Onkohan toi mun tapaus sallittu, että isäni omistaa 25%, äitini 25% ja minä 50%, mutta vuokra maksetaan kokonaan minun tililleni josta siirrän heille oman osuutensa vuokrasta kulut vähennettynä joka kuukausi ja täyttävät sitten veroilmoitukseen oikein? Toisaalta nyt kun tuota aloin miettimään niin kieltäisikö mikään tekemästä sitä, että kaikki tulot menee minun kauttani, mutta annan lahjana heille oman osuutensa? Kun vuokra on 750€ ja siitä miinustaa 262.50€ ja 19€ vesi maksun jää jäljelle 468.50€. Siitä verot pois niin 327.95€ joten 82€ per naama annan rahaa heille joten lahjaverokaan ei ylity. Mietin vain onko verottajalla tuohon jotain sanomista kun asunto on kaikkien omistuksessa, mutta silti minä teen kaiken? Miinuksena tosin se, että tuolla tavoin kun 7500€ vuosituotot ylittyy se näkyy verokortissa ja täytyy heti ennakkoon tehdä kaikki vähennykset.
Lyhyesti caseni siis: Omistan 85.5m2 135000€ arvioidun rivitalo kolmion osakkeen jossa olen asunut yli 2v. Maaliskuussa siihen muuttaa vuokralainen 750€ vuokralla josta menee 262.50€ vastikkeisiin ja 19€ veteen. Vanhempani haluavat ostaa asunnon muttei pysty siihen kerralla vaan tarkoitus hoitaa asia osissa niin, että nyt eka erä on 65000€ eli noin puolet. Ei vaan tiedetä miten tuo on järkevin tehdä. Alunperin mietittiin hallintaoikeutta minulle jotta hoitaisin kaiken ja hyvittäisin myyntihinnassa heidän tuottonsa. Se kuitenkin vaikuttaa turhan monimutkaiselta ratkaisulta kun ei tiedä kauanko hallinta minulla olisi. Muutenkin mitenköhän tuo osissa ostaminen on järkevin toteuttaa? Itse pienentäisin omistustani heti vaan kun pystyy ainakin siihen asti, että kaikki lainat on maksettu, mutta mietin vaan vaatiiko se aina kauppakirjojen teon yms.
Eikös tässä kannattaisi perustaa yhteinen tili kaikkien kolmen nimiin ja sinne kaikille hallintaoikeudet ja sinne tulisi vuokrat ja sieltä hoidatte yhteiset kulut? Vanhemmat voisi sitten itselleen siirtää sovitun summan sieltä kuukausittain tililleen tai milloin nyt tarpeelliseksi näkee.