Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
En ajattelenaan, mutta jos joku saa 50ke enemmän liksaa niin ajattelen sen saavan 25k enemmän käteen. Kyllä tuosta pitäisi jo muutamassa vuodessa saada salkku jo yli ton mainitun rajan. Ja tuo ilman tuottoja. Pakko sen palkankorotuksen on ihmisillä mennä suoraan kulutukseen sitten. Eli palataan asenteeseen. Eli toisinsanoen ihmiset elävät yli varojensa noin yleisesti. Luulis, että Suomessa olis peritty tuota hamstraamisen ja piheyden kulttuuria menneisyydestä, mutta taitaa olla just toisin eli heti kun jotain on niin laitetaan haisemaan.

Eiköhän se ole just se, kun premium maistuu porukalle vähän liikaa, ja sitten eletään kädestä suuhun...

Varmaan tuosta saakka tuota valitusta on ollut ja mennyt syklittäin, missä aina kerätään ne vanhatkin yli varojensa eläneet valittajat takasin otsikoihin vaatimaan että muiden pitäs maksaa heidän maksut ja heidän ei kannata tehdä mitään töitä koska ulosottomies vie kaiken.. Aika hajanaista on se valittajaporukka on yrittäjistä opiskelijoihin ja pikavippaajiin eikä mun mielestäni mitenkään yksilöitävissä jonkun puolueen tai ideologian taakse.

Miten niin muiden pitäisi maksaa heidän velat? Maissa joissa henkilökohtainen konkurssi on mahdollista, kuten jenkeissä, se menee velkojan luottotappioksi, ei veronmaksajien maksettavaksi.

Ja olisihan sitä vähän tyhmä jos tekisi töitä vain tehdäkseen rahaa ulosottomiestä varten...
 
Miten niin muiden pitäisi maksaa heidän velat? Maissa joissa henkilökohtainen konkurssi on mahdollista, kuten jenkeissä, se menee velkojan luottotappioksi, ei veronmaksajien maksettavaksi.
Nimenomaan tämän henkilökohtaisen konkurssin mahdollistaminen ohjaisi lainoittajia valikoimaan asiakkaansa tarkemmin. Olisi viime kädessä kaikkien kannalta hyvä systeemi, joskin varmaan lainojen marginaalit oletettavasti nousisivat riskiryhmille, mutta minkäs teet.

Poistuisi nopeasti kierrosta nämä tietoisesti maksukyvyttömiä lainoittavat tahot.
 
Kyllähän tuo progressio tuntuu juurikin keskituloisessa luokassa pk-seudulla.

1729237642439.png


Itse olen tässä kivunnut viimeisen 10v työurani aikana yllä olevan progression. Tuntuu, että bruttopalkassa jokainen uusi tuhatluku on edennyt suht. nopeasti, mutta taas ison osan työuraani olen lopulta polkenut tuossa 3-4k nettopalkassa ja se oli todella iso kuilu ylitettäväksi. Tässä välissä kolme lasta ja uusi omakotitalo, 400e/kk autoon, 1450e/kk asumiseen omalta osaltani. Olen silti koettanut säätää aina palkankorotuksissa myös nordnetin kuukausisäästöä vähän ylöspäin, nyt menee 600e/kk.

Mutta minulla on hyviä ystäviä ympäri maailmaa, ja kyllähän tässä suomalaisena keskituloisena on todellisessa palkkakuopassa ostovoimassa. Eikös Suomalaiset ole jossain Italialaisten kanssa samassa veneessä ostovoimassa vaikka luullaan olevamme ihan norjalaisten ja tanskalaisten vanavedessä kuten parhaina Nokia-aikoina.
 
Viimeksi muokattu:
50k brutosta menee 9 747,83e veroja ja 3970e sossuja = 27,4% (13,7k)
100k brutosta menee 29 839,46e veroja ja 7940 sossuja = 37,8% (37,8k)
150k brutosta menee 52 714,97 veroja ja 11910 sossuja = 43,1% (64,6k)
200k brutuosta menee 75 832,39e veroja ja 15880e sossuja = 45,8% (91,7k)

50k->100k, käteen jää 24,1k eli snadisti alle 50%
100k->150k, käteen jää 26,8k eli snadisti yli 50%
150k->200k käteen jää 27,1k eli snadisti yli 50%

Johtopäätös: progressio on jyrkintä tuossa keski/hyvätuloisten kohdalla, mutta ei siinä ihan hirveän isoa eroa ole.
Kannattaa tarkistaa laskut kuntoon, sillä 50k:n marginaaliveron pitäisi olla alle 50 %, 100k ja 150k selvästi yli 50 % (keskenään yhtä suuret) ja 200k:n vielä inasen enemmän yli 50 %:n. Nyt sinulla menee nurinpäin.

Pikaisesti vilkaisten käteen jäävät eivät pidä paikkaansa, vaan nyt ne kuvaavat paljonko veroja menee enemmän, kun tulot kasvavat 50k. Oikean käteen jäävän ylimenevästä 50k:sta saat vähentämällä, eli 50k - 24,1k, 50k - 26,8k ja 50k - 27,1k. Prosenttilaskut uusiksi sen jälkeen.
 
Kyllähän tuo progressio tuntuu juurikin keskituloisessa luokassa pk-seudulla.

1729237642439.png


Itse olen tässä kivunnut viimeisen 10v työurani aikana yllä olevan progression. Tuntuu, että bruttopalkassa jokainen uusi tuhatluku on edennyt suht. nopeasti, mutta taas ison osan työuraani olen lopulta polkenut tuossa 3-4k nettopalkassa ja se oli todella iso kuilu ylitettäväksi. Tässä välissä kolme lasta ja uusi omakotitalo, 400e/kk autoon, 1450e/kk asumiseen omalta osaltani. Olen silti koettanut säätää aina palkankorotuksissa myös nordnetin kuukausisäästöä vähän ylöspäin, nyt menee 600e/kk.

Mutta minulla on hyviä ystäviä ympäri maailmaa, ja kyllähän tässä suomalaisena keskituloisena on todellisessa palkkakuopassa ostovoimassa. Eikös Suomalaiset ole jossain Italialaisten kanssa samassa veneessä ostovoimassa vaikka luullaan olevamme ihan norjalaisten ja tanskalaisten vanavedessä kuten parhaina Nokia-aikoina.
Tämähän se on, ei tarvii juuri premiumia olla että saa nettopalkan käytettyä, vaikka bruttopalkka olisi merkittävästi keskivertoa suurempi. Toki jos tykkää niin voi asua vanhempien nurkissa ja fillaroida töihin. Kyllä siinä saa jo ison kasan sijoitettua silloin. Kun taas elää normaalia perheellisen elämää ilman että on perinyt asuntoa tai omaisuutta niin pari lasta, auto tai kaksi ja riittävän kokoinen asunto on se mihin rahat riittää ja sijoituksiin sitten kaivellaan jo pohjia.
 
Mä väitän omaan kokemukseen ja palkkatasoon pohjaten, että ihmisillä olisi paljonkin varaa karsia kulutuksesta ja jäisi hyvinkin varaa sijoittaa. Ja ilman, että tarttis asua vanhempien nurkissa ja muuta liioittelua. Valintoja toki kuten yllä mainitut uuden omakotitalon hankkiminen (mahdollisesti vielä pääkaupunkiseudulta) jne. Se uusi omakotitalo, 40k€ Tesla ja 2 ulkomaanmatkaa vuodessa on niitä valintoja ja jonkun muun mielestä taas se on se pakollinen minimi. Täältäkin kommenttien perusteella saa sen kuvan, että mitä isompi palkka, sitä vähemmän sitä tulee. Ihmisten ostovoima on huonossa jamassa verotuksen, inflaation ja varmaan yleisesti paskan palkkatasonkin takia, mutta silti eletään kuin sitä olis paljon enemmän.
 
Kannattaa tarkistaa laskut kuntoon, sillä 50k:n marginaaliveron pitäisi olla alle 50 %, 100k ja 150k selvästi yli 50 % (keskenään yhtä suuret) ja 200k:n vielä inasen enemmän yli 50 %:n. Nyt sinulla menee nurinpäin.

