Tässähän on ollu kokoajan puhe indeksiin sijoittamisesta (keskustelu lähti siitä, että minulta kysyttiin miksi en laita suurempaa kk-summaa aina vaan jätän osan säästöön ja käytän laskevassa trendissä niitä säästöjä). Tästä syystä mielestäni kolikkopeli-vertaus on huono.
Jos ostat indeksiETF:iä joka kk saman verran vs. ostat joka kuukausi hieman pienemmän summan jotta jää sukanvarteen ja joskus ehkä käytät sukanvarsi-rahoja samoihin indekseihin suuremmalla määrällä on se vertailu tässä.
Jos siis jätän hieman sukanvarteen sen sijaan, että laitan kaikki indeksiin kokoajan niin minun ei tarvitse ottaa välttämättä kalliimpaa rahaa, kun se näytönohjain leviää (vertaa sinun prossun käyttö) ja jos onkin jollain aikavälillä käynyt niin ettei sille sukanvarsi-rahalle ole ollut käyttöä ja se puskuri on kasvanut suuremmaksi niin osan voi heittää siitä indekseihin kasvamaan korkoa. Silloinhan se kannattaa heittää kun indeksi on hieman matalammalla kuin muuten, tässä voi toki myös hävitä hieman rahaa vs jos olisi aina maksimit laittanut indeksiin (vertaa sinun prossun hankintahinta vs myyntihinta)
EDIT. toki on mahdollista että keskustelu on jo polarisoitunut sekalaisesti indeksiin sijottavista, osakepoimijoista ja muista lotoista puhuviin, mutta tämä yo. on ollut minun näkömys ainakin.
Niin ongelma on siis siinä, että perusmatti tai -marjo ei voi tietää milloin "indeksi on hieman matalammalla kuin muuten".
Sukanvarsiasia on sitten toinen juttu. Puhuin asiasta yleisemmin. Mielestäni jokaisella olisi hyvä olla käteistä (tai muita suht likvidejä säästöjä) 2-6kk nettopalkan verran jo muutenkin. Tuo kalliiimpi raha -keskustelukin on ihan toinen juttu. Itse en käytä korollista rahaa mihinkään muuhun kuin oman kodin tai sijoitusasunnon rahoittamiseen.
Puhuin vain osakepoiminnan järkevyydestä vs. indeksisijoittaminen.
, mutta se ei ollut pointtini. Myös päiväspreadin sisällä se ostojen hinta on yleensä yläkanttiin, joka jo sinällään syö voittoa.