Olen 95% painolla indeksi-ETF:issä kiinni, mutta säännöllinen kassavirta sijoituksista ja sen myötä aikanaan työtuntien vähentäminen on alkanut kiinnostamaan sekin. Tunnen itseäni sen verran, että fyysinen asuntosijoittaminen korjaushommineen ja vuokralaisten kanssa asiointeineen ei ole vaihtoehto. Vaan entäs vaihtoehtona REITit ja kunnianhimoinen tavoite, että REIT-salkussa olisi ajan myötä varallisuutta vuokrayksiön verran, hajautettuna vaikkapa 5-10 USA/UK/Euro-yhtiöön?
Päädyin myymään pari asuntoa viime vuonna juurikin mainitsemistasi syistä. Mitään suurempia ongelmia ei koskaan ollut, mutta en vain ole enää kiinnostunut käyttämään aikaani mikromanagerointiin.
Olen laitellut pikkuhiljaa myyntirahoja kiinteistöfirmoihin (Realty Income, Citycon, RioCan, Store Capital, Medical Properties, W. P. Carey, VICI, Stag Industrial) ja alan myös lisäilemään muita osingonmaksajia. Nousevat korot ovat aina riski etenkin kiinteistöpuolella, mutta en osaa edelleenkään ennustaa, joten en lähde spekuloimaan aiheella enempää.
Tässä on aika oleellista sijoitushorisontti. Minä olen jo pikkuhiljaa poistumassa työelämästä, joten kassavirralla on merkitystä. Suorissa sijoituksissa saa lähdeverot takaisin, kun ne rahastoissa jäävät verokarhuille. Toisaalta rahastoja omistamalla saa itse päättää muiden verojen maksuajankohdan.
ETF-puoleltahan löytyy myös nykyään osinko- ja arvoyhtiöteemoja. Minullakin on siivut tällaisia:
Vanguard FTSE All-World High Dividend
Xtrackers MSCI World Value
WisdomTree Global Quality Dividend
edit: Lisätään nyt vielä, että jos työuraa on jäljellä pidempään, niin parhaan lopputuloksen saanee tässäkin ketjussa monesti mainituilla yleisindekseillä, kuten IUSQ tai vaikka SPP Global. Tai ihan vaan SXR8.