Pikaisesti vilkaisten käteen jäävät eivät pidä paikkaansa, vaan nyt ne kuvaavat paljonko veroja menee enemmän, kun tulot kasvavat 50k. Oikean käteen jäävän ylimenevästä 50k:sta saat vähentämällä, eli 50k - 24,1k, 50k - 26,8k ja 50k - 27,1k. Prosenttilaskut uusiksi sen jälkeen.
Joop, aivopieru, olin laskenut epähuomiossa veroerotuksen pykälien välillä :) eli tässä (muokattu lähtöviestiin myöskin)

50k - 13,7k = 36,3k (72,6%)
100k -37,8k = 62,2k (62,2%) 25,9k enemmän käteen
150k - 64,6k = 85,4k (56,9%) 23,2k enemmän käteen
200k - 91,7k = 108,3k (54,2%) 22,9k enemmän käteen
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän se on, ei tarvii juuri premiumia olla että saa nettopalkan käytettyä, vaikka bruttopalkka olisi merkittävästi keskivertoa suurempi. Toki jos tykkää niin voi asua vanhempien nurkissa ja fillaroida töihin. Kyllä siinä saa jo ison kasan sijoitettua silloin. Kun taas elää normaalia perheellisen elämää ilman että on perinyt asuntoa tai omaisuutta niin pari lasta, auto tai kaksi ja riittävän kokoinen asunto on se mihin rahat riittää ja sijoituksiin sitten kaivellaan jo pohjia.
Normaalia perheellisen elämää? Jos standardina on omakotitalo hyvältä alueelta, sähköauto tai kaksi ja lapsille uudet iphonet ja merkkivaatteet vuosittain, niin onpas kumma jos siinä vaiheessa kaivellaan jo pohjia.

Mutta jottei menisi kokonaan off-topikiksi niin missähän suhteessa kannattaisi hajauttaa säästötilille ja rahastoon? Miten jakaisitte esim. 1000 € ja minkä verran pitäisitte korkeintaan säästötilillä?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta minulla on hyviä ystäviä ympäri maailmaa, ja kyllähän tässä suomalaisena keskituloisena on todellisessa palkkakuopassa ostovoimassa. Eikös Suomalaiset ole jossain Italialaisten kanssa samassa veneessä ostovoimassa vaikka luullaan olevamme ihan norjalaisten ja tanskalaisten vanavedessä kuten parhaina Nokia-aikoina.
Minä olen suomalainen keskituloinen. Vielä ei ole tullut eteen yhtäkään haluamaani esinettä, ajoneuvoa, asuntoa tai kokemusta, jota minulla ei olisi ollut varaa hankkia. Mutta ehkä tämä ei liity niinkään ostovoimaan. :)
 
Minä olen suomalainen keskituloinen. Vielä ei ole tullut eteen yhtäkään haluamaani esinettä, ajoneuvoa, asuntoa tai kokemusta, jota minulla ei olisi ollut varaa hankkia. Mutta ehkä tämä ei liity niinkään ostovoimaan. :)
'normaalia' vähän isompaa 60k-80k autoa kun vaihtaa 2-3v välein niin ei ainakaan tartte keskituloisen miettiä että mitä muuta rahalla tekisi, taitaa jäädä lomareissutkin tekemättä auton vaihdon jälkeen.
 
Joku onnistui hämmentään keskustelun aika kauas sijoittamisesta.

Alkaa tuulipuvut kahiseen ydinvoiman ympärillä. Ydinvoima varmaan aika pitkän ajan sijoitusmahdollisuus. Uudet ydinvoimalat ja pienreaktorit realismia vain 5v+ aikajänteellä. Amerikassa puhuvat, että pitäisi alkaa rakentamaan uusia ydinvoimaloita"massatuotantona" kun yksittäisten rakentaminen liian kallista. Rakennetaan yksi hyvä ja sitä samaa monistetaan X kertaa samalla työvoimalla. Vanhojen voimaloiden uudelleenkäynnistäminen paljon helpompaa ja sitähän tehdään myös. Iso ongelma ettei enää osata rakentaa ydinvoimaloita amerikassa alkaen miten kaavoitetaan, infra ja kirsikkana kakun päällä reaktorit. Ne jotka osasivat ovat jo kuolleet tai eläkkeellä.

Mielenkiintoista nähdä säteileekö energiatarve jollain tapaa aurinkovoimaan+akkuihin. Aurinkoenergian hankaluutena, että megaluokan konesalin pitäisi toimia yöt ja päivät siitä riippumatta paistaako tai tuuleeko. AI malleja opettavan konesalinhan kyllä vois heittää vaikka saharaan, mutta pitäs saada toimimaan yöt ja päivät. Akkuteknologialle vois olla myös runkoverkoissa käyttöä kun niiden avulla vois tasata verkon piikkejä.

Three recent headlines have thrown this into focus: Microsoft signed an agreement with Constellation Energy to restart a reactor at Three Mile Island. Google partnered with Kairos to buy power from small modular nuclear reactors, known as SMRs. And Amazon is leading a $500 million funding round for another SMR company, X-Energy.

Kertoo jotain ai boomin luonteesta, että microsoft ja muut isot yritykset uskaltavat tehdä energiaratkaisuja vuosien päähän tulevaisuuteen
One is that these projects — even the Three Mile Island reactor, which isn’t using new technology — are years away. Three Mile Island is scheduled to get online by 2028.

Netflix aika hyvässä nosteessa. Tulos miellytti sijoittajia.
 
Viimeksi muokattu:
Avataanpa omaakin salkkua.

Mulla vähän sekalainen salkku. Alkanut vähän mietityttämään, onko noin moneen eri kohteeseen järkeä sijoittaa ja olisiko joku SP500 parempi. No salkussa on paljon yli 10v omistuksiakin, eli enpä taida jaksaaa alkaa vaihtamaan. Nordeaa nyt on kertynyt aika paljon, mutta osingot mielessä noi on hommattu (keskihinta 8,72€).


Morningstarin X-Ray näyttää tältä:
1729250122520.png


Ja tarkemmin tältä:

1729250154675.png


Phoebusta ostettu 2013-
Suomi ETF 2017-
Global25 2018-
Pharma ja Pohjois-Amerikka 2022-

Ja siis kaikkiin on mennyt ostohetkestä eteenpäin joka kk rahaa.

KK- summa useampia tuhansia/kk alla olevassa suhteessa (ostoja kasvateltu tasaisesti vusoien varrella). Ja pari kertaa vuoteen ekstraostoja.
Phoebus 28,5%
Global25 28,5%
Suomi ETF 14,3%
Pharma 14,3%
Pohjois-Amerikka Indeksi 14,3%

Nordeaa aina sitten välillä 5-10te kertaostoin.

Salkun koko sellainen, että nykytahdilla uskon seitsennumeroiseksi kasvavan 5-7v aikana.

Seligson -salkun P/A% näyttää tällä hetkellä 9,89% (siis 2013 alkaen). Nordeasta en saa vastaavaa lukua (tai en osaa OP:n palvelusta sitä hakea). +26,5% sanoo nousua olevan ja osinkojahan tosta ropisee ihan kivasti. Taitaa olla seuravat osingot olla 9% luokkaa. Noin 30% ostohinnasta jo tullut osinkoina takaisinpäin.

Ihan kivasti tämä on kyllä mennyt. Tavoite on jäädä pois työelämästä 5-7v aikajänteellä, tai ainakin vähentää työmäärää. Ikää alle 50v.
 
Normaalia perheellisen elämää? Jos standardina on omakotitalo hyvältä alueelta, sähköauto tai kaksi ja lapsille uudet iphonet ja merkkivaatteet vuosittain, niin onpas kumma jos siinä vaiheessa kaivellaan jo pohjia.

Mutta jottei menisi kokonaan off-topikiksi niin missähän suhteessa kannattaisi hajauttaa säästötilille ja rahastoon? Miten jakaisitte esim. 1000 € ja minkä verran pitäisitte korkeintaan säästötilillä?
Säästötilille 2-3kk menoja vastaava summa ja loput rahastoihin.
 
Normaalia perheellisen elämää? Jos standardina on omakotitalo hyvältä alueelta, sähköauto tai kaksi ja lapsille uudet iphonet ja merkkivaatteet vuosittain, niin onpas kumma jos siinä vaiheessa kaivellaan jo pohjia.

Mutta jottei menisi kokonaan off-topikiksi niin missähän suhteessa kannattaisi hajauttaa säästötilille ja rahastoon? Miten jakaisitte esim. 1000 € ja minkä verran pitäisitte korkeintaan säästötilillä?
Luitko ollenkaan mitä kirjoitin vai vetelitkö hatusta?
 
Avataanpa omaakin salkkua.

Mulla vähän sekalainen salkku. Alkanut vähän mietityttämään, onko noin moneen eri kohteeseen järkeä sijoittaa ja olisiko joku SP500 parempi. No salkussa on paljon yli 10v omistuksiakin, eli enpä taida jaksaaa alkaa vaihtamaan. Nordeaa nyt on kertynyt aika paljon, mutta osingot mielessä noi on hommattu (keskihinta 8,72€).


Morningstarin X-Ray näyttää tältä:
1729250122520.png


Ja tarkemmin tältä:

1729250154675.png


Phoebusta ostettu 2013-
Suomi ETF 2017-
Global25 2018-
Pharma ja Pohjois-Amerikka 2022-

Ja siis kaikkiin on mennyt ostohetkestä eteenpäin joka kk rahaa.

KK- summa useampia tuhansia/kk alla olevassa suhteessa (ostoja kasvateltu tasaisesti vusoien varrella). Ja pari kertaa vuoteen ekstraostoja.
Phoebus 28,5%
Global25 28,5%
Suomi ETF 14,3%
Pharma 14,3%
Pohjois-Amerikka Indeksi 14,3%

Nordeaa aina sitten välillä 5-10te kertaostoin.

Salkun koko sellainen, että nykytahdilla uskon seitsennumeroiseksi kasvavan 5-7v aikana.

Seligson -salkun P/A% näyttää tällä hetkellä 9,89% (siis 2013 alkaen). Nordeasta en saa vastaavaa lukua (tai en osaa OP:n palvelusta sitä hakea). +26,5% sanoo nousua olevan ja osinkojahan tosta ropisee ihan kivasti. Taitaa olla seuravat osingot olla 9% luokkaa. Noin 30% ostohinnasta jo tullut osinkoina takaisinpäin.

Ihan kivasti tämä on kyllä mennyt. Tavoite on jäädä pois työelämästä 5-7v aikajänteellä, tai ainakin vähentää työmäärää. Ikää alle 50v.
Rajaako Seligson palveluntarjoajana muut kuin omat etf:t ulos valikoimasta? Lähinnä katselin noita kuluja, että olisiko siinä säästöt mahdollisia jollai vastaavaan sisältöisellä, mutta huokehintaisemmalla etf:llä?
 
Rajaako Seligson palveluntarjoajana muut kuin omat etf:t ulos valikoimasta? Lähinnä katselin noita kuluja, että olisiko siinä säästöt mahdollisia jollai vastaavaan sisältöisellä, mutta huokehintaisemmalla etf:llä?
Ei löydy tommoisia etf:iä ainakaan kovin helposti ja jos löytyy niin kulut tuskin juuri eroaa kun ei ole ihan sp500 mainstreamia. Alphabetti ainoa mag sevinistä omistusten top10:ssä.
 
Ei löydy tommoisia etf:iä ainakaan kovin helposti ja jos löytyy niin kulut tuskin juuri eroaa kun ei ole ihan sp500 mainstreamia. Alphabetti ainoa mag sevinistä omistusten top10:ssä.
Toihan kertoo vain historiasta. Nyt menee rahaa siis kuukausittain näihin:

1729254819732.png


Joka tarkoittaa näitä top10:

1729254840102.png


Esim. ton Seligsonin Pohjois-Amerikka indeksin top10 sisältö näyttää tältä:

1729254948100.png


Mutta kun olen vasta vähä aikaa tota ostanut ja ei niin merkittävällä summalla, niin ei näy kokonaisomistuksissa.

Sama vaikkapa tosta Global top25
1729255065588.png
 
Rajaako Seligson palveluntarjoajana muut kuin omat etf:t ulos valikoimasta? Lähinnä katselin noita kuluja, että olisiko siinä säästöt mahdollisia jollai vastaavaan sisältöisellä, mutta huokehintaisemmalla etf:llä?
Seligsonin tuotteet ovat pääosin perinteisiä sijoitusrahastoja, eivät ETF:iä. Ainut poikkeus on OMX Helsinki 25 UCITS ETF, jota ei itseasiassa voi ostaa suoraan Seligsonilta, vaan pörssistä välittäjien kautta. Seligson kuuluu nykyään LähiTapiola-ryhmään, joten tarjolla on myös LähiTapiolan rahastoja.
 
Mitään sijoittamisesta tietämättömälle tuli eteen seuraava tilanne 6 vuotta sitten.
Edesmennyt isä(-puoleni) antoi perintöä 2000€ jokaiselle lapsenlapselleen, tahtotila että lapsi saa sen 18 täyttäessään.
Nyt olisi aikaa 3v vuotta vanhimman kohdalla jäljellä ja nuoremman 6 vuotta.
Nyt summa on vajaa 3000€, niin mihin/miten sijoittaisit sen nyt.
Molemmat lapset on OP:n omistaja jäseniä ja siellä OP Maailma ja OP Pohjoismaat, OP Amerikka rahastoihin aikoinaan ne pistettiin.
 
Mitään sijoittamisesta tietämättömälle tuli eteen seuraava tilanne 6 vuotta sitten.
Edesmennyt isä(-puoleni) antoi perintöä 2000€ jokaiselle lapsenlapselleen, tahtotila että lapsi saa sen 18 täyttäessään.
Nyt olisi aikaa 3v vuotta vanhimman kohdalla jäljellä ja nuoremman 6 vuotta.
Nyt summa on vajaa 3000€, niin mihin/miten sijoittaisit sen nyt.
Molemmat lapset on OP:n omistaja jäseniä ja siellä OP Maailma ja OP Pohjoismaat, OP Amerikka rahastoihin aikoinaan ne pistettiin.

Siirtäisin ne OPn vastaaviin indeksi rahastoihin aktiivisesti hoidettujen rahastojen sijaan. (nimessä "indeksi")

Tosin alaikäiset eivät pääse kovin äkkiä hyötymään rahastojen kerryttämistä bonuksista (ja saa nähdä että miten hyötyvät ollenkaan), joten puhtaasti arvonkehityksen kannalta joku vähäkuluinen ETF tuottaa helposti enemmän.
 
Amerikka indeksin tilalle sp500?

1729192245384.png
Tuo ETF rahasto sijoittaa jo S&P500 mukaan. Vaihdoin vain välillä tuohon Amerikka indeksiin kk-säästämisen, kun se on noussut paremmin ja siinä on samat kulut kuin Pohjoismaat- ja Eurooppa indeksirahastoissa (0,39%). Hajautuksen kannalta tuo on oikeastaan tyhmää, koska tuon ETF:n paino on jo aika iso ja sijoittaa pitkälti samoihin firmoihin.
 
Mitään sijoittamisesta tietämättömälle tuli eteen seuraava tilanne 6 vuotta sitten.
Edesmennyt isä(-puoleni) antoi perintöä 2000€ jokaiselle lapsenlapselleen, tahtotila että lapsi saa sen 18 täyttäessään.
Nyt olisi aikaa 3v vuotta vanhimman kohdalla jäljellä ja nuoremman 6 vuotta.
Nyt summa on vajaa 3000€, niin mihin/miten sijoittaisit sen nyt.
Molemmat lapset on OP:n omistaja jäseniä ja siellä OP Maailma ja OP Pohjoismaat, OP Amerikka rahastoihin aikoinaan ne pistettiin.
Jos nuo rahastot on niitä missä hoitokulut ovat 0,39%, niin järkevä valinta minusta. Itse omistan myös osaa nuista. Eipä tuossa tarvetta siirtää. Annat sitten lasten päättää myöhemmin, jos eivät halua vaikkapa jatkaa pitämistä siellä, kun näkevät, että arvon nousua on jo tullut.
 
Indeksirahastoihin minäkin taidan laittaa seuraavaksi.

Siirtäisin ne OPn vastaaviin indeksi rahastoihin aktiivisesti hoidettujen rahastojen sijaan.
Mikä tämän aktiivisen hoidon hyöty on sijoittajalle vs passiivinen rahasto?


Täällä kun juttuja lukee niin sijoittaminen tuntuu olevan varman ja helppo keino tehdä rahaa. Olis kiva kuulla varoittavia esimerkkejä kun asiat eivät menneet suunnitelminen mukaan ja mikä siinä meni vikaan ? Riskihän on aina olemassa pl. talletustilit.
 
Tuo ETF rahasto sijoittaa jo S&P500 mukaan. Vaihdoin vain välillä tuohon Amerikka indeksiin kk-säästämisen, kun se on noussut paremmin ja siinä on samat kulut kuin Pohjoismaat- ja Eurooppa indeksirahastoissa (0,39%). Hajautuksen kannalta tuo on oikeastaan tyhmää, koska tuon ETF:n paino on jo aika iso ja sijoittaa pitkälti samoihin firmoihin.
sp500 aika kovaa noussut kuitenkin. Äkkiseltään katsottuna sun postauksen prosentit jäi aika kauas sp500:sta. YTD sp500 +23.7% ja 5v +96%. Osinkoa tulee about 1.3% vuosittain sp500:sta kasvun päälle.
 
Huijausrahasto mulla on ollu tuolla jo vuosikausia ja ihan hyvn se on tuottanut.

Mikä rahasto siis?

Mikä tämän aktiivisen hoidon hyöty on sijoittajalle vs passiivinen rahasto?

Riippuu rahastosta. Mutta suurimmassa osassa hyöty on olematon, ja sijoittaja maksaa turhasta korkeampina hallinnointipalkkioina tai tuottosidonnaisina palkkioina. Osa aktiivisista rahastoista on ns. piiloindeksoituja eli niitä markkinoidaan aktiivisina mutta käytännössä ne seuraavat indeksiä (jääden kulujen verran niistä jälkeen). Nuo ovat oikeastaan kaikkein pahimpia tapauksia sillä asiakas maksaa täysin tyhjästä. Aktiivinen rahasto voi olla perusteltu, jos sillä kuvittelee saavansa poikkeuksellisen hyvän tuoton ja luotto salkunhoitajaan on korkea, tai jos sillä pääsee kiinni assetteihin joihin ei muutoin pääse.

Mutta suurimmalle osalle ne ovat turhia ja rahat kannattaa iskeä indeksirahastoon ja nauttia matalakuluisesta tuotosta. Itse en niitä harrasta enkä suosittele.

Olis kiva kuulla varoittavia esimerkkejä kun asiat eivät menneet suunnitelminen mukaan ja mikä siinä meni vikaan ? Riskihän on aina olemassa pl. talletustilit.

Ne surulliset tapaukset liittyvät varmaan isoilta osin ainakin näihin tarinoihin:

1. Sijoitettiin surkealla/olemattomalla hajautuksella yhteen tai pariin firmaan, joiden tuloksenteko ja kurssi romahtivat.
2. Lopetettiin sijoittaminen, esim. kohdan 1 takia eikä koskaan palattu osakemarkkinoile.
3. Sijoitettiin rahaa jota ei ollut varaa hävitä.

Indeksisijoittamisessa on se kiva, että kaiken menettämisen todennäköisyys romahtaa hyvin, hyvin pieneksi. Historian valossa osakemarkkinoiden tuotto on ollut viimeiset N sataa vuotta positiivista eli jos mitään täydellistä mullistusta ei tule, on indeksisijoittajalla jatkossakin salkussa positiivinen markkinatuotto. Boonuksena oman ajan voi laittaa muuhun kuin aktiiviseen salkunhoitoon, ellei sitä erityisesti halua. Pidän riskejä pitkäaikaiselle indeksisijoittajalle lähes merkityksettöminä.
 
sp500 aika kovaa noussut kuitenkin. Äkkiseltään katsottuna sun postauksen prosentit jäi aika kauas sp500:sta. YTD sp500 +23.7% ja 5v +96%. Osinkoa tulee about 1.3% vuosittain sp500:sta kasvun päälle.
Ne prosentit jäi kauas nuista, koska kirjoitin siihen myös, että olen omistanut sitä vasta vajaan kuukauden. Tuo SXR8 sijoittaa osingot uudelleen rahaston sisällä, jolloin siitä ei tule omistajille veroseuraamuksia.
Tuossa kuva sen noususta Nordnetin sivulta.
SXR8.png
 
Täällä kun juttuja lukee niin sijoittaminen tuntuu olevan varman ja helppo keino tehdä rahaa. Olis kiva kuulla varoittavia esimerkkejä kun asiat eivät menneet suunnitelminen mukaan ja mikä siinä meni vikaan ? Riskihän on aina olemassa pl. talletustilit.

Todella moni suomalainen on menettänyt osakkeissa pirusti rahaa, kun työpaikan kahvipöydissä on puhuttu asiasta tyyliin "nyt Nokian kurssi on tosi alhaalla, siihen kannattaa laittaa rahaa", "nyt Talvivaara on tosi alhaalla, siihen kannattaa sijoittaa rahaa", "nyt Stockmann on tosi alhaalla, siihen kannattaa sijoittaa rahaa", "nyt Finnair on tosi alhaalla, kyllä se koronan jälkeen tekee kovat nousut", "tuosta Benefonista tulee kohta kova kilpailija Nokialle ja tekee kovat nousut", jne.. :D Itsekin olen näihin aikoinaan sortunut ja pyrkinyt tekemään tuollaista "osakepoimintaa" ja yrittänyt olla "fiksu". Pari vuotta sitten työkaverit olivat ihan varmoja, että Nokian Renkaat tulee tekemään kohta hurjat nousut. Olin eri mieltä. No siellä se on alle 10 eurossa rämpinyt viimeiset pari vuotta.. Harvoin nuo kuitenkaan menevät kuten itse kuvittelee tai arvioi.

Kuukausittain vaan rahaa mahdollisimman pienikuluiseen rahastoon tai etf:ään.. Vaivatonta ja helppoakin vielä.
 
Todella moni suomalainen on menettänyt osakkeissa pirusti rahaa, kun työpaikan kahvipöydissä on puhuttu asiasta tyyliin "nyt Nokian kurssi on tosi alhaalla, siihen kannattaa laittaa rahaa", "nyt Talvivaara on tosi alhaalla, siihen kannattaa sijoittaa rahaa", "nyt Stockmann on tosi alhaalla, siihen kannattaa sijoittaa rahaa", "nyt Finnair on tosi alhaalla, kyllä se koronan jälkeen tekee kovat nousut", "tuosta Benefonista tulee kohta kova kilpailija Nokialle ja tekee kovat nousut", jne.. :D Itsekin olen näihin aikoinaan sortunut ja pyrkinyt tekemään tuollaista "osakepoimintaa" ja yrittänyt olla "fiksu". Pari vuotta sitten työkaverit olivat ihan varmoja, että Nokian Renkaat tulee tekemään kohta hurjat nousut. Olin eri mieltä. No siellä se on alle 10 eurossa rämpinyt viimeiset pari vuotta.. Harvoin nuo kuitenkaan menevät kuten itse kuvittelee tai arvioi.

Kuukausittain vaan rahaa mahdollisimman pienikuluiseen rahastoon tai etf:ään.. Vaivatonta ja helppoakin vielä.
Meillä taas kahvipöydässä moni taas kiroo kuinka Fortum ja Valmetti irtisanoo ihmisiä vaikka tahkotaan voittoja mutta osinkoja on mitä jakaa. Näin fortumin ja Valmetin omistajana myhäilen mukana.
 
Toihan kertoo vain historiasta. Nyt menee rahaa siis kuukausittain näihin:

1729254819732.png


Joka tarkoittaa näitä top10:

1729254840102.png


Esim. ton Seligsonin Pohjois-Amerikka indeksin top10 sisältö näyttää tältä:

1729254948100.png


Mutta kun olen vasta vähä aikaa tota ostanut ja ei niin merkittävällä summalla, niin ei näy kokonaisomistuksissa.

Sama vaikkapa tosta Global top25
1729255065588.png
Amerikka indeksi on lähellä sp500, mutta bränds ei ole. Kuten sanoin niin ”onnea matkaan” etsiä vastaava etf joka olisi kuluiltaan paljon halvempi (kun tätä joku kysyi ehdotti). Tuon pohjoisamerikan voisi helposti korvata, mutta edes 100k potilla ero ei ole suuri jos vain sen takia avaisi toisen tilin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 020
Viestejä
4 446 736
Jäsenet
73 648
Uusin jäsen
mjkappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom