Ilmaisen välittäjän toiminta perustuu siihen, että se myy tarjouskirjansa eteenpäin pörssin muille toimijoille jotka haluavat siitä maksaa. Tämä ei ole mitään salaliittoteoriaa vaan näin se vain menee. Robottikauppiaat näkevät minkälaisia tarjouksia systeemissä on vastapuolilla ja hyötyvät siitä. Esim. jos nähdään, että porukalla on stop-lossit tasolla 80 niin ostolaidan ollessa pehmeä se voidaan puhkaista myymällä potti laitaan ja saadaan hyvät possat tehtyä ostamalla nuo isot stop-loss positiot pois.Mä olen USA:ssa monen eri välittäjän asiakas, ja kaikki kaupankäynnit vaikuttaa ihan aidosti ilmaisilta. Välillä näkee jotain huhuja/salaliittoteorioita, joiden mukaan välittäjä ei ilmoittaisi kaupan todellista hintaa ja vetäisi välistä jotain, eli esim. jos ostan osakkeen sadalla dollarilla niin oikeasti hinta olisikin muka ollut 99,99 dollaria ja välittäjä ottaisi itselleen sentin ja näyttäisi minulle hinnan olleen tasan sata, mutta en tiedä onko noissa mitään perää ja vaikka olisikin, niin puhutaan tosi pienistä summista.
Ilmeisesti toiminnan kannattavuus perustuu siihen, että välittäjä saa korkotuloa käteisvaroista, joita varmaan suurimalla osalla asiakkaista on aina jonkin verran tilillä. Välillä silti ihmetyttää että onko se toiminta muka niin kannattavaa, että asiakkaille voi maksaa muhkeita bonuksia. Olen pelkästään tänä vuonna saanut 1600 dollaria bonusta pelkästään siitä, että olen tallettanut tileille rahaa.
Tilanne, jossa välittäjä itse, ennen kuin laittaa esim. ostotoimeksiannon eteenpäin pistääkin oman toimeksiannon osta omaan lukuunsa myyntilaidan hintaan ja myy sen saman osakepotin sulle vähän kalliimmalla on nimeltään front running. Tämä on jenkeissä laitonta ja siitä joutuu oikeasti linnaan. Suomessa se on toki sallittua ja tietenkin pankin vakiokäytäntö, vähintään jos täppä pankki saa olla kaupassa vastapuolena on painettuna (todennäköisesti riippumatta täpän asennosta kun tiedetään mikä fiva oikeasti on.)