Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Tottakai sijoitan, mutta en tyylin osta ja unohda. Osingot tulee aina tilille jotka sitten käytän tai sijoitan uudeelleen. Ja joojoo, verot sitä ja tätä, mutta osingot on juuri sitä sijoituksestaan nauttimista nyt enkä 15v päästä. Vaikka toki kuten sanottu usein sijoitan ne uudelleen, mutta esim tänä vuonna käytin osingot ja ostin niillä uuden tietokoneen.

Mutta sitten maksat verot moneen kertaan matkan varrella.
OST:n sisällä saat osingot ilman veroja ja pystyt ne täten täysimääräisesti sijoittamaan eli sinun tapauksessa ostamaan lisää osakkeita, jotka maksavat osinkoa.

Ja tuon tonnin vatkaamisen voit käyttää johonkin muuhun.

Tietokoneen voit ostaa omilla rahoilla ja jättää sillä kertaa sijoittamatta. Tai vaikka niillä kesälomarahoilla tai veronpalautuksilla, jotka olet myös kertonut sijoittavasi?

En ymmärrä tätä turhaa verojen maksamista, mutta kai minun pitäisi olla siitä kiitollinen?

Hankala tosiaan ymmärtää yhtälöä, että nostaa sijoituksia ja maksaa siitä veron, mutta samalla laittaa sijoituksiin lisää omaa rahaa. Eihän tuossa voita kuin verottaja.

Tää asia on käyty täällä monta kertaa läpi Mikkosin kanssa. Muistaakseni haluaa osinkoja ja ei haittaa vaikka verotuksellisesti tuossa ei ole mitään järkeä.

(Ja jottei nyt jää epäselväksi, niin niistä kasvuosuuksista voi ihan samalla tavalla nauttia koko ajan eikä 15v päästä ja niillä saa vielä paremman tietokoneen ostettua koska verotus kevyempää. Osingot ovat musta yksi eniten pieleen ymmärretty asia sijoittamisessa.)

Viimeksi muokattu:
Tää asia on käyty täällä monta kertaa läpi Mikkosin kanssa. Muistaakseni haluaa osinkoja ja ei haittaa vaikka verotuksellisesti tuossa ei ole mitään järkeä.

Mutta sitten Mikkos kyselee muilta tässä ketjussa, että missä ajassa he ovat saanut oman sijoitussalkkunsa kokoon X ja kuinka paljon on tulot?

Kun Mikkos itse toiminnallaan käytännössä varmistaa, että hänen oma salkkunsa kasvaa hitaasti ja jää pienemmäksi kuin se voisi olla?

Mutta sitten maksat verot moneen kertaan matkan varrella.
OST:n sisällä saat osingot ilman veroja ja pystyt ne täten täysimääräisesti sijoittamaan eli sinun tapauksessa ostamaan lisää osakkeita, jotka maksavat osinkoa.

Ja tuon tonnin vatkaamisen voit käyttää johonkin muuhun.

Tietokoneen voit ostaa omilla rahoilla ja jättää sillä kertaa sijoittamatta. Tai vaikka niillä kesälomarahoilla tai veronpalautuksilla, jotka olet myös kertonut sijoittavasi?

En ymmärrä tätä turhaa verojen maksamista, mutta kai minun pitäisi olla siitä kiitollinen?
Juu olen kyllä tietoinen tuosta, ja aina vois optimoida ja vetkuilla ja säätää ja härvää mutta minulle tuo on se helpoin ja mukavin tapa sijoitella vaikka siinä jokusen euron häviääkin.

OST tulisi varmasti eteen se että niitä rahoja ei koskaan raaskisi nostaa sieltä pois vaan kasvattaa ja kasvattaa vaan salkkua ja lopuks kaikki jää käyttämättä kunnes on liian myöhäistä. Osingot tilille on mun juttuni joka on jo monta kertaa käyty läpi ja muut voi tehdä miten he tykkäävät.

Mutta sitten Mikkos kyselee muilta tässä ketjussa, että missä ajassa he ovat saanut oman sijoitussalkkunsa kokoon X ja kuinka paljon on tulot?

Kun Mikkos itse toiminnallaan käytännössä varmistaa, että hänen oma salkkunsa kasvaa hitaasti ja jää pienemmäksi kuin se voisi olla?
Onhan tuossa kieltämättä aika iso ristiriita. Jos kyselee neuvoja ja aika monesti myös kommentoi, että ”ilman tekkituloja vaikea kasvattaa salkkua” jne.

Ja sitten kun annetaan sijoitusneuvoja sijoittaa ihan normaalisti ja järkevästi (rahat indeksiin), niin hän yleensä hyökkää vastaan, että haluaa tehdä asiat omalla tavalla, eikä optimoida tuottoja.

No ei se nyt ihan näin mee. Jos mun tapauksessa puhutaan muutamasta tonnista VUODESSA minkä laitan osakkeisiin, kun monet täällä laittaa saman summan KUUKAUDESSA jolloin salkku kasvaa aika helvetisti nopeammin ja siitä mun muutamasta satasesta mikä vuodessa menee veroa ei vielä kovin paljon salkku kasva.

Onhan tuossa kieltämättä aika iso ristiriita. Jos kyselee neuvoja ja aika monesti myös kommentoi, että ”ilman tekkituloja vaikea kasvattaa salkkua” jne.

Ja sitten kun annetaan sijoitusneuvoja sijoittaa ihan normaalisti ja järkevästi (rahat indeksiin), niin hän yleensä hyökkää vastaan, että haluaa tehdä asiat omalla tavalla, eikä optimoida tuottoja.
En ole hyökännyt ketään vastaan ettei saisi indeksejä käyttää mutta ne ei ole vaan mun juttu.
Ja kuten edellä sanoin, niin jos mä laitan saman verran vuodessa lappuihin kuin moni täällä laittaa kuussa niin on hiukan eri asia. Vaikka mä optimoisin kaiken mahdollisen ja tunkisin kaiken uudelleen vaikka OST sisällä niin kyse on muutamasta satasesta vuodessa, niillä ei käytännössä ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta jos niistä rahoista tosiaan meinaa nauttiakkin.
Jos mun sijoitushorisontti olis vaikka 20v päästä osta ja unohda tyyliin niin se olis eri asia, mutta mun tarkoitus on sijoittaa ja saada niistä osinkoja mitä voin sitten käyttää johonkin ekstraan. Nyt. Tänään. Heti. En 20v päästä. 20v päästä mä voin sitten ne varsinaiset osakkeet myydä ja saada käteistä sen kautta.

Korkoa korolle efektiä aina just vähätellään noilla "ei se ole kuin muutama satanen" kommenteilla kun ei ymmärretä, että ne pienetkin summat ovatkin yhtäkkiä isoja kun puhutaan pitkistä aikajaksoista.
Siksi sanoinkin että mä sanoinkin että mun sijoitushorisontti ei ole pitkällä ajanjaksolla.

Minä olen ihan perusduunari, jonka sijoitusumma on noin 400-500 euroa kuukaudessa. Vuodessa siis n. 5000-6000 euroa.

Ja kuten lokakuun lopussa kerroin, 6 vuodessa on salkku saavuttanut 50 000 euron arvon. Eli ei todellakaan tarvita mitään tekkituloja.
Itse saavutin 50 000 €:n rajapyykin vähän aikaa sitten. Monelle tämän foorumin käyttäjälle pikkuraha, mutta tällaiselle tavalliselle duunarille todella paljon.

Sijoittamisen aloitin syksyllä 2019. Ensiksi Seligsonin rahastoihin, kunnes siirryin vuonna 2021 Nordnettiin. Aluksi kokeilin myös suoria osakeostoja, kunnes totesin, että yksi maailman-indeksi rahasto sopii itselleni paremmin. Sijoitussummana on ollut koko ajan noin 400-500 € kuukaudessa.

Tosiaan, Nordnetissä on tällä hetkellä 46 000 € ja Seligsonin rahastoissa on vielä 5000 €.

Screenshot_20251030_073004_Nordnet.jpg

Täällä kans Mikkos-heimolaisia eli iloinen veronmaksaja (osinkosijoittaja). Laitoin kesällä postauksen, niin vois laittaa vuoden lopussa/2026 alussa tilannekatsauksen projektin osalta. Hyvä vuosi tulossa, osinkoja karvan alle 100% enemmän kuin viime vuonna. Salkku +17% YTD. Toki paska vuosi muiden mielestä, kun helvetisti menetetty veroina :D

Hankalapa noilta osingoilta on välttyä, jos ei sijoita pelkästään kasvu ETF:iin ja nollaosingon kasvuyhtiöihin. Omakin salkku on aika pitkälti ns. arvoyhtiöitä ja noin 1/8 salkun arvosta on kasvu ETF:issä. Kaikesta huolimatta osakesijoitukset ovat toistaiseksi tuottaneet paremmin kuin ETF puoli. En itse ainakaan jaksa noista osinkoveroista pahemmin stressata. Tosin kokeeksi laitoin joitakin osinkoja maksavia yhtiöitä OST:lle, kun vaihdoin vähän sijoituskohteita ja tuleehan ne tosiaan sinne nollaverolla :)

Pannaan nyt vielä sen verran tästä omasta keissistä mikä tuntuu hiertävän.

Mua ei niinkään kiinnosta se kuinka paljon salkun arvo sattuu olemaan tai kuinka paljon se on plussalla. Ne on pelkkiä numeroita nettipankissa mistä ei ole mitään iloa. Mutta koska tässä on jo sen verran ikää niin ei ole oikein mitään mieltä mennä millään pitkällä sijoitushorisontilla että sitten 65 vuotiaana on puoli miljoonaa osakkeissa. Osingot on mukava tapa saada "ylimääräistä" rahaa pitkin vuotta, ilman että tarvitsee varsinaisia lappuja myydä ja vaikka niistä jonkin verran maksaa veroakin. Ja osinko laskee yhtiön arvo jne. Ei kiinnosta. Mulle on parasta se että rahaa kilisee tilille kivasti palkkatöiden lisäksi.

Mua ei niinkään kiinnosta se kuinka paljon salkun arvo sattuu olemaan tai kuinka paljon se on plussalla. Ne on pelkkiä numeroita nettipankissa mistä ei ole mitään iloa.
Eikös nuo numerot nettipankissa ole kuitenkin rahaa eikä pelkkiä numeroita? Rahasta on monille paljonkin hyötyä ja iloa. Mutta jos sinulle ei ja kyse on vain siitä, että tykkäät veivailla osakkeilla, niin se on eri asia ja silloin kannattaa sitä jatkaa jos se tuo sitä iloa.

Eikös nuo numerot nettipankissa ole kuitenkin rahaa eikä pelkkiä numeroita? Rahasta on monille paljonkin hyötyä ja iloa. Mutta jos sinulle ei ja kyse on vain siitä, että tykkäät veivailla osakkeilla, niin se on eri asia ja silloin kannattaa sitä jatkaa jos se tuo sitä iloa.
No eikös mikkos juuri sanonut että tykkää saada osinkoja? Ei puhunut veivaamisesta mitään?

Näköjään tänkin voi ymmärtää väärin. Tarkoitin lähinnä sitä että kun ne numerot pyörii salkussa eikä niitä koskaan käytä.

No eikös mikkos juuri sanonut että tykkää saada osinkoja? Ei puhunut veivaamisesta mitään?
Kyllä mä silloin tällöin veivaan jos ei ole tullut myyntejä sinä vuonna. En ole tosin laskenut onko se kannattavaa :D Mutta tänä vuonna Nordean kanssa oli vissiin jo ihan suht kannattavaa.

Kyllähän verosuunnittelua voi monella tapaa tehdä sijoittamisen yhteydessä. Itse olen esim tehnyt tietoisesti tappiota, että saan siirrettyä pääomia osakkeista pois etf-rahastoihin. Samalla tietysti tehnyt voittoa etf-rahastoilla. Ihan hyvä tapa on miettiä ensi vuoden veroja jo nyt, koska vielä kerkeää tekemään toimenpiteitä, jos niin haluaa. Tällä hetkellä, laskujen mukaan mätkyjä tulisi tarkalleen 207,10e, joten hieman pitäisi vielä myydä tappiolla, että saisi nollaveroituksen pääomien osalta.

Eikös tuossa ihan muutama viesti taaksepäin käyty läpi juuri yksi hänen tekemä veivaus? Vai muistanko väärin. Luit varmaan itse tämän ja edellisen sivun viestit ennen tämän kysymyksen esittämistä?

Osinkosijoittajien kritisointi tuntuu hieman jeesustelulta. Jokaisella on omat syynsä. Ymmärrän neuvomisen, mutta tuo "tyhmää sijoittaa noin" -arvostelu on turhaa. Tuskin kukaan hoitaa asioitaan täydellisen optimaalisesti, vaikka tietää toisin. Kukaan kritisoijista ei varmaankaan käytä alkoholia tai tupakkaa/syö epäterveellisesti/liiku vähän/nuku alle suositusten, koska se ei ole optimaalista.

Osinkosijoittajien kritisointi tuntuu hieman jeesustelulta. Jokaisella on omat syynsä.

Ei kannata kaikesta loukkaantua. Tämä on keskustelufoorumi ja sijoitusaiheinen ketju. Täällä nimenomaan on tarkoitus keskustella sijoittamisesta esim. siitä miten voi maksimoida tuotot ja minimoida verot. Ja siitä on kyse. En tiedä, mitä ihmeen "jeesustelua" on siinä että puhutaan eri sijoitustapojen verovaikutuksista. Jos aiheesta ei halua puhua, niin ehkä tämä on väärä ketju.

Jos joku haluaa osinkoja ihan vain osinkojen ilosta, niin siihen ei kellään ole mitään vastaansanomista. Mutta jos sanoo, että omistuksista ei voisi nauttia ellei saa osinkoja, tai jos sanoo että osingot olisivat verotehokkain tapa saada säännöllistä kassavirtaa, niin toki täällä saa tuollaiset väitteet ampua alas. Mikkos on tainnut monta kertaa kuitenkin todeta, että haluaa osinkoja vaikka tietää ettei se ole verotehokkain tapa toimia.

Kukaan kritisoijista ei varmaankaan käytä alkoholia tai tupakkaa/syö epäterveellisesti/liiku vähän/nuku alle suositusten, koska se ei ole optimaalista.

Mitä ihmeen whatabautismia tuo oikein on? Tämä on sijoitusketju. Epäterveellisistä elintavoista voi varmaan mussuttaa toisessa ketjussa. Optimoidaan täällä sitä sijoittamista ja alkoholit optimoidaan muualla.

Viimeksi muokattu:
Kyllä mä silloin tällöin veivaan jos ei ole tullut myyntejä sinä vuonna. En ole tosin laskenut onko se kannattavaa :D Mutta tänä vuonna Nordean kanssa oli vissiin jo ihan suht kannattavaa.

Kannattavampaa olisi ollut siirtää veivauksesta saadut rahat OST:n puolelle ja ostaa ne Nordeat uudelleen sinne.

Ymmärretään. Sinä haluat osinkoja. Teet vain kaikki uudet osakkeiden ostot tuon OST:n puolella. Saat edelleen kaikista vanhoista sijoituksista nuo osingot kilautettua tilille kuten ennenkin. Joka vuosi myyt joulukuussa eniten tuottanutta osaketta 990€ ja siirrät rahat OST puolelle ja ostat osakkeet sinne takaisin. Luulisi tuossa veivaamisessa menevän 10-20 vuotta ja koko ajan voit nauttia niistä vanhojen osakkeiden osingoista. Kun se hupi loppuu, rupeat nostamaan rahaa sieltä OST puolelta...

Ei kannata kaikesta loukkaantua. Tämä on keskustelufoorumi ja sijoitusaiheinen ketju. Täällä nimenomaan on tarkoitus keskustella sijoittamisesta esim. siitä miten voi maksimoida tuotot ja minimoida verot. Ja siitä on kyse. En tiedä, mitä ihmeen "jeesustelua" on siinä että puhutaan eri sijoitustapojen verovaikutuksista. Jos aiheesta ei halua puhua, niin ehkä tämä on väärä ketju.

Jos joku haluaa osinkoja ihan vain osinkojen ilosta, niin siihen ei kellään ole mitään vastaansanomista. Mutta jos sanoo, että omistuksista ei voisi nauttia ellei saa osinkoja, tai jos sanoo että osingot olisivat verotehokkain tapa saada säännöllistä kassavirtaa, niin toki täällä saa tuollaiset väitteet ampua alas. Mikkos on tainnut monta kertaa kuitenkin todeta, että haluaa osinkoja vaikka tietää ettei se ole verotehokkain tapa toimia.

Mitä ihmeen whatabautismia tuo oikein on? Tämä on sijoitusketju. Epäterveellisistä elintavoista voi varmaan mussuttaa toisessa ketjussa. Optimoidaan täällä sitä sijoittamista ja alkoholit optimoidaan muualla.
Nimenomaan, ei keskustelu aiheesta tarkoita vain sen optimointia. Tarkoitin jeesustelulla sitä, että kun joku ilmoittaa tiedostavansa sen, että toimintatapa x ei ole sijoitusmielessä optimaalista, niin turha sitä sen jälkeen on arvostella. Jos asia on jo tiedossa on tuon jälkeen arvostelu sitä jeesustelua.

Kannattavampaa olisi ollut siirtää veivauksesta saadut rahat OST:n puolelle ja ostaa ne Nordeat uudelleen sinne.

Ymmärretään. Sinä haluat osinkoja. Teet vain kaikki uudet osakkeiden ostot tuon OST:n puolella. Saat edelleen kaikista vanhoista sijoituksista nuo osingot kilautettua tilille kuten ennenkin. Joka vuosi myyt joulukuussa eniten tuottanutta osaketta 990€ ja siirrät rahat OST puolelle ja ostat osakkeet sinne takaisin. Luulisi tuossa veivaamisessa menevän 10-20 vuotta ja koko ajan voit nauttia niistä vanhojen osakkeiden osingoista. Kun se hupi loppuu, rupeat nostamaan rahaa sieltä OST puolelta...

OST on oikeasti aika paskaa. Kestää lähemmäs kymmenen vuotta, että korkoa korolle -efekti voittaa osinkojen matalamman verotuksen, eikä sillä ole mitään muita arvo-osuustilin etuja. Esimerkiksi vaikka tuota tonnin veroveiviä tai ennenkaikkea hankintameno-olettamaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
294 070
Jäsenet
80 632
Uusin jäsen
kakkahousu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom