En anna edes perävalotakuuta, mutta käsittääkseni koska Suomella on melko perusmuotoinen verosopimus perintöverosta Yhdysvaltojen kanssa, niin jos tällä hetkellä sattuisi Suomessa sopimuksen määritelmän mukaisesti asuessaan kupsahtamaan, niin tuo IV artiklan (1)(a) antaisi tuon 11,2 miljoonan dollarin verovapaan osuuden...
Mutta, toki, kuten yleensä sijoituksissa: noin pääsääntöisesti ei kannata omistaa Yhdysvaltoihin rekisteröityjä ETF ellei siihen ole todella hyvää syytä. Yhdysvaltain verotus on monimutkaista ja monin paikoin poikkeaa käytännöissään käytännössä kaikista muista maista... tulee helposti paljon paperityötä ja mahdollisuuksia sudenkuoppiin.
Hyvinkin mahdollista, mutta en laskisi ihan varmaksi tuota. Toki, tuo 11,2 miljoonan rajan saanee käyttöönsä jos asui Suomessa kuolinhetkellään, joten tämä vaatimus asioinnista koskettaisi melko paljon pienempää joukkoa ihmisiä.
Raja lienee nykyään Suomessa asuville tuo täysi Yhdysvaltojen 11,2 miljoonaa, koska melko perusmallin perintöverosopimus. En toki anna edes perävalotakuuta. Muissa veroasioissa olen itsekin törmännyt hienoihin sudenkuoppiin sen kanssa milloin mikäkin vähennys pätee tai ei päde.
Plus, vaikka raja olisi korkeampi, niin silti voi joutua tekemään paperityötä, koska asiat toki pitää näytää toteen verottajaa miellyttävällä tavalla. Terveisin, ei Yhdysvaltojen vaan Suomen verottaja, joka vaatii toimittamaan 1.1.2024 tai myöhemmin myönnettävän asuinpaikkatodistuksen nykyisestä asuinmaastani minun vuoden 2023 lähdeverokorttiani varten, ja toki mielellään haluaisivat sen puolivälissä joulukuuta 2022 jotta saisin korttini heti nyt jo takana olevassa tammikuussa (edellisen vuoden lähdeverokortit eivät toimi enää tammikuussa, toisin kuin normaalit verokortit)... joten, taitaa tälläkin kertaa mennä paperisodaksi saada omansa takaisin verokarhulta sitten jälkikäteen.
Myönnettäköönkin, että keskimääräinen asiointikokemus Yhdysvaltain verottajan kanssa minulla on melko positiivinen. Säännöt on mitä on, mutta ainakin siellä yritetään auttaa. Ne satojen sivujen mittaiset yksityiskohtaiset ohjeet auttavat kun pitää päättää miten toimia seuraavaksi...