Ääni sille, että laita Nordnet ETF-kuukausisäästö päälle.
Rajan voit laittaa, vaikka 10 000€ . (itselläni taitaa olla 4600€ ja kerran on mennyt summa lähelle tuota)
Sitten laitat sen summan kuussa, minkä haluat ETF:iin menevän. Olkoon se 100€ tai 2000€. Nordnet sitten ostaa sillä, mikä on tilin saldo.
Tuo 10% on ihan eri juttu. Lähinnä sitä, että jos haluat ostaa esim 1000€ ETF:n, niin varaudu siihen, että tilillä pitää olla 1100€, jotta kauppa toteutuu.
Maailmaan sijoittavista ETF:stä oli juuri puhetta tässä ketjussa, joten vaihtoehdoiksi myös:
Amundi MSCI World UCITS ETF Acc
Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C
Itse olen sijoittanut tuohon jälkinmäiseen SPYI:hin, mutta ensi vuonna todennäköisesti valkkaan jomman kumman noista kahdesta ekasta, joissa on vielä pienempi hallinointipalkkio.
Ostot tapahtuu 5. päivä tai seuraava arkipäivä. Rahat pitää olla tilillä edellisenä (pankki?) päivänä.
Kaikki mietteet on tämän puolesta. Aloita ihmeessä.
Tuosta viestistä on jo jonkun verran aikaa mutta halusin kuitenkin palata siihen kun kerroit valitsevasi toisen, joko:
Amundi MSCI World UCITS ETF Acc Tämä on nordnetin mukaan rekisteröity Irlantiin, hyötyä voi tulla Yhdysvaltojen ja Irlannin välisestä edullisemmasta verosopimuksesta, joten Yhdysvaltojen sijoituksien osingoista pitäisi mennä vaan 15% lähdeveroa. Tämä saattaa olla verotehokkaampi, ja näin ollen se saattaa näkyä korkeampana tuottona.
tai
Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C Tämä taas on Luxemburgissa, eli saattaa joutua maksamaan Yhdysvaltain osingoista lähdeveroa 30 %?
Tähän(kin) kannattaa suhtautua varauksella. Tutkiskelen näitä vain harrastajan näkökulmasta ja eikä mulla ole mitään syvällistä tietoa asiasta.
EUNL on myös Irlannissa, kertooko se sitten jotain paremmuudesta, en tiedä. Ehkä joku muu tietää vai oonko ihan hakoteillä?