Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän niitä kauppoja ole pystynyt tekemään, jos tilille on päässyt sisään.

Ei välttämättä. Siellä on kuitenkin näytettävät tiedot voineet tulla jostain välimuistista ja jonkun mokan takia väärän käyttäjän tavara, mutta mutatoivat toimenpiteet ehkä varmistetaan silti joka pyynnön kohdalla. Ei se käyttäjälle näy, mutta taustajärjestelmä saattaa huutaa.

En siis tiedä, mutta on mahdollista että ei ole voinut tehdä kauppoja. Riippuu ihan siitä, millainen vika siellä on saatu aikaan. Sitä emme vielä kai tiedä.
 
Näkeeköhän jostain paikasta kuinka paljon toimeksiantoja on eri välitysfirmoista tehty, näkisi vähän onko poikkeuksellisen paljon outojakauppoja tehty.

Kuten tuoppi totesi, ei normaali käuttäjä lähe välittömästi sekoilemaan toisten tileillä, kuitenkin jo että on tili nordnetissä, vaatii käyttäjältä edes pientä ymmärrystä aiheesta ja kuinka helppo se normaali perseilijä on paikallistaa, kiva siinä sitten olla ulosotossa kun talo ja autot menee alta.

Sitten jos joku tarkoituksella sekoittanut tuon nordnetti järjestelmän niin sen intressit voi olla mitä vaan, eli maksimi mayhemi.
 
Itsellä puhelin äppi näyttää isoa "Päivitä nyt" nappia.
Näkyykö muilla sama ja onko kukaan päivittänyt?
 
Ei välttämättä. Siellä on kuitenkin näytettävät tiedot voineet tulla jostain välimuistista ja jonkun mokan takia väärän käyttäjän tavara, mutta mutatoivat toimenpiteet ehkä varmistetaan silti joka pyynnön kohdalla. Ei se käyttäjälle näy, mutta taustajärjestelmä saattaa huutaa.

En siis tiedä, mutta on mahdollista että ei ole voinut tehdä kauppoja. Riippuu ihan siitä, millainen vika siellä on saatu aikaan. Sitä emme vielä kai tiedä.
Mahdollista voi olla kummin päin vaan. Riippuu vähän siitäkin, että minkä takia niitä väärän tilin tietoja on näkynyt. Esim. onko kirjautuminen antanut väärän tilin cookien ja sen jälkeen olet ollut sen väärän tilin sessiolla sisällä vai onko kirjautuminen sinäänsä mennyt oikein ja sitten vaan jostain cachesta ladattu väärän tilin tietoja esille. Jos kuitenkin tuolla on pystynyt selailemaan eri sivuja ja silti käyttäjä on pysynyt samana vääränä, niin silloin hyvin todennäköisesti on pystynyt niitä kauppojakin tekemään. Varmoja todisteita ei toki ole että näin olisi käynyt.
 
Pikkuisen rasittava otsikko hesarilla "Siellä oli miljoonien arvosta sijoituksia” – Nordnetin asiakkaat pääsivät käsiksi muihin tileihin". Sitten tekstissä kerrotaan, että kyseinen esimerkki oli tanskalaiselta tililtä. Euro on 0,13 tanskan kruunua...
 
Saattaa osua Nordnetin nilkkaan tämä. Tai kolahtaa aivan varmasti pienentyneenä sijoittamisena. Ainakin itse mietin nyt, että ehkä pitää avata toinenkin tili eri firmaan.

Kysytään nyt täältä paremmin tietäviltä, että mitä muita vastaavia suosittelette?
 
Saattaa osua Nordnetin nilkkaan tämä. Tai kolahtaa aivan varmasti pienentyneenä sijoittamisena. Ainakin itse mietin nyt, että ehkä pitää avata toinenkin tili eri firmaan.

Kysytään nyt täältä paremmin tietäviltä, että mitä muita vastaavia suosittelette?
Itselläni on NN:n lisäksi salkku käyttötilini pankissa. Jos salkun koko on kivitalon kokoinen tai isompi, niin sitten kannattanee vertailla kustannustehokasta ratkaisua.
 
Olen jo aikaisemminkin välillä miettinyt, että pitäisikö siirtää ost nordnetista op:lle. Tällä hetkellä ei tosin pääse näkemään nordnetin sivuilta että miten homma edes onnistuisi(saako omistukset säilytettyä vai pitääkö myydä ennen siirtoa, ja mitä kustantaa).
 
On tää melkoista. Sijoitukset Nordnettiin ja muut pankkipalvelut S-Pankkiin niin kyllä pääsee kuluttaja jännittämään. Mitähän tässä vielä tulee muilta toimijoilta vastaan tulevaisuudessa.. :hmm:
 
On tää melkoista. Sijoitukset Nordnettiin ja muut pankkipalvelut S-Pankkiin niin kyllä pääsee kuluttaja jännittämään. Mitähän tässä vielä tulee muilta toimijoilta vastaan tulevaisuudessa.. :hmm:
Eikös nordeassa hoituis kaikki samassa paikassa?
Mutta pare se on et sulki kokonaan heti, ettei pääse ihan katastrofia tulemaan
 
Eiköhän tämä ihan asiallisesti hoideta NN puolelta loppuun, tai ainakin itse oletan pitkälti näin tapahtuvan. Toki omalta osalta tämä laittaa NN kohdalle pitkän miinuksen ja taidan jatkossa tehdä ostot varman suomalaisen kivijalkapankin kautta. Minkä vähän häviää sovelluksen toiminnassa, voittaa mielenrauhassa. NN ja S-pankki sopivat puuhasteluun, mutta raha-asioiden hoidon keskitän jatkossa oikeille pankeille, joilla on näyttöä asioiden hoitamisesta pankille sopivalla tavalla. Toki eipä sillä nordeallakaan vahvat näytöt ole, mutta onneksi löytyy myös asiat kunnolla hoitavia pankkeja, kuten aktia ja op
 
Olen jo aikaisemminkin välillä miettinyt, että pitäisikö siirtää ost nordnetista op:lle. Tällä hetkellä ei tosin pääse näkemään nordnetin sivuilta että miten homma edes onnistuisi(saako omistukset säilytettyä vai pitääkö myydä ennen siirtoa, ja mitä kustantaa).
Siinä on tämmöinen este: "Osakesäästötilin siirtäminen toiselta palveluntarjoajalta OP:lle ei vielä onnistu, mutta siirtomahdollisuus on tulossa myöhemmin." -OP Media sivulta.
OP:n OST:lle ei myöskään voi ostaa vielä ulkomaisia osakkeita. Mulla on salkku ja OST OP:lla. Se hyvä tuolla on, että jenkkiosakkeiden ja ETF:n minimi ostakulu on 8€ eikä 15€.
 
Jaahas nyt pääsee sisään mutta saldot viturallaan.
Näyttäis olevan Sampo josta puuttuu jonkin verran euroja :(
 
Ei näy ylimääräisiä tapahtumia omalla tililläni. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mitä siinä tapauksessa tehtäisiin, jos joku olisi toisen salkulla käynyt kauppaa virheen takia. Voiko niitä tosiasiassa peruuttaa, mikä on asiakkaan oikeusturva? Onhan se älytön ajatus, että menisi osakkeet myyntiin kaikkine veroseuraamuksineen jne. Nordnet voisi tätäkin puolta valottaa, kun toivottavasti tekevät tästä vielä tarpeeksi perusteellisen anteeksipyynnön ja selvityksen. Nordnet on kyllä yleensä hoitanut pr:n aika hyvin, joten varmaan ymmärtävät hoitaa tämänkin.

Ymmärrän, että virheitä sattuu ja ei tätä pidä liikaa liioitella, mutta ei myöskään vähätellä. Kyseessä on erittäin vakava tietoturvapoikkeama ja varmaan monen asiakkaan "pahin pelko". Tällaisen palvelun on pystyttävä takaamaan, että omaisuus on turvassa. Kyse on kuitenkin monilla varmaan aidosti merkittävistä omaisuuseristä.
 
Viimeksi muokattu:
Tjoo… OP:lla nykyään ulkomaistenkin paperien säilytys maksutonta. 8e per osto ETF:t ym, Suomem pörssin osakkeet pienillä summilla 1% palkkio. Ei liene huono vaihtoehto jos on jo (omistaja-)asiakas. Nyt kun alkoi pohtia niin mikäpä sitä Nordnettia äkkiseltään puoltaisi paitsi ETF-kuukausisäästäminen (joka ei ole fiksu ihan pienillä summilla säästäville) ja runsas rahasto ym valikoima.
 
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mitä siinä tapauksessa tehtäisiin, jos joku olisi toisen salkulla käynyt kauppaa virheen takia. Voiko niitä tosiasiassa peruuttaa, mikä on asiakkaan oikeusturva?

Kyllä pörssi voi käsittääkseni perustellusta syystä mitätöidä kauppoja. Tämä jos mikä olisi perusteltu syy. Varmaan melkoinen soppa toteuttaa käytännössä mutta kyllä se onnistuisi. En tiedä, kuinka kauan operaatiossa kestäisi.
 
Kyllä pörssi voi käsittääkseni perustellusta syystä mitätöidä kauppoja. Tämä jos mikä olisi perusteltu syy. Varmaan melkoinen soppa toteuttaa käytännössä mutta kyllä se onnistuisi. En tiedä, kuinka kauan operaatiossa kestäisi.

Juu, onhan noita tietyissä tilanteissa tehty. Mutta olisi silti kiva kuulla, että se on tai onko se mahdollista tällaisessa tilanteessa.
 
Tjoo… OP:lla nykyään ulkomaistenkin paperien säilytys maksutonta. 8e per osto ETF:t ym, Suomem pörssin osakkeet pienillä summilla 1% palkkio. Ei liene huono vaihtoehto jos on jo (omistaja-)asiakas. Nyt kun alkoi pohtia niin mikäpä sitä Nordnettia äkkiseltään puoltaisi paitsi ETF-kuukausisäästäminen (joka ei ole fiksu ihan pienillä summilla säästäville) ja runsas rahasto ym valikoima.
Onko tuo pysyvä hinnasto? Muistaakseni joskus OP:llä oli hinnoittelu oli helvetin sekavaa ja lisäksi ei oikein tiennyt oliko kyseessä kampanjahinnoittelu joka voi muuttua hetken päästä.
 
Onko tuo pysyvä hinnasto? Muistaakseni joskus OP:llä oli hinnoittelu oli helvetin sekavaa ja lisäksi ei oikein tiennyt oliko kyseessä kampanjahinnoittelu joka voi muuttua hetken päästä.

Omasta mielestä ainut mitä OP:n hinnoittelua sekoittaa on omistaja-asiakkaan ja ei-omistaja-asiakkaan välinen hinnoitteluero. Ainakin ei-omistaja-asiakkaana voi vaatia pari minuuttia lukuaikaa, jotta pääsee sivun loppuun, jossa mainitaan heitä koskevat tason 1 hinnat.

Itsellä pohdinta NN ja OP (omistaja-asiakas) välillä. Nopealla tarkastelulla käytännössä NN:n etu on vain edullinen kk-säästöohjelma ja omaan makuun parempi sovellus, joka johtuu osittain tottumisestakin. Toki NN appia voisi käyttää vaikka OP:n kautta menisi ostot. Muuten OP:lla saisi helposti säästettyä kuluja, varsinkin jos ulkomaalaisia osakkeita ostaa suoraan, joissa NN ryöstöhinnoittelee 15e/kauppa.

Jos tulisi käytyä enemmän kauppaa ETF-kk-säästön lisäksi niin OP olisi järkevä vaihtoehto. Bonukset siihen päälle (10ke summasta tänä vuonna 35e, vuonna 2026 palaa normaaliin 25e elleivät taas jatka korotuksia).
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo pysyvä hinnasto? Muistaakseni joskus OP:llä oli hinnoittelu oli helvetin sekavaa ja lisäksi ei oikein tiennyt oliko kyseessä kampanjahinnoittelu joka voi muuttua hetken päästä.

Tämä on se mikä itteänikin mietityttää. Hinnasto ollut pirun sekava. Koitin kattella enkä ainakaan tähän hätään löytänyt mainintaa että olisi vaan tarjous x ajankohtaan saakka. Omistaja-asiakkaiden edut nyt toki kai voi vaihdella, nyt ainakin vielä kuluvalta vuodelta bonuksia kertyy 40% normaalia enemmän rahastoista jne eli olikohan 0,35% (eri asia mitä koko bonussysteemille tulevaisuudessa tapahtuu).
 
Siinä on tämmöinen este: "Osakesäästötilin siirtäminen toiselta palveluntarjoajalta OP:lle ei vielä onnistu, mutta siirtomahdollisuus on tulossa myöhemmin." -OP Media sivulta.
OP:n OST:lle ei myöskään voi ostaa vielä ulkomaisia osakkeita. Mulla on salkku ja OST OP:lla. Se hyvä tuolla on, että jenkkiosakkeiden ja ETF:n minimi ostakulu on 8€ eikä 15€.
Katos vaan. Tosin nyt kun nordnetin sivut taas toimii niin hinnasto näyttää 100€ siirrolle, joten se ainakin toistaiseksi siitä.
 
Tuota Mandatumia ovat viisaammat kehuneet, täytynee sinne ryhtyä varasalkkua kasaamaan. Nordnetistä turha siirrellä aot-tilejä tuonne, kun näyttää hinnan kiroissa olevan.

 
Kun eri pankkien kuluja vertailee niin pitää muistaa huomioida valuutanvaihtokulut. Nuo voivat olla huomattava osa ulkomaisten kohteiden kaupoissa. Ja noissa pankkien on myös helppo hämätä pitäen valuutanvaihdon todellista kustannustasoa osin hämärän peitossa.
 
Kun eri pankkien kuluja vertailee niin pitää muistaa huomioida valuutanvaihtokulut. Nuo voivat olla huomattava osa ulkomaisten kohteiden kaupoissa. Ja noissa pankkien on myös helppo hämätä pitäen valuutanvaihdon todellista kustannustasoa osin hämärän peitossa.

Euroalueen ETF:iä ostaessa näitä ei onneksi pitäisi olla, kun ne on noteerattu euroissa. :hmm:
 
Salkku ennallaan, mutta Interactive Brokersille lähtee lappujen siirto seuraavaksi. Tämänpäiväinen kokemus ei ollut myönteinen, lisäksi valuuttatilihakemukselle tuli hylätty päätös -> ei syytä jatkaa Nordnetin asiakkaana. Osakesäästötilin voinee jättää Nordnetille maatumaan toistaiseksi.
 
Ja pankkien kuluja vertaillessa voi aina miettiä, että onko se halvin paras, vai saako jotain lisäarvoa siitä kalliimmasta. Toki usein ominaisuudet about samalla tasolla, mutta se kriittinen ero voi tulla näissä tilanteissa että miten se back-end on toteutettu ja kuinka asioita testataan etukäteen.

Toki kaikillehan näitä töppejä jollain tasolla käy pitkälla aikavälillä, mutta ero mitataan siinä että vuodetaanko tietoja tai riskeerataan rahoja, vai onko palvelu ainoastaa pois käytöstä x aikaa. Fiksuinta toki hajauttaa eri palveluntarjoajille, vaikkakin se tuottaa hieman ylimääräistä vaivaa.
 
Nordnethän on sinänsä ollut ainakin itselläni aika laadukkaan välittäjän maineessa. Palvelu toimii hyvin, on hyvin helppo käyttää, se hoitaa yhtiötapahtumat aina hyvin, raportit kunnossa, kaupankäynti toimii omiin tarpeisiin nähden. Mutta nyt on kiinnostava nähdä, miten hoitavat jälkipyykin ja tästä tiedottamisen. Siitä on paljon kiinni. Mutta en tämän takia ala lappuja siirtämään tai asiakkuutta päättämään. Jatkossakin Suomi- ja Pohjoismaa-ostot NN:n kautta. Lisäksi IB ja Nordea myös käytössä joten onpahan valinnanvaraa.
 
Kyllä pörssi voi käsittääkseni perustellusta syystä mitätöidä kauppoja. Tämä jos mikä olisi perusteltu syy. Varmaan melkoinen soppa toteuttaa käytännössä mutta kyllä se onnistuisi. En tiedä, kuinka kauan operaatiossa kestäisi.
Ei niitä kauppoja oikein voi peruuttaa ottaen myöskin huomioon vastapuolen oikeusturvan, olet tehnyt normaalin kaupan ja yhtäkkiä sanotaankin että et sä mitään kauppaa tehnyt kun just sun vastapuoli sattui olemaan NN asiakas.

Tai sanotaanko näin että kauppa voitaneen kyllä perua mutta NN maksaa kurssinousun tapauksessa erotuksen vahingonkorvauksena.

Eikä tuosta myöskään veroseuraamukset voi laueta NN asiakkaalle kun hän ei ole tehnyt tai valtuuttanut kauppaa. Tai jos laukeaisi niin NN olisi taas maksajan osassa.
 
Vaikka se NN nyt tänään kusikin, niin voisiko tuollaiset pistellä omaan ketjuun? Kun ei nyt kuitenkaan enään ole varsinaista sijoituskeskustelua topicin varsinaisessa merkityksessä. Imo.
Itseä ei NN kiinnosta, kun en heidän asiakaskaan ole.
 
Kyllä minusta välittäjistä tässä ketjussa voi keskustella. Ja vaikkapa näiden laillisista vastuista jos hommat kustaisiin huolella.

Seuraavaksi voitaisiinkin vaikka keskustella mitä eri palveluntarjoaja vaihtoehtoja olisi tarjolla. :hmm:

Onko esimerkiksi Mandatumin kaupankäyntialustasta kokemuksia tekkiläisillä?
 
Ei niitä kauppoja oikein voi peruuttaa ottaen myöskin huomioon vastapuolen oikeusturvan, olet tehnyt normaalin kaupan ja yhtäkkiä sanotaankin että et sä mitään kauppaa tehnyt kun just sun vastapuoli sattui olemaan NN asiakas.

Tai sanotaanko näin että kauppa voitaneen kyllä perua mutta NN maksaa kurssinousun tapauksessa erotuksen vahingonkorvauksena.

Eikä tuosta myöskään veroseuraamukset voi laueta NN asiakkaalle kun hän ei ole tehnyt tai valtuuttanut kauppaa. Tai jos laukeaisi niin NN olisi taas maksajan osassa.
On noita kauppoja peruutettu ja ainakin jenkkilässä tuohon on ihan säädökset eikä korvauksia ymmärtääkseni tarvitse vastapuolelle maksaa. Lähinnä tuota on tosin taidettu käyttää itse pörssin ongelmatilanteissa eikä niinkään välittäjän kävyissä, mutta esim. tuo Kraft tapaus taisi olla ihan "fat finger" ja silti canceloitiin. Noh, kai tuo 2010 tapauskin oli "user error" tyylinen, mutta liittyi pörssin circuit breaker toimintaan.

Pikaisella haulla esim.

Edit: Tulipa tuossa vielä yksi esimerkki vastaan ihan läheltäkin eli eiköhän noiden selkeästi virheellisten kauppojen peruuttamiseen löydy systeeemit vähän joka pörssistä: Pörssikauppojen peruminen - Inderes
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka se NN nyt tänään kusikin, niin voisiko tuollaiset pistellä omaan ketjuun? Kun ei nyt kuitenkaan enään ole varsinaista sijoituskeskustelua topicin varsinaisessa merkityksessä. Imo.
Itseä ei NN kiinnosta, kun en heidän asiakaskaan ole.

No kyllä NN:n tai minkä tahansa osakevälittäjän ongelmat tai ominaisuudet sopivat tähän ketjuun. Ihan poikkeustapaus kyseessä, ei tämä aihe pitkään kestä. Siitä vaan keskustelemaan muusta asiasta, josta haluat keskustella. Sekin mahtuu tänne. Mistä muusta halusit keskustella?
 

Valittu tiedotuslinja ei vakuuta. Onko mahdollista että tietoni ovat vuotaneet jollekin toiselle käyttäjälle vai ei?

Noiden pitää antaa selvitys tapahtuneesta 72h aikana tietosuojavaltuutetulle. Käsittääkseni tietoja on voinut katsella. Mutta siihen ei ole vielä kunnolla otettu kantaa, onko toisen tilillä voinut tehdä toimenpiteitä. Nordnet omassa X-twiitissään käytti ilmaisua "osalle asiakkaista näkyi virheellistä tietoa". Mutta ehkä tämä tarkentuu, että onko vain näkynyt, vain onko voinut toimia toisena käyttäjänä. Mutta kyllä jotain tietoja on voinut vuotaa. Mitä? En tiedä.

Sijoituspalvelu Nordnetissa tapahtunut asiakkaiden tili- ja henkilötietojen päätyminen toisten asiakkaiden nähtäviksi on tietosuojavaltuutetun mukaan vakava asia, jolla voi olla merkittävät seuraukset myös yhtiölle itselleen.

”Kyse on henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta”, sanoo apulaistietosuojavaltuutettu Heljä-Tuulia Pihamaa.

Kyse on voi olla myös poikkeuksellisen suuresta tietoturvaloukkauksesta, jos ongelma on koskenut yhtiön kaikkia asiakkaita. Suomessa yhtiöllä on 630 000 asiakasta.

Pahimmassa tapauksessa Nordnetia voi odottaa jopa miljoonien eurojen seuraamusmaksu henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta.

 
Mikähän tuolla on voinut mennä pieleen? Itsellä tulee mieleen lähinnä joku tunnistautumisjärjestelmän tietokantamigraatio tai vastaava, jonka jälkeen autentikaatiotokenissa oleva käyttäjä ID ei ole ollut enää synkassa sen sovelluksen tietokannasta löytyvän käyttäjätilin kanssa.

Aika uskomaton moka kyllä. Oma tili näyttää säästyneen vahingoilta eikä mitään odottamattomia tapahtumia näy lokeilla.
 
Mielenkiinnolla odottelen sekä julkista viestintää että aspan vastausta kun laitoin sinne suht formaalia kyselyä omien henkilötietojen tilanteesta tässä tapauksessa. Tähän mennessä viestintä ei ole vakuuttanut
 
Itselläkin näkyi jonkun random suomalaisen jampan sijotukset kirjautuessa päivällä. Kun suljin sovelluksen ja kirjauduin uudelleen, niin näkyi ensin väärä nimi, mutta tuli sitten omat kuitenkin näkyviin. Onneks ei salkut vaihtunu. :D
 
Voi olla, että Nordnetin taru päättyy tuohon kämmiin. Ei nyt ihan Vastaamotasoa sentään, mutta ei tuota oikein selitellä millään pikkubugilla tai "nyt toimii" läpällä.
 
Mikähän tuolla on voinut mennä pieleen? Itsellä tulee mieleen lähinnä joku tunnistautumisjärjestelmän tietokantamigraatio tai vastaava, jonka jälkeen autentikaatiotokenissa oleva käyttäjä ID ei ole ollut enää synkassa sen sovelluksen tietokannasta löytyvän käyttäjätilin kanssa.
Epäilen cachetuksen muutosta. Samainen ongelma on ollut aiemmin mm. Klarnalla
 
Voi olla, että Nordnetin taru päättyy tuohon kämmiin. Ei nyt ihan Vastaamotasoa sentään, mutta ei tuota oikein selitellä millään pikkubugilla tai "nyt toimii" läpällä.

Ehkä vielä ei ole foliohatun aika. Kaikki näyttäisi olevan ok. Miksi minua kiinnostaisi, onko kukaan nähnyt sijoitukseni?
Käsittääkseni siitä olisi itselleni hyötyä, jos joku ostaisi samoja kuin minä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 229
Viestejä
5 066 902
Jäsenet
81 047
Uusin jäsen
Fruudo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom