Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 149
Kokeile margin treidausta 20 eurolla ja katso kuinka tama threadi sekoaa
Menikö jotenkin tunteisiin kun koitettiin neuvoa miten välttää pieniä virheitä? Voidaan tietenkin olla jatkossa vain hiljaakin ja naureskella partaan kun joku tekee samoja virheitä tuhansien salkuilla, mutta eikai siinä, jokaisen omia rahoja ja käyttäköön mihin haluaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Menikö jotenkin tunteisiin kun koitettiin neuvoa miten välttää pieniä virheitä? Voidaan tietenkin olla jatkossa vain hiljaakin ja naureskella partaan kun joku tekee samoja virheitä tuhansien salkuilla, mutta eikai siinä, jokaisen omia rahoja ja käyttäköön mihin haluaa.
Ei mennyt. Lahinna arsytti kun vahan jokainen kertoi vuorollaan saman asian kuinka asia taytyy tehda pitkassa juoksussa mutta unohti etta oppimiseen kuuluu leikkiminen. Se mika nyt sinusta tuntui kullan arvoisilta ohjeilta aloittelijalle alkoi haista minun nenaani jo naureskelulta aloittajalle.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
634
Osaisko joku kertoo simppelisti mitä margin treidaus on? tai leverage :D nyt kyse siis kryptoihin liittyvästä päiväkaupasta....

Tietoa tarviin siihen, että olis 2 yhtäaikaista myyntitoimenpidettä, eli stop loss, ja take profit. Spot tradingissä ei pysty näitä Krakenissa laittamaan, koska yks myyntitoiminto "varaa" sen kyseisen valuutan määrän jonka on varannut toiminnolle. Margin trading toiminnoilla pystyy näitä kai tekemään yhtäaikaa..
Margin mekanismia on selitetty täällä eri kulmista: Margin Call
Tuolta saitilta löytyy paljon muutakin mikä voi kiinnostaa esim: Trading Skills
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
En tiedä pitäisikö myös myydä pois Fortumit. Itsellä kanssa sama 3ke pakkasella. Keskihinta 14,78e salkussa. Viitisen vuotta sitten ekat osteltu ja vikat koronadipistä. Osinkoineen nyt muutama satku pakkasella.
Sinne meni 10,50e hintaan 700kpl Fortsaa. Rahat meni Seligsonille 50/50 Global 25 brands ja Phoebus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 117
Ei mennyt. Lahinna arsytti kun vahan jokainen kertoi vuorollaan saman asian kuinka asia taytyy tehda pitkassa juoksussa mutta unohti etta oppimiseen kuuluu leikkiminen. Se mika nyt sinusta tuntui kullan arvoisilta ohjeilta aloittelijalle alkoi haista minun nenaani jo naureskelulta aloittajalle.
Ja ihan syystä kertoi. Tuossa oli selvästi ohitettu kaikki aiheeseen tutustuminen ja kysely, intoa ja itsevarmuutta oli moninkertainen määrä ymmärrykseen nähden ja ne tavoitteet muuttuivat muutaman viestin välein. Ehkä nuorempi kaveri, mutta musta on ihan hyvä että vähän painellaan jarruja ennen kuin hassaa vähät säästöt kuluihin ja treidaukseen. Saat kuitenkin olla eri mieltä ja kannustaa toisella tavalla, en sitä kiistä. Musta jarru oli silti ainoa oikea tapa.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
634
Musta jarru oli silti ainoa oikea tapa.
Juuri tämä ja ensimmäiset kokeilut voi tehdä ilmaisilla simulaattoreilla joita netistä näyttää löytyvän vähän kaikkeen sijoittamiseen liittyen. Kuten myös kryptoilla treidaamiseen. Jos treidaamisen saa sujumaan simulaattorilla, niin siinä sivussa on luutavasti syntynyt tarpeellista ymmärrystä jotta voi kokeilla samaa oikeallakin rahalla.

Toisaalta olen tullut siihen ymmärrykseen että kaikki eivät omaksu/ota opikseen pelkästään simulaatioissa tekemiään virheitä. Tällöin opin perille meno voi vaatia oikean rahan menettämistä, mikä onkin erittäin tavallinen kohtalo. Esim IBKR kertoo seuraavaa: Performance of Interactive Brokers Retail Customer Forex Accounts | Interactive Brokers LLC
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Juuri tämä ja ensimmäiset kokeilut voi tehdä ilmaisilla simulaattoreilla joita netistä näyttää löytyvän vähän kaikkeen sijoittamiseen liittyen. Kuten myös kryptoilla treidaamiseen. Jos treidaamisen saa sujumaan simulaattorilla, niin siinä sivussa on luutavasti syntynyt tarpeellista ymmärrystä jotta voi kokeilla samaa oikeallakin rahalla.

Toisaalta olen tullut siihen ymmärrykseen että kaikki eivät omaksu/ota opikseen pelkästään simulaatioissa tekemiään virheitä. Tällöin opin perille meno voi vaatia oikean rahan menettämistä, mikä onkin erittäin tavallinen kohtalo. Esim IBKR kertoo seuraavaa: Performance of Interactive Brokers Retail Customer Forex Accounts | Interactive Brokers LLC
Simulaattorissa ei tarvitse murehtia treidaamisen psykologista puolta ollenkaan. Teoriassa hirveän moni on hyvä tekemään asioita oikein ja loogisesti, mutta kun kyseessä on omat tai lainatut rahat alkaa virheiden määrä usein kasvaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Ja ihan syystä kertoi. Tuossa oli selvästi ohitettu kaikki aiheeseen tutustuminen ja kysely, intoa ja itsevarmuutta oli moninkertainen määrä ymmärrykseen nähden ja ne tavoitteet muuttuivat muutaman viestin välein. Ehkä nuorempi kaveri, mutta musta on ihan hyvä että vähän painellaan jarruja ennen kuin hassaa vähät säästöt kuluihin ja treidaukseen. Saat kuitenkin olla eri mieltä ja kannustaa toisella tavalla, en sitä kiistä. Musta jarru oli silti ainoa oikea tapa.
Olen Shorttaillut Teslaa. Siita on ollut lahinna hyotya Nordnetille ja minulle etta on tullut tutustutta shorttaamiseen. Pidan jotenkin kauhean kuivakkana vain lueskella shorttaamisesta sen sijaa etta siihen laittaa muutaman saturaisen kiinni. Joku virtuaali salkuilla leikkiminen saisi pahan mielen. Vahan samanlainen juttu kuin Englanissa asuessani minua aina revittiin katsomaan Jalkapalloa ja ainoa tapa kiinnostua aiheesta oli loyda muutama kymppi vetoa voittajasta.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708
Olen Shorttaillut Teslaa. Siita on ollut lahinna hyotya Nordnetille ja minulle etta on tullut tutustutta shorttaamiseen. Pidan jotenkin kauhean kuivakkana vain lueskella shorttaamisesta sen sijaa etta siihen laittaa muutaman saturaisen kiinni. Joku virtuaali salkuilla leikkiminen saisi pahan mielen. Vahan samanlainen juttu kuin Englanissa asuessani minua aina revittiin katsomaan Jalkapalloa ja ainoa tapa kiinnostua aiheesta oli loyda muutama kymppi vetoa voittajasta.
Itsekin olen leikkinyt erilaisilla johdannaisilla pikkurahoilla, mutta olen kyllä niistä ottanut ensin selvää teoriatasolla ja välityspalkkiot ovat olleet pienet. Ehkä se pointti on enemmän siinä, että jos lähtee kunnolla asioita selvittämättä heti pelaamaan rahan kanssa, niin siitä hyötyy vain välittäjä sekä muut pelurit eikä välttämättä saa sitä oppiakaan irti. Toisaalta toiset oppii enemmän tekemällä ja itse taas pidän myös teoriapuolesta, että kunhan ei pelaa ruokarahoilla tjms. niin voihan sitä huonompaankin rahoja käyttää. Vähän niin kuin lahjoittaisi hyväntekeväisyyteen ;)
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
634
Olen Shorttaillut Teslaa. Siita on ollut lahinna hyotya Nordnetille
Itselleni on käynyt juuri samoin Teslan shorttaamisen kanssa parilla viimeisellä kerralla, hyvä että viimeisistä sai omat takaisin ja palkkiot katettua. Pitää mennä useampi vuosi taaksepäin - jolloin shorttasin tätä ensimmäistä kertaa - että löytyy se kunnon Tesla-shortti onnistuminen.

Tesla ei ole helpoimmasta päästä shortattavaksi, sen verran paljon random juonenkäänteitä ym että menee helposti vedonlyönniksi, vaikka tilanne on tuntunut shorttaamis hetkellä "ilmiselvältä".
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Ja ihan syystä kertoi. Tuossa oli selvästi ohitettu kaikki aiheeseen tutustuminen ja kysely, intoa ja itsevarmuutta oli moninkertainen määrä ymmärrykseen nähden ja ne tavoitteet muuttuivat muutaman viestin välein. Ehkä nuorempi kaveri, mutta musta on ihan hyvä että vähän painellaan jarruja ennen kuin hassaa vähät säästöt kuluihin ja treidaukseen. Saat kuitenkin olla eri mieltä ja kannustaa toisella tavalla, en sitä kiistä. Musta jarru oli silti ainoa oikea tapa.
Oppi kuluista on ollut ihan hyvä.
Nimittäin en olisi ikinä uskonut kuinka pihi täytyy olla näissä hommissa ;)
Ihan oikeasti...Mutta siitä juuri koitankin ottaa opiksi. "minimoi kulut, lisää pääomaa" näin se menee sijoittaminen.
Sitäpaitsi kun pennitkin näissä hommissa ratkaisee, voin ylpeänä esitellä, että voitin eilen kryptomarkkinoilla 2e.
Tämän tein jo aikaisemmin mainostamallani taktiikalla josta käytetään nimeä "safety margin".
Eli kyttäsin 3 päivää, laittelin ostotarjouksia markkinoita alhaisemmilla hinnoilla automaattitoiminnolla kiinni, ja lopulta tsägältä tärppäsi.
Sitten kattelin ostetun valuutan arvonnousua coincodexista, ja myin sen kun nousu laantui. En jäänyt katsomaan että "josko se uudestaan nousisi" vaan heti rahat pois.
Sijoitussumma oli 15 USD tms... Eli melkeen 10% voitto ;)

Mutta leikit sikseen. Tajuan kyllä tuon systeemin että pienetkin kulut jotka sijoitusrahoista menee, on ihan oikeasti pitkässä juoksussa iso tappio siitä, "mitä olisi voinut saada" korkoa korolle ilmiön kautta.

Ei mua nuoreksi voi kehua.

On totta että sijoituspuolelta en paljoa tajunnut, ja olenkin kiitollinen vinkeistä.
Kuitenkin en nyt ihan kokematon ole, kryptopuollella olen day treidaillut (vaikken tiedä mikä margin on...),
ja pitkäaikaissijoittanut kryptopuolella. Kaikenkaikkiaan voin sanoa, että olen voitolla sieltä saralta.
Tottakai kaikki se puuhastelu on ollut täyttä leikkiä, myönnetään.
Mutta lähinnä sijoituspuolella osakkeista ja yms instrumenteista jos puhutaan, nimenomaan en ole tuntenut "työkaluja". Eli juuri kuten sanoit, itsevarmuutta ja intoa, muttei tajua paljoakaan mitä tekee.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
634
Tämän tein jo aikaisemmin mainostamallani taktiikalla josta käytetään nimeä "safety margin"
Tuosta taitaa käyttää aika moni Suomalainen nimeä "pilkkiminen" "laitoin pilkit" "tarttui pilkkiin". Ja jos käykin niin että kurssi ei käännykkään takaisin nousuun, niin kävi niin että tuli "tartuttua putoavaan puukkoon"

Jos kokeilut alkavat tuottamaan, niin jossain vaiheessa voi miettiä onko kyseessä ajanviete (jolloin ei tarvitse laskea hintaa omalle ajalle) vai onko tarkoitus saada tienestiä käyttämäänsä aikaa vastaan. Miettiä mikä olisi tavoiteltu voitto jokaista käyttämäänsä tuntia kohti? Tuo ei ole ihan helppo haarukoida. Esim mitä lasketaan mukaan käytettyyn aikaan - esim se 3 daytrade minuuttiako (kirjautuminen + kauppa ja position sulku), vai kaikki aika kyttäämisineen ja suunnitteluineen/selvittelyineen että tiesi milloin ja mitä treidata? Ja ihan vastaavasti muissakin sijoitus strategioissa, olipa kyseessä automatisoitu kk-säästö tai satunnainen viikko swingi.

Tavoitteeksi voi asettaa esim sen että sijoittamiseen käyttämällään ajalla tienaa enemmän / tunti kuin mitä työnantaja maksaa / tunti (siis jos on töissä). Tälläiseen tavoitteeseen ja sen yli taitaa päästä helpoimmin siten että laittaa automatisoidun kk säästön ja ei sen koommin juurikaan käytä aikaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
991
Olen Shorttaillut Teslaa. Siita on ollut lahinna hyotya Nordnetille ja minulle etta on tullut tutustutta shorttaamiseen. Pidan jotenkin kauhean kuivakkana vain lueskella shorttaamisesta sen sijaa etta siihen laittaa muutaman saturaisen kiinni. Joku virtuaali salkuilla leikkiminen saisi pahan mielen. Vahan samanlainen juttu kuin Englanissa asuessani minua aina revittiin katsomaan Jalkapalloa ja ainoa tapa kiinnostua aiheesta oli loyda muutama kymppi vetoa voittajasta.
Gamblaaminen on viihdettä ja sitä tulee tehtyä itsekin. Pieni betsi otteluun lisää mielenkiintoa kummasti, mutta sitäkin olen oppinut muiden ohjeiden saattelemana tekemään vähemmän tappiollisesti valitsemalla parhaimman bookkerin (vedonvälittäjän).
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Tuosta taitaa käyttää aika moni Suomalainen nimeä "pilkkiminen" "laitoin pilkit" "tarttui pilkkiin". Ja jos käykin niin että kurssi ei käännykkään takaisin nousuun, niin kävi niin että tuli "tartuttua putoavaan puukkoon"

Jos kokeilut alkavat tuottamaan, niin jossain vaiheessa voi miettiä onko kyseessä ajanviete (jolloin ei tarvitse laskea hintaa omalle ajalle) vai onko tarkoitus saada tienestiä käyttämäänsä aikaa vastaan. Miettiä mikä olisi tavoiteltu voitto jokaista käyttämäänsä tuntia kohti? Tuo ei ole ihan helppo haarukoida. Esim mitä lasketaan mukaan käytettyyn aikaan - esim se 3 daytrade minuuttiako (kirjautuminen + kauppa ja position sulku), vai kaikki aika kyttäämisineen ja suunnitteluineen/selvittelyineen että tiesi milloin ja mitä treidata? Ja ihan vastaavasti muissakin sijoitus strategioissa, olipa kyseessä automatisoitu kk-säästö tai satunnainen viikko swingi.

Tavoitteeksi voi asettaa esim sen että sijoittamiseen käyttämällään ajalla tienaa enemmän / tunti kuin mitä työnantaja maksaa / tunti (siis jos on töissä). Tälläiseen tavoitteeseen ja sen yli taitaa päästä helpoimmin siten että laittaa automatisoidun kk säästön ja ei sen koommin juurikaan käytä aikaa.
Jos "pilkkiessä" tarttuu "putoavaan puukkoon" on siihen se toinen aiemmin esittelemäni lääke,
eli "stop loss".
Esim se aikoja sitten mainitsemani 5% arvon pudotus ja armotta myynti.
Sisältää riskin että putoaa vain 5,5%, ja nousee 200% sen jälkeen. Mutta suurempi riski on hävitä kaikki jos on putoava puukko. Turvallisuus aina ensin.

En mä tiedä tosta tuottoisuudesta. Tuottoisuudessa ainut lähes varma tapa on tunkea tonni kuussa rahastoihin säännöllisesti satoi tai paistoi, jatkaa tätä 25 vuotta ja jää sitten osingoilla ja rahastotuotoilla omavaraiseen elämään.

Mitä tuli tähän pilkkimällä saatuun 10% voittoon, jos mulla olis ollu 100ke pääoma olis tuntipalkka ollut aika hyvä. Ei näille sinänsä voi tuntipalkkaa laittaa, koska tuntipalkka määräytyy pääoman mukaan. Yhtäpaljon sitä tekee duunia yhtä stressaavasti markkinoita seuraten on sitten 1e pääomaa tai 500ke. jälkimmäisen kohdalla vaan voitoissa pääsee tuntipalkoille.

Mutta on sulla pointtia tossa, itse olen sen verran nyt no-life, että istua kyhnytän iltaisin tutkimassa pörssimarkkinoita ja jotain olemattomia 2e tuottavia kryptokauppoja, ei vain ole muuta ohjelmaa.
Jos olisin äijä, tekisin just näin, että sijoittaisin alkuun rahastoihin säästösopparilla vaikka 10 tonnin, ja sitten parin tunnin keskittyneellä duunilla katsoisin oikeita osakkeita mitä ostaisin, ja tekisin niiden tuoto eteen pari tuntia kuussa duunia/tutkimusta/mahdollista uudelleenjärjestelyä ja jatkaisin myös säännöllistä säästämistä.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
onks kellää käryy tästä osakkeesta, onx kannattava:

joka päivä noussu, ja vähän sahaillu. hyvä 1kk tuotto. Mitälie keksineet...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
onks kellää käryy tästä osakkeesta, onx kannattava:

joka päivä noussu, ja vähän sahaillu. hyvä 1kk tuotto. Mitälie keksineet...
Jos haluat tälläistä keskustelua jatkaa niin please siirry inderesin foorumille ja tee topikki/it ko. yhtiö(i)stä.

Täällä ei ole ollut tapana tuollaista ”jauhaa” eikä tuossa ole mitään mielenkiintoista + ketju paskoontuu täysin mikäli ko. linjalle lähdetään.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
634
Yhtäpaljon sitä tekee duunia yhtä stressaavasti markkinoita seuraten on sitten 1e pääomaa tai 500ke.
Itseasiassa - omasta kokemuksesta - voin sanoa että se stressaa eniten silloin hieman alkuvaiheen jälkeen kun on noin vuosipalkan edestä (all-in) riskeerattuna yhteen osakkeeseen ja miettii mitä sen rahan eteen on pitänyt tehdä ja että se voi kohta haihtua just heti.
Ihan pienellä pääomalla (jos on töissä ja taas ensi kuussa on kuitenkin uudet massit) ei ole samaan tapaan väliä stressimielessä, vaikka koko euron treidi menisi pieleen -aika sama kuin yhden rivin lotossa ei tullut yhtään numeroa oikein.
Ja isolla pääomalla (jolloin yleensä hajautus kunnossa) ei yksittäisen sijoituksen/treidin riskillä ole enää samaa merkitystä kokopääomalle tai stressille - ja tuossa vaiheessa yleensä ei enää muutenkaan stressaannu, kun on jo about kaikesta been-there-done-that, paitsi tietty jos on niin Hannu Hanhi että se iso pääoma on tullut puuntakaa perintönä, ennen kuin on ehtinyt mitään itse tehdä.

Tietty jos isolla pääomalla haluaa kokea sijoituksista stressiä, niin sekin on helposti mahdollista vaikkakin järjen vastaista, esim shorttaamalla täydellä vivulla ja all-in Teslaa tuntia ennen osavuosituloksen julkaisua.

Pääoman suhde taas tehtävän duunin määrään tahtoo olla sellainen että, sen ensimmäisen miljoonan tekeminen vaatii enemmän duunia kuin sen seuraavan.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 662
Varmaan todella yksinkertainen kysymys, mutta näkeekö Nordnetistä jostain selkeästi kuinka paljon olen laittanut sinne rahaa? Selkeä yhteenlaskettu summa näin paljon olet siirtänyt pankkitililtäsi salkkuusi?

Näen mikä arvo on salkussa tällä hetkellä, mutta en löydä paljonko olen laittanut sinne rahaa vuosien aikana.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 726
Varmaan todella yksinkertainen kysymys, mutta näkeekö Nordnetistä jostain selkeästi kuinka paljon olen laittanut sinne rahaa? Selkeä yhteenlaskettu summa näin paljon olet siirtänyt pankkitililtäsi salkkuusi?

Näen mikä arvo on salkussa tällä hetkellä, mutta en löydä paljonko olen laittanut sinne rahaa vuosien aikana.
Valitettavasti vain sieltä raporttien kautta saat tuon tiedon.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
8
Varmaan todella yksinkertainen kysymys, mutta näkeekö Nordnetistä jostain selkeästi kuinka paljon olen laittanut sinne rahaa? Selkeä yhteenlaskettu summa näin paljon olet siirtänyt pankkitililtäsi salkkuusi?

Näen mikä arvo on salkussa tällä hetkellä, mutta en löydä paljonko olen laittanut sinne rahaa vuosien aikana.
Tapahtumat ja laskelmat -sivulta valitset sopivan aikavälin ja tapahtumatyypiksi talletukset. Jos olet siirrellyt rahaa edestakaisin tililtä, niin sitten pitää itse laskea ne pois.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
143
Kuten täälläkin useampaan kertaan on todettu, niin tärkeintä sijoittamisessa on se aloittaminen.
Itse jahkailin pitkään ja lyhentelin mieluummin asuntolainaa vauhdikkaammin.
Lopulta 2015 laitoin ekat sataset Seligsonin pariin rahastoon ja satunnaisesti ostelin lisää, kun jäi ylimääräistä tilille.
Kokeilin myös suoria osakeostojakin, mutta siitä seurasi jatkuva kurssien kyttäily ja ahdistus. Osakkeet meni myyntin ja keskityn nyt ETF kuukausiostoihin.
Vaikka rahastojen ja ETF:ien kuluilla on tietysti merkitystä, niin en jaksa murehtia moisista liikoja.
Olen oppinut itsestäni paljon ja tiedän, että olen turvallisuushakuinen. Nukun paremmin, kun asuntolainaa on mahdollisimman vähän ja tilillä on puskuria pakollisiin menoihin useammaksi kuukaudeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 227
Sinne meni 10,50e hintaan 700kpl Fortsaa. Rahat meni Seligsonille 50/50 Global 25 brands ja Phoebus.
Tyhmä kysymys, mutta mikset myynyt jo aikaisemmin?

Uniper-turskien ”äärettömyys” ja venäjällä olevien voimalaitosten nolla-arvoisuus on ollut tiedossa jo pitkään. Odotitko vain, että joku aamu herätessä sota osoittautuikin vaan painajaiseksi ja kaikki on kuin ennenkin?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 699
Tyhmä kysymys, mutta mikset myynyt jo aikaisemmin?

Uniper-turskien ”äärettömyys” ja venäjällä olevien voimalaitosten nolla-arvoisuus on ollut tiedossa jo pitkään. Odotitko vain, että joku aamu herätessä sota osoittautuikin vaan painajaiseksi ja kaikki on kuin ennenkin?
Fortumin suurin kysymys on Uniper. Jos lasketaan Venäjän omistukset nollaksi niin yhtiön perusliiketoiminnan arvo pohjoismaissa on korkeampi kuin nykyinen osakkeen arvostus.. Se kuinka paljon Uniper vielä syö rahaa ja missä vaiheessa se mahdollisesti alkaa jotain tuottamaan ovatkin sitten yhtiön kannalta suurimmat kysymykset.

Edit, en omista yhtään Fortumin osaketta. Jos joku edellisestä niin luulee..
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Tyhmä kysymys, mutta mikset myynyt jo aikaisemmin?

Uniper-turskien ”äärettömyys” ja venäjällä olevien voimalaitosten nolla-arvoisuus on ollut tiedossa jo pitkään. Odotitko vain, että joku aamu herätessä sota osoittautuikin vaan painajaiseksi ja kaikki on kuin ennenkin?
Jaa-a m. Laiskuus ja oma sijoitusstrategia ”osta ja unohda” kai tässä oli takana. Eikä toi rahallisesti mikaan juttu salkussa ollut. Muutama prosentti koko salkusta. Ekat myynnit mun salkusta sitten 2014…

Tulipahan eilen siivottua salkusta myös vanha OP:n suomi tjms. Indeksirahasto johon vuosia sitten rahoja laitoin. Se oli vähän Fortumin tappiota enemmän plussalla, niin saipahan verotkin liki kuitattua. Tilalle Seligsonilta Pohjois-Amerikan indeksirahastoa ja Pharmaa…

Nyt on osakkeena vain Nordeaa salkussa ja kaikki muut sijoitukset Seligsonilla. Ja kk-säästöt rullaa sinne myös, kuten on jo kohta 10v rullannut. Uutena nyt sitten menee kuukausittain noihin Amerikkaan ja Pharmaan myös… pitää vähän käteisen määrää purkaa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 699
Jaa-a m. Laiskuus ja oma sijoitusstrategia ”osta ja unohda” kai tässä oli takana. Eikä toi rahallisesti mikaan juttu salkussa ollut. Muutama prosentti koko salkusta. Ekat myynnit mun salkusta sitten 2014…

Tulipahan eilen siivottua salkusta myös vanha OP:n suomi tjms. Indeksirahasto johon vuosia sitten rahoja laitoin. Se oli vähän Fortumin tappiota enemmän plussalla, niin saipahan verotkin liki kuitattua. Tilalle Seligsonilta Pohjois-Amerikan indeksirahastoa ja Pharmaa…

Nyt on osakkeena vain Nordeaa salkussa ja kaikki muut sijoitukset Seligsonilla. Ja kk-säästöt rullaa sinne myös, kuten on jo kohta 10v rullannut. Uutena nyt sitten menee kuukausittain noihin Amerikkaan ja Pharmaan myös… pitää vähän käteisen määrää purkaa.
Seligson on hyvä mutta nykyään kallis. Onko sulla joku syy miksi sijoitat nimenomaan sinne etkä esim. kk-säästö ETF:iin tai edullisempiin indeksipohjaisiin rahastoihin?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 652
Kuten täälläkin useampaan kertaan on todettu, niin tärkeintä sijoittamisessa on se aloittaminen.

Olen oppinut itsestäni paljon ja ...
Ja miksi on tärkeää aloittaa vaikka pienillä summilla on hyvin tuossa samassa viestissä näkyvillä. Ihan samalla tavalla olisin oppinut sijoittamisesta sijoittamalla 100e leikkirahaa kuin 100e oikeaa rahaa, mutta leikkimällä tuskin olis päätynyt koskaan miettimään sen syvällisempiä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Seligson on hyvä mutta nykyään kallis. Onko sulla joku syy miksi sijoitat nimenomaan sinne etkä esim. kk-säästö ETF:iin tai edullisempiin indeksipohjaisiin rahastoihin?
Sama laiskuus
Seligsonille olen alustavasri pääosin kuukausittain rahaa laittanut, 2014 lähtien. Sinne oli helppo laajentaa muihinkin kuin noihin alkuperäisiin (Phoebus, Global25 ja Suomi indeksi). Noita mä ole jo vuosia ostellut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 009
Nordnetin android softaan tullut kk säästöt kanssa näkyviin, saa ehkä jopa tuosta muokattua. Ennen siis vain nettisivujen kautta onnistui. Tuossa näkyy myös "vertailu" muihin. Aika pienillä summilla monet menee kk säästössä kun näyttää että minun summani on "säästäjien top 2%"? Laskeekohan tuo mukaan kaikki joilla on tili vaikka useimmilla ei ehkä ole kk säästö sopparia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
onks kellää käryy tästä osakkeesta, onx kannattava:

joka päivä noussu, ja vähän sahaillu. hyvä 1kk tuotto. Mitälie keksineet...
Bioissa spekulaation määrä on huimaa ja paljon tehdään kauppaa esim. juuri ennen kliinisten kokeiden tuloksien julkaisemista. Kuitenkin suurin osa epäonnistuu tavoitteissaan/ei saavuta uskottavaa tulosta ja kurssi putoaa huomattavasti julkistamisen jälkeen.

Suositus on että et koske. Stoplossit ei pelasta kun kurssi painaa -60% avaukseen ja mitään automaattiakaan näissä ei oikeasti ole (vaikka suurin osa epäonnistuu) koska se yksi onnistuja kymmenestä tekee firmasta ns. multibaggerin ja tuhoaa shortit.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 394
Ainoa vähänkään järkevä tapa on sijoittaa kymmeniin biotech-lafkoihin hakuammunnalla ja lähteä siitä että yksi tai kaksi vetää 10x nousut ja jäädään voitolle vaikka suurin osa muista menisi nollaan.

Ja tämä vaatii melkoisesti pelimerkkejä jottei tuotot pala kaupankäyntikuluihin. Eli huonosti yksityissijoittajalle soveltuvaa touhua. Yhteen tai kahteen sijoittamalla kyse on puhtaasta lottoamisesta. Todennäköisyys on korkea että rahat menevät ja mitään ei käteen jää.
 
Liittynyt
22.01.2017
Viestejä
10
Nordnet päivitys:

Nyt tuli mulle nordnetis ainakin mobiilii päivitys, minkä jälkeen vaati kaksivaiheisen tunnistautumisen ja uude pin luomisen jos meinaa käyttää.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 402
Nyt tuli mulle nordnetis ainakin mobiilii päivitys, minkä jälkeen vaati kaksivaiheisen tunnistautumisen ja uude pin luomisen jos meinaa käyttää.
Selainversioon toi tulee myöhemmin, lainaus uutiskirjeestä: "Voit nyt aktivoida laitekohtaiseen turvakoodiin perustuvan kaksivaiheisen tunnistautumisen Nordnet-sovelluksessa. App-kirjautumiseen perustuva kaksivaiheinen tunnistautuminen on tulossa lähiaikoina myös Nordnetin verkkopalveluun."
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 662
Selainversioon toi tulee myöhemmin, lainaus uutiskirjeestä: "Voit nyt aktivoida laitekohtaiseen turvakoodiin perustuvan kaksivaiheisen tunnistautumisen Nordnet-sovelluksessa. App-kirjautumiseen perustuva kaksivaiheinen tunnistautuminen on tulossa lähiaikoina myös Nordnetin verkkopalveluun."
Viimein! Tuota pitkään kummastellut kun ollaan oltu pelkän salasanan varassa. Ainakin vähän turvallisempi olo sijoitusten suhteen.
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
185
Jos haluat tälläistä keskustelua jatkaa niin please siirry inderesin foorumille ja tee topikki/it ko. yhtiö(i)stä.

Täällä ei ole ollut tapana tuollaista ”jauhaa” eikä tuossa ole mitään mielenkiintoista + ketju paskoontuu täysin mikäli ko. linjalle lähdetään.
Niin se onkin todella mielenkiintoista lukea 400 sivua kuinka neuvotaan aina samat sp500 sijoitukset ja nordnet tilinaukomiset
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
185
Tyhmä kysymys, mutta mikset myynyt jo aikaisemmin?

Uniper-turskien ”äärettömyys” ja venäjällä olevien voimalaitosten nolla-arvoisuus on ollut tiedossa jo pitkään. Odotitko vain, että joku aamu herätessä sota osoittautuikin vaan painajaiseksi ja kaikki on kuin ennenkin?
Tähän voisi vastata miksi edes myit? Kurssi varmasti nousee tulevaisuudessa ja tämä on vain hetkellinen erehdys. Menee varmaan 10vuotta mutta suunta on ylös
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 227
Tähän voisi vastata miksi edes myit? Kurssi varmasti nousee tulevaisuudessa ja tämä on vain hetkellinen erehdys. Menee varmaan 10vuotta mutta suunta on ylös
Kurssi voi nousta, mutta vasta sitten kun vanhat omistukset ovat ensin muuttuneet arvottomiksi. No - ehkä lopetan ennustamisen kun en oikeasti tiedä miten käy enkä uskalla shortata.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 652
Tähän voisi vastata miksi edes myit? Kurssi varmasti nousee tulevaisuudessa ja tämä on vain hetkellinen erehdys. Menee varmaan 10vuotta mutta suunta on ylös
Jos ei usko tulevaisuuteen nii eipä se paljoa lämmitä jos kymmenesä vuodessa kuittaa tappiot pitämällä, jos toisella osakkeella saa vaikka kymmenkertaset tuotot samassa ajassa.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 989
Nordnet päivitys:

Nyt tuli mulle nordnetis ainakin mobiilii päivitys, minkä jälkeen vaati kaksivaiheisen tunnistautumisen ja uude pin luomisen jos meinaa käyttää.
Minulla ei pyydä enää sormenjälkeä automaattisesti vaan täytyy erikseen painaa "Kirjaudu sisään" -nappulaa. Eihän tuo ole iso vaiva mutta pieni kiusa kun edelleen pelkkä sormenjälki riittää kuten aiemminkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 277
Minulla ei pyydä enää sormenjälkeä automaattisesti vaan täytyy erikseen painaa "Kirjaudu sisään" -nappulaa. Eihän tuo ole iso vaiva mutta pieni kiusa kun edelleen pelkkä sormenjälki riittää kuten aiemminkin.
Täällä ihan sama. Sovelluksessa ei mitään kaksivaiheiseen kirjautumiseen liittyvää. Ihan turhake ainakin vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 009
Aktia maksaa nyt vuoden määräaikaistalletukselle 1,25% koron. Parempaa saa toki bigbankilta, mutta Aktia on suomalainen jos se jotain merkkaa.

Toivottavasti tämä olisi päänavaus sille että muutkin alkavat tarjoamaan korkoa.

Omalla kohdalla siis se tilanne että on lainaa ja sama määrä käteistä, jota pyrin pitämään talletuksissa joista saa enemmän korkoa kun lainasta maksan. Riski käytännössä 0 ja tuottoa on tullut nyt 0 korkojen aikana ihan ok(toki kaukana siitä mitä pörssisijoitukset tuottavat, mutta en halua "keinotella" asunnollani joten oikeat sijoitukset on ihan erikseen).

Nyt toki tilanne muuttunut ja lainasta joutuu maksamaan ja talletuskorot laahanneet perässä, mutta orastavaa toiveikkuutta siis että talletuskorot nousisivat myös eikä tarvitsisi maksaa lainaa pois vaan saisi jatkettua pientä tuoton saamista.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 367
Siis täh, onko verotus muuttunut ja milloin?
Minä oon ollut tämän illan webinaariin asti sitä mieltä, että 5v on verovähennyskelpoisia nuo mun osaketappiot 2019 vuodelta, mut webinaarissa kuulin 10v ja tämä alla oleva verottajan sivuilta.

Onko tuo muuttunut viimeaikoina, vai mistä olen tuon 5v keksinyt?

1661870024806.png
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708
Siis täh, onko verotus muuttunut ja milloin?
Minä oon ollut tämän illan webinaariin asti sitä mieltä, että 5v on verovähennyskelpoisia nuo mun osaketappiot 2019 vuodelta, mut webinaarissa kuulin 10v ja tämä alla oleva verottajan sivuilta.

Onko tuo muuttunut viimeaikoina, vai mistä olen tuon 5v keksinyt?

Jos klikkaat siitä yläpuolelta sen "Myyntitappio" kohdan auki, niin löydät sen tavallisen 5 vuotta. Joitain muita vähennyksiä pystyy tosiaan raahaamaan pidemmän aikaa mukana.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 911
onko jotain hyviä suosituksia jos haluaisi kasata eläkesalkun kk-säästöillä noista ishares etf:stä? Ehkä jotain 5-10kpl joihin laittaa kymppejä kuussa tyyppisesti? Varmaan vihreä energia voisi olla yksi hyvä suunta, investoinnit alkaa tuottaa pikkuhiljaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 213
Viestejä
4 303 103
Jäsenet
71 801
Uusin jäsen
sulkutila

Hinta.fi

Ylös Bottom