Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Ehkä en ollutkaan ihan väärään aikaan abnb kelkassa. Tosin markkina on niin myrskyinen, että ei näistä yksittäisistä päivistä/viikoista voi paljoa päätellä. Harmi ettei kannata päivätreidata, kun paikallisten pykälien mukaan menisi verot lyhytaikaisista sijoituksista palkkaverona, eli voitot katoaisivat IRS:lle

Tänään uutisoitiin jotta "Vuokrauspalvelu Airbnb tarjoutuu majoittamaan 20 000 afganistanilaispakolaista ilmaiseksi ympäri maailman. "

Ilmeisesti tämä mainostempaus sai osakkeen kohoamaan?

 
  • Tykkää
Reactions: eba

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Tänään uutisoitiin jotta "Vuokrauspalvelu Airbnb tarjoutuu majoittamaan 20 000 afganistanilaispakolaista ilmaiseksi ympäri maailman. "

Ilmeisesti tämä mainostempaus sai osakkeen kohoamaan?

Arvelisin myös fda:n vaikuttaneen asiaan. Amerikassa on nyt hyväksytty ensimmäinen covid19 rokote liittovaltiotasolla käyttöön. Eli ei mennä enää rajoittuneella erikoisluvalla käyttää rokotetta. Tuo mahdollistaa sen, että työnantajat, koulut yms. voivat vaatia rokotteen otettavaksi. Moni instanssi on jo sanonut, että vaativat nyt rokotteen työntekijöiltä, kun sen vaatimiseen on nyt mahdollisuus.

 
Viimeksi muokattu:

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Arvelisin myös fda:n vaikuttaneen asiaan. Amerikassa on nyt hyväksytty ensimmäinen covid19 rokote liittovaltiotasolla käyttöön. Eli ei mennä enää rajoittuneella erikoisluvalla käyttää rokotetta. Tuo mahdollistaa sen, että työnantajat, koulut yms. voivat vaatia rokotteen otettavaksi. Moni instanssi on jo sanonut, että vaativat nyt rokotteen työntekijöiltä, kun sen vaatimiseen on nyt mahdollisuus.

Eiköhän tuo rokotteen hyväksyntä ole ollut jo päivänselvää? Jos ei, niin näkyisi varmaan rokotefirmojen osakkeissakin tuo fda:n päätös?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Eiköhän tuo rokotteen hyväksyntä ole ollut jo päivänselvää? Jos ei, niin näkyisi varmaan rokotefirmojen osakkeissakin tuo fda:n päätös?
Ei se ollut päivänselvää miten tuohon reagoidaan. Ei myöskään aikataulusta tietoa. Nyt homma alkaa selviämään, kun uutisissa oli myös muista rokotevalmistajista ja hyväksynnästä käyttöön lapsille lisätietoa. Aika moni koulu ja julkinen työnantaja antoivat tänään tiedotetta, että vaativat rokotteen. Moni on myös pantannut rokotteen ottamista, kun "eihän se voi olla turvallinen, kun on vain hätäluvalla käytössä".

Onneksi en ole abnb:ssa mukana yhden uutisen tai lyhyentähtäimen voiton vuoksi. Yllätyin, että kurssi on noussut noinkin paljon viikossa. Olen long:na siinä odottaen, että maailma joskus avautuu. Uskoisin abnb:lla olevan paljon potentiaalia, jos sitä jaksaa holdata 5v+. Jossain kohtaa ostanen lisää sitä, jos/kun ostopaikka ja peruste tuntuu järkevältä.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Uskoisin abnb:lla olevan paljon potentiaalia, jos sitä jaksaa holdata 5v+. Jossain kohtaa ostanen lisää sitä, jos/kun ostopaikka ja peruste tuntuu järkevältä.
Mistä näet tuon potentiaalin tulevan ja perustatko sen jonkinlaiseen numeeriseen analyysiin? Itsekin kyllä ostin abnb:tä pari viikkoa sitten ja myin eilen, koska tajusin, että nykyinen yritysarvo on 19 kertaa 2019 vuoden liikevaihto. Mielestäni Abnb oli jo 2019 aika kypsä ja vanha juttu, jota toki tulee edelleenkin silloin tällöin käytettyä. Aika paljon ottaa vuokranantajilta Abnb välistä jo nyt ja tappiota tulee, joten mistä tulevaisuuden voitot? Kilpailijoitakin on ainakin epäsuorasti ja tullee lisää. Ostos taas perustui pari viikkoa sitten fiilikseen.

Jotenkin enemmän uskon esim. Facebookkiin, jonka yritysarvo suhteessa käyttökatteeseen on tuo sama 19 ja kasvua ennustetaan jopa enemmän kuin abnb:lle.

Fundilla ei toki nykyään yhtä paljon väliä kuin fiiliksellä, joten tämä ei todellakaan ole hyvä sijoitusneuvo. (Edit. tällä lauseella viittasin tähän omaan kirjoitukseeni, enkä finweazeliin. :))
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Mistä näet tuon potentiaalin tulevan ja perustatko sen jonkinlaiseen numeeriseen analyysiin?

ÄLKÄÄ OTTAKO MUN KIRJOITUKSIA SIJOITUSNEUVOINA. Ylipäänsä älkää ottako mitään yksittäistä nettilähdettä sijoitusneuvona, ei edes siellä kryptothreadin pyramidihelvetissä. Ottakaa niitä ajatuksina tutkia mielenkiintoisia yhtiöitä. Tehkää omat päätelmät omia mittareita ja sijoitusperiaatteita vastaan siitä kannattaako sijoittaa, paljonko ja millaisilla stop-losseilla. Menette ojasta allikkoon, jos vain painatte osta nappia tekemättä omaa taustatyötä. Parhaassakaan tapauksessa ette tiedä taustoja miksi esim. mulla on mahdollisuus ottaa riskiä ABNB:n tms. kanssa ja teillä ei välttämättä ole mahdollisuutta kantaa samaa riskiä/stop-losseja asetettuna jne. Osalla salkusta haen tuottoa isommalla riskillä. En usko, että jokainen salkussa olevista riskivedoista tulee toimimaan. Toisaalta jos minimoi kaikki riskit niin siinä kyllä sitten voi minimoitua tuototkin.

Aika harva indeksiä voittaa pitkässä juoksussa vaikka kuinka kuvittelisi osaavansa poimia osakkeita. Ehkä se riskin minimointi ja tuoton maksimointi on edelleen jokin pienikuluinen etf/indeksi eikä osakepoiminta.

Perustan oman ABNB sijoituksen fiksumpien ihmisten kuin minun juttuihin + viime kvartaalin hyvään tulokseen viruskiimasta huolimatta. Uskoisin, että abnb tyylisellä bisnesmallilla on pidemmän päälle erittäin hyvä potentiaali höylätä rahaa ohi perinteisen hotellibisneksen. Uskon, että osakkeen arvo on myös korjautunut viruksen vuoksi, jos tuohon junaan haluaa mukaan(et välttämättä halua) niin imho. oma osto osui aika hyvään aikaan. ABNB:n Bisnesmallia voi peilata uber vs. perinteiset taksipalvelut bisnekseen. Uber tosin on ihan oma juttunsa, kun yrittivät itseajavia, tuhlasivat valtavasti rahaa siihen ja myivat autobisneksen. ABNB onneksi ei ole niin hullu, että rakentaisi omia hotelleja samalla innolla kuin uber yritti rakentaa itseajavia. Sääntösuomessa ei välttämättä samanlaiset palvelut toimi kuin isommassa maailmassa.

Mun kirjoituksista ei kannata kopioida sijoituksia omaan salkkuun. Kunhan kirjoitan mitä on tullut tehtyä ja mikä on näkemys. Jälkikäteen voi katsoa miten oikeaan osui tai ei osunut. Vaikea valehdella itsellensä jälkikäteen, kun palstalta voi lukea mitä tuli ajateltua ajanhetkenä X. Mä aika pitkälti teen suorat osakesijoitukset yrityksiin joiden palveluja/tuotteita käytän tyytyväisenä. ABNB on yksi tuollainen firma. Joitain yrityksiä kuten BABA on mielenkiintoinen seurata, kun siellä on myös iso poliittinen vääntö takana. Erittäin riskaabelia tavaraa, mutta mielenkiintoista seurattavaa.

Näkisin tämän ketjun nimenomaan keskusteluna en sijoitusvinkkeinä. Ei täällä varmaan montaa kirjoittelijaa ole joilla on lainmukaiset rahkeet jakaa sijoitusneuvoja. Keskustella sen sijaan mun mielestä kannattaa ja voi.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 392
Nyt oli niin hyvät käänteispsykologiset suositukset että eiköhän kaikilla tekkiläisillä sijoittajilla ole airbnb ostot vetämässä! :)
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Nyt oli niin hyvät käänteispsykologiset suositukset että eiköhän kaikilla tekkiläisillä sijoittajilla ole airbnb ostot vetämässä! :)
Toivottavasti ei/kyllä. Ei kai ne tekkiläisten ostot/myynnit sen kurssiin mitenkään vaikuta. Volyymit on kuitenkin sellaisia, että ei mun kirjoituksilla heiluteta suuntaan tai toiseen. Kryptothreadissa eri menot, kun pelataan pyramideilla ja suhteellisen pienillä voluumeilla.

Itse en kyllä eilisen nousupäivän jälkeen abnb:ta tankkaisi. Oma tankkaus osui ajalle ennen tuota viikonmittaista nousua. Toiveissa oli tankata omaan salkkuun lisää, mutta se paikka meni ohi. Jos laskee uudestaan reilusti alemmas niin harkitsen lisäostoja riskisalkkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
629
Näkisin tämän ketjun nimenomaan keskusteluna en sijoitusvinkkeinä.
Ja myös sillä kulmalla että sijoittamismahdollisuuksia on enemmän kuin mitä kukaan yksin ehtii perehtyä ... jos kukakin on havainnut jonkin kiinnostavan kohteen, niin sen nostaminen keskusteluun on jo itsessään peukutuksen arvoista. Esimerkiksi itse seuraan oma-aloitteisesti vain muutamaa sektoria - operaattorit, niille laitteita tekevät, pankit, REITit, energia ja lääkeet - ja siitähän ei paljon jää sijoittamiseen varattua aikaa yli. Joten on mahtavaa jos palstaa lukemalla tulee eteen jotain joihin perehtyminen ei ole omassa normi ohjelmassa (esimerkiksi vaikka niinkin perinteisiltä aloilta kuten eCommerce tai SoMe), tai jokin uusi kulma sellaiseen mitä on peräti jo omassa salkussa.

Mutta tosiaan mihinkään ei kannata sijoittaa perehtymättä itse kohteeseen. Tässä kannattaa huomata että monissa lähteissä, kuten jopa Nordnetin kaltaisien toimijoiden sivuistoilla sijoituskohteiden avainlukujen osalta voi olla kovinkin vanhaa, harhaan johtavasti osittain päivitettyä tai muuten virheellistä tietoa tarjolla. Kannattaa siis tarkistaa useammasta lähteestä palstan lisäksi ja etenkin kohde yritykseltä itseltään.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
635
Ottamatta kantaa fundamentteihin, avainlukuihin tms. (joista en mitään ymmärrä), niin ABNB:llä on mun mielestä valtavasti kasvumahdollisuuksia ainakin USA:ssa. Kyse ei niinkään ole ABNB:n hyvyydestä, vaan siitä, että hotellit on täällä USA:ssa ihan paskoja. En ole havainnut missään muussa asiassa niin suurta hinta-laatu-suhteen heikkenemistä verrattuna Suomeen (tai muuhun Eurooppaan) kuin hotelliöissä. Suuremmissa kaupungeissa voi helposti mennä 200 dollaria per yö hotellissa, jossa ei ole mitään äänieristystä (oven alareuna on tahallaan jätetty väljäksi jotta "postit" voi heittää sisään), HVAC-laite pitää järjetöntä meteliä, lattiat on likaisia ja aamupala olematon. Vertailun vuoksi, maksoin Chicagossa ennen koronaa 60 dollaria per yö Airbnb-asunnosta, joka oli lyhyen kävelymatkan päässä juna-asemasta ja joka oli osa rakennusta jossa ei asunut ketään muita. Olisin voinut maksaa triplat ja silti olisi ollut hyvä diili. Toki, Airbnb-asunnoista yleensä puuttuu se 50-tuumainen telkkari miljoonalla kaapelikanavalla, kertakäyttökahvimukit pitää hommata itse, ja hissiäkään ei aina ole, eli suurin osa amerikkalaisissa ei voi noissa viettää yhtäkään yötä ennen kuin jonkinlainen asennemuutos tapahtuu.

Ennen omakohtaisia kokemuksia pidin sekä Airbnb:tä että Uberia jonkinlaisina hipstereiden marginaalipalveluina, mutta nyt en enää näe mitään tarvetta perinteiselle taksille (en tiedä onko niitä edes enää?), ja yösijan suhteen ehkä suurin rajoittava tekijä on kiinnostavien Airbnb-asuntojen suhteellisen huono saatavuus varsinkin lyhyellä varoitusajalla. Koronan aikana en ole matkustellut lainkaan eli mun viimeisimmät kokemukset on parin vuoden takaa.

Mitä sijoittamiseen tulee, niin en omista ABNB:tä koska en juurikaan harrasta osakepoimintaa, ja lisäksi osakkeen hinta on mun mielestä ollut koko ajan liian korkealla suhteessa viime vuoden IPO-hintaan. En kyllä tiedä onko jälkimmäinen minkäänlainen hyvä mittari, mutta ainakin se saa nykyisen hinnan tuntumaan kalliilta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Yksi kulma mistä voi miettiä ABNB:n tulevaisuutta on mihin abnb:n bisnes voisi laajentua hotelliöiden ulkopuolella. ABNB on kai jo astunut lyhytaikaisemman asunnonvuokrauksen varpaille, eli osa porukasta haluaa asua useampia kuukausiakin abnb-kämpissä(digital nomads, kesähessu eri paikkakunnalla, raksamies naapurikunnassa jne). Miksei ABNB voisi mennä myös asunnonmyyntipuolelle kilpailemaan vuokrauksen lisäksi. Käy asunnossa/naapurustossa asumassa useampi päivä/viikko/kuukausi ennen ostamista. ABNB voi löytää asiakkaita perinteisen hotelliyöt bisneksen ulkopuolelta.

Todella spekulatiivista, mutta mahdollista, että abnb onnistuisi viemään trulia/zillow/etuovi/... asiakkaita. Jos haluaa miettiä asiaa vielä pykälää pidemmälle ABNB voisi olla portaali myös kohdealueen palveluihin ja ottaa pienen siivun+mainostulot välistä, kun välittää palveluita turisteille. Esim. ravintolavarauksen, pitsatoimituksen, kalastusreissun tai sen uberinkin lentokenttä-abnb-lentokenttä voisi saada yhdestä rööristä varattua niin pääsee helpolla, kun lähtee lomailemaan.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Ottamatta kantaa fundamentteihin, avainlukuihin tms. (joista en mitään ymmärrä), niin ABNB:llä on mun mielestä valtavasti kasvumahdollisuuksia ainakin USA:ssa. Kyse ei niinkään ole ABNB:n hyvyydestä, vaan siitä, että hotellit on täällä USA:ssa ihan paskoja.
Itsellä tuli tuossa muutama vuosi sitten kokemusta n. 150:stä hotelliyöstä USA:ssa ja tuli kokeiltua myös Airbnb:tä, mutta ne kokemukset oli vielä huonompia! Itse asiassa päätin silloin, että käytän Airbnb:tä jatkossa vain Suomessa tai vastaavissa maissa, joissa tiedän, että homma toimii, mutta missään nimessä en ainakaan USA:ssa. Mitä tulee noiden hotellien laatuun niin jaan kyllä tuon mielipiteesi... Opin tosin sen, että Expedian ja Google arvostelujen ratingit kannattaa lukea ja tehdä valinta niiden perusteella. Löytyy sieltä tietysti hyviäkin/huippu hotelleja joka kaupungista. Aina hinta ei ollut tae laadusta, vaan nimenomaan hyvä käyttäjä rating, joita tehty merkittävä määrä oli. Tosin on Airbnb:ssäkin hyvä rating järjestelmä, eli ehkä sitä paremmin kyyläämällä olisin voinut välttää nuo huonot kokemukset sielläkin...

Mitä tulee vielä ABNB osakkeeseen, niin suoraan sanottuna se on mielestäni yksi parhaimpia esimerkkejä tämän aikakauden kuplaosakkeista. Yhtiö on hyvä ja kasvumahdollisuudet huimat, mutta arvostustaso on tähtitieteellinen. Muistetaan, että hyvä yhtiökin voi olla huono sijoitus, jos hinta on liian korkea. Itse sijoitan sektoriin juurikin Expedian ja Trip.Com:in (Kiinalainen) kautta. Niilläkin tosi hyvät kasvunäkymät, mutta arvostustaso järjellinen. Expedia omistaa mm. Vrbo:n, joka on ehkä suorin Airbnb:n kilpailija.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
All-in varmasti hirvittää. Mutta jos sinulla olisi jo kyseinen summa osakesalkussa ja veroja ei olisi olemassa, niin tyhjäisitkö salkun kokonaan ja ostaisit pikkuhiljaa takaisin?
En nostaisi pois, jos ne rahat olisi sinne laidettu pidemmän ajan kuluessa kuten tähän mennessä olen tehnyt. Nyt osa sijoituksista kun on ostettu silloin kun ne oli vielä "halpoja". Lähinnä tässä kauhistelen omaa huonoa onnea sijoittamalla ison määrän juuri väärään aikaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Katso kiinteistörahastoja. Joko REIT:ejä pörssistä tai pankkien omia rahastoja. Hajauta vähän arvopapereista kiinteistöihin.
Nuo REIT:it voisi olla hyvä vaihtoehto. Löytyykö Nordnetistä esimerkiksi jotain REIT-pohjaista ETF:ää suoraan? Mieluusti vielä kuukausisäästämisen piiristä. Tai joku muu vastaava laaja REIT kohde?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 354
En nostaisi pois, jos ne rahat olisi sinne laidettu pidemmän ajan kuluessa kuten tähän mennessä olen tehnyt. Nyt osa sijoituksista kun on ostettu silloin kun ne oli vielä "halpoja". Lähinnä tässä kauhistelen omaa huonoa onnea sijoittamalla ison määrän juuri väärään aikaan.
Mutta jos on x-arvoinen tuore salkku tai x-arvoinen vanha salkku, niin sama asiahan se periaatteessa on. Psykologisesti toki eri asia. All-in vaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 850
Samaa "ongelmaa" täälläkin. Viimeisen 1.5 vuoden aikana on kertynyt turhan paljon käteistä, kun ei ole päässyt rahoja mihinkään käyttämään (omalla kohdalla tarkoittaa lomailua, jota 5-7 vko vuodessa ulkomailla) + koronan takia yksi auto vähennetty taloudesta jne. Koronadipissä nostin +50% kk-sijoituksia, mutta silti käteinen vain paisuu. Nyt varsinkin tuntuu vaikealta purkaa tota kassaa...

Olen tehnyt päätöksen, että kun huipuista on pudottu 30% alan iskemään rahaa reippaalla kädellä sijoituksiin. Ongelmahan on vain se, että toi voi tapahtua vasta vuosien päästä (jossain vaiheessa tiputaan varmasti) ja siihen nähden kannattaisi alkaa jo nyt. Psykologisesti on vain hankalaa sijoittaa huipulla ja laskeviin kursseihin... Todennäköisesti huono päätös odottaa, mutta koetetaan nyt pysyä suunnitelmassa. Se kai se tärkeintä on, että on suunnitelma ja siinä pysytään.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
178
Mutta jos on x-arvoinen tuore salkku tai x-arvoinen vanha salkku, niin sama asiahan se periaatteessa on. Psykologisesti toki eri asia. All-in vaan.
Näinhän se on. Jos on 5 vuoden aikana kuukausisäästänyt x summan siten, että lopussa salkun koko on vaikkapa 10 000 euroa, niin tuskin kukaan riskienhallintamielessä lähtee tyhjentämään salkkua ja aloittaa kuukausisäästämisen uudelleen alusta. Tai jos sattuu vaikka saamaan 10 000 euron valmiin osakesalkun, niin harva miettii myymistä siitä syystä, että ostaisi samat takaisin pidemmällä aikavälillä. Molemmissa on valmis hyväksymään sen riskin, että tämä 10 000 euroa on tällä päivämäärällä kiinni arvopapereissa. Jos taas saa käteisenä 10 000 euroa, niin harva uskaltaa kuitenkaan laittaa all in, vaikka periaatteessa ihan vastaavan riskin ottaa kuin edellisissä tapauksissa. Toki juurikin verojen kannalta tuo venkslaaminen ei ole kannattavaa, mutta riskienhallintamielessä täysin samasta asiasta kyse.

EDIT:
Ajatellaan kahta vaihtoehtoa:
A) Olet säästänyt kymmenen vuoden ajan maailma-ETF:ään siten, että lopussa sijoituksesi arvo on 50k
B) Saat käteen 50k ja ostat koko rahalla maailma-ETF:ää

Kaikin puolin parempi tilanne on vaihtoehto B, jossa verotaakkaa ei ole lähtökohtaisesti ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 088
Nuo REIT:it voisi olla hyvä vaihtoehto. Löytyykö Nordnetistä esimerkiksi jotain REIT-pohjaista ETF:ää suoraan? Mieluusti vielä kuukausisäästämisen piiristä. Tai joku muu vastaava laaja REIT kohde?
En tunne Nordnetin tarjontaa - Suomessa ainoa pörssilistattu REIT on Orava, mutta siitä olen kuullut kyllä aina lähinnä huonoa puhetta. Tosin voihan keskinkertaistakin ostaa jos saa tarpeeksi halvalla - noissa olisi kiva tietää mitä siellä taseessa oikeasti on.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 134
En nostaisi pois, jos ne rahat olisi sinne laidettu pidemmän ajan kuluessa kuten tähän mennessä olen tehnyt. Nyt osa sijoituksista kun on ostettu silloin kun ne oli vielä "halpoja". Lähinnä tässä kauhistelen omaa huonoa onnea sijoittamalla ison määrän juuri väärään aikaan.
Kuulostaa siltä, että sun kannattaa mielenrauhan takia tehdä hybridiratkaisu. Silloin pääset heti isosti markkinatuotosta osalliseksi, etkä toisaalta saa harmaata päähän, jos kurssit sattuvatkin niiaamaan pahasti jo ensimmäisen vuoden aikana. Tästä mielenrauharatkaisusta joudut todennäköisesti maksamaan menetettyinä tuottoina jonkin verran, mutta hei, mikäs sen parempi sijoitus kuin oma hyvinvointi.

Jos summa on esim. 300 k, niin laita heti alussa 200 k sijoituksiin ja sen jälkeen 6 k joka kuukausi niin kauan kuin ylimääräistä riittää.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 719
Ite varmaan latoisin tasaisesti 10k€/kk indeksiin noita rahoja.
300k€ esimerkillä tuossa kestäisi aika kauan ennenkuin rahat sisällä. Tuolla tahdilla vuoden päästä aloituksesta olisi vasta 120k€ sisällä ja 180k€ vielä istumassa pankkitilillä.

Itse ehdottaisin sellaista, että jakaa summan 12:sta ja laittaa sen summan sisään per kk eli vuodessa on kaikki. Tuon pidempään aikaan en lähtisi.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 517
300k€ esimerkillä tuossa kestäisi aika kauan ennenkuin rahat sisällä. Tuolla tahdilla vuoden päästä aloituksesta olisi vasta 120k€ sisällä ja 180k€ vielä istumassa pankkitilillä.

Itse ehdottaisin sellaista, että jakaa summan 12:sta ja laittaa sen summan sisään per kk eli vuodessa on kaikki. Tuon pidempään aikaan en lähtisi.
Niin kestää mutta kysyjällä vaikuttaisi olevan samanlainen riskinsietokyky kuin itselläni, jolloin on ehkä tärkeämpää sen omaisuuden arvon säilyminen kuin tuoton maksimointi.

Jos rommaa kunnolla ennen kuin kaikki rahat on sisällä, voi tahtia kiristää. Jos vain noustaan koko ajan niin menetys on sijoittamattoman osuuden arvonnousu.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
629
Nuo REIT:it voisi olla hyvä vaihtoehto. Löytyykö Nordnetistä esimerkiksi jotain REIT-pohjaista ETF:ää suoraan? Mieluusti vielä kuukausisäästämisen piiristä. Tai joku muu vastaava laaja REIT kohde?
Olettaen että olet jossain EU valtiossa kirjoilla, niin listoilta tippuvat vain USA:ssa listatut ETF:t ja jäljelle jää Nordnetissä esim Saksaan listatut: ETF-listat
Linkki toimii vaikka ei olisi Nordnet tunnareita.

Omat REIT sijoitukseni painottuvat suoriin osakesijoituksiin mm. siksi että voi valita tarkemmin sijoittaako asunto-, kauppa-, teollisuus- vai vaikka hoitoalan kiinteistötoimijaan tai peräti elokuvateattereiden kiinteistöjä vuokraavaan. Lisäksi suorilla saa tähdättyä maantieteellisesti tarkemmin. REIT ETF:ien hajautus on tietysti turvaa tuova mutta samalla mahdollisesti normaali vuosina tuottoja leikaava ominaisuus.

Niin yksittäisten REIT yrityksien kuin vastaavien ETF:ien osalta kannattaa vilkaista miten niiden kurssit ja talousluvut käyttäytyivät Maaliskuu 2020 tietämillä (korona efekti), ja miten siitä on toivuttu. Ja vetää johtopäätöksiä sopivuudesta salkkuun / onko jossain vielä ylituottomahdollisuuksia jäljellä, jos pyrkii poimintoja tekemään.

Kiinnostavana piirteenä joillain REIT yhtiöillä saattaa sisältyä heidän asiakkaileen tehtyihin sopimuksiin sisäänrakennetut inflaatio korotukset. Ja yksi mielipiteitä jakava arvostukseen vaikuttava seikka on horisontissa piilottelevat korkojen nostot.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Pokkuksen 300k€ sijoituskysymykseen aika hyvin, ettei kukaan ole tainnut kysyä mikä on nimimerkin sijoitushorisontti, mutta silti annetaan paljon erilaisia vinkkejä xD Tuolla summalla kannattaa jo hakea neuvot jostain muualta kuin tekkifoorumilta ja saanee ammattilaisilta neuvoja jopa ilmaiseksi, ja pääsee esim. nordnetillä private banking statukseen. Toki en väitä, että mikään annettu vinkki olisi huono, mutta ne on todennäköisesti annettu sellaisesta näkökulmasta, että on oletettu kysyjän tilanne ja tavoitteet samoiksi kuin ne itsellä on. Se mikä on itselle hyvä sijoitusstrategia voi olla toiselle tavoitteisiin nähden katastrofaalisen huono.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 719
Pokkuksen 300k€ sijoituskysymykseen aika hyvin, ettei kukaan ole tainnut kysyä mikä on nimimerkin sijoitushorisontti, mutta silti annetaan paljon erilaisia vinkkejä xD Tuolla summalla kannattaa jo hakea neuvot jostain muualta kuin tekkifoorumilta ja saanee ammattilaisilta neuvoja jopa ilmaiseksi, ja pääsee esim. nordnetillä private banking statukseen. Toki en väitä, että mikään annettu vinkki olisi huono, mutta ne on todennäköisesti annettu sellaisesta näkökulmasta, että on oletettu kysyjän tilanne ja tavoitteet samoiksi kuin ne itsellä on.
Täällä annetut neuvot todennäköisesti parempia kuin pankin liimatukilla. Kyllä nuo "ilmaiset" neuvojat jollain tavalla yrittää niihin rahoihin päästä lopulta käsiksi itse. Sitä paitsi ei tässä sijoittamisessa ole oikeasti mitään salaista tietoa mihin vaadittaisiin ammattilaista.

Nordnetin Private Bankingiin kannattaa toki liittyä, mutta sekin vain halvempien hintojen takia eikä neuvojen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Niin kestää mutta kysyjällä vaikuttaisi olevan samanlainen riskinsietokyky kuin itselläni, jolloin on ehkä tärkeämpää sen omaisuuden arvon säilyminen kuin tuoton maksimointi.

Jos rommaa kunnolla ennen kuin kaikki rahat on sisällä, voi tahtia kiristää. Jos vain noustaan koko ajan niin menetys on sijoittamattoman osuuden arvonnousu.
Tämä on lähinnä sitä omaakin ajatusmallia. Mielenrauha on tärkeämpää kuin maksimaalinen voitto.

Joku kysyi sijoitushorisonttia. Noin 10 vuotta ollaan sijoitettu aktiivisesti joista viimeiset 3 vuotta isommalla panostuksella. Noin 10-12 vuotta olisi tarkoitus jatkaa työelämässä, jonka jälkeen ideaalitilanteessa vähentäisi palkkatyötä reilusti tai jopa kokonaan, jos vain kykenee tulemaan toimeen salkun tuotoilla. Sivutulona ehkä jotain satunnaista keikkaa/työtä, mutta siten että voi täysin itse päättää millaisella panostuksella sitä tekee.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Täällä annetut neuvot todennäköisesti parempia kuin pankin liimatukilla. Kyllä nuo "ilmaiset" neuvojat jollain tavalla yrittää niihin rahoihin päästä lopulta käsiksi itse. Sitä paitsi ei tässä sijoittamisessa ole oikeasti mitään salaista tietoa mihin vaadittaisiin ammattilaista.
Suhtaudun toki itsekin skeptisesti noihin liimatukkiin, mutta he todennäköisesti ymmärtäisivät tiedustella vähän enemmän siitä mikä kysyjän tilanne ja taloudelliset tavoitteet on. Täällä annetut neuvot on suurimmaksi osaksi suoraan sanottuna p*skoja, jos rahoja on tarkoitus käyttää seuraavan 10:n vuoden aikana.

Tämä on toki hyvin yleistä tänä päivänä, että moni ajattelee sijoittamisen olevan helppoa kun on eletty niin pitkässä nousumarkkinassa. Seuraavan karhumarkkinan jälkeen moni näistä on entinen sijoittaja. Täytyy muistaa, että historiaan perustuen esim. niinkin pitkä aikajakso kuin 15 vuotta saattaa huonolla tuurilla mennä, että saa nyt sijoittamansa osakesäästönsä takaisin, jos huonosti käy. Kukaan ei osaa todellisuudessa ennustaa tulevaa etenkään lyhyemmälle aikavälille.

Kuitenkin, jos sijoitushorisontti on todella pitkä, eli yli tuon 15 vuotta, eikä sillä ole väliä, jos salkun arvo droppaisi jossain vaiheessa vaikka 50%:ia, niin pidän tuota sinun suosittelemaasi strategiaa oikein hyvänä ja olen samaa mieltä, että sijoittaminen on silloin yksinkertaista. Todellisuudessa aika harva ihminen on vaan tuollainen kone, joka tietää noin pitkäksi aikaa ettei rahantarvetta tule. Nimenomaan sitten, kun niillä sijoituksilla on tarkoitus elää ja nostaa niitä rahoja muuttuu sijoittaminen huomattavasti monimutkaisemmaksi.

Ja lisäyksenä minun neuvoni Pokkukselle olisi edelliseenkin viestiin perustuen ainakin jutustella jonkun ammattilaisen kanssa. Ei niitä neuvoja / kaupattuja palveluita ole pakko ottaa, mutta tuskin on haitaksikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 855
Täällä annetut neuvot on suurimmaksi osaksi suoraan sanottuna p*skoja, jos rahoja on tarkoitus käyttää seuraavan 10:n vuoden aikana.
En lukenut tuoreita vastauksia, mutta kyllä tässäkin ketjussa on ehkä 10000 kertaa todettu, että älä sijoita osakkeisiin rahaa, jolle on mietitty käyttötarkoitus alle 10v päähän. Sama neuvo pätee oli ne sijoitettavat varat 3k, 300k tai 30M. Eli olen samaa mieltä sinänsä.

Pääsääntöisesti sanoisin, että samoilla neuvoilla pärjää hyvinkin erikokoisilla salkuilla. Isompi pääoma antaa mahdollisuuden sijoittaa joihinkin kohteisiin, joihin ei voi sijoittaa pikkurahaa. Se on sitten eri asia, onko näillä oikeasti suurta merkitystä. Keskimäärin tästä ketjusta saa kaiken tarvitsemansa kunhan riittävästi kyselee ja filtteröi osan pois.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 719
Suhtaudun toki itsekin skeptisesti noihin liimatukkiin, mutta he todennäköisesti ymmärtäisivät tiedustella vähän enemmän siitä mikä kysyjän tilanne ja taloudelliset tavoitteet on. Täällä annetut neuvot on suurimmaksi osaksi suoraan sanottuna p*skoja, jos rahoja on tarkoitus käyttää seuraavan 10:n vuoden aikana.
Paapaa jo vastasikin muihin kohtiin.

Lisäisin vielä sen, että pokkus on näkynyt tässä ketjussa aiemminkin ja muidenkin ketjujen perusteella vaikuttaa tyypiltä, joka ei ihan ummikko sijoittamisessa ole ja ymmärtää rahan päälle. Tämän perusteella ainakin itse oletin, että ihan perusasioita ei tarvitse kerrata ja voi vastata suoraan siihen kysymykseen. Eri asia, jos olisi joku itselle tuntematon käyttäjä tai muuten vaan selvästi sellainen, joka ei asiasta tiedä mitään, niin sitten on enemmän syytä kysellä taustoja.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Voihan ne rahat sijoittaa melko lyhyelläkin aikavälillä, esim 6 erää 1kk välein. Joka erälle laittaa sopivan stop loss rajan. Jos markkina lähtee alaspäin niin menee osakkeet myyntiin. Olettaen, että edes ensimmäiset sijoitetut pompsit on voitolla niin tappio ja voitot minimoituvat, jos markkina kääntyy rajuun laskuun. Stop loss rajoja voi sit tuunailla ajan kanssa sen mukaan minkä kokee parhaaksi.

Mun näkemys on, että jos mitään kovin erikoista ei tapahdu niin jossain vaiheessa koronahyötyjät eivät enää niin hyödy ja koronasta kärsineet lähtevät paranemaan päin.

Riskillä taidan alkaa pelaamaan NYSE:ssa BABA:lla. Pitää vielä tutkia vähän lisää ja miettiä millaisella strategialla ja riskillä lähtee BABA:n kimppuun. BABA voi olla täysin paska veto, jos kiina oikeasti vetää firmat vessasta alas. Hankala uskoa että kiina oikeasti haluaisi tuhota BABA, Tencent jne. yrityksiä. Vaikea toisinaan(aina) ymmärtää politiikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
629
Kyllä nuo "ilmaiset" neuvojat jollain tavalla yrittää niihin rahoihin päästä lopulta käsiksi itse.
Allekirjoitan tämän täysin perustuen omiin kokemuksiini ammattilaisten neuvoista. Alkuun toki kyselevät kaikkea mahdollista, josta voisi olla hyötyä suosituksiin, mutta lopputulos on annatamistani tiedoista riippumatta kuitenkin "Sijoita kaikki mikä liikenee" meidän rahastoihin tai niihin minkä tarjoamisesta suosittelijalle saadaan parhaat provikat. Ainoa vaikutus taustaselvityksellä tuntuu olevan että arpovatko suositukseensa mukaan kuinka paljon korkorahasto-osuutta.

Eli jos saatte henkilökohtaisesti neuvoja ammattilaisilta, niin suhtautukaa niihin aivan erityisellä varauksella. Neuvoa voi käydä sparraamassa vaikka kilpailevan toimijan ammattilaisen kanssa.

En tarkoita tässä tapauksia, joissa varallisuutta hoidetaan toisen puolesta täydellä valtakirjalla yhdessä sovittujen suuntaviivojen sisällä. Toki niidenkin osalta voi saada ihan ihme neuvoja: perintöään sijoittamaan ryhtyneen assistenttimme sai taannoin henkilökohtaiseksi sijoitusneuvojakseen nimetyltä henkilöltä kuuman vinkin sijoittaa halpuuntuneeseen Talvivaaraan, olikohan vuonna -13. Onneksi assistentti jakoi saamansa neuvon kahvitunnilla, ennen kuin oli ehtinyt antaa luvan sijoitukselle ja rahojen täysi menetys jäi tapahtumatta. Vinkki ei ollut hänelle all in mutta tasoa vuosipalkka.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Mä sain palveluntarjoajalta hyvää konsultaatiota. Eivät tuputtaneet mitään omia tuotteita. Lopputulos oli mielenkiintoisia simulaatioita siitä miten sijoitukset elävät vuosien aikana + suositus sijoitusten allokoinnista perustuen siihen riskiin mitä halusin ottaa ja näkemyksiin maailman kehittymisestä mitä minulla oli. Neuvojat sparrasivat tosi hyvin minun ajatuksia ja toivat uusia kulmia+lisätietoa.

Lista on lajiteltu isoimmasta sijoituksesta pienimpään. Mulla on nyt myös nimetty sijoitusneuvoja, jonka on ajettava minun ei sijoitusfirman etuja. US treasuries, bondit, arvometalli suositukset ovat todella pienellä painolla. Ne tulivat mukaan kuvioon, koska puhuin riskin minimoinnista yhtenä päämääränä. En ole lähtenyt niihin silti sijoittamaan vaikka ne ovat suosituksessa mukana. Simulaatio väitti pitkänaikavälin tuoton olevan 5.5% allaolevalla salkulla.

1629985489378.png


Firmojen arvostustasoja kun miettii niin hankala on löytää mitään, joka ei tuntuisi yliarvostetulta. Ehkä abnb ja moni muu yritys pitää miettiä todella pitkän aikavälin sijoituksena, jos nyt haluaa lähteä mukaan. Lyhyellä aikavälillä hankala kuvitella miten esimerkiksi amazon, amd, intel tms. pystyisivät pysymään edes nykyisellä tuloksentekotasolla covid19:en luovutettua. Shortata ei uskalla, kun siinä käy helpolla huonosti. Piiripula ja jengi kotona on siirtänyt kulutusta todella isolla tavalla ja ruokkinut osaa firmoista ennätystuloksiin. Uskon, että kulutustottumukset siirtyvät isosti siinä kohtaa, kun maailma normalisoituu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 134
Suhtaudun toki itsekin skeptisesti noihin liimatukkiin, mutta he todennäköisesti ymmärtäisivät tiedustella vähän enemmän siitä mikä kysyjän tilanne ja taloudelliset tavoitteet on. Täällä annetut neuvot on suurimmaksi osaksi suoraan sanottuna p*skoja, jos rahoja on tarkoitus käyttää seuraavan 10:n vuoden aikana.

Tämä on toki hyvin yleistä tänä päivänä, että moni ajattelee sijoittamisen olevan helppoa kun on eletty niin pitkässä nousumarkkinassa. Seuraavan karhumarkkinan jälkeen moni näistä on entinen sijoittaja. Täytyy muistaa, että historiaan perustuen esim. niinkin pitkä aikajakso kuin 15 vuotta saattaa huonolla tuurilla mennä, että saa nyt sijoittamansa osakesäästönsä takaisin, jos huonosti käy. Kukaan ei osaa todellisuudessa ennustaa tulevaa etenkään lyhyemmälle aikavälille.

Kuitenkin, jos sijoitushorisontti on todella pitkä, eli yli tuon 15 vuotta, eikä sillä ole väliä, jos salkun arvo droppaisi jossain vaiheessa vaikka 50%:ia, niin pidän tuota sinun suosittelemaasi strategiaa oikein hyvänä ja olen samaa mieltä, että sijoittaminen on silloin yksinkertaista. Todellisuudessa aika harva ihminen on vaan tuollainen kone, joka tietää noin pitkäksi aikaa ettei rahantarvetta tule. Nimenomaan sitten, kun niillä sijoituksilla on tarkoitus elää ja nostaa niitä rahoja muuttuu sijoittaminen huomattavasti monimutkaisemmaksi.

Ja lisäyksenä minun neuvoni Pokkukselle olisi edelliseenkin viestiin perustuen ainakin jutustella jonkun ammattilaisen kanssa. Ei niitä neuvoja / kaupattuja palveluita ole pakko ottaa, mutta tuskin on haitaksikaan.
Ainakin minun viestini oli juuri @pokkus :lle sopiva, eikä kenen tahansa tilanteeseen sopiva neuvo. Palkka on kohdallaan, ja maailma-ETF:iin on säästetty jo useita vuosia.

Hän puhui viime viikonloppuna, että tuli muutama satku ylimääräistä, jonka voisi sijoittaa. Sanoi, että pörssi on ATH, eikä siksi meinaa tohtia laittaa kaikkea kerralla sisään.

Ylimääräiset rahat ovat hänelle ylimääräisiä:

Pokkus kyseli ohimennen sopivia sijoituskohteita, mutta ydinongelma nähdäkseni oli tämä:
"Lähinnä kauhistuttaa laittaa all-in kertasijoituksena.". Hän oli tietoinen, että all-in olisi tilastojen mukaan järkevintä, mutta tunnepuoli harasi vastaan. Tämän perusteella suosittelin hänelle, että 2/3 heti sisään ja lopuille ajallinen hajautus. Näin järki ja tunne tulevat molemmat huomioiduksi.


Itse väitän, että pokkuksen harrastamiin maailma-ETF:iin riittää 15 vuoden sijaan 10 v. Viimeisten 120 vuoden aikana ei nimittäin ole ollut yhtään hetkeä, jolloin kertapompsi olisi yli 10 vuoden kuluttua miinuksella.


Pokkuksen kaltaiselle sijoittajalle pankin pukumiehet eivät tuo mitään lisäarvoa. Kahvia ja keksejä toki saa, mutta niiden hintana on se vaiva, että joudut joka hetki pitämään tiukasti penneistäsi kiinni.

Kävin 90-luvulla maistelemassa Helsingissä Alexandrian pullat. Joskus tuli käytyä Tapiolassa kuuntelemassa jonkun pankin private banking -myyntipuheet. Käyntikortti oli komeasti "Private banker" ja huoneeseen järjestyi vihreää teetä sekä pieni leivonnainen. Ei kuitenkaan tullut kauppoja, koska juippi olisi vienyt minulta 500 €/a antamatta juuri mitään hyödyllistä takaisin. Keskustelu oli niin pitkä, että pankki oli jo ehtinyt sulkeutua. Hän lähti siksi saattamaan minua sokkeloita ja ahtaita kierreportaita pitkin ulos. Siinä kävellessä tyyppi hämmästeli, että miten olen saanut salkkua kasvatettua ja alkoi kyselemään minulta vinkkejä menojen pienentämiseen! Hänen tekisi kovasti mieli ostaa järjestelmäkamera hyvällä yleisobjektiivilla, mutta palkasta säästyneet rahat tuntuivat aina hupenevan johonkin. Vähän tuntui kääntyvän roolit ympäri siinä "epävirallisessa" käytäväkeskustelussa. Itse taisin silloin olla 37-39v ja banker noin 5v nuorempi, mutta kyllä minulla oli raha-asiat paremmin hallussa jo hänen iässään tai nuorempanakin. No, ehkä kyseessä oli "suutarin lapsen kengät", ja hän osasi hoitaa paremmin muiden rahoja kuin omiaan.
 

Liitteet

Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
629
Mä sain palveluntarjoajalta hyvää konsultaatiota.
Jep, keskiarvo vaatii että joku saa hyvää kun toinen on saanut huonoa. Arvaanko oikein että tämä ei tapahtunut Suomessa?

Varsinainen kysymykseni on kuitenkin se että onko kyse maksullisesta konsultaatiosta tai konsultaatiosta joka sisältyy vuosimaksuihin tai vastaaviin, tai työnantaja kenties maksaa? Jos ei, niin miten palveluntarjoaja kustantaa konsultaation?

Ja varmasti hyvääkin konsultaatiota voi saada - ainakin rahalla, sellainen voi sisältää myös sen että tavanomaisen kartoituksen, johtopäätöksien ja suosituksien lisäksi pohditaan yhdessä että mikä olisi sopivin taho tarjoamaan henkilölle välineet parhaalla hinta/laatusuhteella kyseisen sijoitussuunnitelman toteuttamiseen.

Yhtä lailla on tärkeää saada konsultaatiota sitten matkan varrelta siitä että miten suunnitelmaa kannattaisi kulloinkin säätää, analyysiä siitä mikäli tulee poikkeamaa simulaatioon nähden. Ja sijoitusneuvojalta alertteja jos jotain yllättävää suunnitelman kannalta tapahtuu, jottei tarvitsisi 24/7 seurata markkinaa/uutisvirtaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Jep, keskiarvo vaatii että joku saa hyvää kun toinen on saanut huonoa. Arvaanko oikein että tämä ei tapahtunut Suomessa?

Varsinainen kysymykseni on kuitenkin se että onko kyse maksullisesta konsultaatiosta tai konsultaatiosta joka sisältyy vuosimaksuihin tai vastaaviin, tai työnantaja kenties maksaa? Jos ei, niin miten palveluntarjoaja kustantaa konsultaation?
Arvasit tuplasti oikein! Ei tapahtunut suomessa ja työnantaja sponsoroi. Firman tarjoamat espp/rsu:t menevät sijoitusputiikin kautta ja siinä kyljessä on neuvontapalvelua. Neuvojat ovat kuukausiliksalla, ei komissioita. Ekana firman yhteyshenkilön kanssa peruskonsultointia+tietojen täyttämistä. Sen jälkeen saa valita oman neuvojan ja pääsee tutkimaan asioita syvällisemmin. Mun valitsema apukäsi on sellaisella lisenssillä liikenteessä, että se outuu olemaan sijoittajan ei sijoitusfirman puolella. Sovittiin, että about vuoden välein tarkastellaan tilannetta virallisemmin. Apukäden saa kyllä sähköpostilla kiinni useamminkin, jos tarvetta on.
 
Viimeksi muokattu:

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 719
Jep jep. Toki ammattilaiselta voi saada hyviä neuvoja, kunhan kannustimet on kunnossa. Vähintään siitä konsultaatiosta pitää maksaa ja parhaat neuvot saa kun konsultin palkkio on riippuvainen siitä tuotosta (esim. prosenttiosuus indeksin ylittävältä osalta). "Ilmaisia" neuvoja kannattaa aina välttää, koska kyllä se palkkio tavalla tai toisella otetaan, ainakin jos seuraat niitä neuvoja.

Toisaalta ite olisin aika skeptinen noista maksullisistakin neuvoista. Kuten sanottua ei noilla ammattilaisillakaan ole mitään salaista tietoa. Parhaimmatkaan hedgefundien hoitajat ei onnistu indeksiä voittamaan aina ja varmasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 088
... parhaat neuvot saa kun konsultin palkkio on riippuvainen siitä tuotosta (esim. prosenttiosuus indeksin ylittävältä osalta)...
Tuo on muuten aivan katastrofaalisen vaarallinen neuvo:

Jos vain indeksin ylittävästä osasta tulee palkkio -> salkunhoitajan kannattaa ottaa tuhannella salkulla paljon riskiä. Mitä enemmän riskiä, sitä enemmän pääsääntöisesti tuottoa ja varianssia. Ne salkut jotka päätyvät tappiolle, se on voi voi. Tärkeintä on lisätä varianssia, jolloin keskiarvon yli meneviä salkkuja tulee enemmän ja ne vetävät pieneltä osalta vielä reippaasti yli indeksistä -> megapalkkioita niistä salkuista, jotka tuottavat tuurilla reilusti indeksiä enemmän.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 719
Tuo on muuten aivan katastrofaalisen vaarallinen neuvo:

Jos vain indeksin ylittävästä osasta tulee palkkio -> salkunhoitajan kannattaa ottaa tuhannella salkulla paljon riskiä. Mitä enemmän riskiä, sitä enemmän pääsääntöisesti tuottoa ja varianssia. Ne salkut jotka päätyvät tappiolle, se on voi voi. Tärkeintä on lisätä varianssia, jolloin keskiarvon yli meneviä salkkuja tulee enemmän ja ne vetävät pieneltä osalta vielä reippaasti yli indeksistä -> megapalkkioita niistä salkuista, jotka tuottavat tuurilla reilusti indeksiä enemmän.
Pitää siihen soppariin tietty laittaa muitakin sääntöjä kuin pelkästään tuo.

Tuskin myös kovin kauaa olisi asiakkaita tuollaisella salkunhoitajalla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Ainakin minulle isoin apu konsultaatioissa oli siitä, että sai jutella kolmen eri nohevan ihmisen kanssa sijoitusasioista. Jokaisella heistä oli erilainen perspektiivi. Varsin hyödyllistä oli myös, että nohevat tahot pystyivät perustelemaan mielipiteensä lähteillä joiden lukeminen myös lisäsi ymmärrystä(ehkä). Vaikka niitä juttuja ei uskoisi niin sai ainakin sparrausta ja uusia kulmia ajatuksiin. Suositukset tietenkin vain suosituksina. Itse pitää tehdä päätöksiä joiden kanssa pystyy nukkumaan yönsä hyvin.

Tälläkin palstalla on monta heppua joiden ajatuksia olisi mukava penkoa oikeassa maailmassa pidemmän keskustelun kautta. Forum-keskustelut tahtovat olla aika pintapuolisia ja nyanssit jäävät piiloon.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Jep jep. Toki ammattilaiselta voi saada hyviä neuvoja, kunhan kannustimet on kunnossa. Vähintään siitä konsultaatiosta pitää maksaa ja parhaat neuvot saa kun konsultin palkkio on riippuvainen siitä tuotosta (esim. prosenttiosuus indeksin ylittävältä osalta). "Ilmaisia" neuvoja kannattaa aina välttää, koska kyllä se palkkio tavalla tai toisella otetaan, ainakin jos seuraat niitä neuvoja.
Holmström sai Nobelinsa mm. tällaisten kannustinongelmien uraauurtavasta tutkimuksestaan, eli ihan triviaaleja kannustinongelmat vaikkapa rahoitusalalla eivät ole.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 719
Holmström sai Nobelinsa mm. tällaisten kannustinongelmien uraauurtavasta tutkimuksestaan, eli ihan triviaaleja kannustinongelmat vaikkapa rahoitusalalla eivät ole.
Joo, eihän tuo ihan helppoa ole.

Ja oikeastaan tuollaisia zepin kuvaamia hedgerahastojahan on ihan oikeastikin olemassa kun tarkemmin ajattelee. Varsinkin tälläisinä aikoina mikä nyt on päällä. Otetaan ihan älytöntän vipuriskiä ja sitten kun kakka osuu niin sanotusti tuulettimeen niin laskun maksaa joku muu ja itselle tuosta ei koidu mitään harmia, hetken päästä sitten vaan uutta fundia tulille.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
366
Samaa "ongelmaa" täälläkin. Viimeisen 1.5 vuoden aikana on kertynyt turhan paljon käteistä, kun ei ole päässyt rahoja mihinkään käyttämään (omalla kohdalla tarkoittaa lomailua, jota 5-7 vko vuodessa ulkomailla) + koronan takia yksi auto vähennetty taloudesta jne. Koronadipissä nostin +50% kk-sijoituksia, mutta silti käteinen vain paisuu. Nyt varsinkin tuntuu vaikealta purkaa tota kassaa...

Olen tehnyt päätöksen, että kun huipuista on pudottu 30% alan iskemään rahaa reippaalla kädellä sijoituksiin. Ongelmahan on vain se, että toi voi tapahtua vasta vuosien päästä (jossain vaiheessa tiputaan varmasti) ja siihen nähden kannattaisi alkaa jo nyt. Psykologisesti on vain hankalaa sijoittaa huipulla ja laskeviin kursseihin... Todennäköisesti huono päätös odottaa, mutta koetetaan nyt pysyä suunnitelmassa. Se kai se tärkeintä on, että on suunnitelma ja siinä pysytään.
Samaa harrastin itsekin, dippiä odotellen käteisen päällä istuen.
Jostain sitten luin viisaat sanat "time on the market beats timing the market.
Siitä lähtien purkanut käteiskassaa ja nyt ollaan jo kymmeniä prosentteja plussalla.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 850
Samaa harrastin itsekin, dippiä odotellen käteisen päällä istuen.
Jostain sitten luin viisaat sanat "time on the market beats timing the market.
Siitä lähtien purkanut käteiskassaa ja nyt ollaan jo kymmeniä prosentteja plussalla.
Psykologia tässä iskee. Varmasti kannattais purkaa, se on selvä. Ei vaan pysty

No parilla satkulla nostelin kuukausisummia, mutta kun purettavaksi ois kymppitonneja...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Samaa "ongelmaa" täälläkin. Viimeisen 1.5 vuoden aikana on kertynyt turhan paljon käteistä, kun ei ole päässyt rahoja mihinkään käyttämään (omalla kohdalla tarkoittaa lomailua, jota 5-7 vko vuodessa ulkomailla) + koronan takia yksi auto vähennetty taloudesta jne. Koronadipissä nostin +50% kk-sijoituksia, mutta silti käteinen vain paisuu. Nyt varsinkin tuntuu vaikealta purkaa tota kassaa...

Olen tehnyt päätöksen, että kun huipuista on pudottu 30% alan iskemään rahaa reippaalla kädellä sijoituksiin. Ongelmahan on vain se, että toi voi tapahtua vasta vuosien päästä (jossain vaiheessa tiputaan varmasti) ja siihen nähden kannattaisi alkaa jo nyt. Psykologisesti on vain hankalaa sijoittaa huipulla ja laskeviin kursseihin... Todennäköisesti huono päätös odottaa, mutta koetetaan nyt pysyä suunnitelmassa. Se kai se tärkeintä on, että on suunnitelma ja siinä pysytään.
Itselläni tämä käteisen kertyminen johti lopulta siihen, että hommasin viime vuoden lopulla toisen sijoitusasunnon. Paremmin olisi tuottanut kun nuokin varat olisi laittanut vaikka indeksiin, mutta onpahan nyt jonkinlaista omaisuusluokkien hajautusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 928
Samaa harrastin itsekin, dippiä odotellen käteisen päällä istuen.
Jostain sitten luin viisaat sanat "time on the market beats timing the market.
Siitä lähtien purkanut käteiskassaa ja nyt ollaan jo kymmeniä prosentteja plussalla.
Sama homma täällä, ihan liikaa käteistä jotka olisi kannattanut sijoittaa jo vuosikausia sitten. Nyt rahat makaavat bank norwegianissa, instabankissa ja svea bankissa ja korko aika onneton.

Olen nyt kuitenkin nostanut kk säästösummaa ja siirrän rahoja etf:iin pikkuhiljaa. Pitäisi laittaa kyllä kerralla kaikki.

Ennen kun en tajunnut sijoittaa niin laitoin vaan tilille palkasta ison osan, tosin silloin tilien korotkin oli jotain ihan muuta kuin nyt. Tiedä sitten paljonko silloin oli tuotto pörssissä noin keskimäärin verrattuna nykyhetkeen?

Nyt noita säästettyjä rahoja ei vaan jotenkin raaski laittaa pörssiin vaikka nykyään laitan kaiken ylimääräisen palkasta aina suoraan sijoituksiin.
 
Liittynyt
27.05.2021
Viestejä
28
Voihan ne rahat sijoittaa melko lyhyelläkin aikavälillä, esim 6 erää 1kk välein. Joka erälle laittaa sopivan stop loss rajan. Jos markkina lähtee alaspäin niin menee osakkeet myyntiin. Olettaen, että edes ensimmäiset sijoitetut pompsit on voitolla niin tappio ja voitot minimoituvat, jos markkina kääntyy rajuun laskuun. Stop loss rajoja voi sit tuunailla ajan kanssa sen mukaan minkä kokee parhaaksi.

Mun näkemys on, että jos mitään kovin erikoista ei tapahdu niin jossain vaiheessa koronahyötyjät eivät enää niin hyödy ja koronasta kärsineet lähtevät paranemaan päin.

Riskillä taidan alkaa pelaamaan NYSE:ssa BABA:lla. Pitää vielä tutkia vähän lisää ja miettiä millaisella strategialla ja riskillä lähtee BABA:n kimppuun. BABA voi olla täysin paska veto, jos kiina oikeasti vetää firmat vessasta alas. Hankala uskoa että kiina oikeasti haluaisi tuhota BABA, Tencent jne. yrityksiä. Vaikea toisinaan(aina) ymmärtää politiikkaa.
Ei ole BABA tai Tencent katoamassa mihinkaan, mutta erilaisia keinoja loytyy kylla siirtaa naiden firmojen voitot muihin taskuihin kuin lansisijoittaijen. Esimerkiksi noilta kiinalaisilta koulutusfirmoilta vietiin oikeudet tehda voittoa ja niiden kurssit tippunut aivan jarkyttavan paljon. Kaikenlaisia erilaisia skenaarioita on miten noissa voi rahansa menettaa, mutta tietysti jos ne ei toteudukkaa niin kai siina hyvan tilin voi tehda sitten.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Ei ole BABA tai Tencent katoamassa mihinkaan, mutta erilaisia keinoja loytyy kylla siirtaa naiden firmojen voitot muihin taskuihin kuin lansisijoittaijen. Esimerkiksi noilta kiinalaisilta koulutusfirmoilta vietiin oikeudet tehda voittoa ja niiden kurssit tippunut aivan jarkyttavan paljon. Kaikenlaisia erilaisia skenaarioita on miten noissa voi rahansa menettaa, mutta tietysti jos ne ei toteudukkaa niin kai siina hyvan tilin voi tehda sitten.
Mielenkiintoista analyysia. Olen tuohon babaan suhtautunut sillä mielin, että siinä tosiaan voi mennä sijoituksen arvo nollaan tai tuotto negatiiviselle. Eli täysin riskillä ja en oleta niitä rahoja enää näkeväni, jotka siihen laitan. Tosin kiina tekee itselleen karhunpalveluksen, jos noin käy. Ei tarvi pelätä ulkomaalaisten enää sen jälkeen sijoittavan kiinaan. Globaalissa maailmassa tuo olisi aika jännittävä eristäytyminen kiinalta. Täysin mahdollinen juttu kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 088
Psykologia tässä iskee. Varmasti kannattais purkaa, se on selvä. Ei vaan pysty

No parilla satkulla nostelin kuukausisummia, mutta kun purettavaksi ois kymppitonneja...
Eikö sun tuloilla nyt kymppitonninkin pitäisi olla sen verran pikkuraha, että kk-säästöä voi nostaa ihan surutta tonnilla tai parillakin ja unohdat koko pohdinnat puoleksi vuodeksi ja katsot sitten tilannetta uudestaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 411
Viestejä
4 236 449
Jäsenet
71 206
Uusin jäsen
Jocn Rock

Hinta.fi

Ylös Bottom