Mutta ei se että joku on -4500 kerro oikein mitään, jos ei tiedä ostohintaa.Euroilla mä laskuni maksan enkä prosenteilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta ei se että joku on -4500 kerro oikein mitään, jos ei tiedä ostohintaa.Euroilla mä laskuni maksan enkä prosenteilla.
Epäonnistumista kun puhutaan, niin mulla Tecnotree näyttää -4531€. Onks muilla hyviä turskalappuja?
Eipä sekään mitään vielä kerro vaikka tietäisit ostohinnan, toisella on 10k€ edestä ja toisella 1M€ edestä samalla ostohinnalla, niin tappion määrä on aika eri jos puhutaan vain euroista.Mutta ei se että joku on -4500 kerro oikein mitään, jos ei tiedä ostohintaa.
Euroilla mä laskuni maksan enkä prosenteilla.
Isoin epäonnistuminen on ollut varmaankin se, että aikoinaan sijoitin Seligsonin Pharokseen sen sijaan että olisi laittanut samat rahat kiinni esim Top 25 Brandsiin tai johonkin S&P500 indeksirahastoon. Todennäköisesti tuossa on tullut eniten takkiin vaikka Pharos olikin todella vakaa ja sekin meni lähinnä vain ylöspäin.
Isoin turska prosentuaalisesti tullut tehtyä clean energy rahastolla mikä nyt vain vahvistaa sitä, että erikoisrahastoihin sijoittaminen vertautuu ihan osakepoimintaan jollain tasolla.
Sama täällä mutta nythän tässä juuri sitä taaksepäin ennustamista piti harrastaa kun mokia kaivellaan.
Okei, sit mun vastaus on yks toinen sijoitus, -100%. Se on hyvä et tästä sai enemmän irti.Joo, mutta kun puhutaan epäonnistumisen suuruudesta, niin ei ne eurot kerro mitään. Tai siis onko sun mielestä sijoittaja, joka teki miljoonalla eurolla 1100 euron tappion epäonnistunut sijoituspäätöksessään enemmän kuin toinen sijoittaja, joka teki 1000 euron sijoituksella 1000 euron tappion eli menetti kaiken koska firma meni nurin? Toinen menetti 100%, toinen menetti 0,1% joka luultavasti on pelkkää kohinaa päivävaihtelussa. Kukaan ei varmaan ole eri mieltä siitä, millä laskut maksetaan, mutta ei siitä puhuttu.
(Ja saa ne eurotkin kertoa, mutta ainakin prosentit.)
Vähän offtopiccia mutta näin pikkusijoittajana kun olen puhunut kavereille ja vanhemmille siitä että olen laittanut rahaa osakkeisiin ja niistä tulee kivasti karkkirahoja osinkoina niin ensimmäinen reaktio yleensä on että "eiks niistä joudu maksamaan aika paljon veroa?" tai "mitä järkeä kun niistä joutuu maksamaan verot" ja naurua päälle. Jotenkin joillain tuntuu olevan vaikea ymmärtää että sillä verolla ei ole mitään merkitystä koska se raha on ns. "ilmaista tuloa" joka on kuitenkin kotiinpäin vaikka kuinka maksaisi veroja. Sitten kun vääntää rautalangasta että jos mulla on 10 000e osakkeissa ja saan siitä vaikka 400e osinkoja vuodessa ja maksan siitä 25% veroja niin mulle jää silti 300e siitä näppiin vuodessa. Paljoko sulla jää kun pidät samaa summaa tyhjänpanttia tilillä? Sitten alkaa osalla vähän raksuttaa ja osa ei tajua vieläkään..
Voi sun kanssas!Okei, sit mun vastaus on yks toinen sijoitus, -100%. Se on hyvä et tästä sai enemmän irti.
Eipä tässä voi muuta vähentää kun pienimmän työhuone vähennyksen. Nettiäkään ei voi koska puoliso vähentää sen omassaan koska tekee etätöitä enkä jaksa muutaman euron takia alkaa kikkailemaan.Eihän sun tartte ilmoittaa kuin tulonhankintavähennykset (vaikka puhelin/netti/lehtikulut) pääomatuloista, niin tuollaiset ykkössataset jää reilusti vähennyksien alle.
Sen jälkeen kun verojen maksamista vältellään, alkaa kahisevimmatkin tuulipuvut kiinnostua asiasta
Pointtina tässä olikin se, että jos puhutaan joko prosenteista tai euroista, absoluuttinen luku (=€) on parempi. Näkee suoraan, että lähti esim. keskivertosuomalaisen vuosipalkka kävelemään. -100% ei taas kerro mitään. Oliko betsi 1% vai 50% salkusta? Mikä oli salkun osuus nettovarallisuudesta? Missä elämänvaiheessa ihminen on?Voi sun kanssas!
Ensin kerrot oleellisen asian, eli kohteen nimen (Tecnotree), mutta sen lisäksi vain epäoleelliset eurot ilman prosentteja.
Muiden kyseltyä prosenttien perään, ilmoitatkin ne, mutta tällä kerralla et kerrokaan kohteen nimeä, vaan vain: "yks toinen sijoitus". Lypsämiseksi menee.
Pointtina tässä olikin se, että jos puhutaan joko prosenteista tai euroista, absoluuttinen luku (=€) on parempi. Näkee suoraan, että lähti esim. keskivertosuomalaisen vuosipalkka kävelemään. -100% ei taas kerro mitään. Oliko betsi 1% vai 50% salkusta? Mikä oli salkun osuus nettovarallisuudesta? Missä elämänvaiheessa ihminen on?
Jos 17v menettää 100% sijoituksen arvosta, joka oli 50% salkusta, joka oli 70% nettovarallisuudesta, mutta nettovarallisuus kymmenkertaistuu yhden kesän kesäduuneilla, niin oliko kyseessä loppupeleissä hirveä epäonnistuminen? Rasvataanko köyttä jo?
Eipä tässä voi muuta vähentää kun pienimmän työhuone vähennyksen. Nettiäkään ei voi koska puoliso vähentää sen omassaan koska tekee etätöitä enkä jaksa muutaman euron takia alkaa kikkailemaan.
Miten se vähennetään jos on pakettiliittymä eikä erillistä nettiä? Koko kuukausimaksun verran?Kai sulla omassa puhelimessa on joku liittymä ja siinä netti? Sen voi vähentää.
Puheena oli epäonnistumiset ja turskalaput.Pointtina tässä olikin se, että jos puhutaan joko prosenteista tai euroista, absoluuttinen luku (=€) on parempi. Näkee suoraan, että lähti esim. keskivertosuomalaisen vuosipalkka kävelemään. -100% ei taas kerro mitään. Oliko betsi 1% vai 50% salkusta? Mikä oli salkun osuus nettovarallisuudesta? Missä elämänvaiheessa ihminen on?
Jos 17v menettää 100% sijoituksen arvosta, joka oli 50% salkusta, joka oli 70% nettovarallisuudesta, mutta nettovarallisuus kymmenkertaistuu yhden kesän kesäduuneilla, niin oliko kyseessä loppupeleissä hirveä epäonnistuminen? Rasvataanko köyttä jo?
Jos on kaksi tiliä samassa pankissa
Tili A, saldo 10e
Tili B, saldo 0e
Ja teen tilisiirrot
A -> B 10e
B -> muu tili 10e
ja näiden tilisiirtojen eräpäivä on sama, lähteekö maksu tililtä B normaalisti s.e. tili ei ylity?
Mitäs tuo Mandatumin irtoaminen Samposta käytännössä tarkoittaa omistajalle? Salkkuun ilmestyy kasa Mandatumin osakkeita, jotka on osa nykyisistä Sampon osakkeiden arvosta ja vastaavasti Sampon osakkeet laskee saman verran? Miten näette tämän vaikutuksen kokonaisarvoon: nousee, laskee vai pysyy noin samana?
Ja yleinen konsensus näyttäisi olevan, että tämä jakautuminen on huono juttu (osake vajaan 2% luisussa)Täällä hyvää infoa jakautumisesta eli Sampin Q&A aiheeseen liittyen. Tiivistettynä: ei aiheuta veroseuraamuksia tai kuluja. Ja noin keskimäärin yhteenlaskettu arvo on jakautumisen jälkeen sama kuin arvo ennen jakautumista. Toki ne arvot lähtevät siitä saman tien omiin suuntiinsa.
IR-blogi: Ehdotettu Mandatumin eriyttäminen osittaisjakautumisen kautta – Q&A | Sampo.com
Tässä blogikirjoituksessa vastaamme ehdotettuun osittaisjakautumiseen liittyviin kysymyksiin.www.sampo.com
Osinkoihin taisi olla paras ajaa itse se Performance & Reports \ Statements \ Default Statements \ Activity rapsa Annual asetuksella. Sieltä saa tarvittavat vuositiedot osingoista ja vastaavista sekä niiden veroista. Muistaakseni siinä valmiissa osinkojen verorapsassa oli jotain pielessä ainakin edellisenä vuonna. Nyt en ole vielä katsonut.
Edit: Tänä vuonna näyttääkin olevan toisten päin, Tax report oikein ja tuo activity statement pielessä osinkojen osalta. No, eipä siinä, jostain kuitenkin löytyy...
Kauppojen osalta onkin vähän hankalampaa, kun IB ei noita laske oikein. Itsellä on tuolla Statementsin alla Custom Statements kohdassa oma rapsa pelkällä Trades osiolla, jossa on sitten valittuna täpät niin, että rapsa ei piilota myyntien ostoerien tietoja. Tuosta saa ostoerien dollarihinnat, mitkä pitää itse muuttaa euroiksi ostopäivän kurssilla. IB laskee nuo summat väärin, koska käyttää sekä myynti- että ostopäivälle myyntipäivän kurssia. Ja lisäsuolana, jos kyseessä on pääomanpalautuksia jakava firma, niin ostohinta pitää kaivaa vielä syvempää, kun tuossakin rapsassa muistaakseni on nuo pääomanpalautukset vähennetty näytetystä ostohinnasta. Tuohon löytyy työkaluja autommattiseen laskemiseen, täälläkin aina välillä mainittu, mikä on ainut järkevä tapa, jos noita kauppoja on enemmän.
Itse raportoinnin teen samaan tapaan kuin @muronsyöjä Omaverossa eli IB:n osingot maakönttinä osinko-osakkeet listattuna. Ja kun noita myyntejä ei paljon ole täälläkään, niin napsuttelen ne samaan tapaan käsin yksitellen sinne Omaveroon.
Mitään 9a lappuja en kyllä ole lähtenyt täyttelemään, se olisi tosiaan kivikautista
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat? Jos sinulla on osakeyhtiö joka sijoittaa niin miten osinkojen verotus? Luulisi googlella löytyvän.Osaako joku sanoa tai pistää linkkiä että miten verotetaan osakeyhtiön sijoituksia? Googlella oli vähän vaikea löytää infoa aiheesta.
Myyntivoitto ja osingot erityisesti kiinnostaisivat. Verosopimukset toimivat varmaankin samalla tavalla kuin yksityishenkilöidenkin osalta.
Myyntivoitot, tappiot ja osingot lasketaan yhteen. Tämän jälkeen tilikauden voitoista maksetaan 20% yhteisövero. Esimerkiksi Nordnet ei pidätä yritykseltä veroja myyntivoitoista tai osingoista. Laittamalla ennakkoverot nollaan voi verotusta siirtää seuraavan vuoden loppupuolelle saakka, toki tällaisesta verovälttelystä pitää maksaa muutaman prosentin veronkorotus.Osaako joku sanoa tai pistää linkkiä että miten verotetaan osakeyhtiön sijoituksia? Googlella oli vähän vaikea löytää infoa aiheesta.
Myyntivoitto ja osingot erityisesti kiinnostaisivat. Verosopimukset toimivat varmaankin samalla tavalla kuin yksityishenkilöidenkin osalta.
Vain jos osakkeet on kirjanpidossa vaihto-omaisuutena, johon on taas omat (tulkinnalliset) kriteerinsä jonka jälkeen ne eivät ole vaihto-omaisuutta vaan muuta omaisuutta. Lyhyesti vaihto-omaisuuden pitää kiertää tai ainakin sen on tarkoitus kiertää, toisin sanoen jos istut kaikkien osakkeiden päällä vaikkapa 3v niin ei eivät ole vaihto vaan muuta omaisuutta. Muun omaisuuden tapauksessa tappiot ovat vähennettävissä vain myyntivoitoista, osingot menevät aina verolle.Myyntivoitot, tappiot ja osingot lasketaan yhteen.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat? Jos sinulla on osakeyhtiö joka sijoittaa niin miten osinkojen verotus? Luulisi googlella löytyvän.
Tällä tulee aika hyvin tietoa:En vain löytänyt järkeviä hakukriteerejä, kun jokainen hakutulos koski myyntivoittojen ja osinkojen kohtelua henkilöverotuksessa.
Itse en ole tosiaan kokeillut, mutta tässä on ainakin yksi työkalu mikä täällä on joskus linkattu: IBKR Report ParserOkei. kiitos paljon tästä erittäin kattavasta viestistä. Osingot on aivan pennikauppaa joten ne ei ole ongelma. Enemmän noin ostot ja myynnit itsellä.
Ensimmäinen kerta kun teen näitä niin hieman kuumotusta tuntemattomasta. Okei pitää koittaa löytää toi laskemis työkalu.
e.
Olen kyllä aivan pihalla noista. Koitin noilla neuvoilla tehdä statementtia mutta tuli vain yheltä kuukaudelta tyhjää.
Sit löysin statementin missä oli jotain tietoja mutta sielläkin oli noin 300€ euron heitto liikaa tappioo mielestäni.
ehkä mun kaltaisilta retardeilta pitäisi kieltää osake kaupat..
Tuohan näyttää näppärältä, ei ole tullut aiemmin vastaan. Itse kirjailen tapahtumia Google Sheetsiin aina kerran kuukaudessa, mutta pitää testata tuota viime vuoden verojen kanssa.Itse en ole tosiaan kokeillut, mutta tässä on ainakin yksi työkalu mikä täällä on joskus linkattu: IBKR Report Parser
Sijoitusvakuutus mahdollistaa sijoituskohteiden vaihtamisen ilman välittömiä veroseuraamuksia ja edullisin välityspalkkioin – rahastojen tapauksessa kokonaan ilman lunastus- ja merkintäpalkkioita.
Osaatko sanoa onko tuossa mitään muita rajoituksia? Siis talletusaika tai lasketaanko korko jollekin alimmalle summalle tilillä tai jotain muuta vastaavaa? Varmasti löytyy OP:ltakin tiedot mutta kysyn ensin täältä. On nimittäin joku aika sitten tullut laitettua Norwegianille rahaa mutta toisaalta vois olla helpompi jos raha oliskin OP:lla niin sillä tuo kiinnostaa, näillä summilla jos korko on 1,75% tai 2,14% niin ei toki vielä kovin montaa tuhatta tee vuodessa eroaJos on OP:n asiakas niin ja joutilasta murokäteistä 10.000€ tai enemmän niin parhaan ns. riskittömän koron saa OP:n Kasvutuottotilillä. Korko on tällöin 3kk Euribor - 0,9% eli tällä hetkellä 2,14%. 50.000€ ja isommille summille korko on vielä parempi eli 3kk Euribor - 0,5% eli 2,54%. Hyöty on, että tämän päälle kerryttää bonuksiakin. Ilmaisia nostoja voi tehdä 4x/vuosi, mutta homman voi kiertää lopettamalla tilin ja tekemällä uuden.
Toivotaan, että saataisiin vähän kilpailua näihin tuotteisiin. Sijoitusvakuutuksethan ovat olleet pitkälti isompien kivijalkapankkien valikoimissa ja yleensä melko kalliita kuluiltaan.Nordnetilta tulossa sijoitusvakuutus. Valitettavasti tuon hallinnointipalkkiota ei ole vielä kerrottu:
Osaatko sanoa onko tuossa mitään muita rajoituksia? Siis talletusaika tai lasketaanko korko jollekin alimmalle summalle tilillä tai jotain muuta vastaavaa? Varmasti löytyy OP:ltakin tiedot mutta kysyn ensin täältä. On nimittäin joku aika sitten tullut laitettua Norwegianille rahaa mutta toisaalta vois olla helpompi jos raha oliskin OP:lla niin sillä tuo kiinnostaa, näillä summilla jos korko on 1,75% tai 2,14% niin ei toki vielä kovin montaa tuhatta tee vuodessa eroa
Ja koska kyseessä on 3 kk Euribor niin korko tarkistetaan kolmen kuukauden välein alkaen avauspäivästä. Valitettavasti OP:n tilitiedoista ei voi itse tarkistaa tämän hetkistä korkoa eli siitä pitää itse pitää kirjaa tai sitten kysyä aspasta.Korko maksetaan saavutetun korkoportaan korkoprosentin perusteella koko talletukselle. Korko maksetaan tilille seuraavan kalenterivuoden alussa.
Tilin korko lasketaan jokaisen päivän saldolle erikseen.
Kasvutuottotili | Pitkäaikaiseen tuottavaan säästämiseen
Korollinen Kasvutuottotili on oiva valinta rahojen säästämiseen ja säilyttämiseen tuottavasti. Kokeile korkolaskuria ja katso arvio säästöjesi korosta.www.op.fi
Voi kyllä harkita svea:sta siirtoa OP kun on muutenkin tilit siellä. Tosin pian svea nokittelee kuitenkin e: Mutta varmaan tulee laahaamaan perässä, jos nostavat 2% niin 3kk eb on taas jo noussut ja op:llä parempi. Niilläkin joku marginaali tuossa on joten eiköhän tollanen mikä seuraa autom. 3kk eb on kannattavampi käyttää.
Tässä on lisäksi epäselvää se, että kun avaat tilin ja laitat sinne rahat sisään samana päivänä, mikä on sen ensimmäisen 3kk korko.Ja koska kyseessä on 3 kk Euribor niin korko tarkistetaan kolmen kuukauden välein alkaen avauspäivästä. Valitettavasti OP:n tilitiedoista ei voi itse tarkistaa tämän hetkistä korkoa eli siitä pitää itse pitää kirjaa tai sitten kysyä aspasta.
OP Bonuksia maksetaan tänä vuonna heidän laskurin mukaan ~0,33 % verran. Esimerkiksi pelkästään 10 000 euron talletukselle maksetaan 32,50 euroa bonuksia.
Näytti oleva edellispäivän noteeraus. Näkee kun klikkaa avaa tili ja kirjautuu sisään.Tässä on lisäksi epäselvää se, että kun avaat tilin ja laitat sinne rahat sisään samana päivänä, mikä on sen ensimmäisen 3kk korko.
En saanut tähän vastausta kysymällä viestillä. En millään jaksaisi soittaa ja jonottaa aspaan...
Juu mutta tilin korko riippuu myös tilin saldosta korontarkastuspäivänä.Näytti oleva edellispäivän noteeraus. Näkee kun klikkaa avaa tili ja kirjautuu sisään.
Jos sijoitan OP:n Kasvutuottotilille 100 000 euroa saan sijoitukselle vuodessa tuottoa verojen jälkeen kokonaiset 1 778 euroa Ainoa edes jotenkin järkevä perustelu tällaiselle "sijoituksille" voisi olla että tarvitsee varoja seuraavan kahden vuoden aikana esimerkiksi asunnon ostoon.Jos on OP:n asiakas niin ja joutilasta murokäteistä 10.000€ tai enemmän niin parhaan ns. riskittömän koron saa OP:n Kasvutuottotilillä. Korko on tällöin 3kk Euribor - 0,9% eli tällä hetkellä 2,14%. 50.000€ ja isommille summille korko on vielä parempi eli 3kk Euribor - 0,5% eli 2,54%. Hyöty on, että tämän päälle kerryttää bonuksiakin. Ilmaisia nostoja voi tehdä 4x/vuosi, mutta homman voi kiertää lopettamalla tilin ja tekemällä uuden.