Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Etf puolella koriin tulee ainakin is3n ja eunl, onko noiden kaveriksi vielä ehdotuksia?
Näillä saa aika kivasti koko maailman isot yhtiöt ja varmasti näillä pärjää. Itsellä noiden lisäksi vielä europe small cap (dx2j) jotta saa myös pieniin firmoihin exposurea. Tuo on myös kk-säästölistalla. Tämä ei toki ole pakollista ja varmaan ihan yhtä hyvään tulokseen pääsee noilla kahdella. Lisäksi kannattaa muistaa, että etfiä saa kuukausisäästöllä ilman kaupankäyntikuluja, mutta niiden myynti maksaa kuitenkin 15e/kauppa, joten aivan järjetön etf kirjo salkussa tuskin on järkevää. Oletuksena siis, että jossain vaiheessa elämää nuo realisoidaan.

Superrahastoista itse olen suosinut vain suomea, koska vaikka norja, tanska ja ruotsi ovat ilmaisia, noihin liittyy "piilokuluja" valuutanvaihtokuljen muodossa. Nämä ovat toki pieniä, mutta mielestäni jos säästää kehittyneisiin markkinoihin maailmalla, kehittyviin markkinoihin ja vaikka tuohon eurooppalaisiin small cappeihin hajauttamisesta vielä erikseen jokaiseen pohjoismaahan tuskin on lisähyötyä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Hyvin alkoi tämä sijoittaminen, myöhästyin päivällä etf-rahastojen automaattiostoista ja suomi/norja superrahastoista vain norja toteutui, kun rahaa ei enää jäänyt suomen rahaston osuuden ostamiseksi. Tuo ostotoimeksianto ilmeisesti raukeaa jollain aikavälillä...?

Kannattaisiko tuon suomen & norjan lisäksi laittaa mukaan vielä muita rahastoja?

Etf puolella koriin tulee ainakin is3n ja eunl, onko noiden kaveriksi vielä ehdotuksia?
Noilla pärjää varmaan jo aika hyvin. Mulla on tuon EUNLin sijasta DXET, SXR8 ja EUNN matalampien kulujen takia, mutta ei siinä hirveän isoa eroa ole.

Lisäksi mulla on vähän Small Cap ETF:iä (ZPRX, ZPRV), mutta ainakin toistaiseksi tosi pienellä painolla, koska niitä ei saa kuukausisäästösopimukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 469
Mikä mahtaa olla ongelma kun viime aikoina tiettyjen osinkojen maksussa kestää toista viikkoa?
Nordeaa käytän. Broadcom maksoi osinkoa joulukuun lopulla, kesti lähes viikon kunnes näkyi tililla. Iron mountain maksoi 2. päivä, nyt 7 päivää kulunut ja vieläkään ei näy.
Samaan aikaan, myöskin jenkkipuolelta muilta firmoilta osingot silti tulee samana päivänä kuin maksuun menevät.
Broadcom on uusi hankinta, joten siitä ei kokemusta, mutta mielestäni IRM on aikaisemmin tullut ihan ajallaan.

Onko muilla ollut vastaavaa vai jaksanko kysyä tarjoajalta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Noilla pärjää varmaan jo aika hyvin. Mulla on tuon EUNLin sijasta DXET, SXR8 ja EUNN matalampien kulujen takia, mutta ei siinä hirveän isoa eroa ole.

Lisäksi mulla on vähän Small Cap ETF:iä (ZPRX, ZPRV), mutta ainakin toistaiseksi tosi pienellä painolla, koska niitä ei saa kuukausisäästösopimukseen.
Onko hirvittänyt noissa small cap valueissa pieni ja yhä pienenevä AUM, toisessa 35 milj ja toisessa joku 30 milj. Itellä kanssa tuota ZPRVtä jonkinverran salkussa, mutta lisäostoja olen vähän pantannut, kun pelottaa, että lakkauttavat koko rahaston kannattamattomana. Toki saahan siitä rahat takasin ja arvonnousun, mutta sotii omaa osta ja pidä vuosikymmeniä strategiaa vastaan. Ja vituttaa jos joutuu veroille ennen aikojaan
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Onko hirvittänyt noissa small cap valueissa pieni ja yhä pienenevä AUM, toisessa 35 milj ja toisessa joku 30 milj. Itellä kanssa tuota ZPRVtä jonkinverran salkussa, mutta lisäostoja olen vähän pantannut, kun pelottaa, että lakkauttavat koko rahaston kannattamattomana. Toki saahan siitä rahat takasin ja arvonnousun, mutta sotii omaa osta ja pidä vuosikymmeniä strategiaa vastaan. Ja vituttaa jos joutuu veroille ennen aikojaan
En ole seurannut sen kummemmin rahaston tilannetta. Ostin nuo Small Capit kertaostona syksyllä 2018 enkä ole sen jälkeen asialle uhrannut aikaa. Niiden osuus koko salkustani on jotain 5% luokkaa, joten vaikka molemmat lakkautettaisiin, niin ei se juurikaan haittaa. Lakkauttaminen sotii toki omaakin strategiaa vastaan, koska tarkoitus on noita pitää vuosikymmeniä.
 

gulliver

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
619
Ai teille heh ei olekkkaa kun tynkälistat käytössä unohdin että ette noihin voikaan
sijoittaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
352
Hyvä pläjäys
https://www.volkswagenag.com/presen...anuar/January_2020_VWAG_Investor_Roadshow.pdf

Mielenkiintoista että noin suuri yhtiö sanoo noin suoraan osakkeensa olevan omasta mielestään aliarvostettu.

Toinen minulle uusi tieto oli lupaus lähivuosina nostaa osinko 30% ja sehän on sitten aika mukava kun tuo osake on tulokseen nähden todella halpa.

Nyt on muuten sitten hyvin lähellä tilanne, että markkina-arvossa
Tesla = Bentley+Bugatti+Lamborghini+Porsche+VW+Audi+Skoda+Seat+MAN+Scania+Ducati+VW commercial vehicles
(jokainen voi itse miettiä onko tuossa mitään järkeä, en jaksa siitä alkaa vänkäämään)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Lieneekö volkkarin ”aliarvostuksen” takana edelleen dieselskandaali ja tulevat korvaukset. Volkkari varmaan mielellään haluaisi unohtaa tapahtuneen ja lupailee osingon nostoa jos vahingot eivät toteudu (ainakaan täysinääräisesti) ja se vapauttaisi pääomaa osingonmaksua varten. Kolikon toisella puolella tulos voi romahtaa lähelle nollaa. Kuten kävi esim. Nordealle, osake oli pitkään aliarvostettu ja tarjosi näennäisesti jäätävää osinkotuottoa kunnes kävikin ilmi että osinkoa joudutaan leikkaamaan rajusti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 345
Katsoin pikaisesti volkkarin 2017-2018 kassavirrat ja taseet. Ei kiinnosta mitä raportoivat tulokseksi (ja vielä vähemmän nämä yhteenveto powerpoint pläjäykset missä kaikki luvut on yleensä "adjusted" :D ) mutta velkaa otetaan oikealta ja vasemmalta ettei kassasta lopu raha. Sitten kaupan päälle miljardien investoinnit sähköistykseen. Vai onko nämä varsinaisesti investointeja vai pelkästään välttämättömyyksiä/ylläpitokustannuksia nykyisen markkina-aseman ylläpitämiseksi? Ja milloin todellisuudessa sähköversioiden katteet saavuttaa polttomoottoriautojen? Vaikea ala varsinkin teknologiamurroksessa. Olin vähän aikaa Daimlerin kyydissä ja sain kevyesti näpeilleni ja hyvän oppitunnin :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
517
Lisäksi kannattaa muistaa, että etfiä saa kuukausisäästöllä ilman kaupankäyntikuluja, mutta niiden myynti maksaa kuitenkin 15e/kauppa, joten aivan järjetön etf kirjo salkussa tuskin on järkevää. Oletuksena siis, että jossain vaiheessa elämää nuo realisoidaan.
Voiko yksillä kuluilla siis myydä vain yhdenlaista ETF:ää? Itselläni kun on paria ETF:ää vain noin satasen arvosta kumpaakin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 422
Voiko yksillä kuluilla siis myydä vain yhdenlaista ETF:ää? Itselläni kun on paria ETF:ää vain noin satasen arvosta kumpaakin.
Voiko useampaa eri yrityksen osaketta myydä samassa toimeksiannossa- ei myöskään. ETF:t toimivat kuten osakkeet pääsääntöisesti. Molemmat ovat pörssilistattuja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
352
Katsoin pikaisesti volkkarin 2017-2018 kassavirrat ja taseet. Ei kiinnosta mitä raportoivat tulokseksi (ja vielä vähemmän nämä yhteenveto powerpoint pläjäykset missä kaikki luvut on yleensä "adjusted" :D ) mutta velkaa otetaan oikealta ja vasemmalta ettei kassasta lopu raha. Sitten kaupan päälle miljardien investoinnit sähköistykseen. Vai onko nämä varsinaisesti investointeja vai pelkästään välttämättömyyksiä/ylläpitokustannuksia nykyisen markkina-aseman ylläpitämiseksi? Ja milloin todellisuudessa sähköversioiden katteet saavuttaa polttomoottoriautojen? Vaikea ala varsinkin teknologiamurroksessa. Olin vähän aikaa Daimlerin kyydissä ja sain kevyesti näpeilleni ja hyvän oppitunnin :)
Joo olen samaa mieltä näistä adjusted lukujen suosiosta nykyään, mutta tässä tapauksessa ne jotenkuten voi ymmärtää, koska tuskin VW:n ajatuksena on dieselgatesta tehdä vakituista osaa toimintaa. Pidän myös hyvänä, että ovat suureksi peluriksi ripeästi lähteneet panostamaan sähköistykseen. Daimler ja BMW ovat tässä investointikisassa vähän heikossa asemassa, koska ovat niin paljon pienempiä vaikkakin kenties teknisesti hienompia yhtiöitä. Kateongelma sähköistyksessä tulee olemaan sama kaikilla, mutta luulisi tuon alusta-ajatuksen toimivan siinäkin joten kuten kun se on toiminut niin hyvin polttomoottoriautoissakin. Ja jokerina tässä osakkeessa on tosiaan samaan hintaan pari rekkayhtiötä ja urheiluautobrändejä johtotähtenä Porsche, jota ei voi ihan arvottomaksi laskea kun katsoo paljonko Ferrarin arvo on yksinään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Vaikka olisikin, miten jotkin rahavirrat(?) Olisivat erityisen kiinostavia?
Miten muka voisi panikoida ja hötkyillä jos ei jotkut hämärät osto/myyntitilastot ole luettavassa ilman viiveitä!? Jos piensijoittaja jotenkin voi voittaa markkinan, se on saamalla mahdollisimman paljon suodattamatonta dataa, viettävän niiden vuoksi unettomia öitä ja tekevänsä sitten niiden pohjalta hätiköityjä päätöksiä. Ehkä tajuat, kun olet sijoittanut vähän pidempään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 345
Joo olen samaa mieltä näistä adjusted lukujen suosiosta nykyään, mutta tässä tapauksessa ne jotenkuten voi ymmärtää, koska tuskin VW:n ajatuksena on dieselgatesta tehdä vakituista osaa toimintaa. Pidän myös hyvänä, että ovat suureksi peluriksi ripeästi lähteneet panostamaan sähköistykseen. Daimler ja BMW ovat tässä investointikisassa vähän heikossa asemassa, koska ovat niin paljon pienempiä vaikkakin kenties teknisesti hienompia yhtiöitä. Kateongelma sähköistyksessä tulee olemaan sama kaikilla, mutta luulisi tuon alusta-ajatuksen toimivan siinäkin joten kuten kun se on toiminut niin hyvin polttomoottoriautoissakin. Ja jokerina tässä osakkeessa on tosiaan samaan hintaan pari rekkayhtiötä ja urheiluautobrändejä johtotähtenä Porsche, jota ei voi ihan arvottomaksi laskea kun katsoo paljonko Ferrarin arvo on yksinään.
Juu en väitä etteikö auto-osakkeilla voisi tuottoa tehdä mutta varsinkin isommat pelurit ovat todella monimutkaisia otuksia. Ei tarvitse kuin vilkaista usemman sadan sivuista vuosikatsausta niin alkaa päätä kivistämään :)

Kateongelma on sama suhteessa muihin mutta toisaalta minua ei kiinnosta kovin paljoa miten yhtiön X luku on suhteessa yhtiön Y lukuun, vaan paljonko kassavirtaa pystytään tuottamaan ja paljonko tästä pitää maksaa.

Arvoa on varmasti yhtiöllä mutta sen perkaaminen onkin mielenkiintoista. Katsotaan vaikka VW konsernin tasetta Q3/2019.

vw.PNG

On näköjään syönyt kaikkea mielenkiintoista.

"On September 30, 2019, the Financial Services Division accounted for around 48.4% (48.8) of the Volkswagen Group's asset." (sivu 19 ja 31)

Ei riitä että pitää arvuutella autopuolen kanssa vaan kylkeen tulee järkyttävän kokoinen rahoituspuoli. En ainakaan henkilökohtaisesti pidä autolainoista. Asunnoissa sentään on jotain arvoa taustalla mutta peltilehmästä ei saa omiaan takaisin ikinä jos alkaa maksut defaulttamaan. Autolainat voi kaiken huipuksi olla seuraava subprime mätäpaise :D Subscribe to read | Financial Times

Yhtiö saa myös suht halpaa lainaa tällä hetkellä mutta mitä jos rahahanat kiristyy ja korot nousee. Nykyiselläänkin lainanhoitokulut ei ole nappikauppaa ja velkaa otetaan lisää. s. 36 "The weighted average interest rate applied in the Volkswagen group was 3.7%"

Jaa tulipa tuhlattua tähänkin aikaa enemmän mitä piti. Mutta mitä enemmän näitä autoyhtiöitä penkoo niin sitä enemmän liikkuvia komponentteja tulee eteen. Tunnustan että ei ole oikein kunnollista näkemystä näihin tai ainakin menisi tuhottomasti aikaa kaiken perkaamiseen, helpompiakin yhtiöitä löytyy :)
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
491
Vähän jälkijunassa, mutta oli kyllä hyvä vuosi 2019. Itseasiassa lyhyen (2014->) sijoitushistorian ehdottomasti paras vuosi. 2018 jouluun asti tuli osteltua lähes 100% suomalaisia osakkeita ja käppyrähän seurasikin melko suoraan OMX indeksiä. Kuitenkin tein tuolloin jouluna päätöksen, että painotin salkun ~70% jenkkeihin+EUNL/IS3N. Suomalaisia joita jäi jäljelle salkkuun oli loistavasti menestyneet Remedy ja Hoivatilat. Nordea oli koko salkun ainoa putoaja. Ulkomaisista hyvää tulosta niitti mm. GE, Face, Blizzard. Kokonaisuudessaan vuosi 2019 oli +51.93%

Untitled.png
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
508
Moro,

Seligsonin osavuosikatsaukset ovat informatiivisia ja viihdyttäviä lukupaketteja, joista oppii paljon markkinoista ja sijoittamisesta, vaikka ei olisikaan heidän asiakkaansa -> https://www.seligson.fi/sco/suomi/ajankohtaista/category/katsaukset.
Itsellä on viiskymppinen Seligsonin rahastossa ihan vain, että tämä katsaus tulee kerran kvartaalissa kotiin toimitettuna. Kivaa lyhyttä luettavaa vaikka en Seligsonin kautta sijoituksiani teekkään, suosittelen muillekin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 408
Kyllähän näitä käppyröitä kelpaa katsella. Helppoa on kyllä onnistua pörssissä melkein millä vaan viime vuodet. Itse olen vuosien saatossa myynyt (verotuksen kannalta järkevinä hetkinä) aktiivisesti hoidettuja rahastoja pois sekä myös suomiosakkeita. Omistuksia on NN:n lisäksi useammassa paikassa, joten ajan Morningstar X-Ray:n kaksi kertaa vuodessa ja muokkaan kuukausisäästöpainotuksia sen mukaan.

upload_2020-1-10_9-38-19.png

upload_2020-1-10_9-40-57.png
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
Aloitin kuukausi sitten kuukausisäästämisen ETF:llä Nordnetissä. Muutenkin ihan uusi sijoittamisen maailmassa.
Valitsin 4 ETF:ää ja säästösummaksi 100e/kk, ja ilmeisesti Nordnetin softa valitsee noista yhdistelmän jolla pääsee lähimmäksi tuota 100e summaa? Vai valitseeko vain listan alusta ostoja kunnes ei enää mahdu tuohon summaan (jollain toleranssilla)?
ETF:ät valitsin osin tämän ketjun perusteella, osin "lonkalta". Onko jotain argumentteja miksi joku näistä pitäisi poistaa tai korvata jollain muulla?

Xtrackers MSCI Nordic UCITS ETF 1D
iShares Core MSCI World UCITS ETF
iShares Edge MSCI Europe Minimum Volatility UCITS ETF EUR (Acc)
iShares Edge S&P 500 Minimum Volatility UCITS ETF USD (Acc)

Näistä softa valitsi ensimmäisessä erässä listan kaksi ensimmäistä.

Anteeksi etukäteen "tyhmistä" kysymyksistä :D
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Aloitin kuukausi sitten kuukausisäästämisen ETF:llä Nordnetissä. Muutenkin ihan uusi sijoittamisen maailmassa.
Valitsin 4 ETF:ää ja säästösummaksi 100e/kk, ja ilmeisesti Nordnetin softa valitsee noista yhdistelmän jolla pääsee lähimmäksi tuota 100e summaa? Vai valitseeko vain listan alusta ostoja kunnes ei enää mahdu tuohon summaan (jollain toleranssilla)?
ETF:ät valitsin osin tämän ketjun perusteella, osin "lonkalta". Onko jotain argumentteja miksi joku näistä pitäisi poistaa tai korvata jollain muulla?

Xtrackers MSCI Nordic UCITS ETF 1D
iShares Core MSCI World UCITS ETF
iShares Edge MSCI Europe Minimum Volatility UCITS ETF EUR (Acc)
iShares Edge S&P 500 Minimum Volatility UCITS ETF USD (Acc)

Näistä softa valitsi ensimmäisessä erässä listan kaksi ensimmäistä.

Anteeksi etukäteen "tyhmistä" kysymyksistä :D
En ole itse ETF:iin kokeillut sijoittaa tähän mennessä, niin antaako nordnet tehdä kuukausisäästön siten, että yhteen ETF-rahastoon menee alle 50 € kerralla? Olen kuiteskin siinä käsityksessä, että 50 € on minimisumma millä antaa kerralla ostaa yksittäistä ETF:ää, eli tuo 4:n ETF:n ostaminen satasella ei pitäisi ollenkaan mennä läpi, paitsi tietysti ensikuussa, jos syötät salkkuun 100 € automaattisesti kerran kuussa.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
86
Hei,
Kaivataan neuvoja. Myin aikaisempia sijoituksia, ja sen seurauksena tilillä on nyt noin 100t euroa. Rahastoissa/Osakkeissa on n. 70t. Kumminkin kun katsoo viimeaikaista meininkiä (oma salkku noussut 4kk:ssa 15%, vaikka on maantieteellisesti hajautettu..) niin ei voi olla ajattelematta että riskejä pitäisi myös hallita, eli karmaisee ajatus siitä että dumppaisi kaikki osakkeisiin/rahastoihin, kun kurssit vaikuttavat korkealentoisilta.

Mikä olisi "turvallinen" sijoitus tai mitä tekisitte tilanteessani? Olen ajatellut että yksi vaihtoehto olisi esim. sijoituskämppä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 422
En ole itse ETF:iin kokeillut sijoittaa tähän mennessä, niin antaako nordnet tehdä kuukausisäästön siten, että yhteen ETF-rahastoon menee alle 50 € kerralla? Olen kuiteskin siinä käsityksessä, että 50 € on minimisumma millä antaa kerralla ostaa yksittäistä ETF:ää, eli tuo 4:n ETF:n ostaminen satasella ei pitäisi ollenkaan mennä läpi, paitsi tietysti ensikuussa, jos syötät salkkuun 100 € automaattisesti kerran kuussa.
Taitaa olla niin, että 50€ on minimi summa kuukaudessa kuukausisäästämiseen, mitta ei ole rahamäärällisiä rajoitteita moneenko jakaa.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
En ole itse ETF:iin kokeillut sijoittaa tähän mennessä, niin antaako nordnet tehdä kuukausisäästön siten, että yhteen ETF-rahastoon menee alle 50 € kerralla? Olen kuiteskin siinä käsityksessä, että 50 € on minimisumma millä antaa kerralla ostaa yksittäistä ETF:ää, eli tuo 4:n ETF:n ostaminen satasella ei pitäisi ollenkaan mennä läpi, paitsi tietysti ensikuussa, jos syötät salkkuun 100 € automaattisesti kerran kuussa.
Ainakin tuo 50€ on se minimisumma kk-säästämisessä, mutta oletin että se koskee kokonaissummaa joka voi koostua useammasta alle 50€ ostosta?
Mulla menee automaattisesti tuo 100€ kerran kuussa, mutta kokonaisarvoltaan nuo 4 ovat reilusti yli 100€ eli tuskin ikinä tulee kaikkia neljää ostettua kerralla, mutta logiikasta riippuen kaikkia neljää voi satunnaisesti kertyä ajan yli?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
ETF:t on pörssinoteerattuja rahastoja ja hinta joka ilmoitetaan on yhden osakkeen/rahasto-osuuden hinta. Sitä et voi siis koskaan ostaa puolikkaana vaan minimimäärä on se yksi osake. Esim superrahastoissa minimisijoitus taitaa olla 15 euroa riippumatta siitä, mikä rahaston arvo on milloinkin, jos vaikka tuon world etf:n arvo nousee 50e->60e, on minimisijoitus 60e.
@Saadisti nopealla vilkaisulla valitsemiesi ETF:n yksikköhinnat on 38-60 euron välillä, eli joka kuukausi et tule saamaan kaikista osuutta. Nordnetin algoritmi taitaa olla semmoinen, että se sijoittaa painotustesi perusteella ja jos saldo niin vaatii, ei kaikkia etf:iä tule ostettua (käsittääkseni tiputtaen pois ne, jotka ovat painotuksessasi matalammalla).
ETF:t joita olet valinnu ovat varmaan ihan hyviä ja niillä pääsee tavoitteeseesi, mutta itse tekisin toisin.
Nyt kaikki valintasi ovat kehittyneessä maailmassa. ja ainakin worldissa ja sp500 on päällekkäisyyttä. Minimivolatiliteettia en ole strategiana hirveästi pohtinut. Jos sijoitushorisontti on vuosikymmeniä, volatiliteetti ei mielestäni ole ongelma ja se ei välttämättä tarjoa lisäarvoa.
Jos haluat koko maailman isot firmat, niin monet ovat suositelleet EUNL ja IS3N komboa, vaikkapa painotuksella 70/30. Jos säästösumma on 100e/kk, valitsisin itse 1 tai max 2 etf:ää, juuri sen takia, että ostot tapahtuisivat todennäköisemmin ja sen, että jossain vaiheessa myyntikulut eivät nousisi kohtuuttomuuksiin.
Mutta kuten sanottua. Noillakin varmasti pääset maaliin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 422
Hei,
Kaivataan neuvoja. Myin aikaisempia sijoituksia, ja sen seurauksena tilillä on nyt noin 100t euroa. Rahastoissa/Osakkeissa on n. 70t. Kumminkin kun katsoo viimeaikaista meininkiä (oma salkku noussut 4kk:ssa 15%, vaikka on maantieteellisesti hajautettu..) niin ei voi olla ajattelematta että riskejä pitäisi myös hallita, eli karmaisee ajatus siitä että dumppaisi kaikki osakkeisiin/rahastoihin, kun kurssit vaikuttavat korkealentoisilta.

Mikä olisi "turvallinen" sijoitus tai mitä tekisitte tilanteessani? Olen ajatellut että yksi vaihtoehto olisi esim. sijoituskämppä.
Turvallinen ja sijoittaminen eivät kuulu samaan lauseeseen. Se ylituotto riskittömään (kutakuinkin) vakavaraisen valtion lainapaperiin tulee juuri riskistä. Muutoin kaikki sijoittaisivat siihen ja tuotto putoaisi.

Jos sijoitusasuntoja ajattelet tuolla 100k€ kannattanee katsella jo kahta, mikäli koko summa on tarkoitus sijoittaa. Vivulla asuntosijoittamisen tuotot tehdään (korkeampi riski, korkeampi tuotto onnistuessa).
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
ETF:t on pörssinoteerattuja rahastoja ja hinta joka ilmoitetaan on yhden osakkeen/rahasto-osuuden hinta. Sitä et voi siis koskaan ostaa puolikkaana vaan minimimäärä on se yksi osake. Esim superrahastoissa minimisijoitus taitaa olla 15 euroa riippumatta siitä, mikä rahaston arvo on milloinkin, jos vaikka tuon world etf:n arvo nousee 50e->60e, on minimisijoitus 60e.
@Saadisti nopealla vilkaisulla valitsemiesi ETF:n yksikköhinnat on 38-60 euron välillä, eli joka kuukausi et tule saamaan kaikista osuutta. Nordnetin algoritmi taitaa olla semmoinen, että se sijoittaa painotustesi perusteella ja jos saldo niin vaatii, ei kaikkia etf:iä tule ostettua (käsittääkseni tiputtaen pois ne, jotka ovat painotuksessasi matalammalla).
ETF:t joita olet valinnu ovat varmaan ihan hyviä ja niillä pääsee tavoitteeseesi, mutta itse tekisin toisin.
Nyt kaikki valintasi ovat kehittyneessä maailmassa. ja ainakin worldissa ja sp500 on päällekkäisyyttä. Minimivolatiliteettia en ole strategiana hirveästi pohtinut. Jos sijoitushorisontti on vuosikymmeniä, volatiliteetti ei mielestäni ole ongelma ja se ei välttämättä tarjoa lisäarvoa.
Jos haluat koko maailman isot firmat, niin monet ovat suositelleet EUNL ja IS3N komboa, vaikkapa painotuksella 70/30. Jos säästösumma on 100e/kk, valitsisin itse 1 tai max 2 etf:ää, juuri sen takia, että ostot tapahtuisivat todennäköisemmin ja sen, että jossain vaiheessa myyntikulut eivät nousisi kohtuuttomuuksiin.
Mutta kuten sanottua. Noillakin varmasti pääset maaliin.
Kiitos neuvoista. Itse mielsin tuon niin että 4 etf:llä saan varmemmin koko tavoitesumman säästöön joka kuukausi koska jollain yhdistelmällä neljästä päästään lähemmäksi tavoitetta kuin vain yhdellä tai kahdella?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Kiitos neuvoista. Itse mielsin tuon niin että 4 etf:llä saan varmemmin koko tavoitesumman säästöön joka kuukausi koska jollain yhdistelmällä neljästä päästään lähemmäksi tavoitetta kuin vain yhdellä tai kahdella?
Lapsille menee satanen kuussa juurikin EUNL ja IS3N etf:iin. Välillä tilille jää enemmän saldoa, kun ostoihin menee vaikkapa 80 euroa mutta aika fiksusti seuraavassa kuussa algoritmi paikkaa tilannetta ja ostaa vaikkapa sen yhden ylimääräisen. Kertaakaan kummankaan tililla ei ole yli 40 euora ollut rahaa, aina on uponnut sitten seuraavina kuukausina ostoihin. Jos haluat sen 4 etf:ää niin voisi olla fiksumpi tehdä niin, että asettaa kuukausittaisen säästösumman 200 euroon ja laittaa tilille 200 euroa 2 kuukauden välein. Tällöin ostoja ei tapahdu niinä kuukausina kun tili on tyhjä ja joka toinen kuukausi saat sitten todennäköisemmin kaikkea, mitä haluat :)
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
Lapsille menee satanen kuussa juurikin EUNL ja IS3N etf:iin. Välillä tilille jää enemmän saldoa, kun ostoihin menee vaikkapa 80 euroa mutta aika fiksusti seuraavassa kuussa algoritmi paikkaa tilannetta ja ostaa vaikkapa sen yhden ylimääräisen. Kertaakaan kummankaan tililla ei ole yli 40 euora ollut rahaa, aina on uponnut sitten seuraavina kuukausina ostoihin.
Ok kiitos!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Lapsille menee satanen kuussa juurikin EUNL ja IS3N etf:iin. Välillä tilille jää enemmän saldoa, kun ostoihin menee vaikkapa 80 euroa mutta aika fiksusti seuraavassa kuussa algoritmi paikkaa tilannetta ja ostaa vaikkapa sen yhden ylimääräisen. Kertaakaan kummankaan tililla ei ole yli 40 euora ollut rahaa, aina on uponnut sitten seuraavina kuukausina ostoihin. Jos haluat sen 4 etf:ää niin voisi olla fiksumpi tehdä niin, että asettaa kuukausittaisen säästösumman 200 euroon ja laittaa tilille 200 euroa 2 kuukauden välein. Tällöin ostoja ei tapahdu niinä kuukausina kun tili on tyhjä ja joka toinen kuukausi saat sitten todennäköisemmin kaikkea, mitä haluat :)
Sen säästösumman voi asettaa myös suuremmaksi kuin se summa, jonka lisäät nordnettiin kuukausittain. Silloin ostetaan kaikella sillä rahalla mitä nordnetin tilillä on käytössä. Eikä kuukausisäästöllä saa nordnetin tiliä miinukselle.

Esimerkiksi mulla on asetettu säästösumma 600e ja rahaa siirrän nordnettiin 100-500e/kk.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Sen säästösumman voi asettaa myös suuremmaksi kuin se summa, jonka lisäät nordnettiin kuukausittain. Silloin ostetaan kaikella sillä rahalla mitä nordnetin tilillä on käytössä. Eikä kuukausisäästöllä saa nordnetin tiliä miinukselle.

Esimerkiksi mulla on asetettu säästösumma 600e ja rahaa siirrän nordnettiin 100-500e/kk.
Jeps. Kätevää, jos on vaikka kuukausittainen automaattinen siirto omasta pankista NN:n
 

gulliver

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
619
Hei,

Mikä olisi "turvallinen" sijoitus tai mitä tekisitte tilanteessani? Olen ajatellut että yksi vaihtoehto olisi esim. sijoituskämppä.
En osaa neuvoa enkä neuvo, päätökset riskitasosta
on jokaisen tehtävä itse.


Itse kyllä sijoittaisin joka pennin , eri juttu on sitten miten.
Pankkitilillä inflaatio vain nakertaa summaa pienmmäksi.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Hei,
Kaivataan neuvoja. Myin aikaisempia sijoituksia, ja sen seurauksena tilillä on nyt noin 100t euroa. Rahastoissa/Osakkeissa on n. 70t. Kumminkin kun katsoo viimeaikaista meininkiä (oma salkku noussut 4kk:ssa 15%, vaikka on maantieteellisesti hajautettu..) niin ei voi olla ajattelematta että riskejä pitäisi myös hallita, eli karmaisee ajatus siitä että dumppaisi kaikki osakkeisiin/rahastoihin, kun kurssit vaikuttavat korkealentoisilta.

Mikä olisi "turvallinen" sijoitus tai mitä tekisitte tilanteessani? Olen ajatellut että yksi vaihtoehto olisi esim. sijoituskämppä.
Osta metsäpalsta, tai siis niin minä tekisin. Melko turvallinen, tuottaa kuitenkin ja josta helppo realisoida nopeasti kun pörssit sukeltaa (ostopaikat) :kahvi:

-- Tämä ei ole sijoitussuositus --
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Yksi suuri merkitys oli muutama vuosi sitten Outokummun kurssin 3e->9e En älynnyt myydä niitä kurssihuipussa.
Tässä on mun nykyiset hankinnat.
Mutta eikai siitä tuo tappio tule, kun Outokumpu on nytkin 3€ tuntumissa? Vai ostitko ne 2015 huippujen aikoihin?
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Hei,
Kaivataan neuvoja. Myin aikaisempia sijoituksia, ja sen seurauksena tilillä on nyt noin 100t euroa. Rahastoissa/Osakkeissa on n. 70t. Kumminkin kun katsoo viimeaikaista meininkiä (oma salkku noussut 4kk:ssa 15%, vaikka on maantieteellisesti hajautettu..) niin ei voi olla ajattelematta että riskejä pitäisi myös hallita, eli karmaisee ajatus siitä että dumppaisi kaikki osakkeisiin/rahastoihin, kun kurssit vaikuttavat korkealentoisilta.

Mikä olisi "turvallinen" sijoitus tai mitä tekisitte tilanteessani? Olen ajatellut että yksi vaihtoehto olisi esim. sijoituskämppä.
Tutustu käsitteeseen REIT
 

gulliver

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
619
Teho

Jos suomi salkun sijaan olisitkin ostanut

Apple , Microsoft , Fasebook , Amd Nike

niin olisi noin 150% plussalla ainakin.
 

gulliver

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
619
ai minä omistan toki on yksi osake ja sen verran sitä että perus
rahaa antaa 400 euroa kuussa osinkona.

muut onkin sitten optioita jotka tulee ja menee.

Tätä pidin viikon itselläni pullistumassa

viikon.JPG
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 190
En valinnut mitään tiettyä ajanjaksoa, Nordnetin asiakkuuden alkamisesta asti. Laitahan sisältökin näkyville.
2016 loppuvuodesta vasta liittynyt, niin siksi ajattelin että tuo 3v on ok, kun 5v ei tuonut oikein mitään lisää käppyrään. Nuo voitto/tappioprosentithan näköjään näyttää vaan tuon 3v.
kkk.png
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 405
Osta metsäpalsta, tai siis niin minä tekisin. Melko turvallinen, tuottaa kuitenkin ja josta helppo realisoida nopeasti kun pörssit sukeltaa (ostopaikat) :kahvi:

-- Tämä ei ole sijoitussuositus --
Olen juuri tätä metsä sijoitus hommaa meinannut aloitella, ekan palstan käsirahat olisi pian kasassa niin siittä vain lainaa ottamaan kun korot vielä halvalla. Saa palan maksettua ja taas uutta niin kasvu on taattu vaikka sukellus tapahtuu. En ole viitsinyt osakkeisiin panostaa sen takia liikaa ettei mene yöunet eikä yhdessä yössä rikastuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 067
Olen juuri tätä metsä sijoitus hommaa meinannut aloitella, ekan palstan käsirahat olisi pian kasassa niin siittä vain lainaa ottamaan kun korot vielä halvalla. Saa palan maksettua ja taas uutta niin kasvu on taattu vaikka sukellus tapahtuu. En ole viitsinyt osakkeisiin panostaa sen takia liikaa ettei mene yöunet eikä yhdessä yössä rikastuta.
Eikö ne puun kantohinnatkin heittele vaikka kuinka?

Poliittista riskiä myös piisaa - metsän kanssa ei tarvitse tulla kuin joku yksittäinen paha päätös, että CO2 päästöistä joutuu maksamaan jotain sakkoa kun pistää puuta nurin ja talousmetsän arvosta voi haihtua iso osa nopeastikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
517
Veroveivinä myin EUNL:ää. Salkun kokoa kuvannee se, että jäljelle vain 2 osuutta. Romahdusta odotellessa siis, keräilen joko käteistä sijoituksiin tai jatkan sijoittamista muihin ETF:iin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 625
Kovasti kuumotellut ajatus viime aikoina että siistis salkun ihan kokonaan yksinkertaiseksi. Liian monta ETF:ää ja rahastoa ihan vaan sen takia, että ajatellut jossain vaiheessa ehkä ottavani superluoton käyttöön. Jotenki vaan kirkastunut, että tuskin sitä koskaan teen, sen verran varovainen lainanottaja muutenkin. Lähinnä yksinkertaistamisessa ajatus, että olis mahollisimman vähän säätämistä ja muuttujaa ja hinkua lähtä muuttamaan jotain painotusta yms. yms. yms. Että siinä vaiheessakin ku iskee joku lapsiperhearki nii ei tarvi miettiä, et mitä siel salkussa pitäs käydä tekeen. Saati sit siinä vaiheessa ku se on 6 numeroinen, nii yrittää jollain 1% ostoilla muka tasapainotella sitä.

Alkaa tuntua et oikeastaan kaikki vois ottaa pois EUNLa lukuunottamatta tai sit vaan vaihtaa johonki ACWI indeksiä seuraavaan, vaikka siihen Vanguardin VWCE, toki siitä joutuis maksaan ostoista, mutta lopulta varmaan teen persnettoa saman verran jo tällä räpellyksellä.

Todennäköistä tosin on, että tällä mennään siihen asti et tätä jaksaa, katotaan sit joskus otetaanko ulos siinä vaiheessa ku lasketellaan 0 voittojen tuntumaan. HB-usasta saattais irtaantua ihan vaan ku kyrpii se niiden indeksin jatkuva vekslaaminen + ostojen/myyntien viipyminen pitkään.

Toteutumatonta tulosta on ~12% salkun koosta näin parin vuoden jälkeen. Omaisuudesta(miinus irtaimisto) salkussa on n. 55%.

Capture.JPG
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Jotenkin naurattaa, että suurella osalla porukalla sen verran vähän tietoa ja taitoa, että jumitellaan näissä suomalaisissa kivijalka-pankkien yms. paskeiden tarjoamissa palveluissa ja kulurakenteissa. Menkää merta edemmäs kalaan ja ottakaa asioista selvää ja sijoitus hommat omaan haltuun. Esim joku NordNet, 5-15 euroa jonkun lapun ostohinta, ei saatana, jenkki-brokerin kautta ostetaan ilmaiseksi. Eipähän toisaalta mitään uutta. Suurin osahan luulee, että vakioveikkaus ja lotto on kannattavaa.

Tässä esim. Vanguard VTI -lapun ostohinta:
vti.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 422
Jotenkin naurattaa, että suurella osalla porukalla sen verran vähän tietoa ja taitoa, että jumitellaan näissä suomalaisissa kivijalka-pankkien yms. paskeiden tarjoamissa palveluissa ja kulurakenteissa. Menkää merta edemmäs kalaan ja ottakaa asioista selvää ja sijoitus hommat omaan haltuun. Esim joku NordNet, 5-15 euroa jonkun lapun ostohinta, ei saatana, jenkki-brokerin kautta ostetaan ilmaiseksi. Eipähän toisaalta mitään uutta. Suurin osahan luulee, että vakioveikkaus ja lotto on kannattavaa.

Tässä esim. Vanguard VTI -lapun ostohinta:
Jos rahaa ei ole salkussa paljon, niin vaikka kulut olisivat prosentuaalisesti suuret, ei monikaan jaksa alkaa ylimääräisiä taisteluja ottamaan veroilmoituksen kanssa muutaman kympin vuodessa takia. Suomessa virallisesti toimivat hoitavat melko näppärästi ilmoittelut verottajalle, mutta ulkomaisen välittäjän kanssa saa itse (pahimmillaan etsiä ja ) näpytellä kaiken.

Edit. Jostain nekin välittäjät tienestinsä repii. Kuten kaikessa, jos et ole maksumies, olet todenäköisesti ainakin osa tuotetta...
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 935
Viestejä
4 232 227
Jäsenet
71 122
Uusin jäsen
jjrautio

Hinta.fi

Ylös Bottom