Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Taas teknologiakurssit seuraa NVIDIA:aa. Kiina asettanut tuontitullit NVIDIA:n siruille ja kaikki teknologiaosakkeet punaisena.
Screenshot from 2026-01-14 22-59-23.png

Eli 15e kulu on kertaluontoinen, jos ostaa ETF ohi kk/säästämisen?
Ostossa ja myynnissä myös menee tuo 15€ kulu. Voi olla ihan kannattavaa maksaa jos olet ostamassa jotain volatiliteettiä ETF:ää ja haluat ostaa tiettynä aikana. Pitkään ETF indeksipeliin ETF kuukausisäästö on ihan hyvä niin tulee tehtyä samalla ajallista hajautusta. Eri asia on sitten onko siitä hyötyä hajauttaa ajallisesti vai ei.

No esim Nordnetin Suomi-rahasto 0% kuluilla ja 0€ merkinnällä on vallan hyvä jos pieniä summia kerrallaan haluaa Suomeen laittaa. Ruotsi saman hintainen. Handelsbankenin USA on 0,2% kuluilla jne. Pienissä kertasummissa suosisin kyllä rahastoja. Ei se ETF mikään maaginen ole perusindekseissä, vaikka kuulostaa jotenkin muodikkaammalta kuin tuulipukurahasto. Osakkeita poimikoon kuka osaa ja haluaa.
Oikeassa olet, nordnetin Suomi-rahasto on suosittu vaihtoehto ja hyvä jollei ole aikeissa sijoittaa suoraan Suomi osakkeisiin. Itse olen vähän ajatellut laittaa esim Ruotsi, Norja ja Tanska rahastoa vähän vetona ETF:ien lisäksi, vaikka se ei mitenkään välttämätöntä olisi.

Taas teknologiakurssit seuraa NVIDIA:aa. Kiina asettanut tuontitullit NVIDIA:n siruille ja kaikki teknologiaosakkeet punaisena.
En usko, että kiina-nvidia on syynä tänpäiväiseen. Kiina on ihan pieniä perunoita kun nvidian 2026 tulokseen on laskettu 0$ kiinaa sisään. Jos ne sinne saa jotain myytyä se on bonus.

Toki päivittäin aina joku syy haetaan mutta harvemmin se on se oikea syy. Kohisee päivätasolla, viikkotasolla ja jopa kuukausitasolla niin ettei fundamenteilla ole mitään väliä lyhyen aikavälin liikkeissä.

Yhtälailla vois vaikka tänään julkaistun openai-cerebras 10miljardia diilin nostaa syyksi ja sanoa että cerebras juuri disruptoi markkinan kun heidän ratkaisu ei vaadi hbm/gddr7 muistipiirejä(ei disruptoinut, silti hieno diili)

Myin Nordnetistä 10t edestä osakkeita. Rahat näkyvät heti, mutta jos nuo nostetaan pois ennen selvityspäivää (t+2) niin menee korko. Mielenkiinnosta, paljonkohan korko on?

"Ymmärrän, että minulta voidaan periä korkoa nostamastani rahasummasta, koska olen myynyt osakkeita XXXX, XX EUR arvosta ja olen tekemässä noston ennen kaupan selvityspäivää (T+2). Olen myös tietoinen, että välityspalkkio veloitetaan kaupan jälkeisenä yönä ja että noston jälkeisen saldon on katettava välityspalkkio, jotta nostoa ei evätä tai tili ei ylity."

Edit. Zelll oli nopeampi :D

Tänään Nordean asiakkaat voivat tankata 1€ välityspalkkiolla Saksan pörssissä. Hyvä sauma lisätä esim. ETF omistuksia.

Viimeksi muokattu:
Mikähän kupla tässä on oikein menossa kotimaisten osakkeiden osalta, kun omassa salkussa kotimaisten firmojen osakkeet ovat kaikki niin reilusti plussalla? Ei tunnu enää kovin luonnolliselta kasvulta, kun salkun arvo nousee kuukaudessa reippaasti enemmän kuin mitä palkkatyöstä tulee palkkaa. Pitääkö nuo rahastaa pois ennenkuin puhkeaa? :)

Mikähän kupla tässä on oikein menossa kotimaisten osakkeiden osalta, kun omassa salkussa kotimaisten firmojen osakkeet ovat kaikki niin reilusti plussalla? Ei tunnu enää kovin luonnolliselta kasvulta, kun salkun arvo nousee kuukaudessa reippaasti enemmän kuin mitä palkkatyöstä tulee palkkaa. Pitääkö nuo rahastaa pois ennenkuin puhkeaa? :)
Riippuu täysin siitä mitä osakkeita sinulla on. Esim. Orion tulee tekemään hurjasti hilloa tulevina vuosina, joten kurssi on noussut täysin syystä. Nordeaa taas nostaa tämän vuoden "ylimääräinen" puolikas osinko muuttuneen osinkopolitiikan takia. Helsingin pörssissä on myös paljon käänneyhtiöitä sekä yleensäkin aliarvostettuja osakkeita vuosina 2023-2024 ja vielä viime vuoden keväälle asti.

Vaikka kuinka yritin ostaa Springvestin osaketta viikko sitten kun sen hinta oli alle 7€, niin mikään monesta ostoyrityksestä ei mennyt läpi. Nyt näkyy olevan jo päälle 13€ osake.

Miten yleistä tuo on että osto ei vaan onnistu? Jos kukaan ei ole myymässä niin se varmaan vaikuttaa ja se kun pankki esti ostotarjouksen 8,06€ hintaan liian korkeana.

Vaikka kuinka yritin ostaa Springvestin osaketta viikko sitten kun sen hinta oli alle 7€, niin mikään monesta ostoyrityksestä ei mennyt läpi. Nyt näkyy olevan jo päälle 13€ osake.

Miten yleistä tuo on että osto ei vaan onnistu? Jos kukaan ei ole myymässä niin se varmaan vaikuttaa ja se kun pankki esti ostotarjouksen 8,06€ hintaan liian korkeana.
Kyllä oston pitäisi onnistua heti myyntilaidasta. Katsoitko osto jo myyntilaidat ennen ostotoimeksiannon tekoa? Voit myös jälkikäteen tarkastaa kaikki toteutuneet kaupat. Jos samaan hintaan on jo ollut muita ostotoimeksiantoja ne toteutuvat toki ensin.

Riippuu täysin siitä mitä osakkeita sinulla on. Esim. Orion tulee tekemään hurjasti hilloa tulevina vuosina, joten kurssi on noussut täysin syystä. Nordeaa taas nostaa tämän vuoden "ylimääräinen" puolikas osinko muuttuneen osinkopolitiikan takia. Helsingin pörssissä on myös paljon käänneyhtiöitä sekä yleensäkin aliarvostettuja osakkeita vuosina 2023-2024 ja vielä viime vuoden keväälle asti.

Fortum, Telia, Nordea, Nokia, Outokumpu, Tietoevry, Mandatum

En siis ole mikään sijoittaja, vaan ihan randomilla olen näitä ostanut fiilispohjalta vailla mitään faktatietoa.

Eli minä päivänä tarkalleen laitoit ostotoimarin? Ja oliko tarkalleen 7e? Kun katson käppyrää (joka ei näytä kaikkia kauppoja), niin kurssi oli alle 7e viimeksi 5.1. 6.1. ei käyty kauppaa ja 7.1. lähtien kurssi on ollyt yli 7e. 7.1. aikana kurssi nousi yli 8 euroon, eikä ole käynyt sen alapuolella 7.1. jälkeen.

Vinkki: jos haluat jotain osaketta, osta laidasta. Eli laita reilusti korkeampi hinta kuin paras myyntitarjous. Saat sen osakkeen parhaalla myyntihinnalla anyway ja saat osakkeen varmasti. Jos katsot aiempia toteutuneita, niin menee helposti metsään jos kurssi ei koskaan laske enää sille tasolle.

Fortum, Telia, Nordea, Nokia, Outokumpu, Tietoevry, Mandatum

En siis ole mikään sijoittaja, vaan ihan randomilla olen näitä ostanut fiilispohjalta vailla mitään faktatietoa.
Hyvin olet kyllä poiminut, mitään noista ei ole pakko myydä mielestäni. Muutamaa näistä vähensin osan itse viime vuonna koska olivat kasvaneet liian suuriksi salkussa (Nokia, Fortum, Nordea), Tietoeveryä lisäsin keväänä ja ovat nyt holdissa.

Jos et ole niin jo tehnyt, niin kannattaa ostaa salkuun ehdottomasti lisäksi jotain isoa maailmarahastoa tai ETF:ää. Ettei vaan käy niin että salkussa on vain paria pientä suomalaista firmaa muutamalta toimialalta.

Suomalaisilla on omassa taloudessaan ihan tarpeeksi Suomi-riskiä muutoinkin, joten salkkuun sitä ei ehdoin tahdoin kannata lisätä.

Myin Nordnetistä 10t edestä osakkeita. Rahat näkyvät heti, mutta jos nuo nostetaan pois ennen selvityspäivää (t+2) niin menee korko. Mielenkiinnosta, paljonkohan korko on?

"Ymmärrän, että minulta voidaan periä korkoa nostamastani rahasummasta, koska olen myynyt osakkeita XXXX, XX EUR arvosta ja olen tekemässä noston ennen kaupan selvityspäivää (T+2). Olen myös tietoinen, että välityspalkkio veloitetaan kaupan jälkeisenä yönä ja että noston jälkeisen saldon on katettava välityspalkkio, jotta nostoa ei evätä tai tili ei ylity."
Hinnastosta löytyy korot ja riippuu millä tasolla olet.

Hämmentävää on kyllä meno. Itse onnistuin ostamaan Inteliä kesällä 2024 juuri ennen kun se romahti sen reilu 30% ja silloin meininki oli että firma on kohta konkurssikamaa kun on tippunut niin pahasti kelkasta, ja nyt on noustu joku 150% niistä pohjista. Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.

Hämmentävää on kyllä meno. Itse onnistuin ostamaan Inteliä kesällä 2024 juuri ennen kun se romahti sen reilu 30% ja silloin meininki oli että firma on kohta konkurssikamaa kun on tippunut niin pahasti kelkasta, ja nyt on noustu joku 150% niistä pohjista. Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.
On perusteita etenkin nyt kun panther-lake julkaistu todistaen intelin uuden prosessin ja cpu-igpu:n olevan hyviä ja intel pystyy toimittamaan aikataulussa. Samalla tuli varmistus, että intel jatkaa valmistusteknologiaan satsaamista, oli iso kysymysmerkki mitä tehtaille tapahtuu. Nvidia diili myös intelin kannalta oikein hyvä. Why Intel's Panther Lake Won Digital Foundry's CES 2026

Intelin pitää toki jatkaa asioiden todistamista eli toimittaa vuosittain parempi valmistusprosessi ja tuotteet.

Kaikenlaisia huhuja ollut myös liittyen esim. intelin paketointibisnekseen mitkä ovat positiivinen asia jos toteutuvat: Intel’s EMIB & Foveros Packaging Attract Apple, Qualcomm, and NVIDIA | New Foundry Era

Viimeksi muokattu:
Tämän vuoksi sijoitan yleensä pienillä summilla, kun teen suoria osakesijoituksia. Olen päätynyt ratkaisuun, että ostan vain sellaisten yhtiöiden osakkeita, joita itse arvostan ja joilla uskon olevan vielä kasvupotentiaalia tulevaisuudessa. Uutisista on mukava lukea otsikoita yrityksistä, joihin minulla on suoria sijoituksia. Lisäksi porrastan ostamista eli tilanteen mukaan kasvatan tai myyn omistuksiani.

Tästä kirjasta ajattelin ottaa perusteet haltuun, jotta ymmärrän hieman paremmin noiden piikkien ja notkahdusten taustaa:

Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.
On tilastoitu, että Yhdysvalloissa osakekurssit ovat historiallisesti olleet korkeammalla demokraattipresidenttien kausina verrattuna republikaanipresidentteihin. En jaksa avautua tästä Trump-aiheesta enempää. Aiheesta olevassa ketjussa näyttää jo olevan tarpeeksi mielipiteitä. Ilmapiiri ketjussa on suorastaan räjähdysherkkä, siis kaasua on ilmassa! : )

Viimeksi muokattu:
Jos et ole niin jo tehnyt, niin kannattaa ostaa salkuun ehdottomasti lisäksi jotain isoa maailmarahastoa tai ETF:ää. Ettei vaan käy niin että salkussa on vain paria pientä suomalaista firmaa muutamalta toimialalta.

Joo, noita rahastoja on jo ennestään, niissä minulla on suurempi osuus kiinni. Osakepuolella olen tosiaan ostanut vain näitä kotimaisia. Nokioista myös ison osan pois kun kurssi hyppäsi NVIDIA-uutisten myötä, mutta nuo jäljelle jääneet ovat silti noin 50 % plussalla, vaikka kurssi sieltä huipuista putosikin.

kyllä silti pitkällä välillä aika heikkoa on intelin menestys ollut. Elokuussa 2017 intel on ollut 35 taalan tuntumassa kun vanhoista papereista katson. Nyt on 48, vaikka konesalibuumi, ai ja teknobuumi päällä eikä ole splitattu. Sen ajan luuseri eli AMD saati silloin aika tylsä Nvidia tai jopa vielä tylsempi IBM näyttää tuotteneen huomattavasti paremmin.

Mun mielestäni Inteliltä on mennyt tämä buumi kokonaan ohi, mikä lisää vielä tilanteen huonoutta. Väittäisin, että jossain vaiheessa tähän tekoälybuumiin huomataan yli-investoiminen ja tulee takapakkia. Se voi olla hyvä tai huono juttu intelille, intel voi olla se defensiivinen tech osake tällä hetkellä sellaiselle kuka semmosta salkkuunsa haluaa, jos siihen ei ole pumpattu juurikaan ollenkaan hypeä ja hinnoittelu on business as usual tyyppinen.

Viimeksi muokattu:
Tämän vuoksi sijoitan yleensä pienillä summilla, kun teen suoria osakesijoituksia. Olen päätynyt ratkaisuun, että ostan vain sellaisten yhtiöiden osakkeita, joita itse arvostan ja joilla uskon olevan vielä kasvupotentiaalia tulevaisuudessa. Uutisista on mukava lukea otsikoita yrityksistä, joihin minulla on suoria sijoituksia. Lisäksi porrastan ostamista eli tilanteen mukaan kasvatan tai myyn omistuksiani.
"Ruohonjuuritason" osakkeissa kannattaa myös miettiä ostaisiko itse kyseisen firman tuotteita. Joskus mulla oli Sampoa ja Iffissä kaikki vakuutuksetkin kun oli ylivoimaisesti kilpailukykyisin. Nyt sitten muutama vuosi eteenpäin ja mulla on lähinnä joku ikivanha terveysvakuutus Iffissä, kaikki muut lähivakuutuksessa. Syy: Iffin "ovela" hinnoittelupolitiikka, missä tarjoavat ensin hyvän hinnan ja vaivihkaa korottelevat niitä kuvitellen ettei kukaan huomaa mitään. En enää ostaisi Iffin vakuutuksia, enkä kyllä Sampon osakettakaan mitä on kehuttu lähinnä juuri kilpailukykyisestä vakuutustoiminnasta.

Nordealla aikanaan kesti ihan älyttömän kauan joissain tapauksissa että toimeksianto meni läpi, ja sillon olisikin jo laita jotain ihan muuta kuin siinä hetkessä kun alunperin laittoi. Lisäksi oli vielä heidän omat ääliörajansa missä osakeelle ei voinut laittaa ostotarjousta kuin heidän määrittelemillään hintavälillä, mikä perustui johonkin eiliseen päätöskurssiin. Kannattaa selvittää onko kyse jostain tuollaisesta.

Nordealla ainakin oli jokin häiriö 7.1 aamulla toimeksiantojen toteutumisessa.

Näköjään on nyt itsellänikin tullut tuo ”maaginen” 100 000€ salkku täyteen. Sijoittamisen aloitin marraskuussa 2016, eli reilut 9 vuotta tähän meni. Seligsonin rahastoihin aloitin ja 2020 keväällä aloitin nordnetin ETF kuukausisäästämisen, mitä olen 100% painolla jatkanut tähän päivään asti.

Tuosta 9 vuoden mittaisesta jaksosta olen ollut 4 vuotta raksalla töissä, 3 vuotta opiskelijana ja reilu pari vuotta insinöörin hommissa. On tullut myös tuhlailtua rahaa ja ihan pienelläkin järkevyydellä rahankäytön suhteen uskoisin, että salkku voisi olla nyt noin 1,5 kertainen nykyiseen verrattuna. En jotenkin osaa olla tyytyväinen tähän, vaan toivoisin että olisin aloittanut nuorempana, säästänyt agressiivisemmin jne..

No näillä mennään!

En jotenkin osaa olla tyytyväinen tähän, vaan toivoisin että olisin aloittanut nuorempana, säästänyt agressiivisemmin jne..

