Nyt ollaan sijoitusketjussa ei tilit sileäksi lifestyle tai kela gold politiikkaketjussa.
Itse kun aloitin sijottelemaan varovaisesti rahastoihin 18 vuotiaana ensimmäisen työpaikan myötä, niin jo silloin todella moni neuvoi miten rahat pitää käyttää nyt ja elää eikä vaan tunkea sijoituksiin ja kitkuttaa.Tässä on sulla sellanen ajatusvirhe, että kuvittelet että kaikkien ihmisten ylimmäinen tavoite olisi joku vaurastuminen, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan. Fakta vaan on, että elämälle on muitakin tavoitteita eikä suurinta osaa juurikaan kiinnosta joku vaurastuminen itsessään. Sijoittamista voi kyllä käyttää muihinkin tavoitteisiin esim. pääoman kerryttämiseen asunnon/talon ostoon tai remppaan tai johonkin muuhun. Ei siinä tilanteessa ole väärin realisoida jos tavoite ei ole ikuinen numeron kasvattaminen tiliotteella vaan joku muu.
No yleensä ne rahat "taviksilla" on joko ns. selkänahasta revittyjä jotain perittyä omaisuutta. Aika usein kuolin vuoteella päivitellään että olisi vähän vähemmän voinu tehdä töitä ja enemmän viettää aikaa muulla tavoin. Eli jos on lähinnä käynyt kotona nukkumassa päästäkseen eläkkeelle aikasemmin niin saattaa se aika paljon harmittaa jos niitä eläkepäiviä ei tulekkaan milloin piti viettää laatuaikaa läheisten kanssa.
Ainakin omassa tuttavapiirissä tuntui monelle olevan ylitsepääsemättömän vaikea ajatus, että nämä kaksi asiaa ei sulje toisiaan pois. Nyt +30v ja matkalla kohti puoltamiljoonaa sijoitukset niin vieläkin jatkuu se sama keskustelu, toki samalla sitten samat tutut stressaa itse et jos työt lähtee alta niin ovat ihan kusessa.
On tuossa aika iso jakolinja erilaisten ihmistyyppien välillä ja joillekin ajatus siitä, et jos laitat sen 50-1000€/kk sijotuksiin, niin se ei tarkoita ettetkö hassais sitä rahaa samalla hedonismiin. Huomannut myös asuntolainoissa paljon samaa, meillä on aina ollut maksimilaina-aika minimilyhennyksillä ja ollaan sitten aina ylimääräsiä lyhennyksiä tehty jos on löysää.
Tästä saa kuulla vieläkin vähän väliä, miten on tehty hirveä virhe kun ei otettu minimilaina-aikaa ja maksettu asuntolainaa äkkiä pois. Turhan monesti oon yrittänyt kertoa, että vaikka mun laina-aika on 25v, niin voin maksaa sen pois 10v jos huvittaa.