliimmat ja se laskutussysteemikin taisi olla vähän kyseenalainen, niin vaikea nähdä miksi tuota kukaan käyttäisi.
 
Virran apissa näkyi kaikki naapureiden ja kummin kaiman kavereiden hidaslataukset, mutta en mä niihin olisi lataamaan päässyt.

Tietääkö joku mikä tuossa on taustalla, että miksi jotkut laittavat omat henkilökohtaiset laturinsa näkymään julkisesti tuolla appissa? Onko tuo joku Virran aivopieru, vai eikö käyttäjät vaan osaa?
 
No siis niitä on voinut ostaa asennettuna ja ihan tarkoituksella ne ovat jaossa kun itse voi määrittää sähkln myyntihinnan.

Itse olen useinkin noita virran hidaslatureita plugarilla käytellyt (en toki noita yksityisiä) ja eivät ne sen kalliimpia ole kuin muutkaan. Toki kannattaa käyttää ensisijaisesti sitä alkuperäisen myyjän sovellusta, on se sitten virran, k-latauksen tai minkä ikinä.
 
No siis niitä on voinut ostaa asennettuna ja ihan tarkoituksella ne ovat jaossa kun itse voi määrittää sähkln myyntihinnan.

Mutta jos jollain on omalla yksityisellä kotipihalla laturi, niin ei käy kyllä järkeen, että sinne kukaan ulkopuolinen menisi latailemaan.
 
Mutta jos jollain on omalla yksityisellä kotipihalla laturi, niin ei käy kyllä järkeen, että sinne kukaan ulkopuolinen menisi latailemaan.

Tuskin noita nyt kuitenkaan yksityisten pihoilla on kun ei Virta taida toimia suoraan kuluttajien kanssa. As Oyt ja muut erikseen.

Ehkä joku pyörittää kotiparturia ja tarjoaa asiakkailleen latauspaikkaa.
 
Onko Helen irrottautumassa Virrasta? Mm. Ramin Konditorialla ja Heinolan Heilan pihalla olevat laturit siirtyneet pois Virran apista ja ovat nyt operoitavissa Oma Helen apilla. Hintakin tippunut 45c -> 34c
.IMG_6046.jpeg

IMG_6045.png
Helen lataus oli vielä kesällä ilmaista niin tuli käytettyä kohtuu paljon, nytkin hinta ihan kohtuu noilla 22kW latureilla eli 15c/kWh. Mutta ei ole maksulliselle sähkölle tarvetta niin en ole enää käyttänyt
 
Kärkkäisen pihassa kummallisuus tänä päivänä eli ilmainen 50kW laturi (2xchademo&2xccs). Jotenkin huvittavaa miten ihmiset jaksaa jonottaa siinä ja tänäänkin 3 Teslaa päivysti kahden ollessa latauksessa ja yks Leaffi välissä lataili chademolla. Parinsadan metrin säteellä kuitenkin ~25 pikalaturia lähes vapaana.
 
Kärkkäisen pihassa kummallisuus tänä päivänä eli ilmainen 50kW laturi (2xchademo&2xccs). Jotenkin huvittavaa miten ihmiset jaksaa jonottaa siinä ja tänäänkin 3 Teslaa päivysti kahden ollessa latauksessa ja yks Leaffi välissä lataili chademolla. Parinsadan metrin säteellä kuitenkin ~25 pikalaturia lähes vapaana.
Jos suomalaiset jonottaa ilmaisia ämpäreitäkin niin kyllä se ilmainen energiakin vetää joitakin yksilöitä puoleensa.
 
Kärkkäisen pihassa kummallisuus tänä päivänä eli ilmainen 50kW laturi (2xchademo&2xccs). Jotenkin huvittavaa miten ihmiset jaksaa jonottaa siinä ja tänäänkin 3 Teslaa päivysti kahden ollessa latauksessa ja yks Leaffi välissä lataili chademolla. Parinsadan metrin säteellä kuitenkin ~25 pikalaturia lähes vapaana.

Onko tuo laturi tarkoitettu asiakkaille? Mietin vaan että onko siellä sähkövarkaat taas jonossa lataamaan sähköä jota ei ole heille tarkoitettu, niinkuin aikoinaan Lidlin latureilla kun se oli vielä ilmaista.
 
Onko tuo laturi tarkoitettu asiakkaille? Mietin vaan että onko siellä sähkövarkaat taas jonossa lataamaan sähköä jota ei ole heille tarkoitettu, niinkuin aikoinaan Lidlin latureilla kun se oli vielä ilmaista.

Siinä Jyväskylän Kärkkäisen parkkipaikalla se latauspiste on. Eipä siinä varmaan sen kummempia pelisääntöjä ole vaikka asiakaspaikoitus lienee ollut tähtäimessä.
 
Siinä Jyväskylän Kärkkäisen parkkipaikalla se latauspiste on. Eipä siinä varmaan sen kummempia pelisääntöjä ole vaikka asiakaspaikoitus lienee ollut tähtäimessä.

Lähinnä mietin, että onko siinä mainittu missään, että laturi on tarkoitettu vain asiakkaille. Jos on, niin vaatii aika löyhän moraalin mennä lataamaan jos ei ole edes tarkoitus asioida liikkeessä.
 
Arvostat kuule kanssakulkijaa turhan korkeelle jos luulet, että noilla olis mitään merkitystä, jos siellä kyltit aiheesta olisikin.
 
Ihmiselle tärkein on hän itse. Muusta ei välitetä. Ilmainen sähkö on ilmaista.
 
K-lataus ilmoitti seuraavaa
Ionity-verkostossa lataaminen muuttuu perjantaina 5. huhtikuuta 2024 minuuttipohjaisesta hinnoittelusta kWh-pohjaiseksi. Uusi hinta on 0,62 € / kWh. Ionity-latausverkostoa laajennettiin uusilla latausasemilla viime vuoden lopulla. Verkoston asemat ovat vapaasti käytettävissä K-Latauksen asiakkaille K-Latauksen sovelluksella ja K-Latauksen lataustunnisteella.
 
En oikein ymmärrä tuota hinnoittelua, ainakaan siltä kantilta että sähkön myynti olisi tavoitteena.

Noilla hinnoilla ehkä joku raukka eksyy sinne lataamaan, mutta hyvin harva. Riittääkö bisnes mukamas pelkästään niiltä kenellä on autovalmistajan kautta soppari? En sitäkään voi uskoa.

Onko siinä joku yritys brändäytyä "premium" asemaksi vai mikä homma?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom