Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Eikö ne puun kantohinnatkin heittele vaikka kuinka?

Poliittista riskiä myös piisaa - metsän kanssa ei tarvitse tulla kuin joku yksittäinen paha päätös, että CO2 päästöistä joutuu maksamaan jotain sakkoa kun pistää puuta nurin ja talousmetsän arvosta voi haihtua iso osa nopeastikin.
Kantohinnat ovat käsittääkseni tasaisen matalalla koko ajan johtuen ostokartellista. Mutta mitä tulee metsään niin muistan kun yksi bönde kertoi maankoron lainalaisuuden Suomessa. Eli pelto on tasaista tuloa vuodesta toiseen ja metsä on tasaista menoa vuodesta toiseen. Monet oikeat metsänomistajat säästävät näissä menoissa tekemällä hommia itse. Muut ostavat ne palveluina jotka syövät kaikki tuotot pikku hiljaa huomaamatta.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Tätäkin topicia olen seuraillut useamman vuoden ja ennen sitä seurasin vastaavaa keskustelua toisaalla :)

Aiemmin kyseltiin riskittömiä sijoituksia niin kyselläänpä nyt myös vähäriskisistä sijoituksista (osakkeisiin verrattuna). Tarkoituksena olisi siis offloadata käteisvaroja jonnekin muualle.

Luin viime kesänä Marko Erolan Paras sijoitus -kirjan ja olen sen jälkeen välillä mietiskellyt salkkuni rakennetta. Tällä hetkellä Nordnetin salkussa on täältäkin tuttuja indeksirahastoja ja -ETF:iä 100% osakepainolla. Sijoitushoristonttini on pitkä. Onko täälä kellään vallitsevassa korkotilanteessa salkussaan korkolappuja ja jos on niin minkälasia ja millä painolla? Tuo kirja on muuten itsessään hyvä, mutta kannattaa tietenkin huomioida, että maailma oli 2009 vähän erinäköinen.

Tiedän, että Sveasta ja Bank Norwegianista saa käytännössä riskittömän koron, mutta vierastan noita korkeakorkoisia kulutusluottoja lähinnä eettisistä syistä (joo, osa varmaan pyörittelee nyt päätään :))

Yksi mahdollisuus olisi myös lyhentää asuntolainan viiden tonnin ASP-lainan päälle otettua 'lisälainaa', jotta pääsisi toisesta lainasta eroon. Marginaali tällä hetkellä 0,65 ja kuluja menee 2,5e per lyhennys. Tämä ei kuitenkaan ole kovin kauaskantoinen strategia.

OP näköjään leikkasi käyttötiliensä koron sopivasti nollaan.

Ajatuksia/ideoita?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Eikö ne puun kantohinnatkin heittele vaikka kuinka?

Poliittista riskiä myös piisaa - metsän kanssa ei tarvitse tulla kuin joku yksittäinen paha päätös, että CO2 päästöistä joutuu maksamaan jotain sakkoa kun pistää puuta nurin ja talousmetsän arvosta voi haihtua iso osa nopeastikin.
Kyllähän ne tietysti jonkin verran vaihtelee, mutta ei minun mielestä merkittävän paljoa että se omistamista haittaisi.

Poliittinen riski nyt on toki aina läsnä kun katsoo nykyistä hallitusta :D

Tosin uskon että tuollainen päästövero voitaisiin saada läpi vain jos tilalle ei istutettaisi uutta metsää, joten riski olisi suurin lähinnä tilanteissa jossa maankäyttömuotoa muutetaan.

Eikä (imo) ne metsänhoidon kulutkaan mitään kovin suuria ole ammattilaisenkaan tekemänä, kunhan osaa edes vähän käyttää järkeä (kilpailuttaa & välttää monen välikäden palveluja).
 

Läski

Tukijäsen
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
59
Kyllähän ne tietysti jonkin verran vaihtelee, mutta ei minun mielestä merkittävän paljoa että se omistamista haittaisi.

Poliittinen riski nyt on toki aina läsnä kun katsoo nykyistä hallitusta :D

Tosin uskon että tuollainen päästövero voitaisiin saada läpi vain jos tilalle ei istutettaisi uutta metsää, joten riski olisi suurin lähinnä tilanteissa jossa maankäyttömuotoa muutetaan.

Eikä (imo) ne metsänhoidon kulutkaan mitään kovin suuria ole ammattilaisenkaan tekemänä, kunhan osaa edes vähän käyttää järkeä (kilpailuttaa & välttää monen välikäden palveluja).
Ihan smooth sailing jos ei satu palsta sijaitsemaan myrskyn reitillä tai kirjanpainajapopulaatio päättää pesiä palstallasi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Kovasti kuumotellut ajatus viime aikoina että siistis salkun ihan kokonaan yksinkertaiseksi. Liian monta ETF:ää ja rahastoa ihan vaan sen takia, että ajatellut jossain vaiheessa ehkä ottavani superluoton käyttöön. Jotenki vaan kirkastunut, että tuskin sitä koskaan teen, sen verran varovainen lainanottaja muutenkin. Lähinnä yksinkertaistamisessa ajatus, että olis mahollisimman vähän säätämistä ja muuttujaa ja hinkua lähtä muuttamaan jotain painotusta yms. yms. yms. Että siinä vaiheessakin ku iskee joku lapsiperhearki nii ei tarvi miettiä, et mitä siel salkussa pitäs käydä tekeen. Saati sit siinä vaiheessa ku se on 6 numeroinen, nii yrittää jollain 1% ostoilla muka tasapainotella sitä.

Alkaa tuntua et oikeastaan kaikki vois ottaa pois EUNLa lukuunottamatta tai sit vaan vaihtaa johonki ACWI indeksiä seuraavaan, vaikka siihen Vanguardin VWCE, toki siitä joutuis maksaan ostoista, mutta lopulta varmaan teen persnettoa saman verran jo tällä räpellyksellä.

Todennäköistä tosin on, että tällä mennään siihen asti et tätä jaksaa, katotaan sit joskus otetaanko ulos siinä vaiheessa ku lasketellaan 0 voittojen tuntumaan. HB-usasta saattais irtaantua ihan vaan ku kyrpii se niiden indeksin jatkuva vekslaaminen + ostojen/myyntien viipyminen pitkään.

Toteutumatonta tulosta on ~12% salkun koosta näin parin vuoden jälkeen. Omaisuudesta(miinus irtaimisto) salkussa on n. 55%.

Sama homma itsellä. Aiemmin kun sijoitti suoriin osakkeisiin niin "karmaisi", jos salkussa oli liian vähän eri firmojen osakkeita. Tuo jotenkin kummitellut vaikka strategia on aika puhdas ETF-kuukausisäästäminen nykyään. Tällä hetkellä salkussa 5 eri ETF:ää ja nyt tarkemmin tarkastellessa, tuossakin on 2-3 liikaa. Jotenkin näyttää vaan "pahalta", jos salkku on liian yksipuolinen, vaikka 1-2 instrumentilla saisi sen koko maailman hyvän hajautuksen. Melkein aina kaikki kikkailu, mitä olen tehnyt on retrospektoskoopilla tarkasteltuna on ollut tyhmää vrt. että olisi vaan noudattanut sitä alkuperäistä kuukausisäästösuunnitelmaa.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Joskus kuulin, että se itsessään, että Intian bkt tai talous kasvaa/kasvaisi nopeiten maailmassa, ei kuitenkaan tarkottaisi sitä, että Intian oma indeksi (eli vastaava kun omxh25 tai sp500) ei kasvaisi samalla tavalla.
Itse jätän ainakin Intian väliin. Tuli jo laitettua IB:llä täppä Intian kohdalle, mutta käytettyäni pitkän tovin selaten google linkkejä ja yahoo financen keskusteluja tulin siihen tulokseen että maa jää kokonaan väliin korruption ja yleisen sekasorron vuoksi. Esimerkkeinä teleyhtiöiden ongelmat ja mm. Nokian saatavat (kyseisessä maassa siis halvempaa maksaa tuomarille kuin velkojalle). Tuossa muuten hyvä esimerkki Intian sijoituskohteesta, joissa joltakulta on jokin tärkeä maksu jäänyt maksamatta (viranomaislahjus). Se mikä on täysin varmaa on, että mikään ympäristöasia tuossa ei varmasti ole taustalla (se virallinen selitys).

Intiassa räjäytettiin kaksi tornitaloa – asukkaat seurasivat lohduttomina, kun luksusasunnot haihtuivat tomuna ilmaan
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 388
Jotenkin naurattaa, että suurella osalla porukalla sen verran vähän tietoa ja taitoa, että jumitellaan näissä suomalaisissa kivijalka-pankkien yms. paskeiden tarjoamissa palveluissa ja kulurakenteissa. Menkää merta edemmäs kalaan ja ottakaa asioista selvää ja sijoitus hommat omaan haltuun. Esim joku NordNet, 5-15 euroa jonkun lapun ostohinta, ei saatana, jenkki-brokerin kautta ostetaan ilmaiseksi. Eipähän toisaalta mitään uutta. Suurin osahan luulee, että vakioveikkaus ja lotto on kannattavaa.

Tässä esim. Vanguard VTI -lapun ostohinta:
Miten korkealle arvostat omaa aikaasi? Itse sen verran, että en jaksanut aikanaan - kun noita nordnetistä vielä sai - alkaa pelaamaan ulkomaisten välittäjien kanssa, kun ostelin kvartaaleittain/puolivuosittain noita.

Suhteellisuudentaju näihinkin hommiin. Jos harvoin käy kauppaa, niin kannattaako kymppien takia alkaa selailemaan nettiä ja opettelemaan uuden välittäjän kanssa pelaamista ja päälle täytellä verolappuja? Ei pääse tuntipalkoille. Paitsi, jos oman ajan arvo on nolla, niin siitä vaan. Tai jos käy jatkuvasti kauppaa, niin miksipä ei.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Vähäriskisin sijoitus lienee kulta. Varsinkin kun nykytilanne on se, että keskuspankit ovat elvyttäneet niin pitkään ja paljon, ettei elvyttämistä enää voida lopettaa ilman hirveitä tuloksia. Rahamäärän/velkamäärän kasvu on taattu. Kulta ei ole tietenkään mikään suuri sijoituskohde, mutta jokaisella pitäisi olla joku 10-20% sitä.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Miten korkealle arvostat omaa aikaasi? Itse sen verran, että en jaksanut aikanaan - kun noita nordnetistä vielä sai - alkaa pelaamaan ulkomaisten välittäjien kanssa, kun ostelin kvartaaleittain/puolivuosittain noita.

Suhteellisuudentaju näihinkin hommiin. Jos harvoin käy kauppaa, niin kannattaako kymppien takia alkaa selailemaan nettiä ja opettelemaan uuden välittäjän kanssa pelaamista ja päälle täytellä verolappuja? Ei pääse tuntipalkoille. Paitsi, jos oman ajan arvo on nolla, niin siitä vaan. Tai jos käy jatkuvasti kauppaa, niin miksipä ei.
Treidaan pääosin optioita tuolla alustalla johon se on varsinaisesti tarkoitettu. Toki sillä voi pyöritellä myös osakkeita, ETF:iä ja futuureita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Hyvä näin tammikuussa postailla osaketilastoja, hyvässä nosteessa tuntuu olevan kaikki. Olen muutaman vuoden ajan harrastanut suoraa osakesijoittamista, asunto- ja käteissäästämisen tueksi.

Oma strategia on ostaa aliarvostettuja/”romahtaneita” osakkeita Suomen ja Saksan pörssistä muutaman vuoden päästä myytäväksi. Kaikki firmat ovat jossain määrin tuttuja että pystyy arvioimaan ovatko osakkeet aliarvostettuja.
Esimerkkinä mainittakoon Nokia, mikä oli viimeisin ostos.
En halua antaa ostosuosituksia, annan muutaman nyt näkyä esimerkkinä mutta nykyisella kurssilla en ostaisi mitään näistä.

Nykyään on vähän hankalaa ollut keksiä mitä osaketta ostaa tällä logiikalla, joten olen ajatellut aloittaa myös rahasto/ EFT säästämisen tähän rinnalle.


8DDC4BB7-4E63-44F7-9F22-69EE85B4A0F6.jpeg
90776F48-816B-4202-BFE3-2BBD69134815.jpeg
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Olen myös harrastellut tuota "halpojen osakkeiden" poimintaa. Next Gamesista ja Nexstimistä tuli pari sataa takkiin. Maxar ja Intelsat ovat tällä hetkellä kuutisen tonnia plussalla (n. 200%) 6 kk sijoitusajalla. Nioa ostin halvalla, mutta sitten petti pokka ja myin pois. Se olisi nyt 70% voitolla. :) Hauskaahan tämä on kun on voitolla. En voi kuitenkaan suositella ellet a. tykkää jännityksestä b. ole valmis häviämään rahojasi. Itse teen riskipitoisempia sijoituksia n. 10% osuudella sijoitusvarallisuudestani.

Minulle firman sijainnilla ei ole niin väliä kunhan siitä on tarpeeksi tietoa saatavilla. Käytän tiedonhakuun arviolta tunnin päivässä. Mitä spekulatiivisempi osake niin sitä lyhyempi pitoaika. Jos firmalla on fundamentit kunnossa, mutta on vaikkapa tilapäissä rahoitusongelmissa ja/tai fuusiosta tulleiden haasteiden kanssa pulassa, niin sitä pidempään uskallan pitää. Olen ihan noviisi, joten takkiin tässä varmaan tulee pitkässä juoksussa, mutta tuleepahan oppirahat maksettua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 557
Osakepoiminta on onnistuessaan erittäinkin kannattavaa.. tällä hetkellä pörssi on vain tilanteessa missä aliarvostettuja hyviä yhtiöitä on vaikea löytää. Hyvät ovat ylihintaisia ja huonoihin on turha rahojaan tuhlata.

Osakepoiminnassa on myös riskinsä.. yhden osakkeen painoarvo nousee usein liian suureksi jolloin yhden osakkeen arviovirheestä tekee suhteessa kovat tappiot. Toisinpäin taas.. onnistuessa hakkaa indeksit mennen-tullen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Voitko vähän avata tarkemmin tuota listaa?
Erinnäköisten mittareiden mukaan mitkä markkinat on niiden mukaan "yliarvostettuja" ja mitkä "aliarvostettuja". En ole sen tarkemmin perehtynyt tuohon menetelmään mitä tuossa todellisuudessa lasketaan rankkiin. Ihan niin mustavalkostahan se ei kuitenkaan ole.
 

gulliver

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
619
[QUOTE="Atomos,

Oma strategia on ostaa aliarvostettuja/”romahtaneita” osakkeita Suomen ja Saksan pörssistä muutaman vuoden päästä myytäväksi.

Näin minäkin aloitilin....

Kekkasin Delta Airlinesin joka oli laskenut reilusti.

Konkurssiin meni ja kaikki meni.


Sitten kävelin pankkin ja siellä ne neuvoivat Japani on nouseseva auringon
maa. 3 vuotta myöhemmin tappiolla myydessäni totesin että myös laskevan auringon.


Nykysellään sijoittelen yhtiöihin niin sanottuihin Blue stokkeihin joiden nokka näyttää ylös.

Stagegia on ollut toimiva silla olemme bull marketissa.
 
Viimeksi muokattu:

gulliver

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
619
osakemarkinat nousevat niin kauan kun niihin virtaa lisää rahaa.

Osakkeet nousevat kunnes ihmiset ja intassit eivät enää sijoita
vaan ems vähentävät joilloin tulee laskukausi.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
496
Mietin, että voisin alkaa säästämään johonkin matalariskisempään rahastoon pieniä summia kuukausittain. Nyt olen säästänyt vain Svean säästötilille (100€/kk) ja matkoja varten Norwegianiin (200€/kk, Norwegian rahat sitten tuhlataan matkaillessa). Pitkän tähtäimen eläkesäästöt menevät Nordnettiin (550€/kk+ylimääräisiä merkintöjä).

Nyt kuitenkin kun tuli hieman ylimääräistä tuloa ja törkkään niitä Nordnettiin, on käteisen määrä kokonaisuudessa ainakin tilapäisesti kasvanut liian suureksi. Myös tuon Svean tilillä odottava hätävara on kyllä liian suuri minun menoihin liittyen. Olen siis miettinyt jos lopettaisi sinne säästämisen ja ottaisin tilalle satasella kuussa jonkin matalariskisemmän, mutta tuottoisemman rahaston. Se mitä se rahasto sitten vuodessa tuottaisi, voisi mennä kulutukseen toisena vuonna, eli tonnin voisi silloin tällöin verottomana täältä nostaa.

Säästättekö siis mihinkään rahastotuotteeseen lyhyellä tähtäimellä (1-2 vuotta)? Mitä tuotetta käytätte tähän? Itse olen miettinyt lähinnä Seligsonin Pharos yhdistelmärahastoa, sen kulut ovat hallintointipallkkio 0,35% + juoksevat kulut. Yhdistelmärahastot ovat itselleni olleet lähinnä kirosana, mutta sen takia, että säästän nimenomaan kymmenien vuosien mittapuulla. Pharoksen sisällöstä noin puolet on osakkeissa ja puolet koroissa, joten meno on varmasti lyhyellä tähtäimellä vähemmän volatiiliä:
Varainhoitorahasto Pharoksen sijoitusten jakautuminen – Seligson
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Mietin, että voisin alkaa säästämään johonkin matalariskisempään rahastoon pieniä summia kuukausittain. Nyt olen säästänyt vain Svean säästötilille (100€/kk) ja matkoja varten Norwegianiin (200€/kk, Norwegian rahat sitten tuhlataan matkaillessa). Pitkän tähtäimen eläkesäästöt menevät Nordnettiin (550€/kk+ylimääräisiä merkintöjä).

Nyt kuitenkin kun tuli hieman ylimääräistä tuloa ja törkkään niitä Nordnettiin, on käteisen määrä kokonaisuudessa ainakin tilapäisesti kasvanut liian suureksi. Myös tuon Svean tilillä odottava hätävara on kyllä liian suuri minun menoihin liittyen. Olen siis miettinyt jos lopettaisi sinne säästämisen ja ottaisin tilalle satasella kuussa jonkin matalariskisemmän, mutta tuottoisemman rahaston. Se mitä se rahasto sitten vuodessa tuottaisi, voisi mennä kulutukseen toisena vuonna, eli tonnin voisi silloin tällöin verottomana täältä nostaa.

Säästättekö siis mihinkään rahastotuotteeseen lyhyellä tähtäimellä (1-2 vuotta)? Mitä tuotetta käytätte tähän? Itse olen miettinyt lähinnä Seligsonin Pharos yhdistelmärahastoa, sen kulut ovat hallintointipallkkio 0,35% + juoksevat kulut. Yhdistelmärahastot ovat itselleni olleet lähinnä kirosana, mutta sen takia, että säästän nimenomaan kymmenien vuosien mittapuulla. Pharoksen sisällöstä noin puolet on osakkeissa ja puolet koroissa, joten meno on varmasti lyhyellä tähtäimellä vähemmän volatiiliä:
Varainhoitorahasto Pharoksen sijoitusten jakautuminen – Seligson
Minä olen lopettanut osakkeiden/rahastojen ostot tällä erää, koska vuoden kahden sisällä osakkeiden arvot romahtavat. Ehkä pitäisi alkaa myymään osakkeita/rahastoja. Romahduksen jälkeen voi sitten ostaa taas osakkeita/rahastoja kun on rahaa tilillä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Minä olen lopettanut osakkeiden/rahastojen ostot tällä erää, koska vuoden kahden sisällä osakkeiden arvot romahtavat. Ehkä pitäisi alkaa myymään osakkeita/rahastoja. Romahduksen jälkeen voi sitten ostaa taas osakkeita/rahastoja kun on rahaa tilillä.
Kiva kun kerroit. Nyt kaikkien muidenkin varmaan kannattaa myydä :)
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Mietin, että voisin alkaa säästämään johonkin matalariskisempään rahastoon pieniä summia kuukausittain. Nyt olen säästänyt vain Svean säästötilille (100€/kk) ja matkoja varten Norwegianiin (200€/kk, Norwegian rahat sitten tuhlataan matkaillessa). Pitkän tähtäimen eläkesäästöt menevät Nordnettiin (550€/kk+ylimääräisiä merkintöjä).

Nyt kuitenkin kun tuli hieman ylimääräistä tuloa ja törkkään niitä Nordnettiin, on käteisen määrä kokonaisuudessa ainakin tilapäisesti kasvanut liian suureksi. Myös tuon Svean tilillä odottava hätävara on kyllä liian suuri minun menoihin liittyen. Olen siis miettinyt jos lopettaisi sinne säästämisen ja ottaisin tilalle satasella kuussa jonkin matalariskisemmän, mutta tuottoisemman rahaston. Se mitä se rahasto sitten vuodessa tuottaisi, voisi mennä kulutukseen toisena vuonna, eli tonnin voisi silloin tällöin verottomana täältä nostaa.

Säästättekö siis mihinkään rahastotuotteeseen lyhyellä tähtäimellä (1-2 vuotta)? Mitä tuotetta käytätte tähän? Itse olen miettinyt lähinnä Seligsonin Pharos yhdistelmärahastoa, sen kulut ovat hallintointipallkkio 0,35% + juoksevat kulut. Yhdistelmärahastot ovat itselleni olleet lähinnä kirosana, mutta sen takia, että säästän nimenomaan kymmenien vuosien mittapuulla. Pharoksen sisällöstä noin puolet on osakkeissa ja puolet koroissa, joten meno on varmasti lyhyellä tähtäimellä vähemmän volatiiliä:
Varainhoitorahasto Pharoksen sijoitusten jakautuminen – Seligson
Miksi nyt vain 1-2vuotta?

Anopille suosittelin Pharosta 2013, kun myi asunnon eläkkeelle jäädessään ja muutti asumisoikeusasuntoon. En nyt sen kummemmin ole seurannut, mutta silloin päättelin se olevan ihan ok tollaiseen lyhyempään sijoitushommaan. Anoppi laittoi tonne joku 90te muutamassa erässä ja on sittemmin sieltä tasaisesti myös nostanut pois... Eikös Pharoksella ole ihan hyvin mennyt?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Aloitin tuossa pari vuotta sitten, silloin varoteltiin, että kohta rommaa paljon, ei kannata ostaa, no rommashan se kahteenki kertaan, mut ei kuulemma oo kannattanut.

SXR8 maksoi "parhaimmillaan" tällä välillä 204 euroa. Nyt sen hinta huitelee 300€ tienoilla. Eli pitäs tulla alas -30%, että ei tuon aikaset ostot olis kannattaneet. Jos nyt tulee -50% alas, nii sen hinta on 150€, -25% vähemmän ku silloin(mutta olisko nämä rommin odottajat ostanut -25% hinnoilla vielä mitään, ku kohta rommaa enemmän).

Ja tässähän jos vuoden päivät vielä noustaan 10-20% nii sen hinta asettuu jonnekki 300-360 välille ennen rommia. Tokihan se voi tulla vaikka -80%, mutta harva osuu siihen, ei se viime kriisissäkään ollut ku 5kk kun hinnat oli oikeesti siel pohjilla ja sinne mentiin ja sieltä tultiin aika nopeaa ylös. Ja siinä viiden kuukauden aikana pitäs sit miettiä, et tuleeko ne hinnat vielä -50% vai ollaanko kuin Jack Sparrow, "Why's the rom gone?" kun enää ollaan -30% hinnoissa.


En sano etteikö käppyröitä ja kynttilöitä kattelemalla osaavat osaa tulkita maailmantalouden metkuja. Jos osaa niin osaa, jos ei osaa nii parempi jättää tuurille vähemmän sijaa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Niin harmi kun 200% salkun arvonnousu ei riitä vaan aina pitää olla ahne ja vetää viimeseen asti kunnes kosahtaa.

Tästä on kyllä ennenkin täällä muistaakseni puhuttu.
Jep. Aina lopputulos on se, että ei tuota kukaan osaa ennustaa ja paras keino on vaan jatkaa kk-säästämistä indekseihin.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Onko normaalia, että rahastojen ostotoimeksiantojen toteutuminen kestää päivätolkulla? Pistin 9.1. illalla ostotoimeksiannon Suomen superrahastoon eikä tuo toimeksianto ole tähän hetkeen mennessä vielä toteutunut. Kaiken järjen mukaan (tai siis... oman maalaisjärjen mukaan) tuon oston olisi pitänyt toteutua perjantaina 10.1. klo 13 jälkeen mutta ei. :)
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Ratkasin tilanteen siten, että kun nyt jää hieman enemmän rahaa menojen jälkeen käteen, niin en silti suurenna kk-säästöpottia, vaan siirrän osan tilille istumaan ja kulumaan inflaation mukana. Kun seuraavan kerran kurssit laskee, voi hieman nostaa kk-suunnitelmaa tuon puskurin avulla.
 
Liittynyt
08.04.2019
Viestejä
60
Onko normaalia, että rahastojen ostotoimeksiantojen toteutuminen kestää päivätolkulla? Pistin 9.1. illalla ostotoimeksiannon Suomen superrahastoon eikä tuo toimeksianto ole tähän hetkeen mennessä vielä toteutunut. Kaiken järjen mukaan (tai siis... oman maalaisjärjen mukaan) tuon oston olisi pitänyt toteutua perjantaina 10.1. klo 13 jälkeen mutta ei. :)
Menee yleensä viikkokin että näkyy salkussa
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Onko normaalia, että rahastojen ostotoimeksiantojen toteutuminen kestää päivätolkulla? Pistin 9.1. illalla ostotoimeksiannon Suomen superrahastoon eikä tuo toimeksianto ole tähän hetkeen mennessä vielä toteutunut. Kaiken järjen mukaan (tai siis... oman maalaisjärjen mukaan) tuon oston olisi pitänyt toteutua perjantaina 10.1. klo 13 jälkeen mutta ei. :)
Mullakin on jumittanut toimeksianto samasen rahaston kanssa ihmeen pitkään. Toki homma lie välissä keskeytynyt, kun meni tili vahingossa miinukselle, vaikka varauksen ei pitänyt olla käytettävissä.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 547
En sano etteikö käppyröitä ja kynttilöitä kattelemalla osaavat osaa tulkita maailmantalouden metkuja. Jos osaa niin osaa, jos ei osaa nii parempi jättää tuurille vähemmän sijaa.
Tämä. Aika hiljattain joku postaili tännekin tutkimuksen, jossa todettiin että ainakin historiallisesti nousujen missaaminen liiallisen varovaisuuden takia on ollut isompi virhe tuottojen näkökulmasta kuin romahduksissa arvon menettäminen.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
496
Minä olen lopettanut osakkeiden/rahastojen ostot tällä erää, koska vuoden kahden sisällä osakkeiden arvot romahtavat. Ehkä pitäisi alkaa myymään osakkeita/rahastoja. Romahduksen jälkeen voi sitten ostaa taas osakkeita/rahastoja kun on rahaa tilillä.
Juuh okei.

Miksi nyt vain 1-2vuotta?
Koska mietin juuri tätä säästämisenä lyhytaikaisesti. Esim. matkaan, autonhankintaan tai mihin hyvänsä kulutukseen. Normaalisti säästän näin tosiaan säästötilille, koska osakkeisiin tässä ei ole mitään järkeä arvonvaihtelun takia. Osakesijoitukseni ovat eläkepäiville suunnattuja.


Anopille suosittelin Pharosta 2013, kun myi asunnon eläkkeelle jäädessään ja muutti asumisoikeusasuntoon. En nyt sen kummemmin ole seurannut, mutta silloin päättelin se olevan ihan ok tollaiseen lyhyempään sijoitushommaan. Anoppi laittoi tonne joku 90te muutamassa erässä ja on sittemmin sieltä tasaisesti myös nostanut pois... Eikös Pharoksella ole ihan hyvin mennyt?
Pharos on tainnut ihan tasaisesti kasvaa, sehän vähän onkin tuollaisen yhdistelmärahaston idea. Vältetään pahimmat laskut ja parhaat nousut. En tosiaan 10-20 vuoden tähtäimellä tämmöisiin laittaisi senttiäkään, mutta lyhyellä tähtäimellä.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Tämä. Aika hiljattain joku postaili tännekin tutkimuksen, jossa todettiin että ainakin historiallisesti nousujen missaaminen liiallisen varovaisuuden takia on ollut isompi virhe tuottojen näkökulmasta kuin romahduksissa arvon menettäminen.
Ja yksi käyttäjä juuri kirjoitti, että vuosi sitten kotiutti rahat ja viime vuosi oli pelkkää ylämäkeä, vuosi sitten taas oli pieni alamäki juuri.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Tämä. Aika hiljattain joku postaili tännekin tutkimuksen, jossa todettiin että ainakin historiallisesti nousujen missaaminen liiallisen varovaisuuden takia on ollut isompi virhe tuottojen näkökulmasta kuin romahduksissa arvon menettäminen.
Näinhän se toimii. Jotkut myyvät kaikki osakkeensa ja rahastonsa 2009 kriisissä halvalla, sittemmin ei ole uskallettu enää sijoittaa ja näin vältetty yli 10 vuoden nousu...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Onko normaalia, että rahastojen ostotoimeksiantojen toteutuminen kestää päivätolkulla? Pistin 9.1. illalla ostotoimeksiannon Suomen superrahastoon eikä tuo toimeksianto ole tähän hetkeen mennessä vielä toteutunut. Kaiken järjen mukaan (tai siis... oman maalaisjärjen mukaan) tuon oston olisi pitänyt toteutua perjantaina 10.1. klo 13 jälkeen mutta ei. :)
Eli jos olet sen torstaina laittanut illasta, nii se on mennyt eteenpäin vasta perjantaina klo 13 ja pitäs näkyä tänään aikaisintaan salkussa. Jonku verran niil oli joulun aikaa varsinki ongelmia noiden kanssa ja nyt huomannut, että jostain syystä kun muut laittaa 5. päivä ja ite 6. päivä nii omat näkyy joskus jopa nopeammin ku muiden merkinnät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
516
Itse toteutin veroveivin myymällä lähes kaiken EUNL:n pois perjantaina (eli kovin kummoista salkkua ei ole vielä kertynyt), muut ETF:t jätän vielä, seuraan tilannetta ja vähennän kuukausiostojen suuruutta. Aikahan sen sitten näyttää, tuliko tehtyä järkevästi.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Itse toteutin veroveivin myymällä lähes kaiken EUNL:n pois perjantaina (eli kovin kummoista salkkua ei ole vielä kertynyt), muut ETF:t jätän vielä, seuraan tilannetta ja vähennän kuukausiostojen suuruutta. Aikahan sen sitten näyttää, tuliko tehtyä järkevästi.
No, veroveivin tekeminen vuoden alussa ei ollut ihan järkevää. Nyt jos myit lähes tonnilla ja haluaisit myydä jotain muuta niin raja menee heti yli eli et voi myydä ilman että noistakin menee verot maksuun. Parempi ajoittaa noi vuoden lopulle kun tiedät miten paljon olet myynyt ja et ole tekemässä lisämyyntejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
516
No, veroveivin tekeminen vuoden alussa ei ollut ihan järkevää. Nyt jos myit lähes tonnilla ja haluaisit myydä jotain muuta niin raja menee heti yli eli et voi myydä ilman että noistakin menee verot maksuun. Parempi ajoittaa noi vuoden lopulle kun tiedät miten paljon olet myynyt ja et ole tekemässä lisämyyntejä.
Ajattelusi tuntuu kumpuavan ajatuksesta, että kurssit jatkavat vääjäämättä nousuaan. Mitä jos kurssit kyykkäävät rajusti?

Veroveivin toteutin sillä ajatuksella, että kurssit jäljellejääneille ETF:ille korkeintaan nousevat hieman. Jos kurssit sukeltavat, mietin muiden omistusten myymistä. Voi toki olla, että pitää reagoida nopeasti laskutrendiin.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Ajattelusi tuntuu kumpuavan ajatuksesta, että kurssit jatkavat vääjäämättä nousuaan. Mitä jos kurssit kyykkäävät rajusti?

Veroveivin toteutin sillä ajatuksella, että kurssit jäljellejääneille ETF:ille korkeintaan nousevat hieman. Jos kurssit sukeltavat, mietin muiden omistusten myymistä. Voi toki olla, että pitää reagoida nopeasti laskutrendiin.
Ei kun ihan yleistason neuvo tuo on. Nousee tai laskee, vuoden lopussa tiedät mitä on tapahtunut, vuoden alussa joudut arvailemaan mitä tulee tapahtumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Ajattelusi tuntuu kumpuavan ajatuksesta, että kurssit jatkavat vääjäämättä nousuaan. Mitä jos kurssit kyykkäävät rajusti?

Veroveivin toteutin sillä ajatuksella, että kurssit jäljellejääneille ETF:ille korkeintaan nousevat hieman. Jos kurssit sukeltavat, mietin muiden omistusten myymistä. Voi toki olla, että pitää reagoida nopeasti laskutrendiin.
Tuo tekemäsi on enemmänkin näkemyksen ottamista kuin veroveivi. Jälkimmäisessähän ideaalisesti ostat ne samat osakkeet/rahastot/ym takaisin melkein heti.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
490
Vaikka en mitään pörssiromahdusta koita ennustaa, niin mitkäs teidän kriteerit on omistusten myynneille? Tämä on mieletäni vaikeampaa kuin hyvien ostopaikkojen löytäminen.

Vähän spekuloin ajatuksella, että kun kaikki indeksit on ATH, sekä juuri Remedy / Facebook (isoimmat omistukseni) on molemmat omassa ATH:ssaan. Ajatus oli kyllä pitää näitä pidempään salkussa jne, mutta varmaan huonompiakin hetkiä myynnille olisi..? Todnäk en ole myymässä, mutta kiinnostaisi kuulla muiden ajatuksia yleisesti, että millon myydä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
516
Kai niitten kurssien pitäiskin olla usein ATH:ssä, kun keskimäärin sen 7-8% nousevat joka vuosi. En ymmärrä tätä paniikkia tulevasta dipistä. Se tulee joskus ja sitten jonkun ajan päästä ollaan taas uudessa ATH:ssa.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 916
Jotenkin naurattaa, että suurella osalla porukalla sen verran vähän tietoa ja taitoa, että jumitellaan näissä suomalaisissa kivijalka-pankkien yms. paskeiden tarjoamissa palveluissa ja kulurakenteissa. Menkää merta edemmäs kalaan ja ottakaa asioista selvää ja sijoitus hommat omaan haltuun. Esim joku NordNet, 5-15 euroa jonkun lapun ostohinta, ei saatana, jenkki-brokerin kautta ostetaan ilmaiseksi. Eipähän toisaalta mitään uutta. Suurin osahan luulee, että vakioveikkaus ja lotto on kannattavaa.


Jotenkin naurattaa, että ehkä suuri osa porukasta ei ole niin köyhää, että joutuu menemään merta edemmäs kalaan, koska suhteellisesti köyhälle suurillakaan kuluilla ei ole varsinaisesti suurta merkitystä? Ehkä osalla ihmisistä oma aika on arvokkaampaa kuin toisilla?
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Suomalaiset jäävät osakesäästämisessä selvästi jälkeen ruotsalaisia ja tanskalaisia. EVA listaa syitä säästää ja sijoittaa artikkelissaan.

1. Petyt varmuudella tulevaan eläkkeeseesi. Suomalainen työeläkejärjestelmä on hyvin hoidettu, mutta liian monella on harhainen käsitys itselle karttuneen työeläkkeen tasosta ja oman taloudellisen varautumisen tarpeettomuudesta.

2. Korkoa korolle toimii. Säästäminen ei ole vain rahojen syrjään panemista. Kun sijoitat myös säästöjesi tuotot, sijoituksesi arvo kasvaa paljon nopeammin.

3. Älä usko puheita vappusatasista tai muita poliittisia silmänkääntötemppuja. Ylimääräisiä varoja rahanjakolupausten rahoittamiseksi ei ole. Voit itse vaikuttaa toimeentuloosi pitkällä aikavälillä säästämällä ja sijoittamalla tavoitteellisesti.

4. Sijoittaminen on normaalia taloudenpitoa, ei kasinotaloutta. Esimerkiksi osakkeen arvo heijastelee yhtiöön kohdistuvia tulosodotuksia ja sitä, kuinka hyvin yhtiötä on hoidettu. Yhtiön hoidosta ovat viime kädessä vastuussa sen omistajat.

5. Maailmanloppu ei ole näköpiirissä. Kun sijoitat osakemarkkinoille, sijoitustesi arvo laskee väliaikaisesti jossain vaiheessa lähes varmuudella. Pitkällä aikavälillä hajautetut sijoitukset kuitenkin kasvavat niin kauan kuin talous kasvaa – eli niin kauan kuin ihmiset perustavat yrityksiä, investoivat, kuluttavat ja säästävät. Jos esimerkiksi olisit sijoittanut 10 vuotta sitten 1 000 euroa Helsingin pörssin 25 vaihdetuimpaan osakkeeseen, sijoituksen arvo olisi nyt yli 2 000 euroa.

6. Jos et itse vaurastu varoillasi, joku muu tekee sen. Jos et tee mitään ja pidät rahojasi pankkitilillä, jäät nykyoloissa ilman korkoa. Jos et perehdy sinulle tarjottuihin sijoitustuotteisiin, voit päätyä maksamaan pankille tai rahastoyhtiölle.

Lisää syitä sijoittaa ja eri pohjoismaiden sijoituskulttuurien eroista -> https://www.eva.fi/wp-content/uploads/2020/01/eva-artikkeli-13.1.2020.pdf.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Tuosta 4. Kohdasta voi olla perustellusti vähän toistakin mieltä. Noin se menee osakkeissa, jotka eivät ole kuplaantuneet. Kuitenkin pörsseissä on pitkät perinteet ajoittaisille kuplille. Odotukset eivät vain aina ole realistiset kaikkien osakkeiden kohdalla.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Olen säästänyt Seligsonin osakerahastoihin noin 50 KEUR pahan päivän varalle sekä eläkepäiviä silmällä pitäen. Pidän itse noin 20% säästöistä maltillisen riskin Pharoksessa, joita käytän mahdollisen äkillisen rahantarpeen putkahtaessa. En käytännössä pidä lainkaan käteissäästöjä käyttötilillä, vaan ne ovat tallessa Pharoksessa.

Pharos on tuottanut aina erittäin hyvin maltiseen riskiin verrattuna ja rahaston juoksevat kulut ovat markkinoiden matalimmat, joka valuu säästäjän taskuun.

Seligson & Co Pharos A|FI0008801907

Kalliit yhdistelmärahastot syövät suomalaisten säästöt - "Kulut ovat puhdasta ryöstöä"

Mietin, että voisin alkaa säästämään johonkin matalariskisempään rahastoon pieniä summia kuukausittain. Nyt olen säästänyt vain Svean säästötilille (100€/kk) ja matkoja varten Norwegianiin (200€/kk, Norwegian rahat sitten tuhlataan matkaillessa). Pitkän tähtäimen eläkesäästöt menevät Nordnettiin (550€/kk+ylimääräisiä merkintöjä).

Nyt kuitenkin kun tuli hieman ylimääräistä tuloa ja törkkään niitä Nordnettiin, on käteisen määrä kokonaisuudessa ainakin tilapäisesti kasvanut liian suureksi. Myös tuon Svean tilillä odottava hätävara on kyllä liian suuri minun menoihin liittyen. Olen siis miettinyt jos lopettaisi sinne säästämisen ja ottaisin tilalle satasella kuussa jonkin matalariskisemmän, mutta tuottoisemman rahaston. Se mitä se rahasto sitten vuodessa tuottaisi, voisi mennä kulutukseen toisena vuonna, eli tonnin voisi silloin tällöin verottomana täältä nostaa.

Säästättekö siis mihinkään rahastotuotteeseen lyhyellä tähtäimellä (1-2 vuotta)? Mitä tuotetta käytätte tähän? Itse olen miettinyt lähinnä Seligsonin Pharos yhdistelmärahastoa, sen kulut ovat hallintointipallkkio 0,35% + juoksevat kulut. Yhdistelmärahastot ovat itselleni olleet lähinnä kirosana, mutta sen takia, että säästän nimenomaan kymmenien vuosien mittapuulla. Pharoksen sisällöstä noin puolet on osakkeissa ja puolet koroissa, joten meno on varmasti lyhyellä tähtäimellä vähemmän volatiiliä:
Varainhoitorahasto Pharoksen sijoitusten jakautuminen – Seligson
Miksi nyt vain 1-2vuotta?

Anopille suosittelin Pharosta 2013, kun myi asunnon eläkkeelle jäädessään ja muutti asumisoikeusasuntoon. En nyt sen kummemmin ole seurannut, mutta silloin päättelin se olevan ihan ok tollaiseen lyhyempään sijoitushommaan. Anoppi laittoi tonne joku 90te muutamassa erässä ja on sittemmin sieltä tasaisesti myös nostanut pois... Eikös Pharoksella ole ihan hyvin mennyt?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Onko tää Juha_H jonku muunki mielestä ihan Seligsonin mainosmiehen kuulonen. Ei sinällään et epäilisin Seligsonilla olevan mitään tarvetta mainostella anonyymisti foorumeilla, mut nää kirjotukset on ku suoraan jostain huonosta jenkkien pankkimainoksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Itse en näkisi järkeä pitää "käteiskassaa" jossain Pharoksessa kun siinä on kuitenkin se riski olemassa, että tulee takkiin lyhyellä aikavälillä ja tosiaan, ttuo Pharos ei ole mitenkään erityisen edullinen niin kuin tuossa mainittiinkin. Omat käteisvarani ovat Bank Norwegianissa ja olen miettinyt siirtoa Sveaan isomman koron perässä.

Disclaimer: Omistan itsekkin Seligsonin rahastoja.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Rahastosäästöni ovat menneet Seligsoniin ja olen ollut heihin tyytyväinen asiakas, jonka vuoksi on ollut liian helppoa keskustella vain heidän rahastoistaan. Point taken ja otan opikseni palautteesta, enkä enää mainitse kyseistä yhtiötä :)

Onko tää Juha_H jonku muunki mielestä ihan Seligsonin mainosmiehen kuulonen. Ei sinällään et epäilisin Seligsonilla olevan mitään tarvetta mainostella anonyymisti foorumeilla, mut nää kirjotukset on ku suoraan jostain huonosta jenkkien pankkimainoksesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 641
Viestejä
4 207 147
Jäsenet
70 927
Uusin jäsen
enigtastic

Hinta.fi

Ylös Bottom