Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 472
Tuota Satmaticia kysyin ja keltään ei löytynyt.
En tiedä onko sitten tiedustelun aikaan ollut tilanne toinen tai olisiko kappalemäärä tullut esteeksi, mutta ainakin pari nettikauppaa tuli heti vastaan, jossa olisi varastossa

Kai niitä ehkä siis suoraan Harju Elekteriltäkin saattaisi saada tai ainakin tilaustuotteena.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tämä vaikuttaisi kuvien perusteella olevan uusi malli? Täytyypä laittaa uudestaan kyselyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 045
Ensi vuonna valmistuvaan taloyhtiöön muuttamassa ja olen kysellyt autojen latauspisteiden perään.
Nyt kannattaa ehdottomasti muiden valveutuneiden osakkaiden kanssa masinoida 11kW latausvalmius joka autopaikalle. Tuollaisen poisjättäminen nyt kun on satavarmaa, että liikenne tulee sähköistymään, on grynderin pihiyttä.

Vähintään joka paikalle tyhjä putki vetonarulla, mutta mieluummin valmis kaapeli.(Unohtamatta tietoliikennekaapelia).

Edit: Ja huomattavaahan on, että laki vaatii valmiutta jo nyt asennettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 472
Nyt kannattaa ehdottomasti muiden valveutuneiden osakkaiden kanssa masinoida 11kW latausvalmius joka autopaikalle. Tuollaisen poisjättäminen nyt kun on satavarmaa, että liikenne tulee sähköistymään, on grynderin pihiyttä.

Vähintään joka paikalle tyhjä putki vetonarulla, mutta mieluummin valmis kaapeli.(Unohtamatta tietoliikennekaapelia).

Edit: Ja huomattavaahan on, että laki vaatii valmiutta jo nyt asennettavaksi.
Tiedossa on siis jo, että tolppiin (ilmeisesti siis jokaiseen) tulee varaus latauspisteelle, mutta tiedossa ei vielä ole sen tarkempia speksejä liittymästä tai kaapeloinnista, että minkälaisen tehon sitten saa jaettua tarvittaessa jokaiselle.
Itse kyllä liputtaisin tuollaisten 11kW pisteiden puolesta ja pitääkin siitä sähköurakoitsijan kanssa keskustella, mutta nähtäväksi jää saako sille osakkailta miten kannatusta.

ARA:n sivuilta katselin, että latausinfran avustusta ei saa keskeneräisiin uudisrakennuskohteisiin, että täytynee myös selvittää mikä vaikutus tällä on (saako tuen jos itse latausasemat asentaa valmistumisen jälkeen tms.?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 045
Tiedossa on siis jo, että tolppiin (ilmeisesti siis jokaiseen) tulee varaus latauspisteelle, mutta tiedossa ei vielä ole sen tarkempia speksejä liittymästä tai kaapeloinnista, että minkälaisen tehon sitten saa jaettua tarvittaessa jokaiselle.
Itse kyllä liputtaisin tuollaisten 11kW pisteiden puolesta ja pitääkin siitä sähköurakoitsijan kanssa keskustella, mutta nähtäväksi jää saako sille osakkailta miten kannatusta.

ARA:n sivuilta katselin, että latausinfran avustusta ei saa keskeneräisiin uudisrakennuskohteisiin, että täytynee myös selvittää mikä vaikutus tällä on (saako tuen jos itse latausasemat asentaa valmistumisen jälkeen tms.?)
Sähköautojen latauksen vaikutus liittymätehoihin yliarvioidaan aika usein. Muistaakseni jonkinlaisena nyrkkisääntönä pidetään n. 4kW per autopaikka, jolloin kuormanhallinnan avulla 11kW nimelllistehoiset latausasemat toimii suuren osan aikaa täydellä teholla kun ei kaikki autot aina tarvi täyttä tehoa.
Esim. jos olisi 10 autopaikkaa niin se olisi n. 40kW mitoitusteho. Tuohon tarvitaan sulakekooksi 3x63A 3x35A lähtö (Edit, laskuvirhe, I=P/3*U jossa U=230V) ja kuormanhallinta hoitaa loput.

Ja kaikelle tällehän voi ottaa myös ulkopuolisen tarjoajan joka kk-maksua tai pientä marginaalia vastaan hoitaa latausasemien asennuksen, ylläpidon ja laskutuksen.
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 051
Sähköautojen latauksen vaikutus liittymätehoihin yliarvioidaan aika usein. Muistaakseni jonkinlaisena nyrkkisääntönä pidetään n. 4kW per autopaikka, jolloin kuormanhallinnan avulla 11kW nimelllistehoiset latausasemat toimii suuren osan aikaa täydellä teholla kun ei kaikki autot aina tarvi täyttä tehoa.
Esim. jos olisi 10 autopaikkaa niin se olisi n. 40kW mitoitusteho. Tuohon riittää sulakekooksi 3x35A lähtö ja kuormanhallinta hoitaa loput.

Ja kaikelle tällehän voi ottaa myös ulkopuolisen tarjoajan joka kk-maksua tai pientä marginaalia vastaan hoitaa latausasemien asennuksen, ylläpidon ja laskutuksen.
Täyttä asiaa paitsi eikö sulakekoko olisi mieluummin 50A tai 63A? 3x35A = 24kW. Toki tuo 24kW:kin on jo kohtalaisen hyvä 10 autolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 045
Täyttä asiaa paitsi eikö sulakekoko olisi mieluummin 50A tai 63A? 3x35A = 24kW. Toki tuo 24kW:kin on jo kohtalaisen hyvä 10 autolle.
Hups, totta kai. Näppäilin laskimeen vahingossa 230V sijaan 400V pääjännitteen. Eli oikein laskettuna 40kW teholla virta olisi 58A, eli 63A sulakekoko.

Sopivaa mitoitustahan kannattaa ehkä miettiä myös halutun kaapelin poikkipinta-alan osalta. Perus MCMK 4x6+6 mm2 johtimilla maksaa sen n. 10€/m ja kuormitettavuus suoraan maassa on reilu 50A. Jos hypätään seuraavaan kaapelikokoon niin hinta pompsahtaa aika isoksi ja kuormitettavuus lähes tarpeettomankin suuri, kun yleensä 63A sulakekoon jälkeen hinnassa tapahtuu sähköliittymänkin osalta monesti aika iso pomppaus.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 633
Hups, totta kai. Näppäilin laskimeen vahingossa 230V sijaan 400V pääjännitteen. Eli oikein laskettuna 40kW teholla virta olisi 58A, eli 63A sulakekoko.

Sopivaa mitoitustahan kannattaa ehkä miettiä myös halutun kaapelin poikkipinta-alan osalta. Perus MCMK 4x6+6 mm2 johtimilla maksaa sen n. 10€/m ja kuormitettavuus suoraan maassa on reilu 50A. Jos hypätään seuraavaan kaapelikokoon niin hinta pompsahtaa aika isoksi ja kuormitettavuus lähes tarpeettomankin suuri, kun yleensä 63A sulakekoon jälkeen hinnassa tapahtuu sähköliittymänkin osalta monesti aika iso pomppaus.
Alumiinikaapelitkin on keksitty, esim. AMCMK 4x16+10, joka on edullisempaa kuin 10 tai 6 mm2 MCMK. Sillä olisi kuitenkin käytännössä hankalampi toteuttaa kaapelointi?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
731
Ensi vuonna valmistuvaan taloyhtiöön muuttamassa ja olen kysellyt autojen latauspisteiden perään.
Sain tiedon, että alustavasti jotain tällaista oltaisiin harkittu:

Korvaava tuote kuitenkin nykyisin olisi tämä:

Molemmat ilmeisesti kuitenkin ovat vain 2,3kW latausteholla ja vaikuttavat melko tyyriiltä vanhentuneeseen tekniikkaansa nähden (google antaa tuloksia 650-850€ haarukassa ALV24).
Autopaikkojen sähköt menevät kuulemma taloyhtiön liitännän kautta ja laskutus sitten hoidettaisiin latausaseman kWh-mittarin mukaan, joten olisikohan täällä mahdollisesti vastaavan asian kanssa painineita, joilla voisi olla ehdotuksia mitä mahdollisesti voisi suositella tuollaisen tilalle?
Mielellään siis vähintään 3,6kW lataus, kWh-mittauksella (ehkä onnistuisi jopa etäluettava?) ja ilmeisesti siis jaetaan naapuripaikan kanssa, joten pitää olla jonkin sortin lämmitys/lataus-hybridilaite.
Minä olen asennuttanut (taloyhtiön luvalla) viime syksynä evasema.fi kautta tilatun Satmaticin 1x16A supersuko latausaseman.
Ei ole etäluettava, mutta ei ole tarviskaan, kerran puolessa vuodessa toimitan isännöitsijälle kWh lukeman aseman mittarista ja hän laskuttaa sen taloyhtiölle. Sovittiin että taloyhtiö ei tee tällä bisnestä vaan perii ainoastaan sähkön hinnan (sisältäen siirtomaksun ja verot tietty).

Ei ole ollut nokan koputtamista, ihan hyvin on toiminut ja latausteho jopa vain 8A tai 10A virralla on ihan hyvin riittänyt minun ajoihini (työpaikka n. 60km päässä kotoa, eli tulee helposti yli 120km ajoa päivässä mutta yleensä pystyn lataamaan töissäkin hitaasti).

Meilläkin on taloyhtiössä tolpallisia autopaikkoja varmaan jotain 60 kpl ellei enemmänkin, joiden sähköt tulevat taloyhtiöltä, joten jos niihin kaikkiin alettaisiin jotain 11kW latausasemaa väsätä, varmasti menisi taloyhtiön sähköpääkeskus uusiksi, pitäisi olla jonkinlaista kuormantasausta etteivät kaikki voi ladata ainakaan täysteholla koko ajan, jne.

Tuo mitoitettiin ennen muutostyötä, ja mielestäni mitoituksen tehnyt firma arvioi että lämmitystolppapaikoista jotain 16-18 voidaan turvallisesti vaihtaa 8A hidaslatausasemiksi, ennenkuin pitää alkaa tehdä jonkinlaista kuormanhallintaa ja ehkä sähköpääkeskuksen yms. uusimista.

Minä vähän luulen että monet yliarvioivat tarvettaan 11kW kotilataukselle, useimmille todennäköisesti riittää aivan hyvin 1x8A-16A yölatailu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 045
Alumiinikaapelitkin on keksitty, esim. AMCMK 4x16+10, joka on edullisempaa kuin 10 tai 6 mm2 MCMK. Sillä olisi kuitenkin käytännössä hankalampi toteuttaa kaapelointi?
Joo alumiini on selvästi halvempaa kyllä mutta ongelmana on että monien latausasemien liittimiin menee vain maksimissaan 6mm2 johdin. Eli tarvitsisi erilllisen keskuksen josta sitten jatkettaisiin latureille kuparilla.

Toki tuo erillinen keskus/moduulikotelo tms voi muutenkin olla ratkaisu, koska siihen koteloon on sitten samalla kätevä laittaa johdonsuojat, energiamittarit jne jos tarvii.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
44
Tämä ketju löytyi sattumalta, kun Googlettelin käyttöohjeita omaan taloyhtiön tolppaan. Tänään asennettiin Kirkkonummelle omaan ruutuun nähtävästi Satmaticin superschukorasia. Tilauksen laitoin taloyhtiölle keväällä, joskus huhti-toukokuussa, eli aika kauan meni. Muilla vastaavia kokemuksia? Pitääkö eParking-sovelluksesta jotenkin taloyhtiökohtaisesti rekisteröityä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 674
Joo alumiini on selvästi halvempaa kyllä mutta ongelmana on että monien latausasemien liittimiin menee vain maksimissaan 6mm2 johdin. Eli tarvitsisi erilllisen keskuksen josta sitten jatkettaisiin latureille kuparilla.

Toki tuo erillinen keskus/moduulikotelo tms voi muutenkin olla ratkaisu, koska siihen koteloon on sitten samalla kätevä laittaa johdonsuojat, energiamittarit jne jos tarvii.
22kW aseman pitisi kyllä vähintään 10mm2 johtimet ottaa, mutta "tavalliseen" liittimeen ei saa alumiinijohtoa laittaa ylipäätään. Niihin tosin myydään sellaisia välipalikoita.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 383
Onkohan sellaista 60 mm tolppaan asennettavaa all-in-one ihmettä olemassa, jota löytyisi kiinteä type 2 johto, 2xsuko pistoke lämmitykseen ja kWh mittari latauspuolelle?

Useammaltakin valmitajaltahan löytyy ratkaisuja jossa on 4xsuko (2 lataukseen ja 2 lämmitykseen ohi mittarin) tai 2 sukoa, ja kytkin jolla valitaan lämmitetäänkö vai ladataanko, samoin kuin tolppia jossa on yksi type 2 johto ja yksi suko, mutta mistään ei tunnu löytyvän versiota jossa olisi kiinteä type2 johto yhdistettävissä kahteen lämmityssukoon?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Onkohan sellaista 60 mm tolppaan asennettavaa all-in-one ihmettä olemassa, jota löytyisi kiinteä type 2 johto, 2xsuko pistoke lämmitykseen ja kWh mittari latauspuolelle?

Useammaltakin valmitajaltahan löytyy ratkaisuja jossa on 4xsuko (2 lataukseen ja 2 lämmitykseen ohi mittarin) tai 2 sukoa, ja kytkin jolla valitaan lämmitetäänkö vai ladataanko, samoin kuin tolppia jossa on yksi type 2 johto ja yksi suko, mutta mistään ei tunnu löytyvän versiota jossa olisi kiinteä type2 johto yhdistettävissä kahteen lämmityssukoon?
Itse en löytänyt edes mallia, jossa olisi ollut toisella puolella lataukseen Type2 kiinteällä johdolla ja toisella puolella lämmitykseen (kellolla) Suko. Tällaiselle voisi olla kyllä monessakin taloyhtiössä tilausta kun veikkaan, ettei olla ainoita joiden pitää itse kustantaa pöntön vaihto kun loppu taloyhtiö on änkyröitä jotka ilmeisesti aikoo ajaa seuraavat 20 vuotta edelleen polttiksilla ja lohkolämppäreillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
509
Itse en löytänyt edes mallia, jossa olisi ollut toisella puolella lataukseen Type2 kiinteällä johdolla ja toisella puolella lämmitykseen (kellolla) Suko. Tällaiselle voisi olla kyllä monessakin taloyhtiössä tilausta kun veikkaan, ettei olla ainoita joiden pitää itse kustantaa pöntön vaihto kun loppu taloyhtiö on änkyröitä jotka ilmeisesti aikoo ajaa seuraavat 20 vuotta edelleen polttiksilla ja lohkolämppäreillä.
Tällainen löytyi: Satmatic latausasema Type 2 | taloyhtiöille ja yrityksille | evasema.fi
Hintaa on vaan 1350 € eli taidan itse selvitä ilman tuota kiinteää Type 2 -kaapelia.
 

Soo

Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
77
Itse en löytänyt edes mallia, jossa olisi ollut toisella puolella lataukseen Type2 kiinteällä johdolla ja toisella puolella lämmitykseen (kellolla) Suko. Tällaiselle voisi olla kyllä monessakin taloyhtiössä tilausta kun veikkaan, ettei olla ainoita joiden pitää itse kustantaa pöntön vaihto kun loppu taloyhtiö on änkyröitä jotka ilmeisesti aikoo ajaa seuraavat 20 vuotta edelleen polttiksilla ja lohkolämppäreillä.
Tuolta löytyy aika lähelle sopivia: Elektra by Harju Elekter
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 219
Nyt olis tulossa ilmeisesti tolppa talolle ja hybridin saa jatkossa latinkiin omassa parkkiruudussa. Hyvä, mutta talvi askarruttaa: akku tulee täyteen ja kabiini lämpimäksi mutta kone on kylmä. Voisin asentaa lohkon mutta tolpassa on vain type2. Onko siis olemassa type2-liittimellä lämpiäviä lohko/säteilylämmittimiä tai hybridiautoihin asennettavia jäähdytydeveden lämmittimiä tai jotain muuta ratkaisua? Auto on bmw225xe ja kuulostaa kylmänä siltä kun muutama jakoavain olisi jäänyt kampikammioon.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 051
Nyt olis tulossa ilmeisesti tolppa talolle ja hybridin saa jatkossa latinkiin omassa parkkiruudussa. Hyvä, mutta talvi askarruttaa: akku tulee täyteen ja kabiini lämpimäksi mutta kone on kylmä. Voisin asentaa lohkon mutta tolpassa on vain type2. Onko siis olemassa type2-liittimellä lämpiäviä lohko/säteilylämmittimiä tai hybridiautoihin asennettavia jäähdytydeveden lämmittimiä tai jotain muuta ratkaisua? Auto on bmw225xe ja kuulostaa kylmänä siltä kun muutama jakoavain olisi jäänyt kampikammioon.
Tällaisella saisi defalle sähköä: Type 2 - Schuko pistorasia Adapteri - evasema.fi

Sanoisin kuitenkin että menee niin pitkälle kikkailun puolelle että antaisin olla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Nyt olis tulossa ilmeisesti tolppa talolle ja hybridin saa jatkossa latinkiin omassa parkkiruudussa. Hyvä, mutta talvi askarruttaa: akku tulee täyteen ja kabiini lämpimäksi mutta kone on kylmä. Voisin asentaa lohkon mutta tolpassa on vain type2. Onko siis olemassa type2-liittimellä lämpiäviä lohko/säteilylämmittimiä tai hybridiautoihin asennettavia jäähdytydeveden lämmittimiä tai jotain muuta ratkaisua? Auto on bmw225xe ja kuulostaa kylmänä siltä kun muutama jakoavain olisi jäänyt kampikammioon.
Saakos näitä uusia euro6dtempdimpparallaa-moottoreita edes esilämmittää? Jossain oli juttua, että menee seokset pieleen kun eri anturit välittää eri lämpötietoa eri puolilta moottoria ja sitämyöten päästöt eivät vastaa mitattua?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 051
Toi vois olla aika lailla toivotun kaltainen, mutta tosiaan askarruttaa että mitä taloyhtiö tai vakuutusyhtiö asiasta sanoisi....
En usko että kumpikaan aiheuttaisi ongelmaa. Lähinnä kokisin hankalana sen että pitäisi mennä vaihtamaan piuhaa sitten kun akku on latautunut.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 219
No sitä melkein tekis mieli kysyä vakuutusyhtiöstä. Että saako lohkon laittaa tuollaiseen jatkokohtoon. Mutta joo, pohdintaan. Kiitos mietteistä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 285
Nyt olis tulossa ilmeisesti tolppa talolle ja hybridin saa jatkossa latinkiin omassa parkkiruudussa. Hyvä, mutta talvi askarruttaa: akku tulee täyteen ja kabiini lämpimäksi mutta kone on kylmä. Voisin asentaa lohkon mutta tolpassa on vain type2. Onko siis olemassa type2-liittimellä lämpiäviä lohko/säteilylämmittimiä tai hybridiautoihin asennettavia jäähdytydeveden lämmittimiä tai jotain muuta ratkaisua? Auto on bmw225xe ja kuulostaa kylmänä siltä kun muutama jakoavain olisi jäänyt kampikammioon.
Muutaman kilometrin sähköajon jälkeen kone on ihan yhtä kylmä kuin ennen lämmitystä joten kannattaako tuota murehtia.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 383
Onkos kukaan kaivattanut kaapelia omalta taululta autopaikalle (rivari) Mitäköhän tuommoinen ~10m kaivuu, kaapelointi ja täyttö mahtaisi maksaa?
 
Liittynyt
11.12.2017
Viestejä
366
Ihan jäätäviä noi kuukausimaksut, ei niinkuin mitään tolkkua 50e/kk. Sehän syö koko idealta pohjan, vain vihreää enää tuon jälkeen kiinnostaa.
Jep teknologian pitäisi olla niin hyvää että sitä haluaa ilman pakotusta toisin kuin nyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 045
Onkos kukaan kaivattanut kaapelia omalta taululta autopaikalle (rivari) Mitäköhän tuommoinen ~10m kaivuu, kaapelointi ja täyttö mahtaisi maksaa?
Kaivuutöistä en osaa sanoa kuin, että todennäköisesti tuhansia euroja. Eihän se kaivuutyö itse ole välttämättä kovin iso homma, mutta kun se kaivuri pitää joko ajella paikalle tai tuoda lavetilla niin laskutushan usein juoksee jo siinä.

Ja mitä tulee tuohon, että omalta ryhmäkeskukselta syötetään oman auton latausta niin tuossa on potentiaalia taloyhtiön liittymän ylikuormitukseen, jos ne laturit ei juttele mitenkään keskenään.

Eli täytyisi kyllä jo tässä kohtaa miettiä miten toteutetaan kuormanhallinta tai muu keino varmistua, ettei pääsulakkeet poksahda.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
185 602
Viestejä
3 380 238
Jäsenet
60 599
Uusin jäsen
tombbax

Hinta.fi

Ylös Bottom