Aiheellisia huomioita molemmat. Pohjoismaisissa osakkeissa on suomalaisena muutama etu, eli ensinnäkin pääsy noihin Nordnetin kuluttomiin rahastoihin, niiden verotehokkuus ja hyvin pienessä määrin kotikenttäetu, eli näkee omin silmin jos jokin alkaa mättämään. Lisäksi Pohjoismaiset yhtiöt toimii aika globaalisti ja yrityksillä yleensä on kohtalaisen omistajaystävälliset johdot. Historiallisesti ovat myös tuottaneet erittäin hyvin.
Singapore on kehittynyt talous, mutta juju siinä on se, että sen taloudesta suurin osa tulee kehittyvistä talouksista, eli heillä on valtavasti liiketoimintaa Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa. Pääsee siis siihen kasvuun mukaan länsimaisen pankkijärjestelmän ja oletettavasti rehellisen kirjanpidon kautta. Itse olen Kiinassa asuvilta tutuilta kuultujen juttujen perusteella poissulkenut sijoitukset sinne (Vaikkakin muuten maasta monilta osin tykkäävät).
En varsinaisesti odota tuota USA:n markkinoiden romahtamista varsinkin, kun olen siellä kuitenkin aika isolla painolla mukana, mutta pidän sitä siis mahdollisena. Jos USA:n markkinat romahtaa, niin todennäköisesti muutkin niin tekee, mutta ehkä vähemmän, koska arvostuskertoimet on pääosin kohtuullisemmalla tasolla (Esim. Pohjoismaissa arvo-osakkeilla suurempi paino). Kaikki varat suojaamattomana maailmaindeksissä, josta melkein 2/3 USA:n jättiteknoissa ei mielestäni ole niin turvallinen ja hajautettu sijoitus kuin moni luulee.
Kiitos, että avasit perusteitasi tarkemmin. Jos tekee suosituksia muille, on hyvä kertoa miksi jotain tiettyjä ns. normaalista linjasta tekeviä suosituksia antaa. En ole kaikesta samaa mieltä, mutta ihan ymmärrettävät perusteet.
Salkustasi puuttuu kokonaan Euroopan muut osat kuin Pohjoismaat. Ja muut Aasian-Tyynenmeren alueen kehittyneet kuin Singapore. Näihin et ilmeisesti usko? Tai olet ajatellut merkityksettömäksi kokonaisuuden kannalta?
Oma sijoitus-strategiani on nykyään työntää vakiosumma palkkapäivänä Vanguard FTSE All-World UCITS ETF:ään (IE00BK5BQT80, Xetrassa VWCE). Siinä saa kätevästi koko maailman kehittyneet+kehittyvät yhdellä transaktiolla. Käytännössä siis vastaava kuin suosittu EUNL+IS3N -kombo, paitsi ettei tarvitse miettiä edes niiden keskinäistä painoa. Jos sijoittaisin pienemmällä summalla, käyttäisin varmaan pelkkää SPP Aktiefond Global -rahastoa.
Itse nuorempana otin paljon näkemystä sijoittaessani, mutta yleensä näkemykseni on jälkikäteen osoittautunut huonommaksi kuin tämä ns. "Boglehead"-filosofia olisi ollut, jossa rahaa sijoitetaan kaikkiin osakkeisiin markkinapainojen suhteessa sen kummemmin kantaa ottamatta (eli siis käytännössä halpakuluisiin indeksirahastoihin). Ajatuksena on siis se, että markkinoiden yhteinen näkemys on parempi kuin minun tai kenenkään muun yksittäisen ihmisen. Siksi noudatan nykyään tätä, enkä edes yritä miettiä, mikä alue tai sektori voisi menestyä paremmin kuin jokin toinen. "Boglehead"-sijoitusfilosofia on selitetty paremmin seuraavassa linkissä (ja John C. Boglen kirjoissa): Bogleheads® investment philosophy for non-US investors - Bogleheads
John C. Bogle on siis henkilö, joka on keksinyt koko indeksirahasto-käsitteen ja perustanut ensimmäisen sellaisen.
En suosittele erityisesti mitään, koska se ei ole minun asiani, mutta kannattaa tuota Boglehead-asiaa miettiä, jos ei ole ennalta tuttu. Sopii laiskoille kuten minä.
Viimeksi muokattu: