Nojoo. Noita ADRiakin taitaa olla erilaisia. Osassa ADR:aan kuuluu että hoitavat verot ja osaan ei. Eli verotus voi mennä niin, että Ö ottaa veroja mitä ottaa brokerilta ja broker sitten hoitaa asian omalta kohdaltaan ja maksaa osingot eteenpäin eli sijoittajalle jää miettiä miten asia menee Y - X välillä. Osassa ADR:ssä osinko tulee suoraan yhtiöltä sijoittalle, eli sijoittajan vastuulle jää selvittää miten verot menevät Ö - X välillä. Maksavan maan verosopimuksen kunnioittaminen on kummassakin tapauksessa olennainen. Veikkaisin että Y on sellaisessa maassa, joka tekee asian oikein (jenkkilä), mutta Ö ei välttämättä. Eikä siinä auta, että Ö tietää mistä maasta sijoittaja on, aika monet maat ottaa silti liikaa ja loput pitää periä takaisin (onnea tähän, ei välttämättä ole ihan helppo prosessi). Z:lla ei taida tässä olla mitään väliä.Et tainnut vastata itse kysymykseen... Kysyjä käsittääkseni kysyin että jos ostat (maan X kansalaisena) brokerilta (joka operoi maassa Y), pörssissä Z noteerattua ADR:ää jonka kotipaikka on Ö, niin meneekö verotus Ö<->X välillä vai Ö<->Y/Z tai Y<->Z... Verotushan _pitäisi_ mennä Ö<->X välillä, mutta en mä ainakaan tuollaista varmaksi voisi vannoa jokaisen Y/Z:n osalta. Se on kokonaan töinen asia että Ö ei välttämättä kunnioita X:n kanssa olevaa verosopimusta eikä liity itse ADR:iin mitenkään. Sanoisin että asia menee oikein jos broker hoitaa asian oikein, eli raportoi ADR:n omistajaksi sinut - maan X kansalaisen - jolloin Ö osaa nykäistä oikean määrän veroja.
Lisäksi kannattaa varmistaa, että kyseessä on ADR eikä rinnakkaislistaus. Tuokaan ei aina ole ihan selkeä. Rinnakkaislistauksessa sentään on selvää mistä maasta ne verot tulee, tai ainakin periaatteessa, yrityksen kotimaa voi olla virallisesti eri kuin mitä voisi luulla.
EDIT: Osinkoverotus on kyllä sellainen sotku noiden ulkomaiden kanssa vaikka periaatteessa onkin verosopimukset olemassa, että itse välttelen ihan sen takia muita kuin amerikkalaisia tai kanadalaisia (tai suomalaisia) osinkoja maksavia firmoja riippumatta siitä omistaako niitä kyseisen maan pörssistä suoraan, rinnakkaislistattuna tai ADR:na. Jos noita haluaa omistaa niin pitää käydä hirvee rumba läpi tai sitten hyväksyä se, että veroja menee liikaa.
Viimeksi muokattu: