Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 209
Lisäyksenä tähän, nähtävästi pakottaa tuota 2.85€/kk "Säästäjä" pakettia, laitoin viestiä OP:lle ja kyselin että onko tuo "bugi" vai onko by the design että kuitenkin tuo KK hinnan joutuu maksamaan.

Jos joutuu, niin avaan tuon kuukausisäästötilin, pysyy kuitenkin tuolla 500€/kk (tai bimonthly) kulut 0.5%:ssa joka nyt on ihan "fine".
Jää nähtäväksi kuinka kauan edut ovat voimassa. OP:lla kun tuntuu olevan erilaisia kampanjoita ja hinnat vaihtelevat kuin tuuliviiri.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Itse olen motivaation ylläpitämiseksi pitänyt exceliä vuodesta 2010 alkaen, johon kirjaan kokonaisvarallisuuden taseen muotoon. Vaikka tuntuu, että kuukausisäästäminen on tappavan tylsää, niin itseä ainakin motivoi, kun
Joku tällainen kiinnostelisi minuakin - jos aloittaisi uuden vaiheen seurannassa näin vuodenvaihteessa. Olisiko kenelläkään ehdottaa ihan normi "osta ja unohda" piensijoittajalle jotain edes puolivalmista, eikä liian monimutkaista (tyyliin päivätreidaajalle tarkoitettua) Excel / GSheets -pohjaa tai miksei vaikka jotain valmista sovellustakin, jonka avulla voisi seurata kokonaissalkun kehitystä? Minulla siis sattuu olemaan salkku useammalla kuin yhdellä välittäjällä, joten ne pitäisi saada jotenkin vedettyä yhteen. En siis tässä välttämättä hae edes kokonaisvarallisuuden seurantaa, kuten Cumbolla, vaan yksinkertaista salkkuraportointia.
- Vähintään kiinnostaisi salkun kokonaiskehitys mukaanlukien kuukausisäästöt,
- miksei myös sijoituspäätösten onnistumisesta paremmin kertova TWR kiinnostaisi.
- Jotenkin pitäisi saada mukaan myös tapahtumat, kuten kk-säästöt ja muut ostot sekä myynnit, sekä osingot ja verot.
Ainakin noiden tapahtumien osalta olisin ihan valmis tekemään manuaalistakin työtä - minun tapahtumatahdilla varmaan pari kertaa vuodessa riittäisi. Noiden kehitysten laskenta olisi hyvä olla jotenkin automaattisempi ja olisihan se hienoa jos eri instrumenttien arvoja ei tarvitsisi syöttää itse, vaan ne haettaisiin jotenkin automaagisesti.
Tarjontaa eri blogeissa jne. tuntuu olevan reilusti ainakin tuolla Google Sheets puolella, mutta jotenkin aika monimutkaisilta tuntuvat omaan käyttöön ainakin ne mitä olen katsonut.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 223
Joku tällainen kiinnostelisi minuakin - jos aloittaisi uuden vaiheen seurannassa näin vuodenvaihteessa. Olisiko kenelläkään ehdottaa ihan normi "osta ja unohda" piensijoittajalle jotain edes puolivalmista, eikä liian monimutkaista (tyyliin päivätreidaajalle tarkoitettua) Excel / GSheets -pohjaa tai miksei vaikka jotain valmista sovellustakin, jonka avulla voisi seurata kokonaissalkun kehitystä? Minulla siis sattuu olemaan salkku useammalla kuin yhdellä välittäjällä, joten ne pitäisi saada jotenkin vedettyä yhteen. En siis tässä välttämättä hae edes kokonaisvarallisuuden seurantaa, kuten Cumbolla, vaan yksinkertaista salkkuraportointia.
- Vähintään kiinnostaisi salkun kokonaiskehitys mukaanlukien kuukausisäästöt,
- miksei myös sijoituspäätösten onnistumisesta paremmin kertova TWR kiinnostaisi.
- Jotenkin pitäisi saada mukaan myös tapahtumat, kuten kk-säästöt ja muut ostot sekä myynnit, sekä osingot ja verot.
Ainakin noiden tapahtumien osalta olisin ihan valmis tekemään manuaalistakin työtä - minun tapahtumatahdilla varmaan pari kertaa vuodessa riittäisi. Noiden kehitysten laskenta olisi hyvä olla jotenkin automaattisempi ja olisihan se hienoa jos eri instrumenttien arvoja ei tarvitsisi syöttää itse, vaan ne haettaisiin jotenkin automaagisesti.
Tarjontaa eri blogeissa jne. tuntuu olevan reilusti ainakin tuolla Google Sheets puolella, mutta jotenkin aika monimutkaisilta tuntuvat omaan käyttöön ainakin ne mitä olen katsonut.
Oletko tutustunut morningstarin palveluun. Lisäbonuksena näyttää x-ray työkalulla kivasti maantieteellistä hajautustakin. Ja rahastojen päälekäisyyksiä. Mitään automaatiota tuonne tosin ei saa, vaan kaikki tapahtumat pitää käsin kirjata.

Edit: Eipäs tuonne Morningstariin saakaan kätevästi kirjattua osinkoja. Kokonaisvaltaisempaan talouden seurantaan gnucash. Perinteiseen opensource tyyliin käyttöönotossa melkoinen säätäminen ja oppimiskynnys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Joku tällainen kiinnostelisi minuakin - jos aloittaisi uuden vaiheen seurannassa näin vuodenvaihteessa. Olisiko kenelläkään ehdottaa ihan normi "osta ja unohda" piensijoittajalle jotain edes puolivalmista, eikä liian monimutkaista (tyyliin päivätreidaajalle tarkoitettua) Excel / GSheets -pohjaa tai miksei vaikka jotain valmista sovellustakin, jonka avulla voisi seurata kokonaissalkun kehitystä? Minulla siis sattuu olemaan salkku useammalla kuin yhdellä välittäjällä, joten ne pitäisi saada jotenkin vedettyä yhteen. En siis tässä välttämättä hae edes kokonaisvarallisuuden seurantaa, kuten Cumbolla, vaan yksinkertaista salkkuraportointia.
- Vähintään kiinnostaisi salkun kokonaiskehitys mukaanlukien kuukausisäästöt,
- miksei myös sijoituspäätösten onnistumisesta paremmin kertova TWR kiinnostaisi.
- Jotenkin pitäisi saada mukaan myös tapahtumat, kuten kk-säästöt ja muut ostot sekä myynnit, sekä osingot ja verot.
Ainakin noiden tapahtumien osalta olisin ihan valmis tekemään manuaalistakin työtä - minun tapahtumatahdilla varmaan pari kertaa vuodessa riittäisi. Noiden kehitysten laskenta olisi hyvä olla jotenkin automaattisempi ja olisihan se hienoa jos eri instrumenttien arvoja ei tarvitsisi syöttää itse, vaan ne haettaisiin jotenkin automaagisesti.
Tarjontaa eri blogeissa jne. tuntuu olevan reilusti ainakin tuolla Google Sheets puolella, mutta jotenkin aika monimutkaisilta tuntuvat omaan käyttöön ainakin ne mitä olen katsonut.
Itse käytän Portfolio Performance aloituskynnys suhteellisen korkea, mutta kun datat on saanut syötettyä niin hyvin on toiminut.

 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 702
Oma salkku näytti päätyvän 13% plussalle 2020 osalta. Hurjia lukuja osa täällä kyllä saanut. Sain kuitenkin pohjalta ostettua muutamaa osaketta maaliskuussa ja samalla tuplasin kk-säästöt Lokakuulle asti.

@Reisga n ohjelma näytti kyllä mielenkiintoiselle, pitää varmaan testata olisiko siitä itselle työkalu seurantaan.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 223
Itse käytän Portfolio Performance aloituskynnys suhteellisen korkea, mutta kun datat on saanut syötettyä niin hyvin on toiminut.

Näyttää kyllä melko pätevältä. Saako tähän tuotua helposti päivän hinnat myös suomalaisista osakkeista ?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
Tässä mielestäni toimiva Sheets-pohja: OSAKESALKKU TEMPLATE

Olen muokannut tuota linkin pohjaa omaan käyttöön sopivaksi ja ei ole valittamista.

Tuon Sheets-pohjan rinnalle otin Portfolio Performancen kokeiluun vuoden lopussa, lyhyen aikavälin kokeilulla vaikuttaa hyvältä softalta. Netistä löytyy myös hyviä ohjeita ja ohjelman mukana tulee valmis salkkuesimerkki.

Näyttää kyllä melko pätevältä. Saako tähän tuotua helposti päivän hinnat myös suomalaisista osakkeista ?
Kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 461
Itse olen motivaation ylläpitämiseksi pitänyt exceliä vuodesta 2010 alkaen, johon kirjaan kokonaisvarallisuuden taseen muotoon. Vaikka tuntuu, että kuukausisäästäminen on tappavan tylsää, niin itseä ainakin motivoi, kun tuosta äskenkin päivittäessä huomasi, että nettovarallisuus (sis. käteinen, tilit, sijoitukset, asunto, auto, luottokortit ym. varat ja velat) on kasvanut tasan kymmenessä vuodessa reilusta 300 k€:sta n. 1,05 M€:on. Varallisuuden kasvu on muodostunut täysin osakkeisiin, ETF:iin ja rahastoihin pl. yksi n. 100 k€ sijoitusasunto. Tästä puuttuu tietyt omaisuuserät, joiden arvostaminen hankalampaa ja olen ne jättänyt taulukosta pois. Kokonaisuus ne huomioiden ehkä 1,8-2,0 M€.

Itselle tämä on ainakin ihan toimiva tapa. Kun hahmottaa helpommin kokonaisuuden, niin motivoi paremmin jatkamaan.
Jep todella hyvä motivoija! Kun sälää on useammassa omaisuuserässä kiinni niin kokonaistilanne yhdessä käppyrässä avaa tilannetta mukavasti. Samalla ei ole sidoksissa siihen, että pakko käyttää vaikka pelkkää Nordnettiä niin saa nätit käppyrät. Tärkein näissä on ettei sorru itsensä huijaamiseen mm. asunnon nettoarvolla ja muulla vaikeammin arvostettavalla asialla. Toki mulla on siellä autokin listattuna niin, että ekana vuonna lähti 20% arvosta ja nyt pitäisi muuttaa varmaan 15% kohdille kun arvonlasku vähän tasaantuu.

Itse olen niin huono taikuroimaan mitään tyhjästä niin muokkasin täällä olevaa pohjaa: Näin aloitat varallisuusseurannan
Toisella välilehdellä mulla on omaisuuserä taulukko mihin käyn loppukuusta lätkäsemässä tilien saldot, osakkeiden arvot yms. 10min homma joka kuu kun jotuu käsipelillä kaikki käymään. En edes hanskaa sitä, että saisin tuolta tiedot siirtymään automaattisesti tuohon varallisuusseuranta taulukkoon, mutta vielä selviää naputtelemalla :). Mutta jo 1,5v aikana ihan mukavaa dataa tullut. Ehdottomasti kannattaa aloittaa jos säästäminen ja sijoittaminen kiinnostaa!

Toinen talouden pidon selkäranka itsellä on tulot ja menot taulukko mistä tulee säästöprosentti. Blogeista lukenut aivan uskomattomista säästöprosenteista ihan onnettomilla tuloillakin. Itse ei tollasiin kykene, mutta en otakkaan oikein ressiä asiasta vaikka olisihan se mukavempi saada isommalla prosentilla säästöön. -19 huideltiin 21% paikkeilla ja -20 35% kohdille (suurin syy nousuun oli lyhennysvapaa), mutta joku yli 50% on aika dream on ellei ala leikkaamaan kulutusta isosti. Toki ihmiskokeena olisi kyllä omasta mielestä mielenkiintoista jos asuisi yksin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Näyttää kyllä melko pätevältä. Saako tähän tuotua helposti päivän hinnat myös suomalaisista osakkeista ?
Tähän asti olen saanut kaikkiin tarvitsemani, jos taitoa ja aikaa löytyy niin harvinaiset (listaamattomat tms.) kurssiedot voi kaivaa nettisivun lähdekoodista. Lisäksi löytyy kryptot yms.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
"Hei omistaja-asiakas,
Uudistamme omistaja-asiakkaidemme säästämisen ja sijoittamisen etuja 1.1.2021 alkaen:
Hyvä, että vastaavat kilpailuun - itsellä viimeinen pisara vaihtaa sieltä pois oli juurikin tuo ulkomaisten osakkeiden säilytyskulu, jota en aloittaessa tajunnut. Täytyy silti sanoa Mandatum Traderiin vaihdon jälkeen, että kannatti jo kaupankäyntisovelluksen puolesta vaihtaa. Se OP:n palvelu oli jatkuvasti jumissa ja muutenkin kökkäinen Mandatumiin ja Nordnettiin verrattuna. Kyllä sillä tosin pärjäsi, joten jos jollain aloittelijalla on jo tili OP:ssä ja käy harvakseltaan kauppaa, niin sinne vaan!
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 702
Tähän asti olen saanut kaikkiin tarvitsemani, jos taitoa ja aikaa löytyy niin harvinaiset (listaamattomat tms.) kurssiedot voi kaivaa nettisivun lähdekoodista. Lisäksi löytyy kryptot yms.
En osannut rahastoja tuohon lisätä, en tiedä saako niitä edes. ETF:t ja osakkeet löytyi hyvin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 407
Jep todella hyvä motivoija! Kun sälää on useammassa omaisuuserässä kiinni niin kokonaistilanne yhdessä käppyrässä avaa tilannetta mukavasti. Samalla ei ole sidoksissa siihen, että pakko käyttää vaikka pelkkää Nordnettiä niin saa nätit käppyrät. Tärkein näissä on ettei sorru itsensä huijaamiseen mm. asunnon nettoarvolla ja muulla vaikeammin arvostettavalla asialla. Toki mulla on siellä autokin listattuna niin, että ekana vuonna lähti 20% arvosta ja nyt pitäisi muuttaa varmaan 15% kohdille kun arvonlasku vähän tasaantuu.

Itse olen niin huono taikuroimaan mitään tyhjästä niin muokkasin täällä olevaa pohjaa: Näin aloitat varallisuusseurannan
Toisella välilehdellä mulla on omaisuuserä taulukko mihin käyn loppukuusta lätkäsemässä tilien saldot, osakkeiden arvot yms. 10min homma joka kuu kun jotuu käsipelillä kaikki käymään. En edes hanskaa sitä, että saisin tuolta tiedot siirtymään automaattisesti tuohon varallisuusseuranta taulukkoon, mutta vielä selviää naputtelemalla :). Mutta jo 1,5v aikana ihan mukavaa dataa tullut. Ehdottomasti kannattaa aloittaa jos säästäminen ja sijoittaminen kiinnostaa!

Toinen talouden pidon selkäranka itsellä on tulot ja menot taulukko mistä tulee säästöprosentti. Blogeista lukenut aivan uskomattomista säästöprosenteista ihan onnettomilla tuloillakin. Itse ei tollasiin kykene, mutta en otakkaan oikein ressiä asiasta vaikka olisihan se mukavempi saada isommalla prosentilla säästöön. -19 huideltiin 21% paikkeilla ja -20 35% kohdille (suurin syy nousuun oli lyhennysvapaa), mutta joku yli 50% on aika dream on ellei ala leikkaamaan kulutusta isosti. Toki ihmiskokeena olisi kyllä omasta mielestä mielenkiintoista jos asuisi yksin.
Omani näyttää tältä. Joka kuun viimeinen päivä aina ylimmällä rivillä ja "saldo" = varat - velat.


1.PNG

2.PNG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Esimerkiksi nordnetin superrahasto suomi
tai tämä Dansken kompassi 25: morningstarin sivu
portfolio.PNG



 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
63
Lisäyksenä tähän, nähtävästi pakottaa tuota 2.85€/kk "Säästäjä" pakettia, laitoin viestiä OP:lle ja kyselin että onko tuo "bugi" vai onko by the design että kuitenkin tuo KK hinnan joutuu maksamaan.

Jos joutuu, niin avaan tuon kuukausisäästötilin, pysyy kuitenkin tuolla 500€/kk (tai bimonthly) kulut 0.5%:ssa joka nyt on ihan "fine".
Ainakin mulla näyttää 0€/kk toi säästäjä paketti omistaja-asiakas hinnastossa.

 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
No hitto vieköön, kyllähän tuo nyt näyttäisi siltä että OP:n satunnaiset ETF-ostot tulee halvemmaks kuin Nordnetin kautta.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 316
Mut jooh, pitää funtsia.

Ei tuo 2.5€ (0.50% kulu) nyt Nordnetissä ole paha, oottelisi siihen asti että OP:lla tuo käyttöliittymä paranee..
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 316
Melko outoa koska ei omistaja-asiakkaalle toi hinta on 2,80€. Mistäköhän toi 2,85€ sulle tulee.
Oho joo, siis 2,80€ , ei 2,85€ my bad.

Mutta jooh, tietääkseni omistaja-asiakas olen kyllä, mutta tuolla itse sivuilla ainakin aikaisemmin tänään pakotti tuota maksua "Säästäjä" paketista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Hyvä, että vastaavat kilpailuun - itsellä viimeinen pisara vaihtaa sieltä pois oli juurikin tuo ulkomaisten osakkeiden säilytyskulu, jota en aloittaessa tajunnut. Täytyy silti sanoa Mandatum Traderiin vaihdon jälkeen, että kannatti jo kaupankäyntisovelluksen puolesta vaihtaa. Se OP:n palvelu oli jatkuvasti jumissa ja muutenkin kökkäinen Mandatumiin ja Nordnettiin verrattuna. Kyllä sillä tosin pärjäsi, joten jos jollain aloittelijalla on jo tili OP:ssä ja käy harvakseltaan kauppaa, niin sinne vaan!
Itsekin kirosin OP:hen avattua tiliä ulkomaisten osakkeiden hyvin piilotetun säilytyskulun vuoksi ja harkitsin jo siirtoa Mandatumiin, mutta nyt OP:n hintamuutoksen vuoksi meni yksi syy vaihtoon pois. Miten oma siirtosi meni? Kotimaiset osakkeet menee ymmärtääkseni n. viikon käsittelyajalla ilmaiseksi, mutta menikö ulkomaisista osakkeista siirrossa jokin (merkittävä) kulu? Saitko jostain lista osakkeista/ETF:stä, joita Mandatumiin voi siirtää vai hoituiko varmistus aspan kautta?
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
473
Mut jooh, pitää funtsia.

Ei tuo 2.5€ (0.50% kulu) nyt Nordnetissä ole paha, oottelisi siihen asti että OP:lla tuo käyttöliittymä paranee..
Jos sijoituksesi ovat tasan kaksi indeksirahastoa en ymmärrä miten OP:n huono käyttöliittymä siihen liittyy. Kyttäätkö indeksirahastojen arvoja päivittäin? Indeksisijoittaminen on kuin katselisi maalin kuivumista.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 316
Jos sijoituksesi ovat tasan kaksi indeksirahastoa en ymmärrä miten OP:n huono käyttöliittymä siihen liittyy. Kyttäätkö indeksirahastojen arvoja päivittäin? Indeksisijoittaminen on kuin katselisi maalin kuivumista.
En toki, pitää OP:lle laittaa viestiä saanko siirrettyä ilmaiseksi nordnetistä romppeet
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Itsekin kirosin OP:hen avattua tiliä ulkomaisten osakkeiden hyvin piilotetun säilytyskulun vuoksi ja harkitsin jo siirtoa Mandatumiin, mutta nyt OP:n hintamuutoksen vuoksi meni yksi syy vaihtoon pois. Miten oma siirtosi meni? Kotimaiset osakkeet menee ymmärtääkseni n. viikon käsittelyajalla ilmaiseksi, mutta menikö ulkomaisista osakkeista siirrossa jokin (merkittävä) kulu? Saitko jostain lista osakkeista/ETF:stä, joita Mandatumiin voi siirtää vai hoituiko varmistus aspan kautta?
Kysyin tuota Mandatumin päästä kerran mailitse eivätkä vastanneet koskaan mitään (muihin kysymyksiin ovat vastanneet kyllä hyvin...). Päädyin vaan myymään OP omistukset ja ennakkoveroja meneekin maksuun nyt syyskuussa hyvä määrä. Mitä googlailin niin aika kallista olisi ollut noiden ulkomaisten osalta. Harmittaahan tuo nyt hiukan, mutta itsellä kova epäilys, että pääomavero on joskus tulevaisuudessa korkeampi kuin nykyinen 30%.

Mandatumissa parempaa on erityisesti helposti toteutettavat stop-lossit ja lisämarkkinapaikat. Nuo on aika "edistyneitä" juttuja joten tosiaan jos käy harvakseltaan kauppaa en vaihtaisi OP:lta enää nykyisillä ehdoilla pois. Stop-lossit toisaalta on asia, joihin suosittelen perehtymään, koska niiden kautta uskaltaa ottaa monesti enemmän riskiä ja moni kauppa olisi jäänyt ilman tuota tekemättä.

Ulkomaisista osakkeista puhuttaessa näissä on myös sellainen jännä ero, että osinkojen ennakonpidätys voi mennä eri palveluissa eri tavalla. Esim. Kanadan osingoissa Nordnetin osingot verotetaan oikein 15% ennakonpidätyksellä, mutta Mandatumin kautta menee 25%. Eihän tuota pienillä summilla viitsi takaisin lähteä hakemaan. OP:n kohdalla ei tullut kertaakaan Kanadan osinkoja ja olisi ihan mielenkiintoista tietää miten siellä menee.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
Ulkomaisista osakkeista puhuttaessa näissä on myös sellainen jännä ero, että osinkojen ennakonpidätys voi mennä eri palveluissa eri tavalla. Esim. Kanadan osingoissa Nordnetin osingot verotetaan oikein 15% ennakonpidätyksellä, mutta Mandatumin kautta menee 25%. Eihän tuota pienillä summilla viitsi takaisin lähteä hakemaan. OP:n kohdalla ei tullut kertaakaan Kanadan osinkoja ja olisi ihan mielenkiintoista tietää miten siellä menee.
Mandatum Traderissä (Aspan vastaus): Lähdeverot seuraavien maiden/markkinoiden osingoista peritään verosopimusten mukaan oikein: USA, Ruotsi, UK ja Japani.

Itsellä myös Mandatum käytössä, selvästi paras ominaisuuksiltaan ja verrattain halpa 6€ välityspalkkioilla (satunnaiselle ostajalle).
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 780
OP:lta puuttuu edelleen ne valuuttatilit ja valuuttamuunnoksen kurssikin on jonnekkin piilotettu. Toiminta on kovin ailahtelevaa kun vuoden välein muuttuu hinnasto ja laskutusperusteet.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 316
OP:lta puuttuu edelleen ne valuuttatilit ja valuuttamuunnoksen kurssikin on jonnekkin piilotettu. Toiminta on kovin ailahtelevaa kun vuoden välein muuttuu hinnasto ja laskutusperusteet.
Jooh, monta funktiota on piilossa tai jossain paperilappusella.

Enköhän jatka Nordnetissä kuukausisäästämistä, jotenkin vaikuttaisi nuo viimevuosien muutokset siltä että lähes joka vuosi nuo vaihtuu ja voi olla että jo ensivuonna se sitten taas maksaa 3€/kk tuo ETF sijoittaminen OP:ssa
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
OP:lta puuttuu edelleen ne valuuttatilit ja valuuttamuunnoksen kurssikin on jonnekkin piilotettu. Toiminta on kovin ailahtelevaa kun vuoden välein muuttuu hinnasto ja laskutusperusteet.
Joo. Kaikki itkee Nordnetin kalliista hinnoista, mutta ainakin ne on tasaisesti kalliit. Eikä vaihdu vuosi vuodelta riippuen mihin suuntaan tuulee.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 316
Mutta jooh, tätä pakottaa OP kun koittaa ostaa ETF rahastoja, ei omistaja-vaihtoehtoa ollenkaan, missään.
Mut noh, oottelen josko ne Maanantaina vastaisi ja korjaisivat ongelman.

Oletettavasti se ei ole järkevää olla kahdessa eri pankissa samaa ETF:ää, sillä silloin maksan x2 hallinnointikuluja, vaikka esim."jäädytän" nuo NordNetin ETF varat?
1609616803968.png
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 702
Mutta jooh, tätä pakottaa OP kun koittaa ostaa ETF rahastoja, ei omistaja-vaihtoehtoa ollenkaan, missään.
Mut noh, oottelen josko ne Maanantaina vastaisi ja korjaisivat ongelman.

Oletettavasti se ei ole järkevää olla kahdessa eri pankissa samaa ETF:ää, sillä silloin maksan x2 hallinnointikuluja, vaikka esim."jäädytän" nuo NordNetin ETF varat?
Ethän sinä maksa nordnetille mitään jos et osta niitä. ETF:n Hallinnointipalkkio on prosentttiperusteinen, eikä ole merkitystä jos osa on nordnetissä ja osa OP:ssa. Nordnetistä maksat siis vain kk-säästö ostoista 2,5€/kk etkä muuta. Jos et siis osta tai myy, niin ei tule kuluja.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 316
Ethän sinä maksa nordnetille mitään jos et osta niitä. ETF:n Hallinnointipalkkio on prosentttiperusteinen, eikä ole merkitystä jos osa on nordnetissä ja osa OP:ssa. Nordnetistä maksat siis vain kk-säästö ostoista 2,5€/kk etkä muuta. Jos et siis osta tai myy, niin ei tule kuluja.
Jooh meinasin siis tuota Hallinnointipalkkiota, että onko järkevää pitää ETF:ää kahdessa eri pankissa, enkös maksa silloin hallinnointipalkkiota ns. kahteen kertaan? Vai onko sillä nyt oikeastaan merkitystä?
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 702
Jooh meinasin siis tuota Hallinnointipalkkiota, että onko järkevää pitää ETF:ää kahdessa eri pankissa, enkös maksa silloin hallinnointipalkkiota ns. kahteen kertaan? Vai onko sillä nyt oikeastaan merkitystä?
Nordnetissä ei ole hallinnointipalkkiota, eli sinne et maksa. ETF:n kulut on prosenttiperusteisia, eli niitä maksat saman verran oli siulla ne yhdellä tai viidelle välittäjälle jaettuna.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 316
Nordnetissä ei ole hallinnointipalkkiota, eli sinne et maksa. ETF:n kulut on prosenttiperusteisia, eli niitä maksat saman verran oli siulla ne yhdellä tai viidelle välittäjälle jaettuna.
Okei, noh alan sitten ostamaan OP:n kautta niin tulee tuo pari euroa kuussa säästöä :) Kiitos!

Pitää ekana setviä että miten tuon Sijoittaja paketin saan ilmaiseksi.. :D
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 316
"Omistaja-asiakkaiden etuja: ETF-kaupankäyntikulu on 1% 800e saakka ja osakevälityksen 1% 700e saakka ainakin tuonne 31.8.2021. Arvo-osuustili Säästäjän paketilla on nyt ilmainen ja Sijoittajan paketista saa -2,80e edun. Liitteenä tämänhetkinen omistaja-asiakkaiden sijoittamisen hinnasto ja toinen linkki vie OP:n hinnastoihin, joista voit tarvittaessa etsiä lisätietoa. Alla vielä tämän hetkiset edut.

Uudet omistaja-asiakkaan edut sijoittamisen puolella:

Uudistamme omistaja-asiakkaidemme säästämisen ja sijoittamisen etuja 1.1.2021 alkaen. Jatkossa säästät ja sijoitat edullisemmin ja pienemmillä kuluilla.

Säästämisen ja sijoittamisen uudet edut sinulle omistaja-asiakas:
- maksuton kotimaisten ja ulkomaisten arvopapereiden säilytys (sisältää kotimaiset ja ulkomaiset osakkeet ja ETF:t)
- maksuton osake- ja markkina-analyysi sekä varainhoidon markkinanäkemys
- maksuton osakesäästötili sekä edullisemmat kaupankäyntihinnat 2021 tulevalle osakesäästötilille.

Nykyiset jatkuvat edut sinulle omistaja-asiakas:
- rahastot ilman merkintä- ja lunastuspalkkiota*
- suurin osa rahastoista kerryttää OP-bonuksia
- edullisemmat osakekaupankäynnin hinnat (normaalilla arvo-osuustilillä)
- osakevälityksen 1 %:n palkkiokatto 31.8.2021 asti
- OP-sijoitusvakuutus ja OP-sijoitussopimus ilman aloituskuluja (vakuutus on voimassa 100 ikävuoteen asti ja kerryttää OP-bonuksia)

*pl. rahastot, joissa merkintä- ja lunastuspalkkiot hyvitetään rahastolle (indeksirahastot, OP-Metsänomistaja, OP-Palvelukiinteistöt, OP-Vuokratuotto ja OP-Alternative Portfolio)."


Joten ainakin itselle tuo Nordnetin kuukausi säästäminen on halvempi vaihtoehto, kuin OP.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
215
OP on edelleen meikäläisenkin kotipankki, mutta OP on kunnostautunut menneisyydessä noiden kaupankäyntimaksujensa kanssa säätämiselle eestaas sen verran urakalla ettei oikein herätä luottamusta se touhu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Vuosien jahkailun jälkeen tein viimein Nordnetiin tilin ja aloitin kuukausisäästämisen EUNL+IS3N -kombolla, 500€/kk summalla. Vielä jäi mietityttämään tuo kk-säästön toiminta. Miten tuo tasaa tilannetta, jossa kk-säästösumma jää vajaaksi tai menee yli? Onko systeemi sen verran fiksu, että osaa käyttää edellisiltä kuukuukausilta yli jääneet rahat aina kun mahdollista, jos/kun ostot ei mene tasan? Maininta oli, että ostosumma voi olla 10% valittua suurempi. Pitääkö tuota muuten käydä "paimentamassa"?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Ei se mitenkään sitä tasaa. Kuukauden ostot voi olla sulla 500€ plus miinus 50€, riippuen mainitsemiesi ETF:ien ostopäivän arvosta. Kuukauden päästä taas uus tilanne.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
121
Oman kokemuksen mukaan ostaa vajaalla summalla, kun ei mene tasan. Suosittelen laittamaan esim. 550 € säästösummaksi niin ei kerry ylimääräistä rahaa Nordnetin tilille. Näin jouduin itse tekemään.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 233
BlackRock on näköjään tiputtanut iShares MSCI ACWI UCITS ETF (ISIN IE00B6R52259 Xetra IUSQ) kuluja joulukuussa järjelliselle tasolle 0,60% → 0,20%, joten tuosta tulee relevantti vaihtoehto perinteisen EUNL+IS3N -kombon (TER 0,20% + 0,18%) tai Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (TER 0,22%) rinnalle passiiviselle indeksisijoittalle.

Voi olla hyödyllinen kuukausisäästön välityskulujen minimoinnissa (sellaiselle joka joutuu maksamaan jokaisesta ostettavasta arvopaperilajista välityspalkkion erikseen). Tuossa saa yhdellä välityspalkkiolla koko maailman (kehittyneet+kehittyvät) kilpailukykyisillä kuluilla. Ei tosin ilmeisesti löydy Nordnetin kuukausisäästölistalta, eli siellä EUNL+IS3N säilyy parempana vaihtoehtona.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
215
BlackRock on näköjään tiputtanut iShares MSCI ACWI UCITS ETF (ISIN IE00B6R52259 Xetra IUSQ) kuluja joulukuussa järjelliselle tasolle 0,60% → 0,20%, joten tuosta tulee relevantti vaihtoehto perinteisen EUNL+IS3N -kombon (TER 0,20% + 0,18%) tai Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (TER 0,22%) rinnalle passiiviselle indeksisijoittalle.
Katsoin mielenkiinnosta, että Vanguardin VWCE sisältää 3443 osaketta, iShares MSCI ACWI 1595 osaketta, iShares Core MSCI World 1584 ja iShares Core MSCI EM 2807 osaketta. Nordnetin EUNL+IS3N kombolla saisi siis tässä mielessä parhaan mahdollisen hajautuksen, mutta jos hakee yhden-ETF:n ratkaisua niin Vanguardin FTSE All-World olisi hienoisesti kalliimmasta hallinnointipalkkiosta huolimatta parempi ratkaisu? :hmm:
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 233
Katsoin mielenkiinnosta, että Vanguardin VWCE sisältää 3443 osaketta, iShares MSCI ACWI 1595 osaketta, iShares Core MSCI World 1584 ja iShares Core MSCI EM 2807 osaketta. Nordnetin EUNL+IS3N kombolla saisi siis tässä mielessä parhaan mahdollisen hajautuksen, mutta jos hakee yhden-ETF:n ratkaisua niin Vanguardin FTSE All-World olisi hienoisesti kalliimmasta hallinnointipalkkiosta huolimatta parempi ratkaisu? :hmm:
Niin no jos paremmuuden mittari on eri arvopaperilajien lukumäärä, niin sitten näin. Jonkinlaista "optimized sampling" -menetelmäähän tuo käyttää. Joku toinen voisi ajatella, että on hyvä asia, ettei rahasto omista ihan jokaista indeksissä olevaa pienintä nakkikioskia, koska pystyy tällöin säästämään niistä aiheutuvat kaupankäyntikulut ja seuraamaan indeksiä kuitenkin riittävän tarkasti. Joka tapauksessa on hyvä, että hintakilpailu toimii ja kustannukset pienenevät.

Kurssin kehityksessä ero näiden välillä on ollut hienoinen Vanguardin eduksi, mutta nyt palkkion pienennyttyä tilanne voi jatkossa kääntyä toisin päin. Pystyy juuri ja juuri erottamaan kaksi eri viivaa graafista kun näitä vertailee:

Screenshot_2021-01-04 ETF Chart Comparison justETF.png
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 097
Tuo Vanguard FTSE All-World olisikin hyvä, ja OP omistaja-asiakkaalle edullisempi kuin Nordnet jos säästösumma on alle 250e/kk. OP:ssa vaan edelleenkin mietityttää tuo sekavahko hinnasto ja kun puljailevat sitä edes taas, tuo nykyinenkin (tarjous)hinnasto kun on voimassa vaan vajaan vuoden tähän tietoon.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
87
Hei

Minun piti alkaa Nordeassa rahastokuukausisäästäjäksi täälläkin tutulla rahastolla SPP Aktiefond Global A EUR
(ISIN:SE0013801453). Kuitenkin Nordean kuukausisäästösopimusta ei voi tehdä tuolle rahastolle, koska sitä ei löydy rahastolistauksesta, josta voi valita rahaston kyseiselle sopimukselle. Listauksesta löytyy kuitenkin rahasto SPP Aktiefond Global
(ISIN:SE0000671919). Mitä käytännön eroa näillä kahdella rahastolla on? Jälkimmäinen on ainakin perustettu paljon aikaisemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Hei

Minun piti alkaa Nordeassa rahastokuukausisäästäjäksi täälläkin tutulla rahastolla SPP Aktiefond Global A EUR
(ISIN:SE0013801453). Kuitenkin Nordean kuukausisäästösopimusta ei voi tehdä tuolle rahastolle, koska sitä ei löydy rahastolistauksesta, josta voi valita rahaston kyseiselle sopimukselle. Listauksesta löytyy kuitenkin rahasto SPP Aktiefond Global
(ISIN:SE0000671919). Mitä käytännön eroa näillä kahdella rahastolla on? Jälkimmäinen on ainakin perustettu paljon aikaisemmin.
Vanhempi rahasto on Ruotsin Kruunuissa, uudempi Euroissa. Vanhemman valkatessa tuohon ymmärtääkseni tulee valuutanvaihdot väliin, en tiedä tuleeko siitä jotain lisäkuluja Nordealla.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
87
Vanhempi rahasto on Ruotsin Kruunuissa, uudempi Euroissa. Vanhemman valkatessa tuohon ymmärtääkseni tulee valuutanvaihdot väliin, en tiedä tuleeko siitä jotain lisäkuluja Nordealla.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Toistaiseksi taidan miettiä muuta rahastoa, jos Nordean kautta jatkan säästämistä. Sinänsä harmi, että tuota euromääräistä rahastoa ei voi käyttää Nordeassa rahastosäästösopimukseen ainakaan yksinkertaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Kiitos nopeasta vastauksesta! Toistaiseksi taidan miettiä muuta rahastoa, jos Nordean kautta jatkan säästämistä. Sinänsä harmi, että tuota euromääräistä rahastoa ei voi käyttää Nordeassa rahastosäästösopimukseen ainakaan yksinkertaisesti.
Nordnetillä taitaa olla kuukausisäästövalikoimassa tuo euromääräinen.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
BlackRock on näköjään tiputtanut iShares MSCI ACWI UCITS ETF (ISIN IE00B6R52259 Xetra IUSQ) kuluja joulukuussa järjelliselle tasolle 0,60% → 0,20%, joten tuosta tulee relevantti vaihtoehto perinteisen EUNL+IS3N -kombon (TER 0,20% + 0,18%) tai Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (TER 0,22%) rinnalle passiiviselle indeksisijoittalle.

Voi olla hyödyllinen kuukausisäästön välityskulujen minimoinnissa (sellaiselle joka joutuu maksamaan jokaisesta ostettavasta arvopaperilajista välityspalkkion erikseen). Tuossa saa yhdellä välityspalkkiolla koko maailman (kehittyneet+kehittyvät) kilpailukykyisillä kuluilla. Ei tosin ilmeisesti löydy Nordnetin kuukausisäästölistalta, eli siellä EUNL+IS3N säilyy parempana vaihtoehtona.
Toivottavasti myös EUNL:n kulut laskevat.

Nythän tuo EUNL on kuluiltaan oudon korkea. Saman hintainen kuin IUSQ (joka on kattavampi) ja kalliimpi kuin IS3N (kehittyvien markkinoiden rahastot usein kalliita).
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
NN TWR-tuotto oli jotain 5,8% viime vuodelle omalla indeksisalkulla. Ostelin kyllä NN:n pohjoismaiden indeksirahastoja markkinaa vastakarvaan välillä. Isoja eroja oli indeksien välillä tuotoissa ja huonoimmaksi jäivät Norjan indeksirahasto ja EUNL. Jälkimmäisen positio on salkkuni suurin. Parhaiten taisi pärjätä Ruotsin indeksirahasto.

Sinänsä ihan kiva tulos, kun työtä tuon eteen ei juuri tarvinnut muuta tehdä kuin kk-säästösummia säädellä. Nyt on kk-summat säädetty kuluvalle vuodelle kohdalleen ja mukana on myös IUSN ETF. Tavoitteena yhä käteispainon pienentely.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 557
Viestejä
4 219 097
Jäsenet
71 066
Uusin jäsen
MoonGamer

Hinta.fi

Ylös Bottom