Itse olen miettinyt indeksi vs osakesijoittamista siltä kantilta, että mikä on kynnys sitten joskus aloittaa realisoimaan niitä rahastosijoituksia. Suorista osakesijoituksista tulee osinkoja tasaista tahtia, joka tarkoittaa melko tasaista tuottoa jonka voi taas käyttää haluamallaan tavalla uusiin osakkeisiin tai vaikka raudan päivityksiin. Osinkofirmat toimii siis vähän kuin jatkona normaalille palkalle. Bonuksena on vielä se, että kursseja on kiva seurailla viikottain.
Muistan kun 2000-luvun alussa myin joitain osuuksia äidin minulle säästämästä rahastosta kun piti uusia rautaa, mutta tuntuu että nyt olisi suuri kynnys laittaa rahastoja lihoiksi jos olisi "tarve" vaikka päivittää kaiuttimet. Sen sijaan on helpompi antaa osinkojen tulla tilille, pitää pieni tauko uusista ostoista ja ostaa ne halutut kaiuttimet.
Mielummin siis otan tuottoa ulos tasaista tahtia osinkoina kuin että koitan maksimoida megapottia eläkeikää varten (joskin nämä ei välttämättä sulje toisiaan pois ja tarkoitus on silti kasvattaa varallisuutta). Eläkeikään on kuitenkin vielä matkaa 36v ja diabetes on ollut 31v, joten voi olla että rahoista ei kauhesti ole eläkkeellä enää iloa

Missä vaiheessa rahastot lähtee myyntiin? Entä jos ajateltuna myyntihetkenä tulee joku koronan kaltainen kriisi ja kurssit dippaa -50%? Muilla samanlaisia ajatuksia? Tässä kesällä tyttöystävän mummo jätti perinnöksi ihan jees potin pankin rahastoa, johon ei ollut koskenut vajaaseen 20 vuoteen.