Jos minulle vastasit, niin olen kyllä tietoinen tästä.
Pokkus vain meinasi, että aiemmin noita nousumerkkejä ei ollut ollut ("9 €:n aikaan", jätin osan viestistä pois lainauksesta) mutta nyt niitä on ollut. Puhutaan ~puolesta vuodesta, joka on osakemarkkinoilla todella lyhyt aika.
Kiinnosti vain siis se, minkälaista "osviittaa normaalista noususta" nyt on sitten ollut, mitä ei "9 euron aikaan" ollut.
Täällä aika moni tekee osakepoimintaa ja pyrkii ajoittamaan sijoituksiaan. Suuri osa väittää ymmärtävänsä, että metsään saattaa mennä. Salkunhoitajista - jotka ovat ammattilaisia - suuri osa häviää pitkässä juoksussa indeksille, joten eikö tuo ole vähän tyhmää, jos ymmärtää todennäköisyyksien olevan itseään vastaan? Jos siis ymmärtää, että itse tekee päätöksiä sijoituksistaan todella heikoilla tiedoilla vrt. ammattilaiset. Tätähän voi aina itselleen yrittää selittää "koska harrastus" jne. mutta eikö olisi järkevämpi käyttää nuo rahat johonkin toiseen harrastukseen? Jos siis ymmärtää, että suurella todennäköisyydellä sijoitukset tulevat tuottamaan vähemmän kuin pelkästään indeksiin sijoittamalla pitkässä juoksussa. Tämän lisäksi säästyy aikaa ja hermoja ja nämä säästyneet voimavarat voi käyttää johonkin muuhun. Alla vielä tuo Pokkusen viesti, johon vastasin.