Aloitteleva sijoittaja (tai oikeammin jatkossa järkevämmin sijoittava) kyselee tyhmiä. Olen kahlannut tätä ketjua suunnilleen puoleen väliin ja toistaiseksi lukemani mukaan suositelluin tapa olisi laittaa rahojaan Nordnetin kautta johonkin / joihinkin indekseihin. Siihen, että pääsen ketjun loppuun menee sen verran aikaa, että ajattelin kuitenkin nyt kysyä mielipiteitä. Vähän taustaa ensin, eli niitä tyhmiä sijoituksia. Avasin Nordeaan (olen muutenkin Nordean asiakas) osakesäästötilin heti kun se oli mahdollista ja siellä on hiukan vajaa 30k€ nyt osakkeita, pääosin suomalaisia. Sitten se toinen typeryys, minulla on siellä pari aktiivista rahastoa, arvoltaan vähän alle ost:n. Nyt siis lukemani perusteella jatkossa kannattaisi laittaa indekseihin varmimman tuoton saamiseksi. Sijoitusaika on n. 10-15v, ja sitten voisin kuvitella hyppääväni työelämästä pois, olen nyt 45v. Jatkossa pystyn laittamaan n. 1500€/kk, mutta en välttämättä joka kuukausi ja mahdollisesti joinakin kuukausina voisin ostella jotain osakkeita lisää tuonne osakesäästötilille.
Tarkoitus on pitää nuo Nordean rahastot nyt mukana kuitenkin roikkumassa. Vai onko aivan typerää? Käsittääkseni tuolla Nordnetissä indeksien ostaminen / säilyttäminen on kuluiltaan halvempaa kuin Nordeassa, jos vaan ne ostot on ajastettuja. Vai tuleeko kuluilla merkittävää eroa jos alankin tästä eteenpäin laittamaan Nordean Maailma Passiivinen B kasvu rahastoon, jonka kulut on 0,5% + 0,01% toimeksiantokulut? Miten tuo Nordnet käyttäytyy tilanteessa jossa on ajastetut ostot, mutta tilillä ei olekkaan rahaa, jos en joka kuukausi pysty siirtämään? Millaisena muuten näette tuon Nordean Maailma Passiivinen B kasvu rahaston? En nyt siis kysy vinkkiä, että kannattaako sitä ostaa vai ei, vaan onko siinä jotain mahdollisia sudenkuoppia mitä ei heti tällainen aloitteleva mahdollisesti huomaa? Tai vaihtoehtoisesti onko siinä jotain hyvää, mikä olisi huomionarvoista?