Täällä on varmaan muitakin Degiro-käyttäjiä kuin minä, joten kirjoittelen varoituksen nyt kun muutkin varmaan äheltävät veroilmoituksen parissa.
Laskeskelin tietoja myynneistäni vuoden 2021 veroilmoitusta varten, ja näitä laskeskellessani huomasin, että valuutanvaihtokulut eli AutoFX-kulut eivät näy juuri millään raporteilla. Tästä seuraa se, että jos tekee veroilmoituksen Degiron tuottamien raporttien mukaan, tulee maksaneeksi veroa liikaa, koska oston ja myynnin yhteydessä AutoFX-kuluihin menneet rahat ovat silloin verottajan silmissä luovutusvoittoa, vaikka menevätkin todellisuudessa Degiron taskuun (jolloin ne on oikeus vähentää verotuksessa).
Valuutanvaihtokulut puuttuvat kokonaan ainakin seuraavista raporteista, joita helposti tulee käytettyä veroilmoituksen pohjatietoina:
- Vuositiliote 2021
- Transactions/Transaktiot-listaus exportattuna (muodolla ei väliä, puuttuu print-, XLS-, CSV- ja PDF-exporteista yhtälailla)
AutoFX-kulut ilmenevät ainakin seuraavista, joten laskelmat kannattaa tehdä jonkun näistä pohjalta:
- Tapahtuman jälkeen mailitse tuleva toimeksiantoilmoitus
- Transactions/Transaktiot-listaus kun sitä tarkastelee webisivun kautta (ilman exporttausta)
- Account statementista / Tiliotteesta (sielläkään tätä kulua ei ole eriteltynä, mutta loppusummat ovat oikein)
Asialle löytyi vahvistus myös inderesin keskustelusta:
Degiro välittäjänä
En osaa sanoa miten nämä menevät osinkojen osalta, koska minulla ei ole mitään osinkoa maksavia lappuja.
Minulla on onneksi muita kuin euro-määräisiä kauppoja niin vähän, että nämä tulee laskettua helposti manuaalisestikin, vaikka on tässä ostojen ja myyntien kohdistamisessa FIFO-menetelmällä siltikin hiukan hommaa. Otan osaa niiden osalta, joilla muita kuin euro-määräisiä kauppoja on suuri määrä.
Lopputulos vastikään tapahtuneesta valuutanvaihtokulujen isosta kallistumisesta ja raporttien surkeudesta johtuen on omalta osaltani se, etten enää hanki tuonne jatkossa mitään muuta kuin euroissa noteerattuja lappuja. Avasin asiakkuuden jokin aika sitten IB:lle, jota aion käyttää enemmän jatkossa.
edit, lisäys: Sain aikaiseksi vinkua puuttuvasta AutoFX feestä eksportatulla transaktio-raportilla Degiron asiakastukeen. En kuitenkaan pidättelisi hengitystä sen kanssa, että saavat implementoitua sen pian.