Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Mihis homma kaatuu?
Mobiilivarmenne siihen ettei ole suomalaista puhelinnumeroa ja verkkopankkikirjautuminen vain sanoo että "kirjautuminen epäonnistui, koita myöhemmin uudelleen". Varmaan sekin kaatuu siihen etten asu Suomessa ja nordnetillä on joku bitti poikittain.

Muuten tuo nettipankkikirjautuminen toimii Nordnettiä lukuunottamatta kaikkeen aivan normaalisti itselläni, joten sillä puolella tuskin on vikaa.
 
Tuntuma on ettei yleensä tapahdu mitään vielä seuraavana päivänä. Tänä vuonna keskiviikko 27.12. on mielestäni ehdoton takaraja, varman päälle toimien jopa edellisellä viikolla. Tosin olen lunastanut vain pari kertaa, ettei otos ole kovin merkittävä.
Ei siitä saa käytännössä mitään hyötyä että jättää tuon vuoden viimeiselle viikolle. Ihan sama vaikka hoitaisi alta pois jo ennen Joulua.
 
Ei siitä saa käytännössä mitään hyötyä että jättää tuon vuoden viimeiselle viikolle. Ihan sama vaikka hoitaisi alta pois jo ennen Joulua.
Samaa mieltä. Kyllä sen joulukuun alussa jo tietää aika hyvin tuleeko loppuvuodelle jotain asiaan vaikuttavia transaktioita.
 
Jos salkussa on jotain instrumentteja jotka liikkeellelaskija voi halutessaan lunastaa, niin kannattaa tonnin veivi jättää aika loppuvuoteen.

Kerran kävi itselle näin etuoikeutettujen osakkeiden kanssa.

Toki oli tiedossa, että ensimmäinen mahdollinen lunastuspäivä oli ohitettu ajat sitte. Eipä vaan tullut asiaa mieleen siinä hetkessä kun omia muita myyntejä viritteli.
 
Viimeksi muokattu:
Danske Bankista kokemuksia? Miten vertautuu Nordeaan, onko ollut jotain moittimista?
 
P/e luvut riippu vähän laskijasta, mutta yleisesti ottaen osakkeiden hinnat näyttää järkeviltä ei halvoilta. Mä ajattelen asian niin että mikä on yrityksen tuloksentekokyky ensi vuodelle ja siitä eteen päin. Ja siitä vinkkelistä katsoen osakkeet on järjellisen hintaisia, kun en näe mitään nousukautta pariin vuoteen.
 
Danske Bankista kokemuksia? Miten vertautuu Nordeaan, onko ollut jotain moittimista?
Oletan että viittaat sijoittamiseen? Nordealla ainakin 1% kaupankäyntikulut pohjoismaisille pörsseille ja etf:ille tehden siitä vähintääkin kohtuullisen. Varsinkin jos tarkoitus ostella vain muutamalla satasella kuussa
 
P/e luvut riippu vähän laskijasta, mutta yleisesti ottaen osakkeiden hinnat näyttää järkeviltä ei halvoilta. Mä ajattelen asian niin että mikä on yrityksen tuloksentekokyky ensi vuodelle ja siitä eteen päin. Ja siitä vinkkelistä katsoen osakkeet on järjellisen hintaisia, kun en näe mitään nousukautta pariin vuoteen.

(boldaus oma)

Mielenkiinnosta kysyn, että perustatko tämän näkemyksen ennusteisiin, joiden mukaan keskuspankkien rahapolitiikka (liikkeelle laskettavan rahan määrä) pysyisi tiukkana aina vuoteen 2025 asti?

Screenshot_138.jpg
 
Olin aikeissa avata säästötilin Bank Norwegianille ja tilisopimusta lukiessa tuli vastaan asia jota en ollut aikaisemmin lainkaan ajatellut. Ehtojen mukaan pankki ei pidätä maksetuista koroista veroja vaan verojen maksu on asiakkaan vastuulla. Osaisiko joku kokeneempi sanoa että onko tämä normaali käytäntö kaikilla Suomessa toimivilla ulkomaisilla pankeilla?

Lähinnä siis pyrin pitämään säästöt ja sijoitukset sellaisina että mahdollisen kuolemantapauksen yhteydessä perikunnalta säästäisi kaiken "ylimääräisen" vaivan, mitä tällainen talletuskorkojen verojen maksu nyt aika selvästi on (verrattuna normaaliin suomalaiseen pankkiin joka pidättää verot lennosta).
 
Olin aikeissa avata säästötilin Bank Norwegianille ja tilisopimusta lukiessa tuli vastaan asia jota en ollut aikaisemmin lainkaan ajatellut. Ehtojen mukaan pankki ei pidätä maksetuista koroista veroja vaan verojen maksu on asiakkaan vastuulla. Osaisiko joku kokeneempi sanoa että onko tämä normaali käytäntö kaikilla Suomessa toimivilla ulkomaisilla pankeilla?

Lähinnä siis pyrin pitämään säästöt ja sijoitukset sellaisina että mahdollisen kuolemantapauksen yhteydessä perikunnalta säästäisi kaiken "ylimääräisen" vaivan, mitä tällainen talletuskorkojen verojen maksu nyt aika selvästi on (verrattuna normaaliin suomalaiseen pankkiin joka pidättää verot lennosta).
Ei pidätä automaattisesti, mutta tieto kumminkin verottajalle menee ja verottaja sitten pidättää verot pääomatuloverona.
 
Olin aikeissa avata säästötilin Bank Norwegianille ja tilisopimusta lukiessa tuli vastaan asia jota en ollut aikaisemmin lainkaan ajatellut. Ehtojen mukaan pankki ei pidätä maksetuista koroista veroja vaan verojen maksu on asiakkaan vastuulla. Osaisiko joku kokeneempi sanoa että onko tämä normaali käytäntö kaikilla Suomessa toimivilla ulkomaisilla pankeilla?

Lähinnä siis pyrin pitämään säästöt ja sijoitukset sellaisina että mahdollisen kuolemantapauksen yhteydessä perikunnalta säästäisi kaiken "ylimääräisen" vaivan, mitä tällainen talletuskorkojen verojen maksu nyt aika selvästi on (verrattuna normaaliin suomalaiseen pankkiin joka pidättää verot lennosta).
Täytät veroilmoituksessa kohdan, helppoa

 
Keskustelu lapselle säästämisestä uuden hallituksen opintotuki (asumistuki) -muutosten takia vaikuttaa hiljentyneen täällä, mutta kysytäämpä minkälaisia ajatuksia asiasta nyt on? Ainakin itse olen käsittänyt hallitusohjelman kirjaukset niin, että kaikki säästetty varallisuus (säästöt, sijoitukset) vaikuttaisi asumistukeen vaikka tuottot pysyisi sijoituksessa.

Olen harkinnut lasten kk-säästöjen lopettamista. Tukee heitä sitten aikuisena lahjoituskiintiön rajoissa ja muuten hankinnoilla. Hallitusohjelman mukainen säästöjen alaraja tulee ylittymään, mutta edes jatkamalla säästöjä ei hätyteltäisi ylärajaa. Ei lapsille ehkä muutenkaan kannata suuria summia säästää, etteivät polta kaikkea taivaan tuuliin heti aikuistuttuaan. Nuo asumistuen tulorajat saavat kyllä mielenkiintoisen yllykkeen rahankäyttöön, vaikka auton hankintaan tai matkustamiseen.
 
Keskustelu lapselle säästämisestä uuden hallituksen opintotuki (asumistuki) -muutosten takia vaikuttaa hiljentyneen täällä, mutta kysytäämpä minkälaisia ajatuksia asiasta nyt on? Ainakin itse olen käsittänyt hallitusohjelman kirjaukset niin, että kaikki säästetty varallisuus (säästöt, sijoitukset) vaikuttaisi asumistukeen vaikka tuottot pysyisi sijoituksessa.

Olen harkinnut lasten kk-säästöjen lopettamista. Tukee heitä sitten aikuisena lahjoituskiintiön rajoissa ja muuten hankinnoilla. Hallitusohjelman mukainen säästöjen alaraja tulee ylittymään, mutta edes jatkamalla säästöjä ei hätyteltäisi ylärajaa. Ei lapsille ehkä muutenkaan kannata suuria summia säästää, etteivät polta kaikkea taivaan tuuliin heti aikuistuttuaan. Nuo asumistuen tulorajat saavat kyllä mielenkiintoisen yllykkeen rahankäyttöön, vaikka auton hankintaan tai matkustamiseen.
Hallitusohjelman suuntaus yleisesti on tosiaan se, että kaikki ns. säästötyyppinen varallisuus vaikuttaisi tulojen lisäksi asumistukeen. Kai sen vanhan keskustelun voi yhteenvetona summata, että vaikea sanoa etukäteen mikä se lopullinen opiskelijoiden asumistuki tulee olemaan tai varallisuuden vaikutus siihen. Jotain mainintoja on myös opiskelijoiden tuen eriyttämisestä kuten se oli aiemmin.

Jos mahdollisia asumistuen tulevia ongelmia haluaa välttää, ja säästöt ovat vielä alkutekijöissä, niin ainakin nykyisillä pelisäännöillä pääsee helpommalla säästämällä oman varallisuuden alle ja sitten myöhemmin maksamalla suoraan lasten elinkustannuksia (ei lasketa lahjoiksi) tai jopa lahjoittamalla, kun ei se lahjaverokaan kovin suuri ole.
 
Jos mahdollisia asumistuen tulevia ongelmia haluaa välttää, ja säästöt ovat vielä alkutekijöissä, niin ainakin nykyisillä pelisäännöillä pääsee helpommalla säästämällä oman varallisuuden alle ja sitten myöhemmin maksamalla suoraan lasten kuluja tai jopa lahjoittamalla, kun ei se lahjaverokaan kovin suuri ole.

Lisäksi kolmen vuoden välein voi lahjoittaa 4999e verovapaasti. Ja tietty vähemmän lainkuuliaiset ihmiset hoksaa että käteislahjoituksesta verottaja ei tiedä mitään, kunhan rahat ei ikinä näy esim. tilillä...

Mutta sinänsä noin pitkälle ei oikein voi laskeskella asumistukisäännöksien varaan, kun asiat voi muuttua moneen kertaan. Pahimmassa tapauksessa ei enää edes ole mitään asumistukea...
 
Lisäksi kolmen vuoden välein voi lahjoittaa 4999e verovapaasti. Ja tietty vähemmän lainkuuliaiset ihmiset hoksaa että käteislahjoituksesta verottaja ei tiedä mitään, kunhan rahat ei ikinä näy esim. tilillä...
Juu, isossa könttäsummassa tuo 4999e tosin ylittyy nopeasti, jos esim. opiskelujen jälkeen siirtää kaiken kerralla, mutta ei se veroprosentti ylimenevältä osaltakaan päätä huimaa, jos ei sitä halua lähteä kiertelemään tavalla tai toisella. Tosin aina näihin joutuu jättämään sen tulevaisuusvarauksen, kun ei tiedä mitä pelisäännöt ovat esim. 20 vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Reveniolta viime keskiviikkona tulosvaroituksen saattelemana napakka miinus 25 pinnaa tauluun, omasta osakesalkusta hävisi samantien 5 pinnaa. Taas yksi esimerkki siitä kuinka hajautus kannattaa riskienhallinnan näkökulmasta. Nyt vaan tarkempaa analyysia siitä onko kyseessä laatufirman tilapäinen heikkous vai onko toimialan markkina heikkenemään päin.
 
Lisäksi kolmen vuoden välein voi lahjoittaa 4999e verovapaasti. Ja tietty vähemmän lainkuuliaiset ihmiset hoksaa että käteislahjoituksesta verottaja ei tiedä mitään, kunhan rahat ei ikinä näy esim. tilillä...

Mutta sinänsä noin pitkälle ei oikein voi laskeskella asumistukisäännöksien varaan, kun asiat voi muuttua moneen kertaan. Pahimmassa tapauksessa ei enää edes ole mitään asumistukea...


Ei kai tuo ole mikään varsinainen ongelma, koska vanhempi voi huolehtia käytännössä kaikista lapsen (tai itse asiassa aivan kenen hyvänsä) elämiskustannusten maksusta ml. vuokrakustannukset ja hankkia lapselle käyttöautoksi todennäköisesti vaikka Porschen. Eli ei mitään varsinaista syytä edes käteislahjoituksia tehdä.
 
Lisäksi kolmen vuoden välein voi lahjoittaa 4999e verovapaasti. Ja tietty vähemmän lainkuuliaiset ihmiset hoksaa että käteislahjoituksesta verottaja ei tiedä mitään, kunhan rahat ei ikinä näy esim. tilillä...

Mutta sinänsä noin pitkälle ei oikein voi laskeskella asumistukisäännöksien varaan, kun asiat voi muuttua moneen kertaan. Pahimmassa tapauksessa ei enää edes ole mitään asumistukea...
Ja myös elinkustannuksia saa kuitata elatuslahjana tuon päälle. Maksaa siis toisen puolesta suoraan vuokran/yhtiövastikkeen, sähköt, vedet, vakuutukset jne.
 
Danske Bankista kokemuksia? Miten vertautuu Nordeaan, onko ollut jotain moittimista?
Lyhyesti sanottuna vituttaa, ettei saatu Nordeasta parempaa lainatarjousta. Päädyimme Dansken asiakkaisi, emmekä ole kovin tyytyväisiä siihen vs Nordea.
 
Perustelut olisi se kiinnostava asia.
- Asiakaskokemus
- palvelu
- mobiilipankin UI
- Idioottimaisesti näytetään tileillä jotain tasetta boldattuna ja pinemmällä printillä oikeasti tilillä olevat rahat
- Asuntolainassa menivät yksipuoleisesti nostamaan lyhennettävää lainamäärää, vaikka meillä on korkoputki. Soitin heille ja kysyn, että mitä v...a. Kuulema haluavat estää sen, ettei meille tule kohtuuttoman kokoisia
lainalyhennyksiä kun korkoputki loppuu 9v päästä. No eihän tuo inflaatio syö yhtään rahan arvoa... Kusettajat ajoivat vain omaa etuaan...
- Mikäli tilillä ei ole rahaa johonkin laskun maksuun, niin lähettävät aina katteettomuusilmoituksen postilla ja veloittavat jonkun 6-8€ siitä. Tuota ei voi estää millään asetuksella eikä aspan kautta.
- Näin yleisesti vihaan koko pankkia
 
Kyllä sitä itsekin sai tapella hetken Nordean kanssa että pääsi asuntolaina-asiakkaaksi, kun Danske lätkäisi suoraan pöytään 0,4% marginaalin 0€ nostokuluilla. Vasta Nordean kolmas lainatarjous oli sen verran kohtuullinen, että sen kehtasi ottaa.
 
Likvidiä varallisuutta löytyy +60k€

Varmasti, mutta silti puolet itkusta on tilinylityksistä ja katevarauksien näkymistä? Asioita, joihin ei suurin osa ikinä törmää tai edes ajattele. Jos likviditeettiä niin on kehuttavaksi asti (jonka takia ilmeisesti tämä summa piti kertoa), niin miten ihmeessä itket jonkun bensatankillisen katevarauksen takia tai kuinka rahat loppuivat tililtä?

Lainaehtojen muutokset eivät onnistune ihan yksipuolisesti noin vain, olikohan tässä nyt jotain mitä jäi mainitsematta? Muutenkin asiakaskokemus on yleensä hankala niillä, joilla on aina rahaongelmia ja tämä koskee keskustelujen perusteella kaikkia pankkeja.

Mobiilipankin UI on varmasti kauhea, mutta se tuntuu olevan noista se ainoa oikea valituksen aihe.
 
Varmasti, mutta silti puolet itkusta on tilinylityksistä ja katevarauksien näkymistä? Asioita, joihin ei suurin osa ikinä törmää tai edes ajattele.

Tästä samaa mieltä. Jos talous on edes etäisesti kunnossa, ei tuollaisen asian (tilinylitys) pitäisi koskaan olla millään tavalla relevantti. Ja jos vahingossa joskus noin pääsisi tapahtumaan, on siihen helppo seuraavalla kerralla varautua (enemmän hilloa sinne käyttötilille ja vähän parempi seurant), eikä tuon pitäisi olla normaalissa tapauksessa mikään kriteeri vertailla pankkeja kun tuo saisi tapahtua 0-1 kertaa elämässä.
 
Varmasti, mutta silti puolet itkusta on tilinylityksistä ja katevarauksien näkymistä? Asioita, joihin ei suurin osa ikinä törmää tai edes ajattele. Jos likviditeettiä niin on kehuttavaksi asti (jonka takia ilmeisesti tämä summa piti kertoa), niin miten ihmeessä itket jonkun bensatankillisen katevarauksen takia tai kuinka rahat loppuivat tililtä?

Lainaehtojen muutokset eivät onnistune ihan yksipuolisesti noin vain, olikohan tässä nyt jotain mitä jäi mainitsematta? Muutenkin asiakaskokemus on yleensä hankala niillä, joilla on aina rahaongelmia ja tämä koskee keskustelujen perusteella kaikkia pankkeja.

Mobiilipankin UI on varmasti kauhea, mutta se tuntuu olevan noista se ainoa oikea valituksen aihe.
No mene ihmeessä Dansken asiakkaaksi jos noin paljon innostaa. Luulin, että haukuit minua perseaukiseksi. Välillä noita laskuja tulee hieman enemmän, niin saattaa laskut tilillä olla liian vähän rahaa. Ilmoitus katteetomuudesta riittäisi varsin hyvin nettipankissa 2023. Muutenkin pankit haluavat eroon kaikista fyysistä lapuista, niin miksi lähettää kirjeitse ilmoitus katteetomuudesta? Postin vasteaika on varsin pitkä ja sitten vielä veloitetaan siitä 6€ eikä ole mahdollisuutta estää noita ilmoituksia.
 
Tästä samaa mieltä. Jos talous on edes etäisesti kunnossa, ei tuollaisen asian (tilinylitys) pitäisi koskaan olla millään tavalla relevantti. Ja jos vahingossa joskus noin pääsisi tapahtumaan, on siihen helppo seuraavalla kerralla varautua (enemmän hilloa sinne käyttötilille ja vähän parempi seurant), eikä tuon pitäisi olla normaalissa tapauksessa mikään kriteeri vertailla pankkeja kun tuo saisi tapahtua 0-1 kertaa elämässä.
Kerroin vain oman mielipiteeni, kun sitä kysyttiin. Jokainen voi itse miettiä mitkä kommenttini oli relevantteja. Yleisesti olen saanut Nordeasta huomattavasti parempaa palvelua. Vaihdamme varmaankin pankkia, kun tuo korkoputki loppuu (siirretään laina tai maksetaan kokonaan pois). Mitä muiden kanssa olen jutellut, niin eivät ole myöskään olleet kovin tyytyväisiä Danskeen.
 
Kerroin vain oman mielipiteeni, kun sitä kysyttiin. Jokainen voi itse miettiä mitkä kommenttini oli relevantteja. Yleisesti olen saanut Nordeasta huomattavasti parempaa palvelua. Vaihdamme varmaankin pankkia, kun tuo korkoputki loppuu (siirretään laina tai maksetaan kokonaan pois). Mitä muiden kanssa olen jutellut, niin eivät ole myöskään olleet kovin tyytyväisiä Danskeen.
No itse olin ainakin Danskeen tyytyväinen, olin asiakkaana vissiin jo niiden edeltäjissä ties kuinka helvetin monta vuotta. Ainut missä eivät pärjänneet oli lainan kilpailuttaminen uusiksi joten pankki vaihtui. Eka koron alentaminen Danskelle onnistui ihan vaan kun soitin heille ja sanoin että tarkistakaas homma. Ja ilman mitään maksuja meni sekin.

Asuntolainankin järkkäsivät perkeleen nopeasti sillä tuli hyvä ostopaikka. Ei mitään valittamista heidän palveluista itsellä. Eikä tilinylityksiä mitkä lähinnä ovat oma moka jos sellaisia sattuu.
 
Vähän vanha jutuu itellä mutta meillä oli Danske kaikkein huonoin vaihtoehto. IHAN kaikki maksoi jotai extraa eikä edes pankkitunnukset olleet ilmaisia vaikka asuntolainan olis ottanu. Pankkikortit maksoi, olikohan että kolikkojen tallentaminen maksoi, automaatin käyttö maksoi..
Pelkkien noiden maksujen osalta Danske hävisi kirkkaasti Nordealle. Eikä muistaakseni marginaalikaan ollut kovin matala.

Näin siis joskus n.6 vuotta sitten. Ja samat kokemukset oli myös siitä n.7v. aikaisemmin.

Ja näin piensijoittajana Nordea on 1% palkkion kanssa ehdottomasti halvin kun pienissä erissä ostaa osakkeita.
 
Kuinka pienistä eristä on kyse? Mietin kun OP:llä on osakkeita ostaessa tai myydessä 7e kulu, joka on 1% 700e kaupalla. :hmm:

1% on 1% ihan kaiken kokoisilla erillä. 7e on yli 1% alle 700e erillä. Mitä sä siis haet kysymyksellä? 1% kulu mahdollistaa sen 700e pilkkomisen vaikkapa seitsemäksi 100e eräksi ilman että kulut nousevat. Siinä sitä hajautuksen makua.

Verrokkina Interactive Brokersin $0.35 minimikulu per kauppa. Siitä voisivat kotimaiset ottaa mallia kiinteän kulun sopivalle tasolle.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
1% on 1% ihan kaiken kokoisilla erillä. 7e on yli 1% alle 700e erillä. Mitä sä siis haet kysymyksellä? 1% kulu mahdollistaa sen 700e pilkkomisen vaikkapa seitsemäksi 100e eräksi ilman että kulut nousevat. Siinä sitä hajautuksen makua.

Siis @Mikkos sanoi että 1% kulu on halvin. Kysymys oli että kuinka pienillä erillä hän ostaa osakkeita, jos se on halvin? Otin sitten esimerkiksi OP:n, jolla pääsee pienempiin kuluihin jos ostettava määrä menee yli tuon 700e:n.

Käytännössä jos ostaa harvemmin osakkeita, OP:n kulut tulee halvemmaksi, mutta sillä ei tosiaan voi järkevästi jakaa esim. kuukausittaista säästämistä seitsemään eri osakkeeseen.
 
Siis @Mikkos sanoi että 1% kulu on halvin. Kysymys oli että kuinka pienillä erillä hän ostaa osakkeita, jos se on halvin? Otin sitten esimerkiksi OP:n, jolla pääsee pienempiin kuluihin jos ostettava määrä menee yli tuon 700e:n.

Niin, no ehkä tuosta voi sitten päätellä, että ostanee alle 700e erissä. Lisäksi Nordeassa tuossa 1% hinnassa mukana ETF:t. OP:ssa ei taida olla jos oikein tulkitsin.
 
Kuinka pienistä eristä on kyse? Mietin kun OP:llä on osakkeita ostaessa tai myydessä 7e kulu, joka on 1% 700e kaupalla. :hmm:
Koska on se 1% niin ostoerä voi olla mulla mitä vaan 1-800e välillä. Joskus ostan parillä kympillä ja joskus ostan koko 800e kerralla.
 
Pohdin josko siirtäisin arvo-osuustilin Nordnetistä Mandatum Traderiin. Vaikka oma salkku onkin surkea rääpäle ja kauppamäärät vuodessa pieniä (kertaostos yleensä 600€-1000€, kauppoja 10-20 vuodessa), niin saisin Mandatumilla Best-hintaluokan käyttöön eli 0,03%, minimissään 3€. Eikös se kannattaisi silloin siirtyä?

Mutta, onko tosiaan niin, että Nordnetillä arvopaperit siirtyvät 50€/arvopaperi hinnalla pois Nordnetistä? Ja kun palvelussa on useampi arvopaperi, niin siitä tulee sitten helposti useampi saturainen eikä hommassa ole kyllä mitään järkeä. Eikö Nordnetillä ole mitään sellaista palvelua, että siirrä arvo-osuustili pois ja koko homman hinta yhteensä olisi jokin max 50€?
 
Mutta, onko tosiaan niin, että Nordnetillä arvopaperit siirtyvät 50€/arvopaperi hinnalla pois Nordnetistä? Ja kun palvelussa on useampi arvopaperi, niin siitä tulee sitten helposti useampi saturainen eikä hommassa ole kyllä mitään järkeä. Eikö Nordnetillä ole mitään sellaista palvelua, että siirrä arvo-osuustili pois ja koko homman hinta yhteensä olisi jokin max 50€?

Kummasti kotimaisen arvo-osuustilin saa siirrettyä sinne hintaan 0 eur. Odota seuraavan laman alkuun ja myy kaikki pois?! :)
 
Siis siirto Nordnetistä pois toiselle välittäjälle?
Kyllä, kotimaisen arvo-osuustilin siirron pitäisi olla ilmaista, jos siirtopyyntö lähetetään vastaanottavasta pankista. Ja siis puhutaan tilistä, missä on vain kotimaisia osakkeita.
Mitä tarkoitat että "pitäisi olla"?
Nordnet on selvästi tehnyt hinnastonsa mahdollisimman vaikealukuiseksi, eivätkä halua että asiakkaat näkisivät suoraan mitä toimenpide maksaa. Siellä esim. viitataan pohjoismaisten osakkeiden siirtämiseen, mihinkä kotimaiset osakkeet eivät mielestäni kuulu (jaottelu on kotimaiset = Suomi, pohjoismaiset = Ruotsi, Norja ja Tanska). Mielestäni tämä oli aiemmin merkattu selkeämmin hinnastoon, tai ainakin jossain luki että ei maksa mitään.

Koska tätä ei idioottivarmasti lue hinnastossa, sanoin että "pitäisi olla". Tämänhän voi kysyä Nordnetin asiakaspalvelusta, jos haluaa varman vastauksen, itse en ota vastuuta kuluista.
Oletko itse siirtänyt, eikä maksanut mitään?
En ole.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti, mutta silti puolet itkusta on tilinylityksistä ja katevarauksien näkymistä? Asioita, joihin ei suurin osa ikinä törmää tai edes ajattele. Jos likviditeettiä niin on kehuttavaksi asti (jonka takia ilmeisesti tämä summa piti kertoa), niin miten ihmeessä itket jonkun bensatankillisen katevarauksen takia tai kuinka rahat loppuivat tililtä?

Lainaehtojen muutokset eivät onnistune ihan yksipuolisesti noin vain, olikohan tässä nyt jotain mitä jäi mainitsematta? Muutenkin asiakaskokemus on yleensä hankala niillä, joilla on aina rahaongelmia ja tämä koskee keskustelujen perusteella kaikkia pankkeja.

Mobiilipankin UI on varmasti kauhea, mutta se tuntuu olevan noista se ainoa oikea valituksen aihe.

Mistä tää hirveä provo kumpuaa? Danskeuskovainen? Ihmeen paljon menee tunteisiin, kun joku kertoo oman mielipiteensä. :lol: Kyllä mä pystyn samaistumaan @Geven kommentteihin ja jos olisin Dansken asiakas, niin varmaan samat asiat vituttaisi. Lähinnä siis nämä köyhien ongelmat, eli katevarausnäkymä ja katteettomuusilmoitukset.
 
Tämänhän voi kysyä Nordnetin asiakaspalvelusta, jos haluaa varman vastauksen, itse en ota vastuuta kuluista.

Hinnastosta tosiaan voi saada vähän eri käsityksen, riippuen siitä mitä "pohjoismainen" tässä tarkoittaa. Mutta kysymällähän tuo selviää. En nopeasti saanut gooletettua vastausta tuohon.
 
Mistä tää hirveä provo kumpuaa? Danskeuskovainen? Ihmeen paljon menee tunteisiin, kun joku kertoo oman mielipiteensä. :lol: Kyllä mä pystyn samaistumaan @Geven kommentteihin ja jos olisin Dansken asiakas, niin varmaan samat asiat vituttaisi. Lähinnä siis nämä köyhien ongelmat, eli katevarausnäkymä ja katteettomuusilmoitukset.

Provo? Oletkohan ihan varma että tiedät mitä se edes tarkoittaa? En vaan jaksaisi lukea että ihmiset vinkuvat kaiken olevan pankin vika, kun eivät ole hoitaneet omaa talouttaan kunnolla. En ole Dansken asiakas, mutta nuo valitukset olivat jälleen sitä perus "käyttäjän vika" eikä kenenkään muun. Mutta onhan se perinteistä tietysti siirtää omat viat muiden syyksi ja vinkua ettei joku muu huolehdi heidän tunaroinneistaan.

Mutta, voihan sitä aina sijoittamislangassa keskustella kuinka on pankilta huonoa asiakaspalvelua kun ei halua hoitaa laskujaan (eikö se viha kannattaisi vaikka kohdistaa S-kauppaan että miksi laskuttavat ruoasta, kuinka surkeaa palvelua?). Onhan sekin säästämistä, ilmeisesti. Mutta mielestäni hyvin erilaista keskustelua kuin paljonko kaupankäynti maksaa eri pankeilla/Nordnet/etc.
 
Provo? Oletkohan ihan varma että tiedät mitä se edes tarkoittaa? En vaan jaksaisi lukea että ihmiset vinkuvat kaiken olevan pankin vika, kun eivät ole hoitaneet omaa talouttaan kunnolla. En ole Dansken asiakas, mutta nuo valitukset olivat jälleen sitä perus "käyttäjän vika" eikä kenenkään muun. Mutta onhan se perinteistä tietysti siirtää omat viat muiden syyksi ja vinkua ettei joku muu huolehdi heidän tunaroinneistaan.

Mutta, voihan sitä aina sijoittamislangassa keskustella kuinka on pankilta huonoa asiakaspalvelua kun ei halua hoitaa laskujaan (eikö se viha kannattaisi vaikka kohdistaa S-kauppaan että miksi laskuttavat ruoasta, kuinka surkeaa palvelua?). Onhan sekin säästämistä, ilmeisesti. Mutta mielestäni hyvin erilaista keskustelua kuin paljonko kaupankäynti maksaa eri pankeilla/Nordnet/etc.

Ehkä tässä ruokitaan trollia, mutta menkööt nyt tämän kerran... Esimerkkinä vaikka tämä "Mikäli tilillä ei ole rahaa johonkin laskun maksuun, niin lähettävät aina katteettomuusilmoituksen postilla ja veloittavat jonkun 6-8€ siitä. Tuota ei voi estää millään asetuksella eikä aspan kautta.". Sun mielestä se tekee köyhäksi tai oman talouden tunaroineeksi, jos lasku menee maksuun ja tilillä ei ole rahaa. Mulla on käyttötilillä rahaa koko ajan jokunen kymppi ja laitan elaskujen eräpäiväksi tilipäivän jolloin laskut maksetaan ja siirrän tämän jälkeen loput rahat toiselle tilille. Joskus on voinut unohtua muuttaa jonkun elaskun eräpäivä oikeaksi, jolloin rahaa ei välttämättä ole kyseisellä tilillä riittävästi. Se että Danske lähettää tästä maksullisen kirjeen jota ei voi aspan kautta lopettaa, on kyllä älytöntä. Mutta sinusta se on köyhien ulinaa? Tai jos asiakas kokee huonoksi sen, että tilin käytettävissä oleva saldo ei ole asiakkaan omasta mielestä riittävän selkeästi esillä, niin se on köyhien valitusta? Eka esimerkki on toki "oma vika", mutta valituksen aiheena olikin se miten pankki toimii tämän jälkeen. Jos en maksa DNAn puhelinlaskua eräpäivään mennessä, tulee sieltä tekstari jossa muistutetaan asiasta. Ei 6e-8e maksavaa kirjettä. Toki varmasti jossain vaiheessa sieltäkin tulee sitten maksumuistutuksia ja sitä myöden myös isompaa laskua, mutta se on sitten jo eri asia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom