Tossa että käyttää asiakkaiden romukultaa uusien korujen tekemiseen ilman hienokullaksi puhdistusta välissä on aika kovat riskit että kulta on sitä mitä pitää eikä sisällä esim. nikkeliä joita vahnoissa koruissa on paljon. Ja kun käytät kierrätettyä kultaseosta niin joudut leimaamaan ne omalla leimalla jolloin olet vastuussa että kullan pitoisuus on se mihin leimaat ja seos on turvallista. Kulta kannattaisi aina puhdistuttaa hienokullaksi jonka jälkeen siitä saa itse tehtyä sopivaa seosta tai sitten ostaa valmista seosta ja toimittaa vaan siihen hienokullan. Esim Rasmussenille voi lähettää romukultaa ja he puhdistavat sen ja toimittavat vastineeksi valmista seosta mikäli seppä ei itse halua seostaa.
Toi voi hyvinkin pitää paikkansa että pikkupaikat ja yksittäiset sepät ei ota pieniä määriä romukultaa, mutta noin muuten romukullan ostajilla on kova kilpailu että ei kannata siihen ekaan paikkaan välttämättä kultaa myydä
Työskennellessä pakosti syntyvän romukullan kultaseppä lähettää Norjaan puhdistettavaksi, mistä kulta palaa hienokultarakeina. Puhdistusfirman minimimäärä puhdistettavalle kullalle on 100 g.
Tässä yhteydessä ne romutkin kannattaisi lähettää puhdistukseen samaan syssyyn.
Kaikki romukultaa ostavat käytännössä lähettävät kullat ulkopuoliseen puhdistukseen, kuten Rasmussenille tai NSGlle. Harvempi seppä rupee itse puhdistusta eli kvartaatiota tekemään.
Kierrätä jalometallisi! Onko sinulla koruja, jotka pitäisi kierrättää? Voit toimittaa NSG:lle kaikki jalometallijätteesi puhdistettavaksi!
nsg.se
Kyseiset firmat tekee myös analyysejä, mutta se on eria kuin puhdistus.