Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Huhhuh mitä menoa, mukava kattella sivusta. :D Näemmä sitä MSTR:ää olis eilenkin kannattanut napata siivu, mutta nyt on vaan tätä ”odotan dippiä jota ei ehkä koskaan tule”. Btc huitelee 90k$. Ei tässä tavan pulliainen pysy perässä, onko mitään järkisyitä takana vai 90% hypeä yms. Maailma muuttuu ja pörssi kans. Teslakin vaan jatkaa rallia.
Oon pistäny parisen sataa tuntia MSTRn opiskeluun ja ei ole mun mielestä hypeä. Jos BTC menee >$10m, niin MSTRssä voi olla muutamien kymmenien mNAVilla x1000 jäljellä, jopa yli. Ja BTChän todennäköisesti menee, mun arvion mukaan.

Tänään taas saattaa tulla uudet +10%. Tai sitten vähän korjataan. Mutten välttämättä laskisi sen varaan.

Jokainen vastaa omista voitoistaan ja tappioistaan, mutta kannattaa miettiä riski-hyötysuhdetta, jos tonnin betsillä on mahdollisuus tehdä miljoona 10-20v aikajänteellä.

Suomessa on valloillaan kateuden ja yritysvastaisuuden kulttuuri ja kansasta puolet on sosialisteja, joten en kyllä näe Suomea kovin mahtavana sijoituskenttänä. Varsinkin maantieteellinen hajauttaminen kannattaa. Voi olla kun suomessa YT-aalto iskee, niin ne sijoitukset voivat olla jopa korkealla muilla markkinoilla toisinkuin jos kaikki munat on Suomi-korissa.

Kyllä kun viime ajat on Suomen meininkiä katsonut, niin olen miettinyt, että kannattaako sijoittaa Suomeen enää ollenkaan. Aivan surkeata menoa. Ostin 2 viikkoa sitten nipun ETF-rahastoja ja niistä paras on nyt kahdessa viikossa tuottanut mulle 10%. Saman tuoton saaminen Suomesta vaatis ihan älyttömän paljon enemmän työtä ja sitten tulee kuitenkin taas joku tulosvaroitus ja osake alas. Valmetia pidin salkussa ja myin pois osingon irtoamispäivänä 29e hintaan, nyt sen hinta on 24e. Eli jos tämän olisin jättänyt salkkuun, niin taas oltaisiin miinuksella.

Itselläni kaikki viime aikaiset ja tulevat sijoitukset ovat menneet ja tulevat menemään maailmalle eri ETF-rahastoihin. Ikävästi haiskahtaa uutisotsikot Suomessa. Ja näkeehän sen ihan ympärillään, kuinka tiukkaa on ihmisillä. Ravintoloita menee nurin. Rakentaminen pysähtynyt ja jengi mainostaa facessa remonttitaitoja, kun on työmaalta laitettu pois. Kuka olisi uskonut, että polttopuista tulee sauvakävelyyn verrattava Suomalainen liikuntamuoto. Toki nyt voi olla erinomainen aika ostaa kotimaata, mutta oma polla ei tuota taida kestää. Vanhana ostaa mielummin pappa osakkeita <- ETF.

Nyt vähän tyhmä kysymys, mutta miten esim. mstr osaketta pystyy ostamaan OST:lle? Minun tietääkseni tuonne voi ostaa vaan hesulista ja siitä Nordic pörssistä. Pari sivua taaksepäin joku puhui, että sitä voisi ostaa sinne. OP:n kautta jos yrittää ostaa niin voi valita vain AOT:n, kuten muidenkin ulkomaisten osakkeiden kohdalla.

Nyt vähän tyhmä kysymys, mutta miten esim. mstr osaketta pystyy ostamaan OST:lle? Minun tietääkseni tuonne voi ostaa vaan hesulista ja siitä Nordic pörssistä. Pari sivua taaksepäin joku puhui, että sitä voisi ostaa sinne. OP:n kautta jos yrittää ostaa niin voi valita vain AOT:n, kuten muidenkin ulkomaisten osakkeiden kohdalla.

OP osakesäästötili

*OP:n osakesäästötilin kautta ei tällä hetkellä voi sijoittaa ulkomaisiin osakkeisiin. Tarkat tiedot sallituista sijoituskohteista näet osakesäästötilisopimuksen ehdoista.

Ei tähän nyt ihan valtaisaa googlettelua tarvittu :D

OP osakesäästötili

*OP:n osakesäästötilin kautta ei tällä hetkellä voi sijoittaa ulkomaisiin osakkeisiin. Tarkat tiedot sallituista sijoituskohteista näet osakesäästötilisopimuksen ehdoista.

Ei tähän nyt ihan valtaisaa googlettelua tarvittu :D
Tiesin jo tuon, mutta en tuota että muut ost tarjoavat saavat itse päättää sen säännöistä. Jotenkin oli sellainen ajatus että kaikki tarjoavat samaa osakesäästötiliä samoilla ehdoilla, kun sääntö-Suomessa kuitenkin asutaan.

Muut tarjoajat eivät sinänsä ole päättäneet paremmista säännöistä ja ehdoista, vaan OP on päättänyt tehdä vielä sääntö-Suomen sallimaa rajoittuneemman palvelun.

Tiesin jo tuon, mutta en tuota että muut ost tarjoavat saavat itse päättää sen säännöistä. Jotenkin oli sellainen ajatus että kaikki tarjoavat samaa osakesäästötiliä samoilla ehdoilla, kun sääntö-Suomessa kuitenkin asutaan.
Ei ole esim. Nordnetissä tuollaista rajoitetta tosiaan.

Ei ole esim. Nordnetissä tuollaista rajoitetta tosiaan.
Joo. Niinpä näyttää olevan. Tämä tosiaan jäi minulta silloin vajaa kuukausi sitten huomaamatta kun avasin OST OP:lle. Vertailuja kuitenkin katsoin paljonkin ja silti tuo meni ohi. 😡

Ilmeisesti tuo mahdollisuus on joskus tuonnekin tulossa, kun lukee että ei tällä hetkellä voi ostaa. Outoa kyllä että tuollainen rajoite on jätetty näin pitkäksi aikaa 🤔

Oon pistäny parisen sataa tuntia MSTRn opiskeluun ja ei ole mun mielestä hypeä. Jos BTC menee >$10m, niin MSTRssä voi olla muutamien kymmenien mNAVilla x1000 jäljellä, jopa yli. Ja BTChän todennäköisesti menee, mun arvion mukaan.

Tänään taas saattaa tulla uudet +10%. Tai sitten vähän korjataan. Mutten välttämättä laskisi sen varaan.

Jokainen vastaa omista voitoistaan ja tappioistaan, mutta kannattaa miettiä riski-hyötysuhdetta, jos tonnin betsillä on mahdollisuus tehdä miljoona 10-20v aikajänteellä.

Miten tuo MSTR:n ostaminen eroaa siitä, että ostaisi suoraan BTC:tä velkavivulla?

Miten tuo MSTR:n ostaminen eroaa siitä, että ostaisi suoraan BTC:tä velkavivulla?
Ostaja maksaa MSTR:n pyörittäjille sen velkavivun hoitamisen, ei kai siinä muuta. Joku vivutettu bitcoin ETF ajaisi myös saman asian, todennäköisesti edullisemmin kuluin, kun ei tarvitse kokonaista yritystä sille pyörittää, mutta enpä ole noihin tarkemmin perehtynyt.

Hyvä, mutta todella iso kysymys, jonka vastaamiseen edes auttavasti menisi tuokio. Katson, jos löydän joku hetki aikaa yrittää antaa edes välttävän vastauksen. Joka tapauksessa kyse on lopulta hyvin erilaisista sijoituskohteista, kuin mihin vertaat.

Jos yhtiö sijoituskohteena kiinnostaa, suosittelen sillä välin lähtemään katsomaan Quant Brosin MSTR:n perkaamiseen keskittyvän Youtube-kanavan videoita - vaikka kaikki, ihan alusta asti:

Tai sitten voi aloittaa tuosta, jos haluaa hypätä ihan ajan hermolle tuoreimpaan näkemykseen fiilistelemään eilispäivään, kun tehtiin uusi ATH ja ylitettiin vanha $333 maaliskuulta vuodelta 2000:

Quant Brosin duo Jeff ja Ryan ja muita asialle omistautuneita on vieraillut myös tämän kaverin kanavalla viime aikoina, jota on myös helppo suositella:

Tuossa on lisäksi Discordin MSTRDenin kutsulinkki, jolla vaikuttaa koko joukko fiksuja asiaan paneutuneita tyyppejä, ihan tavissijoittajien lisäksi:

Microstrategyn kanssaperustajan ja hallituksen pj:n Michael Saylorin haastattelut ovat myös äärimmäisen mielenkiintoisia ja avaavia, koska kaveri on hyvin sivistynyt ja laaja-alaisesti perillä asioista. En ole katsonut niitä toistaiseksi kuin muutamia, mutta tätä tuoretta sanottiin yhdeksi parhaista ja voin myös itse suositella sitä:

Harmi :/. Itse olisin pitänyt kiinni. Oma näkemys on, että Teslan osake tulee lopulta nousemaan >10k € kpl. Tesla meni mielestäny juuri price discoveryyn ja voidaan hyvin olla ATH:ssä ihan parissa viikossa, jopa päivissä.

Menihän se heti eilen päivän lopuksi vielä vähän korkeammalle, ja vaikka tänään onkin lasketellut alaspäin, niin varmaanhan se vielä lähiaikoina käväisee korkeammallakin. Omat syyni luopumiselle ovat lähinnä Elonin sekoilut sekä se, ettei Teslalla näytä olevan enää autopuolelle mitään annettavaa. Muilla puuhastelualueilla kilpailijat mahtavat mennä kohta joka puolelta ohi kuitenkin.

Menihän se heti eilen päivän lopuksi vielä vähän korkeammalle, ja vaikka tänään onkin lasketellut alaspäin, niin varmaanhan se vielä lähiaikoina käväisee korkeammallakin. Omat syyni luopumiselle ovat lähinnä Elonin sekoilut sekä se, ettei Teslalla näytä olevan enää autopuolelle mitään annettavaa. Muilla puuhastelualueilla kilpailijat mahtavat mennä kohta joka puolelta ohi kuitenkin.

Itsellä jotakuinkin kaikista kohdista suurin piirtein päinvastainen näkemys. Teslalle 1000-1500$ per osake ihan mahdollinen ensi vuoden aikana.

Itsellä jotakuinkin kaikista kohdista suurin piirtein päinvastainen näkemys. Teslalle 1000-1500$ per osake ihan mahdollinen ensi vuoden aikana.
Nyt löytyi meidän iotechin Cathie Wood. Arvostukset ovat siirtyneet toiseen ulottuvuuteen tämän järjettömän euforian myötä. Mutta kukin omalla tavallaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom