Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
En ajattelenaan, mutta jos joku saa 50ke enemmän liksaa niin ajattelen sen saavan 25k enemmän käteen. Kyllä tuosta pitäisi jo muutamassa vuodessa saada salkku jo yli ton mainitun rajan. Ja tuo ilman tuottoja. Pakko sen palkankorotuksen on ihmisillä mennä suoraan kulutukseen sitten. Eli palataan asenteeseen. Eli toisinsanoen ihmiset elävät yli varojensa noin yleisesti. Luulis, että Suomessa olis peritty tuota hamstraamisen ja piheyden kulttuuria menneisyydestä, mutta taitaa olla just toisin eli heti kun jotain on niin laitetaan haisemaan.

Eiköhän se ole just se, kun premium maistuu porukalle vähän liikaa, ja sitten eletään kädestä suuhun...

Varmaan tuosta saakka tuota valitusta on ollut ja mennyt syklittäin, missä aina kerätään ne vanhatkin yli varojensa eläneet valittajat takasin otsikoihin vaatimaan että muiden pitäs maksaa heidän maksut ja heidän ei kannata tehdä mitään töitä koska ulosottomies vie kaiken.. Aika hajanaista on se valittajaporukka on yrittäjistä opiskelijoihin ja pikavippaajiin eikä mun mielestäni mitenkään yksilöitävissä jonkun puolueen tai ideologian taakse.

Miten niin muiden pitäisi maksaa heidän velat? Maissa joissa henkilökohtainen konkurssi on mahdollista, kuten jenkeissä, se menee velkojan luottotappioksi, ei veronmaksajien maksettavaksi.

Ja olisihan sitä vähän tyhmä jos tekisi töitä vain tehdäkseen rahaa ulosottomiestä varten...
 
Miten niin muiden pitäisi maksaa heidän velat? Maissa joissa henkilökohtainen konkurssi on mahdollista, kuten jenkeissä, se menee velkojan luottotappioksi, ei veronmaksajien maksettavaksi.
Nimenomaan tämän henkilökohtaisen konkurssin mahdollistaminen ohjaisi lainoittajia valikoimaan asiakkaansa tarkemmin. Olisi viime kädessä kaikkien kannalta hyvä systeemi, joskin varmaan lainojen marginaalit oletettavasti nousisivat riskiryhmille, mutta minkäs teet.

Poistuisi nopeasti kierrosta nämä tietoisesti maksukyvyttömiä lainoittavat tahot.
 
Kyllähän tuo progressio tuntuu juurikin keskituloisessa luokassa pk-seudulla.

1729237642439.png


Itse olen tässä kivunnut viimeisen 10v työurani aikana yllä olevan progression. Tuntuu, että bruttopalkassa jokainen uusi tuhatluku on edennyt suht. nopeasti, mutta taas ison osan työuraani olen lopulta polkenut tuossa 3-4k nettopalkassa ja se oli todella iso kuilu ylitettäväksi. Tässä välissä kolme lasta ja uusi omakotitalo, 400e/kk autoon, 1450e/kk asumiseen omalta osaltani. Olen silti koettanut säätää aina palkankorotuksissa myös nordnetin kuukausisäästöä vähän ylöspäin, nyt menee 600e/kk.

Mutta minulla on hyviä ystäviä ympäri maailmaa, ja kyllähän tässä suomalaisena keskituloisena on todellisessa palkkakuopassa ostovoimassa. Eikös Suomalaiset ole jossain Italialaisten kanssa samassa veneessä ostovoimassa vaikka luullaan olevamme ihan norjalaisten ja tanskalaisten vanavedessä kuten parhaina Nokia-aikoina.
 
Viimeksi muokattu:
50k brutosta menee 9 747,83e veroja ja 3970e sossuja = 27,4% (13,7k)
100k brutosta menee 29 839,46e veroja ja 7940 sossuja = 37,8% (37,8k)
150k brutosta menee 52 714,97 veroja ja 11910 sossuja = 43,1% (64,6k)
200k brutuosta menee 75 832,39e veroja ja 15880e sossuja = 45,8% (91,7k)

50k->100k, käteen jää 24,1k eli snadisti alle 50%
100k->150k, käteen jää 26,8k eli snadisti yli 50%
150k->200k käteen jää 27,1k eli snadisti yli 50%

Johtopäätös: progressio on jyrkintä tuossa keski/hyvätuloisten kohdalla, mutta ei siinä ihan hirveän isoa eroa ole.
Kannattaa tarkistaa laskut kuntoon, sillä 50k:n marginaaliveron pitäisi olla alle 50 %, 100k ja 150k selvästi yli 50 % (keskenään yhtä suuret) ja 200k:n vielä inasen enemmän yli 50 %:n. Nyt sinulla menee nurinpäin.

Pikaisesti vilkaisten käteen jäävät eivät pidä paikkaansa, vaan nyt ne kuvaavat paljonko veroja menee enemmän, kun tulot kasvavat 50k. Oikean käteen jäävän ylimenevästä 50k:sta saat vähentämällä, eli 50k - 24,1k, 50k - 26,8k ja 50k - 27,1k. Prosenttilaskut uusiksi sen jälkeen.
 
Kyllähän tuo progressio tuntuu juurikin keskituloisessa luokassa pk-seudulla.

1729237642439.png


Itse olen tässä kivunnut viimeisen 10v työurani aikana yllä olevan progression. Tuntuu, että bruttopalkassa jokainen uusi tuhatluku on edennyt suht. nopeasti, mutta taas ison osan työuraani olen lopulta polkenut tuossa 3-4k nettopalkassa ja se oli todella iso kuilu ylitettäväksi. Tässä välissä kolme lasta ja uusi omakotitalo, 400e/kk autoon, 1450e/kk asumiseen omalta osaltani. Olen silti koettanut säätää aina palkankorotuksissa myös nordnetin kuukausisäästöä vähän ylöspäin, nyt menee 600e/kk.

Mutta minulla on hyviä ystäviä ympäri maailmaa, ja kyllähän tässä suomalaisena keskituloisena on todellisessa palkkakuopassa ostovoimassa. Eikös Suomalaiset ole jossain Italialaisten kanssa samassa veneessä ostovoimassa vaikka luullaan olevamme ihan norjalaisten ja tanskalaisten vanavedessä kuten parhaina Nokia-aikoina.
Tämähän se on, ei tarvii juuri premiumia olla että saa nettopalkan käytettyä, vaikka bruttopalkka olisi merkittävästi keskivertoa suurempi. Toki jos tykkää niin voi asua vanhempien nurkissa ja fillaroida töihin. Kyllä siinä saa jo ison kasan sijoitettua silloin. Kun taas elää normaalia perheellisen elämää ilman että on perinyt asuntoa tai omaisuutta niin pari lasta, auto tai kaksi ja riittävän kokoinen asunto on se mihin rahat riittää ja sijoituksiin sitten kaivellaan jo pohjia.
 
Mä väitän omaan kokemukseen ja palkkatasoon pohjaten, että ihmisillä olisi paljonkin varaa karsia kulutuksesta ja jäisi hyvinkin varaa sijoittaa. Ja ilman, että tarttis asua vanhempien nurkissa ja muuta liioittelua. Valintoja toki kuten yllä mainitut uuden omakotitalon hankkiminen (mahdollisesti vielä pääkaupunkiseudulta) jne. Se uusi omakotitalo, 40k€ Tesla ja 2 ulkomaanmatkaa vuodessa on niitä valintoja ja jonkun muun mielestä taas se on se pakollinen minimi. Täältäkin kommenttien perusteella saa sen kuvan, että mitä isompi palkka, sitä vähemmän sitä tulee. Ihmisten ostovoima on huonossa jamassa verotuksen, inflaation ja varmaan yleisesti paskan palkkatasonkin takia, mutta silti eletään kuin sitä olis paljon enemmän.
 
Kannattaa tarkistaa laskut kuntoon, sillä 50k:n marginaaliveron pitäisi olla alle 50 %, 100k ja 150k selvästi yli 50 % (keskenään yhtä suuret) ja 200k:n vielä inasen enemmän yli 50 %:n. Nyt sinulla menee nurinpäin.

Pikaisesti vilkaisten käteen jäävät eivät pidä paikkaansa, vaan nyt ne kuvaavat paljonko veroja menee enemmän, kun tulot kasvavat 50k. Oikean käteen jäävän ylimenevästä 50k:sta saat vähentämällä, eli 50k - 24,1k, 50k - 26,8k ja 50k - 27,1k. Prosenttilaskut uusiksi sen jälkeen.
Joop, aivopieru, olin laskenut epähuomiossa veroerotuksen pykälien välillä :) eli tässä (muokattu lähtöviestiin myöskin)

50k - 13,7k = 36,3k (72,6%)
100k -37,8k = 62,2k (62,2%) 25,9k enemmän käteen
150k - 64,6k = 85,4k (56,9%) 23,2k enemmän käteen
200k - 91,7k = 108,3k (54,2%) 22,9k enemmän käteen
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän se on, ei tarvii juuri premiumia olla että saa nettopalkan käytettyä, vaikka bruttopalkka olisi merkittävästi keskivertoa suurempi. Toki jos tykkää niin voi asua vanhempien nurkissa ja fillaroida töihin. Kyllä siinä saa jo ison kasan sijoitettua silloin. Kun taas elää normaalia perheellisen elämää ilman että on perinyt asuntoa tai omaisuutta niin pari lasta, auto tai kaksi ja riittävän kokoinen asunto on se mihin rahat riittää ja sijoituksiin sitten kaivellaan jo pohjia.
Normaalia perheellisen elämää? Jos standardina on omakotitalo hyvältä alueelta, sähköauto tai kaksi ja lapsille uudet iphonet ja merkkivaatteet vuosittain, niin onpas kumma jos siinä vaiheessa kaivellaan jo pohjia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 916
Viestejä
4 443 760
Jäsenet
73 643
Uusin jäsen
joel3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom