ei sijoitusneuvo mutta ideaa mistä kannattaa lähteä liikkeelle:Kysymys sijoittamisen/säästämisen aloittamisesta. Elämäntilanteeni on se, että lainaneuvottelut ensimmäistä asuntoa varten ovat nyt loppusuoralla. OP:n täti suositteli kovasti rahastosäästämisen aloittamista OP Maltilliseen kohtalaisella kuukausisummalla, mutta en tähän kuitenkaan lupautunut. Uteliaisuuttani kävin myöhemmin kuitenkin laittamassa pienen summan tuonne Maltilliseen, ikäänkuin nähdäkseni, miten homma toimii. Nyt olen yrittänyt tutustua asiaan tarkemmin ja vastaan on tullut pelkkää paskaa noista OP:n omista rahastoista, mikäli tarkoituksena on ensisijaisesti kartuttaa omia eikä pankin varoja. Hyvä asia tässä on kuitenkin se, että nyt säästäminen on aloitettu. Seuraavaksi pitäisi kuitenkin löytää parempi tapa ja siihen kuulisin mielelläni neuvoja.
Oma ajatukseni on se, että laittaisin kuukausittain summan x syrjään asunnon tulevia remontteja ja yllättäviä kuluja varten ja summan y pidempiaikaiseen säästöön "eläkepäiviä varten". Rahoihin x pitäisi siis tarvittaessa päästä käsiksi nopeastikin, rahoihin y vasta kymmenien vuosien päästä, jos välttämättä koskaan.
Olen asiassa täysin aloittelija. Rahoja x en haluaisi hävitä, mutta rahojen y kanssa kestäisin hetkittäisiä notkahtelujakin. Olen myös OP:n jäsen, joten heidän kanssaan toimiminen ja mahdollisimman helpolla pääseminen houkuttelisi. Mistä sitä oikein kannattaisi lähteä liikkeelle?
X-rahat jonnekin säästötilille, josta saa edes jonkun näköistä korkoa, mutta rahat saa nopeasti ja kuluitta nostettua. (Esim. Svea ekonomi ja Bank Norwegian)
Y-rahat johonkin kuluiltaan edulliseen maailma-indeksinrahastoon / ETF:ään. (OP:lta esim OP-Maailma Indeksi ISIN:FI4000261128)
tuo OP-maltillinen on kuluiltaan kallis (hallinnointipalkkio 1,5%!)