Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tästä oli hyvää dataa vanhassa Sharevillessa.Olisko heittää jotain lähdettä tälle?
Varmasti jos pankilta kysytään.Eikös tuo 7% pitkällä aikavälillä ole yleensä esitetty nimenomaan markkinoiden kokonaistuottona, eli tuollaisen maailmaindeksin realistisena tavoitteena.
Eikös tästä puutu vielä inflaation vaikutus ja verot kotiuttaessa, että ei se rikastuminen sijoittamalla aivan liian helppoa ole.Eikös tuo 7% pitkällä aikavälillä ole yleensä esitetty nimenomaan markkinoiden kokonaistuottona, eli tuollaisen maailmaindeksin realistisena tavoitteena.
Tästä oli hyvää dataa vanhassa Sharevillessa.
Varmasti jos pankilta kysytään.
Lähtisitkö noin 46 vuodella (MSCI World 10,4 %/a nimellistuottoa 12/1978 - 10/2024)?13 vuotta on niin lyhyt aika että sen perusteella en lähtisi julistamaan 7 % tuottoa minään faktana. SP500 taas edustaa yhtä maata, (joo joo globaalit yritykset) joten kaikkia rahoja en tuohon laittaisi. Menneet tuotot eivät ole tae tulevasta ja laajan hajautuksen salkku lienee lähempänä 5 % reaalituottoja per vuosi.
Ja tähän kun lisätään Suomen verotus, mikä tehdään inflaatiokorjaamattomana, niin lienee tiukkaa saada 5% todellista tuottoa lapaan?Tää on aina vähän hölmöä kun yksi puhuu reaalituotosta ja toinen puhuu nimellisestä ja sitten aletaan vertailla numeroita, missä ei ole tietenkään mitään järkeä. @Joku_242 puhui käsittääkseni nimellisestä tuotosta ja se todellakin on pitkällä aikavälillä ollut vähintään sen 7%. Alla lähteet tällä:
Tässä esim. MSCI World:in historiallinen tuotto (nimellinen) vuodesta 1978 lähtien eli vajaan 50 vuoden ajalta. Se on noin 10,4% vuodessa kun katsotaan ääripäiden välistä tuottoa. Oletan että tuossa on osingot mukana, mutta jos ei ole niin sitten kokonaistuotto on vielä muutaman prosenttiyksikön suurempi.
Backtesting for the European index investor
Backtest by Curvo is the best backtesting simulator for European index investors. Discover the historical performance of your portfolio and compare it to others.curvo.eu
Tässä tarkastelussa vuodesta 1901 vuoteen 2021 asti saadaan osakeportfolion keskituotoksi 7,3%. Siinä käyteään DMS World Equity Total Return Indeksiä ja MSCI World Indeksiä riippuen ajanjaksosta. Sekin siis yli 7%.
Inflaatio on sitten oma asiansa ja kannattaa aina selkeästi kirjoittaa jos tarkoittaa tuotolla jotain muuta kuin nimellistä tuottoa.
Tämän mukaan taas SP500:n inflaatiokorjattu kokonaistuotto oli noion 7% vuodesta 1871 alkaen. Nimellinen oli 9,3%. Eli SP500:n osalta 7 ylittyi myös reaalisesti.
S&P 500 Historical Return Calculator [With Dividends] – Of Dollars And Data
Discover your investment returns with our s&p 500 return calculator. Input start and end dates to get both nominal and inflation-adjusted results. Ideal for savvy investors and finance enthusiasts.ofdollarsanddata.com
Mistä tämä 5% on peräisin ja miltä ajalta?13 vuotta on niin lyhyt aika että sen perusteella en lähtisi julistamaan 7 % tuottoa minään faktana. SP500 taas edustaa yhtä maata, (joo joo globaalit yritykset) joten kaikkia rahoja en tuohon laittaisi. Menneet tuotot eivät ole tae tulevasta ja laajan hajautuksen salkku lienee lähempänä 5 %
In the last 45 years, the MSCI World index (in USD) had a compound annual growth rate of 9.91%, a standard deviation of 15.00%, and a Sharpe ratio of 0.64.
Lähde: Backtesting for the European index investorIn the last 36 years, the MSCI ACWI index (in USD) had a compound annual growth rate of 8.47%, a standard deviation of 15.16%, and a Sharpe ratio of 0.54.
Olisko heittää jotain lähdettä tälle?
Mikä olisi järkevin tapa myydä indeksirahastoja pois? Tarvitsen rahat ulos muttei ole kiire. Alkuperäinen suunnitelma ei ollut pitkäjänteinen.
Myydäkö siis kaikki kerralla vai kannattaako hajauttaa nostot ajallisesti jollakin systeemillä? Miten valita hyvä hetki? (Puhutaan luokkaa 10k €)
En ole aikaisemin nostanut mitään pihalle AOT:ltä.
Raha menisi siihen turhimpaan sijoitusmuotoon eli käyttöautoon. (Vanha on kohta loppuun asti ajettu). Kaikki myynti tulisi siis ajallisesti tapahtua luokkaa puolen vuoden - vuoden sisällä. Siksi mietin että kannattaisi hajauttaa ajallisesti myyntiä vaikka eihän tässä nyt monesta eurosta ole kuitenkaan kyse?No ainakin kannattaa yrittää minimoida veroja jos mahdollista. Eli hyödynnä verottomat myynnit jos vuodessa luovutuksia max 1000,00 eurolla. Jos siis myyt max. 1000 eurolla, saat mahdolliset voitot verottomasta. Jos myyt 1000,01 eurolla tai isommalla summalla, maksat voitosta normiverot.
Tai jos on muits tappioita, joita voi samalla realisoida, kannattaa se ehkä hyödyntää. Tappiolliset voi vaikka ostaa seuraavana päivänä takaisin jos siltä tuntuu.
Mihin tuo saatu raha menisi? Muihin sijoituksiin, kulutukseen, tilille odottamaan? Jos rahalle ei tulisi heti hyvää tuottoa muualta, niin hajauttaminen teoriassa kannattaa tuottomielessä (olettaen että nykyinen rahastokin tuottaa). Hajauttaminen kannattaa koska silloin sulla olisi pidempään isompi osakepaino kuin jos möisit kaiken heti.
Miksi myisit sijoituksia auton ostamiseen? Ota auto rahoituksella ja jatka säästämistä ja sijoittamista. Ei kuulosta hyvältä idealta tuo salkun purkaminen auton ostamista varten.Raha menisi siihen turhimpaan sijoitusmuotoon eli käyttöautoon. (Vanha on kohta loppuun asti ajettu). Kaikki myynti tulisi siis ajallisesti tapahtua luokkaa puolen vuoden - vuoden sisällä. Siksi mietin että kannattaisi hajauttaa ajallisesti myyntiä vaikka eihän tässä nyt monesta eurosta ole kuitenkaan kyse?
Riippuu varmaan siitäkin paljonko se rahasto on plussalla (ja onko alle kymmenen vuotta vai päälle vanha).Mikä olisi järkevin tapa myydä indeksirahastoja pois? Tarvitsen rahat ulos muttei ole kiire. Alkuperäinen suunnitelma ei ollut pitkäjänteinen.
Myydäkö siis kaikki kerralla vai kannattaako hajauttaa nostot ajallisesti jollakin systeemillä? Miten valita hyvä hetki? (Puhutaan luokkaa 10k €)
En ole aikaisemin nostanut mitään pihalle AOT:ltä.
Raha menisi siihen turhimpaan sijoitusmuotoon eli käyttöautoon. (Vanha on kohta loppuun asti ajettu). Kaikki myynti tulisi siis ajallisesti tapahtua luokkaa puolen vuoden - vuoden sisällä. Siksi mietin että kannattaisi hajauttaa ajallisesti myyntiä vaikka eihän tässä nyt monesta eurosta ole kuitenkaan kyse?
Koska rahoituksen (käytetty auto) todellinen vuosikorko on kuitenkin suurempi kuin sijoituksista saatava tuotto ja nykyisen auton arvo on 0€ (tosin minulle paljon arvokkaampi niin kauan kuin eteenpäin menee).Miksi myisit sijoituksia auton ostamiseen? Ota auto rahoituksella ja jatka säästämistä ja sijoittamista. Ei kuulosta hyvältä idealta tuo salkun purkaminen auton ostamista varten.
Onko kaikki likvidi omaisuus rahastossa? Ootko miettinyt, jos se uusi auto hajoaa, joudut työttömäksi (tai vaikka molemmat yhtä aikaa) jne. skenaariot?Koska rahoituksen (käytetty auto) todellinen vuosikorko on kuitenkin suurempi kuin sijoituksista saatava tuotto ja nykyisen auton arvo on 0€ (tosin minulle paljon arvokkaampi niin kauan kuin eteenpäin menee).
Ja lisäksi omassa taloudellisessa tilanteessani, jos otan autorahoituksen niin sitten sijoittaminen on huomattavasti vaikeampaa ellei jopa mahdotonta.
Ei ole ja kyllä olen miettinyt. Siinä tapauksessa mennään käsiksi puskurirahastoon (säästötili Svea).Onko kaikki likvidi omaisuus rahastossa? Ootko miettinyt, jos se uusi auto hajoaa, joudut työttömäksi (tai vaikka molemmat yhtä aikaa) jne. skenaariot?
Itse varmaan mieluummin pitäisin rahaston ja koittaisin löytää mahdollisimman pienikuluisen autorahoituksen.
Ok, sittenhän tilanne voi olla toinen.Ei ole ja kyllä olen miettinyt. Siinä tapauksessa mennään käsiksi puskurirahastoon (säästötili Svea).
Kaikkea pääomaa ei siis tietenkään laiteta autoon. Eri asia sitten laittaako rahastosta vai säästötililtä autoon pääomaa (ehkäpä molemmista), jos sattuisi tuo mainitsemasi skenaario ja rahaston arvo olisi pohjamudissa.
Minusta näissä on yksi turvallinen lähtöolettama aina - jos joku oikeasti tietäisi, miten tuplata rahat vuosittain, ei se henkilö joutuisi järjestämään maksullisia kursseja elinkeinokseen, vaan tekisi huimia summia niillä omilla ohjeillaan.Mutta kuinka realistisia tällaiset lupaukset todella ovat?
Tämä. Ja sama homma kuin vedonlyönnin ammattilaisten maksulliset vinkit. Vai onko niitä edes enää...Minusta näissä on yksi turvallinen lähtöolettama aina - jos joku oikeasti tietäisi, miten tuplata rahat vuosittain, ei se henkilö joutuisi järjestämään maksullisia kursseja elinkeinokseen, vaan tekisi huimia summia niillä omilla ohjeillaan.
Puhelinosuuskuntien jäsenyydet, eli lankapuhelinliittymät muutettiin jossain kohtaa osakkeiksi. Findan osakkeet ovat näitä. Finda ei ole pörssissä.Kuolinpesässä olisi Findan osakkeita hieman. Ymmärtääkseni nämä on jonkun vanhan puhelinfirman osakkeita, mutta ilmeisesti Finda on ihan normaalia sijoitustoimintaa harrastava firma nykyään.
Osaako joku sanoa onko Findan osakkeiden omistamisesta jotain erikoista hyötyä? Ei kai? Osinkoa tuntuu vähän maksavan.
1-2 firmalta on tullut parin kuukauden välein ostotarjouksia ihan sopivaan hintaan.
Finda on ollut perinteisesti hyvä osingonmaksaja ja edelleenkin se kai tahkoaa tulosta. En tiedä mitä siellä pari viimeistä vuotta on tapahtunut, mutta jotain valtapeliä kai menossa. Tulevaisuudessa voi palata taas hyväksi osinkolapuksi tai sekoilu jatkuu. Käsittääkseni kannattaa jättää valtakirja tänne Findan Pienosakkaat ry, niin pystyy vähän vaikuttamaan esim. osinkoon.Puhelinosuuskuntien jäsenyydet, eli lankapuhelinliittymät muutettiin jossain kohtaa osakkeiksi. Findan osakkeet ovat näitä. Finda ei ole pörssissä.
Finda omisti kivan siivun DNA:ta, mutta on myynyt sen. Findalla on joitain suuromistajia ja sitten näitä liittymän perineitä pienomistajia.
Kaksi tahoa tavoitteli ainakin aiemmin äänienemmistöä päästäkseen määräilemään Findan toimintaa.
Silloin ostotarjouksia tuli vielä useammin ja hintakin oli suhteessa parempi.
Suosittelen lukemaan . Ihan oikea ammatti:Tämä. Ja sama homma kuin vedonlyönnin ammattilaisten maksulliset vinkit. Vai onko niitä edes enää...
Mitenkähän tässä N26 pankissa toimii osake/ETF ostot?
Sieltä tuli mainos, että kulut 0,9€ per osto.
Invest in stocks and ETFs with N26.
Invest in your financial future with N26 — Buy and sell stocks and ETFs right from your phone. €1 is all you need to start your journey into the world of trading. Read on to learn how.n26.com
Lähinnä mietin, miten verotus toimii. Toimittakohan nuo verottajalle ostot/myynnit. ETFfien ostoon kulut olisi mielestäni halvat. Varsinkin pienillä summilla, joilla itse sijoitan.
Tähän mennessä ostellut nordnetin kautta lähinnä rahastoja.
Tarkoitin siis näitä maksullisia "vinkkilinjoja", en vedonlyöntiä elinkeinona.Suosittelen lukemaan . Ihan oikea ammatti:
Maailman paras NBA-vedonlyöjä asuu Tampeerella ja kantaa kiusaamisesta haavoja, joista ei kykene puhumaan
Marko Virtanen oli koulukiusattu poika, joka rakasti tilastoja. Koko parikymmentä vuotta kestäneen uransa aikana Virtanen on lyönyt 15 000–20 000 vetoa.dynamic.hs.fi
No tämä on se syy miksi itse en ole Teslaan sijoittanut ja siksi menettänyt paljon tuottoa. Eihän tuota arvostusta ole kovin helppo perustella. Spekulatiivisia tuottoja ja tulevaisuuden näkymiä Musk osaa luoda ja sillä tuo on paisunut tuohon.Historian pahin kupla? Yksi pienehkö autovalmistaja on arvokkaampi kuin 10 suurinta yhteensä. Syynä maineikas omistaja, joka jaksaa hehkuttaa tulevia asioita, joista ei kuitenkaan vieläkään tule lähes ollenkaan myyntiä ja joista monessa on joku muu yritys jo edellä. Markkinat ovat siis selvästi sitä mieltä että kaikki ajaa automaattiajoteslalla eikä kukaan muu saa sitä tehtyä, eikä kotiakkuja eikä robotteja...
No onhan tästä puhuttu mutta satuinpa törmään tuohon kuvaan.
Markkinat on tosiaan sitä mieltä että pelkkä pellin puristaminen auton muotoon ei tuo valuaatiota. Pitää olla visio ja tarina. Mutta niinhän se menee. Osake nousee kun sitä halutaan omistaa ja ihmiset haluaa ostaa == arvostus. Yksi huono uutinen ja arvostus laskee eli osake laskee vaikka Tesla on edelleen se sama Tesla. Eihän nuo osakkeen arvot ja market capit ole mitään muuta kuin sitä arvostusta.Historian pahin kupla? Yksi pienehkö autovalmistaja on arvokkaampi kuin 10 suurinta yhteensä. Syynä maineikas omistaja, joka jaksaa hehkuttaa tulevia asioita, joista ei kuitenkaan vieläkään tule lähes ollenkaan myyntiä ja joista monessa on joku muu yritys jo edellä. Markkinat ovat siis selvästi sitä mieltä että kaikki ajaa automaattiajoteslalla eikä kukaan muu saa sitä tehtyä, eikä kotiakkuja eikä robotteja...
No onhan tästä puhuttu mutta satuinpa törmään tuohon kuvaan.
Noin sijoituspohdintana voi miettiä tuossa kuvassa VW palkin kokoa. Se on määrällisesti toiseksi suurin autovalmistaja ja siihen kuuluu VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley ja suurin osa Porschesta plus kaupalliset ajoneuvot. Vaikka menee huonosti niin onko nyt ihan noin huonoa, tulos ihan ok ja maksaa hyvää osinko (jota muuten Tesla ei maksa).
On kuitenkin ehkä aavistuksen naiivia väittää että osake nousee pelkästään sen vuoksi että Musk vain puhuu lämpimikseen. Jos nuin olisi niin siinähän olisi ryhtiliikkeen paikka muillakin autovalmistajilla sekä niiden CEO:lla ja pitäisi alkaa keksimään vain hassuja juttuja tulevaisuudesta ja katsoa miten osake nousee 10x tai jopa 100x.Voi tulla ryminällä alas, tai sitte ei jos Muskin puheet uppoavat jatkossakin.
Aika näyttää, mutta kyllä tuo jonkinmoinen kupla on, jossa on isompi riski kuin muilla.
Yksi iso riski on se, että koko firma on liikaa henkilöitynyt, mitä jos Muski poistuu kuvioista, niin onko arvostus enään samaa luokkaa ?
Naiivia on väittää, että ihan oikeilla autonvalmistajilla olisi edes vaihtoehtona nimittää jotain pellejä toimareiksi kertomaan satuja ja pilaamaan pitkään rakennetun brändinsä maineen.On kuitenkin ehkä aavistuksen naiivia väittää että osake nousee pelkästään sen vuoksi että Musk vain puhuu lämpimikseen. Jos nuin olisi niin siinähän olisi ryhtiliikkeen paikka muillakin autovalmistajilla sekä niiden CEO:lla ja pitäisi alkaa keksimään vain hassuja juttuja tulevaisuudesta ja katsoa miten osake nousee 10x tai jopa 100x.
Osa on puutaheinaa ja osassa totuuttakin, mutta visio on se mitä Muski myy ja tällä hetkellä sitä uskotaan. Mikä muu voi Teslan nykyisen arvostuksen selittää ?On kuitenkin ehkä aavistuksen naiivia väittää että osake nousee pelkästään sen vuoksi että Musk vain puhuu lämpimikseen.
Näin varmaan pitäisi. Toki pitäisi sitten jotain tekemistäkin / yritystä olla vision eteen.Jos nuin olisi niin siinähän olisi ryhtiliikkeen paikka muillakin autovalmistajilla sekä niiden CEO:lla ja pitäisi alkaa keksimään vain hassuja juttuja tulevaisuudesta ja katsoa miten osake nousee 10x tai jopa 100x.
”Kuulostaa sattumalta, tuleeko yhdessä koripallo-ottelussa 230 vai 233 pistettä.Suosittelen lukemaan . Ihan oikea ammatti:
Maailman paras NBA-vedonlyöjä asuu Tampeerella ja kantaa kiusaamisesta haavoja, joista ei kykene puhumaan
Marko Virtanen oli koulukiusattu poika, joka rakasti tilastoja. Koko parikymmentä vuotta kestäneen uransa aikana Virtanen on lyönyt 15 000–20 000 vetoa.dynamic.hs.fi
Itse veikkaan että Teslalla tulee vielä isoja ongelmia lakijuttujen ja joukkokanteiden kanssa. Etenkin uudemmissa Tesloissa on aivan käsittämättömiä ja hengenvaarallisia ”phantom braking” ongelmia, joihin valmistaja suhtautuu erittäin leväperäisesti eikä ongelmia korjata. Varsinaisessa autopilotissa ongelmia on vielä enemmän. Ilmeisesti teslat näyttäytyvät ikävässä valossa jo vakuutusfirmojen tilastoissa.Historian pahin kupla? Yksi pienehkö autovalmistaja on arvokkaampi kuin 10 suurinta yhteensä. Syynä maineikas omistaja, joka jaksaa hehkuttaa tulevia asioita, joista ei kuitenkaan vieläkään tule lähes ollenkaan myyntiä ja joista monessa on joku muu yritys jo edellä. Markkinat ovat siis selvästi sitä mieltä että kaikki ajaa automaattiajoteslalla eikä kukaan muu saa sitä tehtyä, eikä kotiakkuja eikä robotteja...
No onhan tästä puhuttu mutta satuinpa törmään tuohon kuvaan.
Noin sijoituspohdintana voi miettiä tuossa kuvassa VW palkin kokoa. Se on määrällisesti toiseksi suurin autovalmistaja ja siihen kuuluu VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley ja suurin osa Porschesta plus kaupalliset ajoneuvot. Vaikka menee huonosti niin onko nyt ihan noin huonoa, tulos ihan ok ja maksaa hyvää osinko (jota muuten Tesla ei maksa).
Tämä. Jos vaikka esimerkin VW alkaisi satuilemaan samaan malliin niin olisi SECin hampaissa samantien jenkeissä. No onhan Musk ollut siellä syynissä, mutta mitään ei tehdä kun on jenkkiyritys.Naiivia on väittää, että ihan oikeilla autonvalmistajilla olisi edes vaihtoehtona nimittää jotain pellejä toimareiksi kertomaan satuja ja pilaamaan pitkään rakennetun brändinsä maineen.
Nousu on perustunut olettamukseen että Tesla tekee saman autonvalmistukselle minkä iPhone teki älypuhelimissa. Ei ole vielä kilpailijat burning platform moodissa vaikka jotkut vähän heiluvatkin jo.No tämä on se syy miksi itse en ole Teslaan sijoittanut ja siksi menettänyt paljon tuottoa. Eihän tuota arvostusta ole kovin helppo perustella. Spekulatiivisia tuottoja ja tulevaisuuden näkymiä Musk osaa luoda ja sillä tuo on paisunut tuohon.
Tuo ei ole mahdollista. IPhonen kate per puhelin on ihan jäätävän suuri. Se on mahdollista kun puhutaan alle 2000 euron tavaroista.Nousu on perustunut olettamukseen että Tesla tekee saman autonvalmistukselle minkä iPhone teki älypuhelimissa. Ei ole vielä kilpailijat burning platform moodissa vaikka jotkut vähän heiluvatkin jo.
Tarkoittaa että ero todennäköisyydessä sille, tuleeko ottelussa 230 vai 233 pistettä, on kuusi prosenttia.”Kuulostaa sattumalta, tuleeko yhdessä koripallo-ottelussa 230 vai 233 pistettä.
”Se on kuuden prosentin ero, mutta sitä on vaikea hahmottaa”, Virtanen sanoo.”
Aika hyvin pärjää vedonlyönnissä, ottaen huomioon että laskutaito tuota tasoa
Kyllä sähköautojen tulo kuitenkin muutti sen että perusautosta jengi maksaa nyt 50k kun ennen se oli 30k. Ja korona-aikana kun oli komponenttipula niin ero oli vielä suurempi kun sähkäriä jonotettiin ja pidettiin jopa sijoituksena kun käytetystä sai enemmän kuin uudesta.Hyvin harva maksaa 100 tuhatta eroa ylimääräistä autosta, vaikka se kenties olisi vähän parempi kuin normaalilla katteella myytävä kilpailija.
Joo mutta iphonessa tuotantohinta on malliin 20% tai jopa vähemmän myyntihinnasta. Autoteollisuudessa ei voi mitenkään olla lähellekään vastaavat mahdollisia. Tai tietysti on jos panee hintaa, mutta sitten ei ole ostajia montaakaan, mikä taas nostaa tuotantokustannusta per auto. Tokihan vaikka Porchella on parempi kate, mutta se on pieni valmistaja eikä sekään ole lähelläkään mitään Applen rahanpainamista.Kyllä sähköautojen tulo kuitenkin muutti sen että perusautosta jengi maksaa nyt 50k kun ennen se oli 30k. Ja korona-aikana kun oli komponenttipula niin ero oli vielä suurempi kun sähkäriä jonotettiin ja pidettiin jopa sijoituksena kun käytetystä sai enemmän kuin uudesta.
Mitä tarkoitat? Muistelen että Teslalla kate oli yli 30% per auto parhaimmillaan ja nykyään taitaa olla vähän alle 20.Joo mutta iphonessa tuotantohinta on malliin 20% tai jopa vähemmän myyntihinnasta. Autoteollisuudessa ei voi mitenkään olla lähellekään vastaavat mahdollisia.
30% on silti aika vähän. Esim tuossa iphonen tapauksessa jos oletetaan että tuotantohinta on 20% pyynnistä niin sehän tarkoittaa useiden satojen prosenttien katetta.Mitä tarkoitat? Muistelen että Teslalla kate oli yli 30% per auto parhaimmillaan ja nykyään taitaa olla vähän alle 20.
Juu luin väärin ja ajatusvirhe. Eihän tuollaisiin pääse mutta kilpailijat voi silti saada ahtaalle.30% on silti aika vähän. Esim tuossa iphonen tapauksessa jos oletetaan että tuotantohinta on 20% pyynnistä niin sehän tarkoittaa useiden satojen prosenttien katetta.
Just, noin poikkeuksellisen hyvää vedonlyöjää ei jollain foorumin onelinerillä napata.Tarkoittaa että ero todennäköisyydessä sille, tuleeko ottelussa 230 vai 233 pistettä, on kuusi prosenttia.