Ei sellaista sijoittajaa olekaan, joka ei noin voisi ajatella. Mutta toi on vain tie pettymyksiin eikä siitä seuraa mitään hyvää. Ajassa ei voi hypätä taaksepäin ja toimia toisin. Nauti siitä, että aloitit säästämien ja sulla on jo nyt suurempi salkku kuin suurimmalla osalla suomalaisista ja tähän ei tarvitse lopettaa sen kasvattamista.

Näköjään on nyt itsellänikin tullut tuo ”maaginen” 100 000€ salkku täyteen. Sijoittamisen aloitin marraskuussa 2016, eli reilut 9 vuotta tähän meni. Seligsonin rahastoihin aloitin ja 2020 keväällä aloitin nordnetin ETF kuukausisäästämisen, mitä olen 100% painolla jatkanut tähän päivään asti.

Tuosta 9 vuoden mittaisesta jaksosta olen ollut 4 vuotta raksalla töissä, 3 vuotta opiskelijana ja reilu pari vuotta insinöörin hommissa. On tullut myös tuhlailtua rahaa ja ihan pienelläkin järkevyydellä rahankäytön suhteen uskoisin, että salkku voisi olla nyt noin 1,5 kertainen nykyiseen verrattuna. En jotenkin osaa olla tyytyväinen tähän, vaan toivoisin että olisin aloittanut nuorempana, säästänyt agressiivisemmin jne..

No näillä mennään!
Itsellä aika samanlainen historia, jos Jenkkilän asuinvuosien sijoitukset unohdetaan. Taisin aloittaa vuoden sinua myöhemmin ja oikeastaan ainoa oma virhe näin jälkeenpäin oli se, että aloitin homman varovasti ja liian pienillä summilla. Toisaalta se antoi varmuuttaa sijoittamiseen ja pidän sitä ns. sijoituskoulun ajanjaksona itselle. Käytännössä siis opetteli miten homma toimii.

Nyt ollaan tilanteessa, että periaatteessa on taloudellisesti riippumaton eli sijoituksilla voisi jatkaa elämää ilman töitä menoista karsimalla. Tavoite kuitenkin siellä reilun 5 vuoden päässä omille 50-vuotisjuhlille, että olisi oikeasti riippumaton töistä. Nyt näyttää hyvältä ja mahdollisesti tilanne sellainen, että kuukausittain käteen ja moninkertaisesti rahaa kuin nyt töissä käymällä. Matkaa kuitenkin on vielä pitkään jäljellä ja mitä tahansa voi sattua matkalla ja suunnitelmat muuttua kokonaan.

En jotenkin osaa olla tyytyväinen tähän, vaan toivoisin että olisin aloittanut nuorempana, säästänyt agressiivisemmin jne..

No näillä mennään!
Sama homma. Olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin. Mutta en näistä oikein tiennyt, vanhempani eivät sijoittaneet ja siitä ei kotona puhuttu. MuroBBS ja iotech bbs ovat varmasti isoimmat syyt että itse sijoitan.

Oman jälkikasvun kohdalla koitan korjata tilanteen ja aloitin säästämisen jo heti kun henkilötunnus tipahti postista ja sai avattua Nordnet tilin. Vielä ei toki ole ymmärrystä rahasta sijoittamisesta. Mutta kun koulu alkaa niin alan opettamaan tuota ja jatkan rahan sijoittamista ainakin 18 v asti ja pyrin siihen että sitten jatkuu sijoittaminen itsenäisesti.

Sama homma. Olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin. Mutta en näistä oikein tiennyt, vanhempani eivät sijoittaneet ja siitä ei kotona puhuttu. MuroBBS ja iotech bbs ovat varmasti isoimmat syyt että itse sijoitan.

Oman jälkikasvun kohdalla koitan korjata tilanteen ja aloitin säästämisen jo heti kun henkilötunnus tipahti postista ja sai avattua Nordnet tilin. Vielä ei toki ole ymmärrystä rahasta sijoittamisesta. Mutta kun koulu alkaa niin alan opettamaan tuota ja jatkan rahan sijoittamista ainakin 18 v asti ja pyrin siihen että sitten jatkuu sijoittaminen itsenäisesti.
Aika sama joo. Eipä meidän perheessäkään puhuttu sijoittamisesta tai rahasta mitään. Ja nollasta joutui aloittamaan. Itselläni kävi niin onnekkaasti, että tuolloin vähän ennen kun aloitin, niin silloinen työkaverini oli innokas sijoittamaan. Naureskelin hänelle aluksi, mutta sitten kun tuolloin 2016 alkoi jäämään kulujen jälkeen rahaa yli, niin päätin soittaa hänelle ja hän opasti alkuun. Ilman tuota työkaveria voisi olla, että sijoittamisen aloittaminen olisi myöhästynyt vuosia tai ei olisi ehkä edes alkanut?

Ja jälkikasvun kanssa myös yritän saada kasvatuksen sillä tavalla, että jatkaisivat sijoittamista omaan salkkuunsa myös kun tulevat täysi-ikäiseksi ja saavat oikeuden sijoituksiinsa.

No näillä mennään!
Mä oon myös ostanu ihan ensimmäiset osakkeet vuonna 2016 eli 10v sitten ja mulla tuli vuodenvaihteessa 30k täyteen. Ihan tyytyväinen siihen nähden kuinka pieni palkka on tekkipalkkoihin verrattuna ja siitä noinkin paljon onnistunut papereihin lohkaisemaan.
Tosin kuin muilla niin mua ei harmita että en aloittanut aikaisemmin koska ei mulla olis ollu käytännössä varaakaan ja noihin aikoihin Nordea alkoi tarjoamaan tätä 1% välityspalkkiokattoa ja ilman sitä en olis koskaan aloittanut sijoittamista koska muistaakseni Nordnetissä maksoi silloin kauppa jotain tyyliin 15e + joku prosentti tai jotain ja kun itse pistelen korkeintaan muutamalla satasella kerrallaan rahaa niin olis mennyt kohtuuttomasti rahaa välityspalkkioihin niin ei olis juuri kannattavaa homma ollut. Nyt Nordean kanssa voi ostaa vaikka sillä parilla kympillä jotain ja maksaa siitä joitain kymmeniä senttejä.

Itsekin tuli se melkein 20 vuotta lueskeltua näitä juttuja, ennenkuin uskalsi hypätä mukaan. Aika sama homma oli itsellä, että kotona ei ymmärretty tai tiedetty mitään sijoittamisesta. Suurin syypää tuohon lienee Suomen läpikotaisin sosialistiset valtamediat, joissa sijoittaminen esiintyy lähinnä riistämisenä ja uhkapelaamisena ja lopulta kuitenkin menettää kaiken, kun kurssit romahtaa.

Nuorille tätä lukeville voisin suositella, että kun palkka alkaa juosta, niin asettaa itselleen aika tiukan sijoitustavoitteen alkuun ja pistää rahat indeksirahastoihin (ei osakepoimintaa, ei mitään temaattisia tai vivutettuja ETF jne). Sitten, kun palkka nousee työuran edetessä voi siitä pistää elintason kasvuun. Jos heti työnsyrjään päästyään alkaa kasvattaa elintasoa, käy äkkiä niin että sitä rahaa on kiinni kaikessa, mistä tulee vain jatkuvasti kuluja (auto, seinät jne) ja säästöön ei jää mitään.

Tuohon harmitukseen ettei ole säästänyt nuorempana suurempaa summaa voi ottaa aina sen toisenkin näkökulman. Mikä todennäköisyys on, että keski-ikäisenä isolla sijoitussalkulla alkaa harmittamaan ettei ole nuorena hankkinut kokemuksia, koska pitänyt säästää mahdollisimman paljon?

En löytänyt kuka rahoituksen professori tästä nuorena kokemuksien keräämisestä on viime aikoina puhunutkin, mutta on siinä järkeä. Muutaman kerran miettinytkin tätä, kun alkaa keski-ikä pikkuhiljaa hiipimään ja tavallinen perhearki koittanut. Vaikka ihan 100k€ salkkua ei ole, mutta taloudellisesti päässyt itselle hyvään tilanteeseen ja osakesäästäminen ollut yksiä parhaita päätöksiä. Itsekin duunariperheestä ja nollasta aloittanut, jossa rahaa on oppinut arvostamaan niin ettei sitä viitsi tuhlata määränsä enempää kokemuksiin. Nyt sitten tämä kokemuksien hankkimisen kaipuu alkanut hieman iskemään, ehkä sitä tulevaa keski-iän kriisiä. :D

Jos niillä rahoilla on hakenut muitakin elämyksiä kuin viikonloppukännäämistä niin en murehtisi menneitä. Paras jos osaisi pitää tasapainon nuoresta lähtien säästämiseen ja elämiseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
297 917
Jäsenet
81 396
Uusin jäsen
HokkisPokkis